Je hebt geen bord, maar een compleet betonblok voor je kop. Zelfs als niet populist moet je toch wel in staat zijn om te zien dat deze vragen politiek zeer gekleurd zijn en dat dit niet hoort op een school.quote:Op woensdag 5 juni 2019 21:13 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Met de vragen is an sich weinig mis. Amsterdam heeft bijvoorbeeld een traditie van vluchtelingen opvangen. In de Gouden Eeuw trokken talloze protestanten vanuit het buitenland naar Amsterdam, ze waren op de vlucht voor de katholieken en de inquisitie.
In die zin snap ik de vragen wel. Het is misschien alleen wat flauw een lesje geschiedenis op deze wijze te koppelen aan de PVV. Dat kan ook makkelijk anders.
Dit is 100% linkse indoctrinatie en als je je leerlingen zoiets voorschotelt spoor je gewoon niet.quote:Op woensdag 5 juni 2019 18:52 schreef LelijKnap het volgende:
twitter:Nana_lnfidel twitterde op woensdag 05-06-2019 om 15:13:16Deze toets GESCHIEDENIS kregen mijn leerlingen vandaag 😠😠😠 https://t.co/5I6DEZjGtG reageer retweet
Dat is nou net een groot probleem voor de rechtse krachten.quote:Op donderdag 6 juni 2019 17:52 schreef Jigzoz het volgende:
we leiden er jongeren op tot kritische burgers.
"Waarom zou de partij van Geert Wilders beter de partij van de beperkte vrijheid kunnen heten?"quote:Op donderdag 6 juni 2019 17:52 schreef Jigzoz het volgende:
Ik vind het standpunt dat politieke opvattingen geen rol mogen spelen in het onderwijs nogal raar. We kweken daar geen neutrale mensen, we leiden er jongeren op tot kritische burgers. Als de PVV afzeiken al te ver gaat, dan wordt het wel een behoorlijk snowflakegebeuren.
Maar goed, FvD en Verlichtingsidealen... Nee, dat werkt voor geen meter.
Knieschieten, kopvoddentaks, administratieve detentie, rechters ontslaan heeft allemaal weinig met vrijheid van doen.quote:Op donderdag 6 juni 2019 17:57 schreef Luckyseven het volgende:
[..]
"Waarom zou de partij van Geert Wilders beter de partij van de beperkte vrijheid kunnen heten?"
Dit is niet leren om kritisch na te denken, hier wordt hen gewoon een mening voorgekauwd. Denk dat veel van die leerlingen dezelfde conclusie ook wel zouden trekken als je ze echt zelfstandig liet nadenken. Maar dit kun je niet zo noemen.
Ach, ik weet dat sommigen er zo over denken. FvD en zijn aanhang bijvoorbeeld. We gaan er niks mee doen. Met de overige FvD-plannen ook niet, overigens.quote:Op donderdag 6 juni 2019 17:57 schreef Luckyseven het volgende:
[..]
"Waarom zou de partij van Geert Wilders beter de partij van de beperkte vrijheid kunnen heten?"
Dit is niet leren om kritisch na te denken, hier wordt hen gewoon een mening voorgekauwd. Denk dat veel van die leerlingen dezelfde conclusie ook wel zouden trekken als je ze echt zelfstandig liet nadenken. Maar dit kun je niet zo noemen.
Goed punt, dat is inderdaad ook veel te simpel. Het woord gunstig is hier nogal problematisch.quote:Op donderdag 6 juni 2019 17:20 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit soort vraagstellingen worden ook wel eens over GroenLinks gesteld ("een groene politiek is niet gunstig voor de minderbedeelden, leg dit uit") maar dan is er gewoon minder heisa
Dat komt omdat vele Fokkers zelf slachtoffer zijn van dit type onderwijs. Hun kritische vermogens en beslisvorming wordt gevormd door een goed/fout-dichotomie aangaande het onderwerp. Van werkelijke interesse in standpunten, waarheidsvinding of iets leren is maar zelden sprake.quote:Op vrijdag 7 juni 2019 12:26 schreef DireStraits7 het volgende:
Toch opvallend dat sommigen hier een dergelijke vraag nog verdedigen. Los van de inhoud is het gewoon een zeer suggestieve vraag. Dat heeft niets meer met kritisch nadenken te maken, maar je leert studenten redeneren naar een standpunt, in plaats van andersom. Juist dat lijkt me problematisch.
"Slachtoffer"quote:Op vrijdag 7 juni 2019 12:30 schreef Oostwoud het volgende:
[..]
Dat komt omdat vele Fokkers zelf slachtoffer zijn van dit type onderwijs. Hun kritische vermogens en beslisvorming wordt gevormd door een goed/fout-dichotomie aangaande het onderwerp. Van werkelijke interesse in standpunten, waarheidsvinding of iets leren is maar zelden sprake.
Enige vraag die nog door de beugel lijkt te kunnen is de laatste. Ik ga er dan even vanuit dat het antwoord iets met de ottomaanse bezetting van Europa te maken heeft. De andere 2 zijn onbehoorlijk suggestief (beperkte vrijheid, schril contrast en geen onderscheid tussen vluchtelingen, immigranten en gezinshereniging)quote:Op vrijdag 7 juni 2019 12:26 schreef DireStraits7 het volgende:
Toch opvallend dat sommigen hier een dergelijke vraag nog verdedigen. Los van de inhoud is het gewoon een zeer suggestieve vraag. Dat heeft niets meer met kritisch nadenken te maken, maar je leert studenten redeneren naar een standpunt, in plaats van andersom. Juist dat lijkt me problematisch.
Ach man, stel je niet zo aan. Toen ik klaar was met de linkse indoctrinatiemachine genaamd middelbare school, wilde ik Fortuyn stemmen. Ik heb toen zelfs een korte fase gehad waarin ik gefascineerd was door de docu's van de ultrarechtse Alex Jones.quote:Op vrijdag 7 juni 2019 12:30 schreef Oostwoud het volgende:
[..]
Dat komt omdat vele Fokkers zelf slachtoffer zijn van dit type onderwijs. Hun kritische vermogens en beslisvorming wordt gevormd door een goed/fout-dichotomie aangaande het onderwerp. Van werkelijke interesse in standpunten, waarheidsvinding of iets leren is maar zelden sprake.
De vraag of de indoctrinatie (in een individueel geval) succesvol is, is natuurlijk een andere dan de vraag of er wordt gepoogd te indoctrineren.quote:Op vrijdag 7 juni 2019 12:49 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ach man, stel je niet zo aan. Toen ik klaar was met de linkse indoctrinatiemachine genaamd middelbare school, wilde ik Fortuyn stemmen. Ik heb toen zelfs een korte fase gehad waarin ik gefascineerd was door de docu's van de ultrarechtse Alex Jones.
So much voor linkse indoctrinatie.
Wat kun je slecht lezen. Waar heb ik het over links, of rechts? Je maakt er een politiek-gesitueerde context van.quote:Op vrijdag 7 juni 2019 12:49 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ach man, stel je niet zo aan. Toen ik klaar was met de linkse indoctrinatiemachine genaamd middelbare school, wilde ik Fortuyn stemmen. Ik heb toen zelfs een korte fase gehad waarin ik gefascineerd was door de docu's van de ultrarechtse Alex Jones.
So much voor linkse indoctrinatie.
Ah excuus, ik trok te snel conclusies.quote:Op vrijdag 7 juni 2019 12:51 schreef Oostwoud het volgende:
[..]
Waar heb ik het over links, of rechts? Je maakt er een politiek-gesitueerde context van.
Het gaat mij puur om kritische denkvermogens en het kunnen maken van doorwrochte analyses.
Dat gevoel heb ik nooit gehad. Denk ook niet dat docenten daarmee bezig zijn. Wel komt het voor dat persoonlijke opvattingen soms doorsijpelen in het lesprogramma. Maar dat heeft mijns inziens geen probleem te zijn.quote:Op vrijdag 7 juni 2019 12:51 schreef Degodvader het volgende:
[..]
De vraag of de indoctrinatie (in een individueel geval) succesvol is, is natuurlijk een andere dan de vraag of er wordt gepoogd te indoctrineren.
En waarvandaan moet dat dan komen? Wie trekt er aan de touwtjes, volgens jou? Moet toch een machtige beweging zijn...quote:Op vrijdag 7 juni 2019 12:51 schreef Degodvader het volgende:
[..]
De vraag of de indoctrinatie (in een individueel geval) succesvol is, is natuurlijk een andere dan de vraag of er wordt gepoogd te indoctrineren.
Het wordt natuurlijk wel problematisch als dit 'doorsijpelen' als gevolg heeft dat vaardigheden die je normaliter wil bijbrengen of toetsen, minder worden geleerd of getoetst. Deze toets (althans de eerste twee toetsvragen) lijken me daar een voorbeeld van (zegmaar, wat @Oostwoud hierboven aangeeft).quote:Op vrijdag 7 juni 2019 12:55 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat gevoel heb ik nooit gehad. Denk ook niet dat docenten daarmee bezig zijn. Wel komt het voor dat persoonlijke opvattingen soms doorsijpelen in het lesprogramma. Maar dat heeft mijns inziens geen probleem te zijn.
Als je gewoon even leest, dan zie je dat ik helemaal niet zeg dat er thans geïndoctrineerd wordt...quote:Op vrijdag 7 juni 2019 12:57 schreef capricia het volgende:
[..]
En waarvandaan moet dat dan komen? Wie trekt er aan de touwtjes, volgens jou? Moet toch een machtige beweging zijn...
Ah. Okay. Dus we weten niet of het gebeurt.quote:Op vrijdag 7 juni 2019 13:00 schreef Degodvader het volgende:
[..]
Als je gewoon even leest, dan zie je dat ik helemaal niet zeg dat er thans geïndoctrineerd wordt...
Ik heb in ieder geval geen idee. Lijkt me onwaarschijnlijk.quote:Op vrijdag 7 juni 2019 13:03 schreef capricia het volgende:
[..]
Ah. Okay. Dus we weten niet of het gebeurt.
Wat het voorbeeld betreft zijn er twee mogelijkheden: onbekwaamheid of onwelwillendheid. Als het de laatste van de twee is, dan is het ook de eerste.quote:Op vrijdag 7 juni 2019 13:03 schreef capricia het volgende:
[..]
Ah. Okay. Dus we weten niet of het gebeurt.
Waar mensen werken, zijn de resultaten altijd 'suboptimaal'. Het leven is namelijk geen tekentafel. Neem dat doorsijpelen voor lief, is mijn advies.quote:Op vrijdag 7 juni 2019 12:59 schreef Degodvader het volgende:
[..]
Het wordt natuurlijk wel problematisch als dit 'doorsijpelen' als gevolg heeft dat vaardigheden die je normaliter wil bijbrengen of toetsen, minder worden geleerd of getoetst. Deze toets (althans de eerste twee toetsvragen) lijken me daar een voorbeeld van (zegmaar, wat @:Oostwoud hierboven aangeeft).
Dus zou je eventuele indoctrinatie niet als het probleem zien, kan een te nadrukkelijke maatschappelijke / economische / klimaat / etc. visie die doorsijpelt in onderwijs alsnog tot een suboptimaal resultaat leiden, omdat sommige vaardigheden minder worden aangeleerd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |