abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_185578218
Hallo allen,

Ben hier nieuw en hopelijk wordt ik geholpen met goede adviezen tips en eventueel voorbeelden. Het gaat om het volgende: momenteel vervul ik een sociaal maatschappelijke functie en doe ik nu al 8 jaar. Daarnaast heb ik ook al 11 jaar een leraar bevoegdheid 2e graads op zak. Ik heb na mijn bevoegdheid niets gedaan in het onderwijs want kreeg elders een leuke bod aangeboden wat ik nu dus al 8 jaar doe. Ik ben toe aan een nieuwe uitdaging en zie me zelf nu wel voor de klas staan. Ik heb toen die tijd gezegd nu nog niet pas later als ik wat ouder ben en wat ervaring op heb gedaan uit het bedrijfsleven. Vond dat het beste qua kennis en respect die je dan krijgt althans is dan mijn mening. NU heb ik wel een vaste aanstelling en zit op een brutosalaris van 3900 full time. Nu weet ik dat er een tekort is aan leraren dus de kans dat ik nu ergens aangenomen wordt is groot. Maar ik wil liefst er niet echt op achteruit gaan. Tuurlijk geld is niet alles maar ik neem het wel bij mijn overweging. In het onderwijs heb je weer veel meer vakanties dus dat is daar weer een voordeel. Maar ik hoorde via via dat ik met mijn bevoegdheid en al jaren bedrijfservaring wel kan onderhandelen zodat ik wel een beetje mijn salaris hou. Ik vraag me dus af hoe je dan zou moeten onderhandelen zeg je dan van dit verdien ik nu en wil ik ook gaan verdienen bij jullie? Kan je ook aangegeven dat je eigenlijk gelijk vaste aanstelling wilt gezien je een vaste aanstelling opzij hebt gelegd? Moet ik zelf open sollicitaties gaan verrichten of eerste via detacheringbureau gaan werken? Of als zzper? Ik heb nu nog een project bij mijn huidige werkgever en ik twijfel of ik die nu dan ook halverwege achterlaat en dan pas volgend jaar het onderwijs in ga of gewoon eerder? Kan ik dan alvast nu solliciteren voor volgend jaar? Wat zou ik ongeveer kunnen gaan verdienen met mijn erbaring en huidige salaris?Kortom heb dus wat vragen en ik hoop dat iemand mij ermee kan helpen.

En als laatste vraag iemand die bereid is om mij te helpen met een goede nette open sollicitatiebrief op te stellen. Uiteraard mag je van een toekomstige docent wel verwachten dat die abn spreekt en schrijft maar gezien de brief mijn visitekaartje moet worden en ik wel goed ben in mezelf mondeling toe te lichten ben ik op geschrift daar wat minder goed in.

Tot slot hoop ik alleen op positieve reacties etc
pi_185578254
Gewoon naar die kleuterschool gaan en zeggen "Ik ben Harrie"
pi_185578359
Ik lees even met dit topic mee. Ik kan je helaas niet echt advies geven, maar ik vind het wel interessant onderwerp. Succes alvast!
pi_185578949
quote:
1s.gif Op woensdag 13 maart 2019 01:03 schreef Ambtenaartjee het volgende:
ben ik op geschrift daar wat minder goed in.
Dat blijkt, je OP bevat nogal wat stijlfouten. Ik weet niet in welk vak je die tweedegraads bevoegdheid hebt maar als dat Nederlands is, zou ik mijn keuze voor het onderwijs nog maar eens ernstig heroverwegen.

Disclaimer: dit is niet bedoeld als negatieve reactie maar als realistische reactie.

Dat gezegd hebbende denk ik dat je het beste gewoon eens de stap moet zetten, op zoek moet gaan naar vacatures (welke regio overigens?) en erop reageren. Proefondervindelijk zul je merken wat je mogelijkheden zijn.

Ik zou niet kiezen voor een detacheringsbureau, dan word je al snel ingezet als vliegende keeper. Als ZZP-er is nog onverstandiger: je bent dan zelf verantwoordelijk voor je (sociale) verzekeringen en pensioenopbouw, zult je tarief daar op aan moeten passen en scholen zijn 99 van de 100 keer niet bereid dat hogere tarief te betalen.

Je startsalaris kun je uitonderhandelen maar besef wel dat onderwijs met salarisschalen werkt. Een of enkele tredes hoger zou je kunnen bedingen maar ik betwijfel of je dat ook gaat lukken. Je hebt immers geen enkele ervaring in het onderwijs en je diploma is inmiddels al 11 jaar ongebruikt in je bureaula blijven liggen. In die 11 jaar hebben de ontwikkelingen in onderwijsland ook niet stilgestaan.

Maar goed, niet geschoten is altijd mis. Wie weet is de nood bij een school zo hoog, dat je zonder veel moeite wel een vaste aanstelling met gelijk salaris eruit kunt slepen. Ik heb het echter nog weinig zien gebeuren.

Tenslotte: verkijk je niet op de werkdruk. Twaalf weken vakantie is leuk en aardig maar die 40 schoolweken is het meer dan stevig aanpoten. De werkdruk is de afgelopen 11 jaar wel behoorlijk toegenomen in het onderwijs en wees niet verbaasd als je ook in de schoolvakanties nog regelmatig voor school aan het werk zult (moeten) zijn.

Desalniettemin wens ik je alle succes erbij ^O^
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  woensdag 13 maart 2019 @ 08:41:59 #5
89879 YUR
E stands for Excellent
pi_185579873
Ook even volgen...al is mijn situatie iets anders omdat ik nog moet gaan beginnen aan de deeltijd PABO :)
F means you're fucked
pi_185579989
Interessant!
pi_185581819
Interessant!

Ik sta zelf (eerstegraads) voor de klas en moet wel een paar kanttekeningen maken:
-Die vakanties zijn leuk en zeker een pluspunt, maar zie het niet als daadwerkelijk 10 weken per jaar vrij.
-Er is inderdaad vraag naar leraren, maar dit scheelt heel erg per vak en regio. Ben je een geschiedenisleraar in de Achterhoek oid, dan kom je echt niet 1 2 3 aan een baan
-Bedenk dat er een boel veranderd is/kan zijn sinds jij je lesbevoegdheid gehaald hebt; flexroosters van 80 minuten, smartboards, ipads in de klas, etc
i'm black, i'm white, i'm a facking zebra
pi_185581977
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 05:30 schreef r_one het volgende:
[..]

Dat blijkt, je OP bevat nogal wat stijlfouten. Ik weet niet in welk vak je die tweedegraads bevoegdheid hebt maar als dat Nederlands is, zou ik mijn keuze voor het onderwijs nog maar eens ernstig heroverwegen.

Disclaimer: dit is niet bedoeld als negatieve reactie maar als realistische reactie.

Dat gezegd hebbende denk ik dat je het beste gewoon eens de stap moet zetten, op zoek moet gaan naar vacatures (welke regio overigens?) en erop reageren. Proefondervindelijk zul je merken wat je mogelijkheden zijn.

Ik zou niet kiezen voor een detacheringsbureau, dan word je al snel ingezet als vliegende keeper. Als ZZP-er is nog onverstandiger: je bent dan zelf verantwoordelijk voor je (sociale) verzekeringen en pensioenopbouw, zult je tarief daar op aan moeten passen en scholen zijn 99 van de 100 keer niet bereid dat hogere tarief te betalen.

Je startsalaris kun je uitonderhandelen maar besef wel dat onderwijs met salarisschalen werkt. Een of enkele tredes hoger zou je kunnen bedingen maar ik betwijfel of je dat ook gaat lukken. Je hebt immers geen enkele ervaring in het onderwijs en je diploma is inmiddels al 11 jaar ongebruikt in je bureaula blijven liggen. In die 11 jaar hebben de ontwikkelingen in onderwijsland ook niet stilgestaan.

Maar goed, niet geschoten is altijd mis. Wie weet is de nood bij een school zo hoog, dat je zonder veel moeite wel een vaste aanstelling met gelijk salaris eruit kunt slepen. Ik heb het echter nog weinig zien gebeuren.

Tenslotte: verkijk je niet op de werkdruk. Twaalf weken vakantie is leuk en aardig maar die 40 schoolweken is het meer dan stevig aanpoten. De werkdruk is de afgelopen 11 jaar wel behoorlijk toegenomen in het onderwijs en wees niet verbaasd als je ook in de schoolvakanties nog regelmatig voor school aan het werk zult (moeten) zijn.

Desalniettemin wens ik je alle succes erbij ^O^
Sluit me hier bij aan. Ondanks dat ik zelf geen ervaring heb in het onderwijs, maar wel vrienden heb die zich al langer in deze wereld begeven, moet je denk ik beseffen dat je (flink) zult moeten toegeven op je huidige salaris en dat het onderwijs en de bijbehorende werkdruk/sociale druk enorm veranderd zijn in de afgelopen 10-15 jaar waarin jij iets anders bent gaan doen. Het hangt van je persoonlijke situatie af, maar met jouw 0 ervaring weet ik niet of je zo maar ineens een vangnet hebt van bijvoorbeeld 1000 euro bruto per maand minder gaan verdienen als je überhaupt al aan de bak komt (ondanks het tekort aan docenten).
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_185582229
Bedankt voor de reacties. Zo zie je maar elke keer hoor je wat anders. De verhalen die ik hoor waren wel positief als het gaat om 2e graads docent. Belangrijkste is dat je een klik hebt met de gasten en je geduldig bent. Hoorde dat de vakanties wel zo op 10 11 weken zit. Oké tuurlijk doe je dan wel eens wat in de vakanties maar dat is dan jouw voordeel anders moet je het vluggetjes op het werk doen. Daarnaast heb je veel zaken die je voor meerdere klassen kunt gebruiken dus de wiel heb je dan al uitgevonden. Qua salaris hoopte ik rond de 2400 netto te verdienen dan ben ik wel tevreden. Weet niet of dit haalbaar is. En ik weet ook dat niet in elke regio of school een tekort is. Wellicht in het begin reizen en dan alvsst ervaring opdoen.
pi_185582335
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 11:34 schreef Ambtenaartjee het volgende:
Bedankt voor de reacties. Zo zie je maar elke keer hoor je wat anders. De verhalen die ik hoor waren wel positief als het gaat om 2e graads docent. Belangrijkste is dat je een klik hebt met de gasten en je geduldig bent. Hoorde dat de vakanties wel zo op 10 11 weken zit. Oké tuurlijk doe je dan wel eens wat in de vakanties maar dat is dan jouw voordeel anders moet je het vluggetjes op het werk doen. Daarnaast heb je veel zaken die je voor meerdere klassen kunt gebruiken dus de wiel heb je dan al uitgevonden. Qua salaris hoopte ik rond de 2400 netto te verdienen dan ben ik wel tevreden. Weet niet of dit haalbaar is. En ik weet ook dat niet in elke regio of school een tekort is. Wellicht in het begin reizen en dan alvsst ervaring opdoen.
Het wiel hoef je zeker niet opnieuw aan te passen, maar alle werkvormen die je ontwikkelt/gebruikt zijn voor elke jaarlaag + niveau anders; het is dus niet steeds je “trucje” herhalen.

Daarnaast verschilt het natuurlijk veel met het ideaalbeeld dat mensen hebben; paar lessen draaien, half uurtje nakijken en lekker naar huis gaat zeker niet altijd op. Lamlendige cursussen, ouderavonden, mentorzaken en administratief gezeik slokt ook aardig wat tijd op
pi_185582352
quote:
Correct me if I'm wrong, maar krijg een beetje het idee dat het je meer te doen is om de hoeveelheid vakantie die je zult gaan krijgen. Van die 10 weken vakantie in het jaar heb je er misschien 4 daadwerkelijk vakantie zonder werkzaamheden voor school, de rest ben je alsnog bezig (thuis of op school). Over je salaris indicatie kan ik geen uitspraken doen eigenlijk..
  woensdag 13 maart 2019 @ 11:45:37 #12
8369 speknek
Another day another slay
pi_185582443
Het onderwijs werkt inderdaad met salarisschalen, aan de hand van het niveau functie die je hebt, en dan groei je elk jaar door naar een trede hoger, totdat je het maximum van je schaal bereikt. Je kunt onderhandelen over de trede, de schaal wordt vaak wat moeilijker.

https://ambtenarensalaris(...)cao_vo_2018-2019.pdf

Ik gok dat je als beginnend docent in schaal LB/10 belandt. 3900 is mogelijk, maar dan zit je wel bijna gelijk aan het einde van de schaal (let wel je krijgt ook een 13e maand). Belangrijker dan je trede is het dus goed om te informeren wat de eisen zijn om door te groeien naar een hogere schaal. (En of dat überhaupt kan zonder wo).
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_185584111
quote:
En ik weet ook dat niet in elke regio of school een tekort is. Wellicht in het begin reizen en dan alvsst ervaring opdoen.
Welk(e) vak(ken) ga je doceren?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_185585286
quote:
Belangrijkste is dat je een klik hebt met de gasten en je geduldig bent.
Nou nou nou, als dat `het belangrijkste` is, dan zou ik me toch maar eens wat meer gaan verdiepen hoe Onderwijsland anno 2019 eruit ziet. Het is een prima basis, niet meer dan dat.

Zou nog steeds wel handig zijn als je even meldt in welk vak je je bevoegdheid hebt gehaald. En welke regio het betreft. Daar geef je helaas geen antwoord op.
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_185586258
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2019 20:47 schreef Janneke141 het volgende:
[lokkwoot]
"Pools are perfect for holding water"
  woensdag 13 maart 2019 @ 15:52:29 #16
479054 Bugno2
Campeone del Mondo
pi_185587821
Op basis van je Nederlands hoop ik dat je niet voor de klas gaat staan, of het moet L.O. zijn.
pi_185587891
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 11:10 schreef el-blanchito het volgende:
Interessant!

Ik sta zelf (eerstegraads) voor de klas en moet wel een paar kanttekeningen maken:
-Die vakanties zijn leuk en zeker een pluspunt, maar zie het niet als daadwerkelijk 10 weken per jaar vrij.
-Er is inderdaad vraag naar leraren, maar dit scheelt heel erg per vak en regio. Ben je een geschiedenisleraar in de Achterhoek oid, dan kom je echt niet 1 2 3 aan een baan
-Bedenk dat er een boel veranderd is/kan zijn sinds jij je lesbevoegdheid gehaald hebt; flexroosters van 80 minuten, smartboards, ipads in de klas, etc
Moet je in de vakanties soms alsnog werken?
  woensdag 13 maart 2019 @ 16:06:58 #18
341556 whY...
symbolisch ambassadeur
pi_185588154
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 15:55 schreef Moneyfornothing1 het volgende:
[..]

Ja, wat mensen vaak niet weten/beseffen is dat de kinderen op vakantie zijn, dat zegt niks over de volwassenen of de werkzaamheden op een school. Een leerkracht is een werknemer die op basis van de CAO bijvoorbeeld 24 vakantiedagen heeft.
Apeldoorn 't Loo is waar ik te vinden ben.
"Ambassadeur van de stad Apeldoorn, namens Isis20."
pi_185588218
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 16:06 schreef whY... het volgende:
[..]

Ja, wat mensen vaak niet weten/beseffen is dat de kinderen op vakantie zijn, dat zegt niks over de volwassenen of de werkzaamheden op een school. Een leerkracht is een werknemer die op basis van de CAO bijvoorbeeld 24 vakantiedagen heeft.
Wat moeten ze dan bijvoorbeeld nog doen? En is dat op school of thuis? Ik dacht dat docenten gewoon lekker die zes weken gewoon ook vrij zijn - of met uitzondering van de laatste vakantieweek, dat die in het teken staat van voorbereiding ofzo.
pi_185588391
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 16:09 schreef Moneyfornothing1 het volgende:
[..]

Wat moeten ze dan bijvoorbeeld nog doen? En is dat op school of thuis? Ik dacht dat docenten gewoon lekker die zes weken gewoon ook vrij zijn - of met uitzondering van de laatste vakantieweek, dat die in het teken staat van voorbereiding ofzo.
Er komt veel voorbereidend werk/vergaderingen en nakijkwerk aan te pas in de vakanties van de scholieren. Dat is zowel thuis als op school zelf.
  woensdag 13 maart 2019 @ 16:21:02 #21
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_185588454
quote:
[..]

De vakanties van leerlingen zijn totaal anders dan die van leerkrachten.

quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 16:09 schreef Moneyfornothing1 het volgende:
[..]

Leerlinggesprekken, overdracht; alle spullen in orde maken, bestellingen ordenen stickers updaten naar nieuwe namen, roosters maken klas opruimen klas schoonmaken boeken uitdelen alles enz.
  woensdag 13 maart 2019 @ 16:44:58 #22
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_185588930
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 14:37 schreef probeer het volgende:
[..]

Mwah, weinig behoefte om hierop in te gaan eigenlijk. Ik zie TS zich vooral focussen op het loon en de vakanties, en niet bij wat het vak behelst.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_185589396
Je gaat er sowieso op salaris op achteruit. Kan ik je garanderen.
pi_185589735
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 16:44 schreef Janneke141 het volgende:
[..]

Mwah, weinig behoefte om hierop in te gaan eigenlijk. Ik zie TS zich vooral focussen op het loon en de vakanties, en niet bij wat het vak behelst.
Welk vak? ;)

Ik heb TS hier nog geen antwoord op zien geven, ondanks meermaals navragen. Als hij zo 'scheutig' blijft met zijn info (en instelling idd), volg ik je voorbeeld.
.
  woensdag 13 maart 2019 @ 17:33:04 #25
346939 Janneke141
pi_185589771
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 17:31 schreef r_one het volgende:
[..]

Welk vak? ;)

Ik heb TS hier nog geen antwoord op zien geven, ondanks meermaals navragen. Als hij zo 'scheutig' blijft met zijn info (en instelling idd), volg ik je voorbeeld.
Het vak van docent.
pi_185589785
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 17:33 schreef Janneke141 het volgende:
[..]

Het vak van docent.
Lekker algemeen :P
.
  woensdag 13 maart 2019 @ 17:35:43 #27
346939 Janneke141
pi_185589834
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 17:33 schreef r_one het volgende:
[..]

Lekker algemeen :P
Klopt, maar welk schoolvak je geeft is wel van belang voor je baankansen en eventueel je loonmogelijkheden, niet of nauwelijks voor wat je belangrijk vindt in je werk. En de motivatie van TS om het werk te willen doen komt vooralsnog niet verder dan wat arbeidsvoorwaarden. Dan hou je het niet lang vol voor de klas hoor, of je nu geschiedenis of wiskunde geeft.
pi_185590065
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 17:35 schreef Janneke141 het volgende:
[..]

Klopt, maar welk schoolvak je geeft is wel van belang voor je baankansen en eventueel je loonmogelijkheden,
Dat is dan ook het enige waar TS naar vraagt; dan is het wel handig als hij vermeldt welk vak het betreft.
quote:
niet of nauwelijks voor wat je belangrijk vindt in je werk. En de motivatie van TS om het werk te willen doen komt vooralsnog niet verder dan wat arbeidsvoorwaarden. Dan hou je het niet lang vol voor de klas hoor, of je nu geschiedenis of wiskunde geeft.
Eens. TS denkt er met een goede klik met "die gasten" ( :') ) en wat geduld wel te komen. Zal 'm op een verjaardagsborrel wel verteld zijn. Ik hou m'n hart vast ...
.
pi_185590122
Sorry voor late reactie. Vak economie 2e graads.
pi_185590144
quote:
[..]

Tuurlijk, het daadwerkelijk voor de klas staan is maar een deel van je werk.

Nakijken, lessen voorbereiden, toetsen maken gebeurt allemaal buiten de lessen zelf. Eventueel komen daar nog mentorzaken/overige taken bij :)
pi_185590162
Kennissen die ik heb gehoord gaven aan dat het wel meevalt in de vakanties door te werken. Afhankelijk van jouw inzet etc. Iemand hier ervaring mee als docent economie op v.o of m.b.o
pi_185590540
Economische sector mbo hier. En ja ik werk in alle vakanties. Nakijken, even een mail, contact met stage bedrijven, voorbereiding etc. Dat wordt vast minder als je op en top ingewerkt bent, maar dan ben je zo een paar jaar verder. Bovendien, wil je de aandacht van mbo'ers blijven trekken, dan moet je het actueel houden en dat kost tijd.
Dus verkijk je niet op de vakanties. Dan je salarisvraag. We hebben er best wat bijgekregen met de nieuwe cao, ik klaag niet. Maar mijn school was ook niet flauw toen ik als zij instromer kwam, dus mijn salaris is overgenomen. Maar 3900 bruto haal ik ook niet, al was het maar door de deeltijd aanstelling. Ik zie ook heel weinig docenten ft werken bij ons en het wordt startende docenten zelfs afgeraden.
Is het dan allemaal kommer en kwel? Nee, het is echt een leuke baan,ik vermaak me met de pubers en blijf door de stages toch bekend in mijn branche. Maar het is kei hard werken.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_185594569
Denk overigens dat je het onderwijs alleen in moet gaan als het echt voelt als je passie, hoe kotswaardig dat eigenlijk klinkt. Anders hou je het simpelweg niet vol
  woensdag 13 maart 2019 @ 21:09:21 #34
346939 Janneke141
pi_185594973
-verkeerd gelezen-
pi_185595022
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 20:54 schreef el-blanchito het volgende:
Denk overigens dat je het onderwijs alleen in moet gaan als het echt voelt als je passie, hoe kotswaardig dat eigenlijk klinkt. Anders hou je het simpelweg niet vol
Ik had op de basisschool wel van die mega negatieve oude leraren. Die hebben het ook altijd volgehouden. Dus ja :P het kan denk ik wel.
pi_185595839
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 21:11 schreef Moneyfornothing1 het volgende:
[..]

Ik had op de basisschool wel van die mega negatieve oude leraren. Die hebben het ook altijd volgehouden. Dus ja :P het kan denk ik wel.
Je wilt niet weten wat voor brandhout ik als collega heb gehad.
.
pi_185595960
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 20:54 schreef el-blanchito het volgende:
En met (teveel) passie, loop je vroeg of laat wel tegen een burnout aan.
.
  woensdag 13 maart 2019 @ 21:47:06 #38
346939 Janneke141
pi_185596143
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 21:41 schreef r_one het volgende:
[..]

En met (teveel) passie, loop je vroeg of laat wel tegen een burnout aan.
Dat hoeft echt niet.
pi_185596234
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 21:47 schreef Janneke141 het volgende:
[..]

Dat hoeft echt niet.
Niks hoeft. Maar het is statistisch aangetoond dat de kans op burnout in het onderwijs (en in de zorg) het allerhoogste is. En uit eigen ervaring kan ik het ook beamen.
.
  woensdag 13 maart 2019 @ 21:52:04 #40
346939 Janneke141
pi_185596301
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 21:49 schreef r_one het volgende:
[..]

Niks hoeft. Maar het is statistisch aangetoond dat de kans op burnout in het onderwijs (en in de zorg) het allerhoogste is. En uit eigen ervaring kan ik het ook beamen.
Dat klopt (de statistiek bedoel ik), maar dat teveel passie -->> burnout is een gevolgtrekking die niet opgaat.

Ik heb heel veel liefde voor mijn vak, maar ook een vleugje realisme dat ervoor zorg dat ik meestal met een vrij leeg hoofd de poort uit kan fietsen. Dat kan niet iedereen even goed, en het is (net als de zorg) in sommige gevallen ook vrij aangrijpend werk, maar of je wel of niet in staat bent om dat los te laten is niet recht evenredig aan de gepassioneerdheid voor je werk. Eerder een karaktereigenschap en een competentie.
pi_185597181
Wat ik nu doe is ook groot risico voor een burnout. Werk als maatschappelijk werker en ben dat gezeik etc wel zat nu.
pi_185597860
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 21:52 schreef Janneke141 het volgende:
[..]

Dat klopt (de statistiek bedoel ik), maar dat teveel passie -->> burnout is een gevolgtrekking die niet opgaat.

Ik heb heel veel liefde voor mijn vak, maar ook een vleugje realisme dat ervoor zorg dat ik meestal met een vrij leeg hoofd de poort uit kan fietsen. Dat kan niet iedereen even goed, en het is (net als de zorg) in sommige gevallen ook vrij aangrijpend werk, maar of je wel of niet in staat bent om dat los te laten is niet recht evenredig aan de gepassioneerdheid voor je werk. Eerder een karaktereigenschap en een competentie.
Van de mensen die een burnout krijgen, zul je de mensen zonder passie moeten zoeken met een lampje. Burnout in het onderwijs wordt veelal veroorzaakt door een te grote betrokkenheid bij je werk als leraar en ik kan mensen zonder passie nou niet snel betrappen op grote betrokkenheid.

Anders gezegd: het een werkt het ander in de hand: passie >> betrokkenheid >> te grote betrokkenheid >> burnout.

Daarmee wil ik niet zeggen dat bij iedereen die betrokken is bij zijn vak dat ook doorslaat in te grote betrokkenheid (en verder). Dat is dan wat jij ook stelt. Maar "passie" is wel een ideale voedingsbodem om bij een burnout uit te (kúnnen) komen.
.
pi_185597914
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 22:24 schreef Ambtenaartjee het volgende:
Wat ik nu doe is ook groot risico voor een burnout. Werk als maatschappelijk werker en ben dat gezeik etc wel zat nu.
Welk "gezeik etc."? En wat is dan je drijfveer om het onderwijs in te gaan? Denk je dat je daar niet "dat gezeik" ook tegen gaat komen (en misschien nog wel heftiger)?
.
pi_185598088
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 22:24 schreef Ambtenaartjee het volgende:
Besef je, juist in de leeftijdscategorie waar je wilt werken (vo en mbo) ben je als docent net zo goed pedagogisch bezig. Ze willen je kennen als persoon, voor ze iets van je leren. Je moet je dus ook verdiepen in hen, hun problemen en moeilijkheden kennen. Ik voel me juist af en toe die maatschappelijk werker. Wil je dat niet? Dan is het HBO meer iets voor jou. En mocht je toch het mbo of vo in gaan, ga dan alleen lessen geven en wordt geen mentor.

Weet je wel zeker dat het onderwijs bij je past? Hoe vond je de stages?
pi_185598573
quote:
1s.gif Op woensdag 13 maart 2019 22:56 schreef d.k. het volgende:
[..]

Besef je, juist in de leeftijdscategorie waar je wilt werken (vo en mbo) ben je als docent net zo goed pedagogisch bezig. Ze willen je kennen als persoon, voor ze iets van je leren. Je moet je dus ook verdiepen in hen, hun problemen en moeilijkheden kennen. Ik voel me juist af en toe die maatschappelijk werker. Wil je dat niet? Dan is het HBO meer iets voor jou. En mocht je toch het mbo of vo in gaan, ga dan alleen lessen geven en wordt geen mentor.

Weet je wel zeker dat het onderwijs bij je past? Hoe vond je de stages?
Precies. De eerste woorden van m’n stagebegeleider waren ooit; “vergeet alles wat je op de uni leert, zorg dat je een band met ze krijgt” en dat ervaar ik nog elke dag zo!
pi_185598647
Mijn wederhelft werkt in het basisonderwijs, dit jaar zijn er 2 mensen als zij-instromens erbij gekomen. 1 ziet het niet meer zitten omdat het te zwaar is. De ander wilt wel blijven maar heeft een assesment bij de Pabo niet gehaald en mag dus in principe niet meer blijven.
  woensdag 13 maart 2019 @ 23:48:38 #47
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_185599094
Een neef van me zit in het onderwijs, leraar Nederlands.
Lange vakanties lijken leuk, maar van de 6 weken zomervakantie moet hij de laatste week al veel voorbereiden. Verder wel veel vrij, maar zijn vriendin heeft maar 3 weken per jaar aan een stuk vakantie en dat mag ook nog in de dure vakantieperiode. Verder al die vakanties is hij dus alleen thuis zonder zijn vriendin. Snipperdagje opnemen om een dagje naar het strand te gaan kan natuurlijk niet. 'S avonds huiswerk nakijken, vergaderingen, ouderavonden is allemaal eigen tijd.
pi_185599828
Stage ging goed en wat ik zeg imhet doet mij goed als ik jongeren ergens mee kan helpen. Ben zelf 33 en heb snel klik met die doelgroep. Ze mochten mij al gauw was straight tegen ze. Moment van grapjes dan mag dat en moment van serieus dan kwam dat ook dus goede balans kreeg ik er wel in. Qua vakanties hoor ik bv dat de zomer laatste week je weer volop moet voorbeelden maar je bent wel al voor de zomer met afbouwen dus dan heb je ook al veel vrije tijd. En mbt huiswerk nakijken enz ja dat kan je bv thuis doen dan ben je lekker thuis kan je op je gemak doen. Is anders dan heel de dag op kantoor tot 17.30 en dat elke dag dat is ook zwaar hoor.
pi_185601190
De laatste weken voor de vakantie afbouwen _O- was het maar zo. Alles moet op tijd af, dus examens snel nakijken, rapporten bespreken, ouders bellen, snel nog een intake en oja, introductie regelen.
Je beeld is behoorlijk romantisch, lekker thuis werken, vroeg klaar, veel vakanties. Ik kwam uit het bedrijfsleven en ik dacht ook dat het minder hard werken zou zijn, maar dat is gewoon niet zo. Het is een andere manier van stress, maar er is en blijft gewoon werkdruk.
pi_185601302
Wat heb je hiervoor gedaan? Overigens vraag ik me wel af in welk sector er momenteel geen werkdruk is. Hoor hier voornamelijk negatieve dingen en maar klagen. Voor de ene is het weg gelegd en voor de ander niet. Mensen die ik persoonlijk sprak waren veel positiever dan wat ik hier lees. Vergeet niet hoe het bedrijfsleven kan zijn van 8 tot 5 elke dag en 5 weken vakantie per jaar elke dag zelfde collega's, grapjes, bureau etc etc.
pi_185601667
Ik heb oa als persvoorlichter gewerkt, geloof me, dan is een kantoorbaan nog lekker rustig.
In het onderwijs klagen leerlingen en collega's,zit je ook dag in dag uit in dezelfde lokalen en de lerarenruimte. Begrijp me niet verkeerd, het is een topbaan, maar het is en blijft een baan. Geen luxe leventje.
pi_185602563
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2019 00:53 schreef Ambtenaartjee het volgende:
En mbt huiswerk nakijken enz ja dat kan je bv thuis doen dan ben je lekker thuis kan je op je gemak doen. Is anders dan heel de dag op kantoor tot 17.30 en dat elke dag dat is ook zwaar hoor.
Lekker thuiswerken, lekker op je gemak.. :') hmm, ik weet niet maar als dat gewoon bovenop je fulltime baan komt zul je daar snel anders over piepen. Je hebt ook nog een privéleven, een partner, kinderen (?), hobbies, sport etc. Als je nu al klaagt tegen een burnout aan te lopen, denk ik niet dat dat met een switch richting het onderwijs snel de betere kant op zal gaan.
pi_185604083
Plus, het lijkt misschien “leuk met jongeren werken, vertellen over een vakgebied wat je interesseert”, maar er komt veel meer bij kijken. Continu word je beoordeeld door 30 pubers, moet je iedereen het gevoel geven “gezien” te worden, moet je sterkere leerlingen uitdagen, consequent straffen (die lln heeft oortjes in, maar is wel rustig en haalt goede cijfers; zeg je er wat van?), etc.

Afgezien van de randzaken sta je een paar uur per dag in volle focus en kan je niet, zoals op kantoor, even je zinnen verzetten door een bak koffie te halen oid
pi_185612348
Ben zelf werkzaam in het voortgezet onderwijs. Vakantie is gewoon vakantie. Salaris wordt gewoon overgenomen hoor. Uurtjes maak ik overdag en soms in de avond. Succes!
pi_185613487
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2019 00:53 schreef Ambtenaartjee het volgende:
Stage ging goed en wat ik zeg imhet doet mij goed als ik jongeren ergens mee kan helpen. Ben zelf 33 en heb snel klik met die doelgroep. Ze mochten mij al gauw was straight tegen ze. Moment van grapjes dan mag dat en moment van serieus dan kwam dat ook dus goede balans kreeg ik er wel in. Qua vakanties hoor ik bv dat de zomer laatste week je weer volop moet voorbeelden maar je bent wel al voor de zomer met afbouwen dus dan heb je ook al veel vrije tijd. En mbt huiswerk nakijken enz ja dat kan je bv thuis doen dan ben je lekker thuis kan je op je gemak doen. Is anders dan heel de dag op kantoor tot 17.30 en dat elke dag dat is ook zwaar hoor.
Vriendin van me geeft wiskunde en is echt niet vaak voor 17.30 thuis en is echt nog heel vaak aan het nakijken thuis.
pi_185615329
Po hier. Ik kan altijd wel bezig blijven.
pi_185624999
Als docent economie (eerstegraads) mijn inziens:
Tweedegraads gebied is niet een extreem tekort gebied. Dat maakt je salariseis wel een stuk lastiger. Je zal iig in LB worden ingedeeld, maar vanwege je gebrek aan ervaring vrees ik dat je niet extreem hoog in de schaal zal worden gezet.

Maar misschien veel belangrijker, het is voor startende docenten (ondanks de gefinancierde lesreductie) vaak te veel gevraagd om met een hele baan te starten. Nu zijn er in het onderwijs sowieso al weinig mensen die 5 volle dagen lesgeven en dat heeft vaak ook te maken met de ervaren werkdruk. Stel dat je 4 dagen gaat werken, wat nog vrij veel is, dan lever je ook behoorlijk veel salaris in tov van je huidige salaris.

Het is het mooiste beroep wat ik mij kan bedenken en ik voel er me helemaal in thuis, maar reken je niet rijk met de vakanties. Een volle baan is gericht op een jaartaak van 1659 uur. Dat is niet veel minder dan banen in andere sectoren. Dat betekent dat de belasting in de werkende weken structureel hoger ligt, met daarbij nog enorme pieken. De vakanties zijn lekker: in de zomervakantie kan ik 3 weken lang op de bank de tour bekijken, maar mijn voorjaarsvakantie ben ik echt wel kwijt om wat bij te werken. Vele startende docenten vallen uit vanwege de enorme piekbelasting en daar weegt een paar weken extra vakantie niet tegen op.

Dus als je voor het onderwijs wil kiezen, doe dat vanuit je passie. Zoek een manier van werken waarin je voorkomt dat je overbelast raakt. Accepteer bijvoorbeeld een kleinere aanstelling aan het begin van je carrière, zodat je de tijd hebt om je de stof en het vak eigen te maken. Later zullen de voorbereidingen je minder tijd kosten en kan je eventueel wel volle bak werken.
  vrijdag 15 maart 2019 @ 12:34:50 #58
61472 Its_Muppet
"Shit Happens"
pi_185626213
Ik ben in september vanuit een commerciële / IT / PM baan overgestapt naar het HBO onderwijs, zonder lesbevoegdheid. Dit mag ik komende september gaan doen. Ik geef op dit moment les in het Associate Degree onderwijs, HBO niveau 5. Een AD opleiding is een 2 jarige, meer praktijkgerichte HBO opleiding voor studenten die niet zeker weten of ze het bachelor niveau (6) aankunnen, 4 jaar moeilijk te overzien vinden of andere redenen. Het grote voordeel is dat, als ze na 2 jaar hun AD diploma hebben, ze vrijwel naadloos naar het 3e jaar van een bachelor over kunnen stappen.
Aangezien dit soort onderwijs relatief nieuw is (6 jaar geleden opgestart) is dit ook nog niet zo bekend. AD opleidingen trekken veel mensen uit de praktijk naar binnen als docent.
Ik zit momenteel op E4400,- met nog 2 treden uitloop. Er wordt aangegeven dat het zeer wenselijk (bijna verplicht) is om een master te gaan halen, binnen 5 jaar. Dit geeft je de mogelijkheid om 1 of 2 schalen omhoog te gaan, naar tegen de E6000,- (dacht ik).

Is dat iets om te overwegen?

FYI, voor mij is het de beste beslissing ooit geweest. Ik heb in het afgelopen half jaar meer over mezelf geleerd dan in de 40 jaren ervoor.
I'm only responsible for what I say, not for what you understand.
pi_185627036
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 23:24 schreef Mr.Chippie het volgende:
Mijn wederhelft werkt in het basisonderwijs, dit jaar zijn er 2 mensen als zij-instromens erbij gekomen. 1 ziet het niet meer zitten omdat het te zwaar is. De ander wilt wel blijven maar heeft een assesment bij de Pabo niet gehaald en mag dus in principe niet meer blijven.
Hier idem, na even te zijn weggeweest.. is mijn vrouw is sinds 6 jaar weer terug in het bassis onderwijs.
Tuurlijk de vakanties, klinkt allemaal super leuk. Maar als ik zie hoeveel ze savonds nog achter de laptop zit en oudergesprekken moeten voeren (in eigen tijd). Vindt het onderwijs zwaar onderschat. Tegenwoordig is een docent meer een administratief medewerker geworden. Ze is 38 en heeft voorheen 5 jaar voor de klas gestaan, uiteindelijk wordt je salaris meer geindexeerd aan werkervaring dan aan je leeftijd. Om 3900 bruto meteen te willen verdienen, lijkt me echt niet haalbaar
pi_185640868
Nog meer ervaringen?
pi_185641338
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2019 00:05 schreef Ambtenaartjee het volgende:
Nog meer ervaringen?
Nog meer antwoorden?
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 22:49 schreef r_one het volgende:
[..]

Welk "gezeik etc."? En wat is dan je drijfveer om het onderwijs in te gaan? Denk je dat je daar niet "dat gezeik" ook tegen gaat komen (en misschien nog wel heftiger)?
.
pi_185645506
Zelf zijn mijn ervaring op het vmbo en onderbouw havo/vwo. Op het vmbo zijn vaak vacatures voor decent economie. Bedenk dat opvoeden een heel belangrijk item is op het vmbo daarna komt je vak aan de beurt.

Mbo lijkt mij steeds interessanter worden na 13 jaar vmbo. Iets meer inhoudelijker bezig zijn begint mij te trekken. Maar goed, keuzes keuzes keuzes!
pi_185645551
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2019 00:05 schreef Ambtenaartjee het volgende:
Nog meer ervaringen?
Les geven is een, maar met kinderen om kunnen gaan is een ander verhaal.
Er zijn genoeg mensen afgehaakt doordat ze geen grip hebben op de kinderen.
pi_185646643
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2019 08:59 schreef Antaris het volgende:

[..]

Les geven is een, maar met kinderen om kunnen gaan is een ander verhaal.
Er zijn genoeg mensen afgehaakt doordat ze geen grip hebben op de kinderen.
Dit inderdaad, des te lager het niveau des te minder het gaat om je vak maar meer om je relatie/pedagogische band
pi_185648102
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2019 19:57 schreef Miss-X het volgende:

[..]

Vriendin van me geeft wiskunde en is echt niet vaak voor 17.30 thuis en is echt nog heel vaak aan het nakijken thuis.
Mijn wiskundedocent had twee uur na de toets het examen al nagekeken en de cijfers ingevoerd in Magister. Zo kan het dus ook! :P
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_185648137
Wellicht dat TS eens kan informeren over een deeltijdbaan. Geef ergens een dag of twee les (bv. als invaldocent) en kijk eens of lesgeven nog steeds wat voor je is. Vervolgens kun je altijd nog de fulltime stap maken.
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  zaterdag 16 maart 2019 @ 12:27:33 #67
100593 Catch_me
Donateur Asielactie 2009
pi_185648244
Tip: doe het niet.

In NL heb je het aanzien van een vuilnisman en zo wordt je ook behandeld.
Op elke fokker past een bril.
pi_185656260
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2019 12:27 schreef Catch_me het volgende:
Tip: doe het niet.

In NL heb je het aanzien van een vuilnisman en zo wordt je ook behandeld.
Als men op een feestje vraagt wat je doet, en je zegt 'ik ben vuilnisman', wordt je toch wel anders aangekeken dan wanneer je docent bent.
pi_185662165
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2019 12:17 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Mijn wiskundedocent had twee uur na de toets het examen al nagekeken en de cijfers ingevoerd in Magister. Zo kan het dus ook! :P
Dat bedoel ik dus. Enkele hier kunnen naar mijn mening echt overdrijven. Ik onderschat het zeker niet weer dat er veel bij komt kijken maar dan nog qua vakanties zit je daar wel goed!
pi_185662874
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2019 01:08 schreef Ambtenaartjee het volgende:

[..]

Dat bedoel ik dus. Enkele hier kunnen naar mijn mening echt overdrijven. Ik onderschat het zeker niet weer dat er veel bij komt kijken maar dan nog qua vakanties zit je daar wel goed!
Ah oke, je vraagt naar ervaringen omdat je die zelf niet hebt en vervolgens vind je dat de ervaringsdeskundigen overdrijven. Nee, helder ^O^

En je drijfveer blijkt idd uitsluitend de riante vakantie te zijn. Goeie basis, jij komt er wel ^O^
.
pi_185664858
Ach, vakanties zijn relatief. Mijn broer is bouwvakker, heeft 24 vakantiedagen + 26 atv-dagen, zit je op 10 weken vrij per jaar waarvan hij er 7 zelf kan inplannen. Hij werkt 40 uur per week en wordt er 36 betaald.

Docenten werken bijna 42 uur per week en worden voor 36 uur betaald. Dus vakanties zijn relatief.
pi_185668232
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2019 02:55 schreef r_one het volgende:

[..]

Ah oke, je vraagt naar ervaringen omdat je die zelf niet hebt en vervolgens vind je dat de ervaringsdeskundigen overdrijven. Nee, helder ^O^

En je drijfveer blijkt idd uitsluitend de riante vakantie te zijn. Goeie basis, jij komt er wel ^O^
Ik concludeer dit naar aanleiding van verschillende ervaringen. Hier lees ik alleen maar negatieve ervaringen. Mis te maken met welk soort onderwijs. Ik heb het 2e graads leraar economie.
  zondag 17 maart 2019 @ 12:45:36 #73
189229 Eva4Evah
Niet teveel zuipen
pi_185668562
Interessant topique! Geen ervaring hiermee, maar ik lees even mee :)
pi_185668605
quote:
1s.gif Op zondag 17 maart 2019 12:29 schreef Ambtenaartjee het volgende:

[..]

Ik concludeer dit naar aanleiding van verschillende ervaringen. Hier lees ik alleen maar negatieve ervaringen. Mis te maken met welk soort onderwijs. Ik heb het 2e graads leraar economie.
Ik kom uit een onderwijsfamilie en ik kan de realistische ervaringen alleen maar beamen. Maar succes hoor, jij komt er wel, met je focus op de lange vakanties ^O^
pi_185670328
quote:

[..]

quote:

[..]

Dit idd, wat is het nut van dit topic als je 75% er van in de wind slaat?
pi_185671102
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2019 14:05 schreef el-blanchito het volgende:

[..]

[..]

Dit idd, wat is het nut van dit topic als je 75% er van in de wind slaat?
Enkel bevestiging van dat wat hij graag horen wil: positieve reacties (zie ook laatste regel OP). Dat het van een tomeloze naïviteit getuigt, deert 'm niet.

Hij had z'n topic beter in Juichbaak kunnen openen.
.
pi_185672902
Door jullie heb ik wel een ander beeld van het onderwijs gekregen
pi_185672980
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2019 15:59 schreef Ambtenaartjee het volgende:
en daarnaast snap ik niet of degene die echt alleen maar klagen niet overwogen om een andere baan te zoeken dan.
  zondag 17 maart 2019 @ 16:05:32 #79
11682 Moonah
Jolie femme
pi_185673076
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2019 15:59 schreef Ambtenaartjee het volgende:
Ik ben benieuwd welk beeld je nu hebt. :)
En hoe is het veranderd door dit topic?
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_185673241
Veel negativiteit onvrede. Dan kan ik me ook afvragen zit jij dan wel goed in het onderwijs. Als je klaagt kan het misschien ook aan de persoon liggen. Voor de ene is het weggelegd en voor de ander niet.
pi_185673574
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2019 16:14 schreef Ambtenaartjee het volgende:
Veel negativiteit onvrede. Dan kan ik me ook afvragen zit jij dan wel goed in het onderwijs. Als je klaagt kan het misschien ook aan de persoon liggen. Voor de ene is het weggelegd en voor de ander niet.
Nou nou, jij komt er wel hoor, jij hebt helemaal door hoe het werkt
  zondag 17 maart 2019 @ 16:26:36 #82
11682 Moonah
Jolie femme
pi_185673583
quote:
Veel negativiteit onvrede. Dan kan ik me ook afvragen zit jij dan wel goed in het onderwijs.
Lees jij dat zo? Veel negativiteit en onvrede? Ik lees het meer relativerend als reactie op jouw rooskleurige beeld.
quote:
Als je klaagt kan het misschien ook aan de persoon liggen. Voor de ene is het weggelegd en voor de ander niet.
En waarom zou het voor jou zijn weggelegd?
pi_185675367
Dat heb ik nog niet gezegd. Weet dat ik het heel graag wil. En mijn omgeving geeft aan dat het wel wat voor me is .
pi_185675434
quote:
Met die boodschap had je eigenlijk afgelopen week naar het Malieveld moeten gaan.

35.000 klagers, dus allemaal:
[ ] geschikt
[X] ongeschikt

?
.
pi_185675451
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2019 17:53 schreef Ambtenaartjee het volgende:
Dat heb ik nog niet gezegd. Weet dat ik het heel graag wil. En mijn omgeving geeft aan dat het wel wat voor me is .
En hoeveel procent van je omgeving is werkzaam in het onderwijs?
.
  zondag 17 maart 2019 @ 18:33:44 #86
11682 Moonah
Jolie femme
pi_185676090
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2019 17:57 schreef r_one het volgende:

[..]

Met die boodschap had je eigenlijk afgelopen week naar het Malieveld moeten gaan.

35.000 klagers, dus allemaal:
[ ] geschikt
[X] ongeschikt

?
:D
pi_185678232
Ik ben geen klager hoor, toevallig ook 2e graads docent economie op het vmbo. Ik heb het onwijs leuk op mijn werk, verdien een goed salaris en heb genoeg vrije tijd. Werkdruk is er, maar goed waar niet?

Om werkdruk te verminderen, ik lees 2x per dag mijn mail, bij aankomst en voordat ik weer naar huis rijd. Op mijn telefoon geen mail geinstalleerd en ouders hebben mijn nummer niet.

Tja, ik wil misschien naar het Mbo, dit is persoonlijk, iets met eigen ontwikkeling en niets negatiefs naar het vmbo toe.

Gewoon proberen en ervaren.
pi_185682487
Precies. Ik zeg niet dat er helemaal geen werkdruk is maar overal klagen ze. Iedereen heeft het druk. Ik nu ook maar ja wat kan je er tegen doen. En ik dacht juist onderwijs gezien de uren en vakanties bv zit je wel goed want elders heb je tussen de 5 en 6 weken vakantie en geen 13e maand enz. En in het onderwijs wel en als je goed overweg kan met de meeste leerlingen kan je er wat leuks van maken.mag ik vragen hoeveel fte jij les geef en je nettoloon?
pi_185682499
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2019 01:46 schreef Ambtenaartjee het volgende:
Precies. Ik zeg niet dat er helemaal geen werkdruk is maar overal klagen ze. Iedereen heeft het druk. Ik nu ook maar ja wat kan je er tegen doen. En ik dacht juist onderwijs gezien de uren en vakanties bv zit je wel goed want elders heb je tussen de 5 en 6 weken vakantie en geen 13e maand enz. En in het onderwijs wel en als je goed overweg kan met de meeste leerlingen kan je er wat leuks van maken.mag ik vragen hoeveel fte jij les geef en je nettoloon?
Onderwijs heb je geen13e maand :N
.
pi_185682688
Ja bedoelde eindejaarsuitkering.
pi_185695570
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2019 01:48 schreef r_one het volgende:

[..]

Onderwijs heb je geen13e maand :N
7,4% komt nagenoeg overeen met een 13e maand.
pi_185695685
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2019 01:46 schreef Ambtenaartjee het volgende:
En ik dacht juist onderwijs gezien de uren en vakanties bv zit je wel goed
In principe zijn de vakanties ervoor om te compenseren voor de (standaard) overuren die je draait in de overige weken. Afhankelijk van je eigen vak/instelling/vaardigheden zul je dus soms beter, soms slechter af zijn.

Een vak als wiskunde is makkelijker nakijken dan een vak als Nederlands. Tegelijkertijd hoef je als gymleraar nóg minder voor te bereiden en nakijkwerk is al helemaal minimaal, als het er überhaupt al is.

Mijn ervaring is dat er ook heel veel tijd verloren gaat door inefficiënt werken. Daarmee doel ik op docenten die bv. niet eens een basale kennis van Word en Excel hebben waardoor ze veel meer tijd kwijt zijn aan administratieve werkzaamheden dan nodig. En iemand die blind kan typen is nou eenmaal veel sneller klaar met een leerlingrapportage. Om maar even wat dwarsstraten te noemen.

Uiteindelijk is er maar één manier om erachter te komen of in het onderwijs werken wat voor je is en dat is door het gewoon te doen. Alleen in het onderwijs gaan vanwege de lange/extra vakanties is gewoon kul.
pi_185699546
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2019 17:41 schreef DireStraits7 het volgende:
Alleen in het onderwijs gaan vanwege de lange/extra vakanties is gewoon kul.
En vanwege de 13e maand eindejaarsuitkering ;)
.
pi_185699591
@Ambtenaartje, ik werk fulltime en verdien ¤2820 netto per maand inclusief reiskosten. Ik zit in de schaal LB en in de hoogste trede.
pi_185702369
Dat is lekker dan. Hoeveel jaren geef je al les?
  maandag 18 maart 2019 @ 21:53:53 #96
346939 Janneke141
pi_185702477
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2019 12:45 schreef Eva4Evah het volgende:
Interessant topique! Geen ervaring hiermee, maar ik lees even mee :)
Als jij ook alleen maar geïnteresseerd bent in lange vakanties en je loonstrookje dan zit je hier goed. Gaat het je meer om wat het werken in de klas inhoudt, dan kun je misschien beter je eigen topic openen.
pi_185702961
Wat betreft die werkdruk merk ik idd dat het ook veel scheelt als je wat jonger/moderner bent: ik hoef me niet te verdiepen in trends oid onder jongeren en ben een stuk handiger met de computer.

Scheelt je zo een paar uur per week
pi_185705966
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2019 22:10 schreef el-blanchito het volgende:
Wat betreft die werkdruk merk ik idd dat het ook veel scheelt als je wat jonger/moderner bent: ik hoef me niet te verdiepen in trends oid onder jongeren en ben een stuk handiger met de computer.

Scheelt je zo een paar uur per week
dat ook en of je ook met verschillende culturen om kan gaan. Veel autochtonen hebben daar moeiljkheden mee en dan wordt het zwaar.
pi_185707283
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 00:45 schreef Ambtenaartjee het volgende:

[..]

dat ook en of je ook met verschillende culturen om kan gaan. Veel autochtonen hebben daar moeiljkheden mee en dan wordt het zwaar.
Wtf :') .... je schijnt het allemaal zo goed beter te weten .... waarom maak je dan überhaupt nog een topic aan?! 8)7
.
pi_185708163
quote:

[..]

Ligt maar net aan je regio. Plus wat merk jij binnen je klas aan gedrag als gevolg van cultuur?
  dinsdag 19 maart 2019 @ 09:00:45 #101
189229 Eva4Evah
Niet teveel zuipen
pi_185708273
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2019 21:53 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Als jij ook alleen maar geïnteresseerd bent in lange vakanties en je loonstrookje dan zit je hier goed. Gaat het je meer om wat het werken in de klas inhoudt, dan kun je misschien beter je eigen topic openen.
Lol, wat een reactie :') ik ben gewoon geinteresseerd in de ervaringen, ken zelf ook mensen die voor de klas staan. Ben gewoon benieuwd naar hoe mensen het onderwijs vinden nadat ze eerst iets anders hebben gedaan. Fijn dat je zo scherp bent hoor.
  dinsdag 19 maart 2019 @ 09:17:27 #102
61472 Its_Muppet
"Shit Happens"
pi_185708457
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2019 17:41 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

In principe zijn de vakanties ervoor om te compenseren voor de (standaard) overuren die je draait in de overige weken. Afhankelijk van je eigen vak/instelling/vaardigheden zul je dus soms beter, soms slechter af zijn.

Een vak als wiskunde is makkelijker nakijken dan een vak als Nederlands. Tegelijkertijd hoef je als gymleraar nóg minder voor te bereiden en nakijkwerk is al helemaal minimaal, als het er überhaupt al is.

Mijn ervaring is dat er ook heel veel tijd verloren gaat door inefficiënt werken. Daarmee doel ik op docenten die bv. niet eens een basale kennis van Word en Excel hebben waardoor ze veel meer tijd kwijt zijn aan administratieve werkzaamheden dan nodig. En iemand die blind kan typen is nou eenmaal veel sneller klaar met een leerlingrapportage. Om maar even wat dwarsstraten te noemen.

Uiteindelijk is er maar één manier om erachter te komen of in het onderwijs werken wat voor je is en dat is door het gewoon te doen. Alleen in het onderwijs gaan vanwege de lange/extra vakanties is gewoon kul.
Helemaal eens! Als beginnend docent besef ik dat er nog een grote efficiëntieslag te maken is, maar 60 uur per week is meer regel dan uitzondering. Ik zie het ook als een investering en daarnaast is het ontzettend leerzaam en (dus) leuk. Waar ik wel mee worstel is dat ik me wel (te) verantwoordelijk voel voor de studenten. Ze hebben werk gestoken in verslagen van 40+ pagina's en in eerste instantie was ik 1,5 uur bezig met nakijken per verslag, waar je hooguit 30 minuten heb per student.

Ik heb mezelf voorgenomen om de kerstvakantie en grote vakantie echt vrij te plannen, de overige schoolvakanties gaan op aan reviseren van modules, beleid bepalen voor de leerlijn waar ik verantwoordelijk voor ben, voorbereiden van curriculum, onderhouden contacten met bedrijfsleven, enz.

[ Bericht 10% gewijzigd door Its_Muppet op 19-03-2019 09:24:30 ]
I'm only responsible for what I say, not for what you understand.
pi_185708517
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 09:00 schreef Eva4Evah het volgende:

[..]

Lol, wat een reactie :') ik ben gewoon geinteresseerd in de ervaringen, ken zelf ook mensen die voor de klas staan. Ben gewoon benieuwd naar hoe mensen het onderwijs vinden nadat ze eerst iets anders hebben gedaan. Fijn dat je zo scherp bent hoor.
Volgens mij bedoelde Janneke dat niet verkeerd, althans, niet richting jou.
pi_185708589
quote:

[..]

Oh, jij bent geen autochtoon dan?
pi_185708822
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 09:26 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

Gaf zijn grammatica dat nog niet weg dan?
pi_185708905
quote:
99s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 09:44 schreef CrashO het volgende:

[..]

Ik had zo mijn vermoedens. Sowieso begrijp ik niet dat iemand met een dergelijke zwakke taalbeheersing een onderwijsbevoegdheid kan behalen. Of zou de studie in de moedertaal zijn gedaan?
pi_185710225
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 09:26 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

jawel, maar kan goed overweg met verschillende culturen.
pi_185710254
quote:
99s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 09:44 schreef CrashO het volgende:

[..]

tuurlijk alsof wij allemaal foutloos Nederlands kunnen schrijven. Je wilt niet weten hoeveel Nederlanders slecht zijn in het Nederlands.
pi_185711789
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 11:03 schreef Ambtenaartjee het volgende:

[..]

tuurlijk alsof wij allemaal foutloos Nederlands kunnen schrijven. Je wilt niet weten hoeveel Nederlanders slecht zijn in het Nederlands.
Ik mag toch hopen dat men in het onderwijs een hoger niveau eist dan wat jij hier laat zien
pi_185713024
Geef het door aan ze zou ik zeggen. Dus nu gaan jullie op mijn niveau letten. Ben jullie geen verantwoording verschuldigd en ik heb niet naar jullie mening gevraagd omtrent mijn niveau toch?
pi_185713069
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 13:26 schreef Ambtenaartjee het volgende:
Geef het door aan ze zou ik zeggen. Dus nu gaan jullie op mijn niveau letten. Ben jullie geen verantwoording verschuldigd en ik heb niet naar jullie mening gevraagd omtrent mijn niveau toch?
Je wilt toch dat iemand je sollicitatiebrief schrijft omdat je dat zelf niet goed kunt? Ga je dan alle schriftelijke dingen in je onderwijspraktijk ook door anderen laten schrijven?
pi_185713769
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 11:03 schreef Ambtenaartjee het volgende:
Je wilt niet weten hoeveel Nederlanders slecht zijn in het Nederlands.
Maar die staan dan doorgaans niet voor de klas.
.
pi_185714492
quote:
5s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 09:17 schreef Its_Muppet het volgende:

[..]

Ze hebben werk gestoken in verslagen van 40+ pagina's en in eerste instantie was ik 1,5 uur bezig met nakijken per verslag, waar je hooguit 30 minuten heb per student.
Simpel: stel een maximum aantal pagina's/woorden in. ;)
  dinsdag 19 maart 2019 @ 15:33:38 #114
346939 Janneke141
pi_185714961
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 09:00 schreef Eva4Evah het volgende:

[..]

Ik vind het een verademing, geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om terug te keren naar het bedrijfsleven. Het hangt er natuurlijk nogal vanaf waar je vandaan komt, maar een van de grootste verschillen voor mij is dat ik niet na 1 of 2 weken word afgerekend op slechte resultaten - je hebt gewoon de tijd om ergens aan te bouwen, en relatief veel vrijheid om daar binnen je lessen een eigen aanpak voor te kiezen.

Werkdruk? Tja. Ik zou 32 uur per week moeten werken, ik heb (buiten de vakanties om) weken van 24 maar ook van 50 of zelfs meer. Aan het einde van het jaar heb ik wel ongeveer even veel gewerkt als bij mijn vorige werkgever.
  dinsdag 19 maart 2019 @ 15:34:15 #115
346939 Janneke141
pi_185714970
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 09:21 schreef Physsic het volgende:

[..]

Volgens mij bedoelde Janneke dat niet verkeerd, althans, niet richting jou.
Klopt.
  dinsdag 19 maart 2019 @ 15:35:12 #116
346939 Janneke141
pi_185714988
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 12:22 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

Ik mag toch hopen dat men in het onderwijs een hoger niveau eist dan wat jij hier laat zien
Valt tegen, helaas.

Je hoeft ook niet te kunnen rekenen als je voor de klas wil staan.
pi_185715121
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 15:35 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Valt tegen, helaas.

Je hoeft ook niet te kunnen rekenen als je voor de klas wil staan.
Nou ...

https://www.rijksoverheid(...)p-lerarenopleidingen
.
  dinsdag 19 maart 2019 @ 15:48:35 #118
346939 Janneke141
pi_185715243
quote:
Dat is de Pabo. Overigens betekent het nog niet dat je kan rekenen als je een voldoende kan halen voor die toets. En zelfs niet andersom.

Maar op lerarenopleidingen 1e en 2e graads, voor het vo en mbo, is rekenvaardigheid op geen enkele manier een eis. Als ik zou moeten inschatten hoeveel van mijn lesgevende collega's de 2F rekentoets zouden halen (en dat is vmbo-niveau, eigenlijk zouden ze allemaal 3F moeten beheersen) dan denk ik dat je er met 50% wel bent.
pi_185715327
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 15:48 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat is de Pabo.
Daar heb je gelijk in; my bad.
quote:
Overigens betekent het nog niet dat je kan rekenen als je een voldoende kan halen voor die toets. En zelfs niet andersom.
Gewaagde uitspraak. Er zullen altijd uitzonderingen zijn ja maar zo stellig zou ik het niet willen stellen.
.
  dinsdag 19 maart 2019 @ 15:57:23 #120
346939 Janneke141
pi_185715454
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 15:52 schreef r_one het volgende:

[..]

Gewaagde uitspraak. Er zullen altijd uitzonderingen zijn ja maar zo stellig zou ik het niet willen stellen.
Tja. De verfoeide rekentoets in het vo en mbo (die recent is afgeschaft) is van dezelfde fabrikant en dat is echt een draak van een ding.
  dinsdag 19 maart 2019 @ 16:13:13 #121
346939 Janneke141
pi_185715852
https://www.groene.nl/art(...)PCnJ9UZfpkJ-RJaQHeJs

Boeiend stuk in de Groene over zij-instromers en de hindernissen die ze kunnen verwachten.

De lerarenopleiding krijgt er stevig van langs. Ik kan me wel vinden in de analyse, als ik heel eerlijk ben.
pi_185727256
Ik ook, zeker als ik kijk naar mijn eigen traject. Als zij instromer mbo moest ik mijn pdg (pedagogisch didactisch getuigschrift) halen. Deel 1 is een portfolio, best nuttig en veel van geleerd. Daarna volgde een onderzoek. Maar ik heb een master gedaan en moest met dat onderzoek bewijzen dat ik kon onderzoeken. Eh duh, ik kreeg mijn master niet bij een pakje boter zeg maar. Ook snap ik de opmerkingen over theorie. Ik heb menig discussie met de docent gevoerd over hoe hij de theorie zag en hoe ik dat zag. Ik was gewend er academisch naar te kijken, maar mijn klasgenoten konden me niet volgen. Dus ja, didactisch en pedagogisch had ik heel wat te leren, maar de club waarmee ik het deed en de manier waarop viel tegen. Terwijl ik voor praktische zaken of dingen waar ik me over verwonderde juist weer heel blij was met de groep, het voelde wat minder 'alleen'.
Vakinhoudelijk was ik op de hoogte, sterker nog, ik merk dat veel van mijn traditionele docent collega's geen actueel beeld van de beroepspraktijk hebben.
pi_185736811
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 09:51 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

Ik had zo mijn vermoedens. Sowieso begrijp ik niet dat iemand met een dergelijke zwakke taalbeheersing een onderwijsbevoegdheid kan behalen. Of zou de studie in de moedertaal zijn gedaan?
En mijn moedertaal is Nederlands!
pi_185737327
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2019 13:29 schreef Ambtenaartjee het volgende:

[..]

En mijn moedertaal is Nederlands!
Nu het nog beheersen :s)
.
pi_185737863
quote:

[..]

Dan zelf ook graag goed Nederlands schrijven, bij commentaar op een ander.
pi_185745334
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2019 14:12 schreef el-blanchito het volgende:

[..]

snap niet waarom mensen op gegeven moment niet meer reageren op je topic maar dan kritisch op andere zaken gaan letten etc. Kijk naar jezelf inderdaad en reageer als dat voor mij een meerwaarde heeft. Mijn Nederlands is voldoende om voor de klas te staan. Anders zou ik mijn papiertje echt niet krijgen.
pi_185745395
quote:

[..]

Sta ik voor de klas?
pi_185750000
quote:

[..]

Ik kan geen taalfout ontdekken in zijn quote, zie ik wat over het hoofd? :?
.
pi_185760780
quote:
1s.gif Op woensdag 20 maart 2019 21:37 schreef r_one het volgende:

[..]

Ik kan geen taalfout ontdekken in zijn quote, zie ik wat over het hoofd? :?
Als we toch gaan zeiken om taal dan moet het zijn “dergelijk zwakke” dus zonder e na dergelijk, of “dergelijke, zwakke” dus met een komma.

Ik geef geen Nederlands, maar als je totaal off-topic iemand op zijn/haar spelling gaat wijzen, zorg er dan voor dat je alles zelf perfect doet
pi_185761143
quote:

[..]

Ligt er natuurlijk geheel aan in welke vakken je onderwijs geeft. Een pratijkleraar in de metaal moet mij leren lassen, draaien etc. Dan hecht ik aan grammatica niet zoveel waarde.

[ Bericht 1% gewijzigd door Cherni op 21-03-2019 10:12:30 ]
pi_185761216
quote:

[..]

Een carrièreswitch is altijd wel leuk. Salaris moet daarbij geen hoofdrol gaan spelen. Helaas houd juist dat veel mensen tegen. Aangezien mijn leeftijd neem ik dat risico niet meer. Voor die 7 jaar dat ik nog ga werken is de tijd te kort.
pi_185761650
quote:
1s.gif Op donderdag 21 maart 2019 10:07 schreef Cherni het volgende:

[..]

Een carrièreswitch is altijd wel leuk. Salaris moet daarbij geen hoofdrol gaan spelen.
Nogal een dooddoener wat mij betreft. Ik snap het best dat als je bijvoorbeeld meer dan 20% salaris in moet leveren mensen de overstap niet durven te nemen.
pi_185762427
quote:
1s.gif Op donderdag 21 maart 2019 10:05 schreef Cherni het volgende:

[..]

Ligt er natuurlijk geheel aan in welke vakken je onderwijs geeft. Een pratijkleraar in de metaal moet mij leren lassen, draaien etc. Dan hecht ik aan grammatica niet zoveel waarde.
precies! Maar degene die daar over reageerden ging hun niet meer om mijn topic maar om mijn Nederlands. Dat zie je vaker bij topics op gegeven moment gaat het om wat anders en kan men niet bij de topic blijven.
pi_185762518
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2019 09:46 schreef el-blanchito het volgende:

[..]

Als we toch gaan zeiken om taal dan moet het zijn “dergelijk zwakke” dus zonder e na dergelijk, of “dergelijke, zwakke” dus met een komma.

Ik geef geen Nederlands, maar als je totaal off-topic iemand op zijn/haar spelling gaat wijzen, zorg er dan voor dat je alles zelf perfect doet
Dit overstijgt wel het gemiddelde niveau van de gemiddelde taaltoets. En als je het werkelijk over punten en komma's wilt gaan hebben, let er dan zelf ook even op. ;)
.
  donderdag 21 maart 2019 @ 17:15:52 #135
346939 Janneke141
pi_185769202
quote:
1s.gif Op donderdag 21 maart 2019 10:05 schreef Cherni het volgende:

[..]

Nee, want de praktijkdocent lassen moet ook rapportopmerkingen schrijven, mails sturen naar ouders en verslagen nakijken. Ook die moet de Nederlandse taal dus gewoon goed beheersen.
  donderdag 21 maart 2019 @ 18:17:13 #136
11682 Moonah
Jolie femme
pi_185770480
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2019 17:15 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Nee, want de praktijkdocent lassen moet ook rapportopmerkingen schrijven, mails sturen naar ouders en verslagen nakijken. Ook die moet de Nederlandse taal dus gewoon goed beheersen.
Precies.
Ik lees zo vaak verslagen/rapporten/mails van collega's met afgrijselijke spelfouten.... :{
pi_185771377
quote:
14s.gif Op donderdag 21 maart 2019 18:17 schreef Moonah het volgende:

[..]

Precies.
Ik lees zo vaak verslagen/rapporten/mails van collega's met afgrijselijke spelfouten.... :{
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 21:38 schreef r_one het volgende:

[..]

Je wilt niet weten wat voor brandhout ik als collega heb gehad.
;)
.
  donderdag 21 maart 2019 @ 21:23:43 #138
11682 Moonah
Jolie femme
pi_185774804
quote:
1s.gif Op donderdag 21 maart 2019 19:11 schreef r_one het volgende:

[..]

[..]

;)
Je wil.... ;)
pi_185777719
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2019 21:23 schreef Moonah het volgende:

[..]

Je wil.... ;)
Mag ook ja .... ;)
.
pi_185779350
R_
quote:
1s.gif Op donderdag 21 maart 2019 19:11 schreef r_one het volgende:

[..]
Mag ik weten wat jouw functie is?

[..]

;)
pi_185779978
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2019 00:47 schreef Ambtenaartjee het volgende:
R_
[..]

Leerkracht basisonderwijs (net als Moonah).
.
  vrijdag 22 maart 2019 @ 04:22:53 #142
11682 Moonah
Jolie femme
pi_185780084
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2019 03:04 schreef r_one het volgende:

[..]

Leerkracht basisonderwijs (net als Moonah).
Speciaal onderwijs tegenwoordig. Zeer moeilijk lerende kinderen met al dan niet autisme, ADHD, Down.
pi_185781427
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2019 04:22 schreef Moonah het volgende:

[..]

Speciaal onderwijs tegenwoordig. Zeer moeilijk lerende kinderen met al dan niet autisme, ADHD, Down.
SO of VSO?

(niet mijn ding overigens dat ZMLK maar respect)
.
pi_185782210
Aha okej okej leuk. En naar je zin?
  vrijdag 22 maart 2019 @ 12:38:45 #145
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_185784907
Ik heb twee weken geleden twee proeflessen gegeven op een middelbare school (3 havo). Vond het erg leuk om te doen, maar twijfel toch sterk. De reden is dat ik in twee jaar mijn bevoegdheid moet halen en dat er blijkbaar niet zo snel meer vrijstelling voor het vakinhoudelijke deel (natuurkunde/wiskunde) wordt gegeven. Opleidingen zien liever dat iemand vier jaar betaalt dan twee jaar.... Verder wil ik er financieel niet op achteruit gaan en ik neem aan dat dat alleen het geval is als ik direct full time aan de slag gaat.

Genoeg om nog over na te denken dus.
pi_185787210
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2019 09:54 schreef Ambtenaartjee het volgende:
Aha okej okej leuk. En naar je zin?
Nee. Het beroep is prachtig, de werkomstandigheden kut (althans, die waaronder ik gewerkt heb). En dan ligt het niet aan de kinderen.
.
pi_185798438
Hmm okej okej. Meningen lopen uiteen maar is begrijpelijk.
pi_185798448
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2019 12:38 schreef Hi_flyer het volgende:
Ik heb twee weken geleden twee proeflessen gegeven op een middelbare school (3 havo). Vond het erg leuk om te doen, maar twijfel toch sterk. De reden is dat ik in twee jaar mijn bevoegdheid moet halen en dat er blijkbaar niet zo snel meer vrijstelling voor het vakinhoudelijke deel (natuurkunde/wiskunde) wordt gegeven. Opleidingen zien liever dat iemand vier jaar betaalt dan twee jaar.... Verder wil ik er financieel niet op achteruit gaan en ik neem aan dat dat alleen het geval is als ik direct full time aan de slag gaat.

Genoeg om nog over na te denken dus.
Wat doe je nu dan en hoeveel verdien je? En wat zou je met onderwijs gaan verdienen denk je
pi_185802462
Er komt waarschijnlijk een vacature vrij bij de universiteit van Utrecht.
pi_185804238
het nadeel van het onderwijs vind ik dat er maar 1 werkgever mogelijk is. Dit betekent dat er geen marktwerking is betreffende de werkomstandigheden.
Daarnaast bevriest deze werkgever ook nog eens de salarissen wanneer de economie een scheet laat.

Nee, dan liever bedrijven, waar je als het je niet bevalt gewoon van baan wisselt met betere voorwaarden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_185813617
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2019 15:17 schreef sjorsie1982 het volgende:
het nadeel van het onderwijs vind ik dat er maar 1 werkgever mogelijk is. Dit betekent dat er geen marktwerking is betreffende de werkomstandigheden.
Daarnaast bevriest deze werkgever ook nog eens de salarissen wanneer de economie een scheet laat.

Nee, dan liever bedrijven, waar je als het je niet bevalt gewoon van baan wisselt met betere voorwaarden.
andere bedrijven hebben ook deze nadelen.
pi_185814208
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2019 15:17 schreef sjorsie1982 het volgende:

Er is één opdrachtgeven, dat is de overheid.

Er zijn meerdere werkgevers, dat zijn de scholen.

Het onderwijs biedt wel een grote baanzekerheid, tijdens een crisis bevriezen ze in het onderwijs de lonen en verlies je in het bedrijfsleven je baan.
pi_185834139
Klopt. Heb nu wel een betere beeld gekregen van het werken in het onderwijs. Wat ik wel nu lastig vind is een goede pen sollicitatiebrief opstellen vanuit mijn huidige situatie en gezien ik al jaren niks in het onderwijs heb gedaaan vind ik het best lastig hoe ik toch mijn motivatie goed kan over kan laten komen. Iemand die mij ermee wilt helpen?
  maandag 25 maart 2019 @ 02:42:11 #154
11682 Moonah
Jolie femme
pi_185835890
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2019 23:32 schreef Ambtenaartjee het volgende:
Klopt. Heb nu wel een betere beeld gekregen van het werken in het onderwijs. Wat ik wel nu lastig vind is een goede pen sollicitatiebrief opstellen vanuit mijn huidige situatie en gezien ik al jaren niks in het onderwijs heb gedaaan vind ik het best lastig hoe ik toch mijn motivatie goed kan over kan laten komen. Iemand die mij ermee wilt helpen?
Zeg gewoon dat je lekker veel vakantie wil.
pi_185837557
Waar kan je dat uit concluderen want ik vraag nu heel wat anders? Hulp bij de brief en niet veel vakanties!
pi_185837787
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2019 23:32 schreef Ambtenaartjee het volgende:
Wat is je motivatie dan, waarom wil je in het onderwijs werken? Geef eens 5 bulletpoints, dat is een goed begin
pi_185837869
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2019 09:21 schreef Ambtenaartjee het volgende:
Waar kan je dat uit concluderen want ik vraag nu heel wat anders? Hulp bij de brief en niet veel vakanties!
:|W
quote:

[..]

Herlees zelf je eigen topic eens even ...

[ Bericht 21% gewijzigd door r_one op 25-03-2019 09:47:27 ]
.
pi_185839417
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2019 09:38 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Wat is je motivatie dan, waarom wil je in het onderwijs werken? Geef eens 5 bulletpoints, dat is een goed begin
Mensen helpen voornamelijk jongeren.
Mijn ervaringen en kennis delen met andere.
Jongeren die ruggesteuntje nodig hebben helpen.
pi_185852058
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2019 11:15 schreef Ambtenaartjee het volgende:

[..]

Mensen helpen voornamelijk jongeren.
Mijn ervaringen en kennis delen met andere.
Jongeren die ruggesteuntje nodig hebben helpen.
Dat zijn er alvast 2, nog 3 te gaan!
pi_185852695
Hhhh ja dat zijn ze voornamelijk.
pi_185853727
:O dat is precies wat ik elke sollicitant nog heb horen zeggen. Je moet het net ff wat specifieker maken. Waarom denk jij dat jij geschikt bent, waarom willen leerlingen iets van jou leren?
pi_185854774
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2019 00:11 schreef Ambtenaartjee het volgende:
Hhhh ja dat zijn ze voornamelijk.
Met dit lijstje kan je net zo goed in de jeugdzorg werken.

Waarom wil je juist economie geven?
Ben je een goede spreker? Hoe ga jij tieners boeien?
pi_185857503
Klopt. Dat zijn standaars antwoorden maar heb daar altijd moeite mee met zulke vragen ook toen ik ging sollcoiciteren bij mijn huidige werkgever en ben het toch geworden.

[ Bericht 73% gewijzigd door Ambtenaartjee op 26-03-2019 12:35:59 ]
pi_185866674
Iemand die mij wilt helpen?
  dinsdag 26 maart 2019 @ 21:30:13 #165
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_185866700
Probeer eerst zelf een opzet te maken en laat daar mensen op schieten.
pi_185867682
Weet je wat het is tuurlijk wil ik dat wel. Maar gezien hier ook veel mee lezen en alleen maar kritiek geven en je soort van "uitlachen" voel ik me daardoor gekwetst. Helaas door anonimiteit hier reageert iedereen en ben weet niet wat het met iemand doet bepaalde reacties.
pi_185869839
We lachen jou niet uit.
.
pi_185870389
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2019 22:26 schreef Ambtenaartjee het volgende:
Weet je wat het is tuurlijk wil ik dat wel. Maar gezien hier ook veel mee lezen en alleen maar kritiek geven en je soort van "uitlachen" voel ik me daardoor gekwetst. Helaas door anonimiteit hier reageert iedereen en ben weet niet wat het met iemand doet bepaalde reacties.
We lachen je niet uit, zeker niet! Maar het lijkt (voor mij iig) dat je je vooral focust op de vakanties en moeilijk kan verwoorden waarom dit werk jou op het lijf is geschreven. Dat maakt het voor anderen moeilijk om jou te helpen met die brief.

Zie het zo; ik vraag aan jou of je het recept wil schrijven voor mijn favoriete gerecht. “Wat zit daar allemaal in dan, El Blanchito?”

“Iig kip, de rest weet ik niet zo goed”

Dit is voor jou ook niet duidelijk genoeg voor een succesvol recept lijkt me
  woensdag 27 maart 2019 @ 14:07:17 #169
11682 Moonah
Jolie femme
pi_185876962
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2019 22:26 schreef Ambtenaartjee het volgende:
Hm, ik voel me wel aangesproken. Ik deed idd wel lacherig over jou. Het irriteert me nl dat vooral de zgn lange vakanties voor jou de reden lijken te zijn om voor het onderwijs te kiezen. Het is niet mijn bedoeling geweest je te kwetsen.
pi_185877666
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 14:07 schreef Moonah het volgende:

[..]

Hm, ik voel me wel aangesproken. Ik deed idd wel lacherig over jou. Het irriteert me nl dat vooral de zgn lange vakanties voor jou de reden lijken te zijn om voor het onderwijs te kiezen. Het is niet mijn bedoeling geweest je te kwetsen.
Aan de andere kant, als hij door een dergelijk geintje al zo uit het veld geslagen is, dan vraag ik me wel serieus af hoe hij zich staande wil houden in een klas vol bijdehante pubers
.
  woensdag 27 maart 2019 @ 15:17:51 #171
11682 Moonah
Jolie femme
pi_185878267
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 14:44 schreef r_one het volgende:

[..]

Aan de andere kant, als hij door een dergelijk geintje al zo uit het veld geslagen is, dan vraag ik me wel serieus af hoe hij zich staande wil houden in een klas vol bijdehante pubers
Ze zagen hem boven zijn enkels af vrees ik. :X
pi_185879076
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 14:44 schreef r_one het volgende:

[..]

Dit. Succes TS!
pi_185884348
Nou kijk misschien was ik wel kort door de bocht wat betreft mijn motivatie om voor het onderwijs te kiezen. Daarnaast ben ik er wel eerlijk in geweest. Tuurlijk ga ik niet alleen voor de vakanties, maar is wel lekker die vakanties. Uiteraard moet het wel een meerwaarde opleveren mij als docent. Ik kan goed met jongeren overweg, kan dingen goed uitleggen, wil graag een onderdeel zijn in de ontwikkeling van jongeren. Maar ja hoe verwooord je dit heel mooi op papier.
  woensdag 27 maart 2019 @ 20:55:43 #174
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_185884952
Door te beginnen met zinnen en nog meer zinnen. In diverse bewoordingen en dan langzaam die aan elkaar koppelen.
En daar variaties op. En dan richting een lopend verhaal.

Gewoon beginnen en opnieuw en opnieuw.
pi_185890129
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 20:55 schreef Cue_ het volgende:
Door te beginnen met zinnen en nog meer zinnen. In diverse bewoordingen en dan langzaam die aan elkaar koppelen.
En daar variaties op. En dan richting een lopend verhaal.

Gewoon beginnen en opnieuw en opnieuw.
oh echt? Wist niet dat het zo moest. Dacht dat het in 1x goed kwam.
  donderdag 28 maart 2019 @ 03:53:49 #176
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_185890562
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 00:52 schreef Ambtenaartjee het volgende:

[..]

oh echt? Wist niet dat het zo moest. Dacht dat het in 1x goed kwam.
Hoop toch echt niet dat je dat echt dacht...
pi_185893870
Nee duhh dacht reageer op zelfde manier.
  Moderator donderdag 28 maart 2019 @ 12:48:25 #178
447051 crew  Peejtur
pi_185895716
TS,

Als je wilt dat je serieus geholpen wilt worden, zorg er zelf dan ook voor dat je wat serieuzer bent en echt serieus gaat nadenken over hoe je het voor je ziet. Anders heeft dit topic helaas weinig zin verder.
  donderdag 28 maart 2019 @ 14:35:49 #179
373754 mossad_agent
Ha-Mossad le-Modiin ule-Tafkid
pi_185897370
Goed topic! Zelf heb ik er ook weleens aan gedacht om in het onderwijs te gaan. Ben nu zelfstandig actief in een hele andere branche. Nimmer een opleiding gevolgd die benodigd was voor het onderwijs (pabo) maar toch benieuwd hoe ik het als leraar zou doen.
Zeker gezien het feit dat het, in mijn optiek, tegenwoordig wat lastiger is dan vroeger. Ouders die het niet appreciëren als Sterre of Mo een draai om de oren krijgen (verbaal uiteraard) als ze niet luisteren, of het gebruik van mobieltjes in de klas.
Wel weet ik, dat ik goed met jeugd kan omgaan én dat mijn huidige werk bijvoorbeeld, voor mooie verhalen kan zorgen voor de klas, waardoor ik ze denk te kunnen boeien.
pi_185903879
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 14:35 schreef mossad_agent het volgende:
Goed topic! Zelf heb ik er ook weleens aan gedacht om in het onderwijs te gaan. Ben nu zelfstandig actief in een hele andere branche. Nimmer een opleiding gevolgd die benodigd was voor het onderwijs (pabo) maar toch benieuwd hoe ik het als leraar zou doen.
Zeker gezien het feit dat het, in mijn optiek, tegenwoordig wat lastiger is dan vroeger. Ouders die het niet appreciëren als Sterre of Mo een draai om de oren krijgen (verbaal uiteraard) als ze niet luisteren, of het gebruik van mobieltjes in de klas.
Wel weet ik, dat ik goed met jeugd kan omgaan én dat mijn huidige werk bijvoorbeeld, voor mooie verhalen kan zorgen voor de klas, waardoor ik ze denk te kunnen boeien.
Met zo'n insteek zijn ze op het mbo vaak al blij met je. Studenten daar smullen juist van praktijk verhalen. En ach, die lastige ouders overleef je wel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')