Haha ik ben bekend met het plan en een aantal theorieën die daarover bestaan. Volt is van plan helemaal niets met het Kalergi-plan te doen. Alles wat we van plan zijn, hoe we de toekomst van Europa zien, e.d. is te vinden in ons programma.quote:Op donderdag 9 mei 2019 19:40 schreef Saevio het volgende:
@:VoltJason
In hoeverre zijn jullie bekend, en wat gaat Volt doen met het Kalergi-plan?
Goed idee, Lars gaat nu bovenaan beginnen met de vragen van volgende week. Ik doe de nieuwe vragen die erbij komenquote:Op donderdag 9 mei 2019 19:40 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Dat komt vast helemaal goed, het is allemaal niet zo lastig hier. Protip: vergeet door alle vragen van afgelopen week niet om ook het gesprek aan te gaan en te kijken naar de reacties op wat je zegt
Hi soeverein, goede vraag, de sociale verzorgingsstaat is belangrijk en die wil Volt zeker behouden. Ook in een federaal Europa zullen staten hun eigen budgetten houden, waarvan een groot deel naar de sociale verzorgingsstaat zal gaan. Tegelijkertijd kunnen we wel beter beleid implementeren om in Europa als geheel (!) minder welvaartsverschillen te laten zijn: bijvoorbeeld het belasten van multinationals of kerosine door HEEL Europa (zodat geen land afzonderlijk daarin benadeelt wordt): dit geld kan worden geïnvesteerd in onderwijs, innovatie, of het verbinden van achtergestelde regio's in Europa: het gevolg is meer nivellering en een welvarender Europa. Voor nivellering is zeker draagvlak: er zijn veel mensen in Europa (terecht) gefrustreerd dat er zo'n scheve verdeling is in hoeveel belasting multinationals (bijvoorbeeld tech bedrijven) betalen vs de kleine ondernemer of burger.quote:Op dinsdag 7 mei 2019 22:28 schreef soeverein het volgende:
Hoe gaan jullie de sociale verzorgingstaat handhaven in een federaal Europa?
De film van de SP bijvoorbeeld toont al aan hoe lastig het nu is om dingen als minimum loon te handhaven door her vrijverkeer van personen en de grote verschillen in welvaart.
Mochten jullie voorstander zijn van het nivelleren binnen Europa, is daar draagvlak voor volgens jullie?
Afgelopen zondag waren de eerste peilingen van Maurice de Hond online. Daarin werd mensen gevraagd of welke partijen ze overwegen te stemmen. Volt had daarbij 4%, dat komt neer op 1 zetel! DENK stond ook op 4% en 50PLUS op 5%. Dus dat is een mooi teken. Natuurlijk is dat 'alleen maar' overwegen om op ons te stemmen, maar we gaan de laatste paar weken echt nog goed knallen op straat en social mediaquote:Op donderdag 9 mei 2019 19:46 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Hoe schat je jullie kansen in? Om me een idee te geven van de grootte van deze partij
Ik kan er niet zo snel iets over vinden op deze site:quote:Op donderdag 9 mei 2019 19:52 schreef VoltJason het volgende:
[..]
Haha ik ben bekend met het plan en een aantal theorieën die daarover bestaan. Volt is van plan helemaal niets met het Kalergi-plan te doen. Alles wat we van plan zijn, hoe we de toekomst van Europa zien, e.d. is te vinden in ons programma.
quote:Ontwikkel één snelle en rechtvaardige asielprocedure die op EU-niveau wordt toegepast.
Geen druk, wat je niet redt, red je niet. En je kan altijd een keer gewoon casual, zonder ingepland moment, hier en daar je mening droppen in politieke topics of bij nieuwszakenquote:Op donderdag 9 mei 2019 19:52 schreef VoltJason het volgende:
[..]
Goed idee, Lars gaat nu bovenaan beginnen met de vragen van volgende week. Ik doe de nieuwe vragen die erbij komenKijken of we het allemaal halen
Hoiquote:Op donderdag 9 mei 2019 19:48 schreef Rochus-Misch het volgende:
Beste Volters,
Hoe willen jullie pan-Europese samenwerking aangaan terwijl het unieke en authentieke karakter van de individuele staten gewaarborgd blijft?
Dit zou voor mij een absolute voorwaarde moeten zijn mocht ik mijn steun willen overwegen.
Dat zou mooi zijn! Ik zou mezelf toch wel politiek geëngageerd noemen, maar ik moet bekennen nog nooit van jullie gehoord te hebben.quote:Op donderdag 9 mei 2019 19:54 schreef VoltJason het volgende:
[..]
Afgelopen zondag waren de eerste peilingen van Maurice de Hond online. Daarin werd mensen gevraagd of welke partijen ze overwegen te stemmen. Volt had daarbij 4%, dat komt neer op 1 zetel! DENK stond ook op 4% en 50PLUS op 5%. Dus dat is een mooi teken. Natuurlijk is dat 'alleen maar' overwegen om op ons te stemmen, maar we gaan de laatste paar weken echt nog goed knallen op straat en social mediadus heb er veel vertrouwen in dat we een zetel halen!
Hi Vader_Aardbei D66 spreekt zich inmiddels ook pro-EU uit inderdaad, dat vindt Volt heel goed! Echter is er een belangrijk verschil: Volt is een Europese partij, we zijn actief in 30 landen, met 30.000 mensen, dat is nog nooit eerder gedaan, ons beleid is geschreven met duizenden mensen in al die landen. D66 is een nationale partij, zij zitten samen met VVD in een fractie en moeten in het Europees Parlement ook nog eens met allemaal verschillende nationale (!) partijen in de fractie samenwerken: daarom stem je indirect ook op die partijen als je D66 stemt. Bij Volt stem je dus op een échte Europese partijquote:Op dinsdag 7 mei 2019 22:49 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Waarom zou je voor Volt stemmen in plaats van D66? Die partij belichaamt al het pro-federatie geluid in Nederland. Wat onderscheidt jullie van hen?
Waarom is diversiteit prachtig ?quote:Op donderdag 9 mei 2019 19:57 schreef VoltJason het volgende:
[..]
HoiSamenwerking hoeft helemaal niet ten koste te gaan van individuele verschillen. Zelf kijk ik zelfs liever naar de regio's, ipv staten. Binnen de staten zitten namelijk ook nog enorme verschillen.
We willen niet dat de EU alles gaat regelen en zich overal mee gaat bemoeien. Het tot 'eenheidsworst' maken van Europa is niet ons doel. De diversiteit in Europa is prachtig en in veel gevallen onze kracht. Volt wil samen de uitdagingen aangaan die we alleen niet op kunnen lossen, terwijl we de kleine dingen die lokaal geregeld kunnen worden, gewoon lokaal laten
Ik kende Volt welquote:Op donderdag 9 mei 2019 19:58 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Dat zou mooi zijn! Ik zou mezelf toch wel politiek geëngageerd noemen, maar ik moet bekennen nog nooit van jullie gehoord te hebben.
Blijkt dat dus gewoon aan mij te liggenNu in ieder geval ook bij mij bekend
Nee joh, heel veel dingen zijn super makkelijk te regelen. Kijk bijvoorbeeld naar het stemmen. Dat doen ze nu nog vaak met simpelweg handen op steken. Als je hier gewoon even een goed modern systeem voor inzet, kan je enorm snel en accuraat stemmen. Daarnaast kan je die stemmingen gelijk publiceren en iedereen kan alles mooi inzienquote:Op donderdag 9 mei 2019 19:49 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Gaat dat niet enorm veel geld kosten? Het bureaucratische apparaat van de EU loopt nu al bijna de spuigaten uit, heb ik het idee.
Dat is een goed voorbeeld van hoe het makkelijker kan. Automatiseren werkt ook goed om vast te leggen natuurlijk.quote:Op donderdag 9 mei 2019 19:59 schreef VoltJason het volgende:
[..]
Nee joh, heel veel dingen zijn super makkelijk te regelen. Kijk bijvoorbeeld naar het stemmen. Dat doen ze nu nog vaak met simpelweg handen op steken. Als je hier gewoon even een goed modern systeem voor inzet, kan je enorm snel en accuraat stemmen. Daarnaast kan je die stemmingen gelijk publiceren en iedereen kan alles mooi inzien
Haha ik vind het echt een bijzondere keuze. Heel erg negatief ingestoken en over de top. Kritiek op Brussel kan ik goed begrijpen. Er zijn ook echt duidelijke verbeterpunten, dan vinden wij ook. Maar dit soort negativiteit helpt helemaal niemand verder... Daarnaast ziet het er ook best duur uit, ben benieuwd wat die gekost heeftquote:Op donderdag 9 mei 2019 19:51 schreef Geytenbeekje het volgende:
Wat vinden jullie van het filmpje van de SP ?
Zijn er ook niet te veel moties.quote:Op donderdag 9 mei 2019 19:59 schreef VoltJason het volgende:
[..]
Nee joh, heel veel dingen zijn super makkelijk te regelen. Kijk bijvoorbeeld naar het stemmen. Dat doen ze nu nog vaak met simpelweg handen op steken. Als je hier gewoon even een goed modern systeem voor inzet, kan je enorm snel en accuraat stemmen. Daarnaast kan je die stemmingen gelijk publiceren en iedereen kan alles mooi inzien
In welke fractie zitten jullie dan? Of zijn jullie straks een eigen fractie, als je zetels haalt?quote:Op donderdag 9 mei 2019 19:58 schreef VoltLars het volgende:
[..]
Hi Vader_Aardbei D66 spreekt zich inmiddels ook pro-EU uit inderdaad, dat vindt Volt heel goed! Echter is er een belangrijk verschil: Volt is een Europese partij, we zijn actief in 30 landen, met 30.000 mensen, dat is nog nooit eerder gedaan, ons beleid is geschreven met duizenden mensen in al die landen. D66 is een nationale partij, zij zitten samen met VVD in een fractie en moeten in het Europees Parlement ook nog eens met allemaal verschillende nationale (!) partijen in de fractie samenwerken: daarom stem je indirect ook op die partijen als je D66 stemt. Bij Volt stem je dus op een échte Europese partij
Bedankt voor je antwoord!quote:Op donderdag 9 mei 2019 19:50 schreef VoltJason het volgende:
[..]
Goede vraag en leuk dat je ons volgt natuurlijk
We zien dat de EU niet slagvaardig, democratisch en transparant genoeg is. Om een paar punten te noemen:
Het parlement, het enige direct verkozen orgaan van de EU, heeft geen recht van initiatief en moet niet overal akkoord voor geven.
Bij veel beslissingen van de Raad is unanimiteit nog nodig. Dit zorgt ervoor dat een enkel land de rest allemaal tegen kan houden. Dat klinkt natuurlijk goed want dan kan de rest niets opdringen, maar zorgt er wel voor dat er vaak niet snel een beslissing genomen kan worden. Stel je voor dat we in Nederland alles met unanimiteit zouden bepalen. Dan zou er echt helemaal niets meer gebeuren
Een laatste concrete voorbeeld is wat Follow the Money nu mooi tevoorschijn tovert. Die dingen moeten echt gewoon beter geregeld worden.
Deze concrete voorbeelden willen we oplossen door meer macht aan het Parlement te geven, de raad met meerderheid te laten bepalen (2/3 meerderheid is bij veel beslissingen een goede optie), en door verplichte lobbyregisters e.d. in te stellen.
We hebben meerdere 'versies' van ons programma. De volledige versie is ongeveer 200 pagina's lang. Daar niet iedereen dat wil lezen hebben we ook nog een versie met een soort samenvatting van 30 en van 10 pagina's. En dan weer op de site nog kortere tekstjes. Alle ideeen die uitgewerkt zijn staan in de lange versie, de mapping of policies. Die kan je via de link hieronder vinden. Als er iets mist mag je je bij Volt aansluiten en meeschrijvenquote:Op donderdag 9 mei 2019 19:55 schreef Eendenkooi het volgende:
[..]
Ik kan er niet zo snel iets over vinden op deze site:
https://www.voltnederland.org/de_eu_rechtvaardig
Dit is namelijk erg vaag:
[..]
Hoi SgtPorkbeans, wij denken dat grote uitdaging zoals klimaat, veiligheid, migratie grensoverschrijdend zijn en dat we die alleen kunnen oplossen door beter samen te werken. Als een sterker Europa kunnen wij ook krachtiger optreden in de wereld, bijvoorbeeld in tijden van oorlog, of in handelsverdragen. Hiervoor moeten we als Nederland dan wel iets meer verantwoordelijkheid bij de EU leggen. Wij denken dat iedereen in zo'n Europa alsnog thusi zal voelen: Ajax zal blijven bestaan, onze kaas, historie, muziek en kunst ook: alleen sommige thema's lossen we samen op. Daarnaast blijft elke staat een eigen budget hebben, dus Nederland zal niet alles voor Griekenland gaan betalen. Natuurlijk investeren wij wel in andere landen zodat ook zij economisch groeien, en we daar weer allemaal profijt van hebben.quote:Op dinsdag 7 mei 2019 22:57 schreef SgtPorkbeans het volgende:
In het Volt verkiezingsprogramma staat het streven naar een federaal Europa.
Waarom streven jullie naar zo'n staat waar uiteindelijk een marginale groep zich thuis zal voelen? Niet in de laatste plaats omdat ook in zo'n federatie noord zal fungeren als een pinautomaat voor zuid. Je kunt van een Griek geen Duitser maken en van een Italiaan geen Nederlander.
Willen jullie dit voorstel uiteindelijk via referenda voorleggen aan de volkeren van de lidstaten?
Reinier, onze nummer 1 is bij Europadag in de Schutter in Amsterdam en Nilufer, onze nummer 2, bij een debat in Leeuwarden; we moeten ons soms een beetje verdelen. Hopelijk kunnen wij jullie vragen ook beantwoordenquote:Op dinsdag 7 mei 2019 22:58 schreef diepzeekroket het volgende:
waarom is niet gewoon de nummero 1 of 2 van jullie clubje bereid om onze vragen te batwnoorden
Haha nee hoor, dat ligt echt niet alleen aan jou. We zijn echt heel nieuw, dus de meeste mensen zijn ons nog niet tegengekomen. Al onze medewerkers zijn vrijwilligers en al het geld dat we hebben is uit crowdfunding. Dus dat is toch iets minder bereik dan de traditionele partijen met grote sponsoren en subsidies. Maar de laatste dagen gaan we echt losquote:Op donderdag 9 mei 2019 19:58 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Dat zou mooi zijn! Ik zou mezelf toch wel politiek geëngageerd noemen, maar ik moet bekennen nog nooit van jullie gehoord te hebben.
Blijkt dat dus gewoon aan mij te liggenNu in ieder geval ook bij mij bekend
Kan ik Reinier na deze livechat dan nog even de hand schudden toevallig?quote:Op donderdag 9 mei 2019 20:05 schreef VoltLars het volgende:
[..]
Reinier, onze nummer 1 is bij Europadag in de Schutter in Amsterdam en Nilufer, onze nummer 2, bij een debat in Leeuwarden; we moeten ons soms een beetje verdelen. Hopelijk kunnen wij jullie vragen ook beantwoorden
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |