abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator / Redactie Sport donderdag 21 maart 2019 @ 11:30:28 #51
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_185762660
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2019 11:19 schreef DireStraits7 het volgende:
Op de vraag hoe Baudet zijn plannen ging realiseren, antwoordde hij gisteren: "Als andere partijen met ons aan tafel zitten, zullen ze inzien hoe goed onze plannen zijn".
Op een ietwat sarcastische toon en een enorme grijns op z'n gezicht.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  donderdag 21 maart 2019 @ 11:30:33 #52
78918 SeLang
Black swans matter
pi_185762662
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2019 11:25 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Nee hoor, je hebt de SP nog. Die bedrijven eigenlijk vrijwel geen identiteitspolitiek.

Maar om één of andere reden wordt die partij volledig over het hoofd gezien. \
De SP mist een charismatische voorman. Erfopvolging werkt niet.

quote:
De Partij voor de Dieren doet eigenlijk ook nauwelijks aan identiteitspolitiek trouwens.
Ik denk dat die er goed aan doen om hun naam te veranderen omdat mensen met weinig politieke kennis (arbeiders) die partij al snel zien als een one-issue partij.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 21 maart 2019 @ 11:31:18 #53
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_185762671
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2019 11:23 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Is het niet. Daarom vond ik het ook kwalijk dat GL tot twee maal toe weggelopen is aan de formatietafel met onredelijke eisen.
Dat is maar goed ook, dat ze wegliepen. Voor een paar kruimels 'constructief meeregeren' heeft al genoeg schade berokkend. Basisbeurs afgeschaft, Uruzganmissies, etcetera. Het domste wat GroenLinks kan doen - en aangezien ze Jesse Klaver als lijsttrekker hebben, zullen ze dit ook wel doen - is nu halfslachtig mee gaan stemmen met de regeringspartijen in naam van de 'bestuurbaarheid'.
Waar komt toch het idee vandaan komt dat iedere partij zich maar moet schikken naar de eisen van het CDA/VVD, omdat ze anders 'weglopen'? Dit is de hele reden dat de VVD zo groot blijft ondanks al die jaren van regeren, ze wentelen alle negatieve resultaten af op de linkse partners en alle positieve zaken zoals economische groei (die overigens totaal niet bij de mensen terecht komt en puur een gevolg is van een aantrekkende wereldeconomie) trekken ze naar zichzelf toe.
Antifa
pi_185762673
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2019 11:22 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Nederland is een conservatief landje geworden. :')
Nederland is altijd al conservatief geweest. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is Nederland nooit links geweest. En zal het de komende decennia ook niet worden. Tenzij jongeren opeens massaal gaan stemmen.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_185762675
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2019 11:27 schreef Monolith het volgende:

[..]

Dat doe je toch ook gewoon als je eist dat er bewindslieden moeten opstappen voor jou steun? Natuurlijk, je kunt terugkrabbelen en toegeven dat dat gewoon wat gebral was om je achterban te enthousiasmeren, maar dat is ook niet erg lekker voor je geloofwaardigheid.
Tsja, ik las zelfs dat complete volksstammen denken dat FvD nu een nieuwe coalitie mag gaan vormen in de Eerste Kamer.

Dat zegt toch wel alles.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_185762682
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2019 11:24 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik snap je punt wel hoor.

Maar het grootste probleem van de politiek op dit moment is (imo) dat er geen ideologie meer is. Geen grotere visie. Daarom versnippert het allemaal zo en switchen kiezers bij elke verkiezingen van partij.

Bijvoorbeeld, wie komt er nog op voor arbeiders? Links is helemaal op identiteitspolitiek gedoken en pro-immigratie, wat lijnrecht tegen de belangen van laaggeschoolden/ arbeiders etc in gaat, wat hun natuurlijke en traditionele achterban is.

De oude communisten van vroeger (GL) zijn tegenwoordig de grootste fanboys van neoliberaal beleid.

etc
Ach kom, dat is ook gewoon holle retoriek. De SP probeerde het met een dergelijk ideologische profilering, maar daar is gewoon niemand in geïnteresseerd.
De CU heeft een consistent ideologisch verhaal. D66 heeft wel degelijks een ideologisch profiel, ook al zint je dat niet. GL idem.
De VVD is misschien onder Rutte ogenschijnlijk een visieloze partij, maar die doet eigenlijk gewoon met success waar ze al decennia voor staan.
Het CDA onder Buma is misschien nog wel de meest zwalkende partij.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_185762684
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2019 11:28 schreef -Chakotay- het volgende:
38,2 % linkse partijen (heb ik zelfs Partij voor de Dieren meegerekend)
en dan nog een linkse koers inslaan

zegt genoeg over de betrouwbaarheid van de politiek
Een links blok is vrijwel onmogelijk om te halen in de Eerste Kamer. 7 Partijen en 35 zetels. En dan ben ik ook nog zo vrij geweest om D66 and 50plus als links te rekenen, waarover te discussiëren valt.
pi_185762710
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2019 11:31 schreef VoMy het volgende:

[..]

Waar komt toch het idee vandaan komt dat iedere partij zich maar moet schikken naar de eisen van het CDA/VVD, omdat ze anders 'weglopen'? Dit is de hele reden dat de VVD zo groot blijft ondanks al die jaren van regeren, ze wentelen alle negatieve resultaten af op de linkse partners en alle positieve zaken zoals economische groei (die overigens totaal niet bij de mensen terecht komt en puur een gevolg is van een aantrekkende wereldeconomie) trekken ze naar zichzelf toe.
Ik vind het interessant om te zien dat linkse partijen verweten wordt dat ze VVD-beleid uitvoeren (zie opkomst GL), terwijl de rechtse partijen verweten wordt te veel links beleid te voeren (zie opkomst FvD). En dat vervolgens niemand zo snugger is om de conclusie te trekken dat er dus van beide kanten water bij de wijn gedaan is en er best een mooie consensus tevoorschijn gekomen is.

De reden dat de VVD zo groot blijft, is omdat er vrijwel geen reëel alternatief is en de achterban vrij trouw is (bv. ondernemers).
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_185762724
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2019 11:31 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Nederland is altijd al conservatief geweest. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is Nederland nooit links geweest. En zal het de komende decennia ook niet worden. Tenzij jongeren opeens massaal gaan stemmen.
Dat geloof ik niet. In het verleden was de VVD minder conservatief dan ze nu zijn. Er zijn tijden geweest dat de VVD zelfs écht liberaal en progressief beleid voorstond (ook wat betreft legalisering softdrugs bijvoorbeeld).

D66 (economisch rechts) is progressief bijvoorbeeld.

Nederland heeft heel lang een progressieve meerderheid gekend volgens mij (met een grote PvdA, VVD en D66). Het CDA en diens voorgangers was / zijn altijd wel conservatief geweest inderdaad.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  donderdag 21 maart 2019 @ 11:36:21 #60
78918 SeLang
Black swans matter
pi_185762757
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2019 11:30 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Nederland is nooit een land geweest van enorme politieke scherprechters. Niet voor niets is hier het poldermodel ontstaan. Dat de meeste stemmers vorige eeuw massaal op 'hun' partij bleven stemmen, kwam vooral door de verzuiling. Met ideologie had dat echter weinig te maken.
Dat ben ik niet helemaal met je eens. In de jaren '70 en '80 ging het echt nog ergens over. Oude industrieën (en banen) beschermen vs saneren en economie hervormen. En vraagstukken zoals de kernwapens. PvdA was wel echt een arbeiderspartij en de VVD voor bedrijfsleven en hogere inkomens. PvdA en VVD in één kabinet was toen echt ondenkbaar! Die "klassenstrijd" heb je nu helemaal niet meer. Het gaat nu allemaal om de vorm. Hoofddoekjes, zwarte piet, genderneutrale toiletten, etc.
Mijn reisverslagen
  † In Memoriam † donderdag 21 maart 2019 @ 11:36:56 #61
88815 The_Emotion
98.3
pi_185762766
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2019 11:30 schreef SeLang het volgende:

[..]

De SP mist een charismatische voorman. Erfopvolging werkt niet.
[..]

Ik denk dat die er goed aan doen om hun naam te veranderen omdat mensen met weinig politieke kennis (arbeiders) die partij al snel zien als een one-issue partij.
Van de linkse club zijn SP en PvvdD de partijen die ik kan waarderen, vind het zelfs jammer dat SP moest inleveren. Maar eens, Lilian doet het niet zo best, Roemer deed het leuker en gepassioneerder.

Ook eens dat PvdD een naamswijziging nodig heeft, want in naam is het te veel one-issue
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
pi_185762778
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2019 11:36 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat ben ik niet helemaal met je eens. In de jaren '70 en '80 ging het echt nog ergens over. Oude industrieën (en banen) beschermen vs saneren en economie hervormen. En vraagstukken zoals de kernwapens. PvdA was wel echt een arbeiderspartij en de VVD voor bedrijfsleven en hogere inkomens. PvdA en VVD in één kabinet was toen echt ondenkbaar! Die "klassenstrijd" heb je nu helemaal niet meer. Het gaat nu allemaal om de vorm. Hoofddoekjes, zwarte piet, genderneutrale toiletten, etc.
Laat mooi zien hoe goed we het hebben in dit land.
pi_185762789
quote:

[..]

Ach kom, het gaat toch ook over het klimaat, de pensioenen, de woningbouw - de echte problemen zeg maar. Dat dat niet scoort in de media en daarom naar de achtergrond verdwijnt betekent niet dat partijen daar niet mee bezig zijn. Hoop ik tenminste.
Demain, on roule
pi_185762793
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2019 11:32 schreef pussycatdoll het volgende:

[..]

Een links blok is vrijwel onmogelijk om te halen in de Eerste Kamer. 7 Partijen en 35 zetels. En dan ben ik ook nog zo vrij geweest om D66 and 50plus als links te rekenen, waarover te discussiëren valt.
50plus is meer rechts dan links hoor
pi_185762811
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2019 11:34 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Dat geloof ik niet. In het verleden was de VVD minder conservatief dan ze nu zijn. Er zijn tijden geweest dat de VVD zelfs écht liberaal en progressief beleid voorstond (ook wat betreft legalisering softdrugs bijvoorbeeld).

D66 (economisch rechts) is progressief bijvoorbeeld.

Nederland heeft heel lang een progressieve meerderheid gekend volgens mij (met een grote PvdA, VVD en D66). Het CDA en diens voorgangers was / zijn altijd wel conservatief geweest inderdaad.
Dit verwoordt het wel aardig vind ik: https://www.nrc.nl/nieuws(...)tief-7533495-a930849
pi_185762812
quote:

[..]

Hoe kom je daar toch bij? Staan dit soort dingen prominent in verkiezingsprogramma's?
pi_185762814
RozemarijnLubbe twitterde op donderdag 21-03-2019 om 08:15:20 Even ter relativering allemaal:2017 VVD + CDA + PVV + FVD 48,6%2019 VVD + CDA + PVV + FVD 46,1% reageer retweet
pi_185762827
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2019 11:39 schreef westwoodblvd het volgende:
RozemarijnLubbe twitterde op donderdag 21-03-2019 om 08:15:20 Even ter relativering allemaal:2017 VVD + CDA + PVV + FVD 48,6%2019 VVD + CDA + PVV + FVD 46,1% reageer retweet
Dat was inderdaad het punt dat ik hier eerder maakte.
  donderdag 21 maart 2019 @ 11:41:22 #69
78918 SeLang
Black swans matter
pi_185762829
quote:
14s.gif Op donderdag 21 maart 2019 11:36 schreef Remqo het volgende:

[..]

Van de linkse club zijn SP en PvvdD de partijen die ik kan waarderen, vind het zelfs jammer dat SP moest inleveren. Maar eens, Lilian doet het niet zo best, Roemer deed het leuker en gepassioneerder.

Ook eens dat PvdD een naamswijziging nodig heeft, want in naam is het te veel one-issue
Roemer kwam over als een vriendelijke vent, maar je plakte hem zo achter het behang.

De SP heeft iemand nodig zoals Jeremy Corbyn in de UK. Dat is een linkse schreeuwer maar al decennialang consistent. Je weet waar die voor staat. Het scheurt momenteel de Labour Party maar dat was ook nodig.
Mijn reisverslagen
pi_185762840
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2019 11:37 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Laat mooi zien hoe goed we het hebben in dit land.
Het laat vooral zien dat problemen die bij een heleboel mensen leven niet voldoende geadresseerd worden door de gevestigde middenpartijen.

In die zin is de opkomst van FvD wel verklaarbaar, zij het dat dit niet de oplossing gaat zijn voor tal van problemen die momenteel leven.

Dan heb ik het over baanzekerheid, krapte op de woningmarkt, sociale zekerheid dat onder druk staat, toenemende belastingdruk voor burgers bijvoorbeeld.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_185762869
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2019 11:39 schreef westwoodblvd het volgende:
Dat is ook wel een beetje lastig vergelijken. Er zit een heel fors verschil in opkomst tussen beide verkiezingen.
pi_185762891
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2019 11:38 schreef -Chakotay- het volgende:

[..]

50plus is meer rechts dan links hoor
Ja dat weet ik, maar het is maar even om aan te tonen hoe moeilijk het is om na de volgende tweede kamer verkiezingen een links blok te vormen. Daarom had ik er ook bijgezegd dat 50plus en D66 als links beschouwen discutabel is.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 21 maart 2019 @ 11:46:12 #73
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_185762903
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2019 11:43 schreef Monolith het volgende:

[..]

Dat is ook wel een beetje lastig vergelijken. Er zit een heel fors verschil in opkomst tussen beide verkiezingen.
En natuurlijk lokale partijen.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  donderdag 21 maart 2019 @ 11:46:39 #74
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_185762908
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2019 11:33 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Ik vind het interessant om te zien dat linkse partijen verweten wordt dat ze VVD-beleid uitvoeren (zie opkomst GL), terwijl de rechtse partijen verweten wordt te veel links beleid te voeren (zie opkomst FvD). En dat vervolgens niemand zo snugger is om de conclusie te trekken dat er dus van beide kanten water bij de wijn gedaan is en er best een mooie consensus tevoorschijn gekomen is.
Maar op economisch vlak wordt er al 10 jaar lang VVD-beleid gevoerd, met extreme loonmatiging, versobering van de arbeidsrechten, verschraling van de sociale zekerheid, verhoging van de pensioenleeftijd, afbreuk van het ontslagrecht, etcetera.

Vervolgens komt er een in-naam linkse partij als GroenLinks, die dan wel een keertje mee wil stemmen met de VVD. En daar krijgen ze dan ook wat voor terug. En wat krijgen ze dan terug? Een hele serie windmolens ergens tussen de Maas en de Waal. Of subsidies voor elektrische auto's. Of anderszins groenige oplossingen, die vooral weinig effectief zijn en slechts een klein aantal mensen wat aan heeft (grondbezitters, mensen die een Tesla kunnen betalen) en dat kleine aantal mensen is niet eens de onderkant van de bevolking, maar de toplaag. Dat heeft dan de hoogste prioriteit, een paar kansloze groene puntjes scoren voor de bühne, zonder dat het zoden aan de dijk zet.
En voor alle sociaal-economische problemen, die eigenlijk niet belangrijk genoeg woren gevonden door Groenlinksers, wordt er gewezen naar Europa/de EU als leidend, terwijl juist daaruit een enorme neo-liberaliseringsdrang klinkt, waarin alle mensen met elkaar moeten concurreren, ZZP'en, alles moet worden geprivatiseerd en aanbesteed, etcetera. Waardoor ook EU-beleid ondertussen als links wordt afgedaan, want GroenLinks is zo tevreden over de EU. Terwijl het dus niet links is, het is namelijk ook gewoon VVD-beleid. En het 'linkse EU-beleid' wordt vervolgens, door de VVD, gebruikt om de noodzaak van de afbreuk van sociale zekerheid aan te tonen, in combinatie met wat droeve verwijzingen naar immigranten die 'het stelsel' onhoudbaar maken, etcetera. En uiteindelijk is alles de schuld van links, hoewel alles en iedereen rechts stemt en alle regeringen rechts zijn.
Antifa
pi_185762914
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2019 11:41 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Het laat vooral zien dat problemen die bij een heleboel mensen leven niet voldoende geadresseerd worden door de gevestigde middenpartijen.

In die zin is de opkomst van FvD wel verklaarbaar, zij het dat dit niet de oplossing gaat zijn voor tal van problemen die momenteel leven.

Dan heb ik het over baanzekerheid, krapte op de woningmarkt, sociale zekerheid dat onder druk staat, toenemende belastingdruk voor burgers bijvoorbeeld.
Tsja, ik vrees dat ik een wat ander beeld heb van de problemen waar dit land mee kampt. Hoewel ik het met je eens bent dat de belastingdruk inderdaad best mag worden verminderd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')