Noordwest-Europa is klimaattechnisch weinig interessant op een globaal niveau. Bijkans egocentrisch om het naar voren te halen.quote:Op zaterdag 2 maart 2019 08:07 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Het is meer dat de sceptici feiten noemen die van invloed (kunnen) zijn, maar dat die feiten worden w nueggewimpeld in plaats van dat men die in de modellen opneemt of aanwijst hoe daar al rekening mee is gehouden, of afdoende uitlegt waarom het niet van belang is.
Zo heb ik nog onvoldoende gehoord hoe de Warme Golfstroom op het klimaat van invloed is en wat de gevolgen van de klimaatverandering zijn voor de Golfstromen. Vooralsnog hoor ik beredeneren dat door het smelten van de ijskappen fe Warme Golfstroom wordt gestopt en we in Noordwest-Europa extreem koude winters tegemoet kunnen zien.
Dat hoor je toch overal. Eerste kievitsei nooit zo vroeg gevonden als nu: zie je wel, opwarming van de Aarde.quote:Op zaterdag 2 maart 2019 09:46 schreef Farenji het volgende:
[..]
Dat laatste heeft dan ook helemaal niemand beweerd, waar haal je dat vandaan?
Waar maak je je druk over als het allemaal niks voorstelt? Waarom moet überhaupt zich hier druk over maken?quote:Op zaterdag 2 maart 2019 09:54 schreef Basp1 het volgende:
[..]
eerst Heb je onvoldoende gehoord kom ik met een bron aan waarin de gevraagde punten van jou wel zitten, en dan spring je met je verhaal weer over naar een andere tak.
Niet in scenario's gedacht, ik zie bij die rapporten altijd verschillende scenario's uitgewerkt, waar heb je het toch over?
Waar beweren klimaathippies dat het heelal stopt met bestaan?
Jij bent de enige die hier van alles beweert zonder feitelijke bronvermeldingen.
We zijn dat punt allang voorbij. Dit is het punt waarop je het kind moet doden om het uit zijn lijden te verlossen.quote:Op zaterdag 2 maart 2019 10:06 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Als jouw kind zich verslikt in een pinda, ga je dan eerst ook een half uur de zin van het leven overdenken voordat je de kinderHeimlich toepast?
Vergeet van klimaat'sceptici'-zijde de Calvinistische neiging om het menselijke handelen als nietig te verklaren t.o.v. van de klimaatgod, het christelijk-dualistische beeld van een duister complot jegens de mensheid en de creationistische neiging om gevestigde wetenschap te wantrouwen nietquote:Op zaterdag 2 maart 2019 08:00 schreef Lunatiek het volgende:
Het religieuze van het klimaatgebeuren ligt niet zozeer in het erkennen of ontkennen van de feiten, maar in het feit dat de klimaatgod wordt aanbeden en er offers moeten worden gebracht. Tegelijkertijd moet de klimaatgod blijven bestaan, want daarmee kan het gepeupel onderdrukt worden.
De klimaatreligie uit zich op de volgende manieren:
- het volk belasten door offers te eisen. Dit is in de vorm van geld waar de priesters beter van worden en waar de klimaatgod niks mee kan.
- effectieve maatregelen om de klimaatgod te doden (het wegnemen van de menselijke invloed op de opwarming van de Aarde) durft men niet te nemen: het zijn impopulaire maatregelen en als het werkt zijn de priesters hun macht kwijt.
- er wordt gewerkt met censuur voor iedereen die het instandhouden van de klimaatgod in de weg staat. Dat zijn zowel klimaatsceptici als mensen met concrete oplossingen (zie vorige punt).
- de aanbidding is vooral verbaal. Het is een geloof zonder praktijk. Er wordt gebeden (gedemonstreerd) om maatregelen, maar je eigen levensstijl aanpassen is er niet bij. Daarin verschilt de klimaatreligie van de meer strenge religies waarbij het geloof tot een andere levensstijl leidt. Zie ook het tweede punt: om iets te behouden om voor te bidden moet de klimaatgod blijven bestaan.
- het heilige boek is heilig. Hangt samen met de censuur: elk ander geluid is onwelgevallig. Hieruit blijkt vooral het geloof: als het simpelweg feiten waren zou je die op wetenschappelijke wijze kunnen weerleggen. Blijkbaar ziet men daartoe geen mogelijkheden, de enige manier om het Woord te verspreiden is anderen monddood te maken.
Geen wetenschapper natuurlijk, want klimaat behelst conventioneel gezien gemiddelden over periodes van 30 jaar.quote:Op zaterdag 2 maart 2019 09:46 schreef Farenji het volgende:
Dat laatste heeft dan ook helemaal niemand beweerd, waar haal je dat vandaan?
quote:Op vrijdag 1 maart 2019 19:23 schreef SpecialK het volgende:
Maar wat wil je nu met het topic bereiken dan?
Hetgeen in het niet valt bij de neiging van klimaatgoeroes om alles klimaatontkenners te noemen: van mensen die ontkennen dat het klimaat verandert, mensen die de rol van de mens niet zo groot achten, mensen die andere oorzaken meerekenen tot mensen die vraagtekens zetten bij de gekozen maatregelen of de politieke uitvoering daarvan: het zijn allemaal ketters die naar de hel moeten.quote:Op zaterdag 2 maart 2019 12:54 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Vergeet van klimaat'sceptici'-zijde de Calvinistische neiging om het menselijke handelen als nietig te verklaren t.o.v. van de klimaatgod, het christelijk-dualistische beeld van een duister complot jegens de mensheid en de creationistische neiging om gevestigde wetenschap te wantrouwen niet
Kun je hier een aantal bronnen van geven? En waar precies baseer je "valt in het niet" op? Kun je daar cijfers van geven, of is dat slechts een onderbuikgevoel?quote:Op zaterdag 2 maart 2019 13:06 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Hetgeen in het niet valt bij de neiging van klimaatgoeroes om alles klimaatontkenners te noemen: van mensen die ontkennen dat het klimaat verandert, mensen die de rol van de mens niet zo groot achten, mensen die andere oorzaken meerekenen tot mensen die vraagtekens zetten bij de gekozen maatregelen of de politieke uitvoering daarvan: het zijn allemaal ketters die naar de hel moeten.
Dat is dan ook het ontkennen van de gegevens die nu voorhanden zijn, of in het beste geval het uiterst selectief winkelen daarin.quote:Op zaterdag 2 maart 2019 13:06 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Hetgeen in het niet valt bij de neiging van klimaatgoeroes om alles klimaatontkenners te noemen: van mensen die ontkennen dat het klimaat verandert, mensen die de rol van de mens niet zo groot achten, mensen die andere oorzaken meerekenen
Lees jij alleen wetenschappelijke boeken of zo? Dit soort geluiden kun je verder overal in de media vinden, inclusief sociale media.quote:Op zaterdag 2 maart 2019 14:13 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Kun je hier een aantal bronnen van geven? En waar precies baseer je "valt in het niet" op? Kun je daar cijfers van geven, of is dat slechts een onderbuikgevoel?
Maar laten we eerlijk zijn: ontkennen dat het klimaat verandert is toch ook raar? En ik snap ook niet hoe, gezien alle modellen waarbij de antropoge invloed wordt weggelaten en toegevoegd, mensen het tegenwoordig nog steeds waarschijnlijker vinden dat de menselijke rol "niet zo groot is". Met diezelfde scepsis kun je de causale relatie tussen roken en kanker betwijfelen.
Persoonlijk denk ik dat je prima kritiek kunt uiten op beleid. Maar dat is wat anders dan de wetenschappelijke discussie erachter.
Dit vind ik dus interessant. Waarom heb je zo'n weerstand tegen het idee dat de mens verantwoordelijk is voor de klimaatverandering? Is dat omdat je dan deels zelf verantwoordelijk bent?quote:Op vrijdag 1 maart 2019 12:25 schreef Elzies het volgende:
[..]
Er bestaat wel degelijk verschil tussen klimaatontkenning of het geloof dat de huidige klimaatsverandering louter is toe te schrijven aan de mens.
Zoals bij veel gepolariseerde discussies bestaat er steeds minder ruimte voor het [quote]Op vrijdag 1 maart 2019 12:25 schreef Elzies het volgende:
[..]
Er bestaat wel degelijk verschil tussen klimaatontkenning of het geloof dat de huidige klimaatsverandering louter is toe te schrijven aan de mens.
Zoals bij veel gepolariseerde discussies bestaat er steeds minder ruimte voor het spreekwoordelijke midden.
Persoonlijk ontken ik de invloed van de mens niet, maar ik geloof evenmin dat diezelfde mens in staat is binnen enkele decennia het klimaat op eigen houtje te kunnen wijzigen. Dat is voor mij net zo'n sprookje als dat je beweert dat het klimaat niet veranderd.
Op geologische tijdsschalen is de input van broeikasgassen in de atmosfeer door vulkanisme aardig constant en valt in het niet bij wat de mensheid de lucht in stookt.quote:Op zaterdag 2 maart 2019 11:28 schreef Lunatiek het volgende:
Met die scenario's bedoel ik wat de klimaatmaatregelen voor effect hebben als er weer een grote vulkaanuitbarsting komt
Inderdaad, vulkanen hebben een koelend effect. Juist dáárom is een iets warmere Aarde misschien wel handig, vooral als we dat zelf wat beter kunnen sturen. Onze economie raakt al ontregeld door een paar vlokken sneeuw en een heftige regenbui. Kun je nagaan wat een jaar zonder zomer aanricht.quote:Op zaterdag 2 maart 2019 14:52 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Op geologische tijdsschalen is de input van broeikasgassen in de atmosfeer door vulkanisme aardig constant en valt in het niet bij wat de mensheid de lucht in stookt.
Sterker nog, vulkanen hebben over het algemeen een koelend effect op het klimaat: zwavelhoudende gassen worden in de atmosfeer omgezet tot op sulfaat gebaseerde aerosolen die een deel van het zonlicht weerkaatsen (enkel extreme periodes van vulkanisme uitgezonderd, denk bv aan de deccan traps).
Verder is het natuurlijk een rare redenatie: sceptisch zijn wat betreft klimaatmaatregelen omdat je niet weet wat er in de toekomst gaat gebeuren. Dat is net zoiets als zeggen: ja, laat die slagaderlijke bloeding maar zitten.. voor 't zelfde geld kom ik morgen onder een bus.
Ben je nu serieus?quote:Op zaterdag 2 maart 2019 15:10 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Inderdaad, vulkanen hebben een koelend effect. Juist dáárom is een iets warmere Aarde misschien wel handig, vooral als we dat zelf wat beter kunnen sturen. Onze economie raakt al ontregeld door een paar vlokken sneeuw en een heftige regenbui. Kun je nagaan wat een jaar zonder zomer aanricht.
Niet inspelen op onvermijdelijke veranderingen (of het nou is omdat je voeten nat gaan worden of omdat de fossiele brandstoffen niet meer rendabel uit de grond te trekken zijn is om het even) en je kop in het zand steken en wachten tot het te laat is zal uiteindelijk nog een veel duurder verhaal worden.quote:En ik ben sceptisch over de maatregelen omdat het heel veel geld kost, er heel veel macht wordt uitgeoefend, maar ik niet zie hoe de voorgestelde maatregelen van effectief kunnen zijn, vooral niet met Nederland als gidsland.
Dit hoort iets te zijn op de belangrijkste agenda van de VN en daarbij moeten heftige en accute maatregelen niet worden geschuwd, zolang dat niet zo is ben ik sceptisch over de maatregelen.
Zie boven.quote:Overigens ben ik ook sceptisch als mensen andere dingen erbij gaan halen. Fossiele brandstoffen verbranden is slecht voor het klimaat, maar dat de fossiele brandstoffen opraken en we daarom naar andere oplossingen moeten kijken is een andere discussie. Hooguit kun je van een win-win situatie spreken als er een oplossing wordt gevonden.
We hebben het niet over iets dat morgen gebeurt. Over een tiental jaar kan je ook nog probleemloos met een verbrandingsmotor door Nederland tuffen. Voorzieningen voor elektrisch rijden zullen vanzelf verbeteren.quote:Een voorbeeld van dat religieus denken is de wil van de overheid om auto's op fossiele brandstoffen te verbieden. Op zich oké, maar de voorwaarden om dat te kunnen doen zijn er niet, waardoor mensen zich terecht zorgen maken. Denk aan laadpaaldichtheid en beter ov, niet alleen cov maar ook pov. Het lijkt er zo sterk op dat het volk moet lijden, zich moet kastijden. Als iedere gemeente het aantal laadpalen nu minstens vertienvoudigd heb je een ander verhaal. En dat wel op Europees niveau (of mondiaal) want anders kun je buiten Nederland niet rijden.
Als ik dat loslaat ben ik zo'n vermaledijde klimaatontkenner als Kronenberg. De religie schrijft immers voor dat het wèl stuurbaar is en dat wij als mensen maar wat aan die knoppen kunnen draaien, naar believen, en dat we daafrbij ook nog eens precies weten wat we doen, omdat we uitstekend in de toekomst kunnen kijken.quote:Op zaterdag 2 maart 2019 15:34 schreef Isdatzo het volgende:
Het klimaat is een complex systeem en kleine verstoringen in de balans kunnen lokaal al bijzonder grote effecten sorteren. Dat is niet iets waar je mee moet gaan spelen en de gedachte dat je dat kan sturen moet je maar snel loslaten.
Daar gaat het niet om, het gaat er niet om dat je nuks moet doen (wat je overigens zelf suggereert, want volgens jou kunnen we het klimaat niet sturen). Het gaat erom dat wanneer je discussie wilt voeren over de klimaatverandering, je er geen oneigenlijke argumenten bij moet halen.quote:Niet inspelen op onvermijdelijke veranderingen (of het nou is omdat je voeten nat gaan worden of omdat de fossiele brandstoffen niet meer rendabel uit de grond te trekken zijn is om het even) en je kop in het zand steken en wachten tot het te laat is zal uiteindelijk nog een veel duurder verhaal worden.
Dat is niet wat ik in de berichtgeving lees. Verbod op verkoop van auto's met een verbrandingsmotor. Je ziet ook dat de steden nu al de milieuzones hebben en dat dat al heel veel ellende geeft.quote:We hebben het niet over iets dat morgen gebeurt. Over een tiental jaar kan je ook nog probleemloos met een verbrandingsmotor door Nederland tuffen. Voorzieningen voor elektrisch rijden zullen vanzelf verbeteren.
Welnee.quote:Op zaterdag 2 maart 2019 15:46 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Als ik dat loslaat ben ik zo'n vermaledijde klimaatontkenner als Kronenberg. De religie schrijft immers voor dat het wèl stuurbaar is en dat wij als mensen maar wat aan die knoppen kunnen draaien, naar believen, en dat we daafrbij ook nog eens precies weten wat we doen, omdat we uitstekend in de toekomst kunnen kijken.
Jij bent duidelijk ook een klimaatontkenner.
Zoals ik zei is dat argument toepasbaar op zowel de natte voeten als de steeds hoger wordende kosten voor winning van fossiele brandstoffen.quote:[..]
Daar gaat het niet om, het gaat er niet om dat je nuks moet doen (wat je overigens zelf suggereert, want volgens jou kunnen we het klimaat niet sturen). Het gaat erom dat wanneer je discussie wilt voeren over de klimaatverandering, je er geen oneigenlijke argumenten bij moet halen.
Zo zie je ook de migratiediscussie regelmatig verschijnen in de klimaatdiscussie.
Ik weet niet welke berichtgeving jij leest, maar we hebben het over een mogelijk verbod van verkoop van nieuwe voertuigen met verbrandingsmotoren vanaf 2030. Dus wanneer je denkt dat de elektrische infrastructuur nog niet afdoende is dan zal je tot ergens in 2040 wel met je benzine-bak rond kunnen tuffen. Waar maak je je precies zorgen om?quote:[..]
Dat is niet wat ik in de berichtgeving lees. Verbod op verkoop van auto's met een verbrandingsmotor. Je ziet ook dat de steden nu al de milieuzones hebben en dat dat al heel veel ellende geeft.
Ik voel geen weerstand en evenmin ben ik een ontkenner. Tegelijkertijd mag men niet de ogen sluiten voor het gegeven dat er mogelijk ook andere factoren meespelen.quote:Op zaterdag 2 maart 2019 14:50 schreef Sicstus het volgende:
[..]
Dit vind ik dus interessant. Waarom heb je zo'n weerstand tegen het idee dat de mens verantwoordelijk is voor de klimaatverandering? Is dat omdat je dan deels zelf verantwoordelijk bent?
Nee, ik vraag je concreet waar je je uitspraken op baseert.quote:Op zaterdag 2 maart 2019 14:48 schreef Lunatiek het volgende:
Lees jij alleen wetenschappelijke boeken of zo?
De media zeggen zoveel. Als ik een willekeurig mediabericht over mijn eigen vakgebied lees, dan word ik daar ook niet altijd vrolijk van. Het is veel interessanter wat wetenschappelijke literatuur zegt, en de vraag waarom zoveel mensen die literatuur zo wantrouwen.quote:Dit soort geluiden kun je verder overal in de media vinden, inclusief sociale media.
Ja, in de media lijkt dat een "discussie". In de wetenschappelijke literatuur is dat al lang een uitgemaakte zaak. Zie mijn eerdere vergelijking met roken.quote:De discussie die gaande is draait om twee zaken:
- in hoeverre is de mens in staat het klimaat te veranderen
Dit is weer het aloude "het klimaat verandert ook op natuurlijke wijze". Nogmaals, dat is niet de kern van het klimaatvraagstuk. De kern is dat de opwarming van de aarde de afgelopen paar eeuwen enorm versneld is, zeer waarschijnlijk door menselijk toedoen, en dat dit een grote impact op onze huidige maatschappij kan hebben.quote:En dan nog op de achtergrond: als het klimaat ook verandert als natuurlijk gegeven (zoals in de ijstijden), is het minimaliseren van de menselijke invloed dan wel voldoende om de natuurlijke negatieve effecten tegen te gaan, en hoe groot is de kans dat dat ingrijpen contraproductief is (we gaan er nu vanuit dat de aarde opwarmt, maar volgens wetenschappers staat een ijstijd al zo'n beetje voor de deur)?
En laten we niet vergeten dat éérst de Aarde opwarmde en dat tóen pas, en daardoor, grootschalige industrie mogelijk werd.
Ik kan moeilijk geloven dat je dit serieus bedoelt. Heb je bijvoorbeeld ooit van positieve feedbacksystemen gehoord?quote:Op zaterdag 2 maart 2019 15:10 schreef Lunatiek het volgende:
Inderdaad, vulkanen hebben een koelend effect. Juist dáárom is een iets warmere Aarde misschien wel handig, vooral als we dat zelf wat beter kunnen sturen. Onze economie raakt al ontregeld door een paar vlokken sneeuw en een heftige regenbui. Kun je nagaan wat een jaar zonder zomer aanricht.
Er wordt zelfs gesproken dat we binnen 12 jaar uitgestorven zijn!quote:Op vrijdag 1 maart 2019 16:52 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Niemand heeft het over "binnen enkele decennia". En bovendien werd de invloed van CFK's net zo weggewaaid.
Drogredenen dus.
Door serieuze wetenschappers of een vage blog die niet alles juist interpreteert?quote:Op maandag 4 maart 2019 09:15 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Er wordt zelfs gesproken dat we binnen 12 jaar uitgestorven zijn!
Door Amerikaanse congresleden.quote:Op maandag 4 maart 2019 12:56 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Door serieuze wetenschappers of een vage blog die niet alles juist interpreteert?
Wat geeft jou de indruk dat men de ogen ervoor sluit? Die andere factoren zijn juist uitvoerig onderzocht.quote:Op zondag 3 maart 2019 10:42 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik voel geen weerstand en evenmin ben ik een ontkenner. Tegelijkertijd mag men niet de ogen sluiten voor het gegeven dat er mogelijk ook andere factoren meespelen.
Zeker is een groot woord, maar op basis van sedimentaire gesteenten kan je redelijk veel zeggen over klimaat(veranderingen) in het verleden. Bijvoorbeeld met behulp van fossielen en fractionering van stabiele isotopen.quote:Lang voordat de mens hier op dit bolletje rondliep veranderde het klimaat. Als tegenargument wordt dan gegeven dat die overgangstransitie voor die veranderingen veel langer duurde dan nu het geval is. Maar hoe weten we dat zeker als er voor 1900 geen exacte metingen zijn?
Maar dat is natuurlijk geen argument om het te verergeren door nog meer fossiele brandstoffen te verstoken.quote:Verder geloof ik niet dat de mens in staat is het klimaat te wijzigingen. De klimaatsveranderingen die nu plaatsvinden zijn onomkeerbaar en zeker niet met toedoen van de mens in vijftig jaar te keren.
Die accu's zijn voor vrijwel 100% recyclebaar. Kost een paar euro per kilo, op dit moment.quote:Belangrijk is de inzet te investeren in de gevolgen die eraan zitten te komen, bijvoorbeeld doordat de zeespiegel gaat stijgen en de zoetwatervoorziening schaarser wordt.
Dan kom je op een ander level om hierover een discussie te voeren. Verder ben ik evenmin tegen verduurzaming en verdere ontwikkeling van schone energie. Maar ook hier geldt het eerlijke verhaal. Want ook bepaalde schonere technologieën brengen ongewild milieuproblemen met zich mee, zoals een hoger stroomverbruik en milieuonvriendelijke accu's. Evenmin los je het voedselprobleem op door de veeteelt te gaan verbieden. Het probleem is veel complexer dan men denkt.
Nee hoor:quote:Op maandag 4 maart 2019 13:15 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Heb je het nu over al gore 20 jaar geleden?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |