quote:Filosofen universiteit Groningen boos over komst Paul Cliteur (FvD)
GRONINGEN - Studenten en docenten van de afdeling filosofie van de Rijksuniversiteit Groningen komen in opstand vanwege de komst van Paul Cliteur, die verbonden is aan Forum voor Democratie. De hoogleraar is gevraagd te komen spreken tijdens de Nacht van de Filosofie, meldt de universiteitskrant.
De decaan wijsbegeerte heeft in een mail aan de faculteit aangegeven in gesprek te willen over de zorgen die leven. Hij belooft om het uitnodigingen van gastsprekers voortaan ’transparanter en beter bespreekbaar te maken’, aldus de UKrant.
De decaan wijsbegeerte heeft in een mail aan de faculteit aangegeven in gesprek te willen over de zorgen die leven. Hij belooft om het uitnodigingen van gastsprekers voortaan ’transparanter en beter bespreekbaar te maken’, aldus de UKrant.
Ook Martin Lenz, hoofd van de vakgroep geschiedenis van de filosofie, maakt bezwaar tegen de komst van ’propagandist’ Cliteur. „Mensen als Cliteur… Ze beweren op heel redelijke wijze, heel belachelijke dingen. Moeten we zulke sprekers een podium geven?”, schrijft Lenz in een beklag van meer dan duizend woorden.
Cliteur is voorzitter van het wetenschappelijk bureau van Forum voor Democratie. Die partij won vorige week op verpletterende wijze de Provinciale Statenverkiezingen en wordt met dertien zetels de grootste partij in de Eerste Kamer.
https://www.telegraaf.nl/(...)utm_campaign=twitter
Hoezo mening?quote:Op woensdag 27 maart 2019 11:57 schreef probeer het volgende:
Die filosofen mogen dat niet van mening zijn of zo? Iedereen moet FvD en diens politici lief vinden?
Cliteur is niet het FvD. Die man was al een bekend filosoof en commentator lang voordat iemand ooit van Baudet had gehoord.quote:Op woensdag 27 maart 2019 12:08 schreef dagobertE6 het volgende:
[..]
Hoezo mening?
de FvD zijn grotere leugenaars dan de rest van Rechts en past niet in het wetenschap thuis.
Ja, dat mag je dus vinden op de universiteit Groningen. En als er andere mensen zijn die iets vinden wat op het tegenovergestelde lijkt, dan kunnen ze daar met z'n allen over in gesprek. Zoals die filosofen dus ook voorstellen.quote:Op woensdag 27 maart 2019 12:08 schreef dagobertE6 het volgende:
[..]
Hoezo mening?
de FvD zijn grotere leugenaars dan de rest van Rechts en past niet in het wetenschap thuis.
Mensen zijn meer dan hun partijlidmaatschap. Deze man is filosoof en heeft een interessant perspectief te belichten.quote:Op woensdag 27 maart 2019 12:08 schreef dagobertE6 het volgende:
[..]
Hoezo mening?
Volgens sommige Groningse docenten niet. En als andere Groningse docenten of studenten het daar niet mee eens zijn, kunnen ze daar samen over in gesprek.quote:Op woensdag 27 maart 2019 12:12 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Mensen zijn meer dan hun partijlidmaatschap. Deze man is filosoof en heeft een interessant perspectief te belichten.
Maar ook mentor van Baudet.quote:Op woensdag 27 maart 2019 12:11 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Cliteur is niet het FvD. Die man was al een bekend filosoof en commentator lang voordat iemand ooit van Baudet had gehoord.
"Leugenaars".quote:Op woensdag 27 maart 2019 12:08 schreef dagobertE6 het volgende:
[..]
Hoezo mening?
Dat klopt, maar dat is Scruton ook en ik kan me moeilijk voorstellen dat hij niet welkom zou zijn geweest. Het probleem is misschien dat Cliteur zich ook politiek nadrukkelijk met Baudet associeert, maar of dat nu een reden moet zijn om hem niet te laten spreken? De man kwalificeert nog altijd als filosoof, lijkt me, of hij nu zich nu wel of niet bezighoudt met de totstandkoming van politiek beleid.quote:
Daar ja. Niet door brieven te schrijven dat je hem niet wil hebben en (hopen) dat de decaan dan uiteindelijk zwicht voor de controverse. Dat heeft niks met een open debat te maken, ook niet als je zegt 'er is over gepraat'.quote:Op woensdag 27 maart 2019 12:17 schreef probeer het volgende:
[..]
Volgens sommige Groningse docenten niet. En als andere Groningse docenten of studenten het daar niet mee eens zijn, kunnen ze daar samen over in gesprek.
Waar lees je dat?quote:Op woensdag 27 maart 2019 12:31 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Daar ja. Niet door brieven te schrijven dat je hem niet wil hebben en (hopen) dat de decaan dan uiteindelijk zwicht voor de controverse. Dat heeft niks met een open debat te maken, ook niet als je zegt 'er is over gepraat'.
De mening dat Cliteur een sukkeltje is mag niet?quote:
In de OP en in andere artikels erover.quote:
Een goede decaan verdedigt de keuze voor een gastspreker met prima papieren tegen mensen die niet zo goed snappen waarom het op de universiteit van belang is om te kunnen praten en discussiëren met mensen met uiteenlopende visies.quote:Ik zou zeggen dat een goede decaan zoiets inderdaad niet achter gesloten deuren doet, maar daarover in dialoog treedt met zijn studenten.
quote:Op woensdag 27 maart 2019 12:39 schreef probeer het volgende:
[..]
De mening dat Cliteur een sukkeltje is mag niet?
Er staat toch nergens dat die filosofen anderen (bv studenten) willen verbieden?
In ieder geval Martin Lenz (hoofd van de vakgroep geschiedenis van de filosofie) maakt bezwaar tegen Cliteur's komst. Dat wil zeggen dat hij dus niet wil dat Cliteur een podium krijgt om zijn mening te verkondigen. In plaats van de discussie met argumenten aan te gaan.quote:Ook Martin Lenz, hoofd van de vakgroep geschiedenis van de filosofie, maakt bezwaar tegen de komst van ’propagandist’ Cliteur.
Nee, het gaat erom dat er mensen zijn die niet willen dat iemand een zegje komt doen met wie ze het niet eens zijn. Is in de VS op universiteiten gebruikelijk en dat komt overwaaien.quote:Op woensdag 27 maart 2019 12:43 schreef probeer het volgende:
Kom op jongens ... Dit lijkt me toch wel heel erg 'spijkers op laag water zoeken'. Waar jullie helemaal gelijk hebben bij gevallen waarbij het uiten van een mening over Baudet/FvD, over bepaalde maatschappelijke normen en/of juridische grenzen heen gaan (dat soort situaties moeten we gewoon met z'n allen veroordelen) heeft dit toch wel een beetje een zweem van 'ze vinden hem niet lief dus nu zijn ze slecht'.
In de OP lees ik daar niets over. Er staat dat bepaalde studenten en docenten klachten/zorgen geuit hebben. Er staat dat de decaan in het vervolg het uitnodigen van gastsprekers transparanter en beter bespreekbaar wilt maken. Nergens een oordeel van de decaan over Baudet/Cliteur/FvD.quote:
Heb je daar linkjes van?quote:en in andere artikels erover.
Ok, mee eens. Maar waar lees je dat deze decaan dat niet doet? Hell, Cliteur is toch ook gewoon uitgenodigd?quote:Een goede decaan verdedigt de keuze voor een gastspreker met prima papieren tegen mensen die niet zo goed snappen waarom het op de universiteit van belang is om te kunnen praten en discussiëren met mensen met uiteenlopende visies.
Is dat niet iets wat jij er zelf van maakt? In de OP lees ik dat er bezwaar wordt gemaakt tegen zijn komst en er is minstens één prominente filosoof die vindt dat hij geen podium moet krijgen omdat zijn woorden propaganda zouden zijn. Dat vind ik toch wel indruisen tegen het principe van de vrije meningsuiting en -vorming dat in deze context zou moeten worden gehuldigd, vooropgesteld dat de spreker als filosoof competent is.quote:Op woensdag 27 maart 2019 12:43 schreef probeer het volgende:
Kom op jongens ... Dit lijkt me toch wel heel erg 'spijkers op laag water zoeken'. Waar jullie helemaal gelijk hebben bij gevallen waarbij het uiten van een mening over Baudet/FvD, over bepaalde maatschappelijke normen en/of juridische grenzen heen gaan (dat soort situaties moeten we gewoon met z'n allen veroordelen) heeft dit toch wel een beetje een zweem van 'ze vinden hem niet lief dus nu zijn ze slecht'.
Wat is volgens jou het verschil tussen een brief schrijven dat je iemand niet wil hebben en je zorgen uiten over iemands komst?quote:Op woensdag 27 maart 2019 12:49 schreef probeer het volgende:
[..]
In de OP lees ik daar niets over. Er staat dat bepaalde studenten en docenten klachten/zorgen geuit hebben. Er staat dat de decaan in het vervolg het uitnodigen van gastsprekers transparanter en beter bespreekbaar wilt maken. Nergens een oordeel van de decaan over Baudet/Cliteur/FvD.
[..]
Heb je daar linkjes van?
[..]
Ok, mee eens. Maar waar lees je dat deze decaan dat niet doet? Hell, Cliteur is toch ook gewoon uitgenodigd?
Wel een oordeel van het hoofd van de vakgroep geschiedenis van de filosofie. Dat is wel iemand die iets in de melk te brokkelen heeft.quote:Op woensdag 27 maart 2019 12:49 schreef probeer het volgende:
[..]
In de OP lees ik daar niets over. Er staat dat bepaalde studenten en docenten klachten/zorgen geuit hebben. Er staat dat de decaan in het vervolg het uitnodigen van gastsprekers transparanter en beter bespreekbaar wilt maken. Nergens een oordeel van de decaan over Baudet/Cliteur/FvD.
quote:Ook Martin Lenz, hoofd van de vakgroep geschiedenis van de filosofie, maakt bezwaar tegen de komst van ’propagandist’ Cliteur. „Mensen als Cliteur… Ze beweren op heel redelijke wijze, heel belachelijke dingen. Moeten we zulke sprekers een podium geven?”, schrijft Lenz in een beklag van meer dan duizend woorden.
Dat mag je toch vinden? Toegegeven, ik vind dat persoonlijk nogal bekrompen en een tikkeltje laf. Maar het is niet verboden om je bekrompen en laf te gedragen.quote:Op woensdag 27 maart 2019 12:47 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Nee, het gaat erom dat er mensen zijn die niet willen dat iemand een zegje komt doen met wie ze het niet eens zijn. Is in de VS op universiteiten gebruikelijk en dat komt overwaaien.
Blijkbaar niet genoeg om een uitnodiging tegen te houden. Een uitnodiging die, naar ik aanneem, gemaakt is door studenten die Cliteur daar wél willen hebben. Als hij dan niet naar Cliteur wilt luisteren of met hem in gesprek gaan, dan komt hij toch lekker niet naar die bijeenkomst?quote:Op woensdag 27 maart 2019 12:52 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Wel een oordeel van het hoofd van de vakgroep geschiedenis van de filosofie. Dat is wel iemand die iets in de melk te brokkelen heeft.
[..]
Het zou mensen sieren als ze er eens gewoon mee in gesprek gaan inplaats ze vanteveoren al als grof vuil af te serveren. Het werkt bovendien nog eens averrechts ook, dat heeft de laatste verkiezingsuitslag wel bewezen.quote:Op woensdag 27 maart 2019 11:57 schreef probeer het volgende:
Die filosofen mogen dat niet van mening zijn of zo? Iedereen moet FvD en diens politici lief vinden?
Ligt helemaal aan de persoon, de inhoud van de brief en het 'zorgen uiten'. Daar kan je toch niets over zeggen zo?quote:Op woensdag 27 maart 2019 12:52 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Wat is volgens jou het verschil tussen een brief schrijven dat je iemand niet wil hebben en je zorgen uiten over iemands komst?
Ach kom op. Dit is gewoon weer een poging om onwelgevallige meningen en degenen die ze uiten te smoren.quote:Op woensdag 27 maart 2019 12:43 schreef probeer het volgende:
Mee eens.quote:Op woensdag 27 maart 2019 12:55 schreef Hathor het volgende:
[..]
Het zou mensen sieren als ze er eens gewoon mee in gesprek gaan inplaats ze vanteveoren al als grof vuil af te serveren.
Dat lijkt wel een aardige factor geweest te zijn ja.quote:Het werkt bovendien nog eens averrechts ook, dat heeft de laatste verkiezingsuitslag wel bewezen.
Hoe dan? Omdat die klagers hun klacht bij de decaan leggen? Daar zijn die lui toch (onder andere) voor, om het gezeik van studenten en medewerkers aan te horen?quote:Op woensdag 27 maart 2019 12:57 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ach kom op. Dit is gewoon weer een poging om onwelgevallige meningen en degenen die ze uiten te smoren.
In ieder geval Lenz probeert anderen ervan te overtuigen dat de komst van Cliteur een slecht idee is, waarschijnlijk om te proberen die alsnog te voorkomen. Dat gaat verder dan ergens een mening over hebben.quote:Op woensdag 27 maart 2019 12:53 schreef probeer het volgende:
[..]
Dat mag je toch vinden? Toegegeven, ik vind dat persoonlijk nogal bekrompen en een tikkeltje laf. Maar het is niet verboden om je bekrompen en laf te gedragen.
De tweede zin in het artikel is letterlijk "De hoogleraar is gevraagd te komen spreken tijdens de Nacht van de Filosofie, meldt de universiteitskrant.".
Er hebben wat mensen klachten. Prima. Die mogen ze uiten. Er staat nergens dat daar blind aan toegegeven wordt.
quote:GRONINGEN – Filosofiestudenten en -docenten van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) willen de komst van professor Paul Cliteur blokkeren.
De hoogleraar is uitgenodigd om te spreken tijdens de Groningse Nacht van de Filosofie op 5 april, maar filosofiestudenten en -docenten vinden dat de hoogleraar geen podium moet krijgen. Cliteur is rechtsgeleerde, filosoof en publicist en wordt als controversieel gezien door zijn verbintenis met Forum voor Democratie.
Geschokkeerd
Martin Lenz, hoofd van de vakgroep Geschiedenis van de Filosofie, meent dat het bieden van een podium gelijk staat aan het ondersteunen van Cliteur’s standpunten.
Hihitwitter:ivanengelshoven twitterde op donderdag 21-03-2019 om 11:03:41Baudet zegt dat de samenleving wordt ondermijnd door onze universiteiten.Ik vind dit zeer kwalijk.We moeten pal staan voor de wetenschap. De samenleving is gebouwd op het werk & kennis van wetenschappers & docenten.We moeten de academische vrijheid beschermen,niet verdacht maken. reageer retweet
Waarom dit trekt veel meer aanhangers of het tegenovergestelde uiteraard.quote:Op woensdag 27 maart 2019 12:55 schreef Hathor het volgende:
[..]
Het zou mensen sieren als ze er eens gewoon mee in gesprek gaan inplaats ze vanteveoren al als grof vuil af te serveren. Het werkt bovendien nog eens averrechts ook, dat heeft de laatste verkiezingsuitslag wel bewezen.
Dat gaat inderdaad verder dan alleen een mening hebben. Dat is 'een mening hebben, die mening uiten, en anderen van die mening proberen te overtuigen'. Lijkt me een hele normale gang van zaken omtrent meningen. Wij doen hier niets anders. Betekent niet dat dat overtuigen ook altijd succesvol isquote:Op woensdag 27 maart 2019 12:59 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
In ieder geval Lenz probeert anderen ervan te overtuigen dat de komst van Cliteur een slecht idee is, waarschijnlijk om te proberen die alsnog te voorkomen. Dat gaat verder dan ergens een mening over hebben.
Nou, dat lijkt me een argument wat heel makkelijk onderuit te halen is door de studenten/medewerkers die Cliteur graag zien verschijnen op die nacht van de filosofie.quote:https://groningerkrant.nl(...)nacht-van-filosofie/
[..] Martin Lenz meent dat het bieden van een podium gelijk staat aan het ondersteunen van Cliteur’s standpunten. [..]
Nee maar het is een beetje sneu als je als docent boos bent omdat er iemand komt spreken met een andere mening.quote:Op woensdag 27 maart 2019 11:57 schreef probeer het volgende:
Tja misschien ben ik gek hoor, maar ik zou toch zeggen dat klagen dat iemand komt spreken bij instanties die daar wat aan kunnen doen, toch wel gelijk staat aan uiten dat je iemand ergens niet wil hebben. Maar jij ziet het meer als een abstract filosofisch debat in briefvorm misschien.quote:Op woensdag 27 maart 2019 12:57 schreef probeer het volgende:
[..]
Ligt helemaal aan de persoon, de inhoud van de brief en het 'zorgen uiten'. Daar kan je toch niets over zeggen zo?
Zolang het geen 'verbieden' is (wat die vakgroepkerel helemaal niet kan) is er weinig aan de hand.
Hij is uitgenodigd. Blijkbaar zijn er dus studenten die hem daar wel willen. Anderen zijn het daar weer niet mee eens.quote:Op woensdag 27 maart 2019 12:59 schreef Aquarii het volgende:
Je zag het ook toen Jordan Peterson op de UVA wilde komen en het protest tegen de komst van Baudet.
Die docenten en studenten willen blijkbaar alleen sprekers horen die hun eigen wereldbeeld bevestigen.Hihitwitter:ivanengelshoven twitterde op donderdag 21-03-2019 om 11:03:41Baudet zegt dat de samenleving wordt ondermijnd door onze universiteiten.Ik vind dit zeer kwalijk.We moeten pal staan voor de wetenschap. De samenleving is gebouwd op het werk & kennis van wetenschappers & docenten.We moeten de academische vrijheid beschermen,niet verdacht maken. reageer retweet
academische vrijheidquote:Op woensdag 27 maart 2019 12:59 schreef Aquarii het volgende:
Je zag het ook toen Jordan Peterson op de UVA wilde komen en het protest tegen de komst van Baudet.
Die docenten en studenten willen blijkbaar alleen sprekers horen die hun eigen wereldbeeld bevestigen.Hihitwitter:ivanengelshoven twitterde op donderdag 21-03-2019 om 11:03:41Baudet zegt dat de samenleving wordt ondermijnd door onze universiteiten.Ik vind dit zeer kwalijk.We moeten pal staan voor de wetenschap. De samenleving is gebouwd op het werk & kennis van wetenschappers & docenten.We moeten de academische vrijheid beschermen,niet verdacht maken. reageer retweet
Studenten of het schoolbestuur?quote:Op woensdag 27 maart 2019 13:05 schreef probeer het volgende:
[..]
Hij is uitgenodigd. Blijkbaar zijn er dus studenten die hem daar wel willen. Anderen zijn het daar weer niet mee eens.
Of ze zijn bang dat anderen die meer openminded zijn, erachter komen dat een tegenstander misschien best goede argumenten heeft of ze zelfs kan overtuigen. Veel mensen in linkse bubbeltjes kakelen alleen elkaar na en horen nooit het andere geluid. Dat geeft activisten macht.quote:Op woensdag 27 maart 2019 12:59 schreef Aquarii het volgende:
Die docenten en studenten willen blijkbaar alleen sprekers horen die hun eigen wereldbeeld bevestigen
Abso-fucking-luut ja.quote:Op woensdag 27 maart 2019 13:03 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Nee maar het is een beetje sneu als je als docent boos bent omdat er iemand komt spreken met een andere mening.
Dat ben ik helemaal met je eens. Ik zie alleen niet hoe dat per se een probleem is. Ze hebben hun klacht geuit, de decaan zegt dat hij wilt streven naar meer dialoog over het uitnodigen van sprekers, and thats it. Nergens dat die klachten daadwerkelijk gehonoreerd worden.quote:Op woensdag 27 maart 2019 13:04 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Tja misschien ben ik gek hoor, maar ik zou toch zeggen dat klagen dat iemand komt spreken bij instanties die daar wat aan kunnen doen, toch wel gelijk staat aan uiten dat je iemand ergens niet wil hebben.
Ik snap niet hoe je daar nou bij komt.quote:Maar jij ziet het meer als een abstract filosofisch debat in briefvorm misschien.
Geen idee. Een van de twee, misschien beiden. Maakt dat wat uit dan?quote:
Als docent aan een universiteit zou je m.i. je studenten niet moeten beschermen tegen "enge woorden" door mensen met onwelwillige meningen te weigeren, waar het wel naar riekt als je bezwaar maakt tegen een bezoek van, maar door de dialoog aan te gaan en zo je studenten te overtuigen van je gelijk, wat ze menen te hebben; en dan hoef je niet iedereen maar langs te laten komen maar schijnbaar waren er wel mensen aan de universiteit die hem langs hebben willen doen komen.quote:Op woensdag 27 maart 2019 13:07 schreef probeer het volgende:
[..]
Abso-fucking-luut ja.
En zeker als je dat doet met een argument als 'aanhoren staat gelijk aan het met hem eens zijn'.
En dan zullen er nu wat studenten zijn die die kerel een stukje minder mogen / respecteren (degenen die Cliteur uitgenodigd hebben) en wat studenten die die kerel een stukje meer mogen / respecteren (degenen die het met zijn klacht eens zijn). Zoals wel vaker het geval wanneer een docent zijn/haar mond open doet.
Dan schrijft men toch niet de studenten, ik dacht dat onze niks is gevraagd geworden toen die filosoof daar kwam spreken.quote:Op woensdag 27 maart 2019 13:10 schreef probeer het volgende:
[..]
Geen idee. Een van de twee, misschien beiden. Maakt dat wat uit dan?
Het is vooral gezeik, het wordt een probleem als het ook daadwerkelijk zijn doel bereikt.quote:Op woensdag 27 maart 2019 13:09 schreef probeer het volgende:
[..]
Dat ben ik helemaal met je eens. Ik zie alleen niet hoe dat per se een probleem is. Ze hebben hun klacht geuit, de decaan zegt dat hij wilt streven naar meer dialoog over het uitnodigen van sprekers, and thats it. Nergens dat die klachten daadwerkelijk gehonoreerd worden.
[..]
Ik snap niet hoe je daar nou bij komt.
Mee eens.quote:Op woensdag 27 maart 2019 13:11 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Als docent aan een universiteit zou je m.i. je studenten niet moeten beschermen tegen "enge woorden" door mensen met onwelwillige meningen te weigeren, waar het wel naar riekt als je bezwaar maakt tegen een bezoek van, maar door de dialoog aan te gaan en zo je studenten te overtuigen van je gelijk, wat ze menen te hebben;
Gaat dat nu dan niet meer door dan? Die uitnodiging is toch verstuurd? Ik lees nergens dat de uitnodiging ook weer ingetrokken is.quote:en dan hoef je niet iedereen maar langs te laten komen maar schijnbaar waren er wel mensen aan de universiteit die hem langs hebben willen doen komen.
Precies.quote:Op woensdag 27 maart 2019 13:12 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Het is vooral gezeik, het wordt een probleem als het ook daadwerkelijk zijn doel bereikt.
Lenz maakt bezwaar tegen de komst, dat gaat wel verder dan een vraag omtrent het beleid.quote:Op woensdag 27 maart 2019 13:14 schreef probeer het volgende:
[..]
Mee eens.
Al zegt die docent nergens 'Cliteur mag niet komen', maar stelt hij de vraag 'Moeten we dat wel willen?'. Een zeer vooringenomen vraag waaruit zijn eigen standpunt meteen duidelijk is. Maar wel een vraag die hij stelt (aan zijn universiteit en studenten), nergens een roep om een verbod.
[..]
Gaat dat nu dan niet meer door dan? Die uitnodiging is toch verstuurd? Ik lees nergens dat de uitnodiging ook weer ingetrokken is.
Ja, hij geeft meteen zijn eigen antwoord op de vraag die hij zichzelf en zijn collega's en studenten stelt.quote:Op woensdag 27 maart 2019 13:15 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Lenz maakt bezwaar tegen de komst, dat gaat wel verder dan een vraag omtrent het beleid.
Dat is een valse tegenstelling. Beweren dat iemand geen podium gegeven mag worden gaat veel verder dan 'ik zou hem zelf niet uitgenodig hebben wanneer ik in de commissie voor de uitnodigingen had gezeten'.quote:Op woensdag 27 maart 2019 13:05 schreef probeer het volgende:
[..]
Hij is uitgenodigd. Blijkbaar zijn er dus studenten die hem daar wel willen. Anderen zijn het daar weer niet mee eens.
Ja en dat is hoe het zou moeten toch, een fel debat, iemand vindt dit, de meeste vinden dat, ga de dialoog aan zolang dit redelijkerwijs kan verlopen.quote:Op woensdag 27 maart 2019 13:19 schreef probeer het volgende:
Op onze universiteit liep een filosofie/theologie docent rond die een stukje typte over dat hij abortus wil verbieden omdat het gelijk staat aan moord.
Daar ontstond een fel debat over.
En toen gebeurde er vervolgens helemaal niets.
Hoe? Volgens mij is het een vrij simpele constatering dat er daar mensen zijn die hem daar wel willen hebben spreken (ergo, de uitnodiging) en mensen die hem daar niet willen hebben spreken (de klagers).quote:Op woensdag 27 maart 2019 13:21 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat is een valse tegenstelling.
Dat klopt. Maar ik zie nog steeds niet hoe die bewering blijkbaar afdoet aan de mogelijkheid om sprekers uit te nodigen. Het zegt hooguit wat over degene die de bewering maakt. (Tot nu toe) vrijwel niets over de rest van die universiteit.quote:Beweren dat iemand geen podium gegeven mag worden gaat veel verder dan 'ik zou hem zelf niet uitgenodigd hebben wanneer ik in de commissie voor de uitnodigingen had gezeten'.
Dit is wat de programmeur er zelf over te zeggen heeft.quote:Guus Termeer, programmeur van Studium Generale, zegt dat ook hij bezorgde reacties van studenten en docenten heeft gekregen. Maar dat is niets in vergelijking met de klachten die vorige maand binnenkwamen naar aanleiding van Carles Puigdemonts optreden.
Als het erop aankomt, is het aan de academische gemeenschap om de intellectuele diversiteit te beschermen, denkt Termeer. 'Het is belangrijk om mensen de kans te geven een vrije discussie te voeren, zo lang er maar ruimte is voor een kritisch debat.'
https://www.ukrant.nl/filosofen-boos-over-komst-paul-cliteur/
Dat is dan ook zo ongeveer waar die decaan voor pleit, ruimte voor die dialoog. Waar lees jij dat het dan toch anders loopt nu?quote:Op woensdag 27 maart 2019 13:23 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ja en dat is hoe het zou moeten toch, een fel debat, iemand vindt dit, de meeste vinden dat, ga de dialoog aan zolang dit redelijkerwijs kan verlopen.
Dan behoeft die Unie helemaal niet genoemd te worden!quote:Op woensdag 27 maart 2019 13:25 schreef probeer het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar ik zie nog steeds niet hoe die bewering blijkbaar afdoet aan de mogelijkheid om sprekers uit te nodigen. Het zegt hooguit wat over degene die de bewering maakt. (Tot nu toe) vrijwel niets over de rest van die universiteit.
In het feit men bezwaar maakt op de komst, of gaat dit topic over de decaan?quote:Op woensdag 27 maart 2019 13:26 schreef probeer het volgende:
[..]
Dat is dan ook zo ongeveer waar die decaan voor pleit, ruimte voor die dialoog. Waar lees jij dat het dan toch anders loopt nu?
Komt allemaal overwaaien vanuit de VS.quote:Op woensdag 27 maart 2019 13:30 schreef Vasilevski het volgende:
Die filosofen vinden er wat van dat Cliteur komt. En daar vinden andere mensen wat van. En dan vinden andere mensen dáár weer wat van. Dat is op zich allemaal niet zo spannend.
Het wijst wel op een soort lafheid bij de klagers. Ze voeren publieke druk op tegen 'controversiële sprekers'. Als daar een reactie op komt dan doen ze alsof hun neus bloedt. "Nee, we willen niet dat hij gecanceld wordt, we willen alleen een discussie starten." Alleen heb je dan al wel de knuppel in het hoenderhok gegooid en de taal van 'no-platforming' gebruikt, wat wereldwijd ook soms samengaat met intimidatie en geweld tegen sprekers met 'verkeerde' meningen.
Er is wel een vertrutting gaande aan de RUG als je dit soort berichten leest. Ook in de Universiteitskrant gaat het tegenwoordig allemaal over hoe slecht de witte man is. Op een gegeven moment is Amsterdam al één grote parodie op een universiteit geworden, en dan is de rest vanzelf aan de beurt.
Dat is sowieso reden #1. Andere denkbeelden vormen een bedreiging voor de eigen hegemonie. Niet alleen links is daar schuldig aan, maar aangezien zij momenteel de leerinstituten in een wurggreep houden, maken ze zich daar het meest schuldig aan. Overal in het Westen.quote:Op woensdag 27 maart 2019 13:07 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Of ze zijn bang dat anderen die meer openminded zijn, erachter komen dat een tegenstander misschien best goede argumenten heeft of ze zelfs kan overtuigen. Veel mensen in linkse bubbeltjes kakelen alleen elkaar na en horen nooit het andere geluid. Dat geeft activisten macht.
Bezwaar maken =/ bezwaar toegekend krijgen.quote:Op woensdag 27 maart 2019 13:31 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
In het feit men bezwaar maakt op de komst, of gaat dit topic over de decaan?
Dan hoop ik op de brandstofprijzen van dat land.quote:Op woensdag 27 maart 2019 13:33 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Komt allemaal overwaaien vanuit de VS.
Kijk eens aan. Nóg minder aan het handje dan eerder gedacht, dus.quote:Op woensdag 27 maart 2019 13:33 schreef PiyeReloaded het volgende:
Het is opmerkelijk dat de focus zo ligt op Martin Lenz (dat de Telegraaf daar de focus op legt), omdat deze man nu net niet actief zijn komst probeert tegen te houden, maar in zijn eigen blog een discussie start (waar ie een aantal redelijke punten maakt en een aantal waar ik het niet per se mee eens ben).
Martin Lenz is niet de persoon die de programmeur heeft aangeschreven om Paul Cliteur niet te laten komen. Misschien dat de Telegraaf zijn woorden uitlicht omdat ze zo makkelijk te vinden zijn, maar veel mensen er zelf toch niet naar zoeken.
https://handlingideas.blo(...)ists-a-platform/amp/
En dan een zin later:quote:Op woensdag 27 maart 2019 13:33 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Dat is sowieso reden #1. Andere denkbeelden vormen een bedreiging voor de eigen hegemonie.
quote:Niet alleen links is daar schuldig aan, maar aangezien zij momenteel de leerinstituten in een wurggreep houden, maken ze zich daar het meest schuldig aan. Overal in het Westen.
Je hebt mij geenszins iets ansers zien schrijven.quote:Op woensdag 27 maart 2019 13:33 schreef probeer het volgende:
[..]
Bezwaar maken =/ bezwaar toegekend krijgen.
Wat veel gevaarlijker is, is dat de decaan van de faculteit nu al aangeeft dat hij in de toekomst 'controversiële uitnodigingen bespreekbaar wil maken'. Ja dat kan natuurlijk op allerlei manieren. Dat kan ook betekenen dat alles eerst langs de jankbekken moet en dan heb je dus nooit meer 'controversiële sprekers', alleen nog maar middle-of-the-road.quote:Op woensdag 27 maart 2019 13:33 schreef PiyeReloaded het volgende:
Het is opmerkelijk dat de focus zo ligt op Martin Lenz (dat de Telegraaf daar de focus op legt), omdat deze man nu net niet actief zijn komst probeert tegen te houden, maar in zijn eigen blog een discussie start (waar ie een aantal redelijke punten maakt en een aantal waar ik het niet per se mee eens ben).
Martin Lenz is niet de persoon die de programmeur heeft aangeschreven om Paul Cliteur niet te laten komen. Misschien dat de Telegraaf zijn woorden uitlicht omdat ze zo makkelijk te vinden zijn, maar veel mensen er zelf toch niet naar zoeken.
https://handlingideas.blo(...)ists-a-platform/amp/
Ja ze hebben ook hun goede dingen.quote:Op woensdag 27 maart 2019 13:34 schreef john2406 het volgende:
[..]
Dan hoop ik op de brandstofprijzen van dat land.
Dat vind ik ook een erg ambigue uitspraak inderdaad.quote:Op woensdag 27 maart 2019 13:37 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
Wat veel gevaarlijker is, is dat de decaan van de faculteit nu al aangeeft dat hij in de toekomst 'controversiële uitnodigingen bespreekbaar wil maken'. Ja dat kan natuurlijk op allerlei manieren. Dat kan ook betekenen dat alles eerst langs de jankbekken moet en dan heb je dus nooit meer 'controversiële sprekers', alleen nog maar middle-of-the-road.
Die zullen wel niet over komen waaien neem ik aan he?quote:Op woensdag 27 maart 2019 13:37 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ja ze hebben ook hun goede dingen.
quote:Op woensdag 27 maart 2019 13:37 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
Wat veel gevaarlijker is, is dat de decaan van de faculteit nu al aangeeft dat hij in de toekomst 'controversiële uitnodigingen bespreekbaar wil maken'. Ja dat kan natuurlijk op allerlei manieren. Dat kan ook betekenen dat alles eerst langs de jankbekken moet en dan heb je dus nooit meer 'controversiële sprekers', alleen nog maar middle-of-the-road.
Vrees van niet helaas.quote:Op woensdag 27 maart 2019 13:39 schreef john2406 het volgende:
[..]
Die zullen wel niet over komen waaien neem ik aan he?
1) Hij zegt nergens 'controversiële uitnodigingen'. Daarmee zou hij een waardeoordeel uiten over deze uitnodiging, en dat doet hij niet.quote:Op woensdag 27 maart 2019 13:38 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Dat vind ik ook een erg ambigue uitspraak inderdaad.
Dat zegt hij niet.quote:Op woensdag 27 maart 2019 13:37 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 27 maart 2019 13:43 schreef probeer het volgende:
[..]
Dat zegt hij niet.
Hij zegt dat hij uitnodigingen meer bespreekbaar wilt maken.
Dat controversiële verzin jij er bij om er een draai aan te geven waardoor het lijkt alsof die decaan een kant gekozen heeft.
https://www.ukrant.nl/filosofen-boos-over-komst-paul-cliteur/quote:Lodi Nauta, decaan wijsbegeerte, stuurde afgelopen vrijdag de hele faculteit een mail om de zorgen te bespreken. In de mail belooft hij om controversiële uitnodigingen in de toekomst transparanter en beter bespreekbaar te maken.
En wie bepaalt of iemand controversieel is? Hoe controversieel moet iemand zijn om niet met hem/haar in discussie te gaan?quote:Op woensdag 27 maart 2019 13:37 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
Het is niet per de fout, het is alleen ambigu. Het kan ook een zoethoudertje voor klagers zijn, maar het kan ook betekenen dat je gewoon controverse gaat vermijden, of het kan betekenen dat je het proces van uitnodigen meer interactief wil maken.quote:Op woensdag 27 maart 2019 13:42 schreef probeer het volgende:
[..]
1) Hij zegt nergens 'controversiële uitnodigingen'. Daarmee zou hij een waardeoordeel uiten over deze uitnodiging, en dat doet hij niet.
2) Wat had hij dan moeten zeggen? "Jullie klachten vinden hier geen gehoor", "We gaan het hier niet eens over hebben"?
Fair enough. Kan het nog steeds gewoon een constatering zijn. Wat in feite correct is.quote:Op woensdag 27 maart 2019 13:46 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
[..]
https://www.ukrant.nl/filosofen-boos-over-komst-paul-cliteur/
En afsluitend zelfs:quote:De meningen over de uitnodiging aan Cliteur zijn verdeeld, zegt Nauta. Sommige mensen binnen de faculteit maken zich ernstig zorgen, omdat de FvD ‘bepaalde standpunten heeft en tactieken gebruikt waar niet iedereen het mee eens is’.
Anderen vinden dat er binnen de universiteit ruimte moet zijn voor controversiële meningen. Maar ook dat de procedure rond het uitnodigen van controversiële figuren transparanter zou moeten zijn voor de andere genodigde sprekers en de faculteit in zijn geheel.
Door de zorgen over Cliteurs optreden zal het faculteitsbestuur de organisatie benaderen om in de komende maanden een evaluatie te houden. Tijdens deze gesprekken zal worden besproken hoe de organisatie is verlopen en hoe dit in de toekomst beter kan.
Kritisch debat
Guus Termeer, programmeur van Studium Generale, zegt dat ook hij bezorgde reacties van studenten en docenten heeft gekregen. Maar dat is niets in vergelijking met de klachten die vorige maand binnenkwamen naar aanleiding van Carles Puigdemonts optreden.
Als het erop aankomt, is het aan de academische gemeenschap om de intellectuele diversiteit te beschermen, denkt Termeer. ‘Het is belangrijk om mensen de kans te geven een vrije discussie te voeren, zo lang er maar ruimte is voor een kritisch debat.’
Het evenement is een samenwerking tussen de Faculteit Wijsbegeerte van de RUG, Groninger Forum en Studium Generale. Er zijn meer dan vijfentwintig sprekers uit verschillende vakgebieden uitgenodigd.
quote:Noot van de redactie: in de oorspronkelijke samenvatting van de blog post van Lenz hebben we een iets te krachtige term gebruikt. Om zijn visie beter weer te geven hebben we ‘het bieden van een podium gelijk aan het onderschrijven van de controversiële standpunten’ veranderd in ‘ondersteunen van de controversiële standpunten’.
Klopt. Een compleet open antwoord. Vooralsnog dus weinig aan de hand.quote:Op woensdag 27 maart 2019 13:51 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Het is niet per de fout, het is alleen ambigu. Het kan ook een zoethoudertje voor klagers zijn, maar het kan ook betekenen dat je gewoon controverse gaat vermijden, of het kan betekenen dat je het proces van uitnodigen meer interactief wil maken.
Rasmea Odeh schijnbaar. Die is zo controversieel dat het pand waar ze wordt uitgenodigd gelijk moet sluiten.quote:Op woensdag 27 maart 2019 13:46 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
En wie bepaalt of iemand controversieel is? Hoe controversieel moet iemand zijn om niet met hem/haar in discussie te gaan?
Kunnen jullie iemand bedenken die zo controversieel is dat je hem/haar zelfs niet zou willen uitnodigen om met hem in discussie te gaan? Wilders? Karadzic? Holocaustontkenners?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |