abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_186439949
We hadden al heel wat plannen naar de dierenarts kosten van onze hond zijn behoorlijk aan het oplopen. Dus we vrezen er een beetje voor dat de tuin hem dit jaar niet gaat worden.
Misschien kan ik wel wat bestrating eruit gooien en wat geïmproviseerde bakken maken.
I solemnly swear i'm up to no good
  vrijdag 26 april 2019 @ 17:46:36 #242
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186440944
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2019 16:38 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
We hadden al heel wat plannen naar de dierenarts kosten van onze hond zijn behoorlijk aan het oplopen. Dus we vrezen er een beetje voor dat de tuin hem dit jaar niet gaat worden.
Misschien kan ik wel wat bestrating eruit gooien en wat geïmproviseerde bakken maken.
Kies een of twee dingen die grote impact hebben, dan heb je wel het gevoel dat er veel gebeurt :) .

Dierenarts, verbouwen.. ik snap het wel. Een keer houdt het op en jullie tuin is ook zonder verandering gewoon al netjes en leuk.
Resistance is futile.
  vrijdag 26 april 2019 @ 17:47:33 #243
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186440960
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2019 10:04 schreef kaasplankje het volgende:
Je moet in de tuin gaan menstrueren denk ik. Dat is alleen biologisch verantwoord als je vegan bent btw.
_O-

Free bleeding *O*
Resistance is futile.
  vrijdag 26 april 2019 @ 17:49:30 #244
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186440994
Mijn 2 laurierstruiken heb ik verpatst. Nou mag ik 2 nieuwe struiken uitzoeken *O* .
Resistance is futile.
pi_186441335
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2019 16:38 schreef Thinkk-Pinkk het volgende: We hadden al heel wat plannen naar de dierenarts kosten van onze hond zijn behoorlijk aan het oplopen. Dus we vrezen er een beetje voor dat de tuin hem dit jaar niet gaat worden.
Deel van de bestrating rechtop zetten als bloembakrand. Maar dan moet je weer grond kopen voor de planten.

Ik heb inmiddels in huis wat handige planten als geranium. Elk voorjaar stekken voor buiten.
Buiten staan chrysanten. Elk voorjaar snoeien en het snoeisel kan als stek de grond in. De wilde margriet van De Bolster is nogal expansief, daarmee heb je dus ook een snelle begroeiing, d.w.z. snel over een paar jaar heen. Oregano en tijm doen het buiten goed als bodembedekker.. Moet de tijm telkens uit de buurpotten plukken.

Sigme, het gaat om alles. Biologisch geteelde zaden/planten is niet voldoende. De grond, compost en de meststoffen moeten dat ook zijn. Sinds een paar jaar is er biologische grond. Eerst zag ik biologische tuingrond en vorig jaar ook biologische potgrond. Tuingrond is zeer matig voor een pottentuin, de biologische potgrond van Intratuin bleek vol slecht verteerd hout. Ook biologische balen zijn onkruidvrij, daar zal een iets minder schadelijke gifvoorraad in zitten. Kunstmest e.d. van Ecostyle is inmiddels overal verkrijgbaar, heb ik al jaren. Maar zelfgemaakte compost is slechts gedeeltelijk biologische compost. Voor alleen biologisch eten, heb ik te weinig budget.

O, valt me weer in dat een vlogger stelde, dat in de VS vrijwel alle fruit en een deel van de groente (of andersom) bestraald wordt. Daarmee zijn de enzymen gedood. Met zelf kruiden kweken heb je toch nog wat levende enzymen in je eten. Biologische kruiden voor eigen kweek, zie ik alleen in het voorjaar. Er zijn wel online-winkels die biologische planten verkopen, maar die hebben vaak een eigen bezorgdienst of een vervelende die het bij de buren afgeeft. Voor mij is afstand ook al snel een beperking. De supermarktkruiden doen het hier zelden lang, ze zijn voor directe consumptie geteeld en vaak in kokosgrond, zodat er weer rouwmugjes ronddansen. Verpotten werkt zelden. Kruidenplanten in huis gaan bij mij sowieso slecht. Ik kijk steeds naar foto's van volgepropte kruidenbakjes in de keukenvensterbank. Die zouden bij mij in de kortste keren onder de luizen zitten.
Inmiddels vraag ik me af in hoeverre hier de biologische voedingsmiddelen ook doorstraald worden. .
pi_186441571
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2019 10:04 schreef kaasplankje het volgende:
Je moet in de tuin gaan menstrueren denk ik. Dat is alleen biologisch verantwoord als je vegan bent btw.
Dat gaat niet meer :'( O~)
pi_186441807
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2019 18:08 schreef Teslynd het volgende:
Sigme, het gaat om alles. Biologisch geteelde zaden/planten is niet voldoende. De grond, compost en de meststoffen moeten dat ook zijn. Sinds een paar jaar is er biologische grond. Eerst zag ik biologische tuingrond en vorig jaar ook biologische potgrond. Tuingrond is zeer matig voor een pottentuin, de biologische potgrond van Intratuin bleek vol slecht verteerd hout. Ook biologische balen zijn onkruidvrij, daar zal een iets minder schadelijke gifvoorraad in zitten. Kunstmest e.d. van Ecostyle is inmiddels overal verkrijgbaar, heb ik al jaren. Maar zelfgemaakte compost is slechts gedeeltelijk biologische compost. Voor alleen biologisch eten, heb ik te weinig budget.
Oh, dat weet ik wel hoor, ik haakte enkel even in de vraag hoe/waar aan biologische zaden te komen. Overigens is niet alles wat biologisch is ook pesticidenvrij (vooral omdat in de biologische veeteelt gangbaar stro gebruikt mag worden, omdat strogebruik dan verplicht is maar er niet voldoende biologisch stro is, en uitgerekend in stro zit erg veel gif door het naspuiten met round-up nét voor de oogst. Mensen zouden meer biologisch brood moeten eten.)

En niet alle niet-biologische spullen zijn meer behandeld met gif dan gecertificeerd biologisch.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_186443409
Oh jongens, ik raak in verwarring van al die informatie. Bomen Bos Biologisch.

Affijn, na IJsheiligen wandel ik eens door het tuincentrum en vraag de eigenaar hoe of wat.
pi_186449448
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2019 18:41 schreef sigme het volgende: [..]

Oh, dat weet ik wel hoor, ik haakte enkel even in de vraag hoe/waar aan biologische zaden te komen. Overigens is niet alles wat biologisch is ook pesticidenvrij (vooral omdat in de biologische veeteelt gangbaar stro gebruikt mag worden, omdat strogebruik dan verplicht is maar er niet voldoende biologisch stro is, en uitgerekend in stro zit erg veel gif door het naspuiten met round-up nét voor de oogst. Mensen zouden meer biologisch brood moeten eten.)

En niet alle niet-biologische spullen zijn meer behandeld met gif dan gecertificeerd biologisch.
Dat viel me in toen ik bij te natte compost knaagdierstro ging doen. Alle eten/voer dat langer houdbaar moet zijn, is immers bewerkt en met dierenvoer gaat dat waarschijnlijk grover dan met menseneten. En zoals ik net schreef: biologische grond is net zo onkruidvrij als gifgrond. Je hebt dus in beide gevallen geen zicht op wat er precies in zit. De ingrediëntenopgaven voldoen niet.

Ja AnneX, gewoon even vragen "hoe het zit met de omschakeling op biologisch en zo". vanwege de vlindertjes, bijtjes, bloemetjes en wat we zelf eten (Roundup zit al in ons lichaam te zieken, want het is wateroplosbaar en zit in het drinkwater door het vlijtig rondspuiten. We horen t.z.t. wel wat hij erover zei.

Het is voor bijna iedereen een onoverzichtelijk gedoe. Maar ik las dat de regering kringloop-landbouw wil gaan doen en als dat werkelijk gebeurt, zal er een beter evenwicht komen en hopelijk meer duidelijkheid.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)ar-kringlooplandbouw 8 september 2018.
pi_186452323
Rommel als roundup wordt gebruikt (misbruikt) om stro sneller te kunnen oogsten. Dat heeft niets te maken met de lange houdbaarheid, het enige wat je daarvoor hoeft te doen is het laten drogen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Elleska op 27-04-2019 08:43:52 ]
pi_186453494
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2019 08:33 schreef Elleska het volgende: Rommel als roundup wordt gebruikt (misbruikt) om stro sneller te kunnen oogsten. Dat heeft niets te maken met de lange houdbaarheid, het enige wat je daarvoor hoeft te doen is het laten drogen.
Ik dacht eigenlijk meer aan daarna, als het in pakhuizen goed moet blijven, niet schimmelen, niet boordevol beetjes komen en zo.
pi_186455838
Tja als je zo gaat denken kan geen enkele boer zonder gif.

Het baaltje stro gewoon droog houden tegen het schimmelen. In plastic verpakken kan ook, geen gif maar draagt het wel bij aan de plastic soep.

Wat ik wil zeggen, zie niet overal extreem gevaar in. Kies voor je eigen situatie de best mogelijke optie. Het hoeft niet perfect te zijn om iets bij te dragen aan de natuur. Alleen al het hebben van een tuin ipv een luchtplaats is al winst.
  zaterdag 27 april 2019 @ 16:53:08 #253
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186461089
Uiteindelijk gekozen voor 2 viburnums (Gelderse roos) op stam. Deze worden 2,5m hoog naar het schijnt, dus ik ben heel benieuwd hoe groot de kroon uiteindelijk wordt.

En ons zielige olijfboompje moest er nu echt aan geloven. Omdat 'ie een hele losse kroon had, zeg je 'm bijna niet staan met de laurierhaag als achtergrond. Ik heb nog nooit een roos gehad, het zal mij benieuwen of deze zich thuis gaat voelen:

Annabelle links onderin staat daar lekker te photobomben trouwens. Zij lijkt zich in ieder geval wel helemaal thuis te voelen O+ .
Resistance is futile.
  zaterdag 27 april 2019 @ 16:58:21 #254
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186461240
Ik heb trouwens ook zo'n zak gedroogde mestkorrels aangeschaft (sorry, niet biologisch). Maar ik bedenk me net, is het niet al te laat voor bemesten?
Resistance is futile.
pi_186461919
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2019 16:58 schreef Seven. het volgende: Ik heb trouwens ook zo'n zak gedroogde mestkorrels aangeschaft (sorry, niet biologisch). Maar ik bedenk me net, is het niet al te laat voor bemesten?
t Is dacht ik in maart compost erop en in april organische mest. Bij veel bloembollen evt in het najaar organische mest geven. Beide licht in de oppervlakte inwerken. Niet spitten, daarmee verstoor je het bodemleven incl. de mycorrhiza.

Rozen snoeien in maart na de grote kansen op strenge vorst. Lichte vorst kunnen ze gewoon tegen, maar stamrozen moet je bij kans op strenge vorst inpakken. Bij rozen met doornen haal je vaak je handen open tijdens het snoeien, dus na afloop sterilon/chloorhexidine gebruiken. Meestal gaat het zonder gewoon goed, maar je wil niet die pechvogel zijn die in de tuin een bloedvergiftiging oploopt.

Als je die baal organische mest droog weg zet, gaat hij lang mee. Als je wat bijplant, dan onderin in het plantgat een schepje doen.
  zondag 28 april 2019 @ 11:48:39 #256
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186474210
Onze laurierhaag doet het heel goed maar we hebben de struiken onder 3 grote taxussen geplant. Onder de taxussen gaat het beduidend langzamer. Dus dat krijgt wel een helpend handje met wat mestkorrels vandaag. Ben benieuwd hoe dat uit gaat pakken.
Resistance is futile.
pi_186480839
Mijn sering, ooit 15 jaar geleden meegenomen uit mijn kleine huisje in Utreg waar hij in een pot op het balkon stond met 2 bloemen er in of zo, vind het heerlijk hier in de tuin.
En nu door (met hulp van mijntuin.org) de juiste wijze en tijdstip van snoeien is ie echt ontploft en ruikt heerlijk O+

pi_186481208
Heerlijk Bloes _O_

Vandaag het gras gemaaid. Twee weken geleden gingen er korrels mest op.
Het eerste jaar zónder verticuteren. *O*
Tis groen:

Links groeit de kamperfoelie Margaret Hunt.
De dooie buxus gaat eruit volgende week.
  zondag 28 april 2019 @ 17:45:46 #259
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_186481340
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2019 17:18 schreef Bluezz het volgende:
Mijn sering, ooit 15 jaar geleden meegenomen uit mijn kleine huisje in Utreg waar hij in een pot op het balkon stond met 2 bloemen er in of zo, vind het heerlijk hier in de tuin.
En nu door (met hulp van mijntuin.org) de juiste wijze en tijdstip van snoeien is ie echt ontploft en ruikt heerlijk O+

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Sering O+!

Ik heb er ook staan, maar die zijn nog niet zo groot. Ik heb twee roze en een paarse.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  zondag 28 april 2019 @ 18:29:03 #260
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186482021
quote:
1s.gif Op zondag 28 april 2019 17:37 schreef AnneX het volgende:
Heerlijk Bloes _O_

Tis groen:
[ link | afbeelding ]
Margaret bloeit doorgaans heel uitbundig toch? *ik wacht rustig op de foto's als het zover is*
Resistance is futile.
  zondag 28 april 2019 @ 18:29:46 #261
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186482031
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2019 17:18 schreef Bluezz het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Zo, die heeft het écht naar zijn zin bij je! Mooi!
Resistance is futile.
pi_186482572
Ik mis mijn seringen boom van mijn vorige huis! Die was zo groot en mooi laatste jaar bloeide hij als een gek. Leek wel afscheid te nemen van ons met de beste bloei ever! In juni zijn we toen verhuisd hij was zo mooi :@
In deze bv tuin staat van alles inclusief een hele grote mooie rododendron die prachtige grote roze bloemen heeft elk jaar O+
pi_186485534
Waarom geen stekje meegenomen?
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_186488526
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2019 11:48 schreef Seven. het volgende: Onze laurierhaag doet het heel goed maar we hebben de struiken onder 3 grote taxussen geplant. Onder de taxussen gaat het beduidend langzamer. Dus dat krijgt wel een helpend handje met wat mestkorrels vandaag. Ben benieuwd hoe dat uit gaat pakken.
Organische mest is voor de grond en het bodemleven. Het is dus een verbetering van de standplaats en als je elk jaar matig strooit, krijg je een duurzame bodem. Dat zal je struiken ten goede komen. Of ze het daadwerkelijk goed zullen doen, hangt natuurlijk van meerdere factoren af.

Dus eerst de compost als voeding voor de bodem en bescherming tegen erosie en dan de organische mest, die mede voeding en gezelschap voor het bodemleven is. De compost en ook een mulchlaag (herfstblad in de borders vegen) zorgen in samenwerking met het bodemleven voor een betere bodemstructuur èn het zorgt dat de grond beter vocht kan bufferen. Dat scheelt zowel in regentijden als bij lange droogte.
Kunstmest gaat recht naar de plant en dient om tekorten aan te vullen. Ecostyle is geheel of gedeeltelijk biologisch, hangt wel af van het produkt, en was de eerste die bacteriën toevoegde. Normale voeding bestaat immers niet alleen uit vitamines, mineralen, koolhydraten, sporenelementen (mensen) of al die letters die je op kunstmestverpakkingen ziet (NPK en zo), maar een combinatie van allerlei stoffen en hun samenwerking.
pi_186491502
Overzicht foto's!

Toeristische plek voor bijen

Met studentikoos leeg kratje bier.

Pioen in de knoppen! Vorig jaar vielen ze eraf, denk door de hitte. Hopelijk dit jaar bloemen.

Schutting van midden border, de jasmijn gaat lekker. Zitten bloemknoppen in eindelijk. Ben benieuwd!

Paars in de midden border met de aalbessen. Zitten al vol met bessen!

Rechter border. Knalroze

Andere helft rechter border, met uit de hand gelopen hibiscus. 🌺

Actieve parenclub voor salamanders

Rotzooi paadje waar nu vooral gras tussen staat.
pi_186492755
Wat een heerlijk groen plekje, Koettie ^O^
pi_186494647
quote:
1s.gif Op zondag 28 april 2019 17:37 schreef AnneX het volgende:
Heerlijk Bloes _O_

Tis groen:
[ link | afbeelding ]
Ja groen!! *O*
Heb ook voor het eerst sinds weken weer even gemaaid gister. Tis een groen groen knollen knollenveld met hier en daar wat gras, maar het dekt helemaal dus prima voor ons :D
pi_186494714
Koettie wat een zalige tuin! Lekker sfeertje en veel groen met hier en daar wat kleuraccenten!

Meidoorn hier staat al vol in knop, erg vroeg dit jaar!
pi_186494763
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 08:08 schreef Koettie het volgende:
Overzicht foto's!

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Pioen in de knoppen! Vorig jaar vielen ze eraf, denk door de hitte. Hopelijk dit jaar bloemen.

[ afbeelding ]

Schutting van midden border, de jasmijn gaat lekker. Zitten bloemknoppen in eindelijk. Ben benieuwd!

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Rechter border. Knalroze
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ziet er al heerlijk weelderig uit, en dat zo vroeg in het jaar!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 29 april 2019 @ 12:42:05 #270
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_186494858
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 08:08 schreef Koettie het volgende:
Overzicht foto's!

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Rechter border. Knalroze
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Die mieren in je Pioen zijn luizen aan 't melken zeker. Leuk tuintje.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')