abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_187291387
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2019 21:13 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Met de vragen is an sich weinig mis. Amsterdam heeft bijvoorbeeld een traditie van vluchtelingen opvangen. In de Gouden Eeuw trokken talloze protestanten vanuit het buitenland naar Amsterdam, ze waren op de vlucht voor de katholieken en de inquisitie.

In die zin snap ik de vragen wel. Het is misschien alleen wat flauw een lesje geschiedenis op deze wijze te koppelen aan de PVV. Dat kan ook makkelijk anders.
Je hebt geen bord, maar een compleet betonblok voor je kop. Zelfs als niet populist moet je toch wel in staat zijn om te zien dat deze vragen politiek zeer gekleurd zijn en dat dit niet hoort op een school.
pi_187291461
Ik vind het standpunt dat politieke opvattingen geen rol mogen spelen in het onderwijs nogal raar. We kweken daar geen neutrale mensen, we leiden er jongeren op tot kritische burgers. Als de PVV afzeiken al te ver gaat, dan wordt het wel een behoorlijk snowflakegebeuren.

Maar goed, FvD en Verlichtingsidealen... Nee, dat werkt voor geen meter.
pi_187291466
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2019 18:52 schreef LelijKnap het volgende:
Nana_lnfidel twitterde op woensdag 05-06-2019 om 15:13:16 Deze toets GESCHIEDENIS kregen mijn leerlingen vandaag 😠😠😠 https://t.co/5I6DEZjGtG reageer retweet
Dit is 100% linkse indoctrinatie en als je je leerlingen zoiets voorschotelt spoor je gewoon niet.
  donderdag 6 juni 2019 @ 17:56:13 #104
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_187291514
quote:
1s.gif Op donderdag 6 juni 2019 17:52 schreef Jigzoz het volgende:
we leiden er jongeren op tot kritische burgers.
Dat is nou net een groot probleem voor de rechtse krachten.

Het is al veel en veel minder dan 30 jaar terug, wat grappig genoeg figuren als Bolkestein en Cliteur zelf hebben toegegeven.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_187291525
quote:
1s.gif Op donderdag 6 juni 2019 17:52 schreef Jigzoz het volgende:
Ik vind het standpunt dat politieke opvattingen geen rol mogen spelen in het onderwijs nogal raar. We kweken daar geen neutrale mensen, we leiden er jongeren op tot kritische burgers. Als de PVV afzeiken al te ver gaat, dan wordt het wel een behoorlijk snowflakegebeuren.

Maar goed, FvD en Verlichtingsidealen... Nee, dat werkt voor geen meter.
"Waarom zou de partij van Geert Wilders beter de partij van de beperkte vrijheid kunnen heten?"

Dit is niet leren om kritisch na te denken, hier wordt hen gewoon een mening voorgekauwd. Denk dat veel van die leerlingen dezelfde conclusie ook wel zouden trekken als je ze echt zelfstandig liet nadenken. Maar dit kun je niet zo noemen.
  donderdag 6 juni 2019 @ 18:07:25 #106
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_187291641
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2019 17:57 schreef Luckyseven het volgende:

[..]

"Waarom zou de partij van Geert Wilders beter de partij van de beperkte vrijheid kunnen heten?"

Dit is niet leren om kritisch na te denken, hier wordt hen gewoon een mening voorgekauwd. Denk dat veel van die leerlingen dezelfde conclusie ook wel zouden trekken als je ze echt zelfstandig liet nadenken. Maar dit kun je niet zo noemen.
Knieschieten, kopvoddentaks, administratieve detentie, rechters ontslaan heeft allemaal weinig met vrijheid van doen.

Je weet ook helemaal niet wat in de lessen besproken is. Misschien is daar wel gezegd dat absolute vrijheid niet kan bestaan.

Nu geloof ik wel dat maatschappijleer lessen een beetje 'links' gekleurd zijn (inclusief, respect, naar anderen luisteren enz.) maar economie lessen zijn dan weer heel erg rechts. De macro economie hebben ze enorm beperkt en het is nu helemaal op micro economie gericht. Dus rechts.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_187291690
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2019 17:57 schreef Luckyseven het volgende:

[..]

Ach, ik weet dat sommigen er zo over denken. FvD en zijn aanhang bijvoorbeeld. We gaan er niks mee doen. Met de overige FvD-plannen ook niet, overigens.
  donderdag 6 juni 2019 @ 19:41:06 #108
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_187293038
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2019 17:20 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dit soort vraagstellingen worden ook wel eens over GroenLinks gesteld ("een groene politiek is niet gunstig voor de minderbedeelden, leg dit uit") maar dan is er gewoon minder heisa
Goed punt, dat is inderdaad ook veel te simpel. Het woord gunstig is hier nogal problematisch.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_187304047
Toch opvallend dat sommigen hier een dergelijke vraag nog verdedigen. Los van de inhoud is het gewoon een zeer suggestieve vraag. Dat heeft niets meer met kritisch nadenken te maken, maar je leert studenten redeneren naar een standpunt, in plaats van andersom. Juist dat lijkt me problematisch.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_187304094
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2019 12:26 schreef DireStraits7 het volgende:
Toch opvallend dat sommigen hier een dergelijke vraag nog verdedigen. Los van de inhoud is het gewoon een zeer suggestieve vraag. Dat heeft niets meer met kritisch nadenken te maken, maar je leert studenten redeneren naar een standpunt, in plaats van andersom. Juist dat lijkt me problematisch.
Dat komt omdat vele Fokkers zelf slachtoffer zijn van dit type onderwijs. Hun kritische vermogens en beslisvorming wordt gevormd door een goed/fout-dichotomie aangaande het onderwerp. Van werkelijke interesse in standpunten, waarheidsvinding of iets leren is maar zelden sprake.
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
pi_187304146
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2019 12:30 schreef Oostwoud het volgende:

[..]

Dat komt omdat vele Fokkers zelf slachtoffer zijn van dit type onderwijs. Hun kritische vermogens en beslisvorming wordt gevormd door een goed/fout-dichotomie aangaande het onderwerp. Van werkelijke interesse in standpunten, waarheidsvinding of iets leren is maar zelden sprake.
"Slachtoffer" :')
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_187304262
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2019 12:26 schreef DireStraits7 het volgende:
Enige vraag die nog door de beugel lijkt te kunnen is de laatste. Ik ga er dan even vanuit dat het antwoord iets met de ottomaanse bezetting van Europa te maken heeft. De andere 2 zijn onbehoorlijk suggestief (beperkte vrijheid, schril contrast en geen onderscheid tussen vluchtelingen, immigranten en gezinshereniging)
pi_187304297
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2019 12:30 schreef Oostwoud het volgende:

[..]

Ach man, stel je niet zo aan. Toen ik klaar was met de linkse indoctrinatiemachine genaamd middelbare school, wilde ik Fortuyn stemmen. Ik heb toen zelfs een korte fase gehad waarin ik gefascineerd was door de docu's van de ultrarechtse Alex Jones.

So much voor linkse indoctrinatie.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_187304326
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2019 12:49 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ach man, stel je niet zo aan. Toen ik klaar was met de linkse indoctrinatiemachine genaamd middelbare school, wilde ik Fortuyn stemmen. Ik heb toen zelfs een korte fase gehad waarin ik gefascineerd was door de docu's van de ultrarechtse Alex Jones.

De vraag of de indoctrinatie (in een individueel geval) succesvol is, is natuurlijk een andere dan de vraag of er wordt gepoogd te indoctrineren.
pi_187304328
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2019 12:49 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Wat kun je slecht lezen. Waar heb ik het over links, of rechts? Je maakt er een politiek-gesitueerde context van.

Het gaat mij puur om kritische denkvermogens en het kunnen maken van doorwrochte analyses.
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
pi_187304357
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2019 12:51 schreef Oostwoud het volgende:

[..]

Waar heb ik het over links, of rechts? Je maakt er een politiek-gesitueerde context van.

Het gaat mij puur om kritische denkvermogens en het kunnen maken van doorwrochte analyses.
Ah excuus, ik trok te snel conclusies.

[ Bericht 8% gewijzigd door capricia op 07-06-2019 13:01:13 ]
pi_187304369
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2019 12:51 schreef Degodvader het volgende:

[..]

De vraag of de indoctrinatie (in een individueel geval) succesvol is, is natuurlijk een andere dan de vraag of er wordt gepoogd te indoctrineren.
Dat gevoel heb ik nooit gehad. Denk ook niet dat docenten daarmee bezig zijn. Wel komt het voor dat persoonlijke opvattingen soms doorsijpelen in het lesprogramma. Maar dat heeft mijns inziens geen probleem te zijn.
  Moderator vrijdag 7 juni 2019 @ 12:57:45 #118
236264 crew  capricia
pi_187304408
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2019 12:51 schreef Degodvader het volgende:

[..]

En waarvandaan moet dat dan komen? Wie trekt er aan de touwtjes, volgens jou? Moet toch een machtige beweging zijn...
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_187304429
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2019 12:55 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dat gevoel heb ik nooit gehad. Denk ook niet dat docenten daarmee bezig zijn. Wel komt het voor dat persoonlijke opvattingen soms doorsijpelen in het lesprogramma. Maar dat heeft mijns inziens geen probleem te zijn.
Het wordt natuurlijk wel problematisch als dit 'doorsijpelen' als gevolg heeft dat vaardigheden die je normaliter wil bijbrengen of toetsen, minder worden geleerd of getoetst. Deze toets (althans de eerste twee toetsvragen) lijken me daar een voorbeeld van (zegmaar, wat @Oostwoud hierboven aangeeft).

Dus zou je eventuele indoctrinatie niet als het probleem zien, kan een te nadrukkelijke maatschappelijke / economische / klimaat / etc. visie die doorsijpelt in onderwijs alsnog tot een suboptimaal resultaat leiden, omdat sommige vaardigheden minder worden aangeleerd.
pi_187304441
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 juni 2019 12:57 schreef capricia het volgende:

[..]

En waarvandaan moet dat dan komen? Wie trekt er aan de touwtjes, volgens jou? Moet toch een machtige beweging zijn...
Als je gewoon even leest, dan zie je dat ik helemaal niet zeg dat er thans geïndoctrineerd wordt...
pi_187304463
Ik kan me de linkse indoctrinatie bij natuurkunde nog levendig herinneren. Die vuile linkse wilde ons gewoon laten geloven dat er iets als zwaartekracht bestaat. Gelukkig waren wij kritisch genoeg om daar niet in te stinken!!
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  Moderator vrijdag 7 juni 2019 @ 13:03:20 #122
236264 crew  capricia
pi_187304482
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 juni 2019 13:00 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Als je gewoon even leest, dan zie je dat ik helemaal niet zeg dat er thans geïndoctrineerd wordt...
Ah. Okay. Dus we weten niet of het gebeurt.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_187304518
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 juni 2019 13:03 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik heb in ieder geval geen idee. Lijkt me onwaarschijnlijk.

Wat ik schreef was dat de vraag of er indoctrinatie plaatsheeft, een andere vraag is dan of die indoctrinatie succesvol is. Daarmee gaf ik aan dat het argument: ik ben niet geïndoctrineerd niet per se hpeft te betekenen dat er geen poging tot indoctrinatie is gedaan. Thats all.
pi_187304528
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 juni 2019 13:03 schreef capricia het volgende:

[..]

Wat het voorbeeld betreft zijn er twee mogelijkheden: onbekwaamheid of onwelwillendheid. Als het de laatste van de twee is, dan is het ook de eerste.
pi_187304550
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2019 12:59 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Het wordt natuurlijk wel problematisch als dit 'doorsijpelen' als gevolg heeft dat vaardigheden die je normaliter wil bijbrengen of toetsen, minder worden geleerd of getoetst. Deze toets (althans de eerste twee toetsvragen) lijken me daar een voorbeeld van (zegmaar, wat @:Oostwoud hierboven aangeeft).

Dus zou je eventuele indoctrinatie niet als het probleem zien, kan een te nadrukkelijke maatschappelijke / economische / klimaat / etc. visie die doorsijpelt in onderwijs alsnog tot een suboptimaal resultaat leiden, omdat sommige vaardigheden minder worden aangeleerd.
Waar mensen werken, zijn de resultaten altijd 'suboptimaal'. Het leven is namelijk geen tekentafel. Neem dat doorsijpelen voor lief, is mijn advies.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')