abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_185567717
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 16:58 schreef MrRatio het volgende:

Haushofer had het over 100 jaar verblijftijd van CO2 in de atmosfeer; ik stem op Ed Berry.

Wat een puinhoop is de IPCC toch.
Hoe kan het komen dat er in ed zijn Excel data negatieve c14 concentraties voorkomen?

Wat een blind vertrouwen in zogenaamde sceptische bronnen hebben sommige mensen toch.
pi_185568095
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 15:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:

Dan heb ik je verkeerd begrepen. Ik begrijp net als jij dat dit geen kwestie van grafiekjes tekenen is. Het is echter ook geen hocus pocus, het blijft statistiek. Daarom zijn er ook mensen geweest die hebben aangegeven dat er dingen mis mee waren en zijn er een rechtzaak over begonnen.
Ja, omdat het een politiek beladen onderwerp is. Er zijn ook mensen geweest die in onafhankelijke studies de resulteren juist bevestigen.

quote:
Overigens geen slachtofferrol, maar ik vond je reactie erg raar. Hij was ten slotte een reactie op het feit dat ik aangaf wel statistiek te hebben geleerd. Dus als jij dan over grafiekjes en python begint, lijkt het voor mij erop alsof je je niet voor kan stellen at andere mensen wat diepere dingen hebben gedaan dan dat of dan jijzelf. Wat mij betreft echt niet zo'n vergezochte interpretatie van jouw woorden.
Ok. Het was in elk geval niet zo bedoeld :)
  dinsdag 12 maart 2019 @ 18:31:11 #278
463668 MrRatio
Never underestimate ratio
pi_185568209
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 17:08 schreef Isdatzo het volgende:
[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[..]

Ik heb geen kritiek op de standaardmethode.

[quote]
Gebeurt dat? Is daar wellicht een goede reden voor?[..]
Ja, dat gebeurt. Zie artikel van Graybill en Sherwood Idso uit 1993. aerial fertilization
www.climateaudit.info/pdf/others/graybill.idso.1993.pdf
De enige goede redenen die ik kan bedenken zijn om snel klaar te zijn met de data verwerking en om een grafiek te maken die politici kunnen gebruiken om het milieu-maatregelen af te dwingen.

quote:
Wanneer dat bekend is dan lijkt me duidelijk dat voorzichtigheid geboden is, maar dat betekent natuurlijk niet dat die hele dennenboom per definitie ongeschikt is.

Maar goed, ik geef direct toe dat ik totaal niet thuis ben in de boomringen.[..]
Het maakt deel uit van de validering van een meetmethode. Is de methode goed genoeg om betrouwbare data op te halen? En wat betekent dat dan voor de steekproefgrootte? Bij de Bristlecone pine maakt het uit of er lokaal bast op de stam zit.
Dit is tamelijk laat recent bekend geraakt, na de publicatie van de Hockeystick.

quote:
Dat hangt een beetje van de context af natuurlijk (denk bv aan: metingen in opdracht van het bedrijfsleven en in-house ontwikkelde software), maar onderzoek moet verifieerbaar/falsifieerbaar zijn.[..]

Ja.

Tevens: FORTRAN ;( .
Mann weigert zijn FROTRAN code af te staan, want het is zijn intellectueel eigendom. Een stukje van de code werd gevonden toen data beschikbaar werden door een directory publiek toegankelijk te maken. In een subdirectory stond een stukje FROTRAN.
Daarna werd het duidelijk hoe de verwerking in zijn werk ging en hoe naar een Hockeystick gestuurd werd.

Nou niet echt een nette manier van werken, zeker wanneer het als rechtvaardiging gebruikt wordt om 1000en miljarden $ vrij te maken.
Er is van alles mis met de Hockeystick reconstructies, veel meer dan deze 3 punten.

Je kunt er natuurlijk ook in de comfortzone blijven zitten en alles wegwuiven wat tot nadenken stemt.
Environmentalism and its most extreme version, global warming alarmism, asks for an almost unprecedented expansion of government intrusion and intervention into our lives and of government control over us.
Václav Klaus
  dinsdag 12 maart 2019 @ 18:32:17 #279
463668 MrRatio
pi_185568234
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 18:25 schreef Haushofer het volgende:
[..]

Ja, omdat het een politiek beladen onderwerp is. Er zijn ook mensen geweest die in onafhankelijke studies de resulteren juist bevestigen.[..]
Welke dan? Ik ken ze niet. En Appell ook niet.
Environmentalism and its most extreme version, global warming alarmism, asks for an almost unprecedented expansion of government intrusion and intervention into our lives and of government control over us.
Václav Klaus
  dinsdag 12 maart 2019 @ 18:33:28 #280
463668 MrRatio
pi_185568258
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 18:05 schreef Basp1 het volgende:
[..]

Hoe kan het komen dat er in ed zijn Excel data negatieve c14 concentraties voorkomen?

Wat een blind vertrouwen in zogenaamde sceptische bronnen hebben sommige mensen toch.
Ik heb nog plek op mijn zwarte lijst.
Waar heb je dat gezien?
Václav Klaus
pi_185568544
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 10:04 schreef MrRatio het volgende:
[..]

Oei, rustig aan. Men is hier nog niet aan toe. In het kader van gelijk hebben is niet hetzelfde als gelijk krijgen kun je het beter rustig opbouwen. Handiger is naar mijn mening om eerst Maurice Strong te introduceren. Met hem is die ellende begonnen, gevolgd door Al Gore. Twee ordinaire oplichters die stinkend rijk werd met de paniekzaaierij. Lucifer en Soros komen later wel aan de beurt.

Patrick Moore zag van dichtbij hoe de mede door hem opgerichte Greenpeace steeds meer veranderde in politiek/ideologisch clubje, met angst aanjagen als publiciteitsstunt. Volgens activisten heiligt in de politiek het doel de middelen.
^^
Vrijheid van informatie is er om ten volste te benutten.
pi_185568810
Een bekende milijardair kwam met een interessant argument:

Als global warming etc waar was, zouden banken geen kredieten meer geven voor de bouw van hotels, luxe woningen, optrekjes en ander vastgoed aan kustgebieden.

Het feit dat men vrolijk door blijven bouwen en investeren is volgens hem een teken dat het allemaal overdreven onzin is.
  dinsdag 12 maart 2019 @ 19:07:03 #283
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_185568898
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 19:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:

Als global warming etc waar was, zouden banken geen kredieten meer geven voor de bouw van hotels, luxe woningen, optrekjes en ander vastgoed aan kustgebieden.

Het feit dat men vrolijk door blijven bouwen en investeren is volgens hem een teken dat het allemaal overdreven onzin is.
Gelukkig staat het bankwezen ook echt bekend om een uitstekende vooruitziende blik.
Huilen dan.
  dinsdag 12 maart 2019 @ 19:15:00 #284
463668 MrRatio
pi_185569075
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 19:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:

Václav Klaus
pi_185569375
Interessant. FROTRAN. Ik programmeer liever in Ptyhon of Psacal.

Het liefst met een verificatie van een R-kwadraat kleiner dan 0.2 :Y

Dat voorkomt namelijk dat je teksten koppiepeest zonder dat je een idee hebt waar je over praat :Y
  dinsdag 12 maart 2019 @ 19:46:00 #286
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_185569894
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 19:27 schreef Haushofer het volgende:

Dat voorkomt namelijk dat je teksten koppiepeest zonder dat je een idee hebt waar je over praat :Y
Waarom vergeet je programmeren in R(niet-kwadraat)?
Huilen dan.
pi_185570116
quote:
11s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 19:46 schreef Isdatzo het volgende:
[..]

Waarom vergeet je programmeren in R(niet-kwadraat)?
Ik doe niet aan fnuctioneel programmeren.
  dinsdag 12 maart 2019 @ 20:09:51 #288
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_185570641
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 19:53 schreef Haushofer het volgende:
[..]

Ik doe niet aan fnuctioneel programmeren.
Uit principiële ovrewegingen 10.gif ? 't Is maar net waar je mee bezig bent: modelleren of data-analyse.
Huilen dan.
pi_185572280
quote:
Deze ja, bedankt voor de video.

[ Bericht 20% gewijzigd door Ali_Kannibali op 12-03-2019 21:20:58 ]
  dinsdag 12 maart 2019 @ 22:43:03 #290
463668 MrRatio
pi_185575175
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 21:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]

Deze ja, bedankt voor de video.

You're welcome. Het is een stukje gezond verstand. Pena laat zich niet voor de gek houden.
In het verlengde daarvan: waarom kocht Obama een huis aan zee in Hawaï en Al Gore een huis van 9 miljoen $ aan de kust in Montecito/Californië?

[ Bericht 1% gewijzigd door MrRatio op 13-03-2019 09:23:21 ]
Václav Klaus
  dinsdag 12 maart 2019 @ 22:55:08 #291
463668 MrRatio
pi_185575560
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 19:27 schreef Haushofer het volgende:

Ach, flauw nerd grapje om de O en de R te verwisselen in FORTRAN, niet door mij verzonnen.

Als je voorkeur is om voor de verificatie een R²<0.2 te nemen dan is de Hockeystick echt iets voor jou. Ik leg het even uit voor de andere mensen.
De benadering die Mann gebruikte is eerst om via een validatie periode een verband vinden tussen recente thermometermetingen en boomringdikte over een periode van enkele tientallen jaren, gevolgd door een controle (verificatie) over een andere periode daarvoor.
Daarna de eigenlijke reconstructie om temperaturen af te leiden uit de boomringdikte. En daar komen R² scores uit kleiner dan 0.2 Dus eigenlijk had de Hockeystick nooit gepubliceerd mogen worden.

Dat is dan 'het' bewijs van de AGW.

[ Bericht 2% gewijzigd door MrRatio op 13-03-2019 09:24:44 ]
Václav Klaus
  woensdag 13 maart 2019 @ 00:44:43 #292
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_185577982
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 18:31 schreef MrRatio het volgende:
[..]

Ja, dat gebeurt. Zie artikel van Graybill en Sherwood Idso uit 1993. aerial fertilization
www.climateaudit.info/pdf/others/graybill.idso.1993.pdf
De enige goede redenen die ik kan bedenken zijn om snel klaar te zijn met de data verwerking en om een grafiek te maken die politici kunnen gebruiken om het milieu-maatregelen af te dwingen.[..]
Ik geloof prima dat er een verband zou kunnen zijn tussen de groei van die bristlecone pine en de atmosferische CO2-concentratie. Ik lees alleen wel dat dat mogelijke effect voornamelijk zichtbaar is op wat grotere hoogtes (ze hebben het over sub-alpiene condities, dus net onder de boomgrens en in die regio ligt die net onder de 4000m volgens mij). Verder opperen ze zelf ook de mogelijkheid dat de waargenomen effecten het resultaat zijn van extra stikstofdepositie (met al die extra stikstof zijn we in Nederland ook zo blij) en niet zozeer van een verhoogde CO2-concentratie.

Mijn vraag was echter of het mogelijke effect doelbewust genegeerd wordt en er zonder goede reden extra gewicht wordt gegeven aan data op basis van deze wellicht twijfelachtige den bij het reconstrueren van de paleotemperatuur.
quote:
Het maakt deel uit van de validering van een meetmethode. Is de methode goed genoeg om betrouwbare data op te halen? En wat betekent dat dan voor de steekproefgrootte? Bij de Bristlecone pine maakt het uit of er lokaal bast op de stam zit.
Dit is tamelijk laat recent bekend geraakt, na de publicatie van de Hockeystick.[..]
Gelukkig is die stok niet enkel en alleen gebaseerd op boomringen maar ook op proxies op basis van ijskernen, koraal, lacustriene sedimenten en stalagmieten.

quote:
Mann weigert zijn FROTRAN code af te staan, want het is zijn intellectueel eigendom. Een stukje van de code werd gevonden toen data beschikbaar werden door een directory publiek toegankelijk te maken. In een subdirectory stond een stukje FROTRAN.
Daarna werd het duidelijk hoe de verwerking in zijn werk ging en hoe naar een Hockeystick gestuurd werd.

Nou niet echt een nette manier van werken, zeker wanneer het als rechtvaardiging gebruikt wordt om 1000en miljarden $ vrij te maken.
Er is van alles mis met de Hockeystick reconstructies, veel meer dan deze 3 punten.

Je kunt er natuurlijk ook in de comfortzone blijven zitten en alles wegwuiven wat tot nadenken stemt.
Mijn comfortzone is vrij breed, ik hoef niet zo snel dingen weg te wuiven omdat het idee me niet aanstaat. Verder heb ik ook niet de behoefte om de hockeystick of de papers van Mann, waar af en toe zeker terechte aanmerkingen op zijn gemaakt, tot in den treure te verdedigen. Die kritiek heeft mij echter nog niet overtuigd dat de boel fundamenteel onjuist is.

Maar bovenal: het is ook zonder hockeystick prima duidelijk wat het effect is van een enorme toename van broeikasgassen in de atmosfeer.
Huilen dan.
  woensdag 13 maart 2019 @ 02:14:25 #293
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_185578605
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 18:05 schreef Basp1 het volgende:
[..]

Vandaar dat je hier in F&L in het Klimaatreligie-topic zit en niet in een W&T topic over feiten.... althans...
  woensdag 13 maart 2019 @ 09:46:14 #294
463668 MrRatio
pi_185580571
quote:
7s.gif Op woensdag 13 maart 2019 00:44 schreef Isdatzo het volgende:
[..]

Ik geloof prima dat er een verband zou kunnen zijn tussen de groei van die bristlecone pine en de atmosferische CO2-concentratie. Ik lees alleen wel dat dat mogelijke effect voornamelijk zichtbaar is op wat grotere hoogtes (ze hebben het over sub-alpiene condities, dus net onder de boomgrens en in die regio ligt die net onder de 4000m volgens mij). Verder opperen ze zelf ook de mogelijkheid dat de waargenomen effecten het resultaat zijn van extra stikstofdepositie (met al die extra stikstof zijn we in Nederland ook zo blij) en niet zozeer van een verhoogde CO2-concentratie.

Mijn vraag was echter of het mogelijke effect doelbewust genegeerd wordt en er zonder goede reden extra gewicht wordt gegeven aan data op basis van deze wellicht twijfelachtige den bij het reconstrueren van de paleotemperatuur.[..]
De waarschuwing was bekend binnen het vakgebied. Met Mann zelf en de andere boomringadepten is het ondenkbaar dat die waarschuwing niet bekend was bij het Hockeyteam. Ik heb geen bewijs dat Mann et al dit bewust negeerde. Ook in de climategate emails ben ik dit niet tegengekomen.
Ook ben ik nog nooit iets tegengekomen in de trant van: aerial fertilization effects have a negligeble effect, as shown by .....

quote:
Gelukkig is die stok niet enkel en alleen gebaseerd op boomringen maar ook op proxies op basis van ijskernen, koraal, lacustriene sedimenten en stalagmieten.[..]
De boomringenreconstructie telde extra zwaar mee. Binnen de boomringenseries werd het meeste gewicht toegekend aan de Bristlecone pine reeksen.
Overigens, ijsboringen van zowel Antartica als Groenland wijzen op een MWP.

quote:
Mijn comfortzone is vrij breed, ik hoef niet zo snel dingen weg te wuiven omdat het idee me niet aanstaat. Verder heb ik ook niet de behoefte om de hockeystick of de papers van Mann, waar af en toe zeker terechte aanmerkingen op zijn gemaakt, tot in den treure te verdedigen. Die kritiek heeft mij echter nog niet overtuigd dat de boel fundamenteel onjuist is.
Vraag is even hoeveel kritiek je hebt overwogen?
Ik moet bekennen dat ik in het begin overrompeld door de Hockeystick, met maar weinig twijfels. Die twijfels werden steeds sterker, totdat de aanname sneuvelde dat het wetenschappelijk verantwoord was.

quote:
Maar bovenal: het is ook zonder hockeystick prima duidelijk wat het effect is van een enorme toename van broeikasgassen in de atmosfeer.
Klinkt als een mantra.

Er is ook nog iets aan de hand met Sherwood Idso. Hij was het niet eens met Al Gore, en hoppa, de fake nieuws generator werd aangezet:
https://www.americanthink(...)arming_skeptics.html

De zoon van Sherwood Idso, Craig zag dat van nabij gebeuren en is nu een extra gemotiveerde skeptic.
Al Gore liet William Happer ontslaan toen Happer liet weten dat het niet zo'n vaart liep met het alarmistische scenario.
William Happer is net door Trump aangesteld om nog eens de klimaatdiscussie goed te doen.
Hopelijk gaat dat sneller dan het bouwen van de grensversperringen met Mexico.
Václav Klaus
  woensdag 13 maart 2019 @ 09:47:18 #295
463668 MrRatio
pi_185580586
quote:
1s.gif Op woensdag 13 maart 2019 02:14 schreef Lunatiek het volgende:
[..]

Vandaar dat je hier in F&L in het Klimaatreligie-topic zit en niet in een W&T topic over feiten.... althans...
Ik heb nog steeds geen verwijzing gezien waar de negatieve C14% te vinden zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door MrRatio op 13-03-2019 11:08:35 ]
Václav Klaus
  woensdag 13 maart 2019 @ 10:22:28 #296
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_185581026
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 22:43 schreef MrRatio het volgende:
[..]

You're welcome. Het is een stukje gezond verstand. Pena laat zich niet voor de gek houden.
In het verlengde daarvan: waarom kocht Obama een huis aan zee in Hawaï en Al Gore een huis van 9 miljoen $ aan de kust in Montecito/Californië?
Omdat ze rijk zat zijn om zo weer te kunnen verkassen? Niemand verwacht dat morgen de zee ineens 3 meter hoger staat, dus je kan daar nu nog prima wonen.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  woensdag 13 maart 2019 @ 10:25:03 #297
463668 MrRatio
pi_185581060
Niet morgen, maar door het tipping point kon het wel snel gaan.
Je koopt een huis dan ook niet voor 1 week.
Václav Klaus
pi_185581712
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2019 13:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik heb laatst voor een Europese stad een tekst voor stadsbeleid moeten vertalen.

In wezen willen we Europese steden tot autovrije, stille plekken maken waar iedereen lokaal in de buurt zijn boodschapjes doet en met de tram of op de step naar zijn werk gaat. Zonder auto om die stad ook te ontvluchten natuurlijk. En iedereen gelijk, geen gentrificatie. Dus nivellering (altijd naar beneden, nooit naar boven, huizenprijzen omhoog, meer uitkeringen voor lage inkomens en meer belasting voor hogere inkomens).

Waarom denken jullie dat iedereen naar de steden wordt gedreven, en dat mobiliteit die ons in staat stelt om vrij te bewegen steeds meer wordt belast en beperkt. Dat diesel ineens weg moet? Denk ook even buiten Nederland, wat miniscuul is, maar landen als Duitsland en Frankrijk die ineens diesel willen uitbannen en iedereen een elektrische auto willen opdwingen, terwijl die technologie superjong is en nog lang niet betrouwbaar of daadwerkelijk duurzaam gebleken?

Steden worden omgebouwd tot een soort werkcentra, waar je vooral maar binnen moet blijven en geen lawaai moet maken.

Wat voor ideaalbeeld ziet hierachter?
Blade Runner-toekomst. Iedereen in een torenflat, iedere cultuur evenredig aanwezig, iedereen werken en zo gezond mogelijk leven (want je moet niet teveel kosten en lang leven), totdat je de pensioenleeftijd van 79 hebt bereikt, dan moet je dood want D66 vindt het te duur, alles pinnen en iedereen heeft inzicht in je pingedrag want cash is verboden en ze zien gelijk of je niet teveel bier scoort, reclame overal. De ultieme globale hyperkapitalistische toekomst. Vergeet ook niet dat die moderne autos (en al je op het internet aangesloten zooi) van afstand uitgeschakeld kunnen worden. Je bent letterlijk een slaaf en afhankelijk van je meesters dan.
Fantastisch.

Ik weet al wat ik ga doen en dat is straks in een blokhutje in het bos wonen, m'n eigen eten jagen, hout zelf kappen. Ze flikkeren maar op, deze jongen gaat niet meedoen in die onzin.

Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_185581754
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 10:22 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]

Omdat ze rijk zat zijn om zo weer te kunnen verkassen? Niemand verwacht dat morgen de zee ineens 3 meter hoger staat, dus je kan daar nu nog prima wonen.
Dat; hoe lang blijven mensen gemiddeld in een huis wonen? Hier in NL is dat meende ik 7 jaar.

Bovendien kijken banken vooral naar hoe kredietwaardig hun leners zijn. Veel interessanter is om te kijken hoe grote verzekeringsmaatschappijen met klimaatverandering omgaan. Die moeten immers schade uitkeren.
  woensdag 13 maart 2019 @ 11:07:53 #300
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_185581762
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 11:04 schreef De_Onnoembare het volgende:
Ik weet al wat ik ga doen en dat is straks in een blokhutje in het bos wonen, m'n eigen eten jagen, hout zelf kappen. Ze flikkeren maar op, deze jongen gaat niet meedoen in die onzin.
Ik zou de Oostvaardersplassen nemen. Genoeg herten en anders wel ganzen. :9
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')