https://www.omroepbrabant(...)praak-Raad-van-Statequote:Domper voor Efteling: uitbreidingsplannen de kast in na uitspraak Raad van State
KAATSHEUVEL - De Efteling mag niet uitbreiden. Dat heeft de Raad van State besloten. Bezwaren van omwonenden werden door de hoogste rechter gehonorreerd. De Efteling wil zowel in oostelijke en westelijke richting groeien. In het westen moet onder meer een parkeerterrein komen. Ook de golfbaan wordt aangepast, de infrastructuur gaat op de schop en parkeren aan de noordkant wordt eventueel mogelijk. Ook mogen er overnachtingsmogelijkheden komen.
De groei is volgens de Efteling nodig om te kunnen blijven concurreren in de Europese top van drukst bezochte attractieparken. Aan de oostkant staat een uitbreiding met drie hectare gepland en aan de westkant met vijf hectare. Het attractiepark wil in tien jaar tijd groeien van 5 naar 7 miljoen bezoekers per jaar.
In september 2018 stemde de gemeenteraad van Loon op Zand al in met het bestemmingsplan 'Wereld van de Efteling 2030'. Negen omwonenden maakten bezwaar.
'Natuurgebied naar de klote'
Omwonenden van de Efteling maken zich al geruime tijd zorgen over de uitbreidingsplannen. Zo zou de vergroting van het park indringende gevolgen hebben voor de omgeving. De toenemende verkeersdrukte is bijvoorbeeld een reden tot zorg. Daarnaast zeggen ze: 'Het natuurgebied gaat naar de klote.'
Na kritiek van omwonenden werd het oorspronkelijke bestemmingsplan aangepast. De wegen moeten bijvoorbeeld berekend zijn op het groeiend aantal bezoekers en nieuwe attracties die in de buurt van huizen worden gebouwd, mogen maximaal 25 meter hoog zijn.
Uitbreidingen door de jaren heen
Sinds de oprichting van de Efteling in 1952 is het attractiepark al flink gegroeid. Een aantal uitbreidingen door de jaren heen op een rijtje:
1952: opening van het Sprookjesbos, onder meer met Doornroosje, Langnek en Sneeuwwitje.
1984: het park wordt uitgebreid met veel nieuwe attracties, waaronder het nog altijd populaire Carnaval Festival.
1992: het Efteling Hotel wordt geopend.
1995: opening van het Efteling Golfpark.
2009: de eerste gasten overnachten in Efteling Bosrijk, een vakantiepark in de natuur.
2015: de achtbaan Baron 1898 wordt in gebruik genomen.
2017: Symbolica, de duurste attractie van het park, ontvangt de eerste bezoekers.
Dat zegt de Efteling ja, dat maakt het geen feit.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 14:26 schreef Handleiding het volgende:
[..]
niet dus als ze willen concurreren.
Dat is ook het eeuwige excuus van Schiphol om maar te blijven uitbreiden.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 14:26 schreef Handleiding het volgende:
[..]
niet dus als ze willen concurreren. Maar goed dat er even een halt wordt toegeroepen.
Het lullige is dat die mensen dus niet direct naast de Efteling gingen wonen, maar nu uiteindelijk wel. Ik zag kaartjes van een reguliere camping die gewoon letterlijk omsingeld was door de Efteling volgens de nieuwe plannen.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 14:38 schreef Fir3fly het volgende:
Ach ja, je gaat naast de Efteling wonen en dan klagen.
https://www.google.nl/maps/@51.65032,5.047866,1151m/data=!3m1!1e3quote:Op vrijdag 1 maart 2019 15:08 schreef TweeGrolsch het volgende:
miljoenen bezoekers, miljoenen voor de nl economie, duizenden banen.
9 omwonenden hebben wat te klagen.
Gewoon uitbreiden dus lijkt me.
quote:Op vrijdag 1 maart 2019 15:05 schreef Marsenal het volgende:
Ik vind het jammer, voor mij kan de Efteling niet groot genoeg zijn
Eens!quote:Op vrijdag 1 maart 2019 15:08 schreef TweeGrolsch het volgende:
Alleen tijdelijk hè, de Efteling wilde alvast beginnen met bouwen, de rechter zegt nu: dat mag niet, wacht maar tot er een uitspraak is.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 14:27 schreef maily het volgende:
Laatst al iets van de bezwaarmakers gelezen. Ben voor hen blij dat het niet doorgaat.
O kak ... nja voorlopig danquote:Op vrijdag 1 maart 2019 15:26 schreef Burdie het volgende:
[..]
Alleen tijdelijk hè, de Efteling wilde alvast beginnen met bouwen, de rechter zegt nu: dat mag niet, wacht maar tot er een uitspraak is.
Efteling is veel te ruim en wijds opgezet. Kijk naar Europapark. Daar staan een shitload aan attracties meer dan in de Efteling en ik gok dat de oppervlakte daarvan kleiner is.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 15:18 schreef ToT het volgende:
[..]
[..]
Eens!
Maar misschien kunnen ze het terrein wat ze hebben efficiënter gaan inrichten? Minder grote pleinen enzo?
De trend in de pretparkwereld laat echter wel zien dat groei noodzakelijk is om zelfstandig te blijven. Als een park niet groeit zal dit na verloop van tijd tot een daling van bezoekersaantallen leiden. Overname door een parkengroep ligt dan op de loer. En je hoeft alleen maar naar parken als Walibi, Slagharen, Bobbejaanland of Movie Park Germany (die geen schim meer zijn van wat ze ooit waren) om te zien wat daar de gevolgen van zijn.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 14:29 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Dat zegt de Efteling ja, dat maakt het geen feit.
Dat is nu juist wat ze van plan zijn in dit bestemmingsplan; de mensen die nu klagen wonen naast dat weiland. De geplande bufferzone met wal en beplanting is voor hen blijkbaar niet voldoende. Wat betreft die parkeergarage: die was in eerste instantie onderdeel van het bestemmingsplan, maar is op verzoek van de omwonenden geschrapt.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 14:43 schreef EdvandeBerg het volgende:
Wat parkeerterreinen betreft; laat de Efteling ergens een weiland aankopen en dat asfalteren en vervolgens bussen heen en weer rijden. Of bouw een parkeergarage met meerdere verdiepingen op de plek van de huidige 2D-parkeerplaats. Dat kost geld, maar dat levert de Efteling ook weer geld op.
De vraag is wanneer die mensen er zijn gaan wonen… al vanaf medio jaren ’80 zijn er plannen voor uitbreiding (zie https://www.eftepedia.nl/(...)g_(uitbreidingsplan) ). Een van de klagers woont er pas zes jaar en toen was er allang sprake van uitbreiding in westelijke richting.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 14:47 schreef FlyingFish het volgende:
[..]
Het lullige is dat die mensen dus niet direct naast de Efteling gingen wonen, maar nu uiteindelijk wel. Ik zag kaartjes van een reguliere camping die gewoon letterlijk omsingeld was door de Efteling volgens de nieuwe plannen.
Maak een goede parkeergarage en je kunt al die parkeerterreinen al schrappen.
Die inbreidingsmogelijkheden zijn zeer beperkt; men mag maar 11% van het huidige parkoppervlak bebouwen om de natuurlijke uitstraling van het gebied te garanderen. Die grens is zo ongeveer bereikt.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 15:10 schreef tupper het volgende:
[..]
https://www.google.nl/map(...),1151m/data=!3m1!1e3
ze hebben zat inbreidingsmodelijkheden
Dit zal deels kunnen, hoewel je die ruimte op topdagen (en dat zijn er steeds meer met meer dan 5 miljoen bezoekers per jaar) echt wel nodig hebt.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 15:18 schreef ToT het volgende:
[..]
[..]
Eens!
Maar misschien kunnen ze het terrein wat ze hebben efficiënter gaan inrichten? Minder grote pleinen enzo?
Dat heeft men bij mijn weten wel geprobeerd. De kans zit er dik in dat dit een tactiek van de bewoners is om uiteindelijk meer te kunnen krijgen voor hun huis. De beheerder van de eerder genoemde camping gaf in een interview aan sowieso op korte termijn te willen stoppen.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 15:21 schreef maan_man het volgende:
Jammer, maar goed als bewoners kan ik mij ook voorstellen dat jij een bepaalde overlast niet wenst. Is het uitkopen van de klagers geen optie?
Er is krapte op de arbeidsmarkt. Dus vooral niet doen, want dan haalt de Efteling werknemers weg bij andere bedrijfstakken.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 15:08 schreef TweeGrolsch het volgende:
Dan moeten die andere bedrijfstakken maar meer gaan betalen om hun werknemers te behouden.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 16:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er is krapte op de arbeidsmarkt. Dus vooral niet doen, want dan haalt de Efteling werknemers weg bij andere bedrijfstakken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |