abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_185887714
Het Forum van Democratie heeft zich de woede van docenten en de politiek op zijn hals gehaald. Sinds vorige week roept het wetenschappelijk bureau op om om linkse indoctrinatie te melden via het indoctrinatie meldpunt van de partij. Wat ze echter met de meldingen willen gaan doen is nog niet duidelijk volgens Rob Rooken: "Wat en wanneer we er iets mee gaan doen, weten we nog niet. We gaan de gegevens niet openbaar maken."
De oproep zorgt voor een verhitte disussie. Uit de politieke hoek vandaan regent het kritiek. Ingrid van Engelshoven (Onderwijs): "Deze oproep stuit mij zeer tegen de borst. Ik werp dit verre van mij. Dit is ook niet goed voor de veiligheid van docenten." Haar kritiek krijgt veel bijval van andere partijen. Hoe onvoorstelbaar ook, het idee wordt wel gesteund door de PVV. Harm Beertema: "Ik vind het een heel goed idee, het is namelijk mijn eigen idee."
Eén docent reageert vrij ludiek op de actie van de FvD. Hij heeft namelijk zichzelf aangeven bij de partij, zodat zijn studenten hem niet aan hoeven te geven.

tommy_derksen twitterde op zaterdag 23-03-2019 om 13:18:00 Ik sta voor goed onderwijs. Ik laat me niet intimideren of bang maken. Geen student hoeft mij ooit te verlinken bij welk meldpunt dan ook of die druk te voelen. https://t.co/a9o7Wyyeyz reageer retweet
FvD roept leerlingen op linkse docenten te verlinken

[ Bericht 13% gewijzigd door capricia op 27-03-2019 22:33:44 ]
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_185887727
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 22:22 schreef Ali_Kannibali het volgende: [..] Als jij het zegt Koos!
BNW'ers zoals jij zijn niet tegen een onderdrukkende overheid. Zolang ze tenminste maar jouw agenda uitvoeren. Dat is mij de laatste weken wel duidelijk geworden.
  woensdag 27 maart 2019 @ 22:28:18 #3
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_185887742
Er gaat iets mis in de OP.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_185887756
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 22:27 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

BNW'ers zoals jij zijn niet tegen een onderdrukkende overheid. Zolang ze tenminste maar jouw agenda uitvoeren. Dat is mij de laatste weken wel duidelijk geworden.
Ik heb geen positie ingenomen Koos.

Wat ik wel zie is jouw gefocus op mij als persoon. Waarom is dat?
pi_185887761
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 22:13 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Iets minder hysterisch reageren lijkt me best een top idee.
Leraren rapporteren omdat ze een links gedachtengoed aanhangen, wat fascistische en nazistische trekjes heeft (wat feitelijk bewezen kan worden), is hysterisch? Okee dan.
  woensdag 27 maart 2019 @ 22:29:19 #6
346939 Janneke141
pi_185887764
Maar goed, ik ga nog even de laatste memo van Jesse Klaver lezen en daarna een extra toetsvraag over windmolens in een proefwerk stoppen.
pi_185887786
Dit is nog erg recent:

Scholier (18) start meldpunt tegen ‘links onderwijs’
Gepubliceerd op 27 februari 2019 door Lucy Beker
De 18-jarige scholier Mats Nelisse uit Schiedam is op Instagram gestart met een meldpunt tegen ‘linkse indoctrinatie’ op middelbare scholen. Hij had snel ruim 7000 volgers en dat aantal blijft stijgen.

Nelisse zit zelf op het openbare Stedelijk Gymnasium in Schiedam. In een interview met Dagblad De Telegraaf vertelt hij over zijn eigen ervaringen met ‘links onderwijs’: ‘Een dramadocent die zegt: ‘gaan jullie maar een witte, boze PVV’er nadoen’. Een docent die na de scholierenverkiezingen zegt: ‘Gelukkig hebben jullie niet op rare partijen als de PVV of FvD gestemd’. En een andere docent die Baudet een narcist noemt en Wilders vergelijkt met Hitler.’

Voorbeelden ‘links onderwijs’ uit hele land
Ook in zijn lesboeken zegt Nelisse voorbeelden van linkse indoctrinatie te vinden. Sinds zijn Instagram-account Stop linkse indoctrinatie online is, stromen er uit het hele land nog meer voorbeelden binnen. De gymnasiast ziet zijn ‘meldpunt’ niet als een kliklijn en selecteert zelf de bijdragen die geplaatst worden.

In het televisieprogramma Hart van Nederland reageert niet alleen Nelisse, maar ook rector Benedict Hamans van het Stedelijk Gymnasium Schiedam. Hij bestrijdt dat er sprake is van indoctrinatie, maar erkent dat leraren over het algemeen wat meer links zijn geörienteerd. ‘Docenten mogen wel een overtuiging hebben en die uitspreken’. Uit recent onderzoek van de Algemene Onderwijsbond (AOb) blijkt dat 60 procent van de AOb-leden zegt links te kiezen. GroenLinks is favoriet.

Op Facebook bestaat overigens al langer de pagina Stop linkse indoctrinatie op mijn universiteit, die ruim 5000 volgers heeft. Deze pagina wordt gerund door Yernaz Ramautarsing, een omstreden lid van Forum voor Democratie.
pi_185887810
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 22:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Ik heb geen positie ingenomen Koos.
En waarom is dat? Je bent nota bene lid van het FvD.
pi_185887819
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 22:29 schreef Mint_Clansell het volgende:

[..]

Leraren rapporteren omdat ze een links gedachtengoed aanhangen, wat fascistische en nazistische trekjes heeft (wat feitelijk bewezen kan worden), is hysterisch? Okee dan.
Ja ... het is hysterisch, net zoals deze opmerking van je absurd is.
pi_185887841
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 22:31 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

En waarom is dat? Je bent nota bene lid van het FvD.
Omdat ik me nog aan het inlezen ben Koos. Dat doe ik meestal voordat ik een positie inneem.
pi_185887842
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 22:29 schreef Mint_Clansell het volgende:

[..]

Precies.

Nog even en het wordt opeens acceptabel om je linkse collega's aan te geven. :P
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_185887844
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 22:31 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ja ... het is hysterisch, net zoals deze opmerking van je absurd is.
Wat begrijp je niet aan feitelijk bewijs?
pi_185887864
Meldpunt ‘linkse indoctrinatie op school’ ingesteld
07 MAART 2019
Is het onderwijs (te) links? Afgelopen week was er in de media veel aandacht voor het meldpunt ‘linkse indoctrinatie’ op school dat de vwo-scholier Mart Nelisse uit Schiedam op Instagram opende

.......

Statement VO-raad
Op verzoek van media heeft de VO-raad het volgende statement afgegeven: “In ons onderwijsstelsel is ruimte voor scholen die vanuit geloofsovertuiging of vanuit een specifieke pedagogisch-didactische visie invulling geven aan het onderwijs. Deze veelkleurigheid is een kracht van het Nederlandse onderwijs, omdat het ouders en leerlingen wat te kiezen geeft. Daarnaast is onderwijs mensenwerk en mensen hebben opvattingen en overtuigingen die soms zullen doorklinken in de les. Dat hoeft niet erg te zijn als meningen niet gebracht worden als feiten en als leerlingen worden uitgedaagd de lesstof kritisch te onderzoeken.”

https://www.vo-raad.nl/ni(...)-op-school-ingesteld
pi_185887876
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 22:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Omdat ik me nog aan het inlezen ben Koos. Dat doe ik meestal voordat ik een positie inneem.
Als je je nu nog moet inlezen in het partijprogramma van de partij waar je lid van bent moet je jezelf eens afvragen waar je nou helemaal mee bezig bent.
pi_185887897
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 22:33 schreef Mint_Clansell het volgende:

[..]

Wat begrijp je niet aan feitelijk bewijs?
Alles wel.... maar jij bent aan het bashen
Over feiten gesproken... je weet toch dat fascisme , incluis nazisme, ontstonden door vooral rechts-conservatisme ?

Of.... ik begrjijp je helemaal verkeerd... Bedoelde je soms dat die kliklijn en zwartelijsten van linkse docenten hysterisch gedoe is ?
In dat geval... mijn excuses
pi_185887909
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 22:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dit is nog erg recent:

De 18-jarige scholier Mats Nelisse uit Schiedam is op Instagram gestart met een meldpunt tegen ‘linkse indoctrinatie’ op middelbare scholen. Hij had snel ruim 7000 volgers en dat aantal blijft stijgen.

Nelisse zit zelf op het openbare Stedelijk Gymnasium in Schiedam. In een interview met Dagblad De Telegraaf vertelt hij over zijn eigen ervaringen met ‘links onderwijs’: ‘Een dramadocent die zegt: ‘gaan jullie maar een witte, boze PVV’er nadoen’. Een docent die na de scholierenverkiezingen zegt: ‘Gelukkig hebben jullie niet op rare partijen als de PVV of FvD gestemd’. En een andere docent die Baudet een narcist noemt en Wilders vergelijkt met Hitler.’

Ook in zijn lesboeken zegt Nelisse voorbeelden van linkse indoctrinatie te vinden. Sinds zijn Instagram-account Stop linkse indoctrinatie online is, stromen er uit het hele land nog meer voorbeelden binnen. De gymnasiast ziet zijn ‘meldpunt’ niet als een kliklijn en selecteert zelf de bijdragen die geplaatst worden.

In het televisieprogramma Hart van Nederland reageert niet alleen Nelisse, maar ook rector Benedict Hamans van het Stedelijk Gymnasium Schiedam. Hij bestrijdt dat er sprake is van indoctrinatie, maar erkent dat leraren over het algemeen wat meer links zijn geörienteerd. ‘Docenten mogen wel een overtuiging hebben en die uitspreken’. Uit recent onderzoek van de Algemene Onderwijsbond (AOb) blijkt dat 60 procent van de AOb-leden zegt links te kiezen. GroenLinks is favoriet.

Op Facebook bestaat overigens al langer de pagina Stop linkse indoctrinatie op mijn universiteit, die ruim 5000 volgers heeft. Deze pagina wordt gerund door Yernaz Ramautarsing, een omstreden lid van Forum voor Democratie.
Daar had ik in deel 1 ook al het een en ander van gepost. Check z'n site: http://linkseindoctrinatie.eu
pi_185887934
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 22:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Aha, als jij straks tot de conclusie komt dat het onderwijs inderdaad te links is, is overheidsingrijpen in jouw ogen gerechtvaardigd? En ja, FvD is overheid.
  woensdag 27 maart 2019 @ 22:38:02 #18
346939 Janneke141
pi_185887962
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 22:36 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Aha, als jij straks tot de conclusie komt dat het onderwijs inderdaad te links is, is overheidsingrijpen in jouw ogen gerechtvaardigd? En ja, FvD is overheid.
Misschien kunnen we op scholenopdekaart.nl ook een linksigheidsfactor in beeld brengen.
  woensdag 27 maart 2019 @ 22:38:11 #19
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_185887967
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 22:37 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Als je niks inhoudelijks kan toevoegen aan een topic, flikker dan gewoon op.
Mag ik niet vinden dat het een goed initiatief is dan?
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_185887975
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 22:34 schreef Mint_Clansell het volgende:

[..]

Als je je nu nog moet inlezen in het partijprogramma van de partij waar je lid van bent moet je jezelf eens afvragen waar je nou helemaal mee bezig bent.
Ik was lid voordat dit meldpunt werd opgericht.
  woensdag 27 maart 2019 @ 22:38:42 #21
346939 Janneke141
pi_185887980
quote:
6s.gif Op woensdag 27 maart 2019 22:38 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Mag ik niet vinden dat het een goed initiatief is dan?
Jawel, maar dat mag je dan onderbouwen. Die kansloze juichsmileys van je zijn leuk voor in VBL.
  woensdag 27 maart 2019 @ 22:39:43 #22
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_185888002
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 22:38 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Jawel, maar dat mag je dan onderbouwen. Die kansloze juichsmileys van je zijn leuk voor in VBL.
Mag, maar hoeft dus niet.

Ik sta achter mijn partij ;) Dat lijkt mij voldoende
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_185888006
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 22:36 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik ben me dus aan het inlezen.

[ Bericht 1% gewijzigd door capricia op 27-03-2019 23:41:31 ]
pi_185888009
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 22:38 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Misschien kunnen we op scholenopdekaart.nl ook een linksigheidsfactor in beeld brengen.
We kunnen natuurlijk ook gewoon iedereen die linkse ideeën verspreidt in kampen stoppen. Dat is immers niets nieuws onder de zon.
  woensdag 27 maart 2019 @ 22:40:10 #25
346939 Janneke141
pi_185888012
quote:
6s.gif Op woensdag 27 maart 2019 22:39 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Mag, maar hoeft dus niet.

Ik sta achter mijn partij ;) Dat lijkt mij voldoende
Nee. Dit is POL.
pi_185888074
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 22:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Ik ben me dus aan het inlezen Koos. Waarom ben je zo ongeduldig.
Wellicht omdat ik daar zelf niet over na hoef te denken. Een docent die zegt PVV te stemmen en stelling neemt tegen immigranten vind ik misschien een eikel, maar ik vind niet dat die persoon moet worden opgejaagd, laat staan door de overheid.
pi_185888082
'We betalen schoolgeld voor onderwijs, niet voor propaganda'
[Geen quotes uit de Volkskrant gebruiken aub]

Hele artikel op https://www.volkskrant.nl(...)propaganda~b6268a55/

[ Bericht 67% gewijzigd door capricia op 28-03-2019 10:06:34 ]
pi_185888106
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 22:42 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Wellicht omdat ik daar zelf niet over na hoef te denken. Een docent die zegt PVV te stemmen en stelling neemt tegen immigranten vind ik misschien een eikel, maar ik vind niet dat die persoon moet worden opgejaagd, laat staan door de overheid.
Maar misschien wel als 90% van de docenten het zouden zeggen.
pi_185888114
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 22:42 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ja, gaat niet gebeuren
pi_185888123
-Nee. Je post op een forum waar iedereen zijn mening mag geven. -

[ Bericht 45% gewijzigd door capricia op 27-03-2019 22:48:14 ]
pi_185888140
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 22:43 schreef TheJanitor het volgende:

[..]

Maar misschien wel als 90% van de docenten het zouden zeggen.
Tsja, ik kan het ook niet helpen dat docenten wel hebben doorgeleerd.
  woensdag 27 maart 2019 @ 22:45:07 #32
346939 Janneke141
pi_185888143
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 22:43 schreef Lemsterr het volgende:

[..]

Ja, gaat niet gebeuren
Nee, het aantal PVV'ers dat over de geestelijke vermogens beschikt om leraar wil worden is niet al te hoog inderdaad.
  Moderator woensdag 27 maart 2019 @ 22:45:47 #33
236264 crew  capricia
pi_185888166
Het is een gevoelig onderwerp. Iedereen is zich daar bewust van.
Spelregels voor een goede discussie:
Geen VBL gedrag hier.
Niet op de man.
Respecteer ook andere meningen.

Mocht je iets niet okay vinden, zet een TR.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_185888173
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 22:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Dat is leuk voor je, maar ik heb niet om je mening gevraagd Koos. Alleen waarom je zo vreselijk ongeduldig met mij bent.
Ben ongeduldig omdat het in mijn ogen dus een 'no brainer' is.
pi_185888175
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 22:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Dat is leuk voor je, maar ik heb niet om je mening gevraagd Koos. Alleen waarom je zo vreselijk ongeduldig met mij bent.
Tja, een eigen oordeel vormen valt ook niet mee hé. :)
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_185888184
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 22:45 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Nee, het aantal PVV'ers dat over de geestelijke vermogens beschikt om leraar wil worden is niet al te hoog inderdaad.
Dat zijn teksten!
pi_185888188
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 22:45 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Tsja, ik kan het ook niet helpen dat docenten wel hebben doorgeleerd.
Is het punt niet. Het is gewoon niet goed als het teveel naar 1 kant leunt. Maar omdat het nu naar links is, wil links het probleem niet zien.
pi_185888221
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 22:46 schreef TheJanitor het volgende:

[..]

Is het punt niet. Het is gewoon niet goed als het teveel naar 1 kant leunt. Maar omdat het nu naar links is, wil links het probleem niet zien.
Maar is dat zo dan? Je presenteert het nu als een feit en het is alles behalve dat.
pi_185888232
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 22:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Sinds kort kunnen studenten linksigheid van docenten melden bij 'Linkse indoctrinatie op mijn universiteit'. Oprichter Yenaz Ramautarsing (26) raakte geïnspireerd door Ayn Rand.

28 november 2013, 0:00
Nederland geldt als een vrij land, maar in het onderwijs is hersenspoeling aan de orde van de dag. In dit land zegt een docent tegen een leerling: 'Jij bent veel te slim om rechts te zijn.' In dit land ook geven docenten politieke instructies, zoals op de dag van de statenverkiezingen ten tijde van Rutte I: 'Ga vandaag allemaal stemmen, en vooral niet op een van de coalitiepartijen!'

Zo maak je van studenten een kudde linkse schapen. Sinds een paar maanden blijft het niet meer onopgemerkt. Bovenstaande uitspraken staan gerapporteerd op de Facebookpagina 'Linkse indoctrinatie op mijn universiteit', opgericht en beheerd door Yernaz Ramautarsing, student politicologie aan de Universiteit van Amsterdam.

Die opleiding gold lang als een der roodste van de lage landen. 'In colleges gaat het altijd over marktfalen, nooit over marktsucces', zegt Ramautarsing, geboren in Paramaribo in 1987. Hij deelde zijn ergernis op Facebook. Die bleek breder te leven. Het idee voor een 'meldpunt linkse indoctrinatie' ontstond nadat een goede vriendin haar VU-docent Europees Recht had horen uithalen naar reactionaire tegenstanders van het Europese project. 'We betalen schoolgeld voor onderwijs, niet voor propaganda', zegt Ramautarsing.

Waarom post je meerdere artikelen met Yernaz in de hoofdrol? Je laat ironisch genoeg vooral zien dat de media niet bevooroordeeld zijn.
pi_185888251
quote:

[..]

Dat kun jij vinden. Maar is een of andere kliklijn de oplossing?
  woensdag 27 maart 2019 @ 22:49:31 #41
346939 Janneke141
pi_185888258
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 22:46 schreef Lemsterr het volgende:

[..]

Dat zijn teksten!
Nou ja, ik breng het nogal flauw, maar er zit een grote kern van waarheid in. Een groot deel van het docentenkorps beschikt nu eenmaal over een redelijke portie idealisme, want dat komt met het werk. Dat gaat al vrij snel in de richting van saamhorigheid, gelijke kansen en nog wat van dat soort dingen die al snel met de linkerkant van het politieke spectrum wordt geassocieerd. Volgens mij stemt pak hem beet de helft van alle leraren D66 of GroenLinks, en dat is ook nauwelijks verrassend gezien de aard van het werk.

Maar dat is iets heel anders als linkse indoctrinatie in het onderwijs.
pi_185888259
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 22:48 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Waarom post je meerdere artikelen met Yernaz in de hoofdrol? Je laat ironisch genoeg vooral zien dat de media niet bevooroordeeld zijn.
Ik heb het artikel geplaatst omdat het relevant is, en het hele concept blijkbaar niet iets van vandaag. Het was me niet eens opgevallen dat het artikel van _die_ Yernaz was, ik keek naar de inhoud, niet naar de auteur.

Het lijkt alsof je in de veronderstelling bent dat je mijn motieven en gedachten kunt lezen. Dat vind ik opmerkelijk, want je zit er steeds naast.
  Moderator woensdag 27 maart 2019 @ 22:49:42 #43
236264 crew  capricia
pi_185888264
quote:

[..]

Laat het eerst maar eens goed onafhankelijk onderzoeken.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_185888268
Als GroenLinks met een meldpunt zou komen om leraren die FvD/PVV aanhangen er uit te filteren zou de wereld te klein zijn hier.
pi_185888278
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 22:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Maar wat heeft dat met mij te maken Koos?
Door geen antwoord te geven toon je je ware aard. Dat is verhelderend.
  woensdag 27 maart 2019 @ 22:50:36 #46
346939 Janneke141
pi_185888283
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 22:49 schreef Mint_Clansell het volgende:
Als GroenLinks met een meldpunt zou komen om leraren die FvD/PVV aanhangen er uit te filteren zou de wereld te klein zijn hier.
Alleen is GroenLinks zo verstandig om dat niet te doen.
pi_185888320
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 22:49 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Ik heb het artikel geplaatst omdat het relevant is, en het hele concept blijkbaar niet iets van vandaag. Het was me niet eens opgevallen dat het artikel van _die_ Yernaz was, ik keek naar de inhoud, niet naar de auteur.
Je post artikelen waaruit blijkt dat FvD'ers 'linkse indoctrinatie' aankaarten en een beperkt aantal leerlingen het daarmee eens is. Geen idee wat daarvan het doel is.
  woensdag 27 maart 2019 @ 22:52:27 #48
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_185888323
quote:
"Dat is niet hetzelfde! Denk om Pim Fortuyn! :'("
pi_185888326
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 22:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dit is nog erg recent:

Hij was destijds ook bij Pauw en Witteman:

https://programma.bnnvara.nl/pauwenwitteman/media/305146
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_185888332
quote:
Uit te filteren... :')
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_185888343
quote:
1s.gif Op woensdag 27 maart 2019 22:49 schreef capricia het volgende:

[..]

Laat het eerst maar eens goed onafhankelijk onderzoeken.
Met welk motief? Zo een duur onderzoek?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  woensdag 27 maart 2019 @ 22:56:39 #52
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_185888408
Minister ‘verwerpt’ oproep Forum om docenten te filmen
Forum voor Democratie opende een meldpunt tegen ‘indoctrinatie in het onderwijs’. De minister en de Tweede Kamer zijn boos. De kans dat het meldpunt iets oplevert is klein.

Minister Ingrid van Engelshoven (Onderwijs, D66) „verwerpt in de meest stevige bewoordingen” het initiatief van Forum voor Democratie om een meldpunt te openen waar mensen voorbeelden kunnen delen van ‘indoctrinatie’ door leraren en scholen. De partij van Thierry Baudet opende vorige week een dergelijk meldpunt en vroeg leerlingen en ouders filmpjes en bewijzen in te sturen van ‘linkse indoctrinatie’ in het voortgezet onderwijs. De minister is zeer verbolgen over het verzoek „dat filmpjes worden gemaakt in de klas om mensen aan de schandpaal te nagelen. Dat kan en dat mag niet”, zei Van Engelshoven woensdag tijdens een debat in de Tweede Kamer. (NRC).
SPOILER
Volgens Forum voor Democratie zou sprake zijn van politieke vooringenomenheid bij „toetsen, politiek gekleurde examenvragen, eenzijdige lesboeken en partijdige docenten”. De partij stelt niet te weten hoe vaak dit voor zou komen. Het is bekend dat Forum voor Democratie van mening is dat het onderwijs ‘te links’ is. Met de voorbeelden – die Forum voor Democratie niet openbaar zegt te maken – wil de partij een onderzoek entameren naar partijdigheid van het onderwijs.

Geen meerderheid
De kans dat het zover komt lijkt klein. Alleen de PVV staat achter het idee voor het meldpunt, bleek tijdens het debat. Tweede Kamerleden van andere partijen waren zeer kritisch over het meldpunt. VVD-Tweede Kamerlid Rudmer Heerema noemde het meldpunt „walgelijk”. Hij zei: „Dit kan toch niet. Zo gaan we niet met onze docenten om.”

FvD en de PVV hebben samen geen meerderheid in de Tweede Kamer. Forum voor Democratie werd vorige week de grootste partij in de Eerste Kamer, maar heeft in de Tweede Kamer slechts twee zetels. Bij het debat waar het meldpunt werd besproken was Forum voor Democratie ook niet aanwezig. PVV-Tweede Kamerlid Harm Beertema was dat wel. Hij herkende het idee van een meldpunt wel en steunt het. Eind vorig jaar diende hij nog een motie in die de regering vroeg zelf zo’n meldpunt in te stellen. Die motie haalde het niet – Forum voor Democratie stemde wel voor.

De VO-raad, koepel voor scholen in het voortgezet onderwijs, reageerde begin deze maand al op vermeende indoctrinatie in het onderwijs toen een leerling op Instagram een ‘meldpunt linkse indoctrinatie’ opende. De organisatie schreef toen: „Onderwijs is mensenwerk en mensen hebben opvattingen en overtuigingen die soms zullen doorklinken in de les. Dat hoeft niet erg te zijn als meningen niet gebracht worden als feiten en als leerlingen worden uitgedaagd de lesstof kritisch te onderzoeken.”

Eerdere meldpunten
Een ‘meldpunt’ openen is een bekende politieke truc om aandacht te genereren voor een onderwerp. De PVV had in het verleden verschillende meldpunten – ze gingen onder meer over ‘straatterreur’, de ‘kilometerheffing’ en ‘overlast van Midden- en Oost-Europeanen’. Dat laatste meldpunt, het zogenoemde ‘Polenmeldpunt’, leidde tot felle kritiek van ambassadeurs en politici van andere partijen. De PVV was destijds gedoogpartner van het kabinet-Rutte I. Het meldpunt stierf een stille dood.

Forum voor Democratie keerde zich overigens in 2017 nog tegen (door de overheid gesubsidieerde) meldpunten. Om te klagen, zei Baudet destijds in de Tweede Kamer, kunnen we in Nederland naar de rechter. Meldpunten zouden niet onafhankelijk zijn, zei Baudet, wat zou leiden tot „willekeur en politiek opportunisme”.

[ Bericht 41% gewijzigd door capricia op 27-03-2019 23:49:18 ]
pi_185888418
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 22:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Sinds kort kunnen studenten linksigheid van docenten melden bij 'Linkse indoctrinatie op mijn universiteit'. Oprichter Yenaz Ramautarsing (26) raakte geïnspireerd door Ayn Rand.

28 november 2013, 0:00
Nederland geldt als een vrij land, maar in het onderwijs is hersenspoeling aan de orde van de dag. In dit land zegt een docent tegen een leerling: 'Jij bent veel te slim om rechts te zijn.' In dit land ook geven docenten politieke instructies, zoals op de dag van de statenverkiezingen ten tijde van Rutte I: 'Ga vandaag allemaal stemmen, en vooral niet op een van de coalitiepartijen!'

Zo maak je van studenten een kudde linkse schapen. Sinds een paar maanden blijft het niet meer onopgemerkt. Bovenstaande uitspraken staan gerapporteerd op de Facebookpagina 'Linkse indoctrinatie op mijn universiteit', opgericht en beheerd door Yernaz Ramautarsing, student politicologie aan de Universiteit van Amsterdam.

Die opleiding gold lang als een der roodste van de lage landen. 'In colleges gaat het altijd over marktfalen, nooit over marktsucces', zegt Ramautarsing, geboren in Paramaribo in 1987. Hij deelde zijn ergernis op Facebook. Die bleek breder te leven. Het idee voor een 'meldpunt linkse indoctrinatie' ontstond nadat een goede vriendin haar VU-docent Europees Recht had horen uithalen naar reactionaire tegenstanders van het Europese project. 'We betalen schoolgeld voor onderwijs, niet voor propaganda', zegt Ramautarsing.

Yernaz, nog zo'n clown die docenten wil ontslaan als ze de verkeerde mening hebben en die een hogeschool aan de schandpaal nagelde omdat hij in een hoax was getrapt...
Het zou me niets verbazen als hij de FVD'er wordt die de Melkertbaan krijgt om het linksedocentenmeldpunt aan te vullen met verzonnen aanklachten.
pi_185888422
Het is een pure oikofobie
pi_185888472
"Bij het debat waar het meldpunt werd besproken was Forum voor Democratie ook niet aanwezig."

Typisch weer. Wel een meldpunt willen maar niet je standpunt willen verdedigen.
  woensdag 27 maart 2019 @ 23:00:52 #56
21467 franske19
Hit the deck!
pi_185888522
Filmen slaat nergens op. Mobiele telefoon gewoon uit in de klas lijkt me. Die foto's van lesmateriaal en propaganda stukken in en om de school gewoon lekker blijven posten.
pi_185888524
Een column uit 2013.

https://www.beteronderwij(...)ek-in-het-onderwijs/

Politiek in het onderwijs.

Geen geld? Eigen schuld, dikke bult!

Maatschappijleer is een leuk vak. Of moet ik zeggen, het kan een leuk vak zijn? Ik herinner me van die drie jaar maatschappijleer (eind jaren negentig) op het VWO vooral dat er weinig orde in de klas was en dat de onderwerpen qua waarheidsgehalte flink uit de bocht vlogen. Nu moet ik wel eerlijk zijn. Het waarheidsgehalte kon ik toen slecht beoordelen. Maar dat ik met een kluitje in het riet werd gestuurd stond wel vast. Het was wel érg gezellig en overzichtelijk in de maatschappij, getuige de mooie plaatjes in het boek, de beknopte uitleg en vrijblijvende en opgepoetste definities over wat geluk en welvaart voor de mens inhielden. De docent keek er zelf ook wat ongemakkelijk bij en liet zich volledig aan de hand nemen door het curriculum, zo leek het. De boodschap: zo is het in de maatschappij geregeld, wen er maar aan!

maatschappijleer (plaatje ontbreekt)

Deze column is niet door spontane herinneringen aan deze lessen ontstaan maar door het zien van bijgevoegd plaatje uit een VWO maatschappijleerboek van uitgeverij Essener (vorige week op GeenStijl). Wat dit plaatje zou moeten doen is beknopt weergeven hoe je politieke stromingen ten opzichte van elkaar kunt plaatsen. In plaats daarvan positioneert de tekenaar expliciet op misleidende wijze de begrippen vrijheid en gelijkheid en bijbehorende stromingen. De sociaal democratie is in het figuur de beste staatsvorm. Dat is onomwonden de boodschap. Het plaatje zaait niet eens verwarring over hoe vrijheid en gelijkheid wordt nagestreefd. Want met verwarring kan ik leven. Als gematigd liberaal werd ik wel even ongemakkelijk van mijn openlijke geflirt met het fascisme. En dat de christen democraten in een niemandsland verkeren is misschien satirisch leuk weergegeven, maar theoretisch te makkelijk. Vlug ben ik gedoken in wat er recentelijk aan onderzoek is gedaan over de (mogelijk) politieke correctheid van deze boeken. Want ófde grafisch vormgever kan niet tekenen of hij heeft er een politiek correcte hobby naast. Het blijft niet bij plaatjes alleen, zo blijkt.

HP/De Tijd onderzocht (in 2006) diverse schoolboeken voor VMBO, HAVO en VWO, voornamelijk van de vakken aardrijkskunde (BuiteNland, Terra, WereldWijs), geschiedenis (Indigo, MeMo) en maatschappijleer (Impuls, Blikopener). Naar aanleiding daarvan deed Ingeborg Blijdorp (docent maatschappijleer) uitgebreider onderzoek naar de politieke neutraliteit van maatschappijleerboeken. Dat levert een even lachwekkend als treurig beeld op.

Zomaar een greep uit de vele citaten die in het onderzoek naar voren komen. In Impuls (Maatschappijleer 1 voor het VMBO) is de titel van de paragraaf over de verdeling van welvaart: ‘’Geen geld? Eigen schuld, dikke bult!’’ Zo die zit. En: “De overheid moet niet zoveel willen regelen, vindt de VVD. Laat de mensen het zelf maar uitzoeken. Wie het zelf niet kan, heeft pech.” En over vrouwen: “Zo is er het stereotype dat vrouwen geen leiding zouden kunnen geven. Maar de winst in bedrijven zal juist stijgen met een vrouw aan de top. Winst maak je namelijk niet alleen door de strijd aan te gaan met concurrenten, zoals mannen vaak doen. Daarvoor is ook gevoel voor wat er in het bedrijf speelt, samenwerking en complimenten geven nodig. Natuurlijk zegt een mannelijke

werkgever het niet openlijk, maar hij vindt ‘vrouwen lastig, omdat ze zwanger kunnen worden’.” Vandaar dat ik zo weinig winst maak! Ik moet als vrouw ophouden met concurreren en complimenten uitdelen. Dit is toch zeker een grap? Toegegeven, dat zwangere vrouwen lastig zijn, is natuurlijk gewoon waar. Het is maar goed dat de leerlingen dat gelijk weten.

Deze is ook leuk. ‘’Sommige terroristen vinden dat de rijke westerse landen de arme landen verschrikkelijk onderdrukken en plaatsen daarom bommen bij westerse ambassades of westerse bedrijven.” Als A, dan B!

In het examenkatern Politiek (VMBO) staat over de liberalen onder de kop Persoonlijke belangen: “Mensen zijn vaak uit op persoonlijk voordeel. Volgens de liberalen is dat een goede zaak. Zowel de mensen zelf als de samenleving worden hier beter van. Een goed voorbeeld hiervan zijn de inkomens. Liberalen vinden dat de een veel meer mag ver- dienen dan de ander. Ze hebben er dus geen probleem mee dat een directeur een topinkomen van een paar ton euro per jaar verdient, terwijl mensen in zijn bedrijf worden ontslagen wegens reorganisatie.’’ Gelukkig zijn er in sociaal democratische hoek nog nooit mensen gesignaleerd die uit zijn op persoonlijk voordeel, of die meer mogen verdienen aan de top.

In het Examenkatern Politiek (VMBO) over rechtse partijen: ‘’De rechtse partijen denken vaak aan de belangen van mensen die veel geld verdienen. Ze hebben geen moeite met de verschillen in inkomens. De directeur van een groot bedrijf verdient nu eenmaal meer dan een lerares op de basisschool, zeggen zij.’’ Volgens mij zeggen ze dat niet alleen, maar is dat ook zo. Maar ik weet niet of dat verder relevant is, ik ben immers geen docent maatschappijleer.

‘’Niet alle rechtse partijen denken hetzelfde. Er zijn bijvoorbeeld partijen die vinden dat normen en waarden belangrijker zijn dan de vrijheid van één persoon. Mensen moeten rekening met elkaar houden: je kunt niet altijd doen wat je wilt. Zo kun je bijvoorbeeld niet ’s nachts keiharde muziek gaan draaien. Dan zou iedereen in de buurt rechtop in bed zitten.’’ Deze is mijn persoonlijke favoriet (Uit Impuls voor VMBO pag. 50): “Van vrijheid –blijheid komt rotzooi”. En van een beetje oproepen tot geweld is ook nog nooit een scholier slechter geworden: ‘’Taarten in het gezicht van politici, ketchup over driedelig grijs, kogelbrieven bij het ontbijt: burgers zijn niet alleen actief in het stemhokje.’’ Deze is ook niet onaardig. “Het grootste succes van Gorbatsjov was dat hij een einde maakte aan de koude oorlog.” Over Reagan wordt met geen woord gerept.

Soms schiet de auteur helemaal ongegeneerd uit zijn pen: “Links en rechts staan weer tegenover elkaar, wat te danken is aan het optreden van rechtse kabinetten zoals het kabinet Balkenende I (CDA- VVD- LPF) en het kabinet Balkenende II (CDA- VVD- D’66). Links trekt weer ten strijde tegen rechts.” Gelukkig maar. Eind goed al goed. Hoewel..

“Grondstoffen worden opgemaakt. Door vervuiling en vernieling gaat het milieu achteruit. Jouw kinderen moeten leven in een wereld met minder grondstoffen, minder natuur en veel vervuiling.” Werk aan de winkel dus!

Kortom, weg met de industrie en die oliemaatschappijen, de multiculturele samenleving is een paradijs, vrouwen zijn betere leidinggevenden dan mannen, de overheid moet iedereen helpen, de Russen hadden het beste met iedereen voor, ongelijkheid is de oorzaak van criminaliteit en eerlijk moeten we alles delen. Verontrustender nog dan het gebrek aan politieke neutraliteit is natuurlijk de ogenschijnlijke vanzelfsprekendheid waarmee uitsluitend links georiënteerde opvattingen alle ruimte krijgen. Vaak op ondoorzichtige wijze. Uitgevers, auteurs, docenten en schoolleiding zullen hier zeker niet individueel toe aangezet worden, maar het zegt veel over ingesleten ideeën die even hardnekkig als (mag ik dat zeggen?) onwaar zijn. Jonge mensen moeten een eerlijk beeld krijgen van het politieke spectrum. Leg ze op zijn minst dat uit, de rest ontdekken ze later wel. Er moet immers ook wat te lachen zijn in het leslokaal!
pi_185888555
Wat gaan we doen met andere instellingen die te links zouden zijn?

De publieke omroep is ook te links toch? Of misschien wel de media in het algemeen!

Misschien is het politiekorps ook wel te links? Of overheidsinstellingen in het algemeen?

Of misschien is het ministerie van financiën juist wel te rechts.

Of het CPB. Of het CBS.

Wat doen we daar mee? Zeg het maar FvD-ers. :P
pi_185888586
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 23:02 schreef Tomatenboer het volgende:

De publieke omroep is ook te links toch? Of misschien wel de media in het algemeen!

Misschien is het politiekorps ook wel te links? Of overheidsinstellingen in het algemeen?

Of het CPB. Of het CBS.

BERUFSVERBOT!
pi_185888587
NOS schijnt ook links te zijn, al kan ik maar weinig verschil ontdekken als ik ze vergelijk met RTL Nieuws.
  woensdag 27 maart 2019 @ 23:03:32 #61
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_185888591
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 22:56 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

quote:
Forum voor Democratie keerde zich overigens in 2017 nog tegen (door de overheid gesubsidieerde) meldpunten. Om te klagen, zei Baudet destijds in de Tweede Kamer, kunnen we in Nederland naar de rechter. Meldpunten zouden niet onafhankelijk zijn, zei Baudet, wat zou leiden tot „willekeur en politiek opportunisme”.
  woensdag 27 maart 2019 @ 23:06:39 #62
346939 Janneke141
pi_185888659
quote:
6s.gif Op woensdag 27 maart 2019 23:03 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

[..]

Iets zegt me dat dit FvD-meldpunt niet wordt gesubsidieerd door de overheid.
pi_185888670
quote:
Minister Ingrid van Engelshoven (Onderwijs, D66) „verwerpt in de meest stevige bewoordingen” het initiatief van Forum voor Democratie om een meldpunt te openen waar mensen voorbeelden kunnen delen van ‘indoctrinatie’ door leraren en scholen.
(...)
Alleen de PVV staat achter het idee voor het meldpunt, bleek tijdens het debat. Tweede Kamerleden van andere partijen waren zeer kritisch over het meldpunt. VVD-Tweede Kamerlid Rudmer Heerema noemde het meldpunt „walgelijk”. Hij zei: „Dit kan toch niet. Zo gaan we niet met onze docenten om
https://www.nrc.nl/nieuws(...)n-te-filmen-a3954885

Het is een aanzet tot een culturele zuivering van het geliefd boreaal continent, maar net als met het polen-meldpunt zal het vastlopen.
Hooguit dat men een soort zwartboek schrijft... en daar blijft het bij
pi_185888687
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 23:03 schreef Mint_Clansell het volgende:
NOS schijnt ook links te zijn, al kan ik maar weinig verschil ontdekken als ik ze vergelijk met RTL Nieuws.
NOS is inderdaad links maar dat is nogal offtopic. Zie voor meer info: BNW / journalist verzamelt data voor zwartboek NOS #3
  woensdag 27 maart 2019 @ 23:08:13 #65
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_185888695
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 23:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Een column uit 2013.

https://www.beteronderwij(...)ek-in-het-onderwijs/

Politiek in het onderwijs.

Geen geld? Eigen schuld, dikke bult!

Maatschappijleer is een leuk vak. Of moet ik zeggen, het kan een leuk vak zijn? Ik herinner me van die drie jaar maatschappijleer (eind jaren negentig) op het VWO vooral dat er weinig orde in de klas was en dat de onderwerpen qua waarheidsgehalte flink uit de bocht vlogen. Nu moet ik wel eerlijk zijn. Het waarheidsgehalte kon ik toen slecht beoordelen. Maar dat ik met een kluitje in het riet werd gestuurd stond wel vast. Het was wel érg gezellig en overzichtelijk in de maatschappij, getuige de mooie plaatjes in het boek, de beknopte uitleg en vrijblijvende en opgepoetste definities over wat geluk en welvaart voor de mens inhielden. De docent keek er zelf ook wat ongemakkelijk bij en liet zich volledig aan de hand nemen door het curriculum, zo leek het. De boodschap: zo is het in de maatschappij geregeld, wen er maar aan!

maatschappijleer (plaatje ontbreekt)

Deze column is niet door spontane herinneringen aan deze lessen ontstaan maar door het zien van bijgevoegd plaatje uit een VWO maatschappijleerboek van uitgeverij Essener (vorige week op GeenStijl). Wat dit plaatje zou moeten doen is beknopt weergeven hoe je politieke stromingen ten opzichte van elkaar kunt plaatsen. In plaats daarvan positioneert de tekenaar expliciet op misleidende wijze de begrippen vrijheid en gelijkheid en bijbehorende stromingen. De sociaal democratie is in het figuur de beste staatsvorm. Dat is onomwonden de boodschap. Het plaatje zaait niet eens verwarring over hoe vrijheid en gelijkheid wordt nagestreefd. Want met verwarring kan ik leven. Als gematigd liberaal werd ik wel even ongemakkelijk van mijn openlijke geflirt met het fascisme. En dat de christen democraten in een niemandsland verkeren is misschien satirisch leuk weergegeven, maar theoretisch te makkelijk. Vlug ben ik gedoken in wat er recentelijk aan onderzoek is gedaan over de (mogelijk) politieke correctheid van deze boeken. Want ófde grafisch vormgever kan niet tekenen of hij heeft er een politiek correcte hobby naast. Het blijft niet bij plaatjes alleen, zo blijkt.

HP/De Tijd onderzocht (in 2006) diverse schoolboeken voor VMBO, HAVO en VWO, voornamelijk van de vakken aardrijkskunde (BuiteNland, Terra, WereldWijs), geschiedenis (Indigo, MeMo) en maatschappijleer (Impuls, Blikopener). Naar aanleiding daarvan deed Ingeborg Blijdorp (docent maatschappijleer) uitgebreider onderzoek naar de politieke neutraliteit van maatschappijleerboeken. Dat levert een even lachwekkend als treurig beeld op.

Zomaar een greep uit de vele citaten die in het onderzoek naar voren komen. In Impuls (Maatschappijleer 1 voor het VMBO) is de titel van de paragraaf over de verdeling van welvaart: ‘’Geen geld? Eigen schuld, dikke bult!’’ Zo die zit. En: “De overheid moet niet zoveel willen regelen, vindt de VVD. Laat de mensen het zelf maar uitzoeken. Wie het zelf niet kan, heeft pech.” En over vrouwen: “Zo is er het stereotype dat vrouwen geen leiding zouden kunnen geven. Maar de winst in bedrijven zal juist stijgen met een vrouw aan de top. Winst maak je namelijk niet alleen door de strijd aan te gaan met concurrenten, zoals mannen vaak doen. Daarvoor is ook gevoel voor wat er in het bedrijf speelt, samenwerking en complimenten geven nodig. Natuurlijk zegt een mannelijke

werkgever het niet openlijk, maar hij vindt ‘vrouwen lastig, omdat ze zwanger kunnen worden’.” Vandaar dat ik zo weinig winst maak! Ik moet als vrouw ophouden met concurreren en complimenten uitdelen. Dit is toch zeker een grap? Toegegeven, dat zwangere vrouwen lastig zijn, is natuurlijk gewoon waar. Het is maar goed dat de leerlingen dat gelijk weten.

Deze is ook leuk. ‘’Sommige terroristen vinden dat de rijke westerse landen de arme landen verschrikkelijk onderdrukken en plaatsen daarom bommen bij westerse ambassades of westerse bedrijven.” Als A, dan B!

In het examenkatern Politiek (VMBO) staat over de liberalen onder de kop Persoonlijke belangen: “Mensen zijn vaak uit op persoonlijk voordeel. Volgens de liberalen is dat een goede zaak. Zowel de mensen zelf als de samenleving worden hier beter van. Een goed voorbeeld hiervan zijn de inkomens. Liberalen vinden dat de een veel meer mag ver- dienen dan de ander. Ze hebben er dus geen probleem mee dat een directeur een topinkomen van een paar ton euro per jaar verdient, terwijl mensen in zijn bedrijf worden ontslagen wegens reorganisatie.’’ Gelukkig zijn er in sociaal democratische hoek nog nooit mensen gesignaleerd die uit zijn op persoonlijk voordeel, of die meer mogen verdienen aan de top.

In het Examenkatern Politiek (VMBO) over rechtse partijen: ‘’De rechtse partijen denken vaak aan de belangen van mensen die veel geld verdienen. Ze hebben geen moeite met de verschillen in inkomens. De directeur van een groot bedrijf verdient nu eenmaal meer dan een lerares op de basisschool, zeggen zij.’’ Volgens mij zeggen ze dat niet alleen, maar is dat ook zo. Maar ik weet niet of dat verder relevant is, ik ben immers geen docent maatschappijleer.

‘’Niet alle rechtse partijen denken hetzelfde. Er zijn bijvoorbeeld partijen die vinden dat normen en waarden belangrijker zijn dan de vrijheid van één persoon. Mensen moeten rekening met elkaar houden: je kunt niet altijd doen wat je wilt. Zo kun je bijvoorbeeld niet ’s nachts keiharde muziek gaan draaien. Dan zou iedereen in de buurt rechtop in bed zitten.’’ Deze is mijn persoonlijke favoriet (Uit Impuls voor VMBO pag. 50): “Van vrijheid –blijheid komt rotzooi”. En van een beetje oproepen tot geweld is ook nog nooit een scholier slechter geworden: ‘’Taarten in het gezicht van politici, ketchup over driedelig grijs, kogelbrieven bij het ontbijt: burgers zijn niet alleen actief in het stemhokje.’’ Deze is ook niet onaardig. “Het grootste succes van Gorbatsjov was dat hij een einde maakte aan de koude oorlog.” Over Reagan wordt met geen woord gerept.

Soms schiet de auteur helemaal ongegeneerd uit zijn pen: “Links en rechts staan weer tegenover elkaar, wat te danken is aan het optreden van rechtse kabinetten zoals het kabinet Balkenende I (CDA- VVD- LPF) en het kabinet Balkenende II (CDA- VVD- D’66). Links trekt weer ten strijde tegen rechts.” Gelukkig maar. Eind goed al goed. Hoewel..

“Grondstoffen worden opgemaakt. Door vervuiling en vernieling gaat het milieu achteruit. Jouw kinderen moeten leven in een wereld met minder grondstoffen, minder natuur en veel vervuiling.” Werk aan de winkel dus!

Kortom, weg met de industrie en die oliemaatschappijen, de multiculturele samenleving is een paradijs, vrouwen zijn betere leidinggevenden dan mannen, de overheid moet iedereen helpen, de Russen hadden het beste met iedereen voor, ongelijkheid is de oorzaak van criminaliteit en eerlijk moeten we alles delen. Verontrustender nog dan het gebrek aan politieke neutraliteit is natuurlijk de ogenschijnlijke vanzelfsprekendheid waarmee uitsluitend links georiënteerde opvattingen alle ruimte krijgen. Vaak op ondoorzichtige wijze. Uitgevers, auteurs, docenten en schoolleiding zullen hier zeker niet individueel toe aangezet worden, maar het zegt veel over ingesleten ideeën die even hardnekkig als (mag ik dat zeggen?) onwaar zijn. Jonge mensen moeten een eerlijk beeld krijgen van het politieke spectrum. Leg ze op zijn minst dat uit, de rest ontdekken ze later wel. Er moet immers ook wat te lachen zijn in het leslokaal!
Ten eerste bestaat er gewoon veel meer overtuigend bewijs voor dat ongelijkheid inderdaad criminaliteit veroorzaakt. Dat snijdt veel meer hout dan zaken als 'ras'.

Ten tweede lukt de indoctrinatie dan nog niet echt, gezien de steeds rechtser wordende jongeren de afgelopen 25 jaar, in de scholieren verkiezingen. Werk aan de winkel dus voor het linkse corps, ondanks dat vaak een VVD/CDA minister het ministerie leiding gaf.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_185888700
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 23:02 schreef Tomatenboer het volgende:

Of het CPB. Of het CBS.

Een evenwichtiger verdeling van politieke achtergronden lijkt mij wel wenselijk ja.
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
pi_185888743
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 23:07 schreef Arthur_Spooner het volgende:

[..]

NOS is inderdaad links maar dat is nogal offtopic. Zie voor meer info: BNW / journalist verzamelt data voor zwartboek NOS #3
Ik zie nou niet echt veel bronnen in dat topic wat dit zou moeten ondersteunen.
  Moderator woensdag 27 maart 2019 @ 23:13:07 #68
236264 crew  capricia
pi_185888802
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 23:10 schreef Mint_Clansell het volgende:

[..]

Ik zie nou niet echt veel bronnen in dat topic wat dit zou moeten ondersteunen.
Dat kun je bespreken in dat andere topic. Daar is dat topic voor. Niet hier.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 27 maart 2019 @ 23:13:12 #69
8369 speknek
Another day another slay
pi_185888805
quote:
6s.gif Op woensdag 27 maart 2019 23:03 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

[..]

Holy shit, hahaha _O-.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 27 maart 2019 @ 23:14:38 #70
346939 Janneke141
pi_185888841
quote:
1s.gif Op woensdag 27 maart 2019 23:13 schreef capricia het volgende:

[..]

[info] Dat kun je bespreken in dat andere topic. Daar is dat topic voor. Niet hier. [/info]
Hij begint er niet over, hè. Misschien moet je even de goede adresseren.
pi_185888846
quote:
1s.gif Op woensdag 27 maart 2019 23:08 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ten eerste bestaat er gewoon veel meer overtuigend bewijs voor dat ongelijkheid inderdaad criminaliteit veroorzaakt. Dat snijdt veel meer hout dan zaken als 'ras'.

Ten tweede lukt de indoctrinatie dan nog niet echt, gezien de steeds rechtser wordende jongeren de afgelopen 25 jaar, in de scholieren verkiezingen. Werk aan de winkel dus voor het linkse corps, ondanks dat vaak een VVD/CDA minister het ministerie leiding gaf.
Dank voor je bijdrage. De bedoeling was niet om in dit topic een discussie te lanceren over de specifieke punten, maar om aan te geven dat er in het verleden al onderzoek is gedaan naar de politieke oriëntatie in het onderwijs en dat er ook al meldpunten zijn opgericht. Het lijkt erop dat er inderdaad sprake is van een linkse oriëntatie, en er zijn initiatieven genomen om meldpunten te creëren voor wat men als 'linkse indoctrinatie' beschrijft. Ook lijkt het erop, al kan ik dit niet ondersteunen, dat er toen niet werd gesproken over fascisme en NSB-ers en dergelijke. Het verschil is ook dat het in dit geval een politieke partij is die een dergelijk meldpunt opricht. Dus ik denk dat het beter is om ons daar op te concentreren dan een inhoudelijke discussie te voeren over het feit of criminaliteit het gevolg is van ongelijkheid (heb je overigens weleens van witteboordencriminaliteit gehoord?).
pi_185888889
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 23:06 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Iets zegt me dat dit FvD-meldpunt niet wordt gesubsidieerd door de overheid.
Iets zegt me dat dit meldpunt niet onafhankelijk is en leidt tot willekeur en politiek opportunisme.
  woensdag 27 maart 2019 @ 23:16:56 #73
346939 Janneke141
pi_185888895
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 23:16 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Iets zegt me dat dit meldpunt niet onafhankelijk is en leidt tot willekeur en politiek opportunisme.
Oh, absoluut.
  woensdag 27 maart 2019 @ 23:19:02 #74
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_185888944
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 23:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Dank voor je bijdrage. De bedoeling was niet om in dit topic een discussie te lanceren over de specifieke punten, maar om aan te geven dat er in het verleden al onderzoek is gedaan naar de politieke oriëntatie in het onderwijs en dat er ook al meldpunten zijn opgericht. Het lijkt erop dat er inderdaad sprake is van een linkse oriëntatie, en er zijn initiatieven genomen om meldpunten te creëren voor wat men als 'linkse indoctrinatie' beschrijft. Ook lijkt het erop, al kan ik dit niet ondersteunen, dat er toen niet werd gesproken over fascisme en NSB-ers en dergelijke. Het verschil is ook dat het in dit geval een politieke partij is die een dergelijk meldpunt opricht. Dus ik denk dat het beter is om ons daar op te concentreren dan een inhoudelijke discussie te voeren over het feit of criminaliteit het gevolg is van ongelijkheid (heb je overigens weleens van witteboordencriminaliteit gehoord?).
Wat is er nou zo extreem links aan de UNESCO (cultuurbehoud?) en global village denken.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_185888956
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 23:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Nee, ik bedoel daarmee te zeggen dat ik het nog niet weet.

je gaat docenten niet aan de schandpaal nagelen, ongeacht hun mening.

[ Bericht 10% gewijzigd door capricia op 27-03-2019 23:39:08 ]
pi_185888970
Bovendien kunnen leerlingen elke leraar waar ze een hekel aan hebben betichten van links gedachtengoed, want wie controleert dat nou? FvD komt niet eens opdagen bij het debat over hun meldpunt.
  woensdag 27 maart 2019 @ 23:19:53 #77
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_185888974
quote:

[..]

Bovendien krijgt de FvD gewoon ledensubsidie en EU subsidie, plus de gesubsidieerde Cliteur als opperbaas.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_185889007
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 23:19 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

je gaat docenten niet aan de schandpaal nagelen, ongeacht hun mening.
Dat is jouw visie Koos, en die respecteer ik.

[ Bericht 7% gewijzigd door capricia op 27-03-2019 23:38:03 ]
pi_185889050
quote:

[..]

Dat geld voor al die 10tallen meldpunten.
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
  Moderator woensdag 27 maart 2019 @ 23:28:28 #80
236264 crew  capricia
pi_185889175
Even vegen.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator woensdag 27 maart 2019 @ 23:45:44 #81
236264 crew  capricia
pi_185889500
Open.

Niet op de man. En stoppen met zuigen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_185889529
quote:
1s.gif Op woensdag 27 maart 2019 23:45 schreef capricia het volgende:
Open.

Niet op de man. En stoppen met zuigen.
:@
Wil jij dan wel... :9~
  Moderator woensdag 27 maart 2019 @ 23:50:08 #83
236264 crew  capricia
pi_185889568
quote:
1s.gif Op woensdag 27 maart 2019 22:56 schreef Nibb-it het volgende:

Zeer opmerkelijk. Deze draai.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_185889593
quote:
1s.gif Op woensdag 27 maart 2019 23:50 schreef capricia het volgende:

[..]

Zeer opmerkelijk. Deze draai.
Welke draai eigenlijk?
Weet me nog iets vaags te herinneren over die meldpunten, dat trok inderdaad nogal wat slecht te verifiëren gespuis aan..

Leuk hoor zo een meld punt, maar niet van belastingcenten.
Als je publiek geld ergens aan gaat besteden mag het nut hebben voor de maatschappij. Beetje kritisch zijn s.v.p.
  Moderator woensdag 27 maart 2019 @ 23:53:03 #85
236264 crew  capricia
pi_185889614
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 23:51 schreef ludovico het volgende:

[..]

Welke draai eigenlijk?
Weet me nog iets vaags te herinneren over die meldpunten, dat trok inderdaad nogal wat slecht te verifiëren gespuis aan..

Leuk hoor zo een meld punt, maar niet van belastingcenten.
Als je publiek geld ergens aan gaat besteden mag het nut hebben voor de maatschappij.
Dat ze er dan zelf een oprichten. Want klagers kunnen toch naar de rechter?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_185889688
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 20:29 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Hersenspoeling in de klas moeten we ook gewoon vinden.
Dat vinden we ook gewoon gezien het hoge aantal religieuze scholen in Nederland.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_185889693
Voor zover ik tot nu toe begrepen heb, is het meldpunt niet gericht op het identificeren van specifieke docenten die indoctrineren, maar om gevallen te registeren die leerlingen als indoctrinatie ervaren en/of beschouwen, zowel in lesmateriaal en schoolboeken als in de manier van lesgeven.

Die draai is opmerkelijk, maar het ging daarbij dus om door de overheid gesubsidieerde meldpunten. FvD is voorlopig nog geen overheid. Het is een onderzoek, geen meldpunt om mensen te vervolgen, althans dat heb ik ervan begrepen.

In het verleden zijn al vaker van dit soort meldpunten opgericht, voordat de FvD bestond en door scholieren en ouders, blijkbaar was er toen ook al behoefte aan.

Als ik bepaalde voorbeelden zie van wat men linkse indoctrinatie noemt, dan kan je er denk ik ook moeilijk omheen, er is een duidelijke kleur. Ik heb het zelf ook ervaren, en zie het ook op bijv. de Franse universiteit waar ik nu een een late master erbij doe. Het is niet iets wat beperkt is tot Nederland.

Zolang er geen gegevens worden geregistreerd over de specifieke docenten in kwestie, maar slechts van anonieme gevallen, zie ik voorlopig het probleem niet (leg me uit waarom je het daar niet mee eens bent). Als er rechtse indoctratie zou worden ervaren, zou de hele linkse wereld er waarschijnlijk ook een probleem van maken. Het feit is echter dat al lange tijd alleen linkse dominantie wordt ervaren en herhaaldelijk wordt gemeld.

[ Bericht 2% gewijzigd door Ali_Kannibali op 28-03-2019 00:03:30 ]
pi_185889699
quote:
1s.gif Op woensdag 27 maart 2019 23:53 schreef capricia het volgende:

[..]

Dat ze er dan zelf een oprichten. Want klagers kunnen toch naar de rechter?
Bij discriminatie? Vanwege whatever? Jazekah. Moeten ze ook lekker doen.
Het kost overheidsgeld laat het vrijwilligers betalen?

Je moet toch wel kunnen laten zien dat het meer waarde toevoegt dan het kost.
pi_185889715
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 23:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Voor zover ik tot nu toe begrepen heb, is het meldpunt niet gericht op het identificeren van specifieke docenten die indoctrineren, maar om gevallen te registeren die leerlingen als indoctrinatie ervaren en/of beschouwen, zowel in lesmateriaal en schoolboeken als in de manier van lesgeven.

Die draai is opmerkelijk, maar het ging daarbij dus om door de overheid gesubsidieerde meldpunten. FvD is voorlopig nog geen overheid. Het is een onderzoek.

In het verleden zijn al vaker van dit soort meldpunten opgericht, voordat de FvD bestond en door scholieren en ouders, blijkbaar was er toen ook al behoefte aan.

Als ik bepaalde voorbeelden zie van wat men linkse indoctrinatie noemt, dan kan je er denk ik ook moeilijk omheen, er is een duidelijke kleur. Ik heb het zelf ook ervaren, en zie het ook op bijv. de Franse universiteit waar ik nu een een late master erbij doe.

Zolang er geen gegevens worden geregistreerd over de specifieke docenten in kwestie, maar slechts van anonieme gevallen, zie ik voorlopig het probleem niet. Als er rechtse indoctratie zou worden ervaren, zou de hele linkse wereld er waarschijnlijk ook een probleem van maken. Het feit is echter dat al lange tijd alleen linkse dominantie wordt ervaren en herhaaldelijk wordt gemeld.
Paul Cliteur die geweerd wordt.... Al dat geroep over racisme over Baudet... Het vrije woord wordt wel echt gevierd door links.
pi_185889759
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 23:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het feit is echter dat al lange tijd alleen linkse dominantie wordt ervaren en herhaaldelijk wordt gemeld.
Linkse mensen denken minder met de onderbuik en zien het nut niet in van zo'n meldpunt, terwijl rechtse mensen gelijk moord en brand schreeuwen als er maar iets is wat niet past in hun tunnelvisie.
pi_185889764
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 00:03 schreef Mint_Clansell het volgende:

[..]

Linkse mensen denken minder met de onderbuik en zien het nut niet in van zo'n meldpunt, terwijl rechtse mensen gelijk moord en brand schreeuwen.
Dat lijkt me nou een sterk staaltje van generalisatie, iets wat linkse mensen normaal sterk veroordelen.

Verder weerlegt het ook niet het feit dat er geen gevallen van worden gemeld. Ik heb gezocht op rechtse indoctrinatie in het onderwijs, maar niets gevonden. Wel pagina's over linkse indoctrinatie.
pi_185889803
Een vraag voor iedereen die hier fel tegen is: wat als de FvD voor hun onderzoek naar linkse indoctrinatie in het onderwijs gegevens zou gebruiken van meldpunten die worden beheerd door mensen die geen lid zijn van de FvD en zelf niet in de politiek zitten?

Zou het gebruiken van die gegevens even verwerpelijk zijn of niet? Waarom wel/niet?
pi_185889824
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 23:22 schreef Zalmslaatje het volgende:

[..]

Dat geld voor al die 10tallen meldpunten.
En waarom zijn die 10tallen meldpunten precies gewenst?
pi_185889826
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 00:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Een vraag voor iedereen die hier fel tegen is: wat als de FvD voor hun onderzoek naar linkse indoctrinatie in het onderwijs gegevens zou gebruiken van meldpunten die worden beheerd door mensen die geen lid zijn van de FvD en zelf niet in de politiek zitten?

Zou het gebruiken van die gegevens even verwerpelijk zijn of niet? Waarom wel/niet?
Het gaat niet zozeer om het verzamelen van gegevens maar het hele idee van een kliklijn om "linkse indoctrinatie" door te geven.
pi_185889841
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 00:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Dat lijkt me nou een sterk staaltje van generalisatie, iets wat linkse mensen normaal sterk veroordelen.

Verder weerlegt het ook niet het feit dat er geen gevallen van worden gemeld. Ik heb gezocht op rechtse indoctrinatie in het onderwijs, maar niets gevonden. Wel pagina's over linkse indoctrinatie.
Moet je beter zoeken want ik vind wel berichtgeving over rechtse 'indoctrinatie' op scholen en dan vooral universiteiten. Dit zijn uiteraard ook helemaal geen feiten, zoals je stelt.

Die eerste 5 pagina's op Google gaan overigens allemaal over die student.
pi_185889850
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 00:10 schreef westwoodblvd het volgende:

[..]

Het gaat niet zozeer om het verzamelen van gegevens maar het hele idee van een kliklijn om "linkse indoctrinatie" door te geven.
Maar het punt is dus of het een kliklijn is of niet. Klikken heeft betrekking op het melden van wat bepaalde specifieke mensen doen. Melden kan over anonieme zaken gaan. Dat is een belangrijk verschil, omdat de intentie erachter niet hetzelfde is.
pi_185889877
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 00:10 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

En waarom zijn die 10tallen meldpunten precies gewenst?
Politiek gewin, subsidie, een boel goed betaalde baantjes die je aan gelijk gestemden kan uitdelen.
pi_185889878
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 00:11 schreef Mint_Clansell het volgende:

[..]

Moet je beter zoeken want ik vind wel berichtgeving over rechtse 'indoctrinatie' op scholen en dan vooral universiteiten. Dit zijn uiteraard ook helemaal geen feiten, zoals je stelt.

Die eerste 5 pagina's op Google gaan overigens allemaal over die student.
Ik vind het dus opmerkelijk dat als ik naar 'rechtse indoctrinatie universiteiten' zoek, ik uitsluitend pagina's over linkse indoctrinatie krijg ...

[ Bericht 0% gewijzigd door Ali_Kannibali op 28-03-2019 00:21:53 ]
pi_185889888
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 00:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Maar het punt is dus of het een kliklijn is of niet. Klikken heeft betrekking op het melden van wat bepaalde specifieke mensen doen. Melden kan over anonieme zaken gaan. Dat is een belangrijk verschil, omdat de intentie erachter niet hetzelfde is.
Welke onafhankelijke organisatie verzamelt anonieme tips over vermeende "indoctrinatie", puur voor de lol?
pi_185889932
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 00:16 schreef westwoodblvd het volgende:

[..]

Welke onafhankelijke organisatie verzamelt anonieme tips over vermeende "indoctrinatie", puur voor de lol?
Wie zegt dat ze dat puur voor de lol doen? Er zijn andere beweegredenen mogelijk: in het kader van een onderzoek, om een dossier te creëren om het in de politiek aan de kaak te stellen, om blok te vormen met gelijkgestemden, simpelweg omdat ze zich ertegen willen verzetten en in actie willen komen, etc. Er zijn allerlei mogelijkheden.

Met 'anoniem' bedoel ik dus dat de naam en gegevens van de docenten in kwestie niet worden geregistreerd, niet dat de melder zelf per se anoniem blijft.

Die mensen/onafhankelijke organisaties waren studenten, scholieren en ouders.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')