abonnement Unibet Coolblue
pi_186418099
Geen idee of dit topic al bestaat, maar ik dacht: misschien wel leuk om te zien welke winnaar(s) van welk jaar jullie onterecht vinden omdat deze misschien (veel) te slecht was om te mogen winnen en/of welk nummer je vind dat 'beroofd werd' (eigenlijk gewoon had moeten winnen omdat je deze beter vond maar het niet deed) in een bepaald jaar.

Als voorbeeld neem ik het Eurovisiesongfestival 2001:

Denemarken was mijn persoonlijke winnaar dat jaar:


Maar uiteindelijk won Estland:


Terwijl ik Everybody een nummer vind dat je nog maar een paar keer na het ESF luistert, vind ik Never Ever Let You Go zo'n nummer dat decennia later nog gewoon een lekker radionummer kan zijn (het zou me niks verbazen als het in de Top 2000 kwam te staan als het dat jaar won).
pi_186418248
Boh Estland was toen wel echt slecht ja
pi_186418254
Uit 2001 wil ik ook deze graag nog noemen:


Jammer van die Frans/Engels combinatie, maar verder echt een nummer wat al die jaren goed overeind is gebleven ^O^
Op dinsdag 2 augustus 2022 22:02 schreef Domnivoor het volgende:
Jij bent een eindeloze bron van leuke quotes :D
pi_186418297
En hier ben ik járen later nog steeds HEEL HEEL boos om :(

In 2011 won deze schijtinzending


het van dit pareltje

Op dinsdag 2 augustus 2022 22:02 schreef Domnivoor het volgende:
Jij bent een eindeloze bron van leuke quotes :D
pi_186421421
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2019 15:32 schreef Aoibhin het volgende:
En hier ben ik járen later nog steeds HEEL HEEL boos om :(

In 2011 won deze schijtinzending

[...]
Toen deed ook Lena weer mee met een nummer wat 8 jaar later nog altijd heel fris en modern klinkt (en stiekem beter is dan Satellite). Onbegrijpelijk dat Azerbeidzjan toen won inderdaad, zo'n waardeloos nummer.

  † In Memoriam † donderdag 25 april 2019 @ 18:56:12 #6
368283 ato
pi_186421747
Deze draak van een lied won in 1989 -O-


Dit had moeten winnen


Life can be a bitch, so like it..
pi_186428524
In 2002 had Malta met 7th wonder wel mogen winnen. Mierzoet, maar ik was verkocht.
In 2011 had ik zelf Denemarken wel willen zien winnen en in 2014 Nederland natuurlijk, al wil ik niet zeggen dat Oostenrijk onterecht heeft gewonnen, maar het voelt nog steeds alsof we beroofd zijn. Misschien dat Duncan het goed kan maken dit jaar ;)
In 2015 had ik heel graag Italië als winnaar gehad.
~The present is all there is~
pi_186430118
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2019 23:19 schreef grazz het volgende:
In 2002 had Malta met 7th wonder wel mogen winnen. Mierzoet, maar ik was verkocht.
In 2011 had ik zelf Denemarken wel willen zien winnen en in 2014 Nederland natuurlijk, al wil ik niet zeggen dat Oostenrijk onterecht heeft gewonnen, maar het voelt nog steeds alsof we beroofd zijn. Misschien dat Duncan het goed kan maken dit jaar ;)
In 2015 had ik heel graag Italië als winnaar gehad.
Malta mocht van mij ook winnen toen (alleen hadden ze denk ik op niet echt een geschikte zaal om het te organiseren).

En zoals ik in een ander topic had gezegd, als je zanger(es) en nummer gescheiden houdt, vind ik Oostenrijk nog wel een beetje een terechte winnaar dat jaar.
  ESF Reporter vrijdag 26 april 2019 @ 07:31:59 #9
87554 Cee
Welluk?
pi_186431458
Ik ga het gewoon zeggen, 2014. De opvallende verschijning en het verhaal van Conchita zorgden ervoor dat Oostenrijk won, niet het voorspelbare, gedateerde lied. Krijg er totaal geen kippenvel van. Natuurlijk hadden ‘wij’ moeten winnen dat jaar maar ik zou er zeker ook niet rouwig om zijn geweest als de (in mijn ogen en oren) muzikaal ook veel mooiere, interessantere of beter te behappen liedjes van Zweden, IJsland, Slovenië, zelfs de UK maar vooral Noorwegen en Malta hadden gewonnen en wij 2e. Nu baal ik er nog steeds van.
Oostenrijk was een behoorlijke subtopper geweest. Ik trek die winst van ze best slecht. _O-

Natuurlijk moet daarbij gezegd worden dat het geen draak van een inzending is zoals het gehaaste, ongeïnspireerde flardje waar Estland in 2001 mee won. Idem (in iets mindere mate) Letland het daaropvolgende jaar.

Om met ondergewaardeerde nummers af te sluiten kom ik toch weer op Finland 2017/Blackbird, voor mij een van de mooiste ESF nummers ooit, wellicht door een te ijzige uitstraling en staging onterecht gesneuveld in de halve finale.
pi_187290044
Update met nieuwe inzendingen:

1968: Cliff Richard natuurlijk (maar ja, het was Franco's Spanje, dus... Daarom dat Oostenrijk het jaar daarop niet meedeed). La La La vind ik zelf niet slecht, maar wel té simpel om te winnen.

1983: Israël's Chai vond ik een veel leuker nummer dat Si la vie est cadeau, een van mijn minst favoriete winnaars ooit.

1986 is een lastige voor mij: België achteraf wel terechte winnaar dat jaar, maar live vond ik Zwitserland wel leuker dan J'aime la vie.

1987 idem dito: Ierland ben ik in de tussentijd ietwat meer gaan waarderen, maar Lass die Sonne in dein Herz is wel zo'n heerlijke schlager.

1991 blijft voor mij een zuur jaar: Zweden en Frankrijk allebei op 146 (mijn voorkeur ging dat jaar uit naar Frankrijk: dat accordeon stukje is de s*it :o ), maar Zweden won volgens de regels van toen (nu zou dat Frankrijk geweest zijn). ;( Had dan gewoon gedaan wat ze in 1969 deden.

1992: ongeveer hetzelfde als 1983, maar dan met One step out out time en Why Me? (best zuur als je bedenkt dat die Britten toen alles uit de kast haalde, als je het mij vraagt).

2006: hetzelfde als in 1986, maar dan met Hard Rock Hallelujah en Never Let You Go.

2009: Fairytale is, hoe spijtig is het ook vind, iets minder aan mij blijven hangen ten gusten van IJsland. IJsland had bovendien dikke pech dat ze uitgerekend dat jaar Is it true? zongen (in 2010 of 2011 had ze zeker gewonnen). :{

2016 spreekt héél misschien voor zich...

Verder vond ik de rest terecht winnaars (zo ver ik me kan bedenken).
pi_187290062
@Butler456 Wie had jij liever als winnaar gehad in 2016?
pi_187290091
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2019 15:59 schreef Em31 het volgende:
@:Butler456 Wie had jij liever als winnaar gehad in 2016?
Niks persoonlijks tegen Oekraïne of Krim-Tatatren, maar ik vond de nummers van zowel Sergey als Dami Im een stuk leuker (het pakte me meer, 1944 deed me niks). Klinkt misschien hard, maar zo bedoel ik het niet.
pi_187290115
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2019 16:01 schreef Butler456 het volgende:

[..]

Niks persoonlijks tegen Oekraïne of Krim-Tatatren, maar ik vond de nummers van zowel Sergey als Dami Im een stuk leuker (het pakte me meer, 1944 deed me niks). Klinkt misschien hard, maar zo bedoel ik het niet.
Nee maakt niet uit hoor, was benieuwd of je dan liever Rusland of Australië had of een ander land!
pi_187290196
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2019 16:04 schreef Em31 het volgende:

[..]

Nee maakt niet uit hoor, was benieuwd of je dan liever Rusland of Australië had of een ander land!
Ja, had eerlijk gezegd liever een van hen als winnaar gezien dan Oekraïne, maar 1944 is in ieder geval niet mijn slechte winnaar ooit (*kuchToykuch*)
  † In Memoriam † donderdag 6 juni 2019 @ 16:38:59 #15
43556 miss_dynastie
pi_187290559
Ik blijf erbij dat in 2004 Servië had moeten winnen en Oekraïne tweede en in 2007 precies andersom. Kunnen we de geschiedenisboeken herschrijven? :P
  donderdag 6 juni 2019 @ 16:43:06 #16
403253 Meke
after all this time? always.
pi_187290614
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2019 15:57 schreef Butler456 het volgende:
maar Zweden won volgens de regels van toen (nu zou dat Frankrijk geweest zijn).
Even n00b-vraag: hoe zit dat met die regelingen? Ik heb ooit iets gelezen over tellen wie er het vaakst 12 punten heeft, als dat gelijk is 10 punten, 8, 7, 6 etc :+ Maar was dat oud of nieuwe regeling? En wat is dan die andere? :9
Op woensdag 9 september 2020 20:31 schreef Fred_B het volgende:
Meke is de Hans Wiegel van FOK.
De beste mod die we nooit hebben gehad.
  donderdag 6 juni 2019 @ 16:52:05 #17
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_187290738
Bij het predikaat 'onterechtste winnaar' is het wmb heel spannend tussen Jamala en Netta.

Netta had niet alleen een verschrikkelijk nummer - ik vond het persoonlijk de allerslechtste van de hele editie van 2018, inclusief halve finales - maar ook een verschrikkelijke persoonlijkheid. Echt iemand die ik helemaal niks zou gunnen, zeker geen ESF-winst. Ook dit jaar kreeg ik weer spontaan oprispend maagzuur als ze in beeld kwam.

De reden dat het toch nog spannend is tussen haar en Jamala is omdat zij in de eerste plaats nooit toegelaten had mogen worden tot het ESF. De regels zijn duidelijk, geen politieke boodschappen in het lied. Jamala kreeg niet alleen veel televotes, wat ik al raar vind want het was helemaal geen mooi lied, maar ook de jury viel massaal voor haar. Die moeten hebben geweten van de politieke lading in het lied en toch hebben ze dat massaal straal genegeerd. Wat een farce.

Er hebben weleens niemendalletjes gewonnen zoals Everybody in 2001, maar dat is wmb lang niet zo'n schande als deze twee.
pi_187292126
quote:
2s.gif Op donderdag 6 juni 2019 16:43 schreef Meke het volgende:

[..]

Even n00b-vraag: hoe zit dat met die regelingen? Ik heb ooit iets gelezen over tellen wie er het vaakst 12 punten heeft, als dat gelijk is 10 punten, 8, 7, 6 etc :+ Maar was dat oud of nieuwe regeling? En wat is dan die andere? :9
Volgens mij (ook niet helemaal zeker) ging het als volgt:

Toen in 1991 Zweden en Frankrijk allebei 146 punten hadden, wilde ze organisatie een gelijkspel, zoals in 1969 met o.a. Nederland, niet nog een keer hebben en dus voorkomen. De regel die destijds gold, hield in dat er werd gekeken welk land er toen de meeste 12 punten had. Aangezien zowel Zweden als Frankrijk allebei even vaak 12 punten kregen, werd er vervolgens gekeken naar de 10 punten. Er was volgens mij een 5-2 voorsprong voor Zweden, waardoor Zweden uiteindelijk won.

In 2003 werd die regel, als ik het goed heb, vervangen en werd er gekeken welk land het meeste aantal x punten kreeg van ieder land. Als deze regel al in 1991 gold, was er een andere winnaar uitgekomen: Frankrijk had dacht ik van 18 landen punten gekregen, Zweden van 17 landen, waardoor via deze regels Frankrijk zou hebben gewonnen.

