abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 16 januari 2020 @ 13:58:29 #176
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_191057075
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 13:50 schreef VEM2012 het volgende:

Het is heel ongebruikelijk om onderweg een Tesla tot 100% op te laden, want inefficiënt.
You think?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  donderdag 16 januari 2020 @ 13:59:20 #177
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_191057087
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 13:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Lijkt me een vrij statische toelichting.
Het blijft subsidie. Verkapt, maar toch.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_191057093
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 13:57 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Elektrisch is gewoon een hype zoals benzine het ook ooit won op gemak. Zodra er iemand op staat met een goed alternatief, loopt het weer leeg.
Aan wat voor alternatief denk je dan?
  Moderator / Redactie Sport donderdag 16 januari 2020 @ 14:01:16 #179
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_191057110
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 14:00 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Aan wat voor alternatief denk je dan?
Dat kan waterstof zijn, maar ook weer iets heel anders wat nu nog gigantisch ongeloofwaardig lijkt. Nu elektrisch rijden geen geld meer oplevert gaan we zien in hoeverre het wat uit maakt.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_191057115
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 13:59 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Het blijft subsidie. Verkapt, maar toch.
Wat je het ook noemt...

Het is sowieso niet een voordeel voor de bEV t.o.v. de hEV.
  donderdag 16 januari 2020 @ 14:01:28 #181
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_191057117
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 14:00 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Aan wat voor alternatief denk je dan?
Die weet ik! Waterstof, natuurlijk. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  donderdag 16 januari 2020 @ 14:01:49 #182
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_191057121
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 14:01 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Wat je het ook noemt...

Het is sowieso niet een voordeel voor de bEV t.o.v. de hEV.
Dat heb ik ook niet gezegd.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_191057162
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 14:01 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Dat kan waterstof zijn, maar ook weer iets heel anders wat nu nog gigantisch ongeloofwaardig lijkt. Nu elektrisch rijden geen geld meer oplevert gaan we zien in hoeverre het wat uit maakt.
Elektrisch rijden geen geld meer oplevert?

Je ziet al de trend dat Shell in stroom en laadpalen stapt.

https://www.businessinsider.nl/shell-grootste-stroombedrijf-2030

Accijnzen gaan opgevangen worden door een (al dan niet Europees ingevoerde) kilometerheffing.

Het VVD heeft al aangegeven deze kabinetsperiode geen kilometerheffing in te voeren maar is wel bezig met een pilot.

2026 wordt hier en daar als genoemd als jaar van invoering, ze zullen ook wel moeten met de opkomst van de bEV.
pi_191057183
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 14:01 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Dat heb ik ook niet gezegd.
Je valt min of meer het succes van de elektrische auto aan met als reden "wacht maar tot de subsidie wegvalt"... maar dan valt die subsidie ook weg voor de waterstofauto.

Waarom zou dat dan ineens geen effect hebben?
  donderdag 16 januari 2020 @ 14:10:01 #185
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_191057240
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 14:05 schreef TheFreshPrince het volgende:

... maar dan valt die subsidie ook weg voor de waterstofauto.
Wie zegt dat?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_191057365
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 13:57 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Elektrisch is gewoon een hype zoals benzine het ook ooit won op gemak. Zodra er iemand op staat met een goed alternatief, loopt het weer leeg.
Tuurlijk. Ooit zal de BEV ook weer verdwijnen.
pi_191057392
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 14:10 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Wie zegt dat?
Logica.

De BPM is gebaseerd op CO2 uitstoot.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 16 januari 2020 @ 14:22:20 #188
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_191057420
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 14:04 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Elektrisch rijden geen geld meer oplevert?

Je ziet al de trend dat Shell in stroom en laadpalen stapt.

https://www.businessinsider.nl/shell-grootste-stroombedrijf-2030

Accijnzen gaan opgevangen worden door een (al dan niet Europees ingevoerde) kilometerheffing.

Het VVD heeft al aangegeven deze kabinetsperiode geen kilometerheffing in te voeren maar is wel bezig met een pilot.

2026 wordt hier en daar als genoemd als jaar van invoering, ze zullen ook wel moeten met de opkomst van de bEV.
Wat beweegt je precies om elektrisch rijden zo keihard te verdedigen? Qua gebruiksgemak kleven er een aantal nadelen aan tov benzine, en qua milieu maakt het geen donder uit. Het is gewoon een hype, niets meer niets minder.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_191057554
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 14:22 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Wat beweegt je precies om elektrisch rijden zo keihard te verdedigen? Qua gebruiksgemak kleven er een aantal nadelen aan tov benzine, en qua milieu maakt het geen donder uit. Het is gewoon een hype, niets meer niets minder.
Kwa gebruiksgemak kent het voor en nadelen.

Voor het milieu is de BEV bewezen veel beter dan benzine/diesel. Daarnaast levert het een veel beter leefmilieu op in steden. En niet alleen in steden. Mijn dochter wijst mij er altijd op dat de Cayenne (en dat is niet eens een diesel) zo stinkt. Voor haar is dat al abnormaal.
pi_191057638
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 14:22 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Wat beweegt je precies om elektrisch rijden zo keihard te verdedigen? Qua gebruiksgemak kleven er een aantal nadelen aan tov benzine, en qua milieu maakt het geen donder uit. Het is gewoon een hype, niets meer niets minder.
Het gaat niet zozeer om het verdedigen van elektrisch rijden, het gaat meer om de nutteloosheid van rijden op waterstof (wat overigens ook elektrisch rijden is en ook een kleine li-ion accu heeft omdat een brandstofcel te weinig piekvermogen kan leveren).

Waterstof heeft een rendement dat 3x lager is dan dat van direct op elektrisch rijden.
Daarnaast kan je alleen tanken bij tankstations.

Elektrisch met accu heeft een 3x hoger rendement, is goedkoper per km en kan je thuis, op de zaak, bij de Ikea of in de straat laden. Alleen bij lange ritten die boven het bereik liggen zou je moeten wachten bij een laadpaal.

Zonder de subsidie van een miljoen Euro is het voor tankstations niet eens interessant om een waterstof tankinstallatie te plaatsen. Je kan er maximaal 36 auto's per dag mee tanken x ¤50 omzet (dus geen winst).
  Moderator / Redactie Sport donderdag 16 januari 2020 @ 14:40:45 #191
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_191057707
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 14:36 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Het gaat niet zozeer om het verdedigen van elektrisch rijden, het gaat meer om de nutteloosheid van rijden op waterstof (wat overigens ook elektrisch rijden is en ook een kleine li-ion accu heeft omdat een brandstofcel te weinig piekvermogen kan leveren).

Waterstof heeft een rendement dat 3x lager is dan dat van direct op elektrisch rijden.
Daarnaast kan je alleen tanken bij tankstations.

Elektrisch met accu heeft een 3x hoger rendement, is goedkoper per km en kan je thuis, op de zaak, bij de Ikea of in de straat laden. Alleen bij lange ritten die boven het bereik liggen zou je moeten wachten bij een laadpaal.
Elektrische auto's waren 10 jaar geleden ook gigantisch inefficiënt. Je hebt maar één grote speler nodig die de eerste steen omgooit. Apple voor smartphones, Tesla voor elektrische auto's.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_191057728
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 14:40 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Elektrische auto's waren 10 jaar geleden ook gigantisch inefficiënt. Je hebt maar één grote speler nodig die de eerste steen omgooit. Apple voor smartphones, Tesla voor elektrische auto's.
Elektrische auto's waren 10 jaar geleden juist al gigantisch efficiënt.
Dat is echt een misvatting.

Alleen de energiedichtheid van accu's is waar nu de winst op behaald wordt.
pi_191057811
Stel dat een tankstation 20% winst maakt op een kg waterstof en 36 auto's voltankt met 5kg waterstof (uitgaande van een lege tank), dan draaien ze een omzet van ¤1800 per dag en een winst van ¤360 per dag.

Om een tankinstallatie van 1,6 miljoen Euro terug te verdienen moeten ze dus 4.444 dagen het maximale aantal auto's volledig vol tanken.

In het meest optimistische geval zou je dan een 12 jaar terugverdientijd hebben.

Maar in de praktijk tanken er alleen overdag het maximaal aantal auto's, dus kan je er zo 8 tot 10 jaar bij optellen.

20% winst is ook aan de hoge kant, dat verdient een tankstation nu ook niet op een liter benzine. Dat is centenwerk.

Het zonder subsidie exploiteren van een waterstoftankinstallatie gaat hem niet worden.

En langs een snelweg kan je niets met maar 36 auto's per dag dus zal je tientallen miljoenen moeten investeren.

Waterstofauto's wordt sowieso niets zonder subsidie.
  donderdag 16 januari 2020 @ 14:48:09 #194
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_191057822
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 14:40 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Elektrische auto's waren 10 jaar geleden ook gigantisch inefficiënt. Je hebt maar één grote speler nodig die de eerste steen omgooit. Apple voor smartphones, Tesla voor elektrische auto's.
Sorry maar smartphones waren voor de iPhone al hip.
Ik had in 2002 al een smartphone (SE P800) met touchscreen die niks minder kan dan mijn huidige iPhone (X).
De iPhone kan het beter... Maar dat ding had ook een browser, programma's (zo heette dat nog) installeren, camera, mediabrowser etc.

Ik kan de iPhone niet vergelijken met Tesla.
De smartphone bestond al.
De EV bestond nauwelijks voor Tesla.

Dat maakt, vind ik, de prestatie van Tesla nog indrukwekkender.
Maar ze moeten nog erg tegen de vooroordelen opboxen die, in geval van Tesla, niet waar zijn met hun voldoende accucapaciteiten en eigen (snel)laadnetwerk.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_191057833
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 13:57 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Want de 30 ton aan batterijen gaat niet ten kostte van het laadvermogen.
De schattingen voor de Tesla Semi gaan uit van een gewicht van ergens tussen de 7 tot 10 ton aan accus. De zware dieselmotor wordt echter vervangen door een lichtergewicht elektrisch exemplaar. De energiekosten/km zijn van een nog zwaarwegender belang voor commercieel vrachtvervoer dan voor autos.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_191057849
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 14:48 schreef Digi2 het volgende:

[..]

De schattingen voor de Tesla Semi gaan uit van een gewicht van ergens tussen de 7 tot 10 ton aan accus. De zware dieselmotor wordt echter vervangen door een lichter elektrisch exemplaar. De energiekosten/km zijn van een nog zwaarwegender belang voor commercieel vrachtvervoer dan voor autos.
Grappig, ik was het ook net aan het uitzoeken. Dat klopt wel ongeveer.

En dat geldt dan ook alleen voor "long range".

Voor heel veel toepassingen kan een vrachtwagen met een veel korter bereik toe, zoals de tankwagens die hier rijden en melk ophalen bij boeren. Die rijden op een dag niet zoveel, staan ook lang te lossen bij de Campina en kunnen ondertussen laden.
  donderdag 16 januari 2020 @ 14:51:16 #197
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_191057874
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 14:49 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Grappig, ik was het ook net aan het uitzoeken. Dat klopt wel ongeveer.
De semi gaat jullie verbazen, ik mag er helaas niet over uitwijden maar die specs zijn underpromiss overdeliver ;)
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_191057893
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 14:51 schreef nils7 het volgende:

[..]

De semi gaat jullie verbazen, ik mag er helaas niet over uitwijden maar die specs zijn underpromiss overdeliver ;)
Elon zal het in 1x goed moeten doen. Transportbedrijven hebben een verdienmodel dus het zal spot on moeten zijn.

Vooral de kilometerprijs maar ook het feit dat je er de grote steden (ook in de toekomst nog) mee in mag zal een goed argument zijn.
pi_191058029
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 14:51 schreef nils7 het volgende:

[..]

De semi gaat jullie verbazen, ik mag er helaas niet over uitwijden maar die specs zijn underpromiss overdeliver ;)
Dan zullen ze zich bij Daf (Paccar) nog wel een hoedje gaan schrikken. Daar denken ze namelijk dat de Semi helemaal gaat floppen en dat zij de beste elektrische vrachtwagen gaan bouwen.

Al heb ik een van de ontwikkelaars al kunnen betrappen op uitspraken dat ik dacht ‘hebben jullie al eens goed gekeken naar de Semi’?
pi_191058124
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 15:02 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Dan zullen ze zich bij Daf (Paccar) nog wel een hoedje gaan schrikken. Daar denken ze namelijk dat de Semi helemaal gaat floppen en dat zij de beste elektrische vrachtwagen gaan bouwen.

Al heb ik een van de ontwikkelaars al kunnen betrappen op uitspraken dat ik dacht ‘hebben jullie al eens goed gekeken naar de Semi’?
Je hebt sowieso bedrijven nodig die denken dat zij de beste gaan bouwen, anders beginnen ze er al niet aan ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')