quote:
Op woensdag 20 maart 2019 10:55 schreef maan_man het volgende:[..]
Het zijn geen hele boekwerken, maar wat jij zegt klopt niet:
https://forumvoordemocratie.nl/provincies/limburg[..]
Dat het klimaat verandert oké. Gezien het feit dat dit al 1000
de jaren veranderd, weet ik niet hoe groot de invloed van de mens hierop is. Maar goed, ik denk dat de alternatieven die wij hebben voor de huidige energiebronnen nog in de kinderschoenen. Misschien dat ik over 10 jaar best voor een energietransitie ben, maar nu denk ik dat het te duur is en wij er te weinig voor krijgen. Las laatst over een cv-ketel op waterstof. Dat kan interessant zijn.
Wat gaan wij bijvoorbeeld doen tijdens een windstille winteravond? Dan moeten wij toch weer terug naar die oude energiebronnen. En een groot gedeelte van de huidige energiekosten zijn afschrijfkosten van de energiecentrales. Die moeten straks over minder kwh worden verdeeld. Met andere woorden wij hebben de kosten van de klassieke centrales nog, maar krijgen daar de kosten van de alternatieve energie nog eens bij.
De invloed van de mens op klimaatverandering is wetenschappelijk gezien inmiddels wel zeker. We twijfelen ook niet aan de veiligheid van vaccins omdat 1 onderzoek aantoont dat het autisme veroorzaakt.
Dat de energiebronnen nog moeten doorontwikkelen ben ik met je eens, maar daar zijn wel investeringen voor nodig. Dat er disucssie is hoe dat moet gebeuren snap ik helemaal.
Ik verbaas me vooral over een paar punten waar FvD mee komt. Er wordt nu veel geroepen dat NEderland het beste jongetje van de klas wil zijn zoals altijd. Vooralsnog is, gekeken naar ontwikkelde landen, Nederland echter een van de slechtste jongetjes van de klas en zijn we erg ver weg van enig klimaatdoel.
We maken een klein verschil in totale impact op klimaatverandering. Dat zal best zo zijn, maar daarom zijn er internationale afspraken waarin iedereen gevraagd wordt zijn deel bij te dragen. Wat van Nederland verwacht wordt is niet meer dan wat van andere landen verwacht wordt. Het kost wat, maar we moeten ook van ver komen omdat we nog erg weinig gedaan hebben.
Als we nou eens zorgen dat we weer voorop gaan lopen, dan kunnen we onze kennis en middelen ook weer delen met de rest van de wereld, dat heeft ons op het gebied van watermanagement veel opgeleverd. In dit geval wordt ineens enkel in kosten gerekend, niet in baten zoals arbeid en kennis. Waarom kan die doorontwikkeling niet van ons komen? Als we in het verleden daar nooit enige investering in hadden willen doen hadden we nu lekker tussen de laagontwikkelde landen gehangen in plaats van een hoogontwikkeld westers land.
Er wordt totaal geen aandacht gegeven aan de kosten als er niks gedaan wordt, de verhoging van de deltawerken, bescherming tegen verzilting, afvoer van rivieren, dat gaat allemaal massa's geld kosten. Daarbij zou een partij als FvD het toe moeten juichen als we minder afhankelijk van olie worden en de landen die de olie leveren.
Tenslotte is investeren in een schonere lucht wat mij betreft altijd goed.