abonnement Unibet Coolblue
pi_186538570
Welkom bij een nieuw deel van "Vraag wat je wil".

Soms vraag je je wel eens af hoe bepaalde zaken in elkaar steken, hoe zou het zijn om een specifiek beroep te hebben. Wat beweegt mensen met een bijzondere hobby. Daarom hebben wij deze reeks op FOK! in het leven geroepen. Hier bieden wij mensen extra anonieme mogelijkheid om vragen te beantwoorden. De personen die zich kunnen opgeven in dit topic: GC / [Vraag wat je wil]: een inventarisatie. (andere feedback mag ook in dat topic). krijgen toegang tot het VraagWatJeWil account en kunnen via dit account een paar dagen vragen van jullie beantwoorden. Dit account blijft van de persoon totdat het volgende deel in de reeks geopend wordt.

Dit deel kunnen we vragen stellen aan een piloot, dus ben jij benieuwd wat er in de cockpit gebeurt, of hij wel eens applaus kijgt voor zijn landingen en hoeveel de automatische piloot nou eigenlijk doet en of hij wel eens ruzie heeft met zijn co-piloot vraag het hier.

Wacht even totdat de ondervraagde zichzelf introduceert alvorens te reageren.
pi_186538953
Fascinerend topic - hulde!
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  woensdag 1 mei 2019 @ 13:10:53 #3
342418 VKV
Plausibel
pi_186538976
Leuk topic, ik ben vooral aangenaam verrast dat piloten wel openstaan voor passagiers die graag een kijkje nemen in de cockpit. En je klinkt als een vriendelijk persoon, tof dat je zo uitgebreid antwoord geeft op alle vragen!

Ik heb zelf flinke vliegangst die helaas met elke vlucht erger wordt, maar laat me er toch niet teveel door tegenhouden, want dan kom je dus nergens meer (of je doet er héél lang over). Ondanks de vliegangst krijg ik trouwens wel een adrenalinekick bij de start van de vlucht, als je bij het opstijgen in een keer zo hard in je stoel wordt gedrukt :D

Mijn vraag: Hoe stellen jullie mensen met vliegangst gerust? Heeft er wel eens iemand echt een paniekaanval gehad en lukt het dan diegene toch te helpen rustig te worden?

En klopt het dat van een vlucht het opstijgen en landen het "gevaarlijkst" is, en hoe kan dat dan?
pi_186539618
Wat me opvalt bij piloten is dat ze in het bezit zijn van zowel hoge intelligentie als van stressbestendigheid. Ik neem aan dat die eigenschappen helpen bij bepaalde hobbies of sporten. Is er een hobby of sport waarbij je veel piloten ziet?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  woensdag 1 mei 2019 @ 14:16:38 #5
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186540342
quote:
11s.gif Op woensdag 1 mei 2019 12:36 schreef vosss het volgende:
Dus er kan nog steeds iemand buiten gesloten worden? Begrijp ik dat goed?
Ja, dit klopt.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 1 mei 2019 @ 14:25:46 #6
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186540528
quote:
10s.gif Op woensdag 1 mei 2019 13:10 schreef VKV het volgende:
Leuk topic, ik ben vooral aangenaam verrast dat piloten wel openstaan voor passagiers die graag een kijkje nemen in de cockpit. En je klinkt als een vriendelijk persoon, tof dat je zo uitgebreid antwoord geeft op alle vragen!
Graag gedaan!

quote:
Ik heb zelf flinke vliegangst die helaas met elke vlucht erger wordt, maar laat me er toch niet teveel door tegenhouden, want dan kom je dus nergens meer (of je doet er héél lang over). Ondanks de vliegangst krijg ik trouwens wel een adrenalinekick bij de start van de vlucht, als je bij het opstijgen in een keer zo hard in je stoel wordt gedrukt :D
Goed dat je toch blijft vliegen :). Ik heb het al eerder gezegd, niet meer vliegen verkleind je wereld aanzienlijk, het zou jammer zijn als een angst dat veroorzaakt. Mocht het toch teveel worden, kijk dan eens bij https://valk.org/. Zij doen enorm goed werk. We hebben ze ook met enige regelmatig aan boord, daar het hulpprogramma wordt afgesloten met een echte vlucht :).

quote:
Mijn vraag: Hoe stellen jullie mensen met vliegangst gerust? Heeft er wel eens iemand echt een paniekaanval gehad en lukt het dan diegene toch te helpen rustig te worden?
Verschilt een beetje per persoon. Als je van tevoren aangeeft dat je bang bent kun je vaak even een praatje met ons komen maken, zodat je weet aan wie je de controle uit handen geeft. Ook zal er met enige regelmatig een van de stewardessen een praatje komen maken om te kijken hoe het met je gaat, of om je even af te leiden. Dat werkt ook goed bij paniekaanvallen :).

quote:
En klopt het dat van een vlucht het opstijgen en landen het "gevaarlijkst" is, en hoe kan dat dan?
Goed dat je het tussen haakjes zet, want het is eerder dat de kruisvlucht 'meer veilig' is ;). Het komt voornamelijk omdat bij dingen die niet goed gaan in de lucht er meer tijd is om het op te lossen. Wij worden dan ook voornamelijk getrained op motorstoringen etc tijdens starten, landen en doorstarten. Juist die elementen moeten we ook elk jaar demonstreren op een examenvlucht in de simulator. Er is wat minder reactietijd, dus de handelingen moeten direct en juist zijn.

Als je zo een examen niet haalt mag je ook niet meer vliegen, maar krijg je aanvullende training en een nieuw examen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 1 mei 2019 @ 14:40:45 #7
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186540838
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 13:38 schreef Lyrebird het volgende:
Wat me opvalt bij piloten is dat ze in het bezit zijn van zowel hoge intelligentie als van stressbestendigheid. Ik neem aan dat die eigenschappen helpen bij bepaalde hobbies of sporten. Is er een hobby of sport waarbij je veel piloten ziet?
Niet zozeer. Ik zie veel collega's kitesurfen en wintersporten, maar dat komt waarschijnlijk omdat het routenetwerk uitstekende mogelijkheden biedt.

Wel zie je regelmatig dat piloten ook iets naast het vliegen doen waar ze wat meer eigen creativiteit en denkvermogen kwijt kunnen. Eigen bedrijfjes, ICT, studies, een nevenfunctie binnen het bedrijf zelf, vaak zaken die op een laptop in een hotel kunnen worden bijgehouden.

Het werk van een piloot is voor een groot deel procedures volgen die een ander heeft bedacht, dus dat is een aangename afwisseling.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186540853
Wat gebeurt er als een vliegtuig op de kop vliegt?
  woensdag 1 mei 2019 @ 14:46:08 #9
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186540963
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 14:41 schreef Goudenvis het volgende:
Wat gebeurt er als een vliegtuig op de kop vliegt?
Technisch is het denk ik mogelijk. Zeker weten doe ik het echter niet, want een normaal passagiersvliegtuig wordt er niet voor gecertificeerd. Officieel zijn de effecten dus niet bekend. Ook de simulator geeft in zo een situatie geen accuraat beeld.

Wel zit de koffie dan op het plafond ;)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186541153
Heb je wel eens een situatie meegemaakt waarbij je een opdracht aanwijzing kreeg van de luchtverkeersleiding waarbij je het echt niet eens was? Bijvoorbeeld een omleiding, gevaarlijke situatie, omslachtig iets? En wat doe je op zo'n moment?
PS4 online: micro_nl
  woensdag 1 mei 2019 @ 14:59:47 #11
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits' La
pi_186541240
Waar dumpen jullie die stront altijd?
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_186541461
Heb je weleens gehoord van High-altitude flatus expulsion (HAFE)?
Doen ze weleens iets aan de aroma als 't niet meer te houden is? parfum?
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  woensdag 1 mei 2019 @ 15:18:12 #13
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186541522
quote:
11s.gif Op woensdag 1 mei 2019 14:55 schreef guitarist het volgende:
Heb je wel eens een situatie meegemaakt waarbij je een opdracht aanwijzing kreeg van de luchtverkeersleiding waarbij je het echt niet eens was? Bijvoorbeeld een omleiding, gevaarlijke situatie, omslachtig iets? En wat doe je op zo'n moment?
Oh, vaak genoeg! Maar dan heeft het vaak te maken met onze positie in de 'wachtrij' voor vertrek, of inderdaad omvliegen, etc. Daar leg je je op zo een moment gewoon bij neer.

Mochten we echter van mening zijn dat het vliegtuig in gevaar komt door een instructie dan geven we daar uiteraard geen gehoor aan. Of als we zelf in gevaar zijn en hulp nodig hebben.
Er is in uiterst geval de mogelijkheid voor ons om het bekende "mayday mayday" te gebruiken, vanaf dan kunnen we in principe alles doen en heeft de luchtverkeersleiding slecht een helpende rol.

Dat heb ik echter nog nooit meegemaakt gelukkig, en in een normale situatie waar de veiligheid niet in geding is is de luchtverkeersleiding 'de baas'.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 1 mei 2019 @ 15:19:09 #14
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186541536
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 14:59 schreef PzKpfw het volgende:
Waar dumpen jullie die stront altijd?
Alles wat door het toilet gespoeld wordt komt netjes in een wastetank terecht, en die wordt op de grond geleegd door een speciale wagen, die het vervolgens afvoert :).
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 1 mei 2019 @ 15:20:08 #15
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186541553
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 15:13 schreef spectrumanalyser het volgende:
Heb je weleens gehoord van High-altitude flatus expulsion (HAFE)?
Doen ze weleens iets aan de aroma als 't niet meer te houden is? parfum?
Deze moest ik even opzoeken :D

En we hebben inderdaad luchtjes aan boord die gespoten kunnen worden. Ook komt er gelukkig genoeg frisse lucht van buitenaf het vliegtuig in.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Redactie Frontpage woensdag 1 mei 2019 @ 15:46:20 #16
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_186542029
Bij sommige bestemmingen zoals bijvoorbeeld SFO is het haast eerder regel dan uitzondering dat een vliegtuig nog een aantal rondjes boven de stad moet vliegen ivm laaghangende mist of te veel verkeer. Wat denk je op zulke momenten als je al heel de dag in dat vliegtuig hebt gezeten?

Wat doe je als een hele luchthaven een paar uur vertraging heeft door bijvoorbeeld het weer, ga je dan in de personeelkantine een beetje zitten FOK!ken of wordt je geacht in het vliegtuig paraat te staan?

Piloot worden is vaak een jongensdroom die in jouw geval is uitgekomen, maar stel nou dat je was afgekeurd voor de opleiding, heb je dan een idee wat voor werk je dan zou hebben gedaan?
Op maandag 24 augustus 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als je maar genoeg moeite doet past alles.
_____
TV / Het post-apocalyptische/dystopische film topic
pi_186542104
Wat is ongeveer de optimale kruissnelheid om te vliegen om het kerosinegebruik zo laag mogelijk te houden?
pi_186542187
Heb je wel eens mot of onenigheid met je collega's uit cabine of cockpit (gehad)? Hoe los je dat tijdens een vlucht op? Even een bilateraaltje met de manager erbij is wat omslachtig..
  woensdag 1 mei 2019 @ 15:53:48 #19
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186542201
quote:
5s.gif Op woensdag 1 mei 2019 15:46 schreef LTVDK het volgende:
Bij sommige bestemmingen zoals bijvoorbeeld SFO is het haast eerder regel dan uitzondering dat een vliegtuig nog een aantal rondjes boven de stad moet vliegen ivm laaghangende mist of te veel verkeer. Wat denk je op zulke momenten als je al heel de dag in dat vliegtuig hebt gezeten?
Dat is voor ons echt net zo vervelend als voor jullie! Afhankelijk van hoe ernstig de mist is zijn we waarschijnlijk ook al druk bezig met het vervolg: Welke vliegvelden zijn er nog meer in de buurt? Wat is het weer daar? Hoeveel brandstof kost het om daar te komen? Hoe lang kunnen we dan nog rondjes blijven vliegen voordat we moeten besluiten uit te wijken? etc

quote:
Wat doe je als een hele luchthaven een paar uur vertraging heeft door bijvoorbeeld het weer, ga je dan in de personeelkantine een beetje zitten FOK!ken of wordt je geacht in het vliegtuig paraat te staan?
Afhankelijk van hoe erg de vertraging is, en de oorzaak, is beiden mogelijk. Meestal echter zitten we al in het vliegtuig, klaar om te gaan. Sterker nog, het liefst hebben we ook de passagiers al aan boord. Als we volledig klaar zijn voor vertrek kunnen we dit namelijk melden aan de verkeersleiding, en mocht er dan opeens een gaatje ontstaan kunnen we direct weg.

quote:
Piloot worden is vaak een jongensdroom die in jouw geval is uitgekomen, maar stel nou dat je was afgekeurd voor de opleiding, heb je dan een idee wat voor werk je dan zou hebben gedaan?
Ook hier geldt: Afhankelijk van de reden van afwijzing. Vaak is dat omdat je nog te jong wordt geacht. Dan was ik gaan studeren om het later nog eens te proberen. Mocht het dan alsnog niet lukken dan heb je in ieder geval je studie om op terug te vallen.
Luchtverkeersleider heb ik ook overwogen als mogelijk alternatief. Dat lijkt me ook een erg leuke baan!
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 1 mei 2019 @ 15:57:45 #20
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186542283
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 15:49 schreef Faraday01 het volgende:
Wat is ongeveer de optimale kruissnelheid om te vliegen om het kerosinegebruik zo laag mogelijk te houden?
Dit is niet eenvoudig te beantwoorden. Het verschilt heel erg met de hoogte.

We vliegen met zogeheten Cost Index. Dat is de ratio tussen de brandstofkosten en de uurkosten. De optimale CI wordt berekend door onze dispatchafdeling, en die Cost Index bepaalt principe de snelheid die we vliegen.
Om vertraging goed te maken kunnen we er voor kiezen die CI te verhogen. Dat gaat dan wel ten kostte van de brandstof uiteraard.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 1 mei 2019 @ 16:01:17 #21
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186542333
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 15:53 schreef Dark_Killah het volgende:
Heb je wel eens mot of onenigheid met je collega's uit cabine of cockpit (gehad)? Hoe los je dat tijdens een vlucht op? Even een bilateraaltje met de manager erbij is wat omslachtig..
Nee, dat klopt. Bij grote oneingheid is overigens de gezagvoerder het aanspreekpunt, inderdaad bij gebrek aan een manager. (Al kan je de gezagvoerder wel een beetje als manager van de gehele crew zien).
Als een stewardess onenigheid heeft met de gezagvoerder, dan ben ik als de volgende in rang het aanspreekpunt voor haar, etc.

Ik ben zelf vrij makkelijk in de omgang en pas me makkelijk aan aan anderen. Ik bots dus niet zo snel. In de cockpit heerst overigens een volwassen sfeer, waar het vrij normaal is elkaar aan te spreken op zaken.

En tja, soms botert het gewoon echt niet tussen elkaar. Dan gaat de vlucht vanzelf weer voorbij gelukkig :D
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Redactie Frontpage woensdag 1 mei 2019 @ 16:03:50 #22
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_186542380
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 16:01 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Nee, dat klopt. Bij grote oneingheid is overigens de gezagvoerder het aanspreekpunt, inderdaad bij gebrek aan een manager. (Al kan je de gezagvoerder wel een beetje als manager van de gehele crew zien).
Als een stewardess onenigheid heeft met de gezagvoerder, dan ben ik als de volgende in rang het aanspreekpunt voor haar, etc.

Ik ben zelf vrij makkelijk in de omgang en pas me makkelijk aan aan anderen. Ik bots dus niet zo snel. In de cockpit heerst overigens een volwassen sfeer, waar het vrij normaal is elkaar aan te spreken op zaken.

En tja, soms botert het gewoon echt niet tussen elkaar. Dan gaat de vlucht vanzelf weer voorbij gelukkig :D
Maar wat nou als jij onenigheid hebt met de gezagvoerder, wie is dan het aanspreekpunt :P.
Op maandag 24 augustus 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als je maar genoeg moeite doet past alles.
_____
TV / Het post-apocalyptische/dystopische film topic
  woensdag 1 mei 2019 @ 16:14:36 #23
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186542619
quote:
10s.gif Op woensdag 1 mei 2019 16:03 schreef LTVDK het volgende:

[..]

Maar wat nou als jij onenigheid hebt met de gezagvoerder, wie is dan het aanspreekpunt :P.
Dat is wat vervelender.

In zo een geval zou ik de discussie op dat moment laten voor wat het is, en de vlucht gewoon op een professionele manier afmaken.

Een bekend gezegde daarbij is: "Hier hebben we het op de grond nog wel over".

Vervolgens kan het na de vlucht verder uitgepraat worden. In een extreem geval kan ik ervoor kiezen om niet meer met deze gezagvoerder verder te gaan deze trip en een rapport schrijven over wat er is voorgevallen. Hij kan dat uiteraard ook doen met zijn kant van het verhaal.

Belangrijkste is in ieder geval dat de vlucht er niet onder te lijden heeft. Gelukkig werken we tijdens een vlucht met duidelijke en strikte procedures, dus daar kan je dan op terugvallen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186542751
Als je een gezagvoerder en een Co piloot hebt die echt niet overweg kunnen. Kiest een maatschappij er dan ook voor om die twee niet meer samen te laten vliegen of kijken z daar niet naar?
I solemnly swear i'm up to no good
  woensdag 1 mei 2019 @ 16:31:30 #25
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186542931
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 16:21 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Als je een gezagvoerder en een Co piloot hebt die echt niet overweg kunnen. Kiest een maatschappij er dan ook voor om die twee niet meer samen te laten vliegen of kijken z daar niet naar?
Ja, als er echt een keer zaken zijn geescaleerd kan er een restrictie worden opgelegd. Dit is echter enorm zeldzaam, en dan zijn er meerdere gesprekken met beide partijen op kantoor aan vooraf gegaan.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186543165
Je hebt verteld dat je een gezin hebt met kleine kinderen. En dat je een maand op voorhand je rooster krijgt.
Hoe organiseer je in praktische zin je gezinsleven? In de zin van dat je elke maand jouw agenda naast die van je partner legt? Werkt je partner en is daar felxibeliteit in ivm jouw rooster? worden er grootouders ingezet?
pi_186543188
Leuk topic. Waar ik benieuwd naar ben is hoe de Embraer bestuurd wordt tijdens het taxiën. En mag je als co-piloot ook taxiën of is dat voorbehouden aan de gezagvoerder?
  woensdag 1 mei 2019 @ 16:49:23 #28
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186543253
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 16:45 schreef Roosgeluk het volgende:
Je hebt verteld dat je een gezin hebt met kleine kinderen. En dat je een maand op voorhand je rooster krijgt.
Hoe organiseer je in praktische zin je gezinsleven? In de zin van dat je elke maand jouw agenda naast die van je partner legt? Werkt je partner en is daar felxibeliteit in ivm jouw rooster? worden er grootouders ingezet?
Gelukkig verkeren wij in een positie waarin mijn partner deeltijd kan werken (2 dagen in de week). Een van die dagen kunnen de kinderen bij een opa of oma terecht, de andere gaan ze naar de opvang.
Soms is dat helemaal niet nodig omdat ik die dag toevallig vrij ben, maar er zijn mogelijkheden legio in ieder geval :)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 1 mei 2019 @ 16:52:41 #29
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186543323
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 16:46 schreef UU7 het volgende:
Leuk topic. Waar ik benieuwd naar ben is hoe de Embraer bestuurd wordt tijdens het taxiën. En mag je als co-piloot ook taxiën of is dat voorbehouden aan de gezagvoerder?
Vliegtuigen kun je op de grond op twee manieren sturen: Kleine uitslagen doen we met onze voetpedalen (die, als je ze naar achter kantelt ook remmen zijn). Grote uitslagen met een soort ministuurtje (dat heet een tiller) aan de zijkant, naast je cockpitstoel.

Normaal is degene die het vliegtuig gaat vliegen ook degene die het vliegtuig taxiet. De ene keer de gezagvoerder dus, de andere keer de copiloot.

Op de Embraer is dat echter iets anders, omdat daar enkel de gezagvoerder een tiller heeft. Als de copiloot een vlucht gaat doen zal de gezagvoerder dus naar de startbaan taxien, en zodra het vliegtuig recht op de startbaan staat neemt de copiloot het over.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 1 mei 2019 @ 17:15:00 #30
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_186543704
Bij het opstijgen van een vliegtuig zie je alles op de grond best snel verdwijnen. Bij het landen zie je al lang van tevoren alles alsof je er vlak boven vliegt. Is dat gezichtsbedrog of gaat de landing echt zo geleidelijk?
pi_186543798
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 16:31 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ja, als er echt een keer zaken zijn geescaleerd kan er een restrictie worden opgelegd. Dit is echter enorm zeldzaam, en dan zijn er meerdere gesprekken met beide partijen op kantoor aan vooraf gegaan.
Slim dat er in ieder geval rekening mee wordt gehouden als twee partijen elkaar echt niet kunnen hebben.
I solemnly swear i'm up to no good
  woensdag 1 mei 2019 @ 17:21:18 #32
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186543836
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 17:15 schreef qltel het volgende:
Bij het opstijgen van een vliegtuig zie je alles op de grond best snel verdwijnen. Bij het landen zie je al lang van tevoren alles alsof je er vlak boven vliegt. Is dat gezichtsbedrog of gaat de landing echt zo geleidelijk?
Dit heb je goed opgemerkt! Opstijgen doen we zo snel mogelijk, op grote hoogte vliegt een vliegtuig zuiniger en veroorzaakt het minder overlast.

Bij een landing spelen andere factoren een rol. Zo wil je rustig en stabiel op een baan afvliegen zodat elke landing ongeveer hetzelfde is. Ook wil je met een lage snelheid landen, zodat je minder baanlengte nodig hebt, en sneller dalen betekent sneller vliegen.

Over het algemeen is het laatste stuk van de nadering tot op de baan een glijpad van 3 graden. We hebben speciale instrumenten aan boord waarmee we kunnen zien of we boven, op of onder het glijpad zitten, en er staan speciale lampen naast de baan waaraan je ook kunt zien of je mooi op het glijpad zit:


Twee wit / twee rood betekent dat je precies goed aanvliegt, meer rood dan wit betekent te laag, en meer wit dan rood betekent te hoog.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 1 mei 2019 @ 17:27:45 #33
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_186544005
Tegenwoordig moet je als piloot zo veel mogelijk baan gebruiken om op te stijgen, om de motoren en brandstof te sparen.
Stel dat je van de lange Polderbaan opstijgt met gemiddelde temperatuur en tegenwind. Hoeveel procent van het maximale vermogen gebruik je dan?
Wie dit leest is gek
  woensdag 1 mei 2019 @ 17:43:57 #34
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186544316
quote:
99s.gif Op woensdag 1 mei 2019 17:27 schreef Nieuwschierig het volgende:
Tegenwoordig moet je als piloot zo veel mogelijk baan gebruiken om op te stijgen, om de motoren en brandstof te sparen.
Stel dat je van de lange Polderbaan opstijgt met gemiddelde temperatuur en tegenwind. Hoeveel procent van het maximale vermogen gebruik je dan?
Wij gebruiken inderdaad een speciaal programma om uit te zoeken hoeveel wij van ons maximale vermogen af kunnen halen. Daar vullen we de baan, weersomstandigheden (zoals wind, luchtdruk en temperatuur) en gewicht van het vliegtuig in. Het programma komt dan terug met instellingen die wij in de vluchtcomputer invullen.

Bij de polderbaan maakt dat een flink verschil. Hoeveel het in procenten qua vermogen scheelt is voor mij lastig te zeggen. Er is een grote terugstap (deration) van ongeveer 8% in vermogen, en daarboven nog wat procenten. Exacte getallen zijn lastig omdat wij geen weergave hebben van het geleverde vermogen. Wij zien de rotatiesnelheid van de fanbladen als percentage van een referentiesnelheid, en dat is onze indicatie van relatief vermogen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186545003
Heb je ooit eens de behoefte gehad om de sketch how to irritate people van John Cleese na te spelen tijdens een vlucht.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  woensdag 1 mei 2019 @ 18:25:30 #36
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186545034
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 18:23 schreef vipergts het volgende:
Heb je ooit eens de behoefte gehad om de sketch how to irritate people van John Cleese na te spelen tijdens een vlucht.
Uiteraard :D.

Gelukkig bedenk ik me altijd op tijd dat dat waarschijnlijk niet zo aardig is voor onze passagiers, en het me waarschijnlijk mijn baan gaat kosten O-)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 1 mei 2019 @ 18:25:41 #37
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_186545039
Over gewicht van het vliegtuig gesproken, ik neem aan dat jullie voor koffers en passagiers een standaardwaarde gebruiken? Hoe vaak worden die geüpdatet?

En als je bijvoorbeeld weet dat je een schoolklas die op reis gaat aan boord hebt wordt het dan aangepast omdat kinderen veel lichter zijn? In hoeverre weet je eigenlijk wat je zoal aan boord hebt aan passagiers?

Worden er wel eens passagiers verplaatst omdat dat beter is voor de gewichtsverdeling of hebben passagiers en bagage maar een klein effect?
  woensdag 1 mei 2019 @ 18:31:56 #38
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186545135
quote:
1s.gif Op woensdag 1 mei 2019 18:25 schreef Irritatie100 het volgende:
Over gewicht van het vliegtuig gesproken, ik neem aan dat jullie voor koffers en passagiers een standaardwaarde gebruiken? Hoe vaak worden die geüpdatet?
Ja, daar zijn standaard waardes voor. Ik heb geen idee hoe vaak die worden geupdate, eigenlijk.

quote:
En als je bijvoorbeeld weet dat je een schoolklas die op reis gaat aan boord hebt wordt het dan aangepast omdat kinderen veel lichter zijn? In hoeverre weet je eigenlijk wat je zoal aan boord hebt aan passagiers?
Nee. Over het algemeen heb je natuurlijk een vrij normale distributie, en er zitten ruime marges in om dit soort zaken op te vangen.

quote:
Worden er wel eens passagiers verplaatst omdat dat beter is voor de gewichtsverdeling of hebben passagiers en bagage maar een klein effect?
Ja, dit is soms nodig, zeker op hele lege vluchten. Of het uiteindelijk ook daadwerkelijk gevaarlijk was geweest betwijfel ik, maar alles om de marges zo ruim mogelijk te houden.

Fun fact in dit kader: Een vliegtuig vliegt efficienter en zuiniger bij een achterwaarts liggend zwaartepunt.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 1 mei 2019 @ 18:40:48 #39
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_186545293
Ik las hierboven een post op SFO waarbij er vrij standaard kennelijk een aantal rondjes moeten worden gevlogen vanwege mist en dat heb ik wel vaker gelezen dat dat gebeurd.

Enerzijds volkomen logisch, want een beetje zicht is wel prettig natuurlijk bij de landing. Anderzijds denk ik: waarom wordt in zo'n geval dan niet de automagische piloot ingeschakeld om die landing te doen? Neem tenminste aan dat de posities van de luchthaven ed. gewoon tot op de meter vastgelegd zijn in de cockpitsystemen en dat je dus ook kan instellen op welk punt dat toestel neergezet moet worden en met welke baan het toestel moet aanvliegen.

Of, is er toch iets waardoor in geval van dichte mist die systemen niet helemaal correct werken? Of, is dat omdat er toch een kleine kans is dat het toestel van de baan rolt? Weet namelijk niet of het daarbij ophoudt in geval van automatische landing?

[ Bericht 12% gewijzigd door Kamelenteen op 01-05-2019 18:46:59 ]
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 1 mei 2019 @ 18:43:34 #40
408813 crew  trein2000
pi_186545340
Welke storing/onregelmatigheid hoop je écht nooit mee te maken?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  woensdag 1 mei 2019 @ 19:07:34 #41
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186545812
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 18:40 schreef Kamelenteen het volgende:
Ik las hierboven een post op SFO waarbij er vrij standaard kennelijk een aantal rondjes moeten worden gevlogen vanwege mist en dat heb ik wel vaker gelezen dat dat gebeurd.

Enerzijds volkomen logisch, want een beetje zicht is wel prettig natuurlijk bij de landing. Anderzijds denk ik: waarom wordt in zo'n geval dan niet de automagische piloot ingeschakeld om die landing te doen? Neem tenminste aan dat de posities van de luchthaven ed. gewoon tot op de meter vastgelegd zijn in de cockpitsystemen en dat je dus ook kan instellen op welk punt dat toestel neergezet moet worden en met welke baan het toestel moet aanvliegen.

Of, is er toch iets waardoor in geval van dichte mist die systemen niet helemaal correct werken? Of, is dat omdat er toch een kleine kans is dat het toestel van de baan rolt? Weet namelijk niet of het daarbij ophoudt in geval van automatische landing?

De automatische landing wordt inderdaad gebruikt bij slecht zicht. Dat gaat niet op GPS (te onnauwkeurig) maar met een systeem dat signalen uitzendt vanaf de landingsbaan (ILS).

Dat systeem bestaat er in verschillende mate van nauwkeurigheid, en hoe nauwkeuriger het is, hoe lager het zicht mag zijn. Zicht 0 is theoretisch mogelijk maar wordt voor zover ik weet niet gebruikt, al was het maar omdat je daarna niet meer kunt taxien ;)

Wat echter voor de vertragingen zorgt is dat bij minder zicht de zogenaamde "Low Visibility Procedures" in werking treden. De toren kan ook een stuk minder zien namelijk. Er zit dan een limiet op het aantal taxiende vliegtuigen, grotere seperatie tussen landende vliegtuigen, etc. De capaciteit loopt dan dus terug wat voor vertragingen zorgt.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 1 mei 2019 @ 19:08:36 #42
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186545831
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 18:43 schreef trein2000 het volgende:
Welke storing/onregelmatigheid hoop je écht nooit mee te maken?
Volledig verlies van vermogen, brand aan boord.

Daarnaast situaties zoals terrorisme, kaping of ongeregeldheden in de cabine waarbij mensen bedreigd worden of gewond raken.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 1 mei 2019 @ 19:27:12 #43
378682 JohnBercow
Division! Clear the lobby!
pi_186546221
Heb je wel eens gevlogen op/vanaf JFK? Toen ook met God Kennedy Steve morgen praten op de radio?
Order! Ordeeeeeeeeer!
  woensdag 1 mei 2019 @ 19:33:08 #44
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186546354
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 19:27 schreef Schuimpjes het volgende:
Heb je wel eens gevlogen op/vanaf JFK? Toen ook met God Kennedy Steve morgen praten op de radio?
Helaas niet :D

Mooie kerel wel inderdaad, staan een hoop leuke filmpjes van online.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 1 mei 2019 @ 19:34:35 #45
378682 JohnBercow
Division! Clear the lobby!
pi_186546385
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 19:33 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Helaas niet :D

Mooie kerel wel inderdaad, staan een hoop leuke filmpjes van online.
Gemiste kans, nu hij gepensioneerd is. Gelukkig is Pearson Dave er nu ook :D
Order! Ordeeeeeeeeer!
pi_186546768
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 18:25 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Uiteraard :D.

Gelukkig bedenk ik me altijd op tijd dat dat waarschijnlijk niet zo aardig is voor onze passagiers, en het me waarschijnlijk mijn baan gaat kosten O-)
De dag voor je pensioen dan.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  woensdag 1 mei 2019 @ 20:00:36 #47
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186546864
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 19:55 schreef vipergts het volgende:

[..]

De dag voor je pensioen dan.
Ik denk dat ik er toch te lief voor ben :P
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 1 mei 2019 @ 20:41:34 #48
342418 VKV
Plausibel
pi_186547924
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 16:52 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Normaal is degene die het vliegtuig gaat vliegen ook degene die het vliegtuig taxiet. De ene keer de gezagvoerder dus, de andere keer de copiloot.

Op de Embraer is dat echter iets anders, omdat daar enkel de gezagvoerder een tiller heeft. Als de copiloot een vlucht gaat doen zal de gezagvoerder dus naar de startbaan taxien, en zodra het vliegtuig recht op de startbaan staat neemt de copiloot het over.
Huh, ik dacht altijd dat de copiloot nooit degene is die het vliegtuig in eerste instantie vliegt, maar dat diegene er zit voor ondersteuning en als backup :P Hoe wordt dan bepaald wie een vlucht vliegt?
  woensdag 1 mei 2019 @ 20:50:42 #49
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186548180
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 20:41 schreef VKV het volgende:

[..]

Huh, ik dacht altijd dat de copiloot nooit degene is die het vliegtuig in eerste instantie vliegt, maar dat diegene er zit voor ondersteuning en als backup :P Hoe wordt dan bepaald wie een vlucht vliegt?
Dat is inderdaad een veel voorkomend misverstand :).

Tijdens een vlucht heb je twee rollen in de cockpit: PF (Pilot Flying), en PM (Pilot Monitoring).

De PF vliegt, en is verantwoordelijk voor het vliegpad, snelheid, richting, etc. Zowel tijdens de start, kruisvlucht en landing.
De PM heeft als voornaamste taak het controleren van de PF, en daarnaast draagt hij ook zorg voor de communicatie en bedient bepaalde systemen als het landingsgestel of flaps, op commando van de PF.

Daarnaast heb je te maken met gezagvoerder en copiloot. Beiden zijn piloot, maar het grote verschil is dat de gezagvoerder eindverantwoordelijk is voor de vlucht en ook alle beslissingen mag maken die nodig zijn voor een veilige vluchtuitvoering.

Echter, de rollen PF en PM wisselen tussen de co-piloot en de gezagvoerder. Dat proberen we eerlijk te verdelen. Als wij bijvoorbeeld een dag gaan werken, en daarbij heen-en-weer naar Frankfurt gaan, en daarna heen-en-weer naar Florence, dan is het ene op-en-neertje de gezagvoerder PF en het andere op-en-neertje de co-piloot.

Dat wordt aan het begin van de eerste vlucht afgesproken. Meestal gebaseerd op persoonlijke voorkeur. Als ik bijvoorbeeld al heel lang niet in Florence geland ben dan doe ik het liefst die vlucht. Als we beiden dezelfde vlucht willen doen... dan doet de gezagvoerder hem :+
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator woensdag 1 mei 2019 @ 20:53:36 #50
257132 crew  Awsom
pi_186548267
Wat heb je liever? Een twintigtal extra mijlen of een vroege snelheidsrestrictie?
  woensdag 1 mei 2019 @ 20:56:12 #51
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186548353
quote:
99s.gif Op woensdag 1 mei 2019 20:53 schreef Awsom het volgende:
Wat heb je liever? Een twintigtal extra mijlen of een vroege snelheidsrestrictie?
Doe dan maar de reductie, dan besparen we in ieder geval nog wat brandstof ;)

En ik ben allergisch voor een 30-mile lineup
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 1 mei 2019 @ 21:57:51 #52
63722 z80
I fink you freaky
pi_186550470
Op welke kist/kisten vlieg je?
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
  woensdag 1 mei 2019 @ 21:59:05 #53
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186550508
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 21:57 schreef z80 het volgende:
Op welke kist/kisten vlieg je?
Embraer 175 / 190
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 1 mei 2019 @ 22:09:24 #54
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186550892
Ik denk dat de meeste vragen gesteld zijn, en morgen sta ik weer ingeroosterd voor een paar dagen vliegen! Ik ga deze VraagWatJeWil dus beeindigen :)

Bedankt allemaal voor je interesse! Ik heb een hoop leuke, interessante en originele vragen gehad. Hopelijk heb ik alles een beetje duidelijk uit kunnen leggen. Ik vond het erg leuk om te doen!

@Bosbeetle, bedankt voor de organisatie van deze reeks!
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 1 mei 2019 @ 22:16:31 #55
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_186551161
Goede vlucht(en) morgen en bedankt voor het antwoorden. Het was erg interessant.
pi_186551269
Bedankt voor je tijd en nog vele veilige vluchten gewenst en wie weet tot ooit. Heb er nog wat gepland staan dit jaar haha.
I solemnly swear i'm up to no good
  Moderator woensdag 1 mei 2019 @ 23:00:39 #57
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_186552948
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 22:09 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Ik denk dat de meeste vragen gesteld zijn, en morgen sta ik weer ingeroosterd voor een paar dagen vliegen! Ik ga deze VraagWatJeWil dus beeindigen :)

Bedankt allemaal voor je interesse! Ik heb een hoop leuke, interessante en originele vragen gehad. Hopelijk heb ik alles een beetje duidelijk uit kunnen leggen. Ik vond het erg leuk om te doen!

@:Bosbeetle, bedankt voor de organisatie van deze reeks!
Heel erg bedankt voor je antwoorden en iedereen voor alle leuke vragen.

:)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_186553395
Wat een tof topic dit! @Bosbeetle _O_
What is my problem with man, you ask? No. I ask you, what was man's problem with me?
pi_186554553
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 23:12 schreef FireFox1 het volgende:
Wat een tof topic dit! @:Bosbeetle _O_
  donderdag 2 mei 2019 @ 07:39:18 #60
393148 superkimmi
Hakuna Matata
pi_186557529
Dan VWJW en Bosbeetle! Was weer zeer geslaagd!!
life is what happens to you, while you're busy making other plans.
pi_186557813
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 22:09 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Ik denk dat de meeste vragen gesteld zijn, en morgen sta ik weer ingeroosterd voor een paar dagen vliegen! Ik ga deze VraagWatJeWil dus beeindigen :)

Bedankt allemaal voor je interesse! Ik heb een hoop leuke, interessante en originele vragen gehad. Hopelijk heb ik alles een beetje duidelijk uit kunnen leggen. Ik vond het erg leuk om te doen!

@:Bosbeetle, bedankt voor de organisatie van deze reeks!
Goede vlucht(en) morgen!! Was super, dank voor je duidelijke uitleg!!
pi_186558737
Goede vlucht(en) en thnx!
-
pi_186562316
Vet om te lezen inderdaad, bedankt!
  donderdag 2 mei 2019 @ 13:03:23 #64
241730 Klonterpot
Je geld of je never
pi_186562535
Heel gaaf topic!
The remedy is the experience.
pi_186568835
Was een leuke reeks en ik vind dat je leuk kijkje hebt gegeven in jouw wereld.
  donderdag 2 mei 2019 @ 22:20:39 #66
380218 Dr.Jan-Itor
Knifewrench!
pi_186575702


:P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"Two guys destroyed your bike with a crowbar and a bat. One of 'em wasn't me."
  vrijdag 3 mei 2019 @ 10:05:00 #67
374096 Liftdeur
Gaat open en dicht.
pi_186581162
Leuk en vermakelijk leesvoer. :D
Bedankt allen.
Ajacied.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')