Dat blijkt, je OP bevat nogal wat stijlfouten. Ik weet niet in welk vak je die tweedegraads bevoegdheid hebt maar als dat Nederlands is, zou ik mijn keuze voor het onderwijs nog maar eens ernstig heroverwegen.quote:Op woensdag 13 maart 2019 01:03 schreef Ambtenaartjee het volgende:
ben ik op geschrift daar wat minder goed in.
Sluit me hier bij aan. Ondanks dat ik zelf geen ervaring heb in het onderwijs, maar wel vrienden heb die zich al langer in deze wereld begeven, moet je denk ik beseffen dat je (flink) zult moeten toegeven op je huidige salaris en dat het onderwijs en de bijbehorende werkdruk/sociale druk enorm veranderd zijn in de afgelopen 10-15 jaar waarin jij iets anders bent gaan doen. Het hangt van je persoonlijke situatie af, maar met jouw 0 ervaring weet ik niet of je zo maar ineens een vangnet hebt van bijvoorbeeld 1000 euro bruto per maand minder gaan verdienen als je überhaupt al aan de bak komt (ondanks het tekort aan docenten).quote:Op woensdag 13 maart 2019 05:30 schreef r_one het volgende:
[..]
Dat blijkt, je OP bevat nogal wat stijlfouten. Ik weet niet in welk vak je die tweedegraads bevoegdheid hebt maar als dat Nederlands is, zou ik mijn keuze voor het onderwijs nog maar eens ernstig heroverwegen.
Disclaimer: dit is niet bedoeld als negatieve reactie maar als realistische reactie.
Dat gezegd hebbende denk ik dat je het beste gewoon eens de stap moet zetten, op zoek moet gaan naar vacatures (welke regio overigens?) en erop reageren. Proefondervindelijk zul je merken wat je mogelijkheden zijn.
Ik zou niet kiezen voor een detacheringsbureau, dan word je al snel ingezet als vliegende keeper. Als ZZP-er is nog onverstandiger: je bent dan zelf verantwoordelijk voor je (sociale) verzekeringen en pensioenopbouw, zult je tarief daar op aan moeten passen en scholen zijn 99 van de 100 keer niet bereid dat hogere tarief te betalen.
Je startsalaris kun je uitonderhandelen maar besef wel dat onderwijs met salarisschalen werkt. Een of enkele tredes hoger zou je kunnen bedingen maar ik betwijfel of je dat ook gaat lukken. Je hebt immers geen enkele ervaring in het onderwijs en je diploma is inmiddels al 11 jaar ongebruikt in je bureaula blijven liggen. In die 11 jaar hebben de ontwikkelingen in onderwijsland ook niet stilgestaan.
Maar goed, niet geschoten is altijd mis. Wie weet is de nood bij een school zo hoog, dat je zonder veel moeite wel een vaste aanstelling met gelijk salaris eruit kunt slepen. Ik heb het echter nog weinig zien gebeuren.
Tenslotte: verkijk je niet op de werkdruk. Twaalf weken vakantie is leuk en aardig maar die 40 schoolweken is het meer dan stevig aanpoten. De werkdruk is de afgelopen 11 jaar wel behoorlijk toegenomen in het onderwijs en wees niet verbaasd als je ook in de schoolvakanties nog regelmatig voor school aan het werk zult (moeten) zijn.
Desalniettemin wens ik je alle succes erbij
Het wiel hoef je zeker niet opnieuw aan te passen, maar alle werkvormen die je ontwikkelt/gebruikt zijn voor elke jaarlaag + niveau anders; het is dus niet steeds je “trucje” herhalen.quote:Op woensdag 13 maart 2019 11:34 schreef Ambtenaartjee het volgende:
Bedankt voor de reacties. Zo zie je maar elke keer hoor je wat anders. De verhalen die ik hoor waren wel positief als het gaat om 2e graads docent. Belangrijkste is dat je een klik hebt met de gasten en je geduldig bent. Hoorde dat de vakanties wel zo op 10 11 weken zit. Oké tuurlijk doe je dan wel eens wat in de vakanties maar dat is dan jouw voordeel anders moet je het vluggetjes op het werk doen. Daarnaast heb je veel zaken die je voor meerdere klassen kunt gebruiken dus de wiel heb je dan al uitgevonden. Qua salaris hoopte ik rond de 2400 netto te verdienen dan ben ik wel tevreden. Weet niet of dit haalbaar is. En ik weet ook dat niet in elke regio of school een tekort is. Wellicht in het begin reizen en dan alvsst ervaring opdoen.
Correct me if I'm wrong, maar krijg een beetje het idee dat het je meer te doen is om de hoeveelheid vakantie die je zult gaan krijgen. Van die 10 weken vakantie in het jaar heb je er misschien 4 daadwerkelijk vakantie zonder werkzaamheden voor school, de rest ben je alsnog bezig (thuis of op school). Over je salaris indicatie kan ik geen uitspraken doen eigenlijk..quote:Op woensdag 13 maart 2019 11:34 schreef Ambtenaartjee het volgende:
Bedankt voor de reacties. Zo zie je maar elke keer hoor je wat anders. De verhalen die ik hoor waren wel positief als het gaat om 2e graads docent. Belangrijkste is dat je een klik hebt met de gasten en je geduldig bent. Hoorde dat de vakanties wel zo op 10 11 weken zit. Oké tuurlijk doe je dan wel eens wat in de vakanties maar dat is dan jouw voordeel anders moet je het vluggetjes op het werk doen. Daarnaast heb je veel zaken die je voor meerdere klassen kunt gebruiken dus de wiel heb je dan al uitgevonden. Qua salaris hoopte ik rond de 2400 netto te verdienen dan ben ik wel tevreden. Weet niet of dit haalbaar is. En ik weet ook dat niet in elke regio of school een tekort is. Wellicht in het begin reizen en dan alvsst ervaring opdoen.
Welk(e) vak(ken) ga je doceren?quote:Op woensdag 13 maart 2019 11:34 schreef Ambtenaartjee het volgende:
En ik weet ook dat niet in elke regio of school een tekort is. Wellicht in het begin reizen en dan alvsst ervaring opdoen.
Nou nou nou, als dat `het belangrijkste` is, dan zou ik me toch maar eens wat meer gaan verdiepen hoe Onderwijsland anno 2019 eruit ziet. Het is een prima basis, niet meer dan dat.quote:Op woensdag 13 maart 2019 11:34 schreef Ambtenaartjee het volgende:
Belangrijkste is dat je een klik hebt met de gasten en je geduldig bent.
Moet je in de vakanties soms alsnog werken?quote:Op woensdag 13 maart 2019 11:10 schreef el-blanchito het volgende:
Interessant!
Ik sta zelf (eerstegraads) voor de klas en moet wel een paar kanttekeningen maken:
-Die vakanties zijn leuk en zeker een pluspunt, maar zie het niet als daadwerkelijk 10 weken per jaar vrij.
-Er is inderdaad vraag naar leraren, maar dit scheelt heel erg per vak en regio. Ben je een geschiedenisleraar in de Achterhoek oid, dan kom je echt niet 1 2 3 aan een baan
-Bedenk dat er een boel veranderd is/kan zijn sinds jij je lesbevoegdheid gehaald hebt; flexroosters van 80 minuten, smartboards, ipads in de klas, etc
Ja, wat mensen vaak niet weten/beseffen is dat de kinderen op vakantie zijn, dat zegt niks over de volwassenen of de werkzaamheden op een school. Een leerkracht is een werknemer die op basis van de CAO bijvoorbeeld 24 vakantiedagen heeft.quote:Op woensdag 13 maart 2019 15:55 schreef Moneyfornothing1 het volgende:
[..]
Moet je in de vakanties soms alsnog werken?
Wat moeten ze dan bijvoorbeeld nog doen? En is dat op school of thuis? Ik dacht dat docenten gewoon lekker die zes weken gewoon ook vrij zijn - of met uitzondering van de laatste vakantieweek, dat die in het teken staat van voorbereiding ofzo.quote:Op woensdag 13 maart 2019 16:06 schreef whY... het volgende:
[..]
Ja, wat mensen vaak niet weten/beseffen is dat de kinderen op vakantie zijn, dat zegt niks over de volwassenen of de werkzaamheden op een school. Een leerkracht is een werknemer die op basis van de CAO bijvoorbeeld 24 vakantiedagen heeft.
Er komt veel voorbereidend werk/vergaderingen en nakijkwerk aan te pas in de vakanties van de scholieren. Dat is zowel thuis als op school zelf.quote:Op woensdag 13 maart 2019 16:09 schreef Moneyfornothing1 het volgende:
[..]
Wat moeten ze dan bijvoorbeeld nog doen? En is dat op school of thuis? Ik dacht dat docenten gewoon lekker die zes weken gewoon ook vrij zijn - of met uitzondering van de laatste vakantieweek, dat die in het teken staat van voorbereiding ofzo.
De vakanties van leerlingen zijn totaal anders dan die van leerkrachten.quote:Op woensdag 13 maart 2019 15:55 schreef Moneyfornothing1 het volgende:
[..]
Leerlinggesprekken, overdracht; alle spullen in orde maken, bestellingen ordenen stickers updaten naar nieuwe namen, roosters maken klas opruimen klas schoonmaken boeken uitdelen alles enz.quote:Op woensdag 13 maart 2019 16:09 schreef Moneyfornothing1 het volgende:
[..]
Wat moeten ze dan bijvoorbeeld nog doen? En is dat op school of thuis? Ik dacht dat docenten gewoon lekker die zes weken gewoon ook vrij zijn - of met uitzondering van de laatste vakantieweek, dat die in het teken staat van voorbereiding ofzo.
Mwah, weinig behoefte om hierop in te gaan eigenlijk. Ik zie TS zich vooral focussen op het loon en de vakanties, en niet bij wat het vak behelst.quote:
Welk vak?quote:Op woensdag 13 maart 2019 16:44 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Mwah, weinig behoefte om hierop in te gaan eigenlijk. Ik zie TS zich vooral focussen op het loon en de vakanties, en niet bij wat het vak behelst.
Het vak van docent.quote:Op woensdag 13 maart 2019 17:31 schreef r_one het volgende:
[..]
Welk vak?![]()
Ik heb TS hier nog geen antwoord op zien geven, ondanks meermaals navragen. Als hij zo 'scheutig' blijft met zijn info (en instelling idd), volg ik je voorbeeld.
Lekker algemeenquote:
Klopt, maar welk schoolvak je geeft is wel van belang voor je baankansen en eventueel je loonmogelijkheden, niet of nauwelijks voor wat je belangrijk vindt in je werk. En de motivatie van TS om het werk te willen doen komt vooralsnog niet verder dan wat arbeidsvoorwaarden. Dan hou je het niet lang vol voor de klas hoor, of je nu geschiedenis of wiskunde geeft.quote:
Dat is dan ook het enige waar TS naar vraagt; dan is het wel handig als hij vermeldt welk vak het betreft.quote:Op woensdag 13 maart 2019 17:35 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Klopt, maar welk schoolvak je geeft is wel van belang voor je baankansen en eventueel je loonmogelijkheden,
Eens. TS denkt er met een goede klik met "die gasten" (quote:niet of nauwelijks voor wat je belangrijk vindt in je werk. En de motivatie van TS om het werk te willen doen komt vooralsnog niet verder dan wat arbeidsvoorwaarden. Dan hou je het niet lang vol voor de klas hoor, of je nu geschiedenis of wiskunde geeft.
Tuurlijk, het daadwerkelijk voor de klas staan is maar een deel van je werk.quote:Op woensdag 13 maart 2019 15:55 schreef Moneyfornothing1 het volgende:
[..]
Ik had op de basisschool wel van die mega negatieve oude leraren. Die hebben het ook altijd volgehouden. Dus jaquote:Op woensdag 13 maart 2019 20:54 schreef el-blanchito het volgende:
Denk overigens dat je het onderwijs alleen in moet gaan als het echt voelt als je passie, hoe kotswaardig dat eigenlijk klinkt. Anders hou je het simpelweg niet vol
Je wilt niet weten wat voor brandhout ik als collega heb gehad.quote:Op woensdag 13 maart 2019 21:11 schreef Moneyfornothing1 het volgende:
[..]
Ik had op de basisschool wel van die mega negatieve oude leraren. Die hebben het ook altijd volgehouden. Dus jahet kan denk ik wel.
En met (teveel) passie, loop je vroeg of laat wel tegen een burnout aan.quote:Op woensdag 13 maart 2019 20:54 schreef el-blanchito het volgende:
Denk overigens dat je het onderwijs alleen in moet gaan als het echt voelt als je passie, hoe kotswaardig dat eigenlijk klinkt. Anders hou je het simpelweg niet vol
Dat hoeft echt niet.quote:Op woensdag 13 maart 2019 21:41 schreef r_one het volgende:
[..]
En met (teveel) passie, loop je vroeg of laat wel tegen een burnout aan.
Niks hoeft. Maar het is statistisch aangetoond dat de kans op burnout in het onderwijs (en in de zorg) het allerhoogste is. En uit eigen ervaring kan ik het ook beamen.quote:
Dat klopt (de statistiek bedoel ik), maar dat teveel passie -->> burnout is een gevolgtrekking die niet opgaat.quote:Op woensdag 13 maart 2019 21:49 schreef r_one het volgende:
[..]
Niks hoeft. Maar het is statistisch aangetoond dat de kans op burnout in het onderwijs (en in de zorg) het allerhoogste is. En uit eigen ervaring kan ik het ook beamen.
Van de mensen die een burnout krijgen, zul je de mensen zonder passie moeten zoeken met een lampje. Burnout in het onderwijs wordt veelal veroorzaakt door een te grote betrokkenheid bij je werk als leraar en ik kan mensen zonder passie nou niet snel betrappen op grote betrokkenheid.quote:Op woensdag 13 maart 2019 21:52 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat klopt (de statistiek bedoel ik), maar dat teveel passie -->> burnout is een gevolgtrekking die niet opgaat.
Ik heb heel veel liefde voor mijn vak, maar ook een vleugje realisme dat ervoor zorg dat ik meestal met een vrij leeg hoofd de poort uit kan fietsen. Dat kan niet iedereen even goed, en het is (net als de zorg) in sommige gevallen ook vrij aangrijpend werk, maar of je wel of niet in staat bent om dat los te laten is niet recht evenredig aan de gepassioneerdheid voor je werk. Eerder een karaktereigenschap en een competentie.
Welk "gezeik etc."? En wat is dan je drijfveer om het onderwijs in te gaan? Denk je dat je daar niet "dat gezeik" ook tegen gaat komen (en misschien nog wel heftiger)?quote:Op woensdag 13 maart 2019 22:24 schreef Ambtenaartjee het volgende:
Wat ik nu doe is ook groot risico voor een burnout. Werk als maatschappelijk werker en ben dat gezeik etc wel zat nu.
Besef je, juist in de leeftijdscategorie waar je wilt werken (vo en mbo) ben je als docent net zo goed pedagogisch bezig. Ze willen je kennen als persoon, voor ze iets van je leren. Je moet je dus ook verdiepen in hen, hun problemen en moeilijkheden kennen. Ik voel me juist af en toe die maatschappelijk werker. Wil je dat niet? Dan is het HBO meer iets voor jou. En mocht je toch het mbo of vo in gaan, ga dan alleen lessen geven en wordt geen mentor.quote:Op woensdag 13 maart 2019 22:24 schreef Ambtenaartjee het volgende:
Wat ik nu doe is ook groot risico voor een burnout. Werk als maatschappelijk werker en ben dat gezeik etc wel zat nu.
Precies. De eerste woorden van m’n stagebegeleider waren ooit; “vergeet alles wat je op de uni leert, zorg dat je een band met ze krijgt” en dat ervaar ik nog elke dag zo!quote:Op woensdag 13 maart 2019 22:56 schreef d.k. het volgende:
[..]
Besef je, juist in de leeftijdscategorie waar je wilt werken (vo en mbo) ben je als docent net zo goed pedagogisch bezig. Ze willen je kennen als persoon, voor ze iets van je leren. Je moet je dus ook verdiepen in hen, hun problemen en moeilijkheden kennen. Ik voel me juist af en toe die maatschappelijk werker. Wil je dat niet? Dan is het HBO meer iets voor jou. En mocht je toch het mbo of vo in gaan, ga dan alleen lessen geven en wordt geen mentor.
Weet je wel zeker dat het onderwijs bij je past? Hoe vond je de stages?
Lekker thuiswerken, lekker op je gemak..quote:Op donderdag 14 maart 2019 00:53 schreef Ambtenaartjee het volgende:
En mbt huiswerk nakijken enz ja dat kan je bv thuis doen dan ben je lekker thuis kan je op je gemak doen. Is anders dan heel de dag op kantoor tot 17.30 en dat elke dag dat is ook zwaar hoor.
Vriendin van me geeft wiskunde en is echt niet vaak voor 17.30 thuis en is echt nog heel vaak aan het nakijken thuis.quote:Op donderdag 14 maart 2019 00:53 schreef Ambtenaartjee het volgende:
Stage ging goed en wat ik zeg imhet doet mij goed als ik jongeren ergens mee kan helpen. Ben zelf 33 en heb snel klik met die doelgroep. Ze mochten mij al gauw was straight tegen ze. Moment van grapjes dan mag dat en moment van serieus dan kwam dat ook dus goede balans kreeg ik er wel in. Qua vakanties hoor ik bv dat de zomer laatste week je weer volop moet voorbeelden maar je bent wel al voor de zomer met afbouwen dus dan heb je ook al veel vrije tijd. En mbt huiswerk nakijken enz ja dat kan je bv thuis doen dan ben je lekker thuis kan je op je gemak doen. Is anders dan heel de dag op kantoor tot 17.30 en dat elke dag dat is ook zwaar hoor.
Hier idem, na even te zijn weggeweest.. is mijn vrouw is sinds 6 jaar weer terug in het bassis onderwijs.quote:Op woensdag 13 maart 2019 23:24 schreef Mr.Chippie het volgende:
Mijn wederhelft werkt in het basisonderwijs, dit jaar zijn er 2 mensen als zij-instromens erbij gekomen. 1 ziet het niet meer zitten omdat het te zwaar is. De ander wilt wel blijven maar heeft een assesment bij de Pabo niet gehaald en mag dus in principe niet meer blijven.
Nog meer antwoorden?quote:
quote:Op woensdag 13 maart 2019 22:49 schreef r_one het volgende:
[..]
Welk "gezeik etc."? En wat is dan je drijfveer om het onderwijs in te gaan? Denk je dat je daar niet "dat gezeik" ook tegen gaat komen (en misschien nog wel heftiger)?
Les geven is een, maar met kinderen om kunnen gaan is een ander verhaal.quote:
Dit inderdaad, des te lager het niveau des te minder het gaat om je vak maar meer om je relatie/pedagogische bandquote:Op zaterdag 16 maart 2019 08:59 schreef Antaris het volgende:
[..]
Les geven is een, maar met kinderen om kunnen gaan is een ander verhaal.
Er zijn genoeg mensen afgehaakt doordat ze geen grip hebben op de kinderen.
Mijn wiskundedocent had twee uur na de toets het examen al nagekeken en de cijfers ingevoerd in Magister. Zo kan het dus ook!quote:Op donderdag 14 maart 2019 19:57 schreef Miss-X het volgende:
[..]
Vriendin van me geeft wiskunde en is echt niet vaak voor 17.30 thuis en is echt nog heel vaak aan het nakijken thuis.
Als men op een feestje vraagt wat je doet, en je zegt 'ik ben vuilnisman', wordt je toch wel anders aangekeken dan wanneer je docent bent.quote:Op zaterdag 16 maart 2019 12:27 schreef Catch_me het volgende:
Tip: doe het niet.
In NL heb je het aanzien van een vuilnisman en zo wordt je ook behandeld.
Dat bedoel ik dus. Enkele hier kunnen naar mijn mening echt overdrijven. Ik onderschat het zeker niet weer dat er veel bij komt kijken maar dan nog qua vakanties zit je daar wel goed!quote:Op zaterdag 16 maart 2019 12:17 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Mijn wiskundedocent had twee uur na de toets het examen al nagekeken en de cijfers ingevoerd in Magister. Zo kan het dus ook!
Ah oke, je vraagt naar ervaringen omdat je die zelf niet hebt en vervolgens vind je dat de ervaringsdeskundigen overdrijven. Nee, helderquote:Op zondag 17 maart 2019 01:08 schreef Ambtenaartjee het volgende:
[..]
Dat bedoel ik dus. Enkele hier kunnen naar mijn mening echt overdrijven. Ik onderschat het zeker niet weer dat er veel bij komt kijken maar dan nog qua vakanties zit je daar wel goed!
Ik concludeer dit naar aanleiding van verschillende ervaringen. Hier lees ik alleen maar negatieve ervaringen. Mis te maken met welk soort onderwijs. Ik heb het 2e graads leraar economie.quote:Op zondag 17 maart 2019 02:55 schreef r_one het volgende:
[..]
Ah oke, je vraagt naar ervaringen omdat je die zelf niet hebt en vervolgens vind je dat de ervaringsdeskundigen overdrijven. Nee, helder![]()
En je drijfveer blijkt idd uitsluitend de riante vakantie te zijn. Goeie basis, jij komt er wel
Ik kom uit een onderwijsfamilie en ik kan de realistische ervaringen alleen maar beamen. Maar succes hoor, jij komt er wel, met je focus op de lange vakantiesquote:Op zondag 17 maart 2019 12:29 schreef Ambtenaartjee het volgende:
[..]
Ik concludeer dit naar aanleiding van verschillende ervaringen. Hier lees ik alleen maar negatieve ervaringen. Mis te maken met welk soort onderwijs. Ik heb het 2e graads leraar economie.
quote:Op zondag 17 maart 2019 02:55 schreef r_one het volgende:
[..]
Ah oke, je vraagt naar ervaringen omdat je die zelf niet hebt en vervolgens vind je dat de ervaringsdeskundigen overdrijven. Nee, helder![]()
En je drijfveer blijkt idd uitsluitend de riante vakantie te zijn. Goeie basis, jij komt er wel
Dit idd, wat is het nut van dit topic als je 75% er van in de wind slaat?quote:Op zondag 17 maart 2019 02:55 schreef r_one het volgende:
[..]
Enkel bevestiging van dat wat hij graag horen wil: positieve reacties (zie ook laatste regel OP). Dat het van een tomeloze naïviteit getuigt, deert 'm niet.quote:Op zondag 17 maart 2019 14:05 schreef el-blanchito het volgende:
[..]
[..]
Dit idd, wat is het nut van dit topic als je 75% er van in de wind slaat?
en daarnaast snap ik niet of degene die echt alleen maar klagen niet overwogen om een andere baan te zoeken dan.quote:Op zondag 17 maart 2019 15:59 schreef Ambtenaartjee het volgende:
Door jullie heb ik wel een ander beeld van het onderwijs gekregen
Ik ben benieuwd welk beeld je nu hebt.quote:Op zondag 17 maart 2019 15:59 schreef Ambtenaartjee het volgende:
Door jullie heb ik wel een ander beeld van het onderwijs gekregen
Nou nou, jij komt er wel hoor, jij hebt helemaal door hoe het werktquote:Op zondag 17 maart 2019 16:14 schreef Ambtenaartjee het volgende:
Veel negativiteit onvrede. Dan kan ik me ook afvragen zit jij dan wel goed in het onderwijs. Als je klaagt kan het misschien ook aan de persoon liggen. Voor de ene is het weggelegd en voor de ander niet.
Lees jij dat zo? Veel negativiteit en onvrede? Ik lees het meer relativerend als reactie op jouw rooskleurige beeld.quote:Op zondag 17 maart 2019 16:14 schreef Ambtenaartjee het volgende:
Veel negativiteit onvrede. Dan kan ik me ook afvragen zit jij dan wel goed in het onderwijs.
En waarom zou het voor jou zijn weggelegd?quote:Als je klaagt kan het misschien ook aan de persoon liggen. Voor de ene is het weggelegd en voor de ander niet.
Met die boodschap had je eigenlijk afgelopen week naar het Malieveld moeten gaan.quote:Op zondag 17 maart 2019 16:14 schreef Ambtenaartjee het volgende:
Veel negativiteit onvrede. Dan kan ik me ook afvragen zit jij dan wel goed in het onderwijs. Als je klaagt kan het misschien ook aan de persoon liggen. Voor de ene is het weggelegd en voor de ander niet.
En hoeveel procent van je omgeving is werkzaam in het onderwijs?quote:Op zondag 17 maart 2019 17:53 schreef Ambtenaartjee het volgende:
Dat heb ik nog niet gezegd. Weet dat ik het heel graag wil. En mijn omgeving geeft aan dat het wel wat voor me is .
quote:Op zondag 17 maart 2019 17:57 schreef r_one het volgende:
[..]
Met die boodschap had je eigenlijk afgelopen week naar het Malieveld moeten gaan.
35.000 klagers, dus allemaal:
[ ] geschikt
[X] ongeschikt
?
Onderwijs heb je geen13e maandquote:Op maandag 18 maart 2019 01:46 schreef Ambtenaartjee het volgende:
Precies. Ik zeg niet dat er helemaal geen werkdruk is maar overal klagen ze. Iedereen heeft het druk. Ik nu ook maar ja wat kan je er tegen doen. En ik dacht juist onderwijs gezien de uren en vakanties bv zit je wel goed want elders heb je tussen de 5 en 6 weken vakantie en geen 13e maand enz. En in het onderwijs wel en als je goed overweg kan met de meeste leerlingen kan je er wat leuks van maken.mag ik vragen hoeveel fte jij les geef en je nettoloon?
7,4% komt nagenoeg overeen met een 13e maand.quote:
In principe zijn de vakanties ervoor om te compenseren voor de (standaard) overuren die je draait in de overige weken. Afhankelijk van je eigen vak/instelling/vaardigheden zul je dus soms beter, soms slechter af zijn.quote:Op maandag 18 maart 2019 01:46 schreef Ambtenaartjee het volgende:
En ik dacht juist onderwijs gezien de uren en vakanties bv zit je wel goed
En vanwege de 13e maand eindejaarsuitkeringquote:Op maandag 18 maart 2019 17:41 schreef DireStraits7 het volgende:
Alleen in het onderwijs gaan vanwege de lange/extra vakanties is gewoon kul.
Als jij ook alleen maar geïnteresseerd bent in lange vakanties en je loonstrookje dan zit je hier goed. Gaat het je meer om wat het werken in de klas inhoudt, dan kun je misschien beter je eigen topic openen.quote:Op zondag 17 maart 2019 12:45 schreef Eva4Evah het volgende:
Interessant topique! Geen ervaring hiermee, maar ik lees even mee
dat ook en of je ook met verschillende culturen om kan gaan. Veel autochtonen hebben daar moeiljkheden mee en dan wordt het zwaar.quote:Op maandag 18 maart 2019 22:10 schreef el-blanchito het volgende:
Wat betreft die werkdruk merk ik idd dat het ook veel scheelt als je wat jonger/moderner bent: ik hoef me niet te verdiepen in trends oid onder jongeren en ben een stuk handiger met de computer.
Scheelt je zo een paar uur per week
Wtfquote:Op dinsdag 19 maart 2019 00:45 schreef Ambtenaartjee het volgende:
[..]
dat ook en of je ook met verschillende culturen om kan gaan. Veel autochtonen hebben daar moeiljkheden mee en dan wordt het zwaar.
Ligt maar net aan je regio. Plus wat merk jij binnen je klas aan gedrag als gevolg van cultuur?quote:Op dinsdag 19 maart 2019 00:45 schreef Ambtenaartjee het volgende:
[..]
dat ook en of je ook met verschillende culturen om kan gaan. Veel autochtonen hebben daar moeiljkheden mee en dan wordt het zwaar.
Lol, wat een reactiequote:Op maandag 18 maart 2019 21:53 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als jij ook alleen maar geïnteresseerd bent in lange vakanties en je loonstrookje dan zit je hier goed. Gaat het je meer om wat het werken in de klas inhoudt, dan kun je misschien beter je eigen topic openen.
Helemaal eens! Als beginnend docent besef ik dat er nog een grote efficiëntieslag te maken is, maar 60 uur per week is meer regel dan uitzondering. Ik zie het ook als een investering en daarnaast is het ontzettend leerzaam en (dus) leuk. Waar ik wel mee worstel is dat ik me wel (te) verantwoordelijk voel voor de studenten. Ze hebben werk gestoken in verslagen van 40+ pagina's en in eerste instantie was ik 1,5 uur bezig met nakijken per verslag, waar je hooguit 30 minuten heb per student.quote:Op maandag 18 maart 2019 17:41 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
In principe zijn de vakanties ervoor om te compenseren voor de (standaard) overuren die je draait in de overige weken. Afhankelijk van je eigen vak/instelling/vaardigheden zul je dus soms beter, soms slechter af zijn.
Een vak als wiskunde is makkelijker nakijken dan een vak als Nederlands. Tegelijkertijd hoef je als gymleraar nóg minder voor te bereiden en nakijkwerk is al helemaal minimaal, als het er überhaupt al is.
Mijn ervaring is dat er ook heel veel tijd verloren gaat door inefficiënt werken. Daarmee doel ik op docenten die bv. niet eens een basale kennis van Word en Excel hebben waardoor ze veel meer tijd kwijt zijn aan administratieve werkzaamheden dan nodig. En iemand die blind kan typen is nou eenmaal veel sneller klaar met een leerlingrapportage. Om maar even wat dwarsstraten te noemen.
Uiteindelijk is er maar één manier om erachter te komen of in het onderwijs werken wat voor je is en dat is door het gewoon te doen. Alleen in het onderwijs gaan vanwege de lange/extra vakanties is gewoon kul.
Volgens mij bedoelde Janneke dat niet verkeerd, althans, niet richting jou.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 09:00 schreef Eva4Evah het volgende:
[..]
Lol, wat een reactieik ben gewoon geinteresseerd in de ervaringen, ken zelf ook mensen die voor de klas staan. Ben gewoon benieuwd naar hoe mensen het onderwijs vinden nadat ze eerst iets anders hebben gedaan. Fijn dat je zo scherp bent hoor.
Oh, jij bent geen autochtoon dan?quote:Op dinsdag 19 maart 2019 00:45 schreef Ambtenaartjee het volgende:
[..]
Gaf zijn grammatica dat nog niet weg dan?quote:Op dinsdag 19 maart 2019 09:26 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Oh, jij bent geen autochtoon dan?
Ik had zo mijn vermoedens. Sowieso begrijp ik niet dat iemand met een dergelijke zwakke taalbeheersing een onderwijsbevoegdheid kan behalen. Of zou de studie in de moedertaal zijn gedaan?quote:Op dinsdag 19 maart 2019 09:44 schreef CrashO het volgende:
[..]
Gaf zijn grammatica dat nog niet weg dan?
jawel, maar kan goed overweg met verschillende culturen.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 09:26 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Oh, jij bent geen autochtoon dan?
tuurlijk alsof wij allemaal foutloos Nederlands kunnen schrijven. Je wilt niet weten hoeveel Nederlanders slecht zijn in het Nederlands.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 09:44 schreef CrashO het volgende:
[..]
Gaf zijn grammatica dat nog niet weg dan?
Ik mag toch hopen dat men in het onderwijs een hoger niveau eist dan wat jij hier laat zienquote:Op dinsdag 19 maart 2019 11:03 schreef Ambtenaartjee het volgende:
[..]
tuurlijk alsof wij allemaal foutloos Nederlands kunnen schrijven. Je wilt niet weten hoeveel Nederlanders slecht zijn in het Nederlands.
Je wilt toch dat iemand je sollicitatiebrief schrijft omdat je dat zelf niet goed kunt? Ga je dan alle schriftelijke dingen in je onderwijspraktijk ook door anderen laten schrijven?quote:Op dinsdag 19 maart 2019 13:26 schreef Ambtenaartjee het volgende:
Geef het door aan ze zou ik zeggen. Dus nu gaan jullie op mijn niveau letten. Ben jullie geen verantwoording verschuldigd en ik heb niet naar jullie mening gevraagd omtrent mijn niveau toch?
Maar die staan dan doorgaans niet voor de klas.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 11:03 schreef Ambtenaartjee het volgende:
Je wilt niet weten hoeveel Nederlanders slecht zijn in het Nederlands.
Simpel: stel een maximum aantal pagina's/woorden in.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 09:17 schreef Its_Muppet het volgende:
[..]
Ze hebben werk gestoken in verslagen van 40+ pagina's en in eerste instantie was ik 1,5 uur bezig met nakijken per verslag, waar je hooguit 30 minuten heb per student.
Ik vind het een verademing, geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om terug te keren naar het bedrijfsleven. Het hangt er natuurlijk nogal vanaf waar je vandaan komt, maar een van de grootste verschillen voor mij is dat ik niet na 1 of 2 weken word afgerekend op slechte resultaten - je hebt gewoon de tijd om ergens aan te bouwen, en relatief veel vrijheid om daar binnen je lessen een eigen aanpak voor te kiezen.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 09:00 schreef Eva4Evah het volgende:
[..]
Lol, wat een reactieik ben gewoon geinteresseerd in de ervaringen, ken zelf ook mensen die voor de klas staan. Ben gewoon benieuwd naar hoe mensen het onderwijs vinden nadat ze eerst iets anders hebben gedaan. Fijn dat je zo scherp bent hoor.
Klopt.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 09:21 schreef Physsic het volgende:
[..]
Volgens mij bedoelde Janneke dat niet verkeerd, althans, niet richting jou.
Valt tegen, helaas.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 12:22 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Ik mag toch hopen dat men in het onderwijs een hoger niveau eist dan wat jij hier laat zien
Nou ...quote:Op dinsdag 19 maart 2019 15:35 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Valt tegen, helaas.
Je hoeft ook niet te kunnen rekenen als je voor de klas wil staan.
Dat is de Pabo. Overigens betekent het nog niet dat je kan rekenen als je een voldoende kan halen voor die toets. En zelfs niet andersom.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 15:42 schreef r_one het volgende:
[..]
Nou ...
https://www.rijksoverheid(...)p-lerarenopleidingen
Daar heb je gelijk in; my bad.quote:
Gewaagde uitspraak. Er zullen altijd uitzonderingen zijn ja maar zo stellig zou ik het niet willen stellen.quote:Overigens betekent het nog niet dat je kan rekenen als je een voldoende kan halen voor die toets. En zelfs niet andersom.
Tja. De verfoeide rekentoets in het vo en mbo (die recent is afgeschaft) is van dezelfde fabrikant en dat is echt een draak van een ding.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 15:52 schreef r_one het volgende:
[..]
Gewaagde uitspraak. Er zullen altijd uitzonderingen zijn ja maar zo stellig zou ik het niet willen stellen.
En mijn moedertaal is Nederlands!quote:Op dinsdag 19 maart 2019 09:51 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Ik had zo mijn vermoedens. Sowieso begrijp ik niet dat iemand met een dergelijke zwakke taalbeheersing een onderwijsbevoegdheid kan behalen. Of zou de studie in de moedertaal zijn gedaan?
Nu het nog beheersenquote:Op woensdag 20 maart 2019 13:29 schreef Ambtenaartjee het volgende:
[..]
En mijn moedertaal is Nederlands!
Dan zelf ook graag goed Nederlands schrijven, bij commentaar op een ander.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 09:51 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Ik had zo mijn vermoedens. Sowieso begrijp ik niet dat iemand met een dergelijke zwakke taalbeheersing een onderwijsbevoegdheid kan behalen. Of zou de studie in de moedertaal zijn gedaan?
snap niet waarom mensen op gegeven moment niet meer reageren op je topic maar dan kritisch op andere zaken gaan letten etc. Kijk naar jezelf inderdaad en reageer als dat voor mij een meerwaarde heeft. Mijn Nederlands is voldoende om voor de klas te staan. Anders zou ik mijn papiertje echt niet krijgen.quote:Op woensdag 20 maart 2019 14:12 schreef el-blanchito het volgende:
[..]
Dan zelf ook graag goed Nederlands schrijven, bij commentaar op een ander.
Sta ik voor de klas?quote:Op woensdag 20 maart 2019 14:12 schreef el-blanchito het volgende:
[..]
Ik kan geen taalfout ontdekken in zijn quote, zie ik wat over het hoofd?quote:Op woensdag 20 maart 2019 14:12 schreef el-blanchito het volgende:
[..]
Als we toch gaan zeiken om taal dan moet het zijn “dergelijk zwakke” dus zonder e na dergelijk, of “dergelijke, zwakke” dus met een komma.quote:Op woensdag 20 maart 2019 21:37 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik kan geen taalfout ontdekken in zijn quote, zie ik wat over het hoofd?
Ligt er natuurlijk geheel aan in welke vakken je onderwijs geeft. Een pratijkleraar in de metaal moet mij leren lassen, draaien etc. Dan hecht ik aan grammatica niet zoveel waarde.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 09:51 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Een carrièreswitch is altijd wel leuk. Salaris moet daarbij geen hoofdrol gaan spelen. Helaas houd juist dat veel mensen tegen. Aangezien mijn leeftijd neem ik dat risico niet meer. Voor die 7 jaar dat ik nog ga werken is de tijd te kort.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 09:51 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Nogal een dooddoener wat mij betreft. Ik snap het best dat als je bijvoorbeeld meer dan 20% salaris in moet leveren mensen de overstap niet durven te nemen.quote:Op donderdag 21 maart 2019 10:07 schreef Cherni het volgende:
[..]
Een carrièreswitch is altijd wel leuk. Salaris moet daarbij geen hoofdrol gaan spelen.
precies! Maar degene die daar over reageerden ging hun niet meer om mijn topic maar om mijn Nederlands. Dat zie je vaker bij topics op gegeven moment gaat het om wat anders en kan men niet bij de topic blijven.quote:Op donderdag 21 maart 2019 10:05 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ligt er natuurlijk geheel aan in welke vakken je onderwijs geeft. Een pratijkleraar in de metaal moet mij leren lassen, draaien etc. Dan hecht ik aan grammatica niet zoveel waarde.
Dit overstijgt wel het gemiddelde niveau van de gemiddelde taaltoets. En als je het werkelijk over punten en komma's wilt gaan hebben, let er dan zelf ook even op.quote:Op donderdag 21 maart 2019 09:46 schreef el-blanchito het volgende:
[..]
Als we toch gaan zeiken om taal dan moet het zijn “dergelijk zwakke” dus zonder e na dergelijk, of “dergelijke, zwakke” dus met een komma.
Ik geef geen Nederlands, maar als je totaal off-topic iemand op zijn/haar spelling gaat wijzen, zorg er dan voor dat je alles zelf perfect doet
Nee, want de praktijkdocent lassen moet ook rapportopmerkingen schrijven, mails sturen naar ouders en verslagen nakijken. Ook die moet de Nederlandse taal dus gewoon goed beheersen.quote:Op donderdag 21 maart 2019 10:05 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ligt er natuurlijk geheel aan in welke vakken je onderwijs geeft. Een pratijkleraar in de metaal moet mij leren lassen, draaien etc. Dan hecht ik aan grammatica niet zoveel waarde.
Precies.quote:Op donderdag 21 maart 2019 17:15 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, want de praktijkdocent lassen moet ook rapportopmerkingen schrijven, mails sturen naar ouders en verslagen nakijken. Ook die moet de Nederlandse taal dus gewoon goed beheersen.
quote:Op donderdag 21 maart 2019 18:17 schreef Moonah het volgende:
[..]
Precies.
Ik lees zo vaak verslagen/rapporten/mails van collega's met afgrijselijke spelfouten....
quote:Op woensdag 13 maart 2019 21:38 schreef r_one het volgende:
[..]
Je wilt niet weten wat voor brandhout ik als collega heb gehad.
Mag ook ja ....quote:
quote:Op donderdag 21 maart 2019 19:11 schreef r_one het volgende:
[..]
Mag ik weten wat jouw functie is?
[..]
Leerkracht basisonderwijs (net als Moonah).quote:
Speciaal onderwijs tegenwoordig. Zeer moeilijk lerende kinderen met al dan niet autisme, ADHD, Down.quote:Op vrijdag 22 maart 2019 03:04 schreef r_one het volgende:
[..]
Leerkracht basisonderwijs (net als Moonah).
SO of VSO?quote:Op vrijdag 22 maart 2019 04:22 schreef Moonah het volgende:
[..]
Speciaal onderwijs tegenwoordig. Zeer moeilijk lerende kinderen met al dan niet autisme, ADHD, Down.
Nee. Het beroep is prachtig, de werkomstandigheden kut (althans, die waaronder ik gewerkt heb). En dan ligt het niet aan de kinderen.quote:Op vrijdag 22 maart 2019 09:54 schreef Ambtenaartjee het volgende:
Aha okej okej leuk. En naar je zin?
Wat doe je nu dan en hoeveel verdien je? En wat zou je met onderwijs gaan verdienen denk jequote:Op vrijdag 22 maart 2019 12:38 schreef Hi_flyer het volgende:
Ik heb twee weken geleden twee proeflessen gegeven op een middelbare school (3 havo). Vond het erg leuk om te doen, maar twijfel toch sterk. De reden is dat ik in twee jaar mijn bevoegdheid moet halen en dat er blijkbaar niet zo snel meer vrijstelling voor het vakinhoudelijke deel (natuurkunde/wiskunde) wordt gegeven. Opleidingen zien liever dat iemand vier jaar betaalt dan twee jaar.... Verder wil ik er financieel niet op achteruit gaan en ik neem aan dat dat alleen het geval is als ik direct full time aan de slag gaat.
Genoeg om nog over na te denken dus.
andere bedrijven hebben ook deze nadelen.quote:Op zaterdag 23 maart 2019 15:17 schreef sjorsie1982 het volgende:
het nadeel van het onderwijs vind ik dat er maar 1 werkgever mogelijk is. Dit betekent dat er geen marktwerking is betreffende de werkomstandigheden.
Daarnaast bevriest deze werkgever ook nog eens de salarissen wanneer de economie een scheet laat.
Nee, dan liever bedrijven, waar je als het je niet bevalt gewoon van baan wisselt met betere voorwaarden.
Er is één opdrachtgeven, dat is de overheid.quote:Op zaterdag 23 maart 2019 15:17 schreef sjorsie1982 het volgende:
het nadeel van het onderwijs vind ik dat er maar 1 werkgever mogelijk is. Dit betekent dat er geen marktwerking is betreffende de werkomstandigheden.
Daarnaast bevriest deze werkgever ook nog eens de salarissen wanneer de economie een scheet laat.
Nee, dan liever bedrijven, waar je als het je niet bevalt gewoon van baan wisselt met betere voorwaarden.
Zeg gewoon dat je lekker veel vakantie wil.quote:Op zondag 24 maart 2019 23:32 schreef Ambtenaartjee het volgende:
Klopt. Heb nu wel een betere beeld gekregen van het werken in het onderwijs. Wat ik wel nu lastig vind is een goede pen sollicitatiebrief opstellen vanuit mijn huidige situatie en gezien ik al jaren niks in het onderwijs heb gedaaan vind ik het best lastig hoe ik toch mijn motivatie goed kan over kan laten komen. Iemand die mij ermee wilt helpen?
Wat is je motivatie dan, waarom wil je in het onderwijs werken? Geef eens 5 bulletpoints, dat is een goed beginquote:Op zondag 24 maart 2019 23:32 schreef Ambtenaartjee het volgende:
Klopt. Heb nu wel een betere beeld gekregen van het werken in het onderwijs. Wat ik wel nu lastig vind is een goede pen sollicitatiebrief opstellen vanuit mijn huidige situatie en gezien ik al jaren niks in het onderwijs heb gedaaan vind ik het best lastig hoe ik toch mijn motivatie goed kan over kan laten komen. Iemand die mij ermee wilt helpen?
quote:Op maandag 25 maart 2019 09:21 schreef Ambtenaartjee het volgende:
Waar kan je dat uit concluderen want ik vraag nu heel wat anders? Hulp bij de brief en niet veel vakanties!
Herlees zelf je eigen topic eens even ...quote:Op zondag 17 maart 2019 02:55 schreef r_one het volgende:
[..]
Mensen helpen voornamelijk jongeren.quote:Op maandag 25 maart 2019 09:38 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Wat is je motivatie dan, waarom wil je in het onderwijs werken? Geef eens 5 bulletpoints, dat is een goed begin
Dat zijn er alvast 2, nog 3 te gaan!quote:Op maandag 25 maart 2019 11:15 schreef Ambtenaartjee het volgende:
[..]
Mensen helpen voornamelijk jongeren.
Mijn ervaringen en kennis delen met andere.
Jongeren die ruggesteuntje nodig hebben helpen.
Met dit lijstje kan je net zo goed in de jeugdzorg werken.quote:
We lachen je niet uit, zeker niet! Maar het lijkt (voor mij iig) dat je je vooral focust op de vakanties en moeilijk kan verwoorden waarom dit werk jou op het lijf is geschreven. Dat maakt het voor anderen moeilijk om jou te helpen met die brief.quote:Op dinsdag 26 maart 2019 22:26 schreef Ambtenaartjee het volgende:
Weet je wat het is tuurlijk wil ik dat wel. Maar gezien hier ook veel mee lezen en alleen maar kritiek geven en je soort van "uitlachen" voel ik me daardoor gekwetst. Helaas door anonimiteit hier reageert iedereen en ben weet niet wat het met iemand doet bepaalde reacties.
Hm, ik voel me wel aangesproken. Ik deed idd wel lacherig over jou. Het irriteert me nl dat vooral de zgn lange vakanties voor jou de reden lijken te zijn om voor het onderwijs te kiezen. Het is niet mijn bedoeling geweest je te kwetsen.quote:Op dinsdag 26 maart 2019 22:26 schreef Ambtenaartjee het volgende:
Weet je wat het is tuurlijk wil ik dat wel. Maar gezien hier ook veel mee lezen en alleen maar kritiek geven en je soort van "uitlachen" voel ik me daardoor gekwetst. Helaas door anonimiteit hier reageert iedereen en ben weet niet wat het met iemand doet bepaalde reacties.
Aan de andere kant, als hij door een dergelijk geintje al zo uit het veld geslagen is, dan vraag ik me wel serieus af hoe hij zich staande wil houden in een klas vol bijdehante pubersquote:Op woensdag 27 maart 2019 14:07 schreef Moonah het volgende:
[..]
Hm, ik voel me wel aangesproken. Ik deed idd wel lacherig over jou. Het irriteert me nl dat vooral de zgn lange vakanties voor jou de reden lijken te zijn om voor het onderwijs te kiezen. Het is niet mijn bedoeling geweest je te kwetsen.
Ze zagen hem boven zijn enkels af vrees ik.quote:Op woensdag 27 maart 2019 14:44 schreef r_one het volgende:
[..]
Aan de andere kant, als hij door een dergelijk geintje al zo uit het veld geslagen is, dan vraag ik me wel serieus af hoe hij zich staande wil houden in een klas vol bijdehante pubers
Dit. Succes TS!quote:Op woensdag 27 maart 2019 14:44 schreef r_one het volgende:
[..]
Aan de andere kant, als hij door een dergelijk geintje al zo uit het veld geslagen is, dan vraag ik me wel serieus af hoe hij zich staande wil houden in een klas vol bijdehante pubers
oh echt? Wist niet dat het zo moest. Dacht dat het in 1x goed kwam.quote:Op woensdag 27 maart 2019 20:55 schreef Cue_ het volgende:
Door te beginnen met zinnen en nog meer zinnen. In diverse bewoordingen en dan langzaam die aan elkaar koppelen.
En daar variaties op. En dan richting een lopend verhaal.
Gewoon beginnen en opnieuw en opnieuw.
Hoop toch echt niet dat je dat echt dacht...quote:Op donderdag 28 maart 2019 00:52 schreef Ambtenaartjee het volgende:
[..]
oh echt? Wist niet dat het zo moest. Dacht dat het in 1x goed kwam.
Met zo'n insteek zijn ze op het mbo vaak al blij met je. Studenten daar smullen juist van praktijk verhalen. En ach, die lastige ouders overleef je wel.quote:Op donderdag 28 maart 2019 14:35 schreef mossad_agent het volgende:
Goed topic! Zelf heb ik er ook weleens aan gedacht om in het onderwijs te gaan. Ben nu zelfstandig actief in een hele andere branche. Nimmer een opleiding gevolgd die benodigd was voor het onderwijs (pabo) maar toch benieuwd hoe ik het als leraar zou doen.
Zeker gezien het feit dat het, in mijn optiek, tegenwoordig wat lastiger is dan vroeger. Ouders die het niet appreciëren als Sterre of Mo een draai om de oren krijgen (verbaal uiteraard) als ze niet luisteren, of het gebruik van mobieltjes in de klas.
Wel weet ik, dat ik goed met jeugd kan omgaan én dat mijn huidige werk bijvoorbeeld, voor mooie verhalen kan zorgen voor de klas, waardoor ik ze denk te kunnen boeien.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |