Voor de belastingdienst maakt het aantal uren niet uit. Het gaat om je belastbaar jaarinkomen.
Hoe het heet weet ik niet precies, belastingvrije voet? Heffingskorting? etc.
Feit is over bijv. de eerste 13.000 in een jaar betaal je bijna geen belasting. Ook bij lange na geen 18,75%.
Als je meer gaat verdienen wordt het effect van de kortingen steeds kleiner. Ik ben zelf van 40 naar 30u per week gegaan. Na een hoop invullen op loon websites kwam ik erachter dat ik voor de eerste 30u zo'n 12,- netto per uur verdien en voor die laatste 10u maar zo'n 8,- netto per uur.
Het is natuurlijk uiteindelijk wel inleveren op harde knaken. Maar het is de vraag of je inderdaad voor dat beetje extra bereid bent om flink wat uren te werken.
Ik heb deze site gebruikt:
https://loonwijzer.nl/salaris/brutonettoStel een maandloon van 2400,- bruto bij 40u; is 1964 netto. Delen door 173 uur is 11,35 netto per uur.
Bij parttime, bijv. 32 uur(138u per maand) is 1920,- bruto per maand. Dat is 1692,- netto. Dat is 12,26 netto per uur.
Dat lijkt elkaar niet veel te ontlopen. Maar als we kijken daar de extra inzet tussen de 32 en 40u per week ziet het plaatje er anders uit.
Dus met 40u per week in dit geval verdien je 272,- netto extra in de maand. Daarvoor werk je in de maand 35 uur extra. Dat is
7,70 netto per uur voor de uren boven de 32 uur per week.
De vraag is dan, heb je zin of is het echt nodig om die 4 dagen te werken voor 272,- euro.
Zelf ervaar ik een grote gezondheidwinst. Ik heb meer tijd om gezond te eten en goed te slapen. Tijd om m'n huis op te ruimen etc. Minder moe ook natuurlijk door een dag minder werken.
Er zijn nog meer dingen van belang, zit je in een ongeschoold doodlopend beroep zonder uitzicht op een betere toekomst, of zit je in een loopbaan/carriere met uitzicht. Dan is het de moeite waard om even door te bijten en uiteindelijk meer te gaan verdienen.
[ Bericht 2% gewijzigd door tstile op 16-03-2019 10:40:29 ]