abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_185157648
Vraagje

Een CAO verhoging staat dit normaliter los van een eventuele verhoging nav een beoordelingsgesprek?

Achtergrond voor de nieuwsgierigen:
Goede beoordeling gehad, gehoord welke verhoging daar aan vast zit.

Nu zijn de cao onderhandelingen rond en is er een akkoord bereikt over de salarissen van 2019 en 2020 waar een percentage aan hangt.

Hangen die cao wijzigingen samen met je eventuele beoordeling?
pi_185157777
quote:
1s.gif Op donderdag 21 februari 2019 21:34 schreef Lingue het volgende:
Vraagje

Een CAO verhoging staat dit normaliter los van een eventuele verhoging nav een beoordelingsgesprek?

Nu zijn de cao onderhandelingen rond en is er een akkoord bereikt over de salarissen van 2019 en 2020 waar een percentage aan hangt.

Waar ik werk hangt dat niet samen. Het percentage wat er bij komt in de cao komt dan altijd nog weer bovenop je salaris na beoordeling.
pi_185157884
quote:
1s.gif Op donderdag 21 februari 2019 21:37 schreef silliegirl het volgende:

[..]

Waar ik werk hangt dat niet samen. Het percentage wat er bij komt in de cao komt dan altijd nog weer bovenop je salaris na beoordeling.
Dat idee had ik altijd ook. Maar nu lijkt het niet zo te zijn.
Vandaar mijn vraag of ik het misschien verkeerd zie....
pi_185157998
Normaliter is dat niet hetzelfde nee. In de CAO kan de salarisverhoging na een beoordelingsgesprek ook specifiek worden benoemd met een percentage. Dat staat dan altijd apart van de algehele CAO-verhoging.
gr gr
pi_185158144
quote:
1s.gif Op donderdag 21 februari 2019 21:40 schreef Lingue het volgende:

[..]

Dat idee had ik altijd ook. Maar nu lijkt het niet zo te zijn.
Vandaar mijn vraag of ik het misschien verkeerd zie....
Nouja, in mijn geval zijn alle salarissen in de cao vastgelegd. Na een goede beoordeling ga je dan een x aantal treden in de schaal omhoog. Als de bedragen in de cao wijzigen, blijft de trede en schaal wel gelijk, maar verandert het bedrag wat daarbij hoort door de percentuele stijging. Logisch dat je dus die stijging dan krijgt.

Als je natuurlijk een salaris onderhandelt wat al buiten de in de cao genoemde bedragen valt wordt het wellicht een ander verhaal..
  donderdag 21 februari 2019 @ 21:50:23 #6
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_185158265
Je kan het beste even je CAO doorlezen. Bij mij is er een verhoging voor iedereen ter conpensatie van de inflatie en daarnaast een eventuele verhoging obv je beoordeling. Die laatste geldt ook voor salarissen buiten de CAO.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_185158487
Het rare is... officieel heb ik geen cao maar ze willen mee met de afspraken vd cao van een andere bv zoals staat opgeschreven.

Daarnaast valt mijn loon wel al buiten de loonschaal. Maakt dat nog wat uit.

Even wat getallen...
Beoordelingsverhoging is 3%
Cao salarisverhoging is 4%

Nu willen ze de 3% terugdraaien en 4% geven want daar is een ovk voor van onze andere bv die ze willen opvolgen.
pi_185158762
Ze zullen het vast goed bedoelen maar ze vertellen het een beetje apart.

Maar wel raar dat er dan geen beoordelingsverhoging is...
pi_185163172
quote:
1s.gif Op donderdag 21 februari 2019 21:56 schreef Lingue het volgende:
Het rare is... officieel heb ik geen cao maar ze willen mee met de afspraken vd cao van een andere bv zoals staat opgeschreven.

Even wat getallen...

Nu willen ze de 3% terugdraaien en 4% geven want daar is een ovk voor van onze andere bv die ze willen opvolgen.
Ik snap dat zij dat willen. Eerst 3 en dan 4 (of omgekeerd) heeft jouw voorkeur. Dat lijkt mij ook logisch. Maar is de cao wel van toepassing verklaard?

[ Bericht 1% gewijzigd door baskick op 22-02-2019 08:23:57 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  vrijdag 22 februari 2019 @ 07:36:00 #10
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_185163822
Als je al buiten de loonschaal valt denk ik dat dit wel kan... want alleen de schaal is cao technisch verhoogt en niet wat daarbuiten zit
Op donderdag 23 mei 2024 23:36 schreef DerRabbit het volgende: Ja oké, daar heb je gelijk in.
pi_185164199
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 februari 2019 07:36 schreef Mickytjuh het volgende:
Als je al buiten de loonschaal valt denk ik dat dit wel kan... want alleen de schaal is cao technisch verhoogt en niet wat daarbuiten zit
Afhankelijk van hoe de verhoging geformuleerd is, zou dit ook waar kunnen zijn, ja :Y
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  vrijdag 22 februari 2019 @ 09:09:39 #12
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_185164684
Als ze jou 3% beloven nav een beoordeling, en de CAO geeft 4% algemene verhoging is dat 3+4

Als ze jou 3% beloven nav een beoordeling, en de CAO zegt 'beoordeling X = niet 3 maar 4%, dan gaat je 3 naar 4%

Als ze jou 3% beloven nav een beoordeling als voorschot op een CAO verhoging van X (nog niet bekend), dan gaat je 3% naar 4%

Dus hoe is het beloofd en opgeschreven.
Dum de dum
  vrijdag 22 februari 2019 @ 09:45:51 #13
286575 Roces18
Chef de party
pi_185165203
cao verhoging vind ik niets meer dan inflatie compensatie.

tredes en salarisverhoging obv functioneringsgesprekken staan hier los van
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_185166894
Er is op papier:
Je beoordeling is goed. We bevestigen hier onder de arbeidsvoorwaarden per 1 jan 2019 die voor mij van toepassing zijn. (Dit is die 3%)

Nu werd er gecommuniceerd:
Nieuw cao akkoord bereikt voor 4% verhoging voor salarissen. Per 1 februari.
Wij hebben geen cao maar willen dit oom opvolgen. 3% wordt teruggedraaid en per feb wordt 4% toegepast.

Niets anders beschreven.
pi_185167092
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 februari 2019 11:09 schreef Lingue het volgende:
Er is op papier:
Je beoordeling is goed. We bevestigen hier onder de arbeidsvoorwaarden per 1 jan 2019 die voor mij van toepassing zijn. (Dit is die 3%)

Wij hebben geen cao maar willen dit oom opvolgen. 3% wordt teruggedraaid en per feb wordt 4% toegepast.

Niets anders beschreven.
Dan zou ik zeggen voor jou dus 3 per januari en nog eens 4 per februari.
  vrijdag 22 februari 2019 @ 11:21:33 #16
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_185167126
quote:
Er is op papier:

Niets anders beschreven.
Dan zou ik zeggen dat je 3 + 4% behoort te krijgen. Lid van de bond?

Welke CAO ?
Dum de dum
pi_185167367
Dat zou ik ook gezegd hebben.

Ik weet alleen niet of ik zin heb in discussie op kantoor. Terwijl ik ook druk bezig ben om een nieuwe baan te zoeken.
Juist dan misschien een reden om poot stijf te houden maar zonde van de energie.

Raar is het wel. En netjes is anders. En regels zouden regels moeten zijn

Het is vooral raar dat eigenlijk je soort beoordeling dus ook niet meer uitmaakt voor een salarisverhoging.
pi_185167436
Waar staat dat deze cao voor jou gevolgd wordt?
In je contract? In een mail?
dag
  Forum Admin vrijdag 22 februari 2019 @ 11:55:04 #19
1025 crew  Armani XL
Whatever...
pi_185167914
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 februari 2019 11:20 schreef baskick het volgende:

[..]

Dan zou ik zeggen voor jou dus 3 per januari en nog eens 4 per februari.
Grappig, ik lees letterlijk dat de 3% wordt teruggedraaid en dat het 4% wordt.
Don't be surprised what the night brings.
When you search the dark, you get dark things.
Wat wij kijken
pi_185167988
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2019 11:36 schreef Peter het volgende:
Waar staat dat deze cao voor jou gevolgd wordt?
In je contract? In een mail?
Mail
pi_185169294
quote:
3s.gif Op vrijdag 22 februari 2019 11:55 schreef Armani XL het volgende:

[..]

Ja, dat lees ik ook. Dat is kennelijk de bedoeling van TS' werkgever. Maar ik zou niet weten waarom dat legitiem is. De individuele prestatiebeoordeling die TS is toegezegd is 3 procent, de collectieve beoordeling die aan alle collega's wordt toegekend is 4 procent. Waarom zou de werkgever de individuele toezegging terug mogen draaien en inruilen voor een collectieve, die niets per het presteren van TS te maken heeft? Met andere woorden, waarom zou TS geen recht hebben op beide verhogingen?
  Forum Admin vrijdag 22 februari 2019 @ 13:22:19 #22
1025 crew  Armani XL
Whatever...
pi_185169644
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 februari 2019 13:08 schreef baskick het volgende:

[..]

Ja, dat lees ik ook. Dat is kennelijk de bedoeling van TS' werkgever. Maar ik zou niet weten waarom dat legitiem is. De individuele prestatiebeoordeling die TS is toegezegd is 3 procent, de collectieve beoordeling die aan alle collega's wordt toegekend is 4 procent. Waarom zou de werkgever de individuele toezegging terug mogen draaien en inruilen voor een collectieve, die niets per het presteren van TS te maken heeft? Met andere woorden, waarom zou TS geen recht hebben op beide verhogingen?
Wat ik uit het verhaal van TS opmaak is dat het bedrijf voorheen geen CAO volgde.

De werkgever wilde zelf een verhoging geven van 3%. Nu heeft het bedrijf besloten een CAO te volgen waar 4% in staat en dus krijgt TS in plaats van 3% nu de 4%.
Wat wij kijken
pi_185170672
quote:
3s.gif Op vrijdag 22 februari 2019 13:22 schreef Armani XL het volgende:

[..]

Wat ik uit het verhaal van TS opmaak is dat het bedrijf voorheen geen CAO volgde.

De werkgever wilde zelf een verhoging geven van 3%. Nu heeft het bedrijf besloten een CAO te volgen waar 4% in staat en dus krijgt TS in plaats van 3% nu de 4%.
Maar het zijn twee verschillende verhogingen, een individuele op basis van presenteren, de ander collectief (kennelijk om marktconform te gaan of blijven betalen). Waarom zou die tweede de eerste vervangen - dat is mij niet duidelijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door baskick op 22-02-2019 14:08:38 ]
pi_185170751
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 februari 2019 11:20 schreef baskick het volgende:

[..]

Dan zou ik zeggen voor jou dus 3% per januari en nog eens 4% per februari.
Dit lijkt mij ook, ja.
  Forum Admin vrijdag 22 februari 2019 @ 14:32:43 #25
1025 crew  Armani XL
Whatever...
pi_185171580
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 februari 2019 13:55 schreef baskick het volgende:

[..]

Maar het zijn twee verschillende verhogingen, een individuele op basis van presenteren, de ander collectief (kennelijk om marktconform te gaan of blijven betalen). Waarom zou die tweede de eerste vervangen - dat is mij niet duidelijk.
Dat is net hoe je het leest.

quote:
Ik zie hier niet staan dat hij een verhoging krijgt omdat hij een goede beoordeling heeft gekregen. Zolang wij de volledige tekst niet weten is dat gissen.

Laat ik het anders stellen, heeft iedereen in het bedrijf 3% gekregen of alleen TS?
Wat wij kijken
pi_185171899
quote:
3s.gif Op vrijdag 22 februari 2019 14:32 schreef Armani XL het volgende:

[..]

Dat is net hoe je het leest.

[..]

Ik zie hier niet staan dat hij een verhoging krijgt omdat hij een goede beoordeling heeft gekregen. Zolang wij de volledige tekst niet weten is dat gissen.

Laat ik het anders stellen, heeft iedereen in het bedrijf 3% gekregen of alleen TS?
Het verband tussen de beoordeling en de verhoging van 3 procent nam ik aan op basis van het volgende:

quote:
Beoordelingsgesprek lijkt me individueel.

En dit:
quote:
Goede beoordeling gehad, gehoord welke verhoging daar aan vast zit
Suggereert m.i. een verband.

Zelfs als (bij toeval) iedereen een 'goed' beoordeling - met de bijbehorende verhoging - had gekregen, dan nog was die individueel toegekend, me dunkt.
  vrijdag 22 februari 2019 @ 14:53:23 #27
277627 Seven.
We are Borg.
pi_185172052
quote:
1s.gif Op donderdag 21 februari 2019 21:34 schreef Lingue het volgende:
Vraagje

Bij ons niet. Oftewel, ik krijg de indexatie vanuit de CAO en in aanvulling daarop, krijgen we een prestatieverhoging.

Maar hou er rekening mee, dit kan bij jullie anders liggen. Als de werkgever met de werknemers afspreekt dat het performance verhoging inclusief indexatie is, dan heb je alweer een ander verhaal.
Resistance is futile.
  vrijdag 22 februari 2019 @ 14:54:48 #28
277627 Seven.
We are Borg.
pi_185172089
quote:
1s.gif Op donderdag 21 februari 2019 21:56 schreef Lingue het volgende:

Even wat getallen...

CAO volgend, dat is vrij normaal. Zo werken wij ook. En toevallig speelt bij ons deze discussie ook. Wat is een OVK? :@
Resistance is futile.
  vrijdag 22 februari 2019 @ 14:56:42 #29
277627 Seven.
We are Borg.
pi_185172146
quote:
3s.gif Op vrijdag 22 februari 2019 11:55 schreef Armani XL het volgende:

[..]

Dat lees ik ook, en dat is precies de aanvliegroute die mijn werkgever wil toepassen.
Resistance is futile.
  vrijdag 22 februari 2019 @ 14:58:37 #30
277627 Seven.
We are Borg.
pi_185172201
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 februari 2019 13:55 schreef baskick het volgende:

[..]

Omdat de stijging niet te verantwoorden is in het budget misschien? Loonkosten zijn doorgaans een enorme kostenpost, een procentuele stijging van 7% in plaats van 4% is mogelijk financiëel geen optie voor deze werkgever.

[ Bericht 0% gewijzigd door Seven. op 22-02-2019 15:19:55 ]
Resistance is futile.
  vrijdag 22 februari 2019 @ 15:00:53 #31
277627 Seven.
We are Borg.
pi_185172275
TS, hebben jullie een ondernemingsraad?
Resistance is futile.
pi_185172731
quote:
2s.gif Op vrijdag 22 februari 2019 14:58 schreef Seven. het volgende:

[..]

Omdat de stijging niet te verantwoorden is in het budget misschien? Loonkosten zijn doorgaans een enorme kostenpost, een procentuele stijging van 4% in plaats van 7% is mogelijk financiëel geen optie voor deze werkgever.
Ik snap het belang voor de werkgever wel, uiteraard, maar afhankelijk van de exact gemaakte afspraken, had hij dat eerder moeten bedenken. Gedane toezeggingen terugdraaien is niet chic, zeg maar.

Oh en de percentages in je post staan denk ik verkeerd om...
  vrijdag 22 februari 2019 @ 15:19:36 #33
277627 Seven.
We are Borg.
pi_185172821
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 februari 2019 15:15 schreef baskick het volgende:

[..]

Ik snap het belang voor de werkgever wel, uiteraard, maar afhankelijk van de exact gemaakte afspraken, had hij dat eerder moeten bedenken. Gedane toezeggingen terugdraaien is niet chic, zeg maar.

Oh en de percentages in je post staan denk ik verkeerd om...
Oh ja :+ je hebt gelijk.

De werkgever is natuurlijk afhankelijk van de CAO onderhandelingen, waarop zij zelf weinig invloed kunnen uitoefenen.
Resistance is futile.
pi_185173408
quote:
2s.gif Op vrijdag 22 februari 2019 15:19 schreef Seven. het volgende:

[..]

Oh ja :+ je hebt gelijk.

De werkgever is natuurlijk afhankelijk van de CAO onderhandelingen, waarop zij zelf weinig invloed kunnen uitoefenen.
Klopt, maar dat is een keuze. Als ze TS een individuele verhoging toekennen terwijl ze weten of kunnen weten dat er nog een cao-verhoging aan kan komen, die ze gaan volgen, dan is dat toch het risico van werkgever.

Disclaimer: aannemende dat die 3 procent dus een individuele verhoging op basis van presteren is (zoals ik het lees wel) en die 4 procent een collectieve verhoging (zeker, want cao-verhoging)
  vrijdag 22 februari 2019 @ 16:03:39 #35
277627 Seven.
We are Borg.
pi_185173691
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 februari 2019 15:48 schreef baskick het volgende:

[..]

Klopt, maar dat is een keuze. Als ze TS een individuele verhoging toekennen terwijl ze weten of kunnen weten dat er nog een cao-verhoging aan kan komen, die ze gaan volgen, dan is dat toch het risico van werkgever.

Disclaimer: aannemende dat die 3 procent dus een individuele verhoging op basis van presteren is (zoals ik het lees wel) en die 4 procent een collectieve verhoging (zeker, want cao-verhoging)
Klopt, maar ze kunnen er ook voor kiezen om de CAO niet meer te volgen natuurlijk en alleen de performance verhoging toe te passen. Geen CAO risico's meer, weg zekerheid voor de werknemers.
Resistance is futile.
pi_185173853
quote:
2s.gif Op vrijdag 22 februari 2019 16:03 schreef Seven. het volgende:

[..]

Klopt, maar ze kunnen er ook voor kiezen om de CAO niet meer te volgen natuurlijk en alleen de performance verhoging toe te passen. Geen CAO risico's meer, weg zekerheid voor de werknemers.
Voor de toekomst wellicht, maar voor nu niet. En ook niet als in de arbeidsovereenkomst overeengekomen is dat de cao (voor waar het salaris ontwikkeling betreft) een specifieke cao volgt (tenzij wijzigingsbeding en dan nog niet zomaar).
pi_185175964
Even kort:

eerste verhoging betreft beoordelingsverhoging zoals gecommuniceerd naar mij als medewerker. Maar achteraf blijkt/lijkt dit een CAO verhoging.

Beoordelingssysteem is 1-5.
Mensen met score 3-5 zijn beoordeeld op 4% verhoging
Mensen met score 1-2 zijn beoordeeld op 1% verhoging

Beiden worden nu gecorrigeerd ivm het mee willen volgen van de cao wijziging salaris van andere BV's van de groep.

Er is dus verkeerd gecommuniceerd over de verhoging van Januari wat een beoordelingsverhoging zou zijn (zo gecommuniceerd) en nu dus een CAO verhoging (cao opvolging van de andere BV want zelf geen CAO).
En er is dus geen beoordelingsverhoging lijkt nu achteraf. Wat ook weer raar is want wat houdt die beoordelingscyclus dan nog in behalve dossieropbouw als je onder presteert.
pi_185176319
ik heb bij een bedrijf gewerkt waarbij de CAO stijging van de salarisstijging bij de beoordeling werd afgetrokken. Ik heb daar dan ook niet lang gewerkt.... Ik ga toch niet akkoord met minder dan 5% stijging per jaar..... :?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_185178880
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2019 17:58 schreef Lingue het volgende:
Even kort:

eerste verhoging betreft beoordelingsverhoging zoals gecommuniceerd naar mij als medewerker. Maar achteraf blijkt/lijkt dit een CAO verhoging.

Beiden worden nu gecorrigeerd ivm het mee willen volgen van de cao wijziging salaris van andere BV's van de groep.

Er is dus verkeerd gecommuniceerd over de verhoging van Januari wat een beoordelingsverhoging zou zijn (zo gecommuniceerd) en nu dus een CAO verhoging (cao opvolging van de andere BV want zelf geen CAO).
En er is dus geen beoordelingsverhoging lijkt nu achteraf. Wat ook weer raar is want wat houdt die beoordelingscyclus dan nog in behalve dossieropbouw als je onder presteert.
Hebben jullie een OR en is die akkoord met zo'n vreemde manier van beoordelen?
Klinkt nu alsof ze terugkomen op hun eerdere besluit. En dat is vreemd.
dag
pi_185179323
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2019 20:20 schreef Peter het volgende:

[..]

Hebben jullie een OR en is die akkoord met zo'n vreemde manier van beoordelen?
Klinkt nu alsof ze terugkomen op hun eerdere besluit. En dat is vreemd.
Ja hebben we. En misschien ga ik die in een onofficieel gesprek wel even om een mening vragen.

Maar ik weet ff niet of ik zin heb in deze discussie. Wat ga ik ermee winnen? Gezeik met mn werkgever en netjes in gesprek gaan zal uiteindelijk ook resulteren in aanhoren dat ze het fout gedaan hebben. Iets opleveren zal het toch niet.
Er gaat wel meer mis daar op de werkvloer...

Maar ben blij te lezen dat ik niet de enige ben die het raar vindt.
pi_185181822
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 februari 2019 20:31 schreef Lingue het volgende:

[..]