Nogmaals, jammer dat ze niet allebei als winnaar werden gekroond.
pi_187307305
1990. Dat nummer van Joelle Ursull is nog altijd één van mijn favorieten. Helaas werd ze tweede en won Italie met een dertien in een dozijn ESF liedje.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Eurovisiesongfestival_1990


En natuurlijk The Common Linnets vs Baardmans in een jurk. Verschrikkelijk nog altijd
Conservatieven zijn het meest tolerant. Ze moeten namelijk het meest tolereren
pi_187326321
Voor mij is een nummer een onterechte winnaar als het aan de ene kant te slecht was om te winnen, en er aan de andere kant een ander nummer was dat duidelijk wel goed genoeg was om te winnen.

2014 was voor mij dan ook geen onterechte winnaar. Natuurlijk had ik graag gezien dat wij gewonnen hadden, en het is zeker zo dat Conchita's verschijning aan haar winst heeft bijgedragen, maar haar nummer was gewoon goed, en tijdens de uitzending rekende ik haar tot de kanshebbers.

Op dezelfde manier valt running scared in het lijstje met winnaars heel erg tegen, maar was de algemene kwaliteit dat jaar erg slecht, en zou ik niet kunnen zeggen wie ik nu zo veel beter vond.

Om eerlijk te zijn vind ik dat van alle winnaars sinds ik in 2009 het festival ben gaan volgen er in ieder geval uit te leggen was waarom ze gewonnen hebben, en zitten daar volgens mij geen onterechte winnaars tussen.

Als ik een jaar zou moeten noemen, zou ik de eerste editie, 1956 geven. Refrain is geen geweldig nummer, zelfs het andere nummer van Lys Assia vond ik beter. Ne Crois Pas zou een interessante winnaar zijn geweest, en er zijn nog 4 of 5 andere nummers die ik graag zou luisteren, maar Refrain zit daar niet tussen. Daar komt dan het feit dat de Zwiterse jury de punten namens Luxemburg gaf nog bij, en de Zwitserse winst dat jaar mag wel een beetje onterecht genoemd worden.
  zaterdag 8 juni 2019 @ 23:17:13 #21
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_187328607
2001 en 2011 inderdaad. :(

Beide keren vuilnis bovenaan, en iets uitstekends op nummer twee.
pi_187358375
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2019 21:18 schreef Sableheart het volgende:
Voor mij is een nummer een onterechte winnaar als het aan de ene kant te slecht was om te winnen, en er aan de andere kant een ander nummer was dat duidelijk wel goed genoeg was om te winnen.

2014 was voor mij dan ook geen onterechte winnaar. Natuurlijk had ik graag gezien dat wij gewonnen hadden, en het is zeker zo dat Conchita's verschijning aan haar winst heeft bijgedragen, maar haar nummer was gewoon goed, en tijdens de uitzending rekende ik haar tot de kanshebbers.
Dit. Ik vond het een sterk nummer, goede act en goed gezongen.

Ik vond ook Verka beter dan Molitva :@, hoewel Molitva ook echt mooi was. Nu, jaren later, is Verka ook veel beter blijven hangen. Het was alleen misschien niet goed geweest voor de kwaliteit van de songs van de jaren erna.
pi_187373913
Ik vond 2014 wel een onterechte winnaar, zonder die vrouw met baard act was dat liedje geen eerste geworden, waren meer betere nummers niet alleen de CL
pi_187387930
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2019 15:24 schreef Butler456 het volgende:

Eurovisiesongfestival 2001:

Denemarken was mijn persoonlijke winnaar dat jaar:


Maar uiteindelijk won Estland:


Deze!

En Shady Lady ipv Dima Bilan in 2008 :P
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  ESF Reporter woensdag 12 juni 2019 @ 19:31:32 #25
87554 Cee
Welluk?
pi_187393208
Ik zit ESF 1975 te kijken en ik vond Dinge Dong al een matig nummer (des te blijer ben ik dat het niet meer onze meest recente winst is) en dat hele jaar zat vol met vervelende nummers maar jongens, Duitsland had dit toch op de sloffen moeten winnen.

Het werd 17e. HOE DAN.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')