Hopelijk is dit een belangrijke stap in de verdere ontwikkeling van duurzame energie voor huishoudens en bedrijven.quote:Belgische wetenschappers kraken de code voor betaalbare groene waterstof
Onderzoekers van de KU Leuven zijn erin geslaagd om een speciaal zonnepaneel te ontwikkelen dat waterstofgas maakt uit het vocht in de lucht. Na 10 jaar ontwikkeling is het rendement van één paneel opgedreven tot 250 liter per dag, een wereldrecord volgens de onderzoekers. Twintig van deze zonnepanelen zouden een gezin een heel jaar lang van stroom en warmte kunnen voorzien. De ingenieurs toonden ons hun prototype in wereldprimeur. De eerste veldproef staat in de steigers.
Onder een fletse zon rolt het onderzoeksteam van professor Johan Martens het waterstofpaneel op het grasperk voor het Centrum voor Oppervlaktechemie en Katalyse. Het toestel ziet eruit als een gewoon zonnepaneel. De ingenieurs hebben er een kolf met water aan gehangen zodat we de waterstofbellen kunnen zien ontsnappen. Een meter geeft de hoeveelheden aan. Na enkele seconden beginnen de eerste bubbels op te stijgen.
Waterstofgas is een energiedrager die zowel elektriciteit als warmte kan opslaan en produceren. Het is een gas dat ook geen broeikasgassen of giftige stoffen vrijgeeft als je het gebruikt. De voorwaarde is wel dat je waterstof maakt met schone energie. En dat is wat het team van professor Martens heeft ontwikkeld, een apparaat dat van zon en waterdamp waterstofgas maakt.
"Het is eigenlijk een unieke combinatie van fysica en chemie. In het begin hadden we 0,1 procent opbrengst en moesten we echt zoeken naar die waterstofmoleculen. Vandaag zie je ze in bellen naar boven komen. Dus dat is tien jaar werken, altijd maar verbeteren, de problemen zoeken. Zo kom je uiteindelijk tot iets dat effectief kan werken."
Een klassiek zonnepaneel zet 18 tot 20 procent van de zonne-energie om in stroom. Als je met die stroom achteraf ook nog water moet splitsen in waterstof en zuurstof, dan gaat er heel wat energie verloren. Precies dat hebben de Leuvense ingenieurs opgelost door een zonnepaneel te ontwerpen dat rechtstreeks waterstof maakt. Met hun paneel (1,6 m²) wordt 15 procent van het zonlicht rechtstreeks omgezet in waterstofgas. Dat is een wereldrecord.
Waterstof uit hernieuwbare energie (groene waterstof) is al jaren een belofte op de energiemarkt. Maar tot een echte doorbraak is het nog niet gekomen. Waterstof zou nog steeds duur en omslachtig zijn om te maken en te stockeren. Vandaag wordt het merendeel van de waterstof geproduceerd met behulp van olie en gas. Grijze waterstof dus, veel winst voor het klimaat of het milieu maak je daar niet mee. Maar daar komt volgens de onderzoekers in Leuven verandering in.
Vorige week liet autobouwer Toyota weten dat het met een prototype uit 2014 van het team van Martens waterstof wil produceren. Het gaat om een paneel van 10 vierkante centimeter dat op één dag 0,1 gram gas maakt.
Ondertussen zien we op de campus de meter gestaag klimmen. Ondanks de flauwe zon blijven de bubbels komen. “Over een heel jaar genomen produceert het paneel gemiddeld 250 liter per dag, dat is een wereldrecord” zegt onderzoeker Jan Rongé, “Met 20 van die panelen kan je een jaar zonder elektriciteit of gas van het net leven. Als je er nog eens 20 bijdoet kun je er ook een heel jaar met een auto op waterstof rijden.”
Een bijkomend voordeel van waterstof is dat het fossiele brandstof kan vervangen. Zowat 80 procent van onze energie komt van olie, gas of steenkool. Om de opwarming van de aarde aan te pakken is het noodzakelijk om die bronnen te vervangen, zegt Jan Rongé.
Maar waterstof is niet zonder risico’s. Het gas is net als de meeste brandstoffen licht ontvlambaar. Vooral in gesloten ruimtes kan dat gevaarlijk zijn. Tegelijk is het ook een zeer licht gas. Dat wil zeggen dat het -als het ontsnapt- meteen naar boven stijgt in plaats van boven de grond te blijven hangen. "Met waterstofgas zijn de risico’s op ongevallen niet groter dan met aardgas", stelt Rongé.
Het nieuwe prototype van het team van Johan Martens is klaar voor testen op het terrein. Voor het eerste project rijden we naar Oud-Heverlee, een landelijke gemeente in Vlaams-Brabant. In de straat van energiespecialist Leen Peeters hangt een elektriciteitskabel op leeftijd. Vroeger stonden hier maar enkele woningen, maar de laatste jaren hebben hier heel wat gezinnen bijgebouwd. Sommige bewoners rijden elektrisch. Met al dat extra verbruik willen de elektrische leidingen al eens sputteren.
Leen Peeters heeft een ingenieursbureau. Ze heeft haar huis ontworpen als een levend laboratorium voor energietoepassingen, een “living lab” waar ze verschillende technieken test, evalueert en verder uitwerkt. Het goed geïsoleerde huis draait voor een groot deel op zonnepanelen, een zonneboiler en een warmtepomp. Ze is niet aangesloten op het gasnet. Alleen in de wintermaanden gebruiken ze stroom van het net.
Binnenkort komen daar bij wijze van testcase 20 waterstofpanelen bij. Als het goed loopt dan worden er op een lapje grond in de straat nog méér waterstofpanelen gezet. Daar kunnen dan de 39 andere gezinnen in de straat mee gebruik van maken. De in de zomer geproduceerde waterstof wordt dan opgeslagen en omgezet naar elektriciteit en warmte in de winter.
Waterstof is makkelijker op te slaan dan stroom. Om stroom te bufferen heb je dure batterijen nodig die bovendien langzaam leeglopen. Het is dus geen goed plan om elektriciteit te bufferen van de zomer tot de winter. Met waterstof kan dat wel. De waterstof die in de zomer geproduceerd wordt, kan gebufferd worden in een ondergronds drukvat tot de winter. Een gezin zou ongeveer 4 kubieke meter opslag nodig hebben. Dat is de grootte van een klassieke stookolietank.
Voor Johan Martens is een proefproject als dat van Oud-Heverlee hét moment waar hij en zijn team jaren hebben naartoe gewerkt. “We wilden iets duurzaams ontwerpen dat betaalbaar is en overal kan worden ingezet. We werken met goedkope grondstoffen en we hebben geen edelmetalen of andere dure componenten nodig."
Wat de waterstofpanelen uiteindelijk gaan kosten, is nog niet bekend. De massaproductie daarvan moet nog beginnen. Maar volgens de onderzoekers zou het dus betaalbaar moeten worden. Met deze uitvinding kan de toekomst van groene energie er heel anders uitzien. De klemtoon zal veel minder liggen op grote productie-eenheden, maar op de combinatie met kleinere, lokale bronnen. Er zal ook minder energieverslindend transport van energie nodig zijn, of het nu om gas, olie of elektriciteit gaat. De onderzoekers zijn alvast optimistisch: "the sky is the limit".
Het is net zo explosief als benzine.quote:Op donderdag 28 februari 2019 08:37 schreef nanuk het volgende:
Het probleem met waterstof is dat het super explosief is en de moleculen zijn zo klein dat standaard drukvaten en leidingen toch lekken. Het heeft wel potentie denk ik maar je moet het gebruik van H2 ook weer niet te rooskleurig inschatten
Ach, rendabel...quote:Op donderdag 28 februari 2019 08:45 schreef MadJackthePirate het volgende:
Is toch mooi. Als het nou een bericht zou zijn in de trant van 'het is ze gelukt om een klein deel waterstof om te zetten' dan had ik ook getwijfeld. Maar dit is een bericht dat het ze is gelukt om het rendabel te maken. Zullen nog wel wat modificaties aan te pas komen en het zal niet overal voor geschikt zijn, maar het is een mooie ontwikkeling welke zeker toepassingen heeft over een tijd denk ik.
Die hebben de roti uitgevonden. Zeer groen, je eet gewoon je bestek op en je spijsverteringssysteem doet de rest.quote:Op donderdag 28 februari 2019 09:10 schreef HSG het volgende:
Mensen van kleur krijgen nooit de kans om iets uit te vinden.![]()
Dit is zo racistisch.
RACIST!quote:Op donderdag 28 februari 2019 09:15 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Die hebben de roti uitgevonden. Zeer groen, je eet gewoon je bestek op en je spijsverteringssysteem doet de rest.
Terug naar schoolquote:Op donderdag 28 februari 2019 08:44 schreef Nattekat het volgende:
Het is net zo explosief als benzine.
Het is geen van beiden explosief. Dus als er iemand terug naar school moet ben jij dat.quote:
Waterstof is wel degelijk explosief. Vooral als het onder hoge druk uit een tank komt is de concentratie bij de tankdop hoog genoeg voor een gigantische explosie.quote:Op donderdag 28 februari 2019 10:10 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Het is geen van beiden explosief. Dus als er iemand terug naar school moet ben jij dat.
Het is wel allebei ontvlambaar. En itt waterstof dat gewoon vervliegt als dit gebeurt, kan benzinedamp wel voor een explosie zorgen.
Dit verzin je. Waterstof ontvlamt niet zomaar, daar heb je nog altijd een vlam en zuurstof voor nodig. Zuurstof is er niet in een brandstoftank, en dat is ook praktisch onmogelijk met dank aan F1-technologie. Als er dan toch een lek is zorgt de hoge druk ervoor dat eventuele vlammen die er zijn nooit in de tank zelf komen en zelfs gedoofd kunnen worden (denk aan kaars). In het ergste geval heb je een vette fakkel (Waterstof stijgt direct op).quote:Op donderdag 28 februari 2019 10:17 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Waterstof is wel degelijk explosief. Vooral als het onder hoge druk uit een tank komt is de concentratie bij de tankdop hoog genoeg voor een gigantische explosie.
Via een omweg kwam ik ongeveer op dezelfde conclusiequote:Op donderdag 28 februari 2019 10:59 schreef Fer het volgende:
Het proces is 15% efficiënt, dat valt nog wel tegen.
Zonnepanelen kunnen 20% omzetten in stroom, als je daarvan met electrolyse waterstof maakt, haal je 70%. Dat is dus samen ook al bijna 14% efficiënt
En aan stroom hoef je geen geurstofje toe te voegen voor de veiligheid, je weet gewoon dat je de blootliggende draden niet moet aanrakenquote:Op donderdag 28 februari 2019 10:07 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Even op een bierviltje:
250 liter waterstof klinkt nog best veel maar waterstof heeft een dichtheid van slechts 0,08988 gram/liter.
Dat is dus 22,47 gram waterstof per dag.
Praktijkverbruik van een Toyota Mirai is 92km op 1 kilo waterstof.
Met de maximale opbrengst van 1 zo'n paneel van 1 zonnige dag kan je dus 2 kilometer rijden...
Op de gemiddelde opbrengst van een 300Wp zonnepaneel kan je 4km rijden (0,8kWh) in een Tesla.
Rendement van elektrolyse ligt op zo'n 75%... dan zou ik zeggen, met gewone zonnepanelen waterstof maken dan zit je op nagenoeg hetzelfde rendement.
het draait in dit geval niet zo zeer om de rendementen en kosten van puur de panelen denk ik.quote:Op donderdag 28 februari 2019 10:59 schreef Fer het volgende:
Het proces is 15% efficiënt, dat valt nog wel tegen.