Ja hebben we. En misschien ga ik die in een onofficieel gesprek wel even om een mening vragen.

Maar ik weet ff niet of ik zin heb in deze discussie. Wat ga ik ermee winnen? Gezeik met mn werkgever en netjes in gesprek gaan zal uiteindelijk ook resulteren in aanhoren dat ze het fout gedaan hebben. Iets opleveren zal het toch niet.
Er gaat wel meer mis daar op de werkvloer...

Maar ben blij te lezen dat ik niet de enige ben die het raar vindt.
3% verhoging door je neus boren is nogal een bedrag de komende jaren..
dag
pi_185182413
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2019 21:41 schreef Peter het volgende:

[..]

3% verhoging door je neus boren is nogal een bedrag de komende jaren..
Ja dat snap ik. Maar de kans dat ik dat ga krijgen (4+3%) is niet zo groot. En om dan een goede verstandhouding op t spel te zetten terwijl ik toch al op zoek ben naar iets anders.
pi_185185660
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 februari 2019 21:57 schreef Lingue het volgende:

[..]

Ja dat snap ik. Maar de kans dat ik dat ga krijgen (4+3%) is niet zo groot. En om dan een goede verstandhouding op t spel te zetten terwijl ik toch al op zoek ben naar iets anders.
Waarom dat laten schieten als je toch verder aan het kijken bent?
Salaris is zakelijk..
Maar goed, je moet vooral doen waar jij je prettig bij (blijft) voelen
dag
pi_185187291
quote:
Even kort:

Dat lijkt me wat aan de late kant :')

quote:

[..]

Waarom is die kans niet zo groot? Dat hebben ze toch schriftelijk laten weten? Ik zou ervoor gaan. Het is puur zakelijk. En wie weet hoe lang het eventueel nog duurt voor je een nieuwe baan hebt.
  zaterdag 23 februari 2019 @ 08:50:24 #45
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_185188048
Nou weet je, ook al vermoed je dat het niet gaat lukken, je mag er altijd naar vragen.

Zet voor jezelf op papier wat je nu echt kwijt wil, wat je van ze wil weten én waarom je het niet vind kloppen.

Je hoeft het gesprek niet vervelend te laten voelen om toch je punt te maken.
Op donderdag 23 mei 2024 23:36 schreef DerRabbit het volgende: Ja oké, daar heb je gelijk in.
pi_185188076
quote:

[..]

Je kan altijd vragen wat je zou moeten doen om voor een extra salarisverhoging in aanmerking te komen. En dan met die feedback aan de slag gaan.
En als ze geen verbeterpunten kunnen noemen is het natuurlijk raar als ze die verhoging niet direct geven :P
pi_185188310
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 februari 2019 08:54 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Je kan altijd vragen wat je zou moeten doen om voor een extra salarisverhoging in aanmerking te komen. En dan met die feedback aan de slag gaan.
En als ze geen verbeterpunten kunnen noemen is het natuurlijk raar als ze die verhoging niet direct geven :P
Hoezo extra verhoging, TS heeft er net twee toegezegd gekregen.
  zaterdag 23 februari 2019 @ 09:29:41 #48
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_185188360
Dus als je geen beoordeling had gehad die die 3% extra waard was dan had je per februari ook 4% extra gehad?
Wat een droeftoeters dat door de neus te boren.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 23 februari 2019 @ 09:38:42 #49
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_185188479
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 februari 2019 09:29 schreef Leandra het volgende:
Dus als je geen beoordeling had gehad die die 3% extra waard was dan had je per februari ook 4% extra gehad?
Wat een droeftoeters dat door de neus te boren.
dat is maar de vraag omdat hij buiten de cao schaal valt.
  zaterdag 23 februari 2019 @ 09:41:37 #50
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_185188527
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 februari 2019 09:38 schreef Mickytjuh het volgende:

[..]

Dat valt het hele bedrijf sowieso, ze volgen alleen eem ander bedrijf.

Lijkt me sterk dat TS als enige haar 4% verhoging niet zou hebben gekregen als ze geen goede beoordeling had gehad.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_185188548
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 februari 2019 09:38 schreef Mickytjuh het volgende:

[..]

Idd In veel cao's krijg je als je aan de top van functieschaal zit wel een beoordeling, maar ondanks uitstekende prestaties geen salarisverhogingen buiten de cao verhogingen.
  zaterdag 23 februari 2019 @ 09:46:02 #52
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_185188595
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 februari 2019 09:42 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Idd In veel cao's krijg je als je aan de top van functieschaal zit wel een beoordeling, maar ondanks uitstekende prestaties geen salarisverhogingen buiten de cao verhogingen.
Dan hadden ze die niet toe moeten zeggen.
Die 3% was vanwege de beoordeling, en kwam ook voor het CAO-akkoord.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_185188678
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 februari 2019 09:46 schreef Leandra het volgende:

[..]

Precies _O_
pi_185188703
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 februari 2019 09:41 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat valt het hele bedrijf sowieso, ze volgen alleen eem ander bedrijf.

Lijkt me sterk dat TS als enige haar 4% verhoging niet zou hebben gekregen als ze geen goede beoordeling had gehad.
De mensen die niet goed zijn beoordeeld krijgen ook die 1% extra boven op hun beoordeling erbij.

Ik ga dus van 3 naar 4. En mensen met een mindere beoordeling van 1 naar 2.
pi_185188740
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 februari 2019 09:55 schreef Lingue het volgende:

[..]

De mensen die niet goed zijn beoordeeld krijgen ook die 1% extra boven op hun beoordeling erbij.

Dan is het dus niet echt een cao verhoging, maar meer een aangepaste slecht uitgevoerde inflatiecorrectie. immers waarom zou je slecht beoordeelde mensen een procent geven?

Er is nu dus niet zozeer sprake dat je een tweede keer 4% kreeg, omdat in die cao iedereen 4% kreeg. Maar dat je 3 en 1% krijgt
  zaterdag 23 februari 2019 @ 10:06:38 #56
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_185188863
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 februari 2019 09:55 schreef Lingue het volgende:

[..]

Ah, de 4% van de CAO wordt dus niet gevolgd?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_185188882
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 februari 2019 10:06 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ah, de 4% van de CAO wordt dus niet gevolgd?
Jawel, maar werkgever van TS wil die in plaats van een individueel toegezegde prestatieverhoging doorvoeren.

quote:
1s.gif Op zaterdag 23 februari 2019 09:58 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Dan is het dus niet echt een cao verhoging, maar meer een aangepaste slecht uitgevoerde inflatiecorrectie. immers waarom zou je slecht beoordeelde mensen een procent geven?

Er is nu dus niet zozeer sprake dat je een tweede keer 4% kreeg, omdat in die cao iedereen 4% kreeg. Maar dat je 3 en 1% krijgt
Niet alle bedrijven geven bij een slechte beoordeling géén verhoging.
pi_185188896
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 februari 2019 10:08 schreef baskick het volgende:

[..]

Mweh. Lekker motiverend 😅
pi_185189134
quote:

[..]

Jawel, maar werkgever van TS wil die in plaats van een individueel toegezegde prestatieverhoging doorvoeren.

[..]

Dat idd.
pi_185189252
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 februari 2019 10:10 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Tja, elk jaar een procentje erbij motiveert mij niet, hoor. Maar verder zijn we het denk ik eens dat op (bijvoorbeeld) een vijfpuntsschaal meer gedifferentieerd kan worden, waarbij de allerslechtste géén verhoging heeft (en de middelste de norm zou moeten zijn).
pi_185189676
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 februari 2019 10:35 schreef baskick het volgende:

[..]

Tja, elk jaar een procentje erbij motiveert mij niet, hoor. Maar verder zijn we het denk ik eens dat op (bijvoorbeeld) een vijfpuntsschaal meer gedifferentieerd kan worden, waarbij de allerslechtste géén verhoging heeft (en de middelste de norm zou moeten zijn).
Ja daar gaan wij het zeker over eens worden. Maar het motiverend bedoelde ik, als ts goed functioneert en dan 3% krijgt en iemand die niet functioneert 1%... Dan is gemiddeld functioneren 2%. Dat zijn nu niet direct de verschillen waar je direct echt een stap harder voor gaat zetten imho.
  zaterdag 23 februari 2019 @ 11:12:54 #62
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_185189745
quote:

[..]

welkom in het onderwijs
pi_185189844
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 februari 2019 11:06 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Ja daar gaan wij het zeker over eens worden. Maar het motiverend bedoelde ik, als ts goed functioneert en dan 3% krijgt en iemand die niet functioneert 1%... Dan is gemiddeld functioneren 2%. Dat zijn nu niet direct de verschillen waar je direct echt een stap harder voor gaat zetten imho.
Tja, ik zou zeggen dat iemand met de laagste score 0% individuele verhoging krijgt en dat elke score een eigen percentage heeft. In geval van TS is iedereen op de norm, erboven en ruim erboven op 1 hoop. Dat motiveert inderdaad niet om er een stapje bij te doen:

quote:
  zaterdag 23 februari 2019 @ 11:25:00 #64
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_185189942
quote:

[..]

Maar niet voor iedereen dus....
Want wie 1 procent verhoging heeft toegezegd gekregen krijgt door het CAO-verhaal nu 2%.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zaterdag 23 februari 2019 @ 11:28:51 #65
277627 Seven.
We are Borg.
pi_185189993
quote:

[..]

Is bij ons ook.. mensen die niet goed genoeg presteren krijgen alsnog 0,5%.
Resistance is futile.
pi_185190026
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 februari 2019 11:25 schreef Leandra het volgende:

[..]

Maar niet voor iedereen dus....
Want wie 1 procent verhoging heeft toegezegd gekregen krijgt door het CAO-verhaal nu 2%.
Dat is vreemd, ja, want werkgever gaf aan de cao-stijging van 4 procent te volgen. Ze proberen misschien een mix up te maken van de individueel toegezegde prestatieverhoging van 3 procent (afhankelijk van score, wel voor TS) en de cao-stijging van 4 procent en tellen dat verschil in procentpunt op bij de lui met een matige individuele verhoging, waardoor die van 1 naar 2 stijgt.

TS, toevallig geen rechtsbijstandverzekering die dit dekt?

[ Bericht 3% gewijzigd door baskick op 23-02-2019 12:06:41 ]
pi_185190511
quote:

[..]

Ik begrijp het niet. Dus het bedrijf volgt wel de CAO, maar niet voor alle werknemers. Dat is toch de CAO niet-volgen?

Maar misschien is er spraakverwarring omdat TS kleine stukjes tekst plaatst (wat logisch is) en context ontbreekt
pi_185190963
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 februari 2019 11:31 schreef baskick het volgende:

[..]

Dat is vreemd, ja, want werkgever gaf aan de cao-stijging van 4 procent te volgen. Ze proberen misschien een mix up te maken van de individueel toegezegde prestatieverhoging van 3 procent (afhankelijk van score, wel voor TS) en de cao-stijging van 4 procent en tellen dat verschil in procentpunt op bij de lui met een matige individuele verhoging, waardoor die van 1 naar 2 stijgt.

TS, toevallig geen rechtsbijstandverzekering die dit dekt?
Jawel.

Ik ga het wel op een nette manier uitzoeken. En kijken wat en hoe.
Zal het hier sowieso blijven updaten.

Ik zal straks nog even wat uitgebreider reageren als ik de laptop bij de hand heb.
pi_185192318
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 februari 2019 08:50 schreef Mickytjuh het volgende:
Nou weet je, ook al vermoed je dat het niet gaat lukken, je mag er altijd naar vragen.

Zet voor jezelf op papier wat je nu echt kwijt wil, wat je van ze wil weten én waarom je het niet vind kloppen.

Je hoeft het gesprek niet vervelend te laten voelen om toch je punt te maken.
Heb je wel een goed punt. Vragen/informeren kan nooit kwaad.
pi_185192376
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 februari 2019 09:46 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nou precies dit. En in mijn beoordelingsgesprek is niet eens iets genoemd dat er CAO onderhandelingen zijn die ze mogelijk willen opvolgen.
Bij een andere collega overigens weer wel. Dus tja... Wat er in een gesprek genoemd is, is natuurlijk weer lastig te bewijzen mocht ik dat willen.
pi_185195146
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 februari 2019 11:12 schreef Mickytjuh het volgende:

[..]

welkom in het onderwijs
Wat heeft het onderwijs hier mee van doen? Daar zijn überhaupt geen persoonlijke beoordelingen Bij mijn weten en zou een cursus individueel agenda beheer en betere beloning zijn
  zaterdag 23 februari 2019 @ 20:47:23 #72
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_185199863
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 februari 2019 17:13 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Wat heeft het onderwijs hier mee van doen? Daar zijn überhaupt geen persoonlijke beoordelingen Bij mijn weten en zou een cursus individueel agenda beheer en betere beloning zijn
we hebben toch echt wel beoordelingsgesprekken. En dat is toch echt wel individueel, inclusief 360 graden feedback en peer review.

Zelfs leerlingen krijgen de opdracht feedback lijsten in te vullen.
pi_185199951
quote:
18s.gif Op zaterdag 23 februari 2019 20:47 schreef Mickytjuh het volgende:

[..]

we hebben toch echt wel beoordelingsgesprekken. En dat is toch echt wel individueel, inclusief 360 graden feedback en peer review.

Zelfs leerlingen krijgen de opdracht feedback lijsten in te vullen.
Ja en daar hangt een loonsverhoging aan vast conform cao omdat? O ja, nee dat doet het niet. Je beoordeling is normaal, al die andere onzin lekker mee stoppen. Niemand zit er op te wachten en vergroot alleen maar de gevoelde werkdruk van docenten.
  zaterdag 23 februari 2019 @ 23:02:09 #74
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_185203505
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 februari 2019 20:51 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Ja en daar hangt een loonsverhoging aan vast conform cao omdat? O ja, nee dat doet het niet. Je beoordeling is normaal, al die andere onzin lekker mee stoppen. Niemand zit er op te wachten en vergroot alleen maar de gevoelde werkdruk van docenten.
ik denk dat ik jou verkeerd heb begrepen en jij mij.

Ik ging er van uit dat jij bedoelde dat het niet bepaald motiverend was als er geen negatieve en geen positieve gevolgen waren aan je mate van functioneren.

Daarom verwees ik naar het onderwijs, waar je nog zo hard je best kan doen maar er niet voor beloond wordt.
pi_185203990
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 februari 2019 23:02 schreef Mickytjuh het volgende:

[..]

ik denk dat ik jou verkeerd heb begrepen en jij mij.

Ik ging er van uit dat jij bedoelde dat het niet bepaald motiverend was als er geen negatieve en geen positieve gevolgen waren aan je mate van functioneren.

Daarom verwees ik naar het onderwijs, waar je nog zo hard je best kan doen maar er niet voor beloond wordt.
Net als andere cao banen waar je trede toch wel komt. Het ging mij er om dat als men wel belonen doet. Er dan geen "beloning" moet zijn voor mensen die het verneuken.
pi_185234299
Ik heb net met iemand van de or gesproken.

Het is zeg maar zo dat mensen die op een 3 zijn beoordeeld in principe 0% salarisverhoging krijgen. Maar de organisatie er rekening mee heeft gehouden dat er minimaal 3% aankomt vanuit de cao onderhandelingen. Dus daarom heb ik die gekregen. Nu blijkt er dus 4% uit te komen en daarom ga ik van 3 naar 4%.
Er is dus 0 prestatiebeloning als je gemiddeld presteert.

Het rare is wel dat mensen die 1 of 2 als beoordeling hebben gekregen dus niet de cao verhoging krijgen maar wel toch een kleine verhoging...

Blijft allemaal nog steeds wat wazig...
pi_185234922
Net zelfs bij hr geweest en die zeggen dat 2 gemiddeld is...
pi_185236212
Het is een vijfpuntsschaal. Is 1 de beste beoordeling of 5?

Hoe kan middelste uit een vijfpuntsschaal nou niet de norm zijn? En hoe kan HR nou zeggen dat een 2 gemiddeld is? Het gemiddelde van 1+2+3+4+5 is 3.

Ligt er niets vast over de individuele beoordelingmethodiek?
pi_185236386
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2019 15:01 schreef baskick het volgende:
Het is een vijfpuntsschaal. Is 1 de beste beoordeling of 5?

Hoe kan middelste uit een vijfpuntsschaal nou niet de norm zijn? En hoe kan HR nou zeggen dat een 2 gemiddeld is? Het gemiddelde van 1+2+3+4+5 is 3.

Ligt er niets vast over de individuele beoordelingmethodiek?
Ja ik stond er ook van te kijken....

Ja er ligt wel iets vast. Maar de percentages die daarin benoemd worden schijn je weer niet zomaar aan vast te kunnen houden....
pi_185237574
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2019 15:01 schreef baskick het volgende:
En hoe kan HR nou zeggen dat een 2 gemiddeld is? Het gemiddelde van 1+2+3+4+5 is 3.
Als de beoordelingen evenredig verdeeld zijn wel... voor hetzelfde geld krijgt 99% van de werknemers een 2 als beoordeling...
pi_185237666
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2019 16:29 schreef zatoichi het volgende:

[..]

Als de beoordelingen evenredig verdeeld zijn wel... voor hetzelfde geld krijgt 99% van de werknemers een 2 als beoordeling...
Fair enough. In mijn ervaring is er altijd sprake geweest van een normaalverdeling.

maandag 25 februari 2019 @ 19:11:58 #82
104963 ETA
European Travel Author
pi_185240025
Wat mij normaal lijkt is dat binnen een CAO een verhoging vanwege prestaties betekend dat je omhoog gaat in je schaal, van 110% van 115% bij 5% verhoging. Als CAO in algemeen wordt verhoogd, blijf je op 110% staan, maar wordt het uitgangspunt (100% salaris) verhoogt.

Het 2e is gunstiger omdat je ruimte binnen je schaal houdt om te groeien.
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_185240847
Naja het feit dat je dus niet groeit in je schaal vind ik dus eigenlijk niet passend als je wel goede beoordelingen krijgt. Want procentueel blijf je gelijk.
Wat is dan nog het doel van een beoordeling? Het maakt dus niet uit hoe je presteert want vanaf een 2 zit wel prima. Dan moet je mijn inziens wel erg slecht je best doen als dat niet het geval is.

Helaas zit groei in mijn schaal er niet in. Hoewel ik dus wel, heb ik vandaag gelezen, wel tot 60% buiten mijn schaal kan groeien in theorie. Dus eigenlijk is er voorlopig nog niets aan de hand als we kijken naar dat ik buiten mijn schaal val.
pi_185247333
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2019 15:12 schreef Lingue het volgende:

[..]

Ja ik stond er ook van te kijken....

Ja er ligt wel iets vast. Maar de percentages die daarin benoemd worden schijn je weer niet zomaar aan vast te kunnen houden....
Als die percentage vastliggen, waarom zou je daar niet aan vast kunnen houden?
pi_185299530
[quote]1s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 01:58 schreef baskick het volgende:

[..]

[/quote
Inmiddels antwoord hierop. Omdat ik buiten de salarisschaal reeda val.
pi_185305841
quote:
Er is op papier:

Niets anders beschreven.
Een "goede" werkgever doet 3+4%, uit coulance want ze zijn niet verplicht als je niet onder cao valt. .
Een slechte doet alleen 4%.

De cao verhoging is een inflatie correctie, 4% is best hoog dus waarschijnlijk is de afgelopen jaren geen verhoging geweest. Dat wordt nu ingehaald. Maar staat los van jouw persoonlijke verhoging, omdat je goed functioneert en blijkbaar nog niet op de max van de schaal zit.
pi_185308740
3+4/7;3*6=7 procent
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_185314477
quote:
1s.gif Op donderdag 28 februari 2019 16:12 schreef Lingue het volgende:
[quote][ afbeelding ] Op dinsdag 26 februari 2019 01:58 schreef baskick het volgende:

[..]

[/quote
Inmiddels antwoord hierop. Omdat ik buiten de salarisschaal reeda val.
En omdat je buiten de tredes valt, geldt de beoordelingmethodiek niet? Waarom niet? En hoe strookt dat met dat je 60% buiten je schaalt kunt groeien?
pi_185316213
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 08:47 schreef baskick het volgende:

[..]

En omdat je buiten de tredes valt, geldt de beoordelingmethodiek niet? Waarom niet? En hoe strookt dat met dat je 60% buiten je schaalt kunt groeien?
Ja klopt. Dan mogen ze er van afwijken.
Die 60% buiten de schaal is waar ze dan zelf voor mogen kiezen om daar een salarisverhoging aan vast te hangen tot aan die max 60%. Maar is niet gebonden aan wat er in het beoordelings handboek staat.
Maw, ik mag blij zijn met die 4%.

Dit is wat HR dus zegt he. En wat de OR zegt staat hier ergens boven volgens mij al.

Moet nu ff rennen. Maar ja, het zegt genoeg over de organisatie en mijn mogelijkheden daar.
pi_185318571
Dubieus.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')