Lekker geloofwaardig allemaal. Kan ik me nog herinneren dat 15-20 jaar terug in de tijd ze (het FAA) direct een tijdelijk verbod/schorsing op zouden leggen aan het toestel, om vervolgens onderzoeksresultaten af te wachten. Nu is het omgekeerde wereld. Het is veilig totdat het onderzoek het tegendeel uitwijst. Mensenlevens stellen helemaal niks meer voor, terwijl ze toen tenminste nog iets van een geringe waarde hadden.quote:De Amerikaanse toezichthouder FAA zegt dat de Boeing 737 MAX 8 kan blijven vliegen. Het toestel is "luchtwaardig", liet de luchtvaartautoriteit maandag weten. De FAA is nog wel bezig met het verzamelen van gegevens en houdt contact met internationale luchtvaartautoriteiten.
Onderzoekers van de FAA en de Amerikaanse onderzoeksraad National Transportation Safety Board (NTSB) zijn op de plek van het neergestorte vliegtuig. De FAA zegt onmiddellijk passende maatregelen te nemen als de onderzoekers op zaken stuiten die invloed hebben op de veiligheid van het toestel.
De Boeing 737 MAX 8 die zondag is neergestort, was vertrokken vanuit de Ethiopische hoofdstad Addis Abeba voor een vlucht naar Nairobi. De piloot maakte kort na het opstijgen melding van problemen. Hij wilde omkeren, maar dit lukte niet. Niemand van de 157 mensen aan boord heeft de crash overleefd.
De ramp met het toestel van Ethiopian Airlines was voor verschillende luchtvaartmaatschappijen een reden om toestellen van dit type voorlopig aan de grond te houden. Onder meer in China en Indonesië blijven toestellen in de hangar.
Vijf maanden geleden stortte een toestel van hetzelfde type van de Indonesische luchtvaartmaatschappij Lion Air neer. Daarbij kwamen 189 mensen om het leven. Uit het eerste onderzoek bleek dat het om een technisch mankement ging.
https://www.nu.nl/buitenl(...)l#coral_talk_wrapper
En toch was de instelling/werkwijze van dit agentschap echt anders decennia geleden hoor. Niet eens zo lang geleden want ik heb het zelf meegemaakt en ik ben niet oud.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 00:39 schreef Moustachio het volgende:
Zo is het ook met veel voedsel en producten tegenwoordig. Hup op de markt en pas als er mensen last krijgen onderzoek doen. Het Amerikaanse systeem waar je niet eerst hoeft te bewijzen dat iets veilig is.
Een woord: bedrijfscultuur. Wellicht gaat het daar mis met Boeing en de FAA. Er zullen de nodige corrupte zelfverrijkers zijn en er een hele grote doofpot bestaan. Ik geloof niet dat dit een onschukdige misser was geweest. Ik geloof dat iemand of een groep iemanden zeer moedwilligquote:Op dinsdag 12 maart 2019 01:04 schreef trein2000 het volgende:
Iets zegt mij dat ze met een Airbus iets anders hadden gedaan.
Een soort diskette.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 10:18 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
Hoe gaat men de software update doen?
Krijgt de piloot tijdens de vlucht een pop-up melding dat ze nu het systeem gaan rebooten voor een verplichte update?![]()
Moeten kopen?quote:Op dinsdag 12 maart 2019 11:13 schreef Jonmen het volgende:
[..]
Een soort diskette.
Airlines zullen deze update moeten kopen (vrij zeker van dat dit niet gratis wordt gesponserd door Boeing), en dan wordt dit opgestuurd zodat de mechanics/maintenace de computers kunnen updaten zodra ze hiervoor tijd hebben.
Duurt ongeveer een 2 uren met testen etc.
quote:Op dinsdag 12 maart 2019 11:39 schreef kree het volgende:
[..]
Moeten kopen?
Dat is helemaal mooi danze leveren software met een bug waardoor een vliegtuig neerstort en dan zou de airline er ook nog eens voor moeten betalen?
Je hebt een veilig toestel gekocht. Wil je superveilig, dan betaal je daar ook voorquote:For the past several months, and in the aftermath of Lion Air Flight 610, Boeing has been developing a flight control software enhancement for the 737 MAX, designed to make an already safe aircraft even safer," Boeing said.
Dan zie ik toch maar van de koop afquote:Op dinsdag 12 maart 2019 13:08 schreef Jonmen het volgende:
[..]
[..]
Je hebt een veilig toestel gekocht. Wil je superveilig, dan betaal je daar ook voor![]()
![]()
![]()
Wat een rukstatement trouwens van de FAA/ Boeing![]()
![]()
Je zou verschieten voor hoeveel (belachelijke) dingen Boeing geld vraagt, maar ook echt VEEL geld.
volledig artikelquote:Nieuwe klappen voor 737 MAX: luchtruimverbod Australië en opschorting bestelling
De ramp met de neergestorte Boeing van Ethiopian Airlines kan een catastrofe worden voor de Amerikaanse vliegtuigbouwer. Australië en Singapore sloten vandaag hun luchtruim voor vliegtuigen van het type 737 MAX. De Indonesische luchtvaartmaatschappij Lion Air schort de bestelling van vier toestellen op.
De Luchtvaartautoriteiten van Singapore en Australië verklaarden het luchtruim van beide landen voorlopig tot verboden gebied voor alle Boeing 737 MAX-toestellen. Dit naar aanleiding van de crash van een toestel van dit type van Ethiopian Airlines, zondag vlak na het opstijgen van de luchthaven in Addis Abeba. Daarbij kwamen alle 157 inzittenden om het leven.
“De sluiting van het luchtruim geldt per direct’’, zei woordvoerder Peter Gibson van de Australian Civil Aviation Authority (ACSA). Geen enkele Australische luchtvaartmaatschappij vliegt volgens hem met toestellen van het type Boeing 737 MAX maar twee buitenlandse maatschappijen doen dat wel. Het gaat om SilkAir, gevestigd in Singapore, en Fiji Airways. Alleen die laatste, eigenaar van twee Boeing 737 MAX’s, wordt door de luchtruimsluiting getroffen. SilkAir schortte alle vluchten met de Boeing 737 MAX-toestellen al tijdelijk op.
Volgens ACSA-CEO en directeur Vliegveiligheid Shane Carmody is de sluiting van het luchtruim voor Boeings 737 MAX bedoeld om ‘veiligheidsrisico’s te onderzoeken’. De Australische Luchtvaartautoriteit zegt de situatie nauwlettend te volgen en de maatregel te herzien zodra Boeing, de Amerikaanse Luchtvaartautoriteit (FAA) en de onderzoekers van de vliegramp met het Ethiopian Airlines-toestel ‘relevante veiligheidsinformatie’ verstrekken.
quote:Nieuwste Boeing mag niet meer vliegen boven Verenigd Koninkrijk: nu ook Tui getroffen
Ook de Britse vliegautoriteiten hebben na de recente crashes van de Boeing 737 Max-8-toestellen beslist om niet langer toestemming te verlenen om met de nieuwste Boeing boven het Verenigd Koninkrijk te vliegen. Dat maakt dat ook reisorganisator Tui getroffen wordt. Een deel van de vloot van Tui – een internationale groep – is in Engeland en kan dus niet meer vliegen.
Ook menen insiders dat Tui het aan z’n klanten moeilijk kan verkopen om in Engeland het toestel niet langer te gebruiken omdat de Britse autoriteiten twijfelen over de veiligheid, maar het wel nog te gebruiken voor andere passagiers. Ook onder meer in China, Zuid-Afrika, Australië, Indonesië moet de Boeing 737 Max-8 intussen aan de grond blijven nadat er in Ethiopië en Indonesië twee ongelukken gebeurden de voorbije maanden.
Tui geeft vooralsnog geen uitsluitsel. “We zijn ons bewust van de mediaberichten dat de CAA heeft opgedragen om alle 737 MAX aan de grond te houden”, laat een woordvoerder weten. “We evalueren deze nieuwe feiten en geven op dit moment verder geen commentaar. We komen terug met meer informatie zodra deze beschikbaar is.”
https://www.hln.be/nieuws(...)-getroffen~a0ee9fa2/
In heel Europa (behalve de UK) wordt ook nog gevlogen.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 15:03 schreef Jonmen het volgende:
Lol.
Niemand luistert naar de FAA.
Ben benieuwd wat hun gaan doen nu, nu het vliegtuig enkel nog maar in Amerika mag vliegen.
Je bedoelt dus enkel Norwegian en Polish Airlines? Aangezien TUI een groot deel van zijn vloot nu is verloren door de beslissing van de UK.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 15:04 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
In heel Europa (behalve de UK) wordt ook nog gevlogen.
Die stopt er ook meequote:
twitter:Fly_Norwegian twitterde op dinsdag 12-03-2019 om 14:58:00Norwegian temporarily suspends flights with the Boeing 737 MAX 8, following recommendations by European aviation authorities. We will do our upmost to take care of our passengers in the best possible way. https://t.co/kZICrrRGsN reageer retweet
TUI Nederland vliegt er ook nog met drie he.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 15:12 schreef Jonmen het volgende:
[..]
Je bedoelt dus enkel Norwegian en Polish Airlines? Aangezien TUI een groot deel van zijn vloot nu is verloren door de beslissing van de UK.
Ze verwijzen naar de Europese luchtvaart autoriteiten. Wellicht dat die zometeen met nieuws komen dan..quote:Op dinsdag 12 maart 2019 15:14 schreef butz0rs het volgende:
[..]
Die stopt er ook meetwitter:Fly_Norwegian twitterde op dinsdag 12-03-2019 om 14:58:00Norwegian temporarily suspends flights with the Boeing 737 MAX 8, following recommendations by European aviation authorities. We will do our upmost to take care of our passengers in the best possible way. https://t.co/kZICrrRGsN reageer retweet
twitter:realDonaldTrump twitterde op dinsdag 12-03-2019 om 15:00:20Airplanes are becoming far too complex to fly. Pilots are no longer needed, but rather computer scientists from MIT. I see it all the time in many products. Always seeking to go one unnecessary step further, when often old and simpler is far better. Split second decisions are.... reageer retweet
Weinig steun voor het Amerikaans bedrijf, van de Amerikaanse president.twitter:realDonaldTrump twitterde op dinsdag 12-03-2019 om 15:12:27....needed, and the complexity creates danger. All of this for great cost yet very little gain. I don’t know about you, but I don’t want Albert Einstein to be my pilot. I want great flying professionals that are allowed to easily and quickly take control of a plane! reageer retweet
quote:Boeing's stock price roughly mimicking your average MAX8 flight path right now
twitter:RT_com twitterde op dinsdag 12-03-2019 om 16:55:43Tel-Aviv-bound Norwegian Boeing 737 diverted mid-air as more European states shut airspace to jethttps://t.co/UL9yRUIP4Z https://t.co/4NhMd5ycRi reageer retweet
Ben het daar wel mee eens trouwens.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 15:40 schreef Jonmen het volgende:
twitter:realDonaldTrump twitterde op dinsdag 12-03-2019 om 15:00:20Airplanes are becoming far too complex to fly. Pilots are no longer needed, but rather computer scientists from MIT. I see it all the time in many products. Always seeking to go one unnecessary step further, when often old and simpler is far better. Split second decisions are.... reageer retweet
Weinig steun voor het Amerikaans bedrijf, van de Amerikaanse president.twitter:realDonaldTrump twitterde op dinsdag 12-03-2019 om 15:12:27....needed, and the complexity creates danger. All of this for great cost yet very little gain. I don’t know about you, but I don’t want Albert Einstein to be my pilot. I want great flying professionals that are allowed to easily and quickly take control of a plane! reageer retweet
Zouden zijn vriendjes gisteren geshort zijn op het bedrijf?[..]
Het mag van mij heel erg geautomatiseerd zijn, maar het kan niet dat je systemen actief blijven als een piloot probeert om het systeem te overrulen.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 16:57 schreef kree het volgende:
[..]
Ben het daar wel mee eens trouwens.
Het zou toch altijd de piloot moeten zijn wmb die de laatste keuze heeft.
En dat is nu niet meer met alle geautomatiseerde systemen,
Zoals gebleken dus
In dit geval kon de piloot het geautomatiseerde systeem uitschakelen. Het probleem was vooral ook dat de piloten niet wisten dat het systeem ingreep, sterker nog, het stond niet eens ergens in de handleidingen dat dit systeem bestond.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 17:06 schreef Jonmen het volgende:
[..]
Het mag van mij heel erg geautomatiseerd zijn, maar het kan niet dat je systemen actief blijven als een piloot probeert om het systeem te overrulen.
Dat klopt en er zijn wel eerder ongelukken gebeurt trouwens doordat de piloot de computer niet begreep.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 17:06 schreef Jonmen het volgende:
[..]
Het mag van mij heel erg geautomatiseerd zijn, maar het kan niet dat je systemen actief blijven als een piloot probeert om het systeem te overrulen.
Autopilot bijvoorbeeld bij Tesla. Het systeem/computer blijft actief tot op het moment dat jij besluit het stuur over te nemen. Daarna sluit het zichzelf onmiddelijk af als je wat harder aan het stuur trekt.
Bij de 737MAX, moet jij godbetert nog enkele knoppen / trims uitvoeren terwijl je pas na enkele minuten doorhebt dat het het vliegtuig zelf is dat je naar beneden aan het sturen is.
Laat computers erbuiten als er een piloot aan het vliegen is. Pas zodra je autopiloot opzet, mogen er correcties gebeuren.
https://nos.nl/artikel/22(...)-crash-ethiopie.htmlquote:Nederland sluit het luchtruim voor de Boeing 737 MAX 8, het type toestel dat afgelopen zondag neerstortte in Ethiopië. Dat heeft minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat besloten. Bij de ramp kwamen zondag alle 157 inzittenden om het leven.
Eerder besloot reisorganisatie TUI de toestellen van dit type voorlopig aan de grond te houden. TUI heeft vijftien toestellen van dit type in gebruik, waarvan drie in Nederland.
Steeds meer landen en maatschappijen houden Boeing 737 MAX-toestellen aan de grond na de crash in Ethiopië. In het Verenigd Koninkrijk, Maleisië, Australië en Singapore mogen de toestellen helemaal niet meer landen of opstijgen. Het VK nam als eerste in Europa het besluit het toestel te verbieden. Ook Duitsland, Ierland, Frankrijk en Oostenrijk hebben het luchtruim voor de 737 MAX gesloten.
Boeing laat in een verklaring weten "volledig vertrouwen" te hebben in de veiligheid van de 737 MAX. "Gekeken naar de informatie die op dit moment beschikbaar is, hebben geen enkele basis voor nieuwe instructies aan luchtvaartmaatschappijen."
quote:March 12, 2019 - Safety is Boeing’s number one priority and we have full confidence in the safety of the 737 MAX. We understand that regulatory agencies and customers have made decisions that they believe are most appropriate for their home markets. We’ll continue to engage with them to ensure they have the information needed to have confidence in operating their fleets. The United States Federal Aviation Administration is not mandating any further action at this time, and based on the information currently available, we do not have any basis to issue new guidance to operators.
Welk monopolie? Je noemt een groot concurrent in één zin!quote:Op dinsdag 12 maart 2019 17:23 schreef _--_ het volgende:
Ik vind dit economisch gezien heel mooi, het liefst zie ik dat het bedrijf uit de weg geruimd wordt. Waarom? Omdat ik Amerikaanse monopolie zat ben. AIRBUS ftw.
Ik zou vooral de verschillen in services bekijken en welke met kop en staart naar boven uitsteekt wat betreft winsten, aandelen etc.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 18:16 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Welk monopolie? Je noemt een groot concurrent in één zin!
Australië anders ook, lijkt mij er geen belang bij te hebben.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 18:58 schreef speknek het volgende:
EASA heeft nu het hele Europese luchtruim gesloten.
Ben benieuwd of het daadwerkelijk voor de veiligheid is, of dat Frankrijk en Duitsland een mooie slag voor Airbus zien.
Nee, want de Concorde was jarenlang een groot succes en werd niet opgedoekt vanwege vlieggevaar, en al helemaal niet in zijn begin.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 19:21 schreef TLC het volgende:
Gaat dit type vliegtuig de Concorde achterna ?
Wat een idioterie, geld betalen voor iets wat een basisrecht is - veiligheid van het toestel.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 13:08 schreef Jonmen het volgende:
[..]
[..]
Je hebt een veilig toestel gekocht. Wil je superveilig, dan betaal je daar ook voor![]()
![]()
![]()
Wat een rukstatement trouwens van de FAA/ Boeing![]()
![]()
Je zou verschieten voor hoeveel (belachelijke) dingen Boeing geld vraagt, maar ook echt VEEL geld.
Er bestaat ook nog zoiets als toeval.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 08:33 schreef rubensanti het volgende:
2 van deze toestellen in een half jaar. Ik vind het maar raar. Dat zou niet mogen en kunnen gebeuren.
Mwah, dat er een structureel probleem is lijkt me wel duidelijk, anders is er geen bulletin nodig en geen software update.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 19:38 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Er bestaat ook nog zoiets als toeval.
De oorzaak van de eerste crash is bekend en daar zijn in ieder geval tijdelijke maatregelen voor genomen (piloten hebben de instructie gekregen om niet meer op een bepaalde meter te vetrouwen). Dat maakt het een stuk onwaarschijnlijker dat er sprake is van een structureel probleem in deze serie.
Als de oorzaak van de eerste crash nog steeds totaal onduidelijk was, had me onveilig verklaren een logische stap geleken. Nu niet.
Precies, ik kan hem niet zo snel vinden maar het was iets in de trant van: "als het vliegtuig uit zichzelf steeds opnieuw naar beneden duikt dan kun je mcas met de volgende handelingen uitzetten".quote:Op dinsdag 12 maart 2019 19:45 schreef NewHorizon het volgende:
Overigens ligt de instructie in dat bulletin heel anders dan ‘niet op een meter vertrouwen’.
https://theaircurrent.com(...)n-system-mcas-jt610/quote:Boeing quietly added a new system to compensate for some unique aircraft handling characteristics during its Part 25 certification and help pilots bring the nose down in the event the jet's angle of attack drifted too high when flying manually, putting the aircraft at risk of stalling, according to a series of questions and answers provided to pilots at Southwest Airlines, the largest 737 Max operator reviewed by The Air Current.
[..]
The Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS) was designed to address this, according to Boeing engineers and pilots briefed on the system, now at the center of the inquiry into the crash of Lion Air 610, a brand new Boeing 737 Max 8. MCAS is activated without pilot input and commands nose down stabilizer to enhance pitch characteristics during step turns with elevated load factors and during flaps up flight at airspeeds approaching stall. Its sole function is to trim the stabilizer nose down, according to the system's description to pilots, who were learning about it for the first time this week.
The system activates when the sensed Angle of Attack (AOA) “exceeds a threshold based on airspeed and altitude.” That tilts the 737 Max’s horizontal stabilizer upward at a rate of .27 degrees per second for a total travel of 2.5 degrees in just under 10 seconds. The trim system under MCAS is not stopped by simply moving the control yoke.
If the Max is at a high AoA — or its sensors erroneously believe that it is — “the MCAS function commands another incremental stabilizer nose down command.” The system can be deactivated if pilots trim the aircraft manually to override the MCAS’s attempt to automatically pitch the jet’s nose down.
Normal electric trim control on the yoke can stop the MCAS-driven stabilizer movement, however MCAS will activate again within five seconds after the switches are released if the angle of attack is still sensed too high. Pilots can deactivate MCAS and automated control of the stabilizer trim with the cutout switches and can hand-crank the trim wheels on each side of the throttle quadrant for manual trim.
Boeing said in a statement that it is “taking every measure to fully understand all aspects of this incident, working closely with the investigating team and all regulatory authorities involved. We are confident in the safety of the 737 MAX. Safety remains our top priority and is a core value for everyone at Boeing.
“While we can’t discuss specifics of an on-going investigation, we have provided two updates for our operators around the world that re-emphasize existing procedures for these situations.”
The existence of the MCAS system caught pilots and their labor unions off guard, intensifying the scrutiny on the aircraft in the wake of the October 29 crash in Indonesia that killed everyone aboard. The system isn’t mentioned in the flight crew operations manual (FCOM) that governs the master description of the aircraft for pilots and is the basis for Southwest’s airline documentation and training.
“Since it operates in situations where the aircraft is under relatively high g load and near stall, a pilot should never see the operation of MCAS. As such, Boeing did not include an MCAS description in its FCOM.” The explainer continues: “In this case, MCAS will trim nose as designed to assist the pilot during recover, likely going unnoticed by the pilot.”
There is another explanation, according to a Tuesday report in The Wall Street Journal: “One high-ranking Boeing official said the company had decided against disclosing more details to cockpit crews due to concerns about inundating average pilots with too much information — and significantly more technical data — than they needed or could digest.”
Ze kunnen ook moeilijk verklaren dat ze geen vertrouwen in de veiligheid van hun eigen vliegtuig hebben, dan duikt hun aandelenkoers nog sneller naar beneden dan een 738max.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 17:33 schreef Jonmen het volgende:
Nieuwe statement van Boeing.
Doet me weinig, en doet me erg denken dat ze, net zoals we bij de Russen zien, dat het onderzoek wel in hun voordeel zal vallen.
https://boeing.mediaroom.(...)tements?item=130403[..]
Jep. Zoals ik het zie was dit voor Boeing een puur een maatregel ik door de certificering te komen, en is er te weinig rekening gehouden met falen van dat systeem.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 20:58 schreef crystal_meth het volgende:
[ afbeelding ]
Artikel van november 2018, na de eerste crash dus:[..]
https://theaircurrent.com(...)n-system-mcas-jt610/
LOL!
Boeing's redenering: de piloten zullen nooit iets van het systeem merken (bij correcte werking...), dus moeten ze niet weten dat het bestaat. En mocht het systeem in de fout gaan dan is er nog geen probleem, want als de piloten de standaard procedure voor zo'n situatie uitvoeren wordt het systeem uitgeschakeld (waardoor de piloten met onverklaarbaar gedrag van het vliegtuig geconfronteerd worden, niet weten wat de oorzaak was, waarom het probleem verdween, waarom het weer optreedt als ze terug "normaal" proberen te vliegen...)
Een feature verzwijgen, omdat ze "average pilots" niet met "teveel" technische info wilde belasten...
twitter:kenvogel twitterde op dinsdag 12-03-2019 om 20:08:33NEW: @Boeing CEO Dennis Muilenburg spoke by phone with TRUMP this a.m., urging him not to ground 737 Max 8s after Sunday’s crash. * Muilenburg has tried to cultivate Trump. He visited Mar-a-Lago after AF1 dust-up, & Boeing donated $1M to Trump inaugural.https://t.co/OUXRGBsE5T reageer retweet
Of er is daadwerkelijk iets mis met dit type.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 18:58 schreef speknek het volgende:
EASA heeft nu het hele Europese luchtruim gesloten.
Ben benieuwd of het daadwerkelijk voor de veiligheid is, of dat Frankrijk en Duitsland een mooie slag voor Airbus zien.
Verrassend. Ze denken natuurlijk aan de competitie met Airbus. De problemen met dit type verhelpen kost tijd en in die tijd kan Airbus een grotere marktaandeel veroveren. Dus haastig de markt op. Murica. Ik lees net dat het Indonesische Lion Air van plan is een order van 22 miljard dollar bij Boeing te cancelen en bij Airbus te gaan winkelen.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 20:58 schreef crystal_meth het volgende:
[ afbeelding ]
Artikel van november 2018, na de eerste crash dus:[..]
https://theaircurrent.com(...)n-system-mcas-jt610/
LOL!
Boeing's redenering: de piloten zullen nooit iets van het systeem merken (bij correcte werking...), dus moeten ze niet weten dat het bestaat. En mocht het systeem in de fout gaan dan is er nog geen probleem, want als de piloten de standaard procedure voor zo'n situatie uitvoeren wordt het systeem uitgeschakeld (waardoor de piloten met onverklaarbaar gedrag van het vliegtuig geconfronteerd worden, niet weten wat de oorzaak was, waarom het probleem verdween, waarom het weer optreedt als ze terug "normaal" proberen te vliegen...)
Een feature verzwijgen, omdat ze "average pilots" niet met "teveel" technische info wilde belasten...
Dit is ook absurd.quote:
https://www.investors.com(...)oeing-737-max-crash/quote:The Lion Air and U.K. moves add to headaches for Boeing, with thousands of orders for the narrow-body passenger jet at stake. The best-selling Boeing 737 Max contributes almost a third of the company's operating profit.
Analysts warn of serious repercussions for Boeing stock. Jefferies said a full halt to deliveries could cost Boeing about $5.1 billion, or 5% of annual revenue, within two months.
Edward Jones lowered its rating on Boeing stock to hold from buy, citing a potential hit to earnings from order delays and cancellations.
And DZ Bank became the first brokerage in nearly two years to place a "sell" rating on Boeing stock, Reuters reported. The firm set a price target of 333, the lowest on Wall Street.
Nou... Ik gok op een ontwerpfout (andere vleugelaanhechting wegens bredere motoren) waardoor het toestel onstabiel kan worden (stall, zie de info in de voortreffelijke post #52) en dat gebrek heeft men met software proberen te corrigeren. Dit ook ZONDER de vliegmaatschappijen te informeren. Het schijnt zo te zijn dat men hier ook gewoon spreekt over "een" 737 (ook in simulators) terwijl deze uitvoering zich heel anders kan gedragen.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 19:38 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Er bestaat ook nog zoiets als toeval.
De oorzaak van de eerste crash is bekend en daar zijn in ieder geval tijdelijke maatregelen voor genomen (piloten hebben de instructie gekregen om niet meer op een bepaalde meter te vetrouwen). Dat maakt het een stuk onwaarschijnlijker dat er sprake is van een structureel probleem in deze serie.
Als de oorzaak van de eerste crash nog steeds totaal onduidelijk was, had me onveilig verklaren een logische stap geleken. Nu niet.
Dat is ook waar het om gaat. Boeing heeft echt geprobeerd de grenzen op te zoeken van wat er binnen het airframe nog gewijzigd kon worden zonder dat de certificering opnieuw moest, en met die beslissing hebben ze zich dus echt pijnlijk vergrabbeld.quote:Op woensdag 13 maart 2019 18:47 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Nou... Ik gok op een ontwerpfout (andere vleugelaanhechting wegens bredere motoren) waardoor het toestel onstabiel kan worden (stall, zie de info in de voortreffelijke post #52) en dat gebrek heeft men met software proberen te corrigeren. Dit ook ZONDER de vliegmaatschappijen te informeren. Het schijnt zo te zijn dat men hier ook gewoon spreekt over "een" 737 (ook in simulators) terwijl deze uitvoering zich heel anders kan gedragen.
Southwest Airlines en FlyDubai hebben samen >500 toestellen nog in bestelling staan. Dat komt nu ook even stil te liggen.quote:Ethiopian Airlines pilot 'reported flight control problems before crash'
No external issues were mentioned, claims account of cockpit voice recordings
The pilot of Ethiopian Airlines flight 302 told controllers he was having control problems before the Boeing 737 Max 8 jet crashed, according to an account of cockpit voice recordings from the airline’s chief executive.
The pilot did not mention bird strikes or external problems, but requested permission to return to Bole airport in Addis Ababa within minutes of takeoff. The pilot “reported back to air traffic controllers that he was having flight control problems”, but cited no other issues, Tewolde GebreMariam told the Wall Street Journal.
The airline is planning to send the plane’s flight data recorder to Europe rather than the US for analysis, he said.
Flight 302 was bound for Nairobi when it plunged to the ground shortly after takeoff on Sunday, killing all 157 people onboard. It was the second crash involving the 737 Max 8 model in less than five months, after the Lion Air disaster off Indonesia, in which 189 people died in October.
No evidence has yet linked the crashes, but pilots on both planes reported problems moments after takeoff and asked to make emergency landings.
Canada’s transport minister announced on Wednesday that it would bar commercial 737 Max flights from its airspace, leaving the US virtually isolated in allowing the model to fly. Canada lost 18 of its citizens in the Ethiopia crash, the second highest number after Kenya.
European regulators have already grounded the 737 Max, along with China, Australia, India and others around the world. The US Federal Aviation Administration (FAA), Boeing and US airlines continue to maintain the 737 Max is safe to fly.
The decision by Canada, where Air Canada, WestJet and Sunwing Airlines operate 41 of the 737s, will further fuel pressure in the US on regulators to act.
In response to public fears expressed about the plane, some travel booking websites such as Kayak are allowing customers to exclude the aircraft types from searches, as nervous passengers seek alternative flights.
It has emerged pilots on at least two US flights last year filed safety concerns about the aircraft after its nose tilted down suddenly when they engaged the autopilot.
The pilots’ reports were filed in a database compiled by Nasa that does not reveal the airlines or locations.
On one flight, the co-pilot said the nose pitched downward and the plane began descending at 1,200 to 1,500ft a minute before the captain disconnected the autopilot.
Another pilot complained Boeing had not explained changes to the plane’s automatic functions, describing the flight manual as “inadequate and almost criminally insufficient”.
The FAA said it was continuing to review all data from operators and pilots, but the review so far showed “no systematic performance issues and provides no basis to order grounding the aircraft. Nor have other civil aviation authorities provided data to us that would warrant action.”
In the US, American Airlines and Southwest Airlines operate the Max 8, and United Airlines flies a slightly larger version, the Max 9. All three carriers vouched for the safety of Max aircraft on Wednesday.
US crew unions, however, have called for the planes to be grounded, and politicians at the highest level, including the president, Donald Trump, have aired doubts.
The Republican senator Ted Cruz, who chairs the Senate subcommittee that oversees aviation, said it would be prudent for the US to temporarily ground the aircraft “until the FAA confirms the safety of these aircraft and their passengers”.
Boeing said: “We understand that regulatory agencies and customers have made decisions that they believe are most appropriate for their home markets. We’ll continue to engage with them to ensure they have the information needed to have confidence in operating their fleets.”
The manufacturer is to face a slew of compensation claims from airlines around the world whose 737 Max fleets have been grounded.
Norwegian said it would be pursuing the US manufacturer for costs and lost revenue after being forced to take 18 planes out of service, as the Civil Aviation Authority in the UK and the European Aviation Safety Agency banned the Max 8. Dozens of flights have been cancelled at the airline, which is already in a precarious financial situation. Norwegian told Reuters: “We expect Boeing to take this bill.”
The airline, which has been operating low-cost transatlantic flights as well as short-haul using the single-aisle Max 8, has orders that will quadruple its fleet of the planes by 2021. Norwegian’s share price fell 10% this week following the crash.
Analysts said the situation would become serious for Norwegian if it persisted into the peak Easter season, when demand would mean there was no spare capacity.
Many other airlines have schedules planned around deliveries of the 737 Max, which could be affected by a prolonged grounding. Ryanair expects the first of 135 Max 200s to be delivered in the spring, with more than 50 due in service by summer 2020.
Meanwhile, Germany’s Federal Bureau of Aircraft Accident Investigation said it would not analyse the black box from the Ethiopian Airlines jet.
“This is a new type of aircraft with a new black box, with new software. We can’t do it,” said the BFU spokesman Germout Freitag.
A spokesman for Ethiopian Airlines had earlier said the black boxes recovered from the crashed plane would be sent to Germany for analysis.
https://www.theguardian.c(...)roblems-before-crash
Ik denk niet dat het vertrouwen (zeker bij de reiziger, zeer belangrijk) snel hersteld kan worden. Het is tenslotte een super-onstabiele constructie geworden in de basis. Als de software faalt dan valt ie zo uit de lucht zou je kunnen zeggen. Ze moeten volgens mij zwaar buigen en de toestellen terugroepen.quote:Op woensdag 13 maart 2019 19:46 schreef Citizen.Erased het volgende:
VS zet ze ook aan de grond.
Die software update mag wel snel komen.
Wat dat betreft is de weg die Airbus gekozen heeft veel betrouwbaarder. Boeing borduurt door op een ontwerp uit de jaren 60 van de vorige eeuw wegens economische redenen. Dit weet ik overigens uit het Tweakers-topic hierover waar ook piloten en luchtvaarttechneuten meeposten.quote:Op woensdag 13 maart 2019 19:15 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Dat is ook waar het om gaat. Boeing heeft echt geprobeerd de grenzen op te zoeken van wat er binnen het airframe nog gewijzigd kon worden zonder dat de certificering opnieuw moest, en met die beslissing hebben ze zich dus echt pijnlijk vergrabbeld.
Penny wise, pound foolish noemen ze dat.
Airbus doet precies hetzelfde met de a320neoquote:Op woensdag 13 maart 2019 20:37 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Wat dat betreft is de weg die Airbus gekozen heeft veel betrouwbaarder. Boeing borduurt door op een ontwerp uit de jaren 60 van de vorige eeuw wegens economische redenen. Dit weet ik overigens uit het Tweakers-topic hierover waar ook piloten en luchtvaarttechneuten meeposten.
Met het grote verschil dat de A320 maar half zo oud is als de 737...quote:Op woensdag 13 maart 2019 20:39 schreef HoddToward het volgende:
[..]
Airbus doet precies hetzelfde met de a320neo
Het ontwerp van de 737 is zeker ouder dan de a320, maar een oud ontwerp is nog geen slecht ontwerp. Waarom zou je miljarden steken in het ontwerpen van een compleet nieuw frame, als je een bestaand en bewezen ontwerp hebt?quote:Op woensdag 13 maart 2019 20:50 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Met het grote verschil dat de A320 maar half zo oud is als de 737...
Mensen die ongezond eten, drinken en roken in alle vormen en klagen over gebrek aan controles vooraf.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 00:39 schreef Moustachio het volgende:
Zo is het ook met veel voedsel en producten tegenwoordig. Hup op de markt en pas als er mensen last krijgen onderzoek doen. Het Amerikaanse systeem waar je niet eerst hoeft te bewijzen dat iets veilig is.
Ik gok dat het een standaardmaatregel is om precedentwerking te voorkomen. Dus dat maatschappijen niet met afgekeurde vliegtuigen aankomen vliegen en dan boven Europa zijn en zeggen aahh toee we zijn er al bijnaaa. Gewoon helemaal terug.quote:Op woensdag 13 maart 2019 21:19 schreef Glazenmaker het volgende:
Waarom zouden vliegtuigen die al onderweg waren niet hun vlucht af mogen maken? Het is niet alsof dit echt vliegende doodskisten zijn waardoor die paar extra km over je luchtruim het verschil gaan maken.
Om even te laten zien hoe erg het soms kan gaan:quote:Op dinsdag 12 maart 2019 19:35 schreef Brood-op-de-plank het volgende:
[..]
Wat een idioterie, geld betalen voor iets wat een basisrecht is - veiligheid van het toestel.
De FAA kan zelfs niet eens goed liegen.
https://theaircurrent.com(...)o-its-737-max-fleet/quote:Lion Air 610 should never have been allowed to get airborne on October 29, a conclusion shared by those familiar with the inquiry. The plane simply wasn’t airworthy. According to the preliminary investigation, PK-LQP’s Angle of Attack sensors were disagreeing by 20-degrees as the aircraft taxied for takeoff. A warning light that would’ve alerted the crew to the disagreement wasn’t part of the added-cost optional package of equipment on Lion Air’s 737 Max aircraft. A guardrail wasn’t in place. Once the aircraft was airborne, the erroneous Angle of Attack data collided with an apparently unprepared crew with tragic consequences as the MCAS system repeatedly activated, driving the jet’s nose into a fatal dive.
quote:Southwest Airlines will activate new Angle of Attack (AOA) indicators on the large display screens for its upcoming 737 Max deliveries from Boeing to guard against any erroneous sensor data that may activate the jet's controversial stall protection system, according to the airline.
The cockpit display modification marks the first technical change to the airline's 737 operations since the October 29 crash of Lion Air 610 off the coast of Jakarta, Indonesia that killed all 189 aboard the brand new 737 Max 8.
Ik weet niet in hoeverre het een optie is de gegevens op een ander medium over te schrijven en dan aan de Amerikanen te overhandigen, maar blijkbaar vertrouwen ze hun medemensen aan de overkant van de plas zelfs niet daarin. Ik geef ze groot gelijk.quote:Op donderdag 14 maart 2019 05:49 schreef Jellereppe het volgende:
Ethiopië weigert de zwarte dozen aan de Amerikanen te overhandigen. Ik kan ze geen ongelijk geven. Die willen de schade voor Boeing beperken en niks anders op het moment. Als ze daarvoor cruciale info moeten achterhouden dan zullen ze dat doen.
En de Duitsers kunnen de nieuwe black box niet uitlezen, gaat er dadelijk dan niets met die black box gedaan worden?quote:Op donderdag 14 maart 2019 05:49 schreef Jellereppe het volgende:
Ethiopië weigert de zwarte dozen aan de Amerikanen te overhandigen. Ik kan ze geen ongelijk geven. Die willen de schade voor Boeing beperken en niks anders op het moment. Als ze daarvoor cruciale info moeten achterhouden dan zullen ze dat doen.
Duitsers? Niet uitlezen?quote:Op donderdag 14 maart 2019 06:43 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En de Duitsers kunnen de nieuwe black box niet uitlezen, gaat er dadelijk dan niets met die black box gedaan worden?
stond ergens in een artikel dat dit type vliegtuig een nieuwe black box zou hebben die niet zomaar uit te lezen zou zijn.quote:Op donderdag 14 maart 2019 07:28 schreef Jonmen het volgende:
[..]
Duitsers? Niet uitlezen?
Vanwaar haal je deze info nu weer? Frankrijk krijgt de dozen en die hebben al met honderden zwarte dozen gewerkt.
Amerika krijgt wel een kopie.
Geloof ik net zoveel van als dat ik geloof dat Boeing er alles aan heeft gedaan na de Lion Air crash, om een gelijkaardig geval te voorkomen.quote:Op donderdag 14 maart 2019 07:36 schreef Basp1 het volgende:
[..]
stond ergens in een artikel dat dit type vliegtuig een nieuwe black box zou hebben die niet zomaar uit te lezen zou zijn.
Boeing zelf kan deze boxen natuurlijk wel uitlezen in dat stuk vertelde men dat het door een Duitse instantie niet kan gebeuren terwijl die wel andere boxen kunnen uitlezen.quote:Op donderdag 14 maart 2019 08:17 schreef Jonmen het volgende:
[..]
Geloof ik net zoveel van als dat ik geloof dat Boeing er alles aan heeft gedaan na de Lion Air crash, om een gelijkaardig geval te voorkomen.
Trouwens, de Lion Air crash hebben ze kunnen uitlezen. Waarom zou een vliegtuig dat 3 maanden ouder is een nieuw soort zwarte doos hebben? Zodra een vliegtuig gecertificeerd is, gaan ze echt geen dingen meer veranderen. Hoeveel voordelen het ook mag opleveren.
Zoek maar eens dan wat verder. Duitsland kan het misschien niet, maar Frankrijk wel.quote:Op donderdag 14 maart 2019 08:22 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Boeing zelf kan deze boxen natuurlijk wel uitlezen in dat stuk vertelde men dat het door een Duitse instantie niet kan gebeuren terwijl die wel andere boxen kunnen uitlezen.
je zou ook voor ons hier een linkje naar deze bewering kunnen zetten ipv mensen hier allemaal opnieuw te gaan laten zoeken.quote:Op donderdag 14 maart 2019 08:25 schreef Jonmen het volgende:
[..]
Zoek maar eens dan wat verder. Duitsland kan het misschien niet, maar Frankrijk wel.
Is bevestigd dat Frankrijk het gaat onderzoeken. Stond op teletext.quote:Op donderdag 14 maart 2019 08:51 schreef Basp1 het volgende:
[..]
je zou ook voor ons hier een linkje naar deze bewering kunnen zetten ipv mensen hier allemaal opnieuw te gaan laten zoeken.
Dat deed jij ookquote:Op donderdag 14 maart 2019 08:51 schreef Basp1 het volgende:
[..]
je zou ook voor ons hier een linkje naar deze bewering kunnen zetten ipv mensen hier allemaal opnieuw te gaan laten zoeken.
Wellicht is het er ook iets goed mis met dat certificatieproces, hoe kan zo'n gammele kist überhaupt toegelaten worden?quote:Op donderdag 14 maart 2019 08:17 schreef Jonmen het volgende:
[..]
Geloof ik net zoveel van als dat ik geloof dat Boeing er alles aan heeft gedaan na de Lion Air crash, om een gelijkaardig geval te voorkomen.
Trouwens, de Lion Air crash hebben ze kunnen uitlezen. Waarom zou een vliegtuig dat 3 maanden ouder is een nieuw soort zwarte doos hebben? Zodra een vliegtuig gecertificeerd is, gaan ze echt geen dingen meer veranderen. Hoeveel voordelen het ook mag opleveren.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
quote:Op donderdag 14 maart 2019 11:52 schreef SeLang het volgende:
Volgens mij heb ik 3 weken geleden nog met zo'n ding gevlogen.
Ik had wel dood kunnen zijn
Het komt wel erg dichtbij zo
Als je het vluchtnummer hebt had je dat tot een paar dagen geleden kunnen vaststellen door op flightradar te gaan en te zien waarmee dat vliegt onder de technische gegevens. Nu zal het weer niet mogelijk zijn, daar iedereen de boel aan de grond heeft gezet.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Die had ik al geprobeerd maar dat gaat maar 7 dagen terug.quote:Op donderdag 14 maart 2019 11:58 schreef Brood-op-de-plank het volgende:
[..]
Als je het vluchtnummer hebt had je dat tot een paar dagen geleden kunnen vaststellen door op flightradar te gaan en te zien waarmee dat vliegt onder de technische gegevens. Nu zal het weer niet mogelijk zijn, daar iedereen de boel aan de grond heeft gezet.
quote:Op donderdag 14 maart 2019 11:52 schreef SeLang het volgende:
Volgens mij heb ik 3 weken geleden nog met zo'n ding gevlogen.
Ik had wel dood kunnen zijn
Het komt wel erg dichtbij zo
Als je een vluchtnummer en datum heb kan ik het voor je opzoeken, mocht je nieuwsgierig zijn.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
7 dagen terug gaat zelfs tot vóór de crash? Wat is het probleem?quote:Op donderdag 14 maart 2019 12:02 schreef SeLang het volgende:
[..]
Die had ik al geprobeerd maar dat gaat maar 7 dagen terug.
Niet dat het wat uitmaakt...
Niet met zulke vergelijkbare types. Ligt een beetje aan beschikbaarheid van elk type en vraag voor de betreffende dag.quote:Op donderdag 14 maart 2019 12:12 schreef Brood-op-de-plank het volgende:
[..]
7 dagen terug gaat zelfs tot vóór de crash? Wat is het probleem?
Je snapt het principe niet. Een maatschappij koppelt meestal één bepaald toesteltype aan een bepaalde vlucht, en daarna wisselen ze maar zeer zelden. Als je dus weet welke kist gebruikt wordt bij een bepaalde vlucht, blijft dat dus over de grote lijnen onveranderd.
Inderdaad. Ik had ook al gezien dat die route niet altijd dezelfde vliegtuigen gebruikt.quote:Op donderdag 14 maart 2019 12:18 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Niet met zulke vergelijkbare types. Ligt een beetje aan beschikbaarheid van elk type en vraag voor de betreffende dag.
Maar dat gebeurt toch redelijk zelden? Of wilde he zeggen dat er vrijwel iedere dag afgewisseld kan en zal worden.tussen boeing en airbus dan wel 747 en wel 737 etc, allemaal bij het traject, en ik noem maar een voorbeeld, Amsterdam-Athens om 10.00 's ochtends bij Transavia.quote:Op donderdag 14 maart 2019 12:18 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Niet met zulke vergelijkbare types. Ligt een beetje aan beschikbaarheid van elk type en vraag voor de betreffende dag.
Je nam dus twee vluchten.quote:Op donderdag 14 maart 2019 12:23 schreef SeLang het volgende:
[..]
Inderdaad. Ik had ook al gezien dat die route niet altijd dezelfde vliegtuigen gebruikt.
Met dank aan Drekkoning die het heeft opgezocht:
B737-8GP en B737-9GP(ER)
Geen MAX dus, vandaar dat ik het kan navertellen
Zulke grote verschillen zal je niet snel zien.quote:Op donderdag 14 maart 2019 12:24 schreef Brood-op-de-plank het volgende:
[..]
Maar dat gebeurt toch redelijk zelden? Of wilde he zeggen dat er vrijwel iedere dag afgewisseld kan en zal worden.tussen boeing en airbus dan wel 747 en wel 737 etc, allemaal bij het traject, en ik noem maar een voorbeeld, Amsterdam-Athens om 10.00 's ochtends bij Transavia.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |