Lekker geloofwaardig allemaal. Kan ik me nog herinneren dat 15-20 jaar terug in de tijd ze (het FAA) direct een tijdelijk verbod/schorsing op zouden leggen aan het toestel, om vervolgens onderzoeksresultaten af te wachten. Nu is het omgekeerde wereld. Het is veilig totdat het onderzoek het tegendeel uitwijst. Mensenlevens stellen helemaal niks meer voor, terwijl ze toen tenminste nog iets van een geringe waarde hadden.quote:De Amerikaanse toezichthouder FAA zegt dat de Boeing 737 MAX 8 kan blijven vliegen. Het toestel is "luchtwaardig", liet de luchtvaartautoriteit maandag weten. De FAA is nog wel bezig met het verzamelen van gegevens en houdt contact met internationale luchtvaartautoriteiten.
Onderzoekers van de FAA en de Amerikaanse onderzoeksraad National Transportation Safety Board (NTSB) zijn op de plek van het neergestorte vliegtuig. De FAA zegt onmiddellijk passende maatregelen te nemen als de onderzoekers op zaken stuiten die invloed hebben op de veiligheid van het toestel.
De Boeing 737 MAX 8 die zondag is neergestort, was vertrokken vanuit de Ethiopische hoofdstad Addis Abeba voor een vlucht naar Nairobi. De piloot maakte kort na het opstijgen melding van problemen. Hij wilde omkeren, maar dit lukte niet. Niemand van de 157 mensen aan boord heeft de crash overleefd.
De ramp met het toestel van Ethiopian Airlines was voor verschillende luchtvaartmaatschappijen een reden om toestellen van dit type voorlopig aan de grond te houden. Onder meer in China en Indonesië blijven toestellen in de hangar.
Vijf maanden geleden stortte een toestel van hetzelfde type van de Indonesische luchtvaartmaatschappij Lion Air neer. Daarbij kwamen 189 mensen om het leven. Uit het eerste onderzoek bleek dat het om een technisch mankement ging.
https://www.nu.nl/buitenl(...)l#coral_talk_wrapper
En toch was de instelling/werkwijze van dit agentschap echt anders decennia geleden hoor. Niet eens zo lang geleden want ik heb het zelf meegemaakt en ik ben niet oud.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 00:39 schreef Moustachio het volgende:
Zo is het ook met veel voedsel en producten tegenwoordig. Hup op de markt en pas als er mensen last krijgen onderzoek doen. Het Amerikaanse systeem waar je niet eerst hoeft te bewijzen dat iets veilig is.
Een woord: bedrijfscultuur. Wellicht gaat het daar mis met Boeing en de FAA. Er zullen de nodige corrupte zelfverrijkers zijn en er een hele grote doofpot bestaan. Ik geloof niet dat dit een onschukdige misser was geweest. Ik geloof dat iemand of een groep iemanden zeer moedwilligquote:Op dinsdag 12 maart 2019 01:04 schreef trein2000 het volgende:
Iets zegt mij dat ze met een Airbus iets anders hadden gedaan.
Een soort diskette.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 10:18 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
Hoe gaat men de software update doen?
Krijgt de piloot tijdens de vlucht een pop-up melding dat ze nu het systeem gaan rebooten voor een verplichte update?
Moeten kopen?quote:Op dinsdag 12 maart 2019 11:13 schreef Jonmen het volgende:
[..]
Een soort diskette.
Airlines zullen deze update moeten kopen (vrij zeker van dat dit niet gratis wordt gesponserd door Boeing), en dan wordt dit opgestuurd zodat de mechanics/maintenace de computers kunnen updaten zodra ze hiervoor tijd hebben.
Duurt ongeveer een 2 uren met testen etc.
quote:Op dinsdag 12 maart 2019 11:39 schreef kree het volgende:
[..]
Moeten kopen?
Dat is helemaal mooi dan ze leveren software met een bug waardoor een vliegtuig neerstort en dan zou de airline er ook nog eens voor moeten betalen?
Je hebt een veilig toestel gekocht. Wil je superveilig, dan betaal je daar ook voorquote:For the past several months, and in the aftermath of Lion Air Flight 610, Boeing has been developing a flight control software enhancement for the 737 MAX, designed to make an already safe aircraft even safer," Boeing said.
Dan zie ik toch maar van de koop afquote:Op dinsdag 12 maart 2019 13:08 schreef Jonmen het volgende:
[..]
[..]
Je hebt een veilig toestel gekocht. Wil je superveilig, dan betaal je daar ook voor
Wat een rukstatement trouwens van de FAA/ Boeing
Je zou verschieten voor hoeveel (belachelijke) dingen Boeing geld vraagt, maar ook echt VEEL geld.
volledig artikelquote:Nieuwe klappen voor 737 MAX: luchtruimverbod Australië en opschorting bestelling
De ramp met de neergestorte Boeing van Ethiopian Airlines kan een catastrofe worden voor de Amerikaanse vliegtuigbouwer. Australië en Singapore sloten vandaag hun luchtruim voor vliegtuigen van het type 737 MAX. De Indonesische luchtvaartmaatschappij Lion Air schort de bestelling van vier toestellen op.
De Luchtvaartautoriteiten van Singapore en Australië verklaarden het luchtruim van beide landen voorlopig tot verboden gebied voor alle Boeing 737 MAX-toestellen. Dit naar aanleiding van de crash van een toestel van dit type van Ethiopian Airlines, zondag vlak na het opstijgen van de luchthaven in Addis Abeba. Daarbij kwamen alle 157 inzittenden om het leven.
“De sluiting van het luchtruim geldt per direct’’, zei woordvoerder Peter Gibson van de Australian Civil Aviation Authority (ACSA). Geen enkele Australische luchtvaartmaatschappij vliegt volgens hem met toestellen van het type Boeing 737 MAX maar twee buitenlandse maatschappijen doen dat wel. Het gaat om SilkAir, gevestigd in Singapore, en Fiji Airways. Alleen die laatste, eigenaar van twee Boeing 737 MAX’s, wordt door de luchtruimsluiting getroffen. SilkAir schortte alle vluchten met de Boeing 737 MAX-toestellen al tijdelijk op.
Volgens ACSA-CEO en directeur Vliegveiligheid Shane Carmody is de sluiting van het luchtruim voor Boeings 737 MAX bedoeld om ‘veiligheidsrisico’s te onderzoeken’. De Australische Luchtvaartautoriteit zegt de situatie nauwlettend te volgen en de maatregel te herzien zodra Boeing, de Amerikaanse Luchtvaartautoriteit (FAA) en de onderzoekers van de vliegramp met het Ethiopian Airlines-toestel ‘relevante veiligheidsinformatie’ verstrekken.
quote:Nieuwste Boeing mag niet meer vliegen boven Verenigd Koninkrijk: nu ook Tui getroffen
Ook de Britse vliegautoriteiten hebben na de recente crashes van de Boeing 737 Max-8-toestellen beslist om niet langer toestemming te verlenen om met de nieuwste Boeing boven het Verenigd Koninkrijk te vliegen. Dat maakt dat ook reisorganisator Tui getroffen wordt. Een deel van de vloot van Tui – een internationale groep – is in Engeland en kan dus niet meer vliegen.
Ook menen insiders dat Tui het aan z’n klanten moeilijk kan verkopen om in Engeland het toestel niet langer te gebruiken omdat de Britse autoriteiten twijfelen over de veiligheid, maar het wel nog te gebruiken voor andere passagiers. Ook onder meer in China, Zuid-Afrika, Australië, Indonesië moet de Boeing 737 Max-8 intussen aan de grond blijven nadat er in Ethiopië en Indonesië twee ongelukken gebeurden de voorbije maanden.
Tui geeft vooralsnog geen uitsluitsel. “We zijn ons bewust van de mediaberichten dat de CAA heeft opgedragen om alle 737 MAX aan de grond te houden”, laat een woordvoerder weten. “We evalueren deze nieuwe feiten en geven op dit moment verder geen commentaar. We komen terug met meer informatie zodra deze beschikbaar is.”
https://www.hln.be/nieuws(...)-getroffen~a0ee9fa2/
In heel Europa (behalve de UK) wordt ook nog gevlogen.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 15:03 schreef Jonmen het volgende:
Lol.
Niemand luistert naar de FAA.
Ben benieuwd wat hun gaan doen nu, nu het vliegtuig enkel nog maar in Amerika mag vliegen.
Je bedoelt dus enkel Norwegian en Polish Airlines? Aangezien TUI een groot deel van zijn vloot nu is verloren door de beslissing van de UK.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 15:04 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
In heel Europa (behalve de UK) wordt ook nog gevlogen.
Die stopt er ook meequote:
twitter:Fly_Norwegian twitterde op dinsdag 12-03-2019 om 14:58:00 Norwegian temporarily suspends flights with the Boeing 737 MAX 8, following recommendations by European aviation authorities. We will do our upmost to take care of our passengers in the best possible way. https://t.co/kZICrrRGsN reageer retweet
TUI Nederland vliegt er ook nog met drie he.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 15:12 schreef Jonmen het volgende:
[..]
Je bedoelt dus enkel Norwegian en Polish Airlines? Aangezien TUI een groot deel van zijn vloot nu is verloren door de beslissing van de UK.
Ze verwijzen naar de Europese luchtvaart autoriteiten. Wellicht dat die zometeen met nieuws komen dan..quote:Op dinsdag 12 maart 2019 15:14 schreef butz0rs het volgende:
[..]
Die stopt er ook meetwitter:Fly_Norwegian twitterde op dinsdag 12-03-2019 om 14:58:00 Norwegian temporarily suspends flights with the Boeing 737 MAX 8, following recommendations by European aviation authorities. We will do our upmost to take care of our passengers in the best possible way. https://t.co/kZICrrRGsN reageer retweet
twitter:realDonaldTrump twitterde op dinsdag 12-03-2019 om 15:00:20 Airplanes are becoming far too complex to fly. Pilots are no longer needed, but rather computer scientists from MIT. I see it all the time in many products. Always seeking to go one unnecessary step further, when often old and simpler is far better. Split second decisions are.... reageer retweet
Weinig steun voor het Amerikaans bedrijf, van de Amerikaanse president.twitter:realDonaldTrump twitterde op dinsdag 12-03-2019 om 15:12:27 ....needed, and the complexity creates danger. All of this for great cost yet very little gain. I don’t know about you, but I don’t want Albert Einstein to be my pilot. I want great flying professionals that are allowed to easily and quickly take control of a plane! reageer retweet
quote:Boeing's stock price roughly mimicking your average MAX8 flight path right now
twitter:RT_com twitterde op dinsdag 12-03-2019 om 16:55:43 Tel-Aviv-bound Norwegian Boeing 737 diverted mid-air as more European states shut airspace to jethttps://t.co/UL9yRUIP4Z https://t.co/4NhMd5ycRi reageer retweet
Ben het daar wel mee eens trouwens.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 15:40 schreef Jonmen het volgende:twitter:realDonaldTrump twitterde op dinsdag 12-03-2019 om 15:00:20 Airplanes are becoming far too complex to fly. Pilots are no longer needed, but rather computer scientists from MIT. I see it all the time in many products. Always seeking to go one unnecessary step further, when often old and simpler is far better. Split second decisions are.... reageer retweetWeinig steun voor het Amerikaans bedrijf, van de Amerikaanse president.twitter:realDonaldTrump twitterde op dinsdag 12-03-2019 om 15:12:27 ....needed, and the complexity creates danger. All of this for great cost yet very little gain. I don’t know about you, but I don’t want Albert Einstein to be my pilot. I want great flying professionals that are allowed to easily and quickly take control of a plane! reageer retweet
Zouden zijn vriendjes gisteren geshort zijn op het bedrijf?
[..]
Het mag van mij heel erg geautomatiseerd zijn, maar het kan niet dat je systemen actief blijven als een piloot probeert om het systeem te overrulen.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 16:57 schreef kree het volgende:
[..]
Ben het daar wel mee eens trouwens.
Het zou toch altijd de piloot moeten zijn wmb die de laatste keuze heeft.
En dat is nu niet meer met alle geautomatiseerde systemen,
Zoals gebleken dus
In dit geval kon de piloot het geautomatiseerde systeem uitschakelen. Het probleem was vooral ook dat de piloten niet wisten dat het systeem ingreep, sterker nog, het stond niet eens ergens in de handleidingen dat dit systeem bestond.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 17:06 schreef Jonmen het volgende:
[..]
Het mag van mij heel erg geautomatiseerd zijn, maar het kan niet dat je systemen actief blijven als een piloot probeert om het systeem te overrulen.
Dat klopt en er zijn wel eerder ongelukken gebeurt trouwens doordat de piloot de computer niet begreep.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 17:06 schreef Jonmen het volgende:
[..]
Het mag van mij heel erg geautomatiseerd zijn, maar het kan niet dat je systemen actief blijven als een piloot probeert om het systeem te overrulen.
Autopilot bijvoorbeeld bij Tesla. Het systeem/computer blijft actief tot op het moment dat jij besluit het stuur over te nemen. Daarna sluit het zichzelf onmiddelijk af als je wat harder aan het stuur trekt.
Bij de 737MAX, moet jij godbetert nog enkele knoppen / trims uitvoeren terwijl je pas na enkele minuten doorhebt dat het het vliegtuig zelf is dat je naar beneden aan het sturen is.
Laat computers erbuiten als er een piloot aan het vliegen is. Pas zodra je autopiloot opzet, mogen er correcties gebeuren.
https://nos.nl/artikel/22(...)-crash-ethiopie.htmlquote:Nederland sluit het luchtruim voor de Boeing 737 MAX 8, het type toestel dat afgelopen zondag neerstortte in Ethiopië. Dat heeft minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat besloten. Bij de ramp kwamen zondag alle 157 inzittenden om het leven.
Eerder besloot reisorganisatie TUI de toestellen van dit type voorlopig aan de grond te houden. TUI heeft vijftien toestellen van dit type in gebruik, waarvan drie in Nederland.
Steeds meer landen en maatschappijen houden Boeing 737 MAX-toestellen aan de grond na de crash in Ethiopië. In het Verenigd Koninkrijk, Maleisië, Australië en Singapore mogen de toestellen helemaal niet meer landen of opstijgen. Het VK nam als eerste in Europa het besluit het toestel te verbieden. Ook Duitsland, Ierland, Frankrijk en Oostenrijk hebben het luchtruim voor de 737 MAX gesloten.
Boeing laat in een verklaring weten "volledig vertrouwen" te hebben in de veiligheid van de 737 MAX. "Gekeken naar de informatie die op dit moment beschikbaar is, hebben geen enkele basis voor nieuwe instructies aan luchtvaartmaatschappijen."
quote:March 12, 2019 - Safety is Boeing’s number one priority and we have full confidence in the safety of the 737 MAX. We understand that regulatory agencies and customers have made decisions that they believe are most appropriate for their home markets. We’ll continue to engage with them to ensure they have the information needed to have confidence in operating their fleets. The United States Federal Aviation Administration is not mandating any further action at this time, and based on the information currently available, we do not have any basis to issue new guidance to operators.
Welk monopolie? Je noemt een groot concurrent in één zin!quote:Op dinsdag 12 maart 2019 17:23 schreef _--_ het volgende:
Ik vind dit economisch gezien heel mooi, het liefst zie ik dat het bedrijf uit de weg geruimd wordt. Waarom? Omdat ik Amerikaanse monopolie zat ben. AIRBUS ftw.
Ik zou vooral de verschillen in services bekijken en welke met kop en staart naar boven uitsteekt wat betreft winsten, aandelen etc.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 18:16 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Welk monopolie? Je noemt een groot concurrent in één zin!
Australië anders ook, lijkt mij er geen belang bij te hebben.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 18:58 schreef speknek het volgende:
EASA heeft nu het hele Europese luchtruim gesloten.
Ben benieuwd of het daadwerkelijk voor de veiligheid is, of dat Frankrijk en Duitsland een mooie slag voor Airbus zien.
Nee, want de Concorde was jarenlang een groot succes en werd niet opgedoekt vanwege vlieggevaar, en al helemaal niet in zijn begin.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 19:21 schreef TLC het volgende:
Gaat dit type vliegtuig de Concorde achterna ?
Wat een idioterie, geld betalen voor iets wat een basisrecht is - veiligheid van het toestel.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 13:08 schreef Jonmen het volgende:
[..]
[..]
Je hebt een veilig toestel gekocht. Wil je superveilig, dan betaal je daar ook voor
Wat een rukstatement trouwens van de FAA/ Boeing
Je zou verschieten voor hoeveel (belachelijke) dingen Boeing geld vraagt, maar ook echt VEEL geld.
Er bestaat ook nog zoiets als toeval.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 08:33 schreef rubensanti het volgende:
2 van deze toestellen in een half jaar. Ik vind het maar raar. Dat zou niet mogen en kunnen gebeuren.
Mwah, dat er een structureel probleem is lijkt me wel duidelijk, anders is er geen bulletin nodig en geen software update.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 19:38 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Er bestaat ook nog zoiets als toeval.
De oorzaak van de eerste crash is bekend en daar zijn in ieder geval tijdelijke maatregelen voor genomen (piloten hebben de instructie gekregen om niet meer op een bepaalde meter te vetrouwen). Dat maakt het een stuk onwaarschijnlijker dat er sprake is van een structureel probleem in deze serie.
Als de oorzaak van de eerste crash nog steeds totaal onduidelijk was, had me onveilig verklaren een logische stap geleken. Nu niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |