Opvallend hoeveel we in Nederland investeren in voorlichting in derde wereld landen, terwijl we het hier in ons eigen land zelf niet goed hebben geregeld.quote:Afsluitbare prullenbakjes op het meisjestoilet, lessen over menstruatie en een voorraadje maandverband. Er zijn maar weinig basisscholen die dat soort dingen goed hebben geregeld voor leerlingen die op jonge leeftijd ongesteld worden, zegt kenniscentrum voor seksualiteit Rutgers.
En dat is een probleem, vindt Elsbeth Reitzema van het kenniscentrum. "Want als je niet weet wat je moet doen en er wordt niet over gesproken, dan ga je je wel een beetje schamen."
'Ik moest stiekem maandverband meenemen'
Gemiddeld worden meisjes op hun dertiende voor het eerst ongesteld, dus als ze op de middelbare school zitten. Ongeveer een op de tien meisjes menstrueert al eerder, in groep 7 of 8. "Zij hebben dus een uitzonderingspositie," zegt Reitzema, "maar het is wel belangrijk dat scholen dingen voor hen regelen."
Reitzema denkt aan lessen over bijvoorbeeld het gebruik van maandverband en tampons, maar ook aan praktische zaken als aparte prullenbakken in de wc's. "En het is belangrijk dat niet alleen meiden daarin worden betrokken, maar ook de jongens. Ook zij moeten weten wat het betekent om ongesteld te zijn."
"Ik liep stiekem met maandverband onder mijn shirt de wc in"
Anne weet hoe het is als er op de basisschool niets is geregeld. Zij werd op haar tiende voor het eerst ongesteld, maar op haar vorige school werd daar niet over gesproken. "Mamma stopte iets in mijn tas en dan liep ik stiekem met maandverband onder mijn shirt de wc in."
Op haar huidige school ligt er een voorraad maandverband op het toilet en is het ook niet meer nodig om stiekem te doen. "Aan het begin was ik er nog wel onzeker over, maar nu durf ik er meer open over zijn. En we hebben op de wc speciale zakjes en prullenbakjes, dus niet iedereen hoeft het te zien."
Ook haar klasgenoot Fien, die op haar elfde ongesteld werd, vindt het belangrijk dat scholen letten op voorzieningen. "Als er in de wc zelf prullenbakken zijn, hoef je niet heel stiekem te doen om je maandverband weg te gooien."
Taboes
Op de basisschool van Anne en Fien zijn de zaken dus goed geregeld, maar op veel scholen wordt nog altijd ongemakkelijk gedaan over menstruatie, aldus Rutgers. Ook Plan Nederland, dat zich inzet voor kansen voor meisjes, denkt dat er nog veel taboes bestaan rond ongesteldheid.
Voor het eerst is er een ongesteldheids-emoji
Twee jaar geleden ontwikkelde de ontwikkelingsorganisatie een speciale 'ongesteldheids-emoji' in de vorm van een bloeddruppel. Die emoji wordt later dit jaar beschikbaar. "We hopen dat praten over ongesteldheid daarmee iets normaler wordt", zegt Mascha Singeling van Plan Nederland. "Het is makkelijker om een emoji te versturen dan om helemaal uit te leggen dat je niet lekker bent. Het is een symbool."
Wanneer ging jij dan naar de basisschool?quote:Op dinsdag 9 april 2019 19:00 schreef Lonaa het volgende:
Wel sneu dat dat, ten opzichte van mijn basisschooltijd, nog niet veranderd is.
Al een fllinke hoeveelheid jaar geledenquote:Op dinsdag 9 april 2019 19:03 schreef BijzonderSuf het volgende:
[..]
Wanneer ging jij dan naar de basisschool?
Ja, als jullie allemaal stiekem blijven doen, dan komt er ook geen gesprek over het belang.quote:Op dinsdag 9 april 2019 19:00 schreef Lonaa het volgende:
Wel sneu dat dat, ten opzichte van mijn basisschooltijd, nog niet veranderd is.
Eigen schuld ditdat.quote:Op dinsdag 9 april 2019 19:04 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Ja, als jullie allemaal stiekem blijven doen, dan komt er ook geen gesprek over het belang.
Hoeveel? Het ontbreekt je vorige post nu wel een beetje aan context.quote:Op dinsdag 9 april 2019 19:04 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Al een fllinke hoeveelheid jaar geleden
Dat zou geloofwaardiger zijn wanneer vrouwen zich dan ook normaal zouden gedragen.quote:Op dinsdag 9 april 2019 19:04 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
Fijn dat dit aangepakt wordt. Ongesteldheid = normaal.
17 jaar.quote:Op dinsdag 9 april 2019 19:04 schreef BijzonderSuf het volgende:
[..]
Hoeveel? Het ontbreekt je vorige post nu wel een beetje aan context.
Ik vatte m ook niet serieus op hoorquote:Op dinsdag 9 april 2019 19:06 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Was maar een grapje.
Het is inderdaad vreemd dat dit nog steeds niet de norm is.
28 jaar dusquote:Op dinsdag 9 april 2019 19:06 schreef Lonaa het volgende:
[..]
17 jaar.![]()
Ik was zo'n 1 op de 10 meisjes. In groep 7. Dat is nu 17 jaar geleden. Moest even rekenen.
Goed uitgerekend.quote:Op dinsdag 9 april 2019 19:07 schreef BijzonderSuf het volgende:
[..]
28 jaar dus
* BijzonderSuf noteert en aan Sigaartje doorseint.
Het is meer het geen prullenbakken op de meisjes wc en geen begrip van bijvoorbeeld gymleraar/juf. Godzijdank is dat mijn dochter bespaart gebleven.quote:Op dinsdag 9 april 2019 19:15 schreef FlippingCoin het volgende:
Ah dat is wel raar wist niet dat sommige dat al zo vroeg hadden. Kunnen ze toch in groep 7 prima geven in groep 8 krijg je al seksuele voorlichting of zo.
Kreeg ik pas in de brugklas.quote:Op dinsdag 9 april 2019 19:15 schreef FlippingCoin het volgende:
Ah dat is wel raar wist niet dat sommige dat al zo vroeg hadden. Kunnen ze toch in groep 7 prima geven in groep 8 krijg je al seksuele voorlichting of zo.
Maar ook dat ze zich schamen toch, als iedereen weet dit krijgt ieder meisje...quote:Op dinsdag 9 april 2019 19:18 schreef Rose_Red het volgende:
[..]
Het is meer het geen prullenbakken op de meisjes wc en geen begrip van bijvoorbeeld gymleraar/juf. Godzijdank is dat mijn dochter bespaart gebleven.
Ja helaas.quote:Op dinsdag 9 april 2019 19:19 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Maar ook dat ze zich schamen toch, als iedereen weet dit krijgt ieder meisje...
Het is onduidelijk of die statistieken voor de hele wereld, heel Nederland of alleen een dorp gelden.quote:Op dinsdag 9 april 2019 19:06 schreef Lonaa het volgende:
[..]
17 jaar.![]()
Ik was zo'n 1 op de 10 meisjes. In groep 7. Dat is nu 17 jaar geleden. Moest even rekenen.
sowieso investering in derde wereld landenquote:Op dinsdag 9 april 2019 18:53 schreef NederlandseKoe het volgende:
https://nos.nl/artikel/22(...)erband-meenemen.html
[..]
Opvallend hoeveel we in Nederland investeren in voorlichting in derde wereld landen, terwijl we het hier in ons eigen land zelf niet goed hebben geregeld.
Ja. Dit is een reuzenstap voorwaarts.quote:Twee jaar geleden ontwikkelde de ontwikkelingsorganisatie een speciale 'ongesteldheids-emoji' in de vorm van een bloeddruppel. Die emoji wordt later dit jaar beschikbaar. "We hopen dat praten over ongesteldheid daarmee iets normaler wordt", zegt Mascha Singeling van Plan Nederland. "Het is makkelijker om een emoji te versturen dan om helemaal uit te leggen dat je niet lekker bent. Het is een symbool."
quote:"Ik liep stiekem met maandverband onder mijn shirt de wc in"
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
Wauwquote:Op dinsdag 9 april 2019 20:13 schreef IriYe het volgende:
Ik denk dat het helemaal niet om ''Anne'' gaat maar om Fatima. En dat vooral uit de moslimgemeenschap het onvermogen komt om hun kinderen niet goed en voldoende te kunnen inlichten over hoe het menselijk lichaam werkt. En dat er daarom veel meer voorlichting gegeven moet worden.
Het vrouwenlichaam is taboe.
OerNederlandse Tokkies Nederlanders weten echt wel hoe het zit en er is naar mijn weten nooit zo krampachtig omgegaan met zulke natuurverschijnselen als ongesteld zijn.
De leeftijd van gemiddeld 10, waarop ze het nu baseren, is dan wel iets om over na te denken. Maar dat is niet [weer] de taak van het onderwijs!
Het verbaast mij ook een beetje. Is waarschijnlijk ook afhankelijk hoeveel meisje al ongesteld zijn. Toen ik zelf in groep 8 zat, waren er meerder meisjes al ongesteld en in de kleedkamers werd er ook best op over gesproken. Geen idee of er ook prullenbakjes voor waren. Ik kreeg mijn regels pas in de brugklas.quote:Op dinsdag 9 april 2019 19:19 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Maar ook dat ze zich schamen toch, als iedereen weet dit krijgt ieder meisje...
Mijn vrouw die jonge vluchtelingen helpt vertelde me jaren terug al over dat probleem. Het is vies en goor schijnbaar in een hoop andere culturen.quote:
Het is geloof ik de bedoeling dat er klassikaal onder begeleiding van fanfare muziek naar de toiletten wordt gemarcheerdquote:Op dinsdag 9 april 2019 20:08 schreef Karina het volgende:
Nou ja op je werk ga je ook niet open en bloot met een maandverband in je hand naar de wc dus het is niet alleen op de basisschool.
De vrouwen doen ook dit:
[..]
quote:"En het is belangrijk dat niet alleen meiden daarin worden betrokken, maar ook de jongens. Ook zij moeten weten wat het betekent om ongesteld te zijn."
"Fatima" wordt gemiddeld op net iets jongere leeftijd ongesteld. Daarnaast praten die meiden er steeds over vanwege de ramadan.quote:Op dinsdag 9 april 2019 20:13 schreef IriYe het volgende:
Ik denk dat het helemaal niet om ''Anne'' gaat maar om Fatima. En dat vooral uit de moslimgemeenschap het onvermogen komt om hun kinderen niet goed en voldoende te kunnen inlichten over hoe het menselijk lichaam werkt. En dat er daarom veel meer voorlichting gegeven moet worden.
OerNederlandse Tokkies Nederlanders weten echt wel hoe het zit en er is naar mijn weten nooit zo krampachtig omgegaan met zulke natuurverschijnselen als ongesteld zijn.
De leeftijd van gemiddeld 10, waarop ze het nu baseren, is dan wel iets om over na te denken. Maar dat is niet [weer] de taak van het onderwijs!
Die link kan ik even niet plaatsen, toelichting?quote:Op dinsdag 9 april 2019 21:06 schreef NederlandseKoe het volgende:
[..]
Daarnaast praten die meiden er steeds over vanwege de ramadan.
Menstruerende vrouwen mogen niet vasten en halen de +/- 5 dagen in de winter in.quote:Op dinsdag 9 april 2019 21:09 schreef DeKleineTuinman het volgende:
[..]
Die link kan ik even niet plaatsen, toelichting?
Hoezo mogen ze dan niet vasten?quote:Op dinsdag 9 april 2019 21:11 schreef NederlandseKoe het volgende:
[..]
Menstruerende vrouwen mogen niet vasten en halen de +/- 5 dagen in de winter in.
Ik denk dat je je vergist. Loop jij al zwaaiend met een tampon richting wc?quote:Op dinsdag 9 april 2019 20:13 schreef IriYe het volgende:
Ik woon in een grote stad in de Randstad waar de dames regelmatig, vooral in de bus, (telefonisch) zitten te beppen over dat ze vandaag ongesteld zijn en hoeveel en wat ze daardoor hebben gegeten...quote:Op dinsdag 9 april 2019 21:16 schreef DeKleineTuinman het volgende:
Ik denk trouwens dat Achmed en Mo er snel klaar mee zijn als de dames de hele tijd zitten te beppen over hun ongesteldheid. Of zitten ze niet bij elkaar?
Op de middelbare school is het normaal als je je tas met tampons meeneemt naar het toilet.quote:Op dinsdag 9 april 2019 21:18 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Ik denk dat je je vergist. Loop jij al zwaaiend met een tampon richting wc?
Dat mag je wel zeggen jaquote:Op dinsdag 9 april 2019 21:39 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Toch nog 31 posts lang niet over moslims. Nieuw record?
Waarom moet iemand gaan lopen zwaaien met een hulpmiddel voor vrouwelijke bijkomstigheden dat volkomen normaal is?quote:Op dinsdag 9 april 2019 21:18 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Ik denk dat je je vergist. Loop jij al zwaaiend met een tampon richting wc?
Klopt. Dat is net zoiets als Famke Louise die haar okselhaar showt omdat ze denkt dat ze hiermee een taboe doorbreekt.quote:Op dinsdag 9 april 2019 21:44 schreef IriYe het volgende:
[..]
Waarom moet iemand gaan lopen zwaaien met een hulpmiddel voor vrouwelijke bijkomstigheden dat volkomen normaal is?
Dat doe je alleen maar als je je wilt verontschuldigen. Voor je eigen schaamte wel te verstaan.
Het gaat, zoals in het item vermeld, ook niet om alle scholen. Op een aantal gaat het goed, de meeste juist niet.quote:Op dinsdag 9 april 2019 21:53 schreef maryen65 het volgende:
Wat een onzin, bij mijn dochter in de klas (groep 7) werd uitgelegd waar de maandverband lag en welke juf ze konden aanspreken als er problemen waren. Dat is al weer 14 jaar geleden
Dat het bij jouw dochter gebeurde, betekent niet dat het overal zo is.quote:Op dinsdag 9 april 2019 21:53 schreef maryen65 het volgende:
Wat een onzin, bij mijn dochter in de klas (groep 7) werd uitgelegd waar de maandverband lag en welke juf ze konden aanspreken als er problemen waren. Dat is al weer 14 jaar geleden
Geloof je zelf wel allles wat je uit je grote duim zuigt?quote:Op dinsdag 9 april 2019 21:23 schreef NederlandseKoe het volgende:
[..]
Ik woon in een grote stad in de Randstad waar de dames regelmatig, vooral in de bus, (telefonisch) zitten te beppen over dat ze vandaag ongesteld zijn en hoeveel en wat ze daardoor hebben gegeten...
Waarom zou het niet waar zijn?quote:Op dinsdag 9 april 2019 21:59 schreef DeKleineTuinman het volgende:
[..]
Geloof je zelf wel allles wat je uit je grote duim zuigt?
Omdat het totaal ongeloofwaardig is. Beter je best doen!quote:Op dinsdag 9 april 2019 22:01 schreef NederlandseKoe het volgende:
[..]
Waarom zou het niet waar zijn?
Kom maar een keer in de bus naar de Schilderswijk zitten. Of de tram. Die mensen praten hardop over hun priveleven, ook menstruatie, waar de "Nederlanders" dit soort thema's niet eens op deze manier bespreken.quote:Op dinsdag 9 april 2019 22:02 schreef DeKleineTuinman het volgende:
[..]
Omdat het totaal ongeloofwaardig is. Beter je best doen!
Dat je het nog nooit hebt gehoord betekent niet dat het niet waar is.quote:Op dinsdag 9 april 2019 22:10 schreef DeKleineTuinman het volgende:
Nee. Al duizenden keren in de bus gezeten en nog nooit een gesprek opgevangen over ongesteldheid. Daar ben ik geen bus in de Schilderswijk voor nodig.
Bijzonder ongeloofwaardig verhaal van je.
Ja das waar. Maar ik woon in een dorp dan mag je aannemen dat zoiets sowieso ook in de grote steden gebeurt.quote:Op dinsdag 9 april 2019 21:56 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
[..]
Dat het bij jouw dochter gebeurde, betekent niet dat het overal zo is.
Ik vind er veel voordelen aan zitten voor een moslimvrouw. Niet naar de moskee etc. Ik was dan vaak ongesteldquote:Op dinsdag 9 april 2019 22:20 schreef DeKleineTuinman het volgende:
https://mens-en-samenlevi(...)-en-menstruatie.html
Man, man, man, wat een bijzonder achterlijk gedoe. Hoop verboden voor een vrouw.
De Koran en Hadith zijn op verschillende manieren te interpreteren. Hoe het gebeurt is vooral cultuur.quote:Op dinsdag 9 april 2019 22:20 schreef DeKleineTuinman het volgende:
Man, man, man, wat een bijzonder achterlijk gedoe. Hoop verboden voor een vrouw.
Jij stelt dat ze er veelvuldig over praten, schijnbaar vooral in de bus. Als ik dat na duizenden keren niet heb gehoord dan maak je mij niet wijs dat het vrij normaal is.quote:Op dinsdag 9 april 2019 22:14 schreef NederlandseKoe het volgende:
[..]
Dat je het nog nooit hebt gehoord betekent niet dat het niet waar is.
Feit is dat die meiden er wel degelijk veel over spreken omdat ze tijdens de rammadan niet mogen meedoen met het vasten als ze ongesteld zijn.
Het valt ook op als een meisje tijdens de rammadan in de kantine eet, zeker op scholen waar iedereen meedoet aan de rammadan. Iedereen weet dan waarom ze eet.
Want jij bent altijd en overal aanwezig waar moslima's in het openbaar conversaties houden?quote:Op dinsdag 9 april 2019 22:23 schreef DeKleineTuinman het volgende:
[..]
Jij stelt dat ze er veelvuldig over praten, schijnbaar vooral in de bus. Als ik dat na duizenden keren niet heb gehoord dan maak je mij niet wijs dat het vrij normaal is.
Houd jezelf lekker voor de gek.
Nee, maar als het je eigen dochter betreft is er altijd een mogelijk tot een gesprek en hoe er SAMEN mee om te gaan zodat het geen issue hoeft te zijn voor het hele gezin en omgeving.quote:Op dinsdag 9 april 2019 21:56 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
[..]
Dat het bij jouw dochter gebeurde, betekent niet dat het overal zo is.
Een gebrek aan voorzieningen is de schuld van de school.quote:Op dinsdag 9 april 2019 22:35 schreef IriYe het volgende:
[..]
Nee, maar als het je eigen dochter betreft is er altijd een mogelijk tot een gesprek en hoe er SAMEN mee om te gaan zodat het geen issue hoeft te zijn voor het hele gezin en omgeving.![]()
Maar teveel mensen denken dat het bij voorbaat de schuld van de school is door weer een jankverhaal de wereld in te slingeren en zo de druk op te voeren waarin zij zelf falen.
Helemaal mee eens.quote:Op dinsdag 9 april 2019 22:16 schreef IriYe het volgende:
Wat mij het meest stoort is dat er een opvoedtaak die voornamelijk bij ouders, danwel verzorgers behoort te liggen, wederom naar [basis]scholen toegeschoven wordt.
Onzin. Een school moet zelf zorgen dat zij aan de hygienerichtlijnen voldoet, daar hoeven de ouders niet voor te zorgen.quote:Op dinsdag 9 april 2019 22:35 schreef IriYe het volgende:
[..]
Nee, maar als het je eigen dochter betreft is er altijd een mogelijk tot een gesprek en hoe er SAMEN mee om te gaan zodat het geen issue hoeft te zijn voor het hele gezin en omgeving.![]()
Maar teveel mensen denken dat het bij voorbaat de schuld van de school is door weer een jankverhaal de wereld in te slingeren en zo de druk op te voeren waarin zij zelf falen.
Alsof een school geen maximum aan voorzieningen heeft met al die eisen waaraan het moet voldoen omdat ouders anders weer uit hun plaat gaan voor het minste of geringste.quote:Op dinsdag 9 april 2019 22:45 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Een gebrek aan voorzieningen is de schuld van de school.
Richtlijnen moet je je gewoon aan houden. Dus gewoon zorgen voor een prullebak op de toiletten.quote:Op dinsdag 9 april 2019 22:55 schreef IriYe het volgende:
[..]
Alsof een school geen maximum aan voorzieningen heeft met al die eisen waaraan het moet voldoen omdat ouders anders weer uit hun plaat gaan voor het minste of geringste.
Ik begrijp niet zo goed wat hier staat.quote:Op dinsdag 9 april 2019 22:55 schreef IriYe het volgende:
[..]
Alsof een school geen maximum aan voorzieningen heeft met al die eisen waaraan het moet voldoen omdat ouders anders weer uit hun plaat gaan voor het minste of geringste.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat een school geen prullenbakje heeft op het toilet! Hou op met die onzinquote:Op dinsdag 9 april 2019 23:01 schreef NederlandseKoe het volgende:
[..]
Richtlijnen moet je je gewoon aan houden. Dus gewoon zorgen voor een prullebak op de toiletten.
Wat moeten die meiden anders doen? Hun vieze maandverbanden op de deuren plakken?
Dit is niet eens grappig wat jij schrijft, sorry.quote:Op dinsdag 9 april 2019 23:11 schreef IriYe het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit meegemaakt dat een school geen prullenbakje heeft op het toilet! Hou op met die onzin![]()
Dit is gewoon weer een vuil trucje om scholen en leerkrachten verantwoordelijk te maken voor issues die al tig jaren niet meer spelen behalve bij een groepje die hun verantwoordelijkheden graag afschuiven op een ander. In de meeste gevallen zijn dit de nieuwe medelanders! Wie dit durft te ontkennen is ziende blind of te dom om zelfstandig te poepen.
Hoezo dat? Kinderen moeten nu eenmaal naar school. Met 2 werkende ouders zijn ze daar ongeveer de hele dag. En ja, dan moeten ze zich af en toe verschonen. Daar kom je niet onderuit. Dus is het de taak van de school om de leerlingen hierbij te begeleiden.quote:Op dinsdag 9 april 2019 22:16 schreef IriYe het volgende:
Wat mij het meest stoort is dat er een opvoedtaak die voornamelijk bij ouders, danwel verzorgers behoort te liggen, wederom naar [basis]scholen toegeschoven wordt.
quote:Op dinsdag 9 april 2019 19:06 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Dat zou geloofwaardiger zijn wanneer vrouwen zich dan ook normaal zouden gedragen.
Nou eh, ik ben nu rond de 30, maar ik loop nog steeds niet zwaaiend met een tampon naar de wc hoorquote:Op dinsdag 9 april 2019 18:53 schreef NederlandseKoe het volgende:
"Ik liep stiekem met maandverband onder mijn shirt de wc in"
Anne weet hoe het is als er op de basisschool niets is geregeld. Zij werd op haar tiende voor het eerst ongesteld, maar op haar vorige school werd daar niet over gesproken. "Mamma stopte iets in mijn tas en dan liep ik stiekem met maandverband onder mijn shirt de wc in."
Eens. Een basisschool moet zorgen voor prullenbakken, maar het is aan de ouders om hun kinderen erop voor te bereiden. (meiden èn jongens).quote:Op dinsdag 9 april 2019 22:16 schreef IriYe het volgende:
Wat een hoop onwaarheden ook in dat artikel, zoals het niet mogen reciteren van de Koran. False! Dat mag gewoon. Je maandverband niet mogen verwisselen op de tijden van het gebed? LOL. False.quote:Op dinsdag 9 april 2019 22:20 schreef DeKleineTuinman het volgende:
@Samuel24quote:Op dinsdag 9 april 2019 23:11 schreef IriYe het volgende:
[..]
ziende blind of te dom om zelfstandig te poepen.
Ik maak nooit topics.quote:Op zondag 14 april 2019 12:38 schreef Samuel24 het volgende:
[..]
Ik haat jou echt heel erg nu. Met je kuttopics steeds.
Ja dat zouden we allemaal niet willen. Maar je kunt het niet beinvloeden. Al lijkt het net alsof ouders expres hun kinderen vroeg ongesteld laten zijn als het aan sommige basisscholen ligt.quote:Op zondag 14 april 2019 12:08 schreef Vimbavimba het volgende:
Ik was net geen 11 toen ik ongesteld werd![]()
![]()
![]()
![]()
Was het liever pas geworden toen ik 13 was
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |