abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 7 november 2021 @ 21:15:13 #257
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_202077752
Dat zeker als je en auti huurt bij Hertz straks dan krijg je een zelfrijdende Auto , dan blijf je dat doen denk ik
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  donderdag 11 november 2021 @ 00:58:27 #258
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_202119603
Ja, hoe gaat het met die zelfrijdende auto's eigenlijk? Ik zag net dit plaatje dat Lyft had gemaakt eind 2016:



Zitten ze een beetje op schema? :+
pi_202127337
quote:
10s.gif Op donderdag 11 november 2021 00:58 schreef Tijn het volgende:
Ja, hoe gaat het met die zelfrijdende auto's eigenlijk? Ik zag net dit plaatje dat Lyft had gemaakt eind 2016:

[ afbeelding ]

Zitten ze een beetje op schema? :+
Nee, ik geloof dat Lyft ook links en rechts ingehaald wordt. Maar wat dat aangaat kan ik ook alleen maar wat youtube-kanalen na papegaaien waar wellicht mensen achter zitten met eigen belangen.
pi_202213240
Kijktip: "Kees van der spek grijpt katalysatordief in de kraag".
https://www.rtl.nl/progra(...)epakt?nodeId=5267670

Een jongedame huurt 11x in 4 weken een Toyota Prius Hybrid. Ze zegt dat ze haar ouders wilt bezoeken. In werkelijkheid zet ze de auto klaar voor handlangers, die de katalysator open slijpen en de edelmetalen eruit vissen. vervolgens lassen ze het stuk uitlaat dicht en brengt de dame de auto terug. schade 25.000 euro

Autodelen is soms letterlijk het in stukken delen van de auto. Ik zou m'n auto nooit uitlenen aan een onbekende. Een deelauto die net gebruikt is door een drugsverslaafde pas ik ook voor.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  woensdag 17 november 2021 @ 08:10:30 #261
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_202214249
25.000 euro schade als een catalysator van 1500 gestolen/ beschadigd wordt?

Crimineel gedrag maar dat bedrag is met 10 hele dikke pennen geschreven.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_202214260
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 08:10 schreef daNpy het volgende:
25.000 euro schade als een catalysator van 1500 gestolen/ beschadigd wordt?

Crimineel gedrag maar dat bedrag is met 10 hele dikke pennen geschreven.
Dat.

Daarnaast zit er onder zo'n elektrische zelfrijdende auto vast geen katalysator meer ;)
  woensdag 17 november 2021 @ 08:14:48 #263
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_202214270
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 08:13 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat.

Daarnaast zit er onder zo'n elektrische zelfrijdende auto vast geen katalysator meer ;)
Zo'n Pripus is gewoon hybride. En daar zal de ICE ook aan uitstoot moeten voldoen gok ik.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_202214278
quote:
10s.gif Op donderdag 11 november 2021 00:58 schreef Tijn het volgende:
Ja, hoe gaat het met die zelfrijdende auto's eigenlijk? Ik zag net dit plaatje dat Lyft had gemaakt eind 2016:

[ afbeelding ]

Zitten ze een beetje op schema? :+
Dat soort schema's wordt zelden gehaald, Pareto haalt ze altijd weer in.

Bij Tesla zie ik per versie ook vorderingen maar perfect is het nog zeker niet.
pi_202214291
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 08:14 schreef daNpy het volgende:

[..]
Zo'n Pripus is gewoon hybride. En daar zal de ICE ook aan uitstoot moeten voldoen gok ik.
Hmm?

Wat ik bedoel: die zelfrijdende auto's zijn straks allemaal elektrisch, die hebben geen katalysator meer.
  woensdag 17 november 2021 @ 08:18:29 #266
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_202214297
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 08:17 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Hmm?

Wat ik bedoel: die zelfrijdende auto's zijn straks allemaal elektrisch, die hebben geen katalysator meer.
Die elektromotoren zit lekker veel koper in. Dat is ook wat waard :9
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_202214307
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 08:18 schreef daNpy het volgende:

[..]
Die elektromotoren zit lekker veel koper in. Dat is ook wat waard :9
Ja, alleen lukt dichtlassen en terugrijden dan niet echt :P
pi_202214388
Een zelfrijdende taxi heeft ongetwijfeld een tracking systeem. Een evt dief of vandaal is dan wel weer op te sporen.

quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 08:10 schreef daNpy het volgende:
25.000 euro schade als een catalysator van 1500 gestolen/ beschadigd wordt?

Crimineel gedrag maar dat bedrag is met 10 hele dikke pennen geschreven.
Met 11 auto's die allen 2000 tot 2500 euro schade hebben is dat best wel een reëel bedrag denk ik.
  woensdag 17 november 2021 @ 09:59:53 #269
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_202215191
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 08:31 schreef qajariaq het volgende:
Met 11 auto's die allen 2000 tot 2500 euro schade hebben is dat best wel een reëel bedrag denk ik.
Ah, zo had ik het niet gelezen idd.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_203062041
quote:
Netjes hoor, ik vind dergelijke ritjes erg inspannend omdat je werkelijk overal rekening mee moet houden. Alleen niet zo netjes om die andere auto te blokkeren terwijl er ruimte zat was iets naar voren te rijden.

Hoe zit het eigenlijk met de aansprakelijkheid, in een beta is de chauffeur uiteraard volledig aansprakelijk voor schade. Maar is al uitgevochten hoe dat uiteindelijk geregeld gaat worden?
pi_203081378
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 13:20 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Netjes hoor, ik vind dergelijke ritjes erg inspannend omdat je werkelijk overal rekening mee moet houden. Alleen niet zo netjes om die andere auto te blokkeren terwijl er ruimte zat was iets naar voren te rijden.

Hoe zit het eigenlijk met de aansprakelijkheid, in een beta is de chauffeur uiteraard volledig aansprakelijk voor schade. Maar is al uitgevochten hoe dat uiteindelijk geregeld gaat worden?
Als autonoom rijden toegelaten wordt, zal een verzekeringsmaatschappij dat op zich niet zo makkelijk meer kunnen weigeren lijkt me. Als er minder ongevallen zijn, zullen ze het zelfs aanmoedigen.

Tesla is bezig met z'n eigen verzekering uitrollen, dat is nog weer een andere optie.


In de publieke opinie zal autonoom rijden wel aardig wat tijd nodig hebben voor acceptatie.
Als er een ongeluk gebeurt, wordt dat breed uitgemeten en is het "zie je wel!" maar een voorkomen ongeval haalt het nieuws niet, simpelweg omdat het niet gebeurd is.
Alleen de statistieken kunnen dan overtuigen.

----

Wel interessant om te zien hoe verschillende bedrijven vol inzetten op lidar, camera's en radar en Tesla alleen nog maar (relatief goedkope) camera's gebruikt (die niet echt in het zicht vallen):







En dan Tesla...

  zaterdag 8 januari 2022 @ 03:24:53 #273
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_203089098
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 08:31 schreef qajariaq het volgende:
Een zelfrijdende taxi heeft ongetwijfeld een tracking systeem. Een evt dief of vandaal is dan wel weer op te sporen.
[..]

een zelfrijdende auto zou gewoon wraak kunnen nemen
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  zaterdag 8 januari 2022 @ 10:13:15 #274
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_203090653
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 17:34 schreef TheFreshPrince het volgende:

Als autonoom rijden toegelaten wordt, zal een verzekeringsmaatschappij dat op zich niet zo makkelijk meer kunnen weigeren lijkt me. Als er minder ongevallen zijn, zullen ze het zelfs aanmoedigen.
Een verzekeringsmaatschappij zal altijd gaan voor de makkelijkste manier om niet te hoeven betalen. En een particulier aansprakelijk stellen is veel makkelijker dan een bedrijf aansprakelijk stellen. Dus ga er maar rekening mee houden dat jij als 'bestuurder' gewoon aansprakelijk blijft.

Mag jij vervolgens proberen je schade bij Tesla te verhalen. _O-
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_203090721
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 10:13 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Een verzekeringsmaatschappij zal altijd gaan voor de makkelijkste manier om niet te hoeven betalen. En een particulier aansprakelijk stellen is veel makkelijker dan een bedrijf aansprakelijk stellen. Dus ga er maar rekening mee houden dat jij als 'bestuurder' gewoon aansprakelijk blijft.
In level 4 en 5 voertuigen zit niet eens meer noodzakelijk een stuur en pedalen en je bent dus ook geen bestuurder.
In feite kan zo'n voertuig zelfstandig je oma thuis brengen of je kinderen van 8 en 10 naar school brengen.
Afgezien van een noodknop (die het voertuig op een veilige manier zal proberen te stoppen / parkeren) heb je geen invloed op het rijgedrag.

Het is dus niet meer dan logisch dat autofabrikanten de verzekering zelf regelen of dat verzekeraars daar op inspringen. Als jij geen bestuurder bent, is de auto het. De verantwoordelijkheid bij een ongeval zal dus naar de fabrikant verschuiven.

Los daarvan (zoals de TT ook al suggereert) verwacht ik dat autobezit afneemt naarmate autonome auto's de markt veroveren. Met name in grote steden is er weinig reden om een auto en een dure parkeerplek te hebben als je ieder moment van de dag kan beschikken over persoonlijk vervoer. Dat zal niet gelden als je dagelijks met een auto vol gereedschap naar klanten moet maar om je boodschappen te doen gaat dat prima.

Voordeel is ook dat je de auto kan afstemmen op je wensen. Wil je naar de Ikea om een kast te kopen?

Ga je op de heenweg in een kleine auto (of met het OV) en je rijdt terug in een SUV / station / busje dat qua grootte past bij wat je hebt aangeschaft.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 08-01-2022 10:23:55 ]
  zaterdag 8 januari 2022 @ 10:25:17 #276
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_203090831
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 10:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
In level 4 en 5 voertuigen zit niet eens meer noodzakelijk een stuur en pedalen en je bent dus ook geen bestuurder.
In feite kan zo'n voertuig zelfstandig je oma thuis brengen of je kinderen van 8 en 10 naar school brengen.

Het is dus niet meer dan logisch dat autofabrikanten de verzekering zelf regelen of dat verzekeraars daar op inspringen. Als jij geen bestuurder bent, is de auto het. De verantwoordelijkheid bij een ongeval zal dus naar de fabrikant verschuiven.

Los daarvan (zoals de TT ook al suggereert) verwacht ik dat autobezit afneemt naarmate autonome auto's de markt veroveren. Met name in grote steden is er weinig reden om een auto en een dure parkeerplek te hebben als je ieder moment van de dag kan beschikken over persoonlijk vervoer. Dat zal niet gelden als je dagelijks met een auto vol gereedschap naar klanten moet maar om je boodschappen te doen gaat dat prima.

Voordeel is ook dat je de auto kan afstemmen op je wensen. Wil je naar de Ikea om een kast te kopen?

Ga je op de heenweg in een kleine auto (of met het OV) en je rijdt terug in een SUV / station / busje dat qua grootte past bij wat je hebt aangeschaft.
Dat is allemaal simpelweg niet relevant. Als de wetgever niet vastlegt dat jij als 'bestuurder' van een autonome auto gevrijwaard bent van aansprakelijkheid, zal de verzekeraar altijd eerst achter jou aankomen. Jij bent de zwakste partij namelijk. Succes! ^O^
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_203090866
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 10:25 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Dat is allemaal simpelweg niet relevant. Als de wetgever niet vastlegt dat jij als 'bestuurder' van een autonome auto gevrijwaard bent van aansprakelijkheid, zal de verzekeraar altijd eerst achter jou aankomen. Jij bent de zwakste partij namelijk. Succes! ^O^
Oké, die mening mag je uiteraard hebben.
  zaterdag 8 januari 2022 @ 10:38:13 #278
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_203090987
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 10:27 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Oké, die mening mag je uiteraard hebben.
Als je een beetje verstand hebt van hoe verzekeraars werken, dan is dat de best onderbouwde mening. Maar jij mag uiteraard proberen een andere mening vol te houden.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_203091210
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 10:25 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Dat is allemaal simpelweg niet relevant. Als de wetgever niet vastlegt dat jij als 'bestuurder' van een autonome auto gevrijwaard bent van aansprakelijkheid, zal de verzekeraar altijd eerst achter jou aankomen. Jij bent de zwakste partij namelijk. Succes! ^O^
Aa de andere kant als je B2B zaken afhandelt kan het natuurlijk wel heel vlot gaan en het is voor de fabrikant ook een incentive om het veiliger te maken.
pi_203108795
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 10:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
Los daarvan (zoals de TT ook al suggereert) verwacht ik dat autobezit afneemt naarmate autonome auto's de markt veroveren. Met name in grote steden is er weinig reden om een auto en een dure parkeerplek te hebben als je ieder moment van de dag kan beschikken over persoonlijk vervoer. Dat zal niet gelden als je dagelijks met een auto vol gereedschap naar klanten moet maar om je boodschappen te doen gaat dat prima.

Voordeel is ook dat je de auto kan afstemmen op je wensen. Wil je naar de Ikea om een kast te kopen?

Ga je op de heenweg in een kleine auto (of met het OV) en je rijdt terug in een SUV / station / busje dat qua grootte past bij wat je hebt aangeschaft.
Dat is nu in veel steden al net zo, en daar zijn nu ook al meer dan genoeg deelauto-opties voorhanden. Bijvoorbeeld in Utrecht kan je zo goed als overal binnen loopafstand verschillende deelautos vinden. En toch heeft het overgrote deel van de inwoners nog steeds een auto. Waarom?

Objectief heb je helemaal gelijk, maar in de praktijk trekken mensen zich weinig aan van objectieve argumenten aan als het om autobezit gaat. Dat lijkt me overduidelijk als je ziet hoeveel mensen uitgeven aan weinig praktische dingen zoals snellere modellen, of zelfs modellen die net zo langzaam zijn maar er alleen maar sneller uit zien.
Daarnaast vergeet je voor het gemak dat veel mensen kleine kinderen hebben, en daardoor ook elke keer heel wat ‘gereedschap’ van en naar een deelauto zouden moeten slepen. Met één kleine plus kinderstoeltje is dat nog wel te doen, maar zodra je twee kinderen hebt die nog in een stoeltje moeten en je ook nog boodschappen bij je hebt kom je al snel handen te kort. Dan maakt het al dan niet autonoom zijn ook weinig uit. Wij hebben jarenlang geen auto gehad, maar met een tweede kind was dat simpelweg niet meer leuk als je in je eentje weg wilde gaan.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_203109310
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2022 13:39 schreef knoopie het volgende:

[..]
Dat is nu in veel steden al net zo, en daar zijn nu ook al meer dan genoeg deelauto-opties voorhanden. Bijvoorbeeld in Utrecht kan je zo goed als overal binnen loopafstand verschillende deelautos vinden. En toch heeft het overgrote deel van de inwoners nog steeds een auto. Waarom?

Objectief heb je helemaal gelijk, maar in de praktijk trekken mensen zich weinig aan van objectieve argumenten aan als het om autobezit gaat. Dat lijkt me overduidelijk als je ziet hoeveel mensen uitgeven aan weinig praktische dingen zoals snellere modellen, of zelfs modellen die net zo langzaam zijn maar er alleen maar sneller uit zien.
Daarnaast vergeet je voor het gemak dat veel mensen kleine kinderen hebben, en daardoor ook elke keer heel wat ‘gereedschap’ van en naar een deelauto zouden moeten slepen. Met één kleine plus kinderstoeltje is dat nog wel te doen, maar zodra je twee kinderen hebt die nog in een stoeltje moeten en je ook nog boodschappen bij je hebt kom je al snel handen te kort. Dan maakt het al dan niet autonoom zijn ook weinig uit. Wij hebben jarenlang geen auto gehad, maar met een tweede kind was dat simpelweg niet meer leuk als je in je eentje weg wilde gaan.
Een deelauto waar je naartoe moet lopen en die er ook niet altijd zal staan is wat anders dan een grote pool auto's waarvan ééntje naar je voordeur toe komt rijden. Zeker als je feitelijk nooit mis grijpt dan is dat echt wel veel handiger dan een deelauto.

Wat wel een ding is dat je geen trekhaak hebt en geen dakdragers. Plus dat een auto ook een soort van rijdend schuurtje is natuurlijk. Maar ik zou snel om zijn als het financieel voordeliger is.
pi_203109428
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 14:14 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Een deelauto waar je naartoe moet lopen en die er ook niet altijd zal staan is wat anders dan een grote pool auto's waarvan ééntje naar je voordeur toe komt rijden. Zeker als je feitelijk nooit mis grijpt dan is dat echt wel veel handiger dan een deelauto.
Dat lost de twee eerder genoemde problemen nog steeds niet op. Heel veel mensen zijn niet rationeel als het om auto’s gaat. Anders zouden ze geen geld uitgeven aan een AMG Badge. En ook als een auto vanzelf naar mij toe komt rijden, dan moet ik nog steeds twee stoeltjes en twee kinderen én alle overige rotzooi er naartoe slepen.
quote:
Wat wel een ding is dat je geen trekhaak hebt en geen dakdragers. Plus dat een auto ook een soort van rijdend schuurtje is natuurlijk. Maar ik zou snel om zijn als het financieel voordeliger is.
Precies. Waar moet ik anders de fietsendrager neer leggen?
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_203282383
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2019 09:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
bron: https://tweakers.net/nieuws/152926/zweeds-bedrijf-test-zelfrijdende-vrachtwagen-op-openbare-weg.html
[..]
Hoewel het project nog een lange weg te gaan heeft, ook wel een indicatie dat het misschien niet zo slim meer is om nu nog de opleiding tot professioneel chauffeur te gaan doen.

Ook Volvo is bezig met iets vergelijkbaars:

De komende 20 jaar zie ik dat nog geen werkelijkheid worden.
pi_203282506
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 12:40 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
De komende 20 jaar zie ik dat nog geen werkelijkheid worden.
Wanneer iets beschikbaar komt is altijd een kwestie van hoe hard de ontwikkelingen gaan.
Maar je zal ergens moeten beginnen.

Ik zie vaak kritiek op de huidige werking van Tesla FSD (niet te verwarren met Autopilot) maar ik denk dan "zonder die leerfase komt er geen perfectie".
pi_203282760
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 12:47 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Wanneer iets beschikbaar komt is altijd een kwestie van hoe hard de ontwikkelingen gaan.
Maar je zal ergens moeten beginnen.

Ik zie vaak kritiek op de huidige werking van Tesla FSD (niet te verwarren met Autopilot) maar ik denk dan "zonder die leerfase komt er geen perfectie".
Het is niet alleen of het theoretisch kan maar of het gebruikt kan worden in de praktijk.
Dat ze zulke treintjes gaan gebruiken om bloemen van Aalsmeer naar Frankfurt te vervoeren zie ik nog wel gebeuren.
1 menselijke chauffeur/operator en dan een paar volgwagens.
Dat ze een vrachtwagen geladen met waterstof of een brede kraan van 80 ton autonoom laten rijden zie ik niet zo snel gebeuren.
Maar goed al die nieuwe technieken maken het wel veiliger natuurlijk.
Computer kan ingrijpen als de chauffeur niet oplet.
pi_203283222
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 13:05 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Het is niet alleen of het theoretisch kan maar of het gebruikt kan worden in de praktijk.
Dat ze zulke treintjes gaan gebruiken om bloemen van Aalsmeer naar Frankfurt te vervoeren zie ik nog wel gebeuren.
1 menselijke chauffeur/operator en dan een paar volgwagens.
Dat ze een vrachtwagen geladen met waterstof of een brede kraan van 80 ton autonoom laten rijden zie ik niet zo snel gebeuren.
Maar goed al die nieuwe technieken maken het wel veiliger natuurlijk.
Computer kan ingrijpen als de chauffeur niet oplet.
Of dat nu wel of niet gaat gebeuren, het overgrote deel zijn simpele ritten met goederen.

En als de computer ingrijpt als een chauffeur niet oplet, dan zal een chauffeur misschien minder goed opletten en blijf je altijd met de discussie zitten "was het de fout van de chauffeur of de AI".

Daarom begrijp ik wel dat men echt level 4/5 autonomie nastreeft en daarmee de chauffeur geheel buiten spel zet.
pi_203283509
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 13:31 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Of dat nu wel of niet gaat gebeuren, het overgrote deel zijn simpele ritten met goederen.

En als de computer ingrijpt als een chauffeur niet oplet, dan zal een chauffeur misschien minder goed opletten en blijf je altijd met de discussie zitten "was het de fout van de chauffeur of de AI".

Daarom begrijp ik wel dat men echt level 4/5 autonomie nastreeft en daarmee de chauffeur geheel buiten spel zet.
Uit ervaring kan ik je vertellen dat de chauffeur vaker moet ingrijpen bij de computer dan de andersom.
Het zijn tot nu toe hulpmiddelen en ze kunnen niet anticiperen.
Een voertuig die van de linkse baan al remmend naar rechts gaat naar de uitvoegstrook is voor de computer vaak een reden om de vrachtwagen dan maar stil te zetten op de ring van Rotterdam.
Je snapt zelf ook wel wat dan de gevolgen zijn.
Die discussie hoeft niet gevoerd te worden want de chauffeur is altijd verantwoordelijk.
Dat is ook een groot discussiepunt met autonome vrachtwagens, wie neemt de verantwoordelijkheid?
pi_203283639
Al met al zie ik autonoom rijden er wel komen maar ik geloof niet dat er sprake is van einde wagenbezit.
Misschien over een jaar of 50.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')