abonnement Unibet Coolblue
pi_185280990
Durf jij nog te vertellen over je verre vliegvakantie? Wekken je veganistische eetgewoontes woede bij je omgeving op? Of lig je 's nachts wakker van alle klimaatproblemen? Dan heb je misschien last van klimaatpaniek.

Het klimaat zorgt voor polarisatie in de samenleving en is een ongezellig onderwerp op feesten en partijen. Anabella Meijer schreef daarom het boek Eerste Hulp bij Klimaatverandering. Volgens haar belanden steeds meer vriendschappen en relaties door de klimaatverandering in zwaar weer. "Een gesprek kan tegenwoordig snel uit de bocht vliegen. Het is de olifant in de kamer op feestjes en bijna net zo heftig als de Zwarte Pieten-discussie. En dat kan veel stress geven."

Elke dag biefstuk? Dat mag want ik heb zonnepanelen'

Klimaatpsycholoog Jeanine Pothuizen ziet dat we tegenwoordig haarscherp op elkaar letten. "We zoeken klimaatvrijbrieven voor ons gedrag om onze angsten te bezweren. Drie keer per jaar op vliegvakantie? Dat mag, want ik heb geen (milieuvervuilende) kinderen. Elke dag biefstuk eten? Tuurlijk mag dat want ik heb zonnepanelen op mijn dak."

De angst voor het 'morele oordeel' is de laatste jaren groter geworden, ziet ook klimaatpsycholoog Manu Busschots. "Ik heb zelf wel eens vlees besteld om te voorkomen dat anderen denken dat ze van mij geen vlees mogen eten. En ik ben niet de enige. Veel mensen zeggen dat ze vegetariër zijn omdat ze de smaak van vlees niet lekker vinden in plaats van eerlijk zeggen dat het een klimaatvriendelijke keus is, want dat levert ongemak aan tafel op."

'Met een stap buiten de deur veroorzaak je al klimaatverandering'

Behalve de stress die het klimaat als gespreksonderwerp oplevert is er natuurlijk ook nog de angst voor de daadwerkelijke klimaatverandering. Zelf had Annabella Meijer lange tijd last van klimaatpaniek. "Je zet een stap buiten de deur en je veroorzaakt kinderarbeid, kanker en klimaatverandering. Wat kun je er nou als individu echt aan doen? Erover praten is een begin, maar dan wel op zo'n manier dat we elkaar niet de stuipen op het lijf jagen."

"Zelf pakte ik mijn angsten aan door na te gaan wat me echt gelukkig maakt, en verrassend genoeg bleken dat allemaal dingen te zijn die ook nog eens goed zijn voor onze planeet. Vriendschappen, wandelen, mediteren en plantaardig eten: ik viel er dertien kilo door af en heb me nog nooit zo goed gevoeld."

Geniet van je guilty pleasures

Meer mededogen, dat is wat Pothuizen als beste 'medicijn' tegen klimaatpaniek ziet. "Wees mild en sta jezelf en de ander 'guilty pleasures' toe. De tieners die na de klimaatdemonstratie bij de MacDonalds gingen eten werden uitgemaakt voor hypocrieten. Hun 'misstap' werd door de criticasters gebruikt als een vrijbrief om onbewust hun eigen 'fout' gedrag goed te praten."

"Als je voor het klimaat bent, dan moet je het helemaal goed doen en anders deug je niet. Dat zijn bekende copings-mechanismes uit de psychologie. Maar het gaat niet om morele superioriteit. Iedereen verandert in zijn eigen tempo." Pothuizen's eigen 'guilty pleasure' is lang douchen. "Ben ik daardoor inconsequent en hypocriet? Ik vind van niet. Op andere vlakken doe ik genoeg. Zo heb ik laatst mijn auto weggedaan, en die was al elektrisch."

Bron: EenVandaag

=========================================
Nieuwe job: de Klimaatpsycholoog
Zijn er fokkers hier die klimaatstress hebben?
  Jaap van Dissel-award 2022 woensdag 27 februari 2019 @ 19:01:03 #2
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_185281170
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_185281188
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2019 18:51 schreef Bocaj het volgende:
"Je zet een stap buiten de deur en je veroorzaakt kinderarbeid, kanker en klimaatverandering. Wat kun je er nou als individu echt aan doen?
Ik zie wel een oplossing
pi_185281221
Zou dit vergoed worden uit de zorgverzekering? :P
pi_185281304
Wat n totale onzin :')

Zouden bv mensen in India zich daar ook druk over maken ?
"You can call me Susan if it makes you happy"
  woensdag 27 februari 2019 @ 19:08:43 #6
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_185281317
En zo probeert iedereen een graantje mee te pikken uit de klimaathype. Nu dus weer een compleet overbodig boek :')
  woensdag 27 februari 2019 @ 19:11:38 #7
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185281376
quote:
Klimaatpsycholoog
What the fuck :').
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_185297014
https://twitter.com/HansAckerNY/status/1100813949409378306

Koekoek! :')

NOS-klimaathoaxpropaganda draait op volle toeren. SJW's depressief.
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_185297136
Ik heb een klimaat burn-out ;( En dat is al helemaal slecht voor het milieu :'(
  donderdag 28 februari 2019 @ 14:05:19 #11
22565 asco
Los in deze tent
pi_185297145
Man man man.
Verder ga ik niet eens reageren. 😂🙄
pi_185297212
Ik ben trots op mijn 4 oude diesels
pi_185297296
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2019 19:08 schreef the-eye het volgende:
En zo probeert iedereen een graantje mee te pikken uit de klimaathype. Nu dus weer een compleet overbodig boek :')
Heel creatief, het is een giga-miljardenmarkt, misschien de 2e in grootte (na de wapenhandel).
Het is dus logisch dat dit allerlei louche types aantrekt om hun deel van de koek te krijgen.
Ben benieuwd wat de volgende slimmerik bedenkt:
- een klimaatverzekering
- klimaataandelen
- adopteer een klimaatslachtoffer
- etc.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_185297797
Vanaf de kantlijn is deze gekte bijzonder humoristisch.
pi_185297887
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2019 14:13 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Heel creatief, het is een giga-miljardenmarkt, misschien de 2e in grootte (na de wapenhandel).
Het is dus logisch dat dit allerlei louche types aantrekt om hun deel van de koek te krijgen.
Ben benieuwd wat de volgende slimmerik bedenkt:

- klimaataandelen

Dat is al iets waar een hoop aandacht voor is.

Vandaag nog:
quote:
Greenpeace wil praten met Rabo-medewerkers
Actievoerders van Greenpeace hebben zich donderdagochtend enkele uren geposteerd bij de ingang van het Rabobank-hoofdkantoor in Utrecht. Ze wilden in gesprek met arriverend bankpersoneel over ‘klimaatonvriendelijke investeringen in de Nederlandse veehouderij’.
https://www.ad.nl/economi(...)edewerkers~a9326c38/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  donderdag 28 februari 2019 @ 14:50:46 #16
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_185297977
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2019 14:40 schreef Dutchguy het volgende:
Vanaf de kantlijn is deze gekte bijzonder humoristisch.
Ik heb soms het gevoel in een Monty Python film beland te zijn.
Mensen die zich tegenwoordig druk maken over de mensen van over 500 jaar _O- Moet je, je voorstellen dat ze 500 jaar terug zich zorgen over ons gemaakt hadden. Dan zou je nu toch ook niet bijkomen van het lachen om die lui.
  donderdag 28 februari 2019 @ 14:55:15 #17
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_185298061
quote:
Durf jij nog te vertellen over je verre vliegvakantie? Wekken je veganistische eetgewoontes woede bij je omgeving op? Of lig je 's nachts wakker van alle klimaatproblemen? Dan heb je misschien last van klimaatpaniek.
Nee, sinds ik losbrak uit de Linkse Kerk slaap ik verdomd goed en maak ik mij weinig zorgen meer of iets wat ik zeg klimaatracisme / transfobie / ablisme / vrouwenhaat / islamofobie / genderbigotisch is.
pi_185298916
Jongens, wees niet getreurd!
Ik verkoop aflaten! Als je deze koopt hoef je je een stuk minder schuldig te voelen en je bent verlost van al je zonden. Je kunt het ook in abonnementsvorm aanschaffen. Zo hoef je niet telkens opnieuw een aflaat te kopen en ben je maandelijks vrij van zonden!
"Wij zweren de voorkeur te geven aan een wisse dood boven een smadelijke behandeling, en nooit te dulden dat de geringste inbreuk gemaakt wordt op Neęrlands roem of de eer der vlag.”
- Jan Van Speijk
pi_185299712
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2019 14:50 schreef the-eye het volgende:

[..]

Ik heb soms het gevoel in een Monty Python film beland te zijn.
Mensen die zich tegenwoordig druk maken over de mensen van over 500 jaar _O- Moet je, je voorstellen dat ze 500 jaar terug zich zorgen over ons gemaakt hadden. Dan zou je nu toch ook niet bijkomen van het lachen om die lui.
Hetzelfde gevoel bekroop mij ook. Voer voor psychologen (en dan niet klimaat-psychologen).
  donderdag 28 februari 2019 @ 16:25:02 #20
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_185299772
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2019 14:50 schreef the-eye het volgende:

[..]

Moet je, je voorstellen dat ze 500 jaar terug zich zorgen over ons gemaakt hadden. Dan zou je nu toch ook niet bijkomen van het lachen om die lui.
Haha, dat is eigenlijk wel een heel goed punt ja.
pi_185299787
quote:
Durf jij nog te vertellen over je verre vliegvakantie? Wekken je veganistische eetgewoontes woede bij je omgeving op?
Als dat geen teken is dat je nieuwe vrienden moet zoeken dan weet ik het ook niet meer :')..
pi_185299971
Ben ik blij dat mijn vrienden niet zo zijn.
ROBODEMONS..................|:(
pi_185301402
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2019 15:38 schreef Eiwitshake het volgende:
Jongens, wees niet getreurd!
Ik verkoop aflaten! Als je deze koopt hoef je je een stuk minder schuldig te voelen en je bent verlost van al je zonden. Je kunt het ook in abonnementsvorm aanschaffen. Zo hoef je niet telkens opnieuw een aflaat te kopen en ben je maandelijks vrij van zonden!
^O^

Er breken inderdaad gouden tijden aan voor oplichters, klandizie in overvloed want klimaatgekkies zijn bewezen goedgelovig.

Ik denk dat ik kastjes ga bouwen met alleen een ventilator erin die draait op een klein zonnepaneel. Dan noem ik die kastjes CO2-conditioners die "de ongezonde rechtsdraaiende CO2 omzet in gezonde linksdraaiende CO2". (ja je moet wat verzinnen maar ze geloven het toch wel).

Die conditioners verkoop ik dan voor 500 euro per stuk, (inkoopprijs een tientje :D ) maar hey voor een gezond klimaat moet de koper er wat voor over hebben toch haha.

Man ik word slapende rijk. :7
pi_185301903
Dit was niet afkomstig van speld ?
pi_185302037
ook in België is men druk aan het werk:

https://forum.fok.nl/topic/2487078
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')