Ja, dit klopt.quote:Op woensdag 1 mei 2019 12:36 schreef vosss het volgende:
Dus er kan nog steeds iemand buiten gesloten worden? Begrijp ik dat goed?
Graag gedaan!quote:Op woensdag 1 mei 2019 13:10 schreef VKV het volgende:
Leuk topic, ik ben vooral aangenaam verrast dat piloten wel openstaan voor passagiers die graag een kijkje nemen in de cockpit. En je klinkt als een vriendelijk persoon, tof dat je zo uitgebreid antwoord geeft op alle vragen!
Goed dat je toch blijft vliegen . Ik heb het al eerder gezegd, niet meer vliegen verkleind je wereld aanzienlijk, het zou jammer zijn als een angst dat veroorzaakt. Mocht het toch teveel worden, kijk dan eens bij https://valk.org/. Zij doen enorm goed werk. We hebben ze ook met enige regelmatig aan boord, daar het hulpprogramma wordt afgesloten met een echte vlucht .quote:Ik heb zelf flinke vliegangst die helaas met elke vlucht erger wordt, maar laat me er toch niet teveel door tegenhouden, want dan kom je dus nergens meer (of je doet er héél lang over). Ondanks de vliegangst krijg ik trouwens wel een adrenalinekick bij de start van de vlucht, als je bij het opstijgen in een keer zo hard in je stoel wordt gedrukt
Verschilt een beetje per persoon. Als je van tevoren aangeeft dat je bang bent kun je vaak even een praatje met ons komen maken, zodat je weet aan wie je de controle uit handen geeft. Ook zal er met enige regelmatig een van de stewardessen een praatje komen maken om te kijken hoe het met je gaat, of om je even af te leiden. Dat werkt ook goed bij paniekaanvallen .quote:Mijn vraag: Hoe stellen jullie mensen met vliegangst gerust? Heeft er wel eens iemand echt een paniekaanval gehad en lukt het dan diegene toch te helpen rustig te worden?
Goed dat je het tussen haakjes zet, want het is eerder dat de kruisvlucht 'meer veilig' is . Het komt voornamelijk omdat bij dingen die niet goed gaan in de lucht er meer tijd is om het op te lossen. Wij worden dan ook voornamelijk getrained op motorstoringen etc tijdens starten, landen en doorstarten. Juist die elementen moeten we ook elk jaar demonstreren op een examenvlucht in de simulator. Er is wat minder reactietijd, dus de handelingen moeten direct en juist zijn.quote:En klopt het dat van een vlucht het opstijgen en landen het "gevaarlijkst" is, en hoe kan dat dan?
Niet zozeer. Ik zie veel collega's kitesurfen en wintersporten, maar dat komt waarschijnlijk omdat het routenetwerk uitstekende mogelijkheden biedt.quote:Op woensdag 1 mei 2019 13:38 schreef Lyrebird het volgende:
Wat me opvalt bij piloten is dat ze in het bezit zijn van zowel hoge intelligentie als van stressbestendigheid. Ik neem aan dat die eigenschappen helpen bij bepaalde hobbies of sporten. Is er een hobby of sport waarbij je veel piloten ziet?
Technisch is het denk ik mogelijk. Zeker weten doe ik het echter niet, want een normaal passagiersvliegtuig wordt er niet voor gecertificeerd. Officieel zijn de effecten dus niet bekend. Ook de simulator geeft in zo een situatie geen accuraat beeld.quote:Op woensdag 1 mei 2019 14:41 schreef Goudenvis het volgende:
Wat gebeurt er als een vliegtuig op de kop vliegt?
Oh, vaak genoeg! Maar dan heeft het vaak te maken met onze positie in de 'wachtrij' voor vertrek, of inderdaad omvliegen, etc. Daar leg je je op zo een moment gewoon bij neer.quote:Op woensdag 1 mei 2019 14:55 schreef guitarist het volgende:
Heb je wel eens een situatie meegemaakt waarbij je een opdracht aanwijzing kreeg van de luchtverkeersleiding waarbij je het echt niet eens was? Bijvoorbeeld een omleiding, gevaarlijke situatie, omslachtig iets? En wat doe je op zo'n moment?
Alles wat door het toilet gespoeld wordt komt netjes in een wastetank terecht, en die wordt op de grond geleegd door een speciale wagen, die het vervolgens afvoert .quote:
Deze moest ik even opzoekenquote:Op woensdag 1 mei 2019 15:13 schreef spectrumanalyser het volgende:
Heb je weleens gehoord van High-altitude flatus expulsion (HAFE)?
Doen ze weleens iets aan de aroma als 't niet meer te houden is? parfum?
Dat is voor ons echt net zo vervelend als voor jullie! Afhankelijk van hoe ernstig de mist is zijn we waarschijnlijk ook al druk bezig met het vervolg: Welke vliegvelden zijn er nog meer in de buurt? Wat is het weer daar? Hoeveel brandstof kost het om daar te komen? Hoe lang kunnen we dan nog rondjes blijven vliegen voordat we moeten besluiten uit te wijken? etcquote:Op woensdag 1 mei 2019 15:46 schreef LTVDK het volgende:
Bij sommige bestemmingen zoals bijvoorbeeld SFO is het haast eerder regel dan uitzondering dat een vliegtuig nog een aantal rondjes boven de stad moet vliegen ivm laaghangende mist of te veel verkeer. Wat denk je op zulke momenten als je al heel de dag in dat vliegtuig hebt gezeten?
Afhankelijk van hoe erg de vertraging is, en de oorzaak, is beiden mogelijk. Meestal echter zitten we al in het vliegtuig, klaar om te gaan. Sterker nog, het liefst hebben we ook de passagiers al aan boord. Als we volledig klaar zijn voor vertrek kunnen we dit namelijk melden aan de verkeersleiding, en mocht er dan opeens een gaatje ontstaan kunnen we direct weg.quote:Wat doe je als een hele luchthaven een paar uur vertraging heeft door bijvoorbeeld het weer, ga je dan in de personeelkantine een beetje zitten FOK!ken of wordt je geacht in het vliegtuig paraat te staan?
Ook hier geldt: Afhankelijk van de reden van afwijzing. Vaak is dat omdat je nog te jong wordt geacht. Dan was ik gaan studeren om het later nog eens te proberen. Mocht het dan alsnog niet lukken dan heb je in ieder geval je studie om op terug te vallen.quote:Piloot worden is vaak een jongensdroom die in jouw geval is uitgekomen, maar stel nou dat je was afgekeurd voor de opleiding, heb je dan een idee wat voor werk je dan zou hebben gedaan?
Dit is niet eenvoudig te beantwoorden. Het verschilt heel erg met de hoogte.quote:Op woensdag 1 mei 2019 15:49 schreef Faraday01 het volgende:
Wat is ongeveer de optimale kruissnelheid om te vliegen om het kerosinegebruik zo laag mogelijk te houden?
Nee, dat klopt. Bij grote oneingheid is overigens de gezagvoerder het aanspreekpunt, inderdaad bij gebrek aan een manager. (Al kan je de gezagvoerder wel een beetje als manager van de gehele crew zien).quote:Op woensdag 1 mei 2019 15:53 schreef Dark_Killah het volgende:
Heb je wel eens mot of onenigheid met je collega's uit cabine of cockpit (gehad)? Hoe los je dat tijdens een vlucht op? Even een bilateraaltje met de manager erbij is wat omslachtig..
Maar wat nou als jij onenigheid hebt met de gezagvoerder, wie is dan het aanspreekpunt .quote:Op woensdag 1 mei 2019 16:01 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Nee, dat klopt. Bij grote oneingheid is overigens de gezagvoerder het aanspreekpunt, inderdaad bij gebrek aan een manager. (Al kan je de gezagvoerder wel een beetje als manager van de gehele crew zien).
Als een stewardess onenigheid heeft met de gezagvoerder, dan ben ik als de volgende in rang het aanspreekpunt voor haar, etc.
Ik ben zelf vrij makkelijk in de omgang en pas me makkelijk aan aan anderen. Ik bots dus niet zo snel. In de cockpit heerst overigens een volwassen sfeer, waar het vrij normaal is elkaar aan te spreken op zaken.
En tja, soms botert het gewoon echt niet tussen elkaar. Dan gaat de vlucht vanzelf weer voorbij gelukkig
Dat is wat vervelender.quote:Op woensdag 1 mei 2019 16:03 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Maar wat nou als jij onenigheid hebt met de gezagvoerder, wie is dan het aanspreekpunt .
Ja, als er echt een keer zaken zijn geescaleerd kan er een restrictie worden opgelegd. Dit is echter enorm zeldzaam, en dan zijn er meerdere gesprekken met beide partijen op kantoor aan vooraf gegaan.quote:Op woensdag 1 mei 2019 16:21 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Als je een gezagvoerder en een Co piloot hebt die echt niet overweg kunnen. Kiest een maatschappij er dan ook voor om die twee niet meer samen te laten vliegen of kijken z daar niet naar?
Gelukkig verkeren wij in een positie waarin mijn partner deeltijd kan werken (2 dagen in de week). Een van die dagen kunnen de kinderen bij een opa of oma terecht, de andere gaan ze naar de opvang.quote:Op woensdag 1 mei 2019 16:45 schreef Roosgeluk het volgende:
Je hebt verteld dat je een gezin hebt met kleine kinderen. En dat je een maand op voorhand je rooster krijgt.
Hoe organiseer je in praktische zin je gezinsleven? In de zin van dat je elke maand jouw agenda naast die van je partner legt? Werkt je partner en is daar felxibeliteit in ivm jouw rooster? worden er grootouders ingezet?
Vliegtuigen kun je op de grond op twee manieren sturen: Kleine uitslagen doen we met onze voetpedalen (die, als je ze naar achter kantelt ook remmen zijn). Grote uitslagen met een soort ministuurtje (dat heet een tiller) aan de zijkant, naast je cockpitstoel.quote:Op woensdag 1 mei 2019 16:46 schreef UU7 het volgende:
Leuk topic. Waar ik benieuwd naar ben is hoe de Embraer bestuurd wordt tijdens het taxiën. En mag je als co-piloot ook taxiën of is dat voorbehouden aan de gezagvoerder?
Slim dat er in ieder geval rekening mee wordt gehouden als twee partijen elkaar echt niet kunnen hebben.quote:Op woensdag 1 mei 2019 16:31 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Ja, als er echt een keer zaken zijn geescaleerd kan er een restrictie worden opgelegd. Dit is echter enorm zeldzaam, en dan zijn er meerdere gesprekken met beide partijen op kantoor aan vooraf gegaan.
Dit heb je goed opgemerkt! Opstijgen doen we zo snel mogelijk, op grote hoogte vliegt een vliegtuig zuiniger en veroorzaakt het minder overlast.quote:Op woensdag 1 mei 2019 17:15 schreef qltel het volgende:
Bij het opstijgen van een vliegtuig zie je alles op de grond best snel verdwijnen. Bij het landen zie je al lang van tevoren alles alsof je er vlak boven vliegt. Is dat gezichtsbedrog of gaat de landing echt zo geleidelijk?
Wij gebruiken inderdaad een speciaal programma om uit te zoeken hoeveel wij van ons maximale vermogen af kunnen halen. Daar vullen we de baan, weersomstandigheden (zoals wind, luchtdruk en temperatuur) en gewicht van het vliegtuig in. Het programma komt dan terug met instellingen die wij in de vluchtcomputer invullen.quote:Op woensdag 1 mei 2019 17:27 schreef Nieuwschierig het volgende:
Tegenwoordig moet je als piloot zo veel mogelijk baan gebruiken om op te stijgen, om de motoren en brandstof te sparen.
Stel dat je van de lange Polderbaan opstijgt met gemiddelde temperatuur en tegenwind. Hoeveel procent van het maximale vermogen gebruik je dan?
Uiteraard .quote:Op woensdag 1 mei 2019 18:23 schreef vipergts het volgende:
Heb je ooit eens de behoefte gehad om de sketch how to irritate people van John Cleese na te spelen tijdens een vlucht.
Ja, daar zijn standaard waardes voor. Ik heb geen idee hoe vaak die worden geupdate, eigenlijk.quote:Op woensdag 1 mei 2019 18:25 schreef Irritatie100 het volgende:
Over gewicht van het vliegtuig gesproken, ik neem aan dat jullie voor koffers en passagiers een standaardwaarde gebruiken? Hoe vaak worden die geüpdatet?
Nee. Over het algemeen heb je natuurlijk een vrij normale distributie, en er zitten ruime marges in om dit soort zaken op te vangen.quote:En als je bijvoorbeeld weet dat je een schoolklas die op reis gaat aan boord hebt wordt het dan aangepast omdat kinderen veel lichter zijn? In hoeverre weet je eigenlijk wat je zoal aan boord hebt aan passagiers?
Ja, dit is soms nodig, zeker op hele lege vluchten. Of het uiteindelijk ook daadwerkelijk gevaarlijk was geweest betwijfel ik, maar alles om de marges zo ruim mogelijk te houden.quote:Worden er wel eens passagiers verplaatst omdat dat beter is voor de gewichtsverdeling of hebben passagiers en bagage maar een klein effect?
De automatische landing wordt inderdaad gebruikt bij slecht zicht. Dat gaat niet op GPS (te onnauwkeurig) maar met een systeem dat signalen uitzendt vanaf de landingsbaan (ILS).quote:Op woensdag 1 mei 2019 18:40 schreef Kamelenteen het volgende:
Ik las hierboven een post op SFO waarbij er vrij standaard kennelijk een aantal rondjes moeten worden gevlogen vanwege mist en dat heb ik wel vaker gelezen dat dat gebeurd.
Enerzijds volkomen logisch, want een beetje zicht is wel prettig natuurlijk bij de landing. Anderzijds denk ik: waarom wordt in zo'n geval dan niet de automagische piloot ingeschakeld om die landing te doen? Neem tenminste aan dat de posities van de luchthaven ed. gewoon tot op de meter vastgelegd zijn in de cockpitsystemen en dat je dus ook kan instellen op welk punt dat toestel neergezet moet worden en met welke baan het toestel moet aanvliegen.
Of, is er toch iets waardoor in geval van dichte mist die systemen niet helemaal correct werken? Of, is dat omdat er toch een kleine kans is dat het toestel van de baan rolt? Weet namelijk niet of het daarbij ophoudt in geval van automatische landing?
Volledig verlies van vermogen, brand aan boord.quote:Op woensdag 1 mei 2019 18:43 schreef trein2000 het volgende:
Welke storing/onregelmatigheid hoop je écht nooit mee te maken?
Helaas nietquote:Op woensdag 1 mei 2019 19:27 schreef Schuimpjes het volgende:
Heb je wel eens gevlogen op/vanaf JFK? Toen ook met God Kennedy Steve morgen praten op de radio?
Gemiste kans, nu hij gepensioneerd is. Gelukkig is Pearson Dave er nu ookquote:Op woensdag 1 mei 2019 19:33 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Helaas niet
Mooie kerel wel inderdaad, staan een hoop leuke filmpjes van online.
De dag voor je pensioen dan.quote:Op woensdag 1 mei 2019 18:25 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Uiteraard .
Gelukkig bedenk ik me altijd op tijd dat dat waarschijnlijk niet zo aardig is voor onze passagiers, en het me waarschijnlijk mijn baan gaat kosten
Ik denk dat ik er toch te lief voor benquote:
Huh, ik dacht altijd dat de copiloot nooit degene is die het vliegtuig in eerste instantie vliegt, maar dat diegene er zit voor ondersteuning en als backup Hoe wordt dan bepaald wie een vlucht vliegt?quote:Op woensdag 1 mei 2019 16:52 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Normaal is degene die het vliegtuig gaat vliegen ook degene die het vliegtuig taxiet. De ene keer de gezagvoerder dus, de andere keer de copiloot.
Op de Embraer is dat echter iets anders, omdat daar enkel de gezagvoerder een tiller heeft. Als de copiloot een vlucht gaat doen zal de gezagvoerder dus naar de startbaan taxien, en zodra het vliegtuig recht op de startbaan staat neemt de copiloot het over.
Dat is inderdaad een veel voorkomend misverstand .quote:Op woensdag 1 mei 2019 20:41 schreef VKV het volgende:
[..]
Huh, ik dacht altijd dat de copiloot nooit degene is die het vliegtuig in eerste instantie vliegt, maar dat diegene er zit voor ondersteuning en als backup Hoe wordt dan bepaald wie een vlucht vliegt?
Doe dan maar de reductie, dan besparen we in ieder geval nog wat brandstofquote:Op woensdag 1 mei 2019 20:53 schreef Awsom het volgende:
Wat heb je liever? Een twintigtal extra mijlen of een vroege snelheidsrestrictie?
Embraer 175 / 190quote:
Heel erg bedankt voor je antwoorden en iedereen voor alle leuke vragen.quote:Op woensdag 1 mei 2019 22:09 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Ik denk dat de meeste vragen gesteld zijn, en morgen sta ik weer ingeroosterd voor een paar dagen vliegen! Ik ga deze VraagWatJeWil dus beeindigen
Bedankt allemaal voor je interesse! Ik heb een hoop leuke, interessante en originele vragen gehad. Hopelijk heb ik alles een beetje duidelijk uit kunnen leggen. Ik vond het erg leuk om te doen!
@:Bosbeetle, bedankt voor de organisatie van deze reeks!
Goede vlucht(en) morgen!! Was super, dank voor je duidelijke uitleg!!quote:Op woensdag 1 mei 2019 22:09 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Ik denk dat de meeste vragen gesteld zijn, en morgen sta ik weer ingeroosterd voor een paar dagen vliegen! Ik ga deze VraagWatJeWil dus beeindigen
Bedankt allemaal voor je interesse! Ik heb een hoop leuke, interessante en originele vragen gehad. Hopelijk heb ik alles een beetje duidelijk uit kunnen leggen. Ik vond het erg leuk om te doen!
@:Bosbeetle, bedankt voor de organisatie van deze reeks!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Two guys destroyed your bike with a crowbar and a bat. One of 'em wasn't me."
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |