abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_186805531
Misschien is het leuk om in de volgende openingspost een rijtje met mooie plantenwinkels en sites op te nemen. Wat zijn jouw favorieten en waarom?

Ik vind Rood & Bloem in Utrecht heel leuk. Mooie vormgeving, naast planten ook een leuke collectie potten en andere benodigdheden. Ook bij Wildernis in Amsterdam loop ik graag even binnen. Veel te zien, soms zit er echt iets leuks tussen. Maar de kennis van het personeel is benedenmaats.
  maandag 13 mei 2019 @ 13:17:59 #202
62419 CherryLips
chocoholic
pi_186805948
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 12:36 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Wauw... zo snel als dat dan gaat. Was er dan iets anders in huis die dagen? De verwarming niet aan of ineens een paar dagen niet sproeien?
Ik was niet thuis, dus niet even met een doekje erlangs gegaan, en de zon stond erop en ze vinden droogte en warmte leuk, dus dan gaat het blijkbaar vlot. Ik ben vier dagen weg geweest.
Tap tap tap
pi_186814467
Oke, wat zouden jullie doen? Ik heb vorige week een monstera gekregen, die heb ik toen eigenlijk meteen verpot in aardewerk met wat grind onderop. Nu heb ik bedacht dat ik 'm toch graag een mosstok wil geven, maar is dat niet teveel trauma als ik de plant een week later weer voor de tweede keer verpot? Kan er eventueel nog wel mee wachten, de plant hangt nog niet zo erg, want vrij jong. Beter even door de zure appel, of beter wachten?
pi_186816058
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 12:49 schreef bloempje-moi het volgende:
Misschien is het leuk om in de volgende openingspost een rijtje met mooie plantenwinkels en sites op te nemen. Wat zijn jouw favorieten en waarom?

Ik vind Rood & Bloem in Utrecht heel leuk. Mooie vormgeving, naast planten ook een leuke collectie potten en andere benodigdheden. Ook bij Wildernis in Amsterdam loop ik graag even binnen. Veel te zien, soms zit er echt iets leuks tussen. Maar de kennis van het personeel is benedenmaats.
Dan ga ik voor Bleshyou in Nijmegen.
pi_186824004
Mag online ook? Dan ga ik voor replant. Gister per ongeluk weer wat gekocht. Nog een Micans want ik vind ze zo mooi en kan niet stoppen :+ en een Philodendron hederaceum Lime. Die kende ik nog niet
pi_186824384
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2019 08:01 schreef Koettie het volgende:
Mag online ook? Dan ga ik voor replant. Gister per ongeluk weer wat gekocht. Nog een Micans want ik vind ze zo mooi en kan niet stoppen :+ en een Philodendron hederaceum Lime. Die kende ik nog niet
Jazeker! Mijn Micans van Replant gaat als een malle. Ze zijn echt heel mooi. Voor die Philo heb ik meegedaan aan hun give away. Ik mag echt even geen plantjes meer kopen. \

Blesh you is zeker leuk! De enige reden waarom ik het jammer vind dat ik niet meer in Nijmegen werk.
pi_186825818
Vandaag komen mn Alocasia Frydek en Alocasia Baginda binnen *O*

Betreft de plantenwinkels... hier in de buurt eigenlijk geen echte favoriet. Kleine plaats dus niet veel bijzonders over het algemeen. Online ben ik erg te spreken over ikhebeencactus.nl en tja... marktplaats en faceboekgroepen
pi_186825957
Die site kende ik nog niet. Ik heb niets met cactussen, maar de site ziet er mooi uit. :)
pi_186843739

Wie had gedacht dat sansevieria's ook konden bloeien? Opeens kwam er een stengel met knopjes naar boven in mijn paar jaar oude plant en de bloempjes klappen nu één voor één open. En die ruikend bedwelmend zoet en bloemerig, wat een geurkanonnen!
pi_186845648
quote:
17s.gif Op dinsdag 14 mei 2019 22:07 schreef Farenji het volgende:
[ afbeelding ]

Wie had gedacht dat sansevieria's ook konden bloeien? Opeens kwam er een stengel met knopjes naar boven in mijn paar jaar oude plant en de bloempjes klappen nu één voor één open. En die ruikend bedwelmend zoet en bloemerig, wat een geurkanonnen!
Oh cool! De mijne heeft ook een stengel met knopjes maar heb de bloemen nog niet mogen ruiken... ben benieuwd!
  woensdag 15 mei 2019 @ 08:17:22 #211
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_186850621
quote:
[ afbeelding ]

Waaat! Hoe cool zeg :D. Nooit geweten dat ze kunnen bloeien :D!
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  woensdag 15 mei 2019 @ 09:08:31 #212
17979 MissMSX
Knightmare
pi_186851133
quote:
[ afbeelding ]

_O_
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_186861995
quote:
[ afbeelding ]

Heel gaaf
pi_186862596
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 20:12 schreef Moonboon het volgende:
Oke, wat zouden jullie doen? Ik heb vorige week een monstera gekregen, die heb ik toen eigenlijk meteen verpot in aardewerk met wat grind onderop. Nu heb ik bedacht dat ik 'm toch graag een mosstok wil geven, maar is dat niet teveel trauma als ik de plant een week later weer voor de tweede keer verpot? Kan er eventueel nog wel mee wachten, de plant hangt nog niet zo erg, want vrij jong. Beter even door de zure appel, of beter wachten?
Ik denk niet dat het veel kwaad kan om hem nog een keer te verpotten hoor, dat kan hij best aan, hou de kluit gewoon zoveel mogelijk intact.

Maar ik heb ook wel eens naderhand bedacht dat ik een mosstok wou voor mn monstera, en die heb ik gewoon midden door de wortels gejast. Ging prima, hij heeft er qua groei niet duidelijk last van gehad, hij groeide gewoon prima door!
pi_186876072
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2019 19:11 schreef Broccolitaartje het volgende:

[..]

Ik denk niet dat het veel kwaad kan om hem nog een keer te verpotten hoor, dat kan hij best aan, hou de kluit gewoon zoveel mogelijk intact.

Maar ik heb ook wel eens naderhand bedacht dat ik een mosstok wou voor mn monstera, en die heb ik gewoon midden door de wortels gejast. Ging prima, hij heeft er qua groei niet duidelijk last van gehad, hij groeide gewoon prima door!
Er middenin jassen, jij hebt wel lef hoor 😜 Ben ik toch net iets te bang voor denk ik...

https://www.sgxl.nl/deze-(...)ij-geen-water-krijgt
En dit moest ik hier ook even delen, speciaal voor dramaqueen plantjes?
pi_186877233
Jezus bijna al m'n Thea's zitten onder de spint. En een of andere luis op een orchidee :{
Tap tap tap
pi_186877601
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2019 11:12 schreef CherryLips het volgende:
Jezus bijna al m'n Thea's zitten onder de spint. En een of andere luis op een orchidee :{
Oh nee. ;( ;(

Hier ook wolluis op de peperomia prostrata. Daar kun je moeilijk alle blaadjes op afvegen. En er heerst hier een rouwmugjes en fruitvliegjesplaag. Ik verdenk ze ervan dat ze zijn samengegaan tot een nieuwe superrotmug, die ook nog steekt.
pi_186878003
O+

Tot de jaren zeventig stond het Stedelijk Museum vol met kamerplanten

https://www.trouw.nl/cult(...)erplanten-~a116d96c/
pi_186888675

Fresh blood! Allemaal per ongeluk gekocht...

[ Bericht 8% gewijzigd door Moonboon op 16-05-2019 20:37:51 ]
pi_186888744
M'n philodendron lime is binnen! Twee zelfs, had ook een Micans besteld. Kreeg meteen een mail vanmorgen dat ze een fout gemaakt hebben en de Micans nagezonden wordt. Mag de lime houden!
  donderdag 16 mei 2019 @ 21:20:28 #221
107525 Caithlinn
Still me....
pi_186890573
Okay, misschien een hele stomme vraag.

Mijn ZZ bloeit, 3 bloemen zelfs! En hij heeft een paar nieuwe stengels. Maar nou zie ik op Google dat hij alleen bloeit als hij ernstig verwaarloosd is :@

Gaat ie nou dood?
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning the devil says; "oh crap, she's up"
pi_186891773
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2019 21:20 schreef Caithlinn het volgende:
Okay, misschien een hele stomme vraag.

Mijn ZZ bloeit, 3 bloemen zelfs! En hij heeft een paar nieuwe stengels. Maar nou zie ik op Google dat hij alleen bloeit als hij ernstig verwaarloosd is :@

Gaat ie nou dood?
welnee. ZZ wordt meestal met teveel liefde helemaal doodgeknuffeld... En verzopen.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  donderdag 16 mei 2019 @ 23:57:49 #223
107525 Caithlinn
Still me....
pi_186898985
quote:
1s.gif Op donderdag 16 mei 2019 21:40 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

welnee. ZZ wordt meestal met teveel liefde helemaal doodgeknuffeld... En verzopen.
Ah okay, nee, ik heb m juist verplaatst naar een hoek met wat minder zonlicht en geef m nu ook wat minder water zoals aanbevolen.

En nu begint ie dus opeens te bloeien :+
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning the devil says; "oh crap, she's up"
pi_186901935
Doe eens een foto, want dat heb ik nog nooit gezien!

Mijn Hoya Bella heeft 10 bloemen en ook mijn Fishtail en Liniearis beginnen bloemetjes te krijgen. O+
pi_186902536
Ik heb het wel zwaar... Mag even geen planten erbij en elke keer als ik bij de buurtsuper kom hebben ze zulke leuke planten staan :o
Prijs valt ook steeds wel mee dus het is heel moeilijk om niks mee te nemen.
pi_186903571
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 09:17 schreef Goitske het volgende:
Ik heb het wel zwaar... Mag even geen planten erbij en elke keer als ik bij de buurtsuper kom hebben ze zulke leuke planten staan :o
Prijs valt ook steeds wel mee dus het is heel moeilijk om niks mee te nemen.
Doe je het beter dan ik. Ik had mezelf een koopverbod gegeven op 10 mei tot het minimaal het eind van de maand...

Heb het vol gehouden tot en met de 15e _O- Dus nu wordt er morgen een Euphorbia Obesa, Astrophytum Myriostigma Nudum Fukuryu Hannya, Astrophytum Asterias Super Kabuto extra White en een Philodendron Verrucosum bezorgt _O_
  vrijdag 17 mei 2019 @ 10:29:35 #227
62419 CherryLips
chocoholic
pi_186903771
Ik wil eerst van al het ongedierte af. Heb de thea's besproeid maar die spray is giftiger voor ze dan de spint geloof ik.
Tap tap tap
pi_186904123
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 10:17 schreef DuW2 het volgende:

[..]

Doe je het beter dan ik. Ik had mezelf een koopverbod gegeven op 10 mei tot het minimaal het eind van de maand...

Heb het vol gehouden tot en met de 15e _O- Dus nu wordt er morgen een Euphorbia Obesa, Astrophytum Myriostigma Nudum Fukuryu Hannya, Astrophytum Asterias Super Kabuto extra White en een Philodendron Verrucosum bezorgt _O_
_O-
pi_186904154
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 10:29 schreef CherryLips het volgende:
Ik wil eerst van al het ongedierte af. Heb de thea's besproeid maar die spray is giftiger voor ze dan de spint geloof ik.
Ja theas vinden dat niet zo leuk. Ik beperk het vaak tot goed afspoelen of de plant (bladeren dan, kluit niet) een uur of twee onder water te houden. Moet ik weer doen want mijne heeft ook weer spint. Die hoek is niet zo geschikt denk ik, elke keer alleen daar.
pi_186904179
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 10:17 schreef DuW2 het volgende:

[..]

Hahahahaha herkenbaar... Plantenstop werkt bij mij ook nooit :') ik ga er juist meer van kopen omdat ik dan denk "Okeeee vandaag is een uitzondering!" :')__

Aww en CherryLips, wat rot van al die spint opeens... ik kan me voorstellen dat je thea's die spray niet leuk vinden, thea's vinden namelijk niks leuk :P

Ik zat gister even met mn vader naar dit nieuwe plantje te kijken,die heb ik net een paar weken en heeft sindsdien al die leuke stengeltjes gegroeid. We dachten dat als je die stengeltjes langs een bakje grond leid, dat ie daar weer nieuwe plantjes gaat vormen, wat denken jullie?
pi_186904621
Ik wil voor m'n stage afscheid voor iedereen een mini plantje kopen. Zo'n 25 ofzo. Iemand cheap idee? Dacht vetplantjes, lekker makkelijk. Misschien makkelijkst als ik gewoon een grote Crassula koop en zelf stek maar zoveel gedoe. :+
  vrijdag 17 mei 2019 @ 11:42:03 #232
62419 CherryLips
chocoholic
pi_186904724
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 10:55 schreef Koettie het volgende:

[..]

Ja theas vinden dat niet zo leuk. Ik beperk het vaak tot goed afspoelen of de plant (bladeren dan, kluit niet) een uur of twee onder water te houden. Moet ik weer doen want mijne heeft ook weer spint. Die hoek is niet zo geschikt denk ik, elke keer alleen daar.
De thea's stonden verspreid over twee kamers, meerdere hoeken. En de alocasia's maar die hebben minder blad, dus dat is wat makkelijker bij te houden. Ik laat de spray even intrekken en zal ze over een paar dagen weer onder de douchekop houden.
Tap tap tap
  vrijdag 17 mei 2019 @ 11:42:36 #233
62419 CherryLips
chocoholic
pi_186904730
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 11:34 schreef Koettie het volgende:
Ik wil voor m'n stage afscheid voor iedereen een mini plantje kopen. Zo'n 25 ofzo. Iemand cheap idee? Dacht vetplantjes, lekker makkelijk. Misschien makkelijkst als ik gewoon een grote Crassula koop en zelf stek maar zoveel gedoe. :+
Ik heb nog wel wat pannekoekjes :P
Tap tap tap
pi_186904764
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 11:42 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ik heb nog wel wat pannekoekjes :P
Haha. Shit, had er eerder aan moeten beginnen stiekem. Van de week even kijken of ik ergens goedkoop mini plantjes kan krijgen. Anders wordt het gewoon gebak, ook leuk!
  vrijdag 17 mei 2019 @ 12:31:54 #235
107525 Caithlinn
Still me....
pi_186905603
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 08:28 schreef bloempje-moi het volgende:
Doe eens een foto, want dat heb ik nog nooit gezien!

Mijn Hoya Bella heeft 10 bloemen en ook mijn Fishtail en Liniearis beginnen bloemetjes te krijgen. O+
afbeelding

Hoop dat ie het zo doet :+

Het is wel een zoekplaatje want de bloemen zijn niet echt fleurig :{
  vrijdag 17 mei 2019 @ 15:07:51 #236
62419 CherryLips
chocoholic
pi_186908358
M'n alocasia black velvet is blij me te zien.

Tap tap tap
pi_186909209
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 12:31 schreef Caithlinn het volgende:

[..]

afbeelding

Hoop dat ie het zo doet :+

Het is wel een zoekplaatje want de bloemen zijn niet echt fleurig :{
Ik moest inderdaad even zoeken :D
  vrijdag 17 mei 2019 @ 16:20:13 #238
62419 CherryLips
chocoholic
pi_186909457
Had m'n besproeide thea even in het gangetje gezet omdat ik die zooi niet op de houten vloer wil, knalt de voordeur open, tegen thea.
Dus...
Tap tap tap
pi_186914186
Ik ga echt nooit meer stekken op water, grind werkt zoooo goed. Gaat als een speer allemaal. M'n stippen Begonia stond al twee maanden opw water.. Niets. Een week op grind.. Wortels!

Morgen onverwacht vrij. Lekker plantjes wateren en m'n plant schilderij van de muur halen. Vergeten water te geven dus alles dood :') Ga meer stekken, heb nog zo'n ikea bak dus extra kas. Kan ik dat schilderij ing uiteindelijk weer vullen en dan wekker voor 't water :p

Oh no Cherry!! Nog iets aan te redden? :o
pi_186914419
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 20:14 schreef Koettie het volgende:
Ik ga echt nooit meer stekken op water, grind werkt zoooo goed. Gaat als een speer allemaal. M'n stippen Begonia stond al twee maanden opw water.. Niets. Een week op grind.. Wortels!

Morgen onverwacht vrij. Lekker plantjes wateren en m'n plant schilderij van de muur halen. Vergeten water te geven dus alles dood :') Ga meer stekken, heb nog zo'n ikea bak dus extra kas. Kan ik dat schilderij ing uiteindelijk weer vullen en dan wekker voor 't water :p

Oh no Cherry!! Nog iets aan te redden? :o
Grind? Bedoel je hydrokorrels? Ik heb nu net op aanraden van hier alles op mos gezet. 🤣

Ik heb vier stekken van de Moonlight die het echt met geen mogelijkheid doen. Al maanden in de kas, in water, aarde, mos. Geen mm groei. Iemand de golden tip?
pi_186914469
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 20:22 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Grind? Bedoel je hydrokorrels? Ik heb nu net op aanraden van hier alles op mos gezet. 🤣

Ik heb vier stekken van de Moonlight die het echt met geen mogelijkheid doen. Al maanden in de kas, in water, aarde, mos. Geen mm groei. Iemand de golden tip?
Heb een gemixt. Grof grind, hydro korrels en perliet. Echt zoooo chill. Ben helemaal fan! Heb gister een Moonlight op grind gezet, ik laat je weten hoe het loopt.

Doe mee aan de stekjesruil via fb, even bedenken wat ik ga sturen!
pi_186914868
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 20:24 schreef Koettie het volgende:

[..]

Heb een gemixt. Grof grind, hydro korrels en perliet. Echt zoooo chill. Ben helemaal fan! Heb gister een Moonlight op grind gezet, ik laat je weten hoe het loopt.

Doe mee aan de stekjesruil via fb, even bedenken wat ik ga sturen!
En dan grof grind gewoon bij het tuincentrum vandaan?
pi_186915528
M'n philodendron xanadu stond vroeger in substraat. Daar kweek ik in. Vulka steen achtig.
  zaterdag 18 mei 2019 @ 09:57:10 #244
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_186924340
Hebben jullie nog tips voor een niet te moeilijke plant die van schaduw houdt en een brede range aan temperaturen aan kan? Hij mag zowel hangend als staand zijn.

In mijn huiskamer valt wel daglicht maar weinig direct zonlicht en ik heb de verwarming zelden aan. Ik heb al onder meer een blauwvaren en Calathea lancifolia.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  zaterdag 18 mei 2019 @ 10:08:37 #245
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_186924523
quote:
11s.gif Op zaterdag 18 mei 2019 09:57 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Hebben jullie nog tips voor een niet te moeilijke plant die van schaduw houdt en een brede range aan temperaturen aan kan? Hij mag zowel hangend als staand zijn.

In mijn huiskamer valt wel daglicht maar weinig direct zonlicht en ik heb de verwarming zelden aan. Ik heb al onder meer een blauwvaren en Calathea lancifolia.
De Zamiocluas voldoet aan je wensen denk ik.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_186924965
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2019 19:11 schreef Broccolitaartje het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2019 09:56 schreef Moonboon het volgende:

[..]

Er middenin jassen, jij hebt wel lef hoor 😜 Ben ik toch net iets te bang voor denk ik...

Gezonde planten kunnen heel wat hebben. Als je plant goed geworteld is, dan breekt zo'n mosstok een minimaal percentage van de wortels. De overige tig procent van de wortels kan dat wel opvangen.

Vorig jaar een Monstera verpot in twee nieuwe potten. Ik heb meer dan 50% van het wortelnetwerk weggeknipt (op hoop van zegen). Beide planten hebben maximaal 1 blad verloren en groeien super goed. Binnen 2 maanden begonnen de planten weer nieuwe bladeren aan te maken.

Fot's als voorbeeld
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_186925212
Bij ons binnen wil niet veel groens leven, maar in de serre hebben we nu wel een paar planten gezet.

Twee vingerplanten, een groene en een bonte:
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_186925296
Die staan daar goed :) Leuk!
pi_186926636
Zojuist een bladstek gemaakt van de Begonia corallina. Ik heb één zielige stengel, maar ben wel fan van deze plant. Hopelijk slaat ie aan.

Hij staat in een mooie mix van perliet, grind en aarde. Stolp erover en groeeeei!
pi_186926664
De Thea is bezweken aan de spray. Rip Thea.
Tap tap tap
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')