Ik vond DWDD wel frappant. Geen dolgedraaide demonisering, geen Prem, geen angstbeelden n.a.v. de speech. Dat had ook echt niet gekund. Ik denk dat er nu het besef in sluipt dat het geen spelletje is, en dat het geen zin heeft om FvD de hele dag te beledigen. Je moet nog met ze praten, je moet ze nog interviewen. In nieuwe verkiezingen moet je misschien een keer alle lijsttrekkers hebben, en als zij je dan boycotten heb je geen serieus debat.
Wat ik echt bizar vond was het gebrek aan zelfreflectie en dat niemand Maurice de Hond benoemde. Ik hoorde Meeus en Baarsma orakelen en ik moest denken aan Scott Adams (van de strip Dilbert en recenter zijn boek 'Win Bigly' over de opkomst van Trump): als je wilt bepalen hoe serieus je iemand moet nemen, kijk dan naar de kwaliteit van zijn voorspellingen, niet zijn verklaringen achteraf. Al die mensen die er totaal naast zitten en dan achteraf gaan zitten vertellen waar we naar hebben zitten kijken.
Er werd veel aandacht gewijd aan mensen die 'tegen hun economisch belang' stemmen. (Er werd een tweet geciteerd waarin FvD libertarisch werd genoemd. FvD is economisch klassiek liberaal. Dat lijkt erop maar is toch net iets anders.) Iemand noemde net de CPN. Ik dacht even dat ik naar een spotje van die partij uit de jaren '70 zat te kijken. De term 'vals klassenbewustzijn' viel nog net niet. Maar nu waren het geen noeste strokartonwerkers en apparatsjiks maar een dame met parelsnoer die daar over de strijd van de arrebeiders zat te ouwehoeren. En ik moest denken aan Trump die daar in die 'rust belt' letterlijk aan mensen vroeg: "What have you got to lose?"
Ik weet niet of de belastingplannen van FvD al zijn doorgerekend en wat ze betekenen voor welke inkomensgroepen. Ik weet wel dat het belastingstelsel nu (bewust) zo complex is gemaakt dat niemand meer precies kan zien wie voor wat betaalt in dit land. En dat als je het versimpelt met een belastingvrije voet en in ruil daarvoor de toeslagen afschaft, dit onvermijdelijk niet voor iedereen een koopkrachtstijging inhoudt. Gewoon omdat de kluwen nu zo groot en warrig is geworden dat je niet zomaar aan een draadje kunt trekken om het op te lossen. En natuurlijk komen er dan een paar duizend medewerkers van de Belastingdienst op straat te staan die nu nog een goed salaris verdienen om dit houtje-touwtje-systeem in stand te houden, maar dat is een ander verhaal.
Hoe het ook zij, ruimhartige toeslagen zijn leuk als je op een minimuminkomen zit. Het is heel fijn als de staat de helft van je huur betaalt, eerlijk is eerlijk. Alleen dan moet je wel een woning kunnen vinden! Dan moet je niet eerst 5-10 jaar moeten wachten terwijl allerlei andere, euhm, 'belangengroepen' voorrang krijgen. Je ouders gaan geen of weinig huurtoeslag krijgen als je bij hen inwoont en zelf als elektricien werkt. En als je dan eindelijk een huurwoning krijgt heb je misschien net genoeg carrière gemaakt dat je alsnog ¤700 bijna of volledig zelf moet betalen. Ik ken zoveel mensen die bewust niet teveel uren maken om dit te voorkomen. Liberaal FvD-beleid kan pijnlijk zijn op korte termijn maar op lange termijn kan het ook op allerlei manieren gunstig uitpakken. Zo niet, dan lopen die kiezers zo weer over naar PVV of SP. Dus FvD kan het zich ook niet veroorloven om te hard liberaal beleid te voeren.
Maar goed, ga mij in dit belasting- en toeslagenklimaat maar eens uitleggen hoeveel mensen er nu precies in hun eigen economische belang stemmen, behalve zeer bemiddelde VVD'ers. En graag doorrekening van koopkracht inclusief heffingskortingen, toeslagen en de gevolgen van de btw-verhoging. Dat kun je zelfs met de redeneersnelheid van Matthijs niet in een praatprogramma van een uurtje proppen.