quote:Op donderdag 9 mei 2019 16:33 schreef quepos het volgende:
Nieuw project bij SamenInGeldStaat inmiddels open.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Ja, er zit duidelijk weer een wat grotere investeerder tussen.quote:Op zaterdag 11 mei 2019 16:03 schreef obligataire het volgende:
[..]
Loopt goed door in de 1A schijf, deze is anno nu al weer de helft gevuld.

quote:Zekerheden
• Achterstelling lening van ¤ 385.000,- door de ouders van Louis Hengeveld. Dit betekent dat er gedurende de looptijd van de lening via Collin er niet afgelost wordt op de achtergestelde lening. De rente wordt wel betaald.
• Gezamenlijke persoonlijke borgstelling door ouders van de ondernemer voor ¤ 49.000,- (1 jaar rente en aflossing). Deze borgstelling vertegenwoordigt voldoende waarde en is gevraagd omdat de ondernemer nog niet over een buffer beschikt.
• Investeerders vanaf ¤ 10.000,- krijgen de mogelijkheid tot vestiging van een 2e hypotheek op het onroerend goed van het bedrijf.

Met 7 investeerders was het geinvesteerde bedrag al +/-25kquote:Op zaterdag 11 mei 2019 16:08 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Ja, er zit duidelijk weer een wat grotere investeerder tussen.

Er is nauwelijks aflossing, maar ieders keuze.quote:Op zaterdag 11 mei 2019 16:39 schreef dyna18 het volgende:
Schijf 3 meegenomen.
Zolang SiG geen defaults heeft ga ik voor de hoogste rente. Plus de aflossing is fijn.

SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."agressief geprognotiseerd, maar helemaal onhaalbaar leek het toen nog niet"

Defaults zie ik niet zo gauw komen bij SIG, het wordt pas spannend als er geherfinancierd moet worden?quote:Op zaterdag 11 mei 2019 16:39 schreef dyna18 het volgende:
Schijf 3 meegenomen.
Zolang SiG geen defaults heeft ga ik voor de hoogste rente. Plus de aflossing is fijn.

Heb jij redenen om aan te nemen dat dit stel vervroegd af gaat lossen? Ze hebben de termijn nu juist wat langer gezet (72 maanden). Ik heb het idee dat ze heel snel na de aankoop weer investeren in nieuwe panden.quote:Op vrijdag 10 mei 2019 15:09 schreef Crowd001 het volgende:
(...)
Ook bij dit https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=19884 GVE vastgoed project mag er weer gewoon boetevrij worden afgelost. Ik had hier ergens gelezen dat GVE dit ging herzien maar daar merk ik nog helemaal niks van.![]()
Alss GVE dan zo transparant is moeten ze ook de fouten in het Kleverlaan artikel benoemen.
Deze vervroegde boete vergoeding hebben wij investeerders echt nodig om de projecten die bij GVE in default gaan enigszins te compenseren. En van projecten in default heb ik er bij GVE al véél te veel.
Nee, dan steek ik momenteel heel wat liever mijn geld in het nieuwe project van SIG welke club dit gelukkig wel goed op orde heeft en de investeerder een redelijke vergoeding geeft bij een vervroegde aflossing.

Eens. Als de markt even tegenzit op moment van herfinanciering kan je makkelijk te maken krijgen met een tlv van 110-130%. Schijf 3 is voor mij alleen interessant als deze gedurende de looptijd helemaal wordt afgelost ipv een annuïteit van 30jr, waarbij er na 5 jaar slechts een paar procent is afgelost. Ook in schijf 3 ontvang je vooral rente.quote:Op zaterdag 11 mei 2019 22:03 schreef obligataire het volgende:
[..]
Defaults zie ik niet zo gauw komen bij SIG, het wordt pas spannend als er geherfinancierd moet worden?

Investeren in nieuwe panden lijkt inderdaad de huidige strategie. Je weet echter nooit wat de toekomst brengt. Misschien dan het stel over 2/3 jaar zelf andere woonwensen heeft en groter wil gaan wonen. Dan is het makkelijk om een paar pandjes in de verkoop te gooien (pandjes zonder boeterente zijn dan wellicht interessant).quote:Op zondag 12 mei 2019 04:20 schreef Gustaf86 het volgende:
[..]
Heb jij redenen om aan te nemen dat dit stel vervroegd af gaat lossen? Ze hebben de termijn nu juist wat langer gezet (72 maanden). Ik heb het idee dat ze heel snel na de aankoop weer investeren in nieuwe panden.

Zijn er al defaults bekend waarin collin een hypotheek heeft uitgewonnen? Hoe verliep dat?quote:Op zaterdag 11 mei 2019 16:39 schreef dyna18 het volgende:
Faillissement Houtzagerij hengeveld
https://www.oozo.nl/insol(...)agerij-hengeveld-b-v
Collin Crowdfund project
https://www.collincrowdfund.nl/houtzagerij-hengeveld/
Van Collin zelf nog geen informatie over faillissement ontvangen.
Ik ben benieuwd hoe de zekerheden uitgewonnen gaan worden.
Panden en grond zouden nog wel wat op moeten leveren. Ook al is er een eerste hypotheek op van de ING. Deze zou 3 jaar geleden 283k bedragen.
En verder:
[..]

quote:Op vrijdag 10 mei 2019 20:54 schreef TechLight het volgende:
Wat vindt men hier eigenlijk van Hygeniq? ... maar ik vind de situatie rond de lopende leningen wat onduidelijk (hoe dat met de 'senioriteit' zit). Mocht de tent falliet gaan, zijn dan alle openstaande leningen gelijk, of zit daar toch verschil in?Had iemand ondertussen nog een mening over het OPC project? Hij is inmiddels vol, maar dat betekent niet dat ik (en anderen hier?) er niet iets van kan leren. De gedetailleerde pitch met alle cijfers zal nu misschien niet meer op te vragen zijn bij OPC, dus misschien gewoon te laat, maar dan wat algemene kennis over de prioriteiten van (pand)rechten en hoe senioriteit van leningen geregeld is?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Zelf gelukkig geen ervaring mee. Dit is mijn eerste default bij Collin.quote:Op zondag 12 mei 2019 08:48 schreef Jaco078 het volgende:
[..]
Zijn er al defaults bekend waarin collin een hypotheek heeft uitgewonnen? Hoe verliep dat?

Helaas al meerdere defaults bij Collin hetgeen voor mij een forse no go richting Collin heeft gegeven. Maar ook bij een project met een 2e hypotheek hoef je bij Collin van ome Bas niets te verwachten. Ze pakken dit veel te zacht aan is de ervaring die ik bij één project heb. Toevallig heb ik afgelopen week ome Bas een mail gestuurd over een investering met een 2e hypotheek waar een achterstand is van 553 dagen( ja 1,5 jaar) die na 4 aflossingen al gestopt is met aflossen. Leuke mailtjes met een bericht van een vruchteloos gesprek maar concreet niets waardoor de ondernemers en de borgen meer en meer de kans krijgen om het geld weg te sluizen. Van de curator krijg ik meer informatie dan van Collin. Kortom verwacht niets van Collin.quote:Op zondag 12 mei 2019 11:22 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Zelf gelukkig geen ervaring mee. Dit is mijn eerste default bij Collin.
Iemand anders die dit weet?

Lijkt me tijd om een dossier aan te gaan leggen om naar het KiFid te stappen. Je bent in een project gestapt vanwege een zekerheid. Nu deze zekerheid niet wordt uitgewonnen blijven ze in gebreke.quote:Op zondag 12 mei 2019 22:38 schreef ML45 het volgende:
evallig heb ik afgelopen week ome Bas een mail gestuurd over een investering met een 2e hypotheek waar een achterstand is van 553 dagen( ja 1,5 jaar) die na 4 aflossingen al gestopt is met aflosse

Waarschijnlijk moet de 1e hypotheeknemer altijd toestemming geven voor uitwinning. Als die zijn geld netjes elke maand krijgt, heeft hij geen reden om hieraan mee te werken. 2e hypotheek is daarom minder interessant dan een 1e hypotheek. Bij verkoop van het onderpand krijg je uiteraard wel je deel, maar dan kan 10 tallen jaren duren.quote:Op zondag 12 mei 2019 22:38 schreef ML45 het volgende:
[..]
Helaas al meerdere defaults bij Collin hetgeen voor mij een forse no go richting Collin heeft gegeven. Maar ook bij een project met een 2e hypotheek hoef je bij Collin van ome Bas niets te verwachten. Ze pakken dit veel te zacht aan is de ervaring die ik bij één project heb. Toevallig heb ik afgelopen week ome Bas een mail gestuurd over een investering met een 2e hypotheek waar een achterstand is van 553 dagen( ja 1,5 jaar) die na 4 aflossingen al gestopt is met aflossen. Leuke mailtjes met een bericht van een vruchteloos gesprek maar concreet niets waardoor de ondernemers en de borgen meer en meer de kans krijgen om het geld weg te sluizen. Van de curator krijg ik meer informatie dan van Collin. Kortom verwacht niets van Collin.

dinsdag 21mei19 kijkje in de keuken bij Collin 09.45-14.00u , contactmomentje of anders gezegd AANSPREEKMOMENTJEquote:Op maandag 13 mei 2019 09:25 schreef djh77 het volgende:
[..]
Waarschijnlijk moet de 1e hypotheeknemer altijd toestemming geven voor uitwinning. Als die zijn geld netjes elke maand krijgt, heeft hij geen reden om hieraan mee te werken. 2e hypotheek is daarom minder interessant dan een 1e hypotheek. Bij verkoop van het onderpand krijg je uiteraard wel je deel, maar dan kan 10 tallen jaren duren.

zie vorige postquote:Op zondag 12 mei 2019 22:38 schreef ML45 het volgende:
[..]
Helaas al meerdere defaults bij Collin hetgeen voor mij een forse no go richting Collin heeft gegeven. Maar ook bij een project met een 2e hypotheek hoef je bij Collin van ome Bas niets te verwachten. Ze pakken dit veel te zacht aan is de ervaring die ik bij één project heb. Toevallig heb ik afgelopen week ome Bas een mail gestuurd over een investering met een 2e hypotheek waar een achterstand is van 553 dagen( ja 1,5 jaar) die na 4 aflossingen al gestopt is met aflossen. Leuke mailtjes met een bericht van een vruchteloos gesprek maar concreet niets waardoor de ondernemers en de borgen meer en meer de kans krijgen om het geld weg te sluizen. Van de curator krijg ik meer informatie dan van Collin. Kortom verwacht niets van Collin.

Ik ben er al mee bezig om een klacht in te dienen bij het Kifid. Zit nu nog in de reguliere klachtenprocedure van Collin die eerst doorlopen moet worden alvorens er een klacht bij het KiFid kan worden neergelegd.quote:Op maandag 13 mei 2019 09:20 schreef Frandderouw het volgende:
[..]
Lijkt me tijd om een dossier aan te gaan leggen om naar het KiFid te stappen. Je bent in een project gestapt vanwege een zekerheid. Nu deze zekerheid niet wordt uitgewonnen blijven ze in gebreke.

quote:Op maandag 13 mei 2019 12:02 schreef djh77 het volgende:
Eerste hypotheek ltv 42% maar geen verpanding huurpenningen.
Nieuwe op newfunding
https://www.newfunding.nl/project/barndegat-te-zaandam

Deze is ook leukquote:
quote:De heer R.W.J. Braspenning tekent in privé voor de lening. Dit geeft zowel een morele als materiële waarde

Het is mij niet opgevallen. Heb er vorige week net 30 gekocht op de Secundaire markt tegen een kleine discount.quote:Op maandag 13 mei 2019 09:22 schreef Frandderouw het volgende:
Bij Mintos loopt het percentage projecten met achterstand de laatste weken langzaam op en nadert inmiddels de 27%,
Meer mensen die dat effect zien? Voor mij een teken om even niet te herinvesteren en mijn portefeuille langzaam leeg te laten lopen.

Zojuist het project doorgelezen, 1e hyp, schijnbaar goede loan to value (voor wat de taxatie waard is), ik neem hem mee.quote:

Dit was tot voor kort ook altijd mijn veronderstelling, maar uit een recente discussie hier op het forum begreep ik dat dit niet zo is. De 2e hypotheekhouder kan wel degelijk het initiatief nemen tot een executieverkoop. De 1e hypotheekhouder wordt van dit voornemen op de hoogte gesteld en heeft dan een paar weken de tijd om het initiatief over te nemen en de exexutie zelf te organiseren. Maken ze hiervan geen gebruik, dan kan de 2e hypotheekhouder de executie zelf doorzetten.quote:Op maandag 13 mei 2019 09:25 schreef djh77 het volgende:
[..]
Waarschijnlijk moet de 1e hypotheeknemer altijd toestemming geven voor uitwinning. Als die zijn geld netjes elke maand krijgt, heeft hij geen reden om hieraan mee te werken. 2e hypotheek is daarom minder interessant dan een 1e hypotheek. Bij verkoop van het onderpand krijg je uiteraard wel je deel, maar dan kan 10 tallen jaren duren.

Looptijd 1 jaar, veel te kort voor GvE.quote:Op maandag 13 mei 2019 15:26 schreef KrekelJapie het volgende:
Wat vinden jullie van het fietsenproject op geldvoorelkaar?

Iemand ervaring met New Funding? (vestigen ze ook daadwerkelijk de hypotheek bijv?...)quote:

SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Deze gaat morgen 11 uur live
[ Bericht 16% gewijzigd door djh77 op 15-05-2019 11:02:57 ]

quote:Op maandag 13 mei 2019 16:30 schreef djh77 het volgende:
40 bedrijfsunits met 1e hypotheek op ccf
InvesteringslinkVerkrijgen van een woonvergunning is dus niet gelukt helaas, vandaar de herfinancieringSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Is volgens mij een ander project

quote:Op maandag 13 mei 2019 16:30 schreef djh77 het volgende:
40 bedrijfsunits met 1e hypotheek op ccf
InvesteringslinkZiet er volgensmij wel aardig uit, benieuwd hoe de rest hier over denkt?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

De bestaande lening wordt keurig afgelost en nu zelfs vervroegd afgelost.quote:Op maandag 13 mei 2019 18:03 schreef quepos het volgende:
[..]
Ziet er volgensmij wel aardig uit, benieuwd hoe de rest hier over denkt?

quote:Op vrijdag 10 mei 2019 13:08 schreef peterc het volgende:
[..]t.a.v Collin Melo transport faillissementSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.uittreksel uit het 1e verslag van de curator
Oorzaak faillissement Abbinaya/Melo (CCF)
vastlegging 1e hypo CCF
wordt gesproken over een restschuld 1e hypotheek van ¤ 358.542, 19
Ik kom op een veel hogere restschuld.
1e aflossing op 18-12 2017-- 16e aflossing op 18-03-2019
Per ¤ 500 investering is per maand afgelost ¤ 8,33 x 16 maand. = ¤ 133.28 in 16 maand ontvangen aan aflossingen
Er is bij Collin gefinancierd ¤ 600.000 ----- (1200 x ¤ 500)
Afgelost in 16 maand 1200 X ¤ 133,28 = ¤ 159.936
Restschuld ¤ 600.000 - ¤ 159.936 = ¤ 440.064
Collin heeft als restschuld opgegeven ¤ 358.542,19 bij de curator.
Er zit een behoorlijk verschil in ten nadele van de investeerders.
Of redeneer ik verkeerd ??
[ Bericht 0% gewijzigd door Appeltje58 op 13-05-2019 19:48:07 ]

Die andere lening loopt toch pas 6 van de beoogde 24 maanden?quote:Op maandag 13 mei 2019 18:32 schreef obligataire het volgende:
[..]
De bestaande lening wordt keurig afgelost en nu zelfs vervroegd afgelost.
Ik neig er wel naar om deze mee te nemen. Het verhaal is goed en er zit een 1e hypotheek op.

De lening voor de eerste fase van de Energiefabriek Deventer was in 2015. In 2018 is een ander project van dezelfde ondernemer gefund: het Zandhuis & Zwart Deventer. Die loopt inderdaad pas zo'n 6 maanden. Met deze lening wordt naar mijn idee een tweede deel van het pand omgebouwd, nu de eerste fase is afgerond. Ik doe mee.quote:Op maandag 13 mei 2019 19:48 schreef NaRegenDeZon het volgende:
[..]
Die andere lening loopt toch pas 6 van de beoogde 24 maanden?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Eerste aflossing 16-1-2017 = 27 termijnen voldaan.quote:Op maandag 13 mei 2019 19:42 schreef Appeltje58 het volgende:

Bij mij zijn 27 termijnen afgelost. Restschuld is 330.000 + rentequote:Op maandag 13 mei 2019 19:42 schreef Appeltje58 het volgende:
[..]
t.a.v Collin Melo transport faillissement
wordt gesproken over een restschuld 1e hypotheek van ¤ 358.542, 19
Ik kom op een veel hogere restschuld.
Per ¤ 500 investering is per maand afgelost ¤ 8,33 x 16 maand. = ¤ 133.28 in 16 maand ontvangen aan aflossingen
Er is bij Collin gefinancierd ¤ 600.000 ----- (1200 x ¤ 500)
Afgelost in 16 maand 1200 X ¤ 133,28 = ¤ 159.936
Restschuld ¤ 600.000 - ¤ 159.936 = ¤ 440.064
Collin heeft als restschuld opgegeven ¤ 358.542,19 bij de curator.
Er zit een behoorlijk verschil in ten nadele van de investeerders.
Of redeneer ik verkeerd ??

quote:Op maandag 13 mei 2019 19:56 schreef djtiesto8 het volgende:
[..]
De lening voor de eerste fase van de Energiefabriek Deventer was in 2015. In 2018 is een ander project van dezelfde ondernemer gefund: het Zandhuis & Zwart Deventer. Die loopt inderdaad pas zo'n 6 maanden. Met deze lening wordt naar mijn idee een tweede deel van het pand omgebouwd, nu de eerste fase is afgerond. Ik doe mee.Ik heb inmiddels een duit in het zakje gedaan en ik was niet de enige: 23% ofwel 132K in de voorverkoop via 90 (kleine) investeerders. Velen van hier denk ik?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Pecunia non olet

quote:Op maandag 13 mei 2019 22:19 schreef obligataire het volgende:
[..]
Ik heb inmiddels een duit in het zakje gedaan en ik was niet de enige: 23% ofwel 132K in de voorverkoop via 90 (kleine) investeerders. Velen van hier denk ik?

Klopt ik had bij rekening courant gezocht en resultaat naar exel gedownload. Daar is wat mis gegaan.quote:Op maandag 13 mei 2019 21:13 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
[..]
Eerste aflossing 16-1-2017 = 27 termijnen voldaan.

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |