abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_186575259
Benzine- en dieselauto's zijn vanaf 2030 niet meer welkom in Amsterdam. De stad wil het verkeer emissievrij maken door milieuzones uit te breiden en uitstootvrije gebieden in te voeren. Amsterdamse autobezitters worden bij de overgang geholpen met subsidies en ontheffingen.

Het gemeentebestuur wil met het 'Actieplan Schone Lucht' de uitstoot aanpakken. "We willen schonere lucht voor alle Amsterdammers , zegt verkeerswethouder Sharon Dijksma.

Het uitstootvrij maken van de stad gebeurt in stappen. In 2020 mogen dieselauto's van 15 jaar of ouder niet meer binnen de ring A10. In 2022 geldt dat voor ov-bussen en touringcars binnen de kleine ring S100.

In 2025 geldt het voor brom- en snorfietsen in de bebouwde kom en binnen de ring A10 voor vrachtwagens en bestelauto's , taxi's, ov-bussen en touringcars, net als voor de pleziervaart en de GVB-veerboten.

https://nos.nl/artikel/22(...)rbieden-in-2030.html

quote:
Kamer fluit Amsterdam terug: ‘Wij gaan over autoplannen’
De plannen van Amsterdam om vanaf 2030 in de stad alleen nog maar elektrische auto‘s toe te staan, stuiten voornamelijk op verzet bij de rechtse meerderheid in de Tweede Kamer. Maar ook links is kritisch. Vooral het weren van vervuilende benzineauto‘s blijkt tegen het zere been.
https://www.ad.nl/politie(...)utoplannen~a0c9e5f7/


[ Bericht 23% gewijzigd door voetbalmanager2 op 03-05-2019 11:43:02 ]
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  donderdag 2 mei 2019 @ 22:06:03 #2
65846 Bocaj
47th President.
pi_186575278
Nu op nieuwsuur!
pi_186575343
Verbod op benzine-auto's haalbaar? 'Mkb kan zich geen elektrische bestelbus veroorloven'

Op papier is het plan voor een emissievrije stad prima haalbaar. Ook dat er in 2030 geen benzine- of dieselauto meer welkom is in de stad moet mogelijk zijn. Maar volgens lector City Logistics aan de Hogeschool van Amsterdam Walther Ploos van Amstel dreigen vooral problemen voor het midden- en kleinbedrijf en zelfstandigen: 'De deadline van 2025 is te kort dag.'


en nu op een Tesla

De transitie naar uitstootvrij verkeer en vervoer in de stad gaat in stappen. Volgend jaar al zijn diesels van 2005 en ouder niet meer welkom binnen de ring. In 2022 wordt een groot deel van de binnenstad uitstootvrij voor ov-bussen en touringcars. En in 2025 zijn binnen de ring vracht- en bestelwagens die op diesel of benzine rijden niet meer welkom. En dat is te vroeg, volgens Ploos van Amstel.

Niet de middelen
'Het gros van de bestelauto's die rondrijden is tweedehands en zit bij zzp'ers en het mkb. Die hebben niet de middelen om een elektrische auto te kopen. Dus zo zet je de schilder, de loodgieter, de lokale wijnhandel voor het blok', aldus de logistiekexpert. 'Grote bedrijven als PostNL, Hello Fresh, Jumbo, die rijden elektrisch. Maar die kunnen het zich veroorloven.'

Te weinig elektrische bestelauto's
Ook zijn er nog amper betaalbare elektrische bestelbusjes op de markt. 'Het gaat echt niet lukken om in 2024 4000 elektrische vrachtwagens en 40.000 bestelauto's de markt op te krijgen. De productie voldoet daar gewoon niet aan', zegt Ploos van Amstel.

Mobiliteitsapartheid
Volgens hem kunnen de maatregelen van de gemeente er zelfs voor zorgen dat zzp'ers en mkb'ers klanten verliezen. 'Zzp'ers en het mkb komen met hun bestelbusjes voor meer dan 90 procent van buiten de stad. Je moet dan uitkijken voor mobiliteitsapartheid. Deze maatregel treft echt heel erg hard de mensen die de auto echt nodig hebben voor hun werk. Met de grote bedrijven heb ik niet zoveel medelijden.'

Grote bedrijven eerst
Er is nog wel het een en ander uit te werken door de gemeente, denkt Ploos van Amstel. 'Denk nog eens na: welke vloten, welke grote gebruikers moeten het eerst naar nul emissie. De grote bedrijven zouden morgen al de overgang kunnen maken.'
https://www.at5.nl/artike(...)estelbus-veroorloven

quote:
Kamer fluit Amsterdam terug: ‘Wij gaan over autoplannen’
De plannen van Amsterdam om vanaf 2030 in de stad alleen nog maar elektrische auto‘s toe te staan, stuiten voornamelijk op verzet bij de rechtse meerderheid in de Tweede Kamer. Maar ook links is kritisch. Vooral het weren van vervuilende benzineauto‘s blijkt tegen het zere been.
https://www.ad.nl/politie(...)utoplannen~a0c9e5f7/


[ Bericht 7% gewijzigd door voetbalmanager2 op 03-05-2019 11:42:38 ]
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  donderdag 2 mei 2019 @ 22:08:49 #4
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
  donderdag 2 mei 2019 @ 22:11:44 #5
65846 Bocaj
47th President.
pi_186575432
A'dam gaat subsidiëren..... discriminatie dus voor alle andere Nederlanders!
pi_186575473
Tis toch een kut stad
pi_186575554
goedzo, opzouten met die stinkautos
  donderdag 2 mei 2019 @ 22:17:41 #8
22565 asco
Los in deze tent
pi_186575607
We hebben veel te veel ambtenaren in dit land.
pi_186575614
quote:
Volgend jaar al zijn diesels van 2005 en ouder niet meer welkom binnen de ring.
Ik vind het toch wel vrij oneerlijk hoe zo'n grens vaak getrokken wordt op bouwjaar, en niet op de opgegeven uitstoot of label oid. Het maakt geen flikker uit dat je enorme diesel-suv 1 op 6 rijdt in de stad zolang hij maar jong genoeg is, maar zo'n nog steeds heel zuinige en relatief schone Lupo 3L van net een jaartje of wat te oud is uit den boze. Tamelijk arbitrair.
  donderdag 2 mei 2019 @ 22:20:15 #10
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_186575690
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2019 22:18 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

Ik vind het toch wel vrij oneerlijk hoe zo'n grens vaak getrokken wordt op bouwjaar, en niet op de opgegeven uitstoot of label oid. Het maakt geen flikker uit dat je enorme diesel-suv 1 op 6 rijdt in de stad zolang hij maar jong genoeg is, maar zo'n nog steeds heel zuinige en relatief schone Lupo 3L van net een jaartje of wat te oud is uit den boze. Tamelijk arbitrair.
Ben ik met je eens op zich, maar het is makkelijker handhaafbaar en duidelijker voor de burger... hoewel elke stad met zijn eigen regime niet echt duidelijk is voor alle Nederlanders, maar ok, dat is weer een andere (terechte) klacht.
pi_186575809
Ik vraag me af of de Amsterdammer het nog steeds een goed idee vind als er wachtlijsten komen voor loodgieters, schilders en klusjesmannen en hun uurtarief naar 100 Euro p/u gaat omdat die diensten schaars worden in Amsterdam en hun kosten enorm gestegen zijn.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_186575914
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2019 22:24 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Ik vraag me af of de Amsterdammer het nog steeds een goed idee vind als er wachtlijsten komen voor loodgieters, schilders en klusjesmannen en hun uurtarief naar 100 Euro p/u gaat omdat die diensten schaars worden in Amsterdam en hun kosten enorm gestegen zijn.
Misschien moeten die ook maar eens gaan innoveren. Anders denken over die talloze busjes met ieder een arsenaal aan gereedschap wat niet iedere dag nodig is.
  donderdag 2 mei 2019 @ 22:34:47 #13
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_186576039
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2019 21:54 schreef ExtraWaskracht het volgende:

Ja, klinkt heel verstandig om deze democratisch verkozen bestuurders die gewoon democratisch opereren dictatoriaal noemen. Democraten pur sang daar bij de Forum voor Democratie. :')
Grappig dat je het zegt, Amsterdam veegt voor de zoveelste keer weer eens zijn reet af met landelijk beleid en gaat zijn eigen koers varen... Beter zetten we er een hek omheen en laat ze het allemaal maar uitzoeken daar.

quote:
Vanaf 2020 landelijke regeling milieuzones voor dieselrijders

Er komt in het hele land een uniforme regeling voor milieuzones. Plaatsen die vanaf 2020 een milieuzone invoeren kunnen auto's met een dieselmotor weren die op die datum ouder zijn dan vijftien jaar of ouder dan twintig jaar. Gemeenten mogen zelf bepalen waar ze de grens leggen. Benzineauto's mogen die milieuzones nog wel in, evenals oldtimers (auto's van veertig jaar en ouder) en campers waarvan de eigenaar in de milieuzone woont.

Ook komt er een eenduidig systeem van borden, die voor iedereen begrijpelijk moeten zijn. Het kabinet is het eens over deze maatregelen. De Eerste en Tweede Kamer moeten zich er nog wel over uitspreken.

De uniforme regeling betekent niet dat gemeenten straks een milieuzone moeten invoeren, gemeenten kunnen zelf bepalen of ze dat nodig vinden.

Zelfde regels

Het kabinet wil graag dat in het hele land dezelfde regels gelden. Sommige gemeenten, zoals Amsterdam, Arnhem, Rotterdam en Utrecht, hebben nu al een milieuzone, maar de regels verschillen per plaats. In Amsterdam bijvoorbeeld worden binnen de milieuzone alleen oudere vrachtauto's, bestelbusjes, bussen en taxi's geweerd, maar in Utrecht en Arnhem ook personenauto's.

Wel is het in Amsterdam voor bewoners sinds twee jaar niet meer mogelijk om voor oudere diesel- en benzineauto's een parkeervergunning te krijgen.
NOS
  donderdag 2 mei 2019 @ 22:36:59 #14
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_186576087
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2019 22:34 schreef AchJa het volgende:

[..]

Grappig dat je het zegt, Amsterdam veegt voor de zoveelste keer weer eens zijn reet af met landelijk beleid en gaat zijn eigen koers varen... Beter zetten we er een hek omheen en laat ze het allemaal maar uitzoeken daar.
[..]

NOS
Juridisch wel interessant? Je mag nu ook natuurlijk gewoon auto's verbieden op plekken. Auto's met verbrandingsmotor niet dan? Dit lijkt slechts te gaan op het verschil in diesel/benzine en ouderdom. En hoe zit dat met scheepvaart? Ik weet dat bepaalde delen van de gracht in Utrecht verboden zijn voor boten met verbrandingsmotor om wat te noemen.

Was dit waarom de FVD'ers typten wat ze typten? Dat lijkt me nl sterk, maar je weet het niet.
pi_186576223
Hoe moet dat als je straks naar zuid Frankrijk op vakantie wil, met je elektrische auto.

Het is gewoon burgertje pesten onder het mom van klimaatmoraal. Beetje bij beetje word je geconfineerd tot je appartementje/woonblok/gezamenlijke telewerkruimte.
pi_186576260
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2019 22:24 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Ik vraag me af of de Amsterdammer het nog steeds een goed idee vind als er wachtlijsten komen voor loodgieters, schilders en klusjesmannen en hun uurtarief naar 100 Euro p/u gaat omdat die diensten schaars worden in Amsterdam en hun kosten enorm gestegen zijn.
Met de parkeer kosten zou dit al 100 Euro moeten zijn in Amsterdam.
  donderdag 2 mei 2019 @ 22:44:56 #17
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_186576263
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2019 22:24 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Ik vraag me af of de Amsterdammer het nog steeds een goed idee vind als er wachtlijsten komen voor loodgieters, schilders en klusjesmannen en hun uurtarief naar 100 Euro p/u gaat omdat die diensten schaars worden in Amsterdam en hun kosten enorm gestegen zijn.
De Amsterdammer heeft nog niet voor de helft door van de consequenties... Ze willen allemaal keihard deugen maar worden vanzelf met de neus op de feiten geduwd en dan is het te laat.
pi_186576294
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2019 22:34 schreef AchJa het volgende:

[..]

Grappig dat je het zegt, Amsterdam veegt voor de zoveelste keer weer eens zijn reet af met landelijk beleid en gaat zijn eigen koers varen... Beter zetten we er een hek omheen en laat ze het allemaal maar uitzoeken daar.
[..]

NOS
Zo zie je maar weer landelijk nog niet eens op een lijn laat staan Europees.
  donderdag 2 mei 2019 @ 22:47:06 #19
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_186576298
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2019 22:24 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Ik vraag me af of de Amsterdammer het nog steeds een goed idee vind als er wachtlijsten komen voor loodgieters, schilders en klusjesmannen en hun uurtarief naar 100 Euro p/u gaat omdat die diensten schaars worden in Amsterdam en hun kosten enorm gestegen zijn.
Hoeveel duurder denk je dat dat gaat zijn dan?
  donderdag 2 mei 2019 @ 22:47:41 #20
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_186576311
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2019 22:36 schreef ExtraWaskracht het volgende:

Juridisch wel interessant? Je mag nu ook natuurlijk gewoon auto's verbieden op plekken. Auto's met verbrandingsmotor niet dan? Dit lijkt slechts te gaan op het verschil in diesel/benzine en ouderdom. En hoe zit dat met scheepvaart? Ik weet dat bepaalde delen van de gracht in Utrecht verboden zijn voor boten met verbrandingsmotor om wat te noemen.
En van die lappendeken van regelgeving wil men juist af, gewoon 1 duidige landelijke regelgeving punt. Dan kun je als Schubbekutteveen wel willen bepalen dat er bij jou geen auto's van 2 jaar oud in komen maar dan heb je gewoon pech omdat je je hebt te houden aan de afgesproken regelgeving.

quote:
Was dit waarom de FVD'ers typten wat ze typten? Dat lijkt me nl sterk, maar je weet het niet.
Dat weet ik niet maar Amsterdam heeft ondertussen wel een eer hoog te houden als het om insubordinatie gaat.
  donderdag 2 mei 2019 @ 22:47:45 #21
356357 De_Dakgoot
Yane no kishi
pi_186576313
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2019 22:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Hoe moet dat als je straks naar zuid Frankrijk op vakantie wil, met je elektrische auto.

Het is gewoon burgertje pesten onder het mom van klimaatmoraal. Beetje bij beetje word je geconfineerd tot je appartementje/woonblok/gezamenlijke telewerkruimte.
Amsterdammers verbieden om buiten de gemeente amsterdam te rijden met hun electrohok.Dan voelen ze tenminste de consequenties, dom elitair volk.
/A/non's with his waifu, all's right in the world.
pi_186576326
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2019 22:28 schreef Freak188 het volgende:

[..]

Misschien moeten die ook maar eens gaan innoveren. Anders denken over die talloze busjes met ieder een arsenaal aan gereedschap wat niet iedere dag nodig is.
Je kan zoveel willen. Als je zzp'ers die schilder of loodgieter zijn gaat verplichten om voor een jaaromzet een elektrische bus aan te schaffen, dan zullen de meeste hun werk voortzetten buiten Amsterdam of stoppen. En wat er overblijft gaat 2x zoveel vragen voor hun diensten omdat er veel minder concurrentie is en hun kosten gestegen zijn.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  donderdag 2 mei 2019 @ 22:49:01 #23
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_186576346
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2019 22:47 schreef AchJa het volgende:

[..]

En van die lappendeken van regelgeving wil men juist af, gewoon 1 duidige landelijke regelgeving punt. Dan kun je als Schubbekutteveen wel willen bepalen dat er bij jou geen auto's van 2 jaar oud in komen maar dan heb je gewoon pech omdat je je hebt te houden aan de afgesproken regelgeving.
Lappendeken in de zin van van verschillende jaren ja, dat is nogal verschillend her en der. Verbrandingsmotoren als hele categorie niet natuurlijk.

quote:
Dat weet ik niet maar Amsterdam heeft ondertussen wel een eer hoog te houden als het om insubordinatie gaat.
Lol, overdrijven is ook een vak. Verder wel relevant voor waar ik op reageerde.
pi_186576362
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2019 22:47 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Hoeveel duurder denk je dat dat gaat zijn dan?
Als er nauwelijks meer concurrentie is en de gewone burger op een wachtlijst komt als ze een loodgieter nodig hebben, dan zullen de prijzen richting de 100 Euro p/u gaan.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_186576368
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2019 22:47 schreef De_Dakgoot het volgende:

[..]

Amsterdammers verbieden om buiten de gemeente amsterdam te rijden met hun electrohok.Dan voelen ze tenminste de consequenties, dom elitair volk.
Hoho even ik denk dat er ook veel Amsterdammers buiten vallen echter die zijn dan ook maar overgelaten aan wat er daar gelden doet, gelijk Nederlanders, veel denken anders maar hun handen lijken gebonden. Totdat er een advocaat een goed idee krijgen doet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')