Dat blijkt, je OP bevat nogal wat stijlfouten. Ik weet niet in welk vak je die tweedegraads bevoegdheid hebt maar als dat Nederlands is, zou ik mijn keuze voor het onderwijs nog maar eens ernstig heroverwegen.quote:Op woensdag 13 maart 2019 01:03 schreef Ambtenaartjee het volgende:
ben ik op geschrift daar wat minder goed in.
Sluit me hier bij aan. Ondanks dat ik zelf geen ervaring heb in het onderwijs, maar wel vrienden heb die zich al langer in deze wereld begeven, moet je denk ik beseffen dat je (flink) zult moeten toegeven op je huidige salaris en dat het onderwijs en de bijbehorende werkdruk/sociale druk enorm veranderd zijn in de afgelopen 10-15 jaar waarin jij iets anders bent gaan doen. Het hangt van je persoonlijke situatie af, maar met jouw 0 ervaring weet ik niet of je zo maar ineens een vangnet hebt van bijvoorbeeld 1000 euro bruto per maand minder gaan verdienen als je überhaupt al aan de bak komt (ondanks het tekort aan docenten).quote:Op woensdag 13 maart 2019 05:30 schreef r_one het volgende:
[..]
Dat blijkt, je OP bevat nogal wat stijlfouten. Ik weet niet in welk vak je die tweedegraads bevoegdheid hebt maar als dat Nederlands is, zou ik mijn keuze voor het onderwijs nog maar eens ernstig heroverwegen.
Disclaimer: dit is niet bedoeld als negatieve reactie maar als realistische reactie.
Dat gezegd hebbende denk ik dat je het beste gewoon eens de stap moet zetten, op zoek moet gaan naar vacatures (welke regio overigens?) en erop reageren. Proefondervindelijk zul je merken wat je mogelijkheden zijn.
Ik zou niet kiezen voor een detacheringsbureau, dan word je al snel ingezet als vliegende keeper. Als ZZP-er is nog onverstandiger: je bent dan zelf verantwoordelijk voor je (sociale) verzekeringen en pensioenopbouw, zult je tarief daar op aan moeten passen en scholen zijn 99 van de 100 keer niet bereid dat hogere tarief te betalen.
Je startsalaris kun je uitonderhandelen maar besef wel dat onderwijs met salarisschalen werkt. Een of enkele tredes hoger zou je kunnen bedingen maar ik betwijfel of je dat ook gaat lukken. Je hebt immers geen enkele ervaring in het onderwijs en je diploma is inmiddels al 11 jaar ongebruikt in je bureaula blijven liggen. In die 11 jaar hebben de ontwikkelingen in onderwijsland ook niet stilgestaan.
Maar goed, niet geschoten is altijd mis. Wie weet is de nood bij een school zo hoog, dat je zonder veel moeite wel een vaste aanstelling met gelijk salaris eruit kunt slepen. Ik heb het echter nog weinig zien gebeuren.
Tenslotte: verkijk je niet op de werkdruk. Twaalf weken vakantie is leuk en aardig maar die 40 schoolweken is het meer dan stevig aanpoten. De werkdruk is de afgelopen 11 jaar wel behoorlijk toegenomen in het onderwijs en wees niet verbaasd als je ook in de schoolvakanties nog regelmatig voor school aan het werk zult (moeten) zijn.
Desalniettemin wens ik je alle succes erbij
Het wiel hoef je zeker niet opnieuw aan te passen, maar alle werkvormen die je ontwikkelt/gebruikt zijn voor elke jaarlaag + niveau anders; het is dus niet steeds je “trucje” herhalen.quote:Op woensdag 13 maart 2019 11:34 schreef Ambtenaartjee het volgende:
Bedankt voor de reacties. Zo zie je maar elke keer hoor je wat anders. De verhalen die ik hoor waren wel positief als het gaat om 2e graads docent. Belangrijkste is dat je een klik hebt met de gasten en je geduldig bent. Hoorde dat de vakanties wel zo op 10 11 weken zit. Oké tuurlijk doe je dan wel eens wat in de vakanties maar dat is dan jouw voordeel anders moet je het vluggetjes op het werk doen. Daarnaast heb je veel zaken die je voor meerdere klassen kunt gebruiken dus de wiel heb je dan al uitgevonden. Qua salaris hoopte ik rond de 2400 netto te verdienen dan ben ik wel tevreden. Weet niet of dit haalbaar is. En ik weet ook dat niet in elke regio of school een tekort is. Wellicht in het begin reizen en dan alvsst ervaring opdoen.
Correct me if I'm wrong, maar krijg een beetje het idee dat het je meer te doen is om de hoeveelheid vakantie die je zult gaan krijgen. Van die 10 weken vakantie in het jaar heb je er misschien 4 daadwerkelijk vakantie zonder werkzaamheden voor school, de rest ben je alsnog bezig (thuis of op school). Over je salaris indicatie kan ik geen uitspraken doen eigenlijk..quote:Op woensdag 13 maart 2019 11:34 schreef Ambtenaartjee het volgende:
Bedankt voor de reacties. Zo zie je maar elke keer hoor je wat anders. De verhalen die ik hoor waren wel positief als het gaat om 2e graads docent. Belangrijkste is dat je een klik hebt met de gasten en je geduldig bent. Hoorde dat de vakanties wel zo op 10 11 weken zit. Oké tuurlijk doe je dan wel eens wat in de vakanties maar dat is dan jouw voordeel anders moet je het vluggetjes op het werk doen. Daarnaast heb je veel zaken die je voor meerdere klassen kunt gebruiken dus de wiel heb je dan al uitgevonden. Qua salaris hoopte ik rond de 2400 netto te verdienen dan ben ik wel tevreden. Weet niet of dit haalbaar is. En ik weet ook dat niet in elke regio of school een tekort is. Wellicht in het begin reizen en dan alvsst ervaring opdoen.
Welk(e) vak(ken) ga je doceren?quote:Op woensdag 13 maart 2019 11:34 schreef Ambtenaartjee het volgende:
En ik weet ook dat niet in elke regio of school een tekort is. Wellicht in het begin reizen en dan alvsst ervaring opdoen.
Nou nou nou, als dat `het belangrijkste` is, dan zou ik me toch maar eens wat meer gaan verdiepen hoe Onderwijsland anno 2019 eruit ziet. Het is een prima basis, niet meer dan dat.quote:Op woensdag 13 maart 2019 11:34 schreef Ambtenaartjee het volgende:
Belangrijkste is dat je een klik hebt met de gasten en je geduldig bent.
Moet je in de vakanties soms alsnog werken?quote:Op woensdag 13 maart 2019 11:10 schreef el-blanchito het volgende:
Interessant!
Ik sta zelf (eerstegraads) voor de klas en moet wel een paar kanttekeningen maken:
-Die vakanties zijn leuk en zeker een pluspunt, maar zie het niet als daadwerkelijk 10 weken per jaar vrij.
-Er is inderdaad vraag naar leraren, maar dit scheelt heel erg per vak en regio. Ben je een geschiedenisleraar in de Achterhoek oid, dan kom je echt niet 1 2 3 aan een baan
-Bedenk dat er een boel veranderd is/kan zijn sinds jij je lesbevoegdheid gehaald hebt; flexroosters van 80 minuten, smartboards, ipads in de klas, etc
Ja, wat mensen vaak niet weten/beseffen is dat de kinderen op vakantie zijn, dat zegt niks over de volwassenen of de werkzaamheden op een school. Een leerkracht is een werknemer die op basis van de CAO bijvoorbeeld 24 vakantiedagen heeft.quote:Op woensdag 13 maart 2019 15:55 schreef Moneyfornothing1 het volgende:
[..]
Moet je in de vakanties soms alsnog werken?
Wat moeten ze dan bijvoorbeeld nog doen? En is dat op school of thuis? Ik dacht dat docenten gewoon lekker die zes weken gewoon ook vrij zijn - of met uitzondering van de laatste vakantieweek, dat die in het teken staat van voorbereiding ofzo.quote:Op woensdag 13 maart 2019 16:06 schreef whY... het volgende:
[..]
Ja, wat mensen vaak niet weten/beseffen is dat de kinderen op vakantie zijn, dat zegt niks over de volwassenen of de werkzaamheden op een school. Een leerkracht is een werknemer die op basis van de CAO bijvoorbeeld 24 vakantiedagen heeft.
Er komt veel voorbereidend werk/vergaderingen en nakijkwerk aan te pas in de vakanties van de scholieren. Dat is zowel thuis als op school zelf.quote:Op woensdag 13 maart 2019 16:09 schreef Moneyfornothing1 het volgende:
[..]
Wat moeten ze dan bijvoorbeeld nog doen? En is dat op school of thuis? Ik dacht dat docenten gewoon lekker die zes weken gewoon ook vrij zijn - of met uitzondering van de laatste vakantieweek, dat die in het teken staat van voorbereiding ofzo.
De vakanties van leerlingen zijn totaal anders dan die van leerkrachten.quote:Op woensdag 13 maart 2019 15:55 schreef Moneyfornothing1 het volgende:
[..]
Leerlinggesprekken, overdracht; alle spullen in orde maken, bestellingen ordenen stickers updaten naar nieuwe namen, roosters maken klas opruimen klas schoonmaken boeken uitdelen alles enz.quote:Op woensdag 13 maart 2019 16:09 schreef Moneyfornothing1 het volgende:
[..]
Wat moeten ze dan bijvoorbeeld nog doen? En is dat op school of thuis? Ik dacht dat docenten gewoon lekker die zes weken gewoon ook vrij zijn - of met uitzondering van de laatste vakantieweek, dat die in het teken staat van voorbereiding ofzo.
Mwah, weinig behoefte om hierop in te gaan eigenlijk. Ik zie TS zich vooral focussen op het loon en de vakanties, en niet bij wat het vak behelst.quote:
Welk vak?quote:Op woensdag 13 maart 2019 16:44 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Mwah, weinig behoefte om hierop in te gaan eigenlijk. Ik zie TS zich vooral focussen op het loon en de vakanties, en niet bij wat het vak behelst.
Het vak van docent.quote:Op woensdag 13 maart 2019 17:31 schreef r_one het volgende:
[..]
Welk vak?![]()
Ik heb TS hier nog geen antwoord op zien geven, ondanks meermaals navragen. Als hij zo 'scheutig' blijft met zijn info (en instelling idd), volg ik je voorbeeld.
Lekker algemeenquote:
Klopt, maar welk schoolvak je geeft is wel van belang voor je baankansen en eventueel je loonmogelijkheden, niet of nauwelijks voor wat je belangrijk vindt in je werk. En de motivatie van TS om het werk te willen doen komt vooralsnog niet verder dan wat arbeidsvoorwaarden. Dan hou je het niet lang vol voor de klas hoor, of je nu geschiedenis of wiskunde geeft.quote:
Dat is dan ook het enige waar TS naar vraagt; dan is het wel handig als hij vermeldt welk vak het betreft.quote:Op woensdag 13 maart 2019 17:35 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Klopt, maar welk schoolvak je geeft is wel van belang voor je baankansen en eventueel je loonmogelijkheden,
Eens. TS denkt er met een goede klik met "die gasten" (quote:niet of nauwelijks voor wat je belangrijk vindt in je werk. En de motivatie van TS om het werk te willen doen komt vooralsnog niet verder dan wat arbeidsvoorwaarden. Dan hou je het niet lang vol voor de klas hoor, of je nu geschiedenis of wiskunde geeft.
Tuurlijk, het daadwerkelijk voor de klas staan is maar een deel van je werk.quote:Op woensdag 13 maart 2019 15:55 schreef Moneyfornothing1 het volgende:
[..]
Ik had op de basisschool wel van die mega negatieve oude leraren. Die hebben het ook altijd volgehouden. Dus jaquote:Op woensdag 13 maart 2019 20:54 schreef el-blanchito het volgende:
Denk overigens dat je het onderwijs alleen in moet gaan als het echt voelt als je passie, hoe kotswaardig dat eigenlijk klinkt. Anders hou je het simpelweg niet vol
Je wilt niet weten wat voor brandhout ik als collega heb gehad.quote:Op woensdag 13 maart 2019 21:11 schreef Moneyfornothing1 het volgende:
[..]
Ik had op de basisschool wel van die mega negatieve oude leraren. Die hebben het ook altijd volgehouden. Dus jahet kan denk ik wel.
En met (teveel) passie, loop je vroeg of laat wel tegen een burnout aan.quote:Op woensdag 13 maart 2019 20:54 schreef el-blanchito het volgende:
Denk overigens dat je het onderwijs alleen in moet gaan als het echt voelt als je passie, hoe kotswaardig dat eigenlijk klinkt. Anders hou je het simpelweg niet vol
Dat hoeft echt niet.quote:Op woensdag 13 maart 2019 21:41 schreef r_one het volgende:
[..]
En met (teveel) passie, loop je vroeg of laat wel tegen een burnout aan.
Niks hoeft. Maar het is statistisch aangetoond dat de kans op burnout in het onderwijs (en in de zorg) het allerhoogste is. En uit eigen ervaring kan ik het ook beamen.quote:
Dat klopt (de statistiek bedoel ik), maar dat teveel passie -->> burnout is een gevolgtrekking die niet opgaat.quote:Op woensdag 13 maart 2019 21:49 schreef r_one het volgende:
[..]
Niks hoeft. Maar het is statistisch aangetoond dat de kans op burnout in het onderwijs (en in de zorg) het allerhoogste is. En uit eigen ervaring kan ik het ook beamen.
Van de mensen die een burnout krijgen, zul je de mensen zonder passie moeten zoeken met een lampje. Burnout in het onderwijs wordt veelal veroorzaakt door een te grote betrokkenheid bij je werk als leraar en ik kan mensen zonder passie nou niet snel betrappen op grote betrokkenheid.quote:Op woensdag 13 maart 2019 21:52 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat klopt (de statistiek bedoel ik), maar dat teveel passie -->> burnout is een gevolgtrekking die niet opgaat.
Ik heb heel veel liefde voor mijn vak, maar ook een vleugje realisme dat ervoor zorg dat ik meestal met een vrij leeg hoofd de poort uit kan fietsen. Dat kan niet iedereen even goed, en het is (net als de zorg) in sommige gevallen ook vrij aangrijpend werk, maar of je wel of niet in staat bent om dat los te laten is niet recht evenredig aan de gepassioneerdheid voor je werk. Eerder een karaktereigenschap en een competentie.
Welk "gezeik etc."? En wat is dan je drijfveer om het onderwijs in te gaan? Denk je dat je daar niet "dat gezeik" ook tegen gaat komen (en misschien nog wel heftiger)?quote:Op woensdag 13 maart 2019 22:24 schreef Ambtenaartjee het volgende:
Wat ik nu doe is ook groot risico voor een burnout. Werk als maatschappelijk werker en ben dat gezeik etc wel zat nu.
Besef je, juist in de leeftijdscategorie waar je wilt werken (vo en mbo) ben je als docent net zo goed pedagogisch bezig. Ze willen je kennen als persoon, voor ze iets van je leren. Je moet je dus ook verdiepen in hen, hun problemen en moeilijkheden kennen. Ik voel me juist af en toe die maatschappelijk werker. Wil je dat niet? Dan is het HBO meer iets voor jou. En mocht je toch het mbo of vo in gaan, ga dan alleen lessen geven en wordt geen mentor.quote:Op woensdag 13 maart 2019 22:24 schreef Ambtenaartjee het volgende:
Wat ik nu doe is ook groot risico voor een burnout. Werk als maatschappelijk werker en ben dat gezeik etc wel zat nu.
Precies. De eerste woorden van m’n stagebegeleider waren ooit; “vergeet alles wat je op de uni leert, zorg dat je een band met ze krijgt” en dat ervaar ik nog elke dag zo!quote:Op woensdag 13 maart 2019 22:56 schreef d.k. het volgende:
[..]
Besef je, juist in de leeftijdscategorie waar je wilt werken (vo en mbo) ben je als docent net zo goed pedagogisch bezig. Ze willen je kennen als persoon, voor ze iets van je leren. Je moet je dus ook verdiepen in hen, hun problemen en moeilijkheden kennen. Ik voel me juist af en toe die maatschappelijk werker. Wil je dat niet? Dan is het HBO meer iets voor jou. En mocht je toch het mbo of vo in gaan, ga dan alleen lessen geven en wordt geen mentor.
Weet je wel zeker dat het onderwijs bij je past? Hoe vond je de stages?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |