abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_185578218
Hallo allen,

Ben hier nieuw en hopelijk wordt ik geholpen met goede adviezen tips en eventueel voorbeelden. Het gaat om het volgende: momenteel vervul ik een sociaal maatschappelijke functie en doe ik nu al 8 jaar. Daarnaast heb ik ook al 11 jaar een leraar bevoegdheid 2e graads op zak. Ik heb na mijn bevoegdheid niets gedaan in het onderwijs want kreeg elders een leuke bod aangeboden wat ik nu dus al 8 jaar doe. Ik ben toe aan een nieuwe uitdaging en zie me zelf nu wel voor de klas staan. Ik heb toen die tijd gezegd nu nog niet pas later als ik wat ouder ben en wat ervaring op heb gedaan uit het bedrijfsleven. Vond dat het beste qua kennis en respect die je dan krijgt althans is dan mijn mening. NU heb ik wel een vaste aanstelling en zit op een brutosalaris van 3900 full time. Nu weet ik dat er een tekort is aan leraren dus de kans dat ik nu ergens aangenomen wordt is groot. Maar ik wil liefst er niet echt op achteruit gaan. Tuurlijk geld is niet alles maar ik neem het wel bij mijn overweging. In het onderwijs heb je weer veel meer vakanties dus dat is daar weer een voordeel. Maar ik hoorde via via dat ik met mijn bevoegdheid en al jaren bedrijfservaring wel kan onderhandelen zodat ik wel een beetje mijn salaris hou. Ik vraag me dus af hoe je dan zou moeten onderhandelen zeg je dan van dit verdien ik nu en wil ik ook gaan verdienen bij jullie? Kan je ook aangegeven dat je eigenlijk gelijk vaste aanstelling wilt gezien je een vaste aanstelling opzij hebt gelegd? Moet ik zelf open sollicitaties gaan verrichten of eerste via detacheringbureau gaan werken? Of als zzper? Ik heb nu nog een project bij mijn huidige werkgever en ik twijfel of ik die nu dan ook halverwege achterlaat en dan pas volgend jaar het onderwijs in ga of gewoon eerder? Kan ik dan alvast nu solliciteren voor volgend jaar? Wat zou ik ongeveer kunnen gaan verdienen met mijn erbaring en huidige salaris?Kortom heb dus wat vragen en ik hoop dat iemand mij ermee kan helpen.

En als laatste vraag iemand die bereid is om mij te helpen met een goede nette open sollicitatiebrief op te stellen. Uiteraard mag je van een toekomstige docent wel verwachten dat die abn spreekt en schrijft maar gezien de brief mijn visitekaartje moet worden en ik wel goed ben in mezelf mondeling toe te lichten ben ik op geschrift daar wat minder goed in.

Tot slot hoop ik alleen op positieve reacties etc
pi_185578254
Gewoon naar die kleuterschool gaan en zeggen "Ik ben Harrie"
pi_185578359
Ik lees even met dit topic mee. Ik kan je helaas niet echt advies geven, maar ik vind het wel interessant onderwerp. Succes alvast!
pi_185578949
quote:
1s.gif Op woensdag 13 maart 2019 01:03 schreef Ambtenaartjee het volgende:
ben ik op geschrift daar wat minder goed in.
Dat blijkt, je OP bevat nogal wat stijlfouten. Ik weet niet in welk vak je die tweedegraads bevoegdheid hebt maar als dat Nederlands is, zou ik mijn keuze voor het onderwijs nog maar eens ernstig heroverwegen.

Disclaimer: dit is niet bedoeld als negatieve reactie maar als realistische reactie.

Dat gezegd hebbende denk ik dat je het beste gewoon eens de stap moet zetten, op zoek moet gaan naar vacatures (welke regio overigens?) en erop reageren. Proefondervindelijk zul je merken wat je mogelijkheden zijn.

Ik zou niet kiezen voor een detacheringsbureau, dan word je al snel ingezet als vliegende keeper. Als ZZP-er is nog onverstandiger: je bent dan zelf verantwoordelijk voor je (sociale) verzekeringen en pensioenopbouw, zult je tarief daar op aan moeten passen en scholen zijn 99 van de 100 keer niet bereid dat hogere tarief te betalen.

Je startsalaris kun je uitonderhandelen maar besef wel dat onderwijs met salarisschalen werkt. Een of enkele tredes hoger zou je kunnen bedingen maar ik betwijfel of je dat ook gaat lukken. Je hebt immers geen enkele ervaring in het onderwijs en je diploma is inmiddels al 11 jaar ongebruikt in je bureaula blijven liggen. In die 11 jaar hebben de ontwikkelingen in onderwijsland ook niet stilgestaan.

Maar goed, niet geschoten is altijd mis. Wie weet is de nood bij een school zo hoog, dat je zonder veel moeite wel een vaste aanstelling met gelijk salaris eruit kunt slepen. Ik heb het echter nog weinig zien gebeuren.

Tenslotte: verkijk je niet op de werkdruk. Twaalf weken vakantie is leuk en aardig maar die 40 schoolweken is het meer dan stevig aanpoten. De werkdruk is de afgelopen 11 jaar wel behoorlijk toegenomen in het onderwijs en wees niet verbaasd als je ook in de schoolvakanties nog regelmatig voor school aan het werk zult (moeten) zijn.

Desalniettemin wens ik je alle succes erbij ^O^
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  woensdag 13 maart 2019 @ 08:41:59 #5
89879 YUR
E stands for Excellent
pi_185579873
Ook even volgen...al is mijn situatie iets anders omdat ik nog moet gaan beginnen aan de deeltijd PABO :)
F means you're fucked
pi_185579989
Interessant!
pi_185581819
Interessant!

Ik sta zelf (eerstegraads) voor de klas en moet wel een paar kanttekeningen maken:
-Die vakanties zijn leuk en zeker een pluspunt, maar zie het niet als daadwerkelijk 10 weken per jaar vrij.
-Er is inderdaad vraag naar leraren, maar dit scheelt heel erg per vak en regio. Ben je een geschiedenisleraar in de Achterhoek oid, dan kom je echt niet 1 2 3 aan een baan
-Bedenk dat er een boel veranderd is/kan zijn sinds jij je lesbevoegdheid gehaald hebt; flexroosters van 80 minuten, smartboards, ipads in de klas, etc
i'm black, i'm white, i'm a facking zebra
pi_185581977
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 05:30 schreef r_one het volgende:
[..]

Dat blijkt, je OP bevat nogal wat stijlfouten. Ik weet niet in welk vak je die tweedegraads bevoegdheid hebt maar als dat Nederlands is, zou ik mijn keuze voor het onderwijs nog maar eens ernstig heroverwegen.

Disclaimer: dit is niet bedoeld als negatieve reactie maar als realistische reactie.

Dat gezegd hebbende denk ik dat je het beste gewoon eens de stap moet zetten, op zoek moet gaan naar vacatures (welke regio overigens?) en erop reageren. Proefondervindelijk zul je merken wat je mogelijkheden zijn.

Ik zou niet kiezen voor een detacheringsbureau, dan word je al snel ingezet als vliegende keeper. Als ZZP-er is nog onverstandiger: je bent dan zelf verantwoordelijk voor je (sociale) verzekeringen en pensioenopbouw, zult je tarief daar op aan moeten passen en scholen zijn 99 van de 100 keer niet bereid dat hogere tarief te betalen.

Je startsalaris kun je uitonderhandelen maar besef wel dat onderwijs met salarisschalen werkt. Een of enkele tredes hoger zou je kunnen bedingen maar ik betwijfel of je dat ook gaat lukken. Je hebt immers geen enkele ervaring in het onderwijs en je diploma is inmiddels al 11 jaar ongebruikt in je bureaula blijven liggen. In die 11 jaar hebben de ontwikkelingen in onderwijsland ook niet stilgestaan.

Maar goed, niet geschoten is altijd mis. Wie weet is de nood bij een school zo hoog, dat je zonder veel moeite wel een vaste aanstelling met gelijk salaris eruit kunt slepen. Ik heb het echter nog weinig zien gebeuren.

Tenslotte: verkijk je niet op de werkdruk. Twaalf weken vakantie is leuk en aardig maar die 40 schoolweken is het meer dan stevig aanpoten. De werkdruk is de afgelopen 11 jaar wel behoorlijk toegenomen in het onderwijs en wees niet verbaasd als je ook in de schoolvakanties nog regelmatig voor school aan het werk zult (moeten) zijn.

Desalniettemin wens ik je alle succes erbij ^O^
Sluit me hier bij aan. Ondanks dat ik zelf geen ervaring heb in het onderwijs, maar wel vrienden heb die zich al langer in deze wereld begeven, moet je denk ik beseffen dat je (flink) zult moeten toegeven op je huidige salaris en dat het onderwijs en de bijbehorende werkdruk/sociale druk enorm veranderd zijn in de afgelopen 10-15 jaar waarin jij iets anders bent gaan doen. Het hangt van je persoonlijke situatie af, maar met jouw 0 ervaring weet ik niet of je zo maar ineens een vangnet hebt van bijvoorbeeld 1000 euro bruto per maand minder gaan verdienen als je überhaupt al aan de bak komt (ondanks het tekort aan docenten).
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_185582229
Bedankt voor de reacties. Zo zie je maar elke keer hoor je wat anders. De verhalen die ik hoor waren wel positief als het gaat om 2e graads docent. Belangrijkste is dat je een klik hebt met de gasten en je geduldig bent. Hoorde dat de vakanties wel zo op 10 11 weken zit. Oké tuurlijk doe je dan wel eens wat in de vakanties maar dat is dan jouw voordeel anders moet je het vluggetjes op het werk doen. Daarnaast heb je veel zaken die je voor meerdere klassen kunt gebruiken dus de wiel heb je dan al uitgevonden. Qua salaris hoopte ik rond de 2400 netto te verdienen dan ben ik wel tevreden. Weet niet of dit haalbaar is. En ik weet ook dat niet in elke regio of school een tekort is. Wellicht in het begin reizen en dan alvsst ervaring opdoen.
pi_185582335
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 11:34 schreef Ambtenaartjee het volgende:
Bedankt voor de reacties. Zo zie je maar elke keer hoor je wat anders. De verhalen die ik hoor waren wel positief als het gaat om 2e graads docent. Belangrijkste is dat je een klik hebt met de gasten en je geduldig bent. Hoorde dat de vakanties wel zo op 10 11 weken zit. Oké tuurlijk doe je dan wel eens wat in de vakanties maar dat is dan jouw voordeel anders moet je het vluggetjes op het werk doen. Daarnaast heb je veel zaken die je voor meerdere klassen kunt gebruiken dus de wiel heb je dan al uitgevonden. Qua salaris hoopte ik rond de 2400 netto te verdienen dan ben ik wel tevreden. Weet niet of dit haalbaar is. En ik weet ook dat niet in elke regio of school een tekort is. Wellicht in het begin reizen en dan alvsst ervaring opdoen.
Het wiel hoef je zeker niet opnieuw aan te passen, maar alle werkvormen die je ontwikkelt/gebruikt zijn voor elke jaarlaag + niveau anders; het is dus niet steeds je “trucje” herhalen.

Daarnaast verschilt het natuurlijk veel met het ideaalbeeld dat mensen hebben; paar lessen draaien, half uurtje nakijken en lekker naar huis gaat zeker niet altijd op. Lamlendige cursussen, ouderavonden, mentorzaken en administratief gezeik slokt ook aardig wat tijd op
pi_185582352
quote:
Correct me if I'm wrong, maar krijg een beetje het idee dat het je meer te doen is om de hoeveelheid vakantie die je zult gaan krijgen. Van die 10 weken vakantie in het jaar heb je er misschien 4 daadwerkelijk vakantie zonder werkzaamheden voor school, de rest ben je alsnog bezig (thuis of op school). Over je salaris indicatie kan ik geen uitspraken doen eigenlijk..
  woensdag 13 maart 2019 @ 11:45:37 #12
8369 speknek
Another day another slay
pi_185582443
Het onderwijs werkt inderdaad met salarisschalen, aan de hand van het niveau functie die je hebt, en dan groei je elk jaar door naar een trede hoger, totdat je het maximum van je schaal bereikt. Je kunt onderhandelen over de trede, de schaal wordt vaak wat moeilijker.

https://ambtenarensalaris(...)cao_vo_2018-2019.pdf

Ik gok dat je als beginnend docent in schaal LB/10 belandt. 3900 is mogelijk, maar dan zit je wel bijna gelijk aan het einde van de schaal (let wel je krijgt ook een 13e maand). Belangrijker dan je trede is het dus goed om te informeren wat de eisen zijn om door te groeien naar een hogere schaal. (En of dat überhaupt kan zonder wo).
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_185584111
quote:
En ik weet ook dat niet in elke regio of school een tekort is. Wellicht in het begin reizen en dan alvsst ervaring opdoen.
Welk(e) vak(ken) ga je doceren?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_185585286
quote:
Belangrijkste is dat je een klik hebt met de gasten en je geduldig bent.
Nou nou nou, als dat `het belangrijkste` is, dan zou ik me toch maar eens wat meer gaan verdiepen hoe Onderwijsland anno 2019 eruit ziet. Het is een prima basis, niet meer dan dat.

Zou nog steeds wel handig zijn als je even meldt in welk vak je je bevoegdheid hebt gehaald. En welke regio het betreft. Daar geef je helaas geen antwoord op.
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_185586258
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2019 20:47 schreef Janneke141 het volgende:
[lokkwoot]
"Pools are perfect for holding water"
  woensdag 13 maart 2019 @ 15:52:29 #16
479054 Bugno2
Campeone del Mondo
pi_185587821
Op basis van je Nederlands hoop ik dat je niet voor de klas gaat staan, of het moet L.O. zijn.
pi_185587891
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 11:10 schreef el-blanchito het volgende:
Interessant!

Ik sta zelf (eerstegraads) voor de klas en moet wel een paar kanttekeningen maken:
-Die vakanties zijn leuk en zeker een pluspunt, maar zie het niet als daadwerkelijk 10 weken per jaar vrij.
-Er is inderdaad vraag naar leraren, maar dit scheelt heel erg per vak en regio. Ben je een geschiedenisleraar in de Achterhoek oid, dan kom je echt niet 1 2 3 aan een baan
-Bedenk dat er een boel veranderd is/kan zijn sinds jij je lesbevoegdheid gehaald hebt; flexroosters van 80 minuten, smartboards, ipads in de klas, etc
Moet je in de vakanties soms alsnog werken?
  woensdag 13 maart 2019 @ 16:06:58 #18
341556 whY...
symbolisch ambassadeur
pi_185588154
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 15:55 schreef Moneyfornothing1 het volgende:
[..]

Ja, wat mensen vaak niet weten/beseffen is dat de kinderen op vakantie zijn, dat zegt niks over de volwassenen of de werkzaamheden op een school. Een leerkracht is een werknemer die op basis van de CAO bijvoorbeeld 24 vakantiedagen heeft.
Apeldoorn 't Loo is waar ik te vinden ben.
"Ambassadeur van de stad Apeldoorn, namens Isis20."
pi_185588218
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 16:06 schreef whY... het volgende:
[..]

Ja, wat mensen vaak niet weten/beseffen is dat de kinderen op vakantie zijn, dat zegt niks over de volwassenen of de werkzaamheden op een school. Een leerkracht is een werknemer die op basis van de CAO bijvoorbeeld 24 vakantiedagen heeft.
Wat moeten ze dan bijvoorbeeld nog doen? En is dat op school of thuis? Ik dacht dat docenten gewoon lekker die zes weken gewoon ook vrij zijn - of met uitzondering van de laatste vakantieweek, dat die in het teken staat van voorbereiding ofzo.
pi_185588391
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 16:09 schreef Moneyfornothing1 het volgende:
[..]

Wat moeten ze dan bijvoorbeeld nog doen? En is dat op school of thuis? Ik dacht dat docenten gewoon lekker die zes weken gewoon ook vrij zijn - of met uitzondering van de laatste vakantieweek, dat die in het teken staat van voorbereiding ofzo.
Er komt veel voorbereidend werk/vergaderingen en nakijkwerk aan te pas in de vakanties van de scholieren. Dat is zowel thuis als op school zelf.
  woensdag 13 maart 2019 @ 16:21:02 #21
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_185588454
quote:
[..]

De vakanties van leerlingen zijn totaal anders dan die van leerkrachten.

quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 16:09 schreef Moneyfornothing1 het volgende:
[..]

Leerlinggesprekken, overdracht; alle spullen in orde maken, bestellingen ordenen stickers updaten naar nieuwe namen, roosters maken klas opruimen klas schoonmaken boeken uitdelen alles enz.
  woensdag 13 maart 2019 @ 16:44:58 #22
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_185588930
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 14:37 schreef probeer het volgende:
[..]

Mwah, weinig behoefte om hierop in te gaan eigenlijk. Ik zie TS zich vooral focussen op het loon en de vakanties, en niet bij wat het vak behelst.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_185589396
Je gaat er sowieso op salaris op achteruit. Kan ik je garanderen.
pi_185589735
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 16:44 schreef Janneke141 het volgende:
[..]

Mwah, weinig behoefte om hierop in te gaan eigenlijk. Ik zie TS zich vooral focussen op het loon en de vakanties, en niet bij wat het vak behelst.
Welk vak? ;)

Ik heb TS hier nog geen antwoord op zien geven, ondanks meermaals navragen. Als hij zo 'scheutig' blijft met zijn info (en instelling idd), volg ik je voorbeeld.
.
  woensdag 13 maart 2019 @ 17:33:04 #25
346939 Janneke141
pi_185589771
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 17:31 schreef r_one het volgende:
[..]

Welk vak? ;)

Ik heb TS hier nog geen antwoord op zien geven, ondanks meermaals navragen. Als hij zo 'scheutig' blijft met zijn info (en instelling idd), volg ik je voorbeeld.
Het vak van docent.
pi_185589785
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 17:33 schreef Janneke141 het volgende:
[..]

Het vak van docent.
Lekker algemeen :P
.
  woensdag 13 maart 2019 @ 17:35:43 #27
346939 Janneke141
pi_185589834
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 17:33 schreef r_one het volgende:
[..]

Lekker algemeen :P
Klopt, maar welk schoolvak je geeft is wel van belang voor je baankansen en eventueel je loonmogelijkheden, niet of nauwelijks voor wat je belangrijk vindt in je werk. En de motivatie van TS om het werk te willen doen komt vooralsnog niet verder dan wat arbeidsvoorwaarden. Dan hou je het niet lang vol voor de klas hoor, of je nu geschiedenis of wiskunde geeft.
pi_185590065
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 17:35 schreef Janneke141 het volgende:
[..]

Klopt, maar welk schoolvak je geeft is wel van belang voor je baankansen en eventueel je loonmogelijkheden,
Dat is dan ook het enige waar TS naar vraagt; dan is het wel handig als hij vermeldt welk vak het betreft.
quote:
niet of nauwelijks voor wat je belangrijk vindt in je werk. En de motivatie van TS om het werk te willen doen komt vooralsnog niet verder dan wat arbeidsvoorwaarden. Dan hou je het niet lang vol voor de klas hoor, of je nu geschiedenis of wiskunde geeft.
Eens. TS denkt er met een goede klik met "die gasten" ( :') ) en wat geduld wel te komen. Zal 'm op een verjaardagsborrel wel verteld zijn. Ik hou m'n hart vast ...
.
pi_185590122
Sorry voor late reactie. Vak economie 2e graads.
pi_185590144
quote:
[..]

Tuurlijk, het daadwerkelijk voor de klas staan is maar een deel van je werk.

Nakijken, lessen voorbereiden, toetsen maken gebeurt allemaal buiten de lessen zelf. Eventueel komen daar nog mentorzaken/overige taken bij :)
pi_185590162
Kennissen die ik heb gehoord gaven aan dat het wel meevalt in de vakanties door te werken. Afhankelijk van jouw inzet etc. Iemand hier ervaring mee als docent economie op v.o of m.b.o
pi_185590540
Economische sector mbo hier. En ja ik werk in alle vakanties. Nakijken, even een mail, contact met stage bedrijven, voorbereiding etc. Dat wordt vast minder als je op en top ingewerkt bent, maar dan ben je zo een paar jaar verder. Bovendien, wil je de aandacht van mbo'ers blijven trekken, dan moet je het actueel houden en dat kost tijd.
Dus verkijk je niet op de vakanties. Dan je salarisvraag. We hebben er best wat bijgekregen met de nieuwe cao, ik klaag niet. Maar mijn school was ook niet flauw toen ik als zij instromer kwam, dus mijn salaris is overgenomen. Maar 3900 bruto haal ik ook niet, al was het maar door de deeltijd aanstelling. Ik zie ook heel weinig docenten ft werken bij ons en het wordt startende docenten zelfs afgeraden.
Is het dan allemaal kommer en kwel? Nee, het is echt een leuke baan,ik vermaak me met de pubers en blijf door de stages toch bekend in mijn branche. Maar het is kei hard werken.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_185594569
Denk overigens dat je het onderwijs alleen in moet gaan als het echt voelt als je passie, hoe kotswaardig dat eigenlijk klinkt. Anders hou je het simpelweg niet vol
  woensdag 13 maart 2019 @ 21:09:21 #34
346939 Janneke141
pi_185594973
-verkeerd gelezen-
pi_185595022
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 20:54 schreef el-blanchito het volgende:
Denk overigens dat je het onderwijs alleen in moet gaan als het echt voelt als je passie, hoe kotswaardig dat eigenlijk klinkt. Anders hou je het simpelweg niet vol
Ik had op de basisschool wel van die mega negatieve oude leraren. Die hebben het ook altijd volgehouden. Dus ja :P het kan denk ik wel.
pi_185595839
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 21:11 schreef Moneyfornothing1 het volgende:
[..]

Ik had op de basisschool wel van die mega negatieve oude leraren. Die hebben het ook altijd volgehouden. Dus ja :P het kan denk ik wel.
Je wilt niet weten wat voor brandhout ik als collega heb gehad.
.
pi_185595960
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 20:54 schreef el-blanchito het volgende:
En met (teveel) passie, loop je vroeg of laat wel tegen een burnout aan.
.
  woensdag 13 maart 2019 @ 21:47:06 #38
346939 Janneke141
pi_185596143
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 21:41 schreef r_one het volgende:
[..]

En met (teveel) passie, loop je vroeg of laat wel tegen een burnout aan.
Dat hoeft echt niet.
pi_185596234
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 21:47 schreef Janneke141 het volgende:
[..]

Dat hoeft echt niet.
Niks hoeft. Maar het is statistisch aangetoond dat de kans op burnout in het onderwijs (en in de zorg) het allerhoogste is. En uit eigen ervaring kan ik het ook beamen.
.
  woensdag 13 maart 2019 @ 21:52:04 #40
346939 Janneke141
pi_185596301
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 21:49 schreef r_one het volgende:
[..]

Niks hoeft. Maar het is statistisch aangetoond dat de kans op burnout in het onderwijs (en in de zorg) het allerhoogste is. En uit eigen ervaring kan ik het ook beamen.
Dat klopt (de statistiek bedoel ik), maar dat teveel passie -->> burnout is een gevolgtrekking die niet opgaat.

Ik heb heel veel liefde voor mijn vak, maar ook een vleugje realisme dat ervoor zorg dat ik meestal met een vrij leeg hoofd de poort uit kan fietsen. Dat kan niet iedereen even goed, en het is (net als de zorg) in sommige gevallen ook vrij aangrijpend werk, maar of je wel of niet in staat bent om dat los te laten is niet recht evenredig aan de gepassioneerdheid voor je werk. Eerder een karaktereigenschap en een competentie.
pi_185597181
Wat ik nu doe is ook groot risico voor een burnout. Werk als maatschappelijk werker en ben dat gezeik etc wel zat nu.
pi_185597860
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 21:52 schreef Janneke141 het volgende:
[..]

Dat klopt (de statistiek bedoel ik), maar dat teveel passie -->> burnout is een gevolgtrekking die niet opgaat.

Ik heb heel veel liefde voor mijn vak, maar ook een vleugje realisme dat ervoor zorg dat ik meestal met een vrij leeg hoofd de poort uit kan fietsen. Dat kan niet iedereen even goed, en het is (net als de zorg) in sommige gevallen ook vrij aangrijpend werk, maar of je wel of niet in staat bent om dat los te laten is niet recht evenredig aan de gepassioneerdheid voor je werk. Eerder een karaktereigenschap en een competentie.
Van de mensen die een burnout krijgen, zul je de mensen zonder passie moeten zoeken met een lampje. Burnout in het onderwijs wordt veelal veroorzaakt door een te grote betrokkenheid bij je werk als leraar en ik kan mensen zonder passie nou niet snel betrappen op grote betrokkenheid.

Anders gezegd: het een werkt het ander in de hand: passie >> betrokkenheid >> te grote betrokkenheid >> burnout.

Daarmee wil ik niet zeggen dat bij iedereen die betrokken is bij zijn vak dat ook doorslaat in te grote betrokkenheid (en verder). Dat is dan wat jij ook stelt. Maar "passie" is wel een ideale voedingsbodem om bij een burnout uit te (kúnnen) komen.
.
pi_185597914
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 22:24 schreef Ambtenaartjee het volgende:
Wat ik nu doe is ook groot risico voor een burnout. Werk als maatschappelijk werker en ben dat gezeik etc wel zat nu.
Welk "gezeik etc."? En wat is dan je drijfveer om het onderwijs in te gaan? Denk je dat je daar niet "dat gezeik" ook tegen gaat komen (en misschien nog wel heftiger)?
.
pi_185598088
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 22:24 schreef Ambtenaartjee het volgende:
Besef je, juist in de leeftijdscategorie waar je wilt werken (vo en mbo) ben je als docent net zo goed pedagogisch bezig. Ze willen je kennen als persoon, voor ze iets van je leren. Je moet je dus ook verdiepen in hen, hun problemen en moeilijkheden kennen. Ik voel me juist af en toe die maatschappelijk werker. Wil je dat niet? Dan is het HBO meer iets voor jou. En mocht je toch het mbo of vo in gaan, ga dan alleen lessen geven en wordt geen mentor.

Weet je wel zeker dat het onderwijs bij je past? Hoe vond je de stages?
pi_185598573
quote:
1s.gif Op woensdag 13 maart 2019 22:56 schreef d.k. het volgende:
[..]

Besef je, juist in de leeftijdscategorie waar je wilt werken (vo en mbo) ben je als docent net zo goed pedagogisch bezig. Ze willen je kennen als persoon, voor ze iets van je leren. Je moet je dus ook verdiepen in hen, hun problemen en moeilijkheden kennen. Ik voel me juist af en toe die maatschappelijk werker. Wil je dat niet? Dan is het HBO meer iets voor jou. En mocht je toch het mbo of vo in gaan, ga dan alleen lessen geven en wordt geen mentor.

Weet je wel zeker dat het onderwijs bij je past? Hoe vond je de stages?
Precies. De eerste woorden van m’n stagebegeleider waren ooit; “vergeet alles wat je op de uni leert, zorg dat je een band met ze krijgt” en dat ervaar ik nog elke dag zo!
pi_185598647
Mijn wederhelft werkt in het basisonderwijs, dit jaar zijn er 2 mensen als zij-instromens erbij gekomen. 1 ziet het niet meer zitten omdat het te zwaar is. De ander wilt wel blijven maar heeft een assesment bij de Pabo niet gehaald en mag dus in principe niet meer blijven.
  woensdag 13 maart 2019 @ 23:48:38 #47
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_185599094
Een neef van me zit in het onderwijs, leraar Nederlands.
Lange vakanties lijken leuk, maar van de 6 weken zomervakantie moet hij de laatste week al veel voorbereiden. Verder wel veel vrij, maar zijn vriendin heeft maar 3 weken per jaar aan een stuk vakantie en dat mag ook nog in de dure vakantieperiode. Verder al die vakanties is hij dus alleen thuis zonder zijn vriendin. Snipperdagje opnemen om een dagje naar het strand te gaan kan natuurlijk niet. 'S avonds huiswerk nakijken, vergaderingen, ouderavonden is allemaal eigen tijd.
pi_185599828
Stage ging goed en wat ik zeg imhet doet mij goed als ik jongeren ergens mee kan helpen. Ben zelf 33 en heb snel klik met die doelgroep. Ze mochten mij al gauw was straight tegen ze. Moment van grapjes dan mag dat en moment van serieus dan kwam dat ook dus goede balans kreeg ik er wel in. Qua vakanties hoor ik bv dat de zomer laatste week je weer volop moet voorbeelden maar je bent wel al voor de zomer met afbouwen dus dan heb je ook al veel vrije tijd. En mbt huiswerk nakijken enz ja dat kan je bv thuis doen dan ben je lekker thuis kan je op je gemak doen. Is anders dan heel de dag op kantoor tot 17.30 en dat elke dag dat is ook zwaar hoor.
pi_185601190
De laatste weken voor de vakantie afbouwen _O- was het maar zo. Alles moet op tijd af, dus examens snel nakijken, rapporten bespreken, ouders bellen, snel nog een intake en oja, introductie regelen.
Je beeld is behoorlijk romantisch, lekker thuis werken, vroeg klaar, veel vakanties. Ik kwam uit het bedrijfsleven en ik dacht ook dat het minder hard werken zou zijn, maar dat is gewoon niet zo. Het is een andere manier van stress, maar er is en blijft gewoon werkdruk.
pi_185601302
Wat heb je hiervoor gedaan? Overigens vraag ik me wel af in welk sector er momenteel geen werkdruk is. Hoor hier voornamelijk negatieve dingen en maar klagen. Voor de ene is het weg gelegd en voor de ander niet. Mensen die ik persoonlijk sprak waren veel positiever dan wat ik hier lees. Vergeet niet hoe het bedrijfsleven kan zijn van 8 tot 5 elke dag en 5 weken vakantie per jaar elke dag zelfde collega's, grapjes, bureau etc etc.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')