Nogmaals, alle gebouwen in de VS in 10 jaar klimaatneutraal maken is simpelweg fysiek onmogelijk, de aantallen staan er bij trouwens. Die negeer je volledig.quote:Op woensdag 6 maart 2019 12:34 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ga je inlezen. In m'n post hierboven staan een paar linkjes: huiswerk.[..]
Daar had ik het niet over.[..]
Shit, je hebt me door.
Mij een gebrek aan kennis verwijten terwijl ik jou in dit topic nog niks inhoudelijks heb zien melden:. Het enige dat je doet is heel hard roepen dat het VOLLEDIG onmogelijk is, VOLLEDIG onrealistisch is, VOLLEDIG idioot is, TOTALE kolder is, TOTALE hysterie is, en meer van gelijke strekking.
't Is goed met jou. Ik ben er klaar mee.
Kies uw organisatie om in te loggenquote:Op woensdag 6 maart 2019 12:38 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Het is een overzicht van abstracts. Je moet er zelf even het volledige artikel bij zoeken.
Voor dit specifieke artikel zal ik je helpen: https://www-sciencedirect(...)ii/S2210670718300568
Oeps, ik zit op de VPN van de UU. Dan krijg je dat. Dit is hem:quote:Op woensdag 6 maart 2019 12:41 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Kies uw organisatie om in te loggen
Universiteit Utrecht
Log in voor medewerkers of studenten Universiteit Utrecht
UMCU Logon
Log in voor medewerkers of studenten Universitair Medisch Centrum Utrecht
Oké, leuk. Maar dit heeft niks met Utrecht of Delft te maken.quote:(Ik zou trouwens liever een stuk zien van een TU Delft.... die hebben daadwerkelijk technische kennis op dit vlak).
Ehm... in de 1e alinea:quote:Op woensdag 6 maart 2019 12:48 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Oeps, ik zit op de VPN van de UU. Dan krijg je dat. Dit is hem:
https://www.sciencedirect(...)i/S2210670718300568[..]
Oké, leuk. Maar dit heeft niks met Utrecht of Delft te maken.
Dat is dus voor een heel klein gedeelte van Noord-Amerika, laat staan de hele VS of de hele wereld, zoals gezegd werd.quote:Plans developed to move all energy of 53 towns/cities to 100% clean, renewable.
Het probleem van de opslag en wat te doen in de nacht, lange winters, bij geen wind/zon etc wordt nergens getakkeld.quote:After all energy-consuming processes in each sector are electrified for each town and city, the resulting end-use energy required for a fully electrified all-purpose energy infrastructure is estimated (Table 1). Some end-use electricity is used to produce hydrogen for long-distance ground, ship, and air transportation. Additional modest end-use energy efficiency improvements are then assumed. Finally, the resulting power demand is supplied with a combination of WWS technologies limited by available natural WWS resources and the rooftop, land, and water areas of the state or province in which each town or city is located. Although towns and cities are part of a larger interconnected grid, the numbers of WWS generators needed to power the annual average end-use energy are calculated here as if each town or city is isolated. The cost of additional generators and storage needed to keep the larger grid stable is then estimated.
For electricity generation, this study assumes that only onshore and offshore wind turbines, rooftop and utility-scale solar photovoltaics (PV), concentrated solar power (CSP) plants, tidal and wave devices, geothermal electricity and heat plants, and hydropower plants (collectively called WWS technologies) will be used in the future. With respect to hydropower, zero new reservoirs are assumed.
Dit is slechts één artikel, en wel met de titel "100% clean and renewable Wind, Water, and Sunlight (WWS) all-sector energy roadmaps for 53 towns and cities in North America".quote:Op woensdag 6 maart 2019 12:52 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Ehm... in de 1e alinea:[..]
Dat is dus voor een heel klein gedeelte van Noord-Amerika, laat staan de hele VS of de hele wereld, zoals gezegd werd.
Voila:quote:Op woensdag 6 maart 2019 12:52 schreef De_Onnoembare het volgende:
Ik zit er even snel doorheen te kijken, maar nergens concrete cijfers. Het is alleen zeggen dat men het zo op wil wekken:[..]
Het probleem van de opslag en wat te doen in de nacht, lange winters, bij geen wind/zon etc wordt nergens getakkeld.
Ja, maar dat zijn dus maar een handjevol steden en dorpen van de 10.000en in Noord-Amerika. En erin lees ik niets over HOE het opgewekt gaat worden in de praktijk. Ja, met zonne, wind en waterenenergie en met de opslag van waterstof (erg laag rendement trouwens) maar geen cijfers. Kijk in NL wordt bv op 1 koude dag (1) net zoveel Joules aan energie opgewekt met aardgas dan in een heel jaar (!) aan zonne en windenergie opgewekt wordt. De schaal is zo bizar anders, mensen die geen technische kennis of praktijkervaring hebben, hebben geen flauw idee ervan.quote:Op woensdag 6 maart 2019 12:55 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dit is slechts één artikel, en wel met de titel "100% clean and renewable Wind, Water, and Sunlight (WWS) all-sector energy roadmaps for 53 towns and cities in North America".
Ja dag, je hebt ze zelf niet gelezen, je hebt geen flauw idee waar wat erin staat en of die cijfers er concreet instaan. Je probeert tof te doen en me af te bluffen door wat linkjes te smijten die je zo te zien zelf helemaal niet gelezen hebt, maar net even hebt gegoogeld.quote:Op woensdag 6 maart 2019 12:58 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Voila:
Independent studies have also concluded that the electric grid can remain stable with 100% or near 100% renewable energy (e.g., Lund and Mathiesen, 2009; Mason et al., 2010; Hart and Jacobson, 2011, 2012; Connolly et al., 2011, 2014,2016; Connolly and Mathiesen, 2014; Mathiesen et al., 2011, 2012,2015; Elliston et al., 2012, 2013, 2014; Rasmussen et al., 2012; Steinke et al., 2013; Budischak et al., 2013; Becker et al., 2014; Child and Breyer, 2016; Bogdanov and Breyer, 2016; Aghahosseini et al., 2016; Blakers et al., 2017; Barbosa et al., 2017; Lu et al., 2017; Gulagi et al., 2017a, 2017b, 2017c). The comprehensive reviews by Brown et al. (2018) and Diesendorf and Elliston (2018) address, point by point, criticisms and concerns of such systems.
Het lezen ervan mag je zelf doen, maar als je de artikelen niet kan vinden of er geen toegang toe hebt dan moet je me maar even een berichtje sturen. Dan stuur ik ze je als pdf.
Globalisering in elektriciteit netten. Ergens anders op deze aarde waait het wel en of schijnt de zon.quote:Op woensdag 6 maart 2019 12:52 schreef De_Onnoembare het volgende:
Het probleem van de opslag en wat te doen in de nacht, lange winters, bij geen wind/zon etc wordt nergens getakkeld.
Jij kwam met een abstract van één van de vele artikelen aanzetten en daar reageerde ik vervolgens op. Ik heb je de linkjes gegeven naar enkele tientallen papers, me dunkt dat ik ze niet allemaal (en alle daarin aangehaalde literatuur) gelezen heb ja.quote:Op woensdag 6 maart 2019 13:02 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Ja dag, je hebt ze zelf niet gelezen, je hebt geen flauw idee waar wat erin staat en of die cijfers er concreet instaan. Je probeert tof te doen en me af te bluffen door wat linkjes te smijten die je zo te zien zelf helemaal niet gelezen hebt, maar net even hebt gegoogeld.
Pardon? Sorry, maar dit kan ik echt niet serieus nemen, dit is zo gespeend van basis-kennis elektrotechniek....quote:Op woensdag 6 maart 2019 13:05 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Globalisering in elektriciteit netten. Ergens anders op deze aarde waait het wel en of schijnt de zon.
De hypocrisie dat we nu voor duurzame energie opeens autonoom moeten worden terwijl we dat voor onze huidige voorziening al decennia niet meer zijn. Ook zou het de investeringen veel beter alloceren een zonnepaneel levert een stuk zuidelijker veel meer energie op als hier in nl plaatsen.
Wijs die ene aan die je wel gelezen hebt, waar die concrete cijfers en oplossingen in staan.quote:Op woensdag 6 maart 2019 13:08 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Jij kwam met een abstract van één van de vele artikelen aanzetten en daar reageerde ik vervolgens op. Ik heb je de linkjes gegeven naar enkele tientallen papers, me dunkt dat ik ze niet allemaal (en alle daarin aangehaalde literatuur) gelezen heb ja.
Bijvoorbeeld: http://web.stanford.edu/g(...)es/I/USStatesWWS.pdfquote:Op woensdag 6 maart 2019 13:09 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Wijs die ene aan die je wel gelezen hebt, waar die concrete cijfers en oplossingen in staan.
Ok moment, ik ga even lezen.quote:Op woensdag 6 maart 2019 13:17 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld: http://web.stanford.edu/g(...)es/I/USStatesWWS.pdf
50% van de energie afhankelijk van (onvoorspelbare) wind!quote:Year 2050 end-use
U.S. all-purpose load would be met with B30.9% onshore wind, B19.1% offshore wind, B30.7% utility-scale
photovoltaics (PV), B7.2% rooftop PV, B7.3% concentrated solar power (CSP) with storage, B1.25% geothermal
power, B0.37% wave power, B0.14% tidal power, and B3.01% hydroelectric power
40% van 2,36 TW = 0,944 terrawatt, dat is 940.000.000.000. Een gemiddelde NL windmolen levert max 3 megaWatt op (dat is dus als hij vol belast met ideale wind waait) dus dat is 3.000.000. Ff heel grof gezegd moet je in een permanent ideale constante situatie dus 313.000 windmolens hebben. In de praktijk moet je een veelvoud ervan hebben, omdat het rendement heel laag is (in heel NL staat nu voor 3.917 MW aan windmolens opgesteld).quote:In 2010, U.S. all-purpose, end-use load was B2.37 TW
(terawatts, or trillion watts). Of this, 0.43 TW (18.1%) was
electric power load. If the U.S. follows the business-as-usual
(BAU) trajectory of the current energy infrastructure, which
involves growing load and modest shifts in the power sector
away from coal to renewables and natural gas, all-purpose enduse load is expected to grow to 2.62 TW in 2050 (Table 1)
Maar overstappen van bijvoorbeeld gas naar elektrisch, is een netto rendementsverlies! Om nog maar te zwijgen van het rendementsverlies bij transport en opslag in accu's!quote:Conversion would reduce each state’s end-use power demand by a mean of B39.3% with B82.4% of this due to
the efficiency of electrification and the rest due to end-use energy efficiency improvements.
Heb je ooit al van hvdc gehoord met minder dan 3% verlies per 1000 kilometer.quote:Op woensdag 6 maart 2019 13:08 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Pardon? Sorry, maar dit kan ik echt niet serieus nemen, dit is zo gespeend van basis-kennis elektrotechniek....
De VS is groot. Is het op de ene plek (nagenoeg) windstil, dan waait het ergens anders wel.quote:Op woensdag 6 maart 2019 13:40 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
50% van de energie afhankelijk van (onvoorspelbare) wind!![]()
Dat is echt gigantisch![..]
Ze gaan in de berekeningen uit van een 126m diameter 5 MW REpower turbine, en een aanzienlijk deel wordt off-shore opgewekt.quote:40% van 2,36 TW = 0,944 terrawatt, dat is 940.000.000.000. Een gemiddelde NL windmolen levert max 3 megaWatt op (dat is dus als hij vol belast met ideale wind waait) dus dat is 3.000.000. Ff heel grof gezegd moet je in een permanent ideale constante situatie dus 313.000 windmolens hebben. In de praktijk moet je een veelvoud ervan hebben, omdat het rendement heel laag is (in heel NL staat nu voor 3.917 MW aan windmolens opgesteld).
Ik weet dus niet of ze heel Californië op willen geven en volplanten?
Ze leggen toch ook uit waar dat op gebaseerd is?quote:Ze gaan ook uit van een REDUCTIE van energieconsumptie van bijna 40%![..]
Welk rendementsverlies bedoel je? Gas opstoken om elektriciteit op te wekken om vervolgens als verwarming te gebruiken, dát levert pas een rendementsverlies op.quote:Maar overstappen van bijvoorbeeld gas naar elektrisch, is een netto rendementsverlies! Om nog maar te zwijgen van het rendementsverlies bij transport en opslag in accu's!
Direct gas gebruiken als warmtebron, zoals in onze CV's heeft een rendement van boven de 100% (ja dat kan).quote:Op woensdag 6 maart 2019 14:14 schreef Isdatzo het volgende:
Welk rendementsverlies bedoel je? Gas opstoken om elektriciteit op te wekken om vervolgens als verwarming te gebruiken, dát levert pas een rendementsverlies op.
Nee ik geloof je niet want je gaat niet eens in op het hvdc verhaal waarbij ik zogenaamd gespeend zou zijn van enige basale electro kennis.quote:Op woensdag 6 maart 2019 15:11 schreef De_Onnoembare het volgende:
Ff alle gekheid op een stokje, je zal mij wel niet geloven, maar deze expert die al 15 jaar ervaring in de praktijk heeft en er samen met Obama honderd miljard tegen aangesmeten heeft
Dat is al heel oud en wordt alleen voor max. een paar 100 km gebruikt:quote:Op woensdag 6 maart 2019 13:54 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Heb je ooit al van hvdc gehoord met minder dan 3% verlies per 1000 kilometer.
Als het al zo oud is waarom nam je dat niet mee en kwam je met je argument dat zogenaamd je 100% verlies zou hebben met 12.000 kilometer lange transport afstanden.quote:Op woensdag 6 maart 2019 15:38 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Dat is al heel oud en wordt alleen voor max. een paar 100 km gebruikt:
https://upload.wikimedia.(...)-HVDC_Europe.svg.png
Het is absoluut technisch niet mogelijk en al helemaaaaal niet rendabel om kabels van (tien)duizenden kilometers over de zeebodem te leggen om stroom te transporteren.quote:Op woensdag 6 maart 2019 15:52 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als het al zo oud is waarom nam je dat niet mee en kwam je met je argument dat zogenaamd je 100% verlies zou hebben met 12.000 kilometer lange transport afstanden.![]()
Selectief naar bruikbare technologie kijken om maar goede ideeën af te schieten zo kennen we onze sceptici.
Ware het niet dat zo'n 40% van de huishoudens in de VS elektrisch wordt verwarmd, én dat we het hier natuurlijk hebben over een emissieloze energievoorziening.quote:Op woensdag 6 maart 2019 15:10 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Direct gas gebruiken als warmtebron, zoals in onze CV's heeft een rendement van boven de 100% (ja dat kan).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |