abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_185157648
Vraagje

Een CAO verhoging staat dit normaliter los van een eventuele verhoging nav een beoordelingsgesprek?

Achtergrond voor de nieuwsgierigen:
Goede beoordeling gehad, gehoord welke verhoging daar aan vast zit.

Nu zijn de cao onderhandelingen rond en is er een akkoord bereikt over de salarissen van 2019 en 2020 waar een percentage aan hangt.

Hangen die cao wijzigingen samen met je eventuele beoordeling?
pi_185157777
quote:
1s.gif Op donderdag 21 februari 2019 21:34 schreef Lingue het volgende:
Vraagje

Een CAO verhoging staat dit normaliter los van een eventuele verhoging nav een beoordelingsgesprek?

Achtergrond voor de nieuwsgierigen:
Goede beoordeling gehad, gehoord welke verhoging daar aan vast zit.

Nu zijn de cao onderhandelingen rond en is er een akkoord bereikt over de salarissen van 2019 en 2020 waar een percentage aan hangt.

Hangen die cao wijzigingen samen met je eventuele beoordeling?
Waar ik werk hangt dat niet samen. Het percentage wat er bij komt in de cao komt dan altijd nog weer bovenop je salaris na beoordeling.
pi_185157884
quote:
1s.gif Op donderdag 21 februari 2019 21:37 schreef silliegirl het volgende:

[..]

Waar ik werk hangt dat niet samen. Het percentage wat er bij komt in de cao komt dan altijd nog weer bovenop je salaris na beoordeling.
Dat idee had ik altijd ook. Maar nu lijkt het niet zo te zijn.
Vandaar mijn vraag of ik het misschien verkeerd zie....
pi_185157998
Normaliter is dat niet hetzelfde nee. In de CAO kan de salarisverhoging na een beoordelingsgesprek ook specifiek worden benoemd met een percentage. Dat staat dan altijd apart van de algehele CAO-verhoging.
gr gr
pi_185158144
quote:
1s.gif Op donderdag 21 februari 2019 21:40 schreef Lingue het volgende:

[..]

Dat idee had ik altijd ook. Maar nu lijkt het niet zo te zijn.
Vandaar mijn vraag of ik het misschien verkeerd zie....
Nouja, in mijn geval zijn alle salarissen in de cao vastgelegd. Na een goede beoordeling ga je dan een x aantal treden in de schaal omhoog. Als de bedragen in de cao wijzigen, blijft de trede en schaal wel gelijk, maar verandert het bedrag wat daarbij hoort door de percentuele stijging. Logisch dat je dus die stijging dan krijgt.

Als je natuurlijk een salaris onderhandelt wat al buiten de in de cao genoemde bedragen valt wordt het wellicht een ander verhaal..
  donderdag 21 februari 2019 @ 21:50:23 #6
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_185158265
Je kan het beste even je CAO doorlezen. Bij mij is er een verhoging voor iedereen ter conpensatie van de inflatie en daarnaast een eventuele verhoging obv je beoordeling. Die laatste geldt ook voor salarissen buiten de CAO.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_185158487
Het rare is... officieel heb ik geen cao maar ze willen mee met de afspraken vd cao van een andere bv zoals staat opgeschreven.

Daarnaast valt mijn loon wel al buiten de loonschaal. Maakt dat nog wat uit.

Even wat getallen...
Beoordelingsverhoging is 3%
Cao salarisverhoging is 4%

Nu willen ze de 3% terugdraaien en 4% geven want daar is een ovk voor van onze andere bv die ze willen opvolgen.
pi_185158762
Ze zullen het vast goed bedoelen maar ze vertellen het een beetje apart.

Maar wel raar dat er dan geen beoordelingsverhoging is...
pi_185163172
quote:
1s.gif Op donderdag 21 februari 2019 21:56 schreef Lingue het volgende:
Het rare is... officieel heb ik geen cao maar ze willen mee met de afspraken vd cao van een andere bv zoals staat opgeschreven.

Daarnaast valt mijn loon wel al buiten de loonschaal. Maakt dat nog wat uit.

Even wat getallen...
Beoordelingsverhoging is 3%
Cao salarisverhoging is 4%

Nu willen ze de 3% terugdraaien en 4% geven want daar is een ovk voor van onze andere bv die ze willen opvolgen.
Ik snap dat zij dat willen. Eerst 3 en dan 4 (of omgekeerd) heeft jouw voorkeur. Dat lijkt mij ook logisch. Maar is de cao wel van toepassing verklaard?

[ Bericht 1% gewijzigd door baskick op 22-02-2019 08:23:57 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  vrijdag 22 februari 2019 @ 07:36:00 #10
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_185163822
Als je al buiten de loonschaal valt denk ik dat dit wel kan... want alleen de schaal is cao technisch verhoogt en niet wat daarbuiten zit
Op donderdag 23 mei 2024 23:36 schreef DerRabbit het volgende: Ja oké, daar heb je gelijk in.
pi_185164199
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 februari 2019 07:36 schreef Mickytjuh het volgende:
Als je al buiten de loonschaal valt denk ik dat dit wel kan... want alleen de schaal is cao technisch verhoogt en niet wat daarbuiten zit
Afhankelijk van hoe de verhoging geformuleerd is, zou dit ook waar kunnen zijn, ja :Y
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  vrijdag 22 februari 2019 @ 09:09:39 #12
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_185164684
Als ze jou 3% beloven nav een beoordeling, en de CAO geeft 4% algemene verhoging is dat 3+4

Als ze jou 3% beloven nav een beoordeling, en de CAO zegt 'beoordeling X = niet 3 maar 4%, dan gaat je 3 naar 4%

Als ze jou 3% beloven nav een beoordeling als voorschot op een CAO verhoging van X (nog niet bekend), dan gaat je 3% naar 4%

Dus hoe is het beloofd en opgeschreven.
Dum de dum
  vrijdag 22 februari 2019 @ 09:45:51 #13
286575 Roces18
Chef de party
pi_185165203
cao verhoging vind ik niets meer dan inflatie compensatie.

tredes en salarisverhoging obv functioneringsgesprekken staan hier los van
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_185166894
Er is op papier:
Je beoordeling is goed. We bevestigen hier onder de arbeidsvoorwaarden per 1 jan 2019 die voor mij van toepassing zijn. (Dit is die 3%)

Nu werd er gecommuniceerd:
Nieuw cao akkoord bereikt voor 4% verhoging voor salarissen. Per 1 februari.
Wij hebben geen cao maar willen dit oom opvolgen. 3% wordt teruggedraaid en per feb wordt 4% toegepast.

Niets anders beschreven.
pi_185167092
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 februari 2019 11:09 schreef Lingue het volgende:
Er is op papier:
Je beoordeling is goed. We bevestigen hier onder de arbeidsvoorwaarden per 1 jan 2019 die voor mij van toepassing zijn. (Dit is die 3%)

Wij hebben geen cao maar willen dit oom opvolgen. 3% wordt teruggedraaid en per feb wordt 4% toegepast.

Niets anders beschreven.
Dan zou ik zeggen voor jou dus 3 per januari en nog eens 4 per februari.
  vrijdag 22 februari 2019 @ 11:21:33 #16
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_185167126
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 februari 2019 11:09 schreef Lingue het volgende:
Er is op papier:

Niets anders beschreven.
Dan zou ik zeggen dat je 3 + 4% behoort te krijgen. Lid van de bond?

Welke CAO ?
Dum de dum
pi_185167367
Dat zou ik ook gezegd hebben.

Ik weet alleen niet of ik zin heb in discussie op kantoor. Terwijl ik ook druk bezig ben om een nieuwe baan te zoeken.
Juist dan misschien een reden om poot stijf te houden maar zonde van de energie.

Raar is het wel. En netjes is anders. En regels zouden regels moeten zijn

Het is vooral raar dat eigenlijk je soort beoordeling dus ook niet meer uitmaakt