abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_186048886


Welkom in het centrale topic van "Depressie & Angst".


quote:
Depressie
Iemand met een depressie heeft last van een hevige neerslachtigheid.

Die neerslachtigheid klaart niet na een paar dagen vanzelf op, maar duurt minimaal twee weken. Depressie moet niet verward worden met 'gewone' neerslachtigheid die iedereen wel eens heeft. Bij een depressie is deze heviger en tast het dagelijks functioneren aan.

Bron: http://www.trimbos.nl/onderwerpen/psychische-gezondheid/depressie

quote:
Angststoornissen
Angststoornissen zijn in de psychiatrie de meest voorkomende aandoeningen. Sommige van deze aandoeningen worden fobie genoemd. Het gemeenschappelijke kenmerk van angststoornissen, is dat er sprake is van angst. Mensen kunnen zo angstig zijn dat het hun leven ontregelt.

Wanneer spreken we van een angststoornis?

Angst is een gevoel dat optreedt bij dreigend gevaar. De emotie ontstaat als het welzijn van een persoon direct wordt bedreigd, maar ook als een persoon een situatie als bedreigend ervaart. Als een angst geen reële grond heeft en de betrokken persoon er sociale of beroepsmatige problemen door ondervindt, is er sprake van een stoornis.

In het diagnostisch classificatiesysteem DSM-IV worden de volgende angststoornissen onderscheiden:

Paniekstoornis met of zonder agorafobie
Sociale fobie of angststoornis
Specifieke of enkelvoudige fobie
Obsessief-compulsieve stoornis of dwangstoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
Hypochondrie
Angststoornis door een lichamelijke aandoening
Acute stressstoornis
Angststoornis door alcohol of drugs

Voor de Multidisciplinaire Richtlijn Angststoornissen is de indeling van de DSM-IV als uitgangspunt genomen. Van de onderscheiden angststoornissen zijn de volgende aandoeningen opgenomen in de richtlijnen:

Paniekstoornis met en zonder agorafobie
Sociale fobie
Specifieke fobie
Obsessief-compulsieve stoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
quote:
In het diagnostisch classificatiesysteem DSM-5 zijn de angststoornissen zoals ze in het DSM-IV vermeld werden, opgesplitst in drie categorieën:
1) de angststoornissen
2) de obsessieve-compulsieve en verwante stoornissen (ocgs)
3) de trauma- en stressorgerelateerde stoornissen

Angststoornissen in het DSM-5:
Paniekstoornis
Agorafobie
Specifieke fobie
Sociale angststoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Separatieangststoornis
Selectief mutisme
Angststoornis door een middel of medicatie
Angststoornis door een andere medische aandoening
angststoornis (niet anders omschreven)

Obsessieve-compulsieve en verwante stoornissen
Obsessieve-compulsieve stoornis (OCD)
Stoornis in de lichaamsbeleving
Hoarding (het dwangmatig verzamelen van dingen)
Trichotillomanie (het regelmatig uittrekken van het eigen haar)
Excoriation disorder/Dermatillomanie (het regelmatig pulken aan de eigen huid)

Trauma- en stressorgerelateerde stoornissen
Reactieve hechtingsstoornis
Ontremde sociale engagementstoornis
Posttraumatische stressstoornis
Acute stressstoornis
Aanpassingsstoornissen

quote:
FOK! heeft nu ook zijn eigen IRC-kanaal voor de mensen in "Depressie & Angst". Hier kunnen we gezellig chatten/ tips geven en het met elkaar erover hebben.

Indien jij ook gezellig mee wilt praten met ons kun je ons bereiken via de volgende link:

http://irc.fok.nl/

En dan in principe

/join #dna

Heb je vragen omtrent IRC?
PM de volgende users:
zomertje
RBWO

quote:

pi_186049068
:W
Topics dichtmaken vind ik eng, maar whatever, er zijn wel engere dingen in m'n leven. :P

Zondag tot dinsdag ging het ineens een heel stuk beter en heb ik van alles gedaan. Waarschijnlijk mezelf ook helemaal uitgeput en overprikkeld, maar dat had ik niet goed door. Eergisternacht ging niet lekker, gisteren was ellendig, en afgelopen nacht was een dieptepunt. Ik heb uiteindelijk van 12 tot 2 s nachts op de huisartsenpost gezeten. Vandaag de psycholoog gebeld, maar ze is ziek en iemand anders zal bellen en ik weet niet wie.
Ik ben bang :{
  vrijdag 5 april 2019 @ 14:16:47 #3
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_186049192
Kan je iemand bellen, die naar je toe kan komen? Een vriend of vriendin?
The love you take is equal to the love you make.
pi_186049260
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 april 2019 14:16 schreef Lienekien het volgende:
Kan je iemand bellen, die naar je toe kan komen? Een vriend of vriendin?
Ik weet het niet.
Ik heb geappt met m'n vriend, maar die denkt dat het wel moet lukken voor me om de deur uit te komen. En hij moet werken nu.

Ik durf niet echt iemand te bellen nu die psycholoog nog niet gebeld heeft :@
pi_186049409
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2019 14:22 schreef Tele6 het volgende:

[..]

Ik weet het niet.
Ik heb geappt met m'n vriend, maar die denkt dat het wel moet lukken voor me om de deur uit te komen. En hij moet werken nu.

Ik durf niet echt iemand te bellen nu die psycholoog nog niet gebeld heeft :@
O.... Wat naar :{ knuffel... En je mag voor mezelf zorgen als je wacht lieverd. Probeer iemand te bellen
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_186049753
Er heeft een psycholoog gebeld. Ze wil dat ik om 16:00 langs kom. Dus ik zal alsnog de deur uit moeten *O* :'(
Het is een halfuur fietsen.
pi_186049865
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2019 15:00 schreef Tele6 het volgende:
Er heeft een psycholoog gebeld. Ze wil dat ik om 16:00 langs kom. Dus ik zal alsnog de deur uit moeten *O* :'(
Het is een halfuur fietsen.
Goed zo! And you can do it
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_186050347
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2019 15:00 schreef Tele6 het volgende:
Er heeft een psycholoog gebeld. Ze wil dat ik om 16:00 langs kom. Dus ik zal alsnog de deur uit moeten *O* :'(
Het is een halfuur fietsen.
Succes
pi_186051682
Het is gelukt om naar de psycholoog te gaan, en ik ben nu weer thuis. :)
pi_186051717
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2019 17:21 schreef Tele6 het volgende:
Het is gelukt om naar de psycholoog te gaan, en ik ben nu weer thuis. :)
Goed gedaan! Ik ben trots op je :* gaat het wat beter nu ?
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_186056411
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2019 17:24 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Goed gedaan! Ik ben trots op je :* gaat het wat beter nu ?
Dankjewel :*

Inmiddels wel, maar het heeft even geduurd.

Ik mocht pas weg van de psycholoog als ik niet alleen beloofde dat ik mezelf niets aan zou doen, maar ik moest ook beloven dat ik voor 18:00 mijn vriend zou bellen en vragen of ik daarheen kon komen of hij naar mij. Dat heb ik niet gedaan, maar ik heb wel de psycholoog zoals beloofd gemaild dat dat gelukt was.

Ik heb tot ongeveer 20:00 in bed gelegen en toen heb ik m'n vriend wel gebeld. Die heeft me m'n bed uit gepraat en met me gepraat tot ik in de trein zat, en nu ben ik dus op weg.

Het voelt alsof m'n hoofd kortsluiting heeft. Ik kan de dingen niet goed op een rijtje krijgen. Simpele dingen lukken wel als je me zegt wat ik moet doen, maar ik kan niet zelf bedenken wat ik moet. Alles is een grote warboel. En medicatie helpt niet echt, want ik word er wel suf van, maar ik snap het nog steeds allemaal niet en dat is eigenlijk nog enger. :{
pi_186062867
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 april 2019 21:27 schreef Tele6 het volgende:

[..]

Dankjewel :*

Inmiddels wel, maar het heeft even geduurd.

Ik mocht pas weg van de psycholoog als ik niet alleen beloofde dat ik mezelf niets aan zou doen, maar ik moest ook beloven dat ik voor 18:00 mijn vriend zou bellen en vragen of ik daarheen kon komen of hij naar mij. Dat heb ik niet gedaan, maar ik heb wel de psycholoog zoals beloofd gemaild dat dat gelukt was.

Ik heb tot ongeveer 20:00 in bed gelegen en toen heb ik m'n vriend wel gebeld. Die heeft me m'n bed uit gepraat en met me gepraat tot ik in de trein zat, en nu ben ik dus op weg.

Het voelt alsof m'n hoofd kortsluiting heeft. Ik kan de dingen niet goed op een rijtje krijgen. Simpele dingen lukken wel als je me zegt wat ik moet doen, maar ik kan niet zelf bedenken wat ik moet. Alles is een grote warboel. En medicatie helpt niet echt, want ik word er wel suf van, maar ik snap het nog steeds allemaal niet en dat is eigenlijk nog enger. :{
Wat vervelend joh :{ goed dat je naar je vriend bent gegaan. En laat je brein even voor wat het is, dat trekt wel bij... veel emoties maken dingen gewoon verwarrend. Sterkte :*
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_186062887
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 april 2019 21:27 schreef Tele6 het volgende:

[..]

Dankjewel :*

Inmiddels wel, maar het heeft even geduurd.

Ik mocht pas weg van de psycholoog als ik niet alleen beloofde dat ik mezelf niets aan zou doen, maar ik moest ook beloven dat ik voor 18:00 mijn vriend zou bellen en vragen of ik daarheen kon komen of hij naar mij. Dat heb ik niet gedaan, maar ik heb wel de psycholoog zoals beloofd gemaild dat dat gelukt was.

Ik heb tot ongeveer 20:00 in bed gelegen en toen heb ik m'n vriend wel gebeld. Die heeft me m'n bed uit gepraat en met me gepraat tot ik in de trein zat, en nu ben ik dus op weg.

Het voelt alsof m'n hoofd kortsluiting heeft. Ik kan de dingen niet goed op een rijtje krijgen. Simpele dingen lukken wel als je me zegt wat ik moet doen, maar ik kan niet zelf bedenken wat ik moet. Alles is een grote warboel. En medicatie helpt niet echt, want ik word er wel suf van, maar ik snap het nog steeds allemaal niet en dat is eigenlijk nog enger. :{
Heftig om te lezen.
:*
pi_186063290
Ik ga vandaag even een dagje weg. Samen met mijn moeder. Eens zien of dat lukt.
Eigenlijk ga ik er vanuit van niet, de kliniek ook, maar we zijn allemaal eens dat ik het moet proberen. 'k Ben benieuwd
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_186066100
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2019 09:08 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ik ga vandaag even een dagje weg. Samen met mijn moeder. Eens zien of dat lukt.
Eigenlijk ga ik er vanuit van niet, de kliniek ook, maar we zijn allemaal eens dat ik het moet proberen. 'k Ben benieuwd
Ik hoop dat het wel lukt! :* En anders dat je in ieder geval een beetje een fijn dagje hebt.
pi_186066142
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2019 08:10 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Wat vervelend joh :{ goed dat je naar je vriend bent gegaan. En laat je brein even voor wat het is, dat trekt wel bij... veel emoties maken dingen gewoon verwarrend. Sterkte :*
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 april 2019 08:14 schreef scrupuleus het volgende:

[..]

Heftig om te lezen.
:*
:*

Ik heb de boel inderdaad maar een beetje gelaten. Nog wat gegeten en gedronken en een beetje met m'n vriend gepraat, en toen gaan slapen. Slaap heeft me enorm goed gedaan, het is me gelukt om vanochtend te douchen, en vandaag doe ik heel rustig aan. M'n vriend is nu ergens heen, maar ik kan bij andere vrienden, die vlakbij wonen, terecht als het in m'n eentje niet gaat en hij heeft ze al laten weten dat ik misschien kom. O+
pi_186070967
Mijn vrouw is weer helemaal klaar met mij, ons en alles. Alles is haar teveel. Ze heeft weer zelfmoordgedachten, ze wil naar het spoor hierachter lopen. Ze wil niet meer en ik weet niet wat ik kan doen om dit om te draaien. Ik voel me zo moedeloos.
Tips welkom.
  zaterdag 6 april 2019 @ 19:32:22 #18
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_186071140
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2019 19:19 schreef Rose_Red het volgende:
Mijn vrouw is weer helemaal klaar met mij, ons en alles. Alles is haar teveel. Ze heeft weer zelfmoordgedachten, ze wil naar het spoor hierachter lopen. Ze wil niet meer en ik weet niet wat ik kan doen om dit om te draaien. Ik voel me zo moedeloos.
Tips welkom.
Maak je eigen topic. Dan komt er vast hulp.
pi_186072900
Ik ben vandaag naar Brugge geweest, eigenlijk voor een weekendje, maar we hadden blijkbaar voor morgennacht gereserveerd ipv vanavond.

Eerst twijfelde we om een extra nacht dan maar te boeken, maar het ging toch gewoon kut met me. En ik wilde het voor m’n vriend niet verpesten, maar gelukkig vond hij het ookwel best zo.

Ik was vanochtend al vroeg wakker en gespannen, in de auto een paniekaanval en de volledige tijd in Brugge bij m’n vriend aan z’n arm gehangen omdat ik het gevoel had dat ik anders om zou vallen.

Op zulke momenten baal ik wel extra. Hier kon ik altijd enorm van genieten, nieuwe plekken ontdekken, lekker eten en chillen. Echt superfijn. En nu krijg ik er gewoon niets van mee. Ik zit alleen maar in m’n paniek. Wil eigenlijk het liefst gewoon thuis blijven, dat nare gevoel van duizeligheid ontwijken.
pi_186073388
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2019 21:09 schreef Myraela het volgende:
Ik ben vandaag naar Brugge geweest, eigenlijk voor een weekendje, maar we hadden blijkbaar voor morgennacht gereserveerd ipv vanavond.

Eerst twijfelde we om een extra nacht dan maar te boeken, maar het ging toch gewoon kut met me. En ik wilde het voor m’n vriend niet verpesten, maar gelukkig vond hij het ookwel best zo.

Ik was vanochtend al vroeg wakker en gespannen, in de auto een paniekaanval en de volledige tijd in Brugge bij m’n vriend aan z’n arm gehangen omdat ik het gevoel had dat ik anders om zou vallen.

Op zulke momenten baal ik wel extra. Hier kon ik altijd enorm van genieten, nieuwe plekken ontdekken, lekker eten en chillen. Echt superfijn. En nu krijg ik er gewoon niets van mee. Ik zit alleen maar in m’n paniek. Wil eigenlijk het liefst gewoon thuis blijven, dat nare gevoel van duizeligheid ontwijken.
Je cijfert jezelf wel erg weg.
Kan je dan wel genieten, of vlucht je de hele tijd in je gedachten?
pi_186073542
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2019 19:19 schreef Rose_Red het volgende:
Mijn vrouw is weer helemaal klaar met mij, ons en alles. Alles is haar teveel. Ze heeft weer zelfmoordgedachten, ze wil naar het spoor hierachter lopen. Ze wil niet meer en ik weet niet wat ik kan doen om dit om te draaien. Ik voel me zo moedeloos.
Tips welkom.
Huisartsenpost of crisisdienst bellen?
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_186078097
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 april 2019 21:31 schreef scrupuleus het volgende:
Je cijfert jezelf wel erg weg.
Kan je dan wel genieten, of vlucht je de hele tijd in je gedachten?
Ik weet niet of het echt mezelf wegcijferen is. Dit zijn gewoon dingen die ik altijd leuk vond en gewoon kon, en wil vooral niet de angst laten ‘winnen’ door thuis te blijven om snel naar huis te gaan.

Ik vlucht ook niet echt in gedachten weg, ik zou geen angstgedachten bijvoorbeeld kunnen benoemen. Er is niet iets waar ik dan tegenop zie. Maar ik voel me dan zo licht in m’n hoofd dat ik vooral bezig ben met langzaam lopen, mn vriend goed vasthouden en proberen niet wazig te zien.

Ik kan niet zeggen dat ik echt heb genoten. Maar als ik niet was gegaan had ik het ook niet leuk gevonden. En ik heb uiteindelijk ook wel gelachen en leuke momenten gehad ondanks dat ik me niet goed voelde.
pi_186089690
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2019 19:19 schreef Rose_Red het volgende:
Mijn vrouw is weer helemaal klaar met mij, ons en alles. Alles is haar teveel. Ze heeft weer zelfmoordgedachten, ze wil naar het spoor hierachter lopen. Ze wil niet meer en ik weet niet wat ik kan doen om dit om te draaien. Ik voel me zo moedeloos.
Tips welkom.
Hoe is het nu? Welke hulp heb je uiteindelijk gezocht?
Ik zou ook huisartsenpost hebben geadviseerd. Bovendien zou ze als ze behandeld wordt een crisisplan moeten hebben waarin staat wat je in zo'n situatie kunt doen. (In mijn geval bv slaapmedicatie, zorgen dat ik niet alleen ben, een plan maken voor de volgende dag, en evt huisartsenpost/113 bellen.)
pi_186097604
De keuringsarts dacht dat ik wel een grote kans op een wajong maakte. Zij vond het een heel duidelijk verhaal... Nu even afwachten of ik nog de arbeidsdeskundige moet spreken
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_186099010
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2019 09:45 schreef ChildoftheStars het volgende:
De keuringsarts dacht dat ik wel een grote kans op een wajong maakte. Zij vond het een heel duidelijk verhaal... Nu even afwachten of ik nog de arbeidsdeskundige moet spreken
Oh, je hebt het gesprek gehad dus, wat goed! :*
Ik hoop dat je zonder allerlei gedoe gewoon meteen je Wajong krijgt O-)
  maandag 8 april 2019 @ 13:06:45 #26
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_186100684
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2019 09:45 schreef ChildoftheStars het volgende:
De keuringsarts dacht dat ik wel een grote kans op een wajong maakte. Zij vond het een heel duidelijk verhaal... Nu even afwachten of ik nog de arbeidsdeskundige moet spreken
En wat vind je daarvan?

Ben in ieder geval blij dat je dit gesprek hebt gehad. Is toch weer een stap die nu is genomen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_186101520
quote:
1s.gif Op maandag 8 april 2019 13:06 schreef Lienekien het volgende:

[..]

En wat vind je daarvan?

Ben in ieder geval blij dat je dit gesprek hebt gehad. Is toch weer een stap die nu is genomen.
Het is inderdaad een hele stap. Het maakt het "ziek" zijn zo definitief. Het is goed dat het gebeurd is, maar ook moeilijk. Zeker omdat ik best carrière gericht ben en dat heb ik nu niet meer. Maar goed, even afwachten allemaal
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_186103693
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2019 13:57 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Het is inderdaad een hele stap. Het maakt het "ziek" zijn zo definitief. Het is goed dat het gebeurd is, maar ook moeilijk. Zeker omdat ik best carrière gericht ben en dat heb ik nu niet meer. Maar goed, even afwachten allemaal
Je kan met wajong nog steeds carrière maken hoor ;)
pi_186115719
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2019 13:57 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Het is inderdaad een hele stap. Het maakt het "ziek" zijn zo definitief. Het is goed dat het gebeurd is, maar ook moeilijk. Zeker omdat ik best carrière gericht ben en dat heb ik nu niet meer. Maar goed, even afwachten allemaal
Zou het niet ook een stukje rust geven, wajong?
Wel moeilijk, je hebt toch iets voor ogen en dat wordt dan overhoop gegooid en dat lijkt me dan wel moeilijk.
Wel fijn dat het gesprek wel goed ging!
:*
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2019 08:12 schreef Myraela het volgende:

[..]

Ik weet niet of het echt mezelf wegcijferen is. Dit zijn gewoon dingen die ik altijd leuk vond en gewoon kon, en wil vooral niet de angst laten ‘winnen’ door thuis te blijven om snel naar huis te gaan.

Ik vlucht ook niet echt in gedachten weg, ik zou geen angstgedachten bijvoorbeeld kunnen benoemen. Er is niet iets waar ik dan tegenop zie. Maar ik voel me dan zo licht in m’n hoofd dat ik vooral bezig ben met langzaam lopen, mn vriend goed vasthouden en proberen niet wazig te zien.

Ik kan niet zeggen dat ik echt heb genoten. Maar als ik niet was gegaan had ik het ook niet leuk gevonden. En ik heb uiteindelijk ook wel gelachen en leuke momenten gehad ondanks dat ik me niet goed voelde.
Wat dubbel, ik vind het wel knap dat je toch hebt doorgezet!
Weerhoudt dit je er dan van om het een volgende keer weer te doen?
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_186158676
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2019 10:20 schreef Nijna het volgende:

[..]

Zou het niet ook een stukje rust geven, wajong?
Wel moeilijk, je hebt toch iets voor ogen en dat wordt dan overhoop gegooid en dat lijkt me dan wel moeilijk.
Wel fijn dat het gesprek wel goed ging!

Het geeft ook rust hoor! Alleen ook een beetje verdriet, dat is niet erg :) hoort erbij en komt ook wel weer goed
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_186158703
Ik ben gisteren trouwens aangekomen in het warme bad dat fasehuis heet
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_186159416
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2019 10:20 schreef Nijna het volgende:
Wat dubbel, ik vind het wel knap dat je toch hebt doorgezet!
Weerhoudt dit je er dan van om het een volgende keer weer te doen?
Ook dat blijft dubbel. Ik zou niets liever doen dan een vakantie plannen naar een ver exotisch land waar ik allemaal wateractiviteiten zou gaan doen, heerlijk eten en de meest verlaten plekjes op zou zoeken.

Maar de realiteit is dat het weer een heel stuk beter zou moeten gaan voordat ik weer zou kunnen genieten van zelfs maar een dagje in eigen land.

Het blijft maar achteruit gaan op het moment. Morgen de huisarts maar bellen. Ik zit ook weer in m'n chronische hyperventilatie. Ik liep net naar de HEMA (nog geen 10 minuten van m'n huis) en heb zeker 5 momenten gehad dat ik eigenlijk gewoon om wilde draaide, en was sowieso de hele tijd zo duizelig dat ik niet in een rechte lijn kon lopen.

Woensdag paniekaanval gehad op m'n werk, naar huis gegaan. Vandaag weer vanuit huis gewerkt. Werkte sowieso al steeds vaker vanuit huis, maar kom nu wel op het punt dat ik ook echt niet weet of ik binnenkort wel weer naar kantoor kan. Maar voel me daar dan ook weer schuldig over. Ik ben fit genoeg om te werken, iedereen wil liever vanuit huis werken. Weet het allemaal niet zo goed, op het moment.

quote:
0s.gif Op donderdag 11 april 2019 17:13 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ik ben gisteren trouwens aangekomen in het warme bad dat fasehuis heet
Hoe is het daar?
pi_186159573
quote:
0s.gif Op donderdag 11 april 2019 17:54 schreef Myraela het volgende:

[..]

Ook dat blijft dubbel. Ik zou niets liever doen dan een vakantie plannen naar een ver exotisch land waar ik allemaal wateractiviteiten zou gaan doen, heerlijk eten en de meest verlaten plekjes op zou zoeken.

Maar de realiteit is dat het weer een heel stuk beter zou moeten gaan voordat ik weer zou kunnen genieten van zelfs maar een dagje in eigen land.

Het blijft maar achteruit gaan op het moment. Morgen de huisarts maar bellen. Ik zit ook weer in m'n chronische hyperventilatie. Ik liep net naar de HEMA (nog geen 10 minuten van m'n huis) en heb zeker 5 momenten gehad dat ik eigenlijk gewoon om wilde draaide, en was sowieso de hele tijd zo duizelig dat ik niet in een rechte lijn kon lopen.

Woensdag paniekaanval gehad op m'n werk, naar huis gegaan. Vandaag weer vanuit huis gewerkt. Werkte sowieso al steeds vaker vanuit huis, maar kom nu wel op het punt dat ik ook echt niet weet of ik binnenkort wel weer naar kantoor kan. Maar voel me daar dan ook weer schuldig over. Ik ben fit genoeg om te werken, iedereen wil liever vanuit huis werken. Weet het allemaal niet zo goed, op het moment.
[..]

Hoe is het daar?
Het is een fijne plek. De mensen zijn aardig, de sfeer is goed. Alleen een beetje een confrontatie met mezelf, omdat er echt voor mij op de rem getrapt wordt. Als ze vragen of ik wat ga doen, zeg ik vaak "niks, lezen knutselen en series kijken, de was doen" en dan krijg ik te horen dat ik dus wel een plan heb. Mijn weekplanning is vol zat voor wat ik aankan, maar wat ik aan wil kunnen ligt veel hoger. Nu word ik "gedwongen" om te leven naar de energie die ik heb en niet de energie die ik wens. Dus dat maakt me wel een beetje verdrietig. Maar ze helpen me goed
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_186168457
Sterkte Myr :*

En Child volgens mij is er vanalles nu aan de hand in je hoofdje, zal wel een flinke storm van tegenstrijdigheden zijn, pas op jezelf :*
pi_186169660
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 april 2019 07:10 schreef scrupuleus het volgende:
Sterkte Myr :*

En Child volgens mij is er vanalles nu aan de hand in je hoofdje, zal wel een flinke storm van tegenstrijdigheden zijn, pas op jezelf :*
Klopt inderdaad. En dank je wel! Ik zorg goed voor mezelf, er wordt goed voor mij gezorgd. Dus het komt wel goed. Ik doe gewoon mijn best en meer kan ik niet doen
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_186170219
quote:
0s.gif Op donderdag 11 april 2019 18:04 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Het is een fijne plek. De mensen zijn aardig, de sfeer is goed. Alleen een beetje een confrontatie met mezelf, omdat er echt voor mij op de rem getrapt wordt. Als ze vragen of ik wat ga doen, zeg ik vaak "niks, lezen knutselen en series kijken, de was doen" en dan krijg ik te horen dat ik dus wel een plan heb. Mijn weekplanning is vol zat voor wat ik aankan, maar wat ik aan wil kunnen ligt veel hoger. Nu word ik "gedwongen" om te leven naar de energie die ik heb en niet de energie die ik wens. Dus dat maakt me wel een beetje verdrietig. Maar ze helpen me goed
Klinkt wel heel goed/leerzaam dat je gestimuleerd wordt om te doen wat je kan en niet wat je wilt kunnen. :* Ik moet dat ook leren. Nu heb ik iedere week op maandag en dinsdag best wel goede dagen, waarop ik heel tevreden ben met dat het me lukt om alles te doen, en op woensdag en donderdag en vrijdag ben ik alleen maar overprikkeld en moe en vol zelfverwijt. :{
pi_186170229
quote:
0s.gif Op donderdag 11 april 2019 17:54 schreef Myraela het volgende:

[..]

Ook dat blijft dubbel. Ik zou niets liever doen dan een vakantie plannen naar een ver exotisch land waar ik allemaal wateractiviteiten zou gaan doen, heerlijk eten en de meest verlaten plekjes op zou zoeken.

Maar de realiteit is dat het weer een heel stuk beter zou moeten gaan voordat ik weer zou kunnen genieten van zelfs maar een dagje in eigen land.

Het blijft maar achteruit gaan op het moment. Morgen de huisarts maar bellen. Ik zit ook weer in m'n chronische hyperventilatie. Ik liep net naar de HEMA (nog geen 10 minuten van m'n huis) en heb zeker 5 momenten gehad dat ik eigenlijk gewoon om wilde draaide, en was sowieso de hele tijd zo duizelig dat ik niet in een rechte lijn kon lopen.

Woensdag paniekaanval gehad op m'n werk, naar huis gegaan. Vandaag weer vanuit huis gewerkt. Werkte sowieso al steeds vaker vanuit huis, maar kom nu wel op het punt dat ik ook echt niet weet of ik binnenkort wel weer naar kantoor kan. Maar voel me daar dan ook weer schuldig over. Ik ben fit genoeg om te werken, iedereen wil liever vanuit huis werken. Weet het allemaal niet zo goed, op het moment.
[..]

Hoe is het daar?
Dat klinkt idd alsof je toch hulp nodig hebt op een of andere manier :*
Sterkte lieve Myra :*
pi_186179075
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2019 10:10 schreef Tele6 het volgende:

[..]

Klinkt wel heel goed/leerzaam dat je gestimuleerd wordt om te doen wat je kan en niet wat je wilt kunnen. :* Ik moet dat ook leren. Nu heb ik iedere week op maandag en dinsdag best wel goede dagen, waarop ik heel tevreden ben met dat het me lukt om alles te doen, en op woensdag en donderdag en vrijdag ben ik alleen maar overprikkeld en moe en vol zelfverwijt. :{
Weet je wanneer de overprikkeling ontstaat?
pi_186180573
quote:
0s.gif Op donderdag 11 april 2019 17:54 schreef Myraela het volgende:

[..]

Ook dat blijft dubbel. Ik zou niets liever doen dan een vakantie plannen naar een ver exotisch land waar ik allemaal wateractiviteiten zou gaan doen, heerlijk eten en de meest verlaten plekjes op zou zoeken.

Maar de realiteit is dat het weer een heel stuk beter zou moeten gaan voordat ik weer zou kunnen genieten van zelfs maar een dagje in eigen land.

Het blijft maar achteruit gaan op het moment. Morgen de huisarts maar bellen. Ik zit ook weer in m'n chronische hyperventilatie. Ik liep net naar de HEMA (nog geen 10 minuten van m'n huis) en heb zeker 5 momenten gehad dat ik eigenlijk gewoon om wilde draaide, en was sowieso de hele tijd zo duizelig dat ik niet in een rechte lijn kon lopen.

Woensdag paniekaanval gehad op m'n werk, naar huis gegaan. Vandaag weer vanuit huis gewerkt. Werkte sowieso al steeds vaker vanuit huis, maar kom nu wel op het punt dat ik ook echt niet weet of ik binnenkort wel weer naar kantoor kan. Maar voel me daar dan ook weer schuldig over. Ik ben fit genoeg om te werken, iedereen wil liever vanuit huis werken. Weet het allemaal niet zo goed, op het moment.
[..]

Hoe is het daar?
quote:
0s.gif Op donderdag 11 april 2019 17:54 schreef Myraela het volgende:

[..]

Ook dat blijft dubbel. Ik zou niets liever doen dan een vakantie plannen naar een ver exotisch land waar ik allemaal wateractiviteiten zou gaan doen, heerlijk eten en de meest verlaten plekjes op zou zoeken.

Maar de realiteit is dat het weer een heel stuk beter zou moeten gaan voordat ik weer zou kunnen genieten van zelfs maar een dagje in eigen land.

Het blijft maar achteruit gaan op het moment. Morgen de huisarts maar bellen. Ik zit ook weer in m'n chronische hyperventilatie. Ik liep net naar de HEMA (nog geen 10 minuten van m'n huis) en heb zeker 5 momenten gehad dat ik eigenlijk gewoon om wilde draaide, en was sowieso de hele tijd zo duizelig dat ik niet in een rechte lijn kon lopen.

Woensdag paniekaanval gehad op m'n werk, naar huis gegaan. Vandaag weer vanuit huis gewerkt. Werkte sowieso al steeds vaker vanuit huis, maar kom nu wel op het punt dat ik ook echt niet weet of ik binnenkort wel weer naar kantoor kan. Maar voel me daar dan ook weer schuldig over. Ik ben fit genoeg om te werken, iedereen wil liever vanuit huis werken. Weet het allemaal niet zo goed, op het moment.
[..]

Hoe is het daar?
Is het gelukt om de huisarts te bellen? Wanneer kan je terecht?
Klinkt alsof er even een flink gat in de weg zit zeg maar... ik wil je een hart onder de riem steken, het hoeft niet zo te zijn dat dit altijd zo blijft... maar voor nu is het klote en ik hoop dat je je gauw toch weer wat beter gaat voelen. Sterkte!

CotS, wat fijn dat dat fasehuis een goede plek lijkt te zijn voor nu!
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_186180759
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2019 19:29 schreef scrupuleus het volgende:

[..]

Weet je wanneer de overprikkeling ontstaat?
Nee, niet precies. Ik ben niet goed in het opmerken wanneer ik overprikkeld aan het raken ben: ik merk pas dat het misgaat als ik al overprikkeld ben. En waar het dan door komt kan ik niet goed meer herleiden.

Ik denk dat ik ga proberen om het te voorkomen door minder verschillende dingen buitenshuis te plannen op één dag. Dan ben ik veel minder bezig met wanneer wat moet en hoe laat ik dan weg moet en wat ik mee moet nemen, en dat zal wel wat rust geven.

Ik probeer vaak alle "stomme klusjes" gauw achter elkaar af te handelen, bijvoorbeeld naar de supermarkt en naar de apotheek en naar de Bruna allemaal op dezelfde dag "want dan ben ik toch al bezig". Ik heb de indruk dat dat me vooral zo stuk maakt dan. Maandag heb ik bijvoorbeeld twee mensen na elkaar gebeld, terwijl ik bellen heel vervelend vind - misschien volgende keer dat soort dingen toch spreiden.
pi_186180979
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2019 20:49 schreef Tele6 het volgende:

[..]

Nee, niet precies. Ik ben niet goed in het opmerken wanneer ik overprikkeld aan het raken ben: ik merk pas dat het misgaat als ik al overprikkeld ben. En waar het dan door komt kan ik niet goed meer herleiden.

Ik denk dat ik ga proberen om het te voorkomen door minder verschillende dingen buitenshuis te plannen op één dag. Dan ben ik veel minder bezig met wanneer wat moet en hoe laat ik dan weg moet en wat ik mee moet nemen, en dat zal wel wat rust geven.

Ik probeer vaak alle "stomme klusjes" gauw achter elkaar af te handelen, bijvoorbeeld naar de supermarkt en naar de apotheek en naar de Bruna allemaal op dezelfde dag "want dan ben ik toch al bezig". Ik heb de indruk dat dat me vooral zo stuk maakt dan. Maandag heb ik bijvoorbeeld twee mensen na elkaar gebeld, terwijl ik bellen heel vervelend vind - misschien volgende keer dat soort dingen toch spreiden.
Bij mij merk ik het wel, of iig wanneer de emotie heel hoog is maar dan nog weet ik het vaak af te zwakken en helaas te verwaarlozen.

Ik vermoed dat er triggers zijn voor ieder persoon, bij mij bij veel emoties. Last bij anderen.
Dan kruip ik al langzaam terug.

Ja eerst zorgen dat wat je doet in rust kan verlopen, of dat je minder strict met schema's om hoeft te gaan, dat vraagt wel flexibiliteit wat je wellicht nog niet kent (en misschien ook wel niet haalbaar is). Oefening baart kunst.

Bellen kan fijn zijn, na het eerste gesprek kan je weer toetsen of je klaar bent voor een tweede.
Zelfde voor andere bezoekjes.
pi_186188818
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 april 2019 21:00 schreef scrupuleus het volgende:

[..]

Bij mij merk ik het wel, of iig wanneer de emotie heel hoog is maar dan nog weet ik het vaak af te zwakken en helaas te verwaarlozen.

Ik vermoed dat er triggers zijn voor ieder persoon, bij mij bij veel emoties. Last bij anderen.
Dan kruip ik al langzaam terug.

Ja eerst zorgen dat wat je doet in rust kan verlopen, of dat je minder strict met schema's om hoeft te gaan, dat vraagt wel flexibiliteit wat je wellicht nog niet kent (en misschien ook wel niet haalbaar is). Oefening baart kunst.

Bellen kan fijn zijn, na het eerste gesprek kan je weer toetsen of je klaar bent voor een tweede.
Zelfde voor andere bezoekjes.
Ook fijne dingen dragen bij aan overprikkeling, helaas. Ook fijne telefoongesprekken putten me uit.

Ik heb waarschijnlijk autisme, dus de prioriteit ligt bij goed leren te plannen en niet per se bij het loslaten van de planning.

Het is idd goed om na een activiteit even stil te staan en kijken wat je nu nodig hebt. Dat wil ik leren.

Oh en ik wilde even een positief momentje melden: ik merkte vanochtend dat ik weer geïmproviseerde marsmuziek liep te fluiten tijdens het wandelen O+ vroeger deed ik dat altijd, maar dat was al een hele tijd weg. Vandaag deed ik het weer! :)
pi_186188915
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2019 11:05 schreef Tele6 het volgende:

[..]

Ook fijne dingen dragen bij aan overprikkeling, helaas. Ook fijne telefoongesprekken putten me uit.

Ik heb waarschijnlijk autisme, dus de prioriteit ligt bij goed leren te plannen en niet per se bij het loslaten van de planning.

Het is idd goed om na een activiteit even stil te staan en kijken wat je nu nodig hebt. Dat wil ik leren.

Oh en ik wilde even een positief momentje melden: ik merkte vanochtend dat ik weer geïmproviseerde marsmuziek liep te fluiten tijdens het wandelen O+ vroeger deed ik dat altijd, maar dat was al een hele tijd weg. Vandaag deed ik het weer! :)
Misschien een domme tip, maar er is een app (die ik gebruik) die heet MyTherapy. Ik gebruik hem om mijn medicatie te reminden en om drie keer per dag een 'symptomen checker' te doen. Je voert in hoe laat en wat je wil checken in. Dus bij mij is het drie keer per dag even een stemming checker (maar er is heel veel meer mogelijk). Daaraan kun je dan voor jezelf ook koppelen om te checken wat je nodig hebt op dat moment... Sorry, warrig verhaal...

En wat goed van dat fluiten *O*
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  zaterdag 13 april 2019 @ 12:39:11 #44
399061 kuolema
vermaledijd
pi_186190167
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2019 20:49 schreef Tele6 het volgende:

[..]

Nee, niet precies. Ik ben niet goed in het opmerken wanneer ik overprikkeld aan het raken ben: ik merk pas dat het misgaat als ik al overprikkeld ben. En waar het dan door komt kan ik niet goed meer herleiden.

Ik denk dat ik ga proberen om het te voorkomen door minder verschillende dingen buitenshuis te plannen op één dag. Dan ben ik veel minder bezig met wanneer wat moet en hoe laat ik dan weg moet en wat ik mee moet nemen, en dat zal wel wat rust geven.

Ik probeer vaak alle "stomme klusjes" gauw achter elkaar af te handelen, bijvoorbeeld naar de supermarkt en naar de apotheek en naar de Bruna allemaal op dezelfde dag "want dan ben ik toch al bezig". Ik heb de indruk dat dat me vooral zo stuk maakt dan. Maandag heb ik bijvoorbeeld twee mensen na elkaar gebeld, terwijl ik bellen heel vervelend vind - misschien volgende keer dat soort dingen toch spreiden.
Zo herkenbaar dit alles. Het helpt mij wel om regels voor mezelf te hebben, zo mag ik bijvoorbeeld niets meer plannen op de dagen dat ik naar dagbesteding ga. Maar soms komen er ineens onverwachte dingen en dan gaat het niet goed.
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_186190682
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2019 11:05 schreef Tele6 het volgende:

[..]

Ook fijne dingen dragen bij aan overprikkeling, helaas. Ook fijne telefoongesprekken putten me uit.

Ik heb waarschijnlijk autisme, dus de prioriteit ligt bij goed leren te plannen en niet per se bij het loslaten van de planning.

Het is idd goed om na een activiteit even stil te staan en kijken wat je nu nodig hebt. Dat wil ik leren.

Oh en ik wilde even een positief momentje melden: ik merkte vanochtend dat ik weer geïmproviseerde marsmuziek liep te fluiten tijdens het wandelen O+ vroeger deed ik dat altijd, maar dat was al een hele tijd weg. Vandaag deed ik het weer! :)
Nou dat is dan al een grote stap, de erkenning van autisme.

Ik zit wellicht ook ergens in het autspec, voel nog niet de behoefte om te gaan plannen want ik heb nog weinig activiteiten.
Ik heb al automatisch ingebouwd om de rest van mij af te houden tegen overprikkeling maar dat is ook totaal doorgeslagen naar afsluiting en angst voor de buitenwereld.

Ik heb sowieso nog weinig behoefte om mij te gaan conformeren en dus ook mij te gaan conformeren aan het maken van een planning.
Die kant moet ik wel op inclusief het afstemmen op mijzelf en de rest.

Mooi van de marsmuziek, een goed teken en fijn moment.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-04-2019 13:21:55 ]
pi_186190722
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2019 12:39 schreef kuolema het volgende:

[..]

Zo herkenbaar dit alles. Het helpt mij wel om regels voor mezelf te hebben, zo mag ik bijvoorbeeld niets meer plannen op de dagen dat ik naar dagbesteding ga. Maar soms komen er ineens onverwachte dingen en dan gaat het niet goed.
wat gaat er dan niet goed?
pi_186191134
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2019 20:49 schreef Tele6 het volgende:

[..]

Nee, niet precies. Ik ben niet goed in het opmerken wanneer ik overprikkeld aan het raken ben: ik merk pas dat het misgaat als ik al overprikkeld ben. En waar het dan door komt kan ik niet goed meer herleiden.

Ik denk dat ik ga proberen om het te voorkomen door minder verschillende dingen buitenshuis te plannen op één dag. Dan ben ik veel minder bezig met wanneer wat moet en hoe laat ik dan weg moet en wat ik mee moet nemen, en dat zal wel wat rust geven.

Ik probeer vaak alle "stomme klusjes" gauw achter elkaar af te handelen, bijvoorbeeld naar de supermarkt en naar de apotheek en naar de Bruna allemaal op dezelfde dag "want dan ben ik toch al bezig". Ik heb de indruk dat dat me vooral zo stuk maakt dan. Maandag heb ik bijvoorbeeld twee mensen na elkaar gebeld, terwijl ik bellen heel vervelend vind - misschien volgende keer dat soort dingen toch spreiden.
Kun je geen organizer gebruiken dan? Dan schrijf je op wat je moet doen. En dan werk je het lijstje af? Of je stelt prioriteiten wat je belangrijk vindt en wat niet?
pi_186192144
Oh er is een centraal topic.. Ik had een ander topic gekicked:

R&P / Ervaringen met Depressie
  zaterdag 13 april 2019 @ 16:18:36 #49
399061 kuolema
vermaledijd
pi_186193119
Dan haal ik je quote even hierheen.
quote:
5s.gif Op zaterdag 13 april 2019 08:18 schreef Driepink het volgende:
Ik heb erg getwijfeld om dit te vragen hier:

Ik lees hier nu al die verhalen en waarom jullie depressief zijn .. maar is dat ook mogelijk zonder al die tegenslagen in je leven?

Reden hiervoor is voordat ik naar de huisarts ga, ik wil weten of het überhaupt mogelijk is om dan aan een depressie te lijden .. misschien stel ik me wel gewoon aan..
Dat is zeker mogelijk en niet ongebruikelijk. Het kan iedereen overkomen. Tegenslagen in je leven vergroten alleen de kans. En of het eventueel een depressie is of niet maakt niet uit, als jij klachten hebt is het je goed recht om daarbij om hulp te vragen.
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 april 2019 13:23 schreef scrupuleus het volgende:

[..]

wat gaat er dan niet goed?
Dan wordt het chaos in mijn hoofd en ben ik continu gespannen, ook wanneer ik even nergens mee bezig hoef te zijn. Alles gaat daardoor moeizamer.

[ Bericht 1% gewijzigd door kuolema op 13-04-2019 16:25:54 ]
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_186193254
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2019 16:18 schreef kuolema het volgende:
Dan haal ik je quote even hierheen.
[..]

Dat is zeker mogelijk en niet ongebruikelijk. Het kan iedereen overkomen. Tegenslagen in je leven vergroten alleen de kans. En of het een eventueel een depressie is of niet maakt niet uit, als jij klachten hebt is het je goed recht om daarbij om hulp te vragen.
[..]

Dan wordt het chaos in mijn hoofd en ben ik continu gespannen, ook wanneer ik even nergens mee bezig hoef te zijn. Alles gaat daardoor moeizamer.
Omdat je dan bezig bent met het maken van een nieuwe planning?

Zijn onverwachte dingen niet ook te kaderen (dat mensen je mailen ipv bellen oi)?
Of gaat het om gevoel en het willen beheersen daarvan?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')