Zonnepanelen kunnen 20% omzetten in stroom, als je daarvan met electrolyse waterstof maakt, haal je 70%. Dat is dus samen ook al bijna 14% efficiënt
Ik heb het dan ook over situaties waarin je een lek in de tank hebt.quote:Op donderdag 28 februari 2019 10:44 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dit verzin je. Waterstof ontvlamt niet zomaar, daar heb je nog altijd een vlam en zuurstof voor nodig.
Eh nee. Waterstof uit een lekkende tank is extreem ontvlambaar en als het af gaan dan is dat hetzelfde als een bom die af gaat.quote:Zuurstof is er niet in een brandstoftank, en dat is ook praktisch onmogelijk met dank aan F1-technologie. Als er dan toch een lek is zorgt de hoge druk ervoor dat eventuele vlammen die er zijn nooit in de tank zelf komen en zelfs gedoofd kunnen worden (denk aan kaars).
Er zijn gecontroleerde lekkage systemen waarmee je dat effect kan bereiken maar bij een ongecontroleerd lek zijn de gevolgen niet te voorspellen.quote:In het ergste geval heb je een vette fakkel (Waterstof stijgt direct op).
quote:Die statische elektriciteit is al helemaal onzin, daar is zelfs een tegenvoorbeeld van in de vorm van een bepaald luchtschip.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_safetyquote:"Hydrogen-air mixtures can ignite with very low energy input, 1/10 that required igniting a gasoline-air mixture. For reference, an invisible spark or a static spark from a person can cause ignition."
Jij liegt hier. Niet ik.quote:Ik vind het best om hierover een discussie te voeren, maar kom dan op z'n minst met feiten aan. Kernenergie is op deze manier ook al helemaal kapotgelobbied door dit soort leugens.
Waterstof warmt op wanneer er een drukval plaatsvind. Dus kan spontaan ontbranden door de hitte die vrijkomt bij deze drukval. Kans is niet zo groot, maar kan wel.quote:Op donderdag 28 februari 2019 10:44 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dit verzin je. Waterstof ontvlamt niet zomaar, daar heb je nog altijd een vlam en zuurstof voor nodig
Waterstof zal bijna altijd ontbranden als het wordt blootgesteld aan een ontsteking plus zuurstof. Een explosie heb je hele specifieke omstandigheden voor nodig die niet eens makkelijk na te bootsen zijn in een gecontroleerde omgeving. Het is gewoon bangmakerij.quote:Op donderdag 28 februari 2019 11:56 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
Waterstof warmt op wanneer er een drukval plaatsvind. Dus kan spontaan ontbranden door de hitte die vrijkomt bij deze drukval. Kans is niet zo groot, maar kan wel.
Statische elektriciteit tijdens een lek kan wel een probleem zijn doordat stofdeeltjes in de lucht opladen door de stroming van het lek.
Geef me één wetenschappelijk onderbouwde bron waarin staat dat waterstof een explosief is.quote:Op donderdag 28 februari 2019 11:48 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik heb het dan ook over situaties waarin je een lek in de tank hebt.
[..]
Eh nee. Waterstof uit een lekkende tank is extreem ontvlambaar en als het af gaan dan is dat hetzelfde als een bom die af gaat.
[..]
Er zijn gecontroleerde lekkage systemen waarmee je dat effect kan bereiken maar bij een ongecontroleerd lek zijn de gevolgen niet te voorspellen.
[..]
[..]
https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_safety
[..]
Jij liegt hier. Niet ik.
https://en.wikipedia.org/wiki/Chemical_explosivequote:Op donderdag 28 februari 2019 12:33 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Geef me één wetenschappelijk onderbouwde bron waarin staat dat waterstof een explosief is.
Zelfs jouw bron hier zegt er helemaal niks over.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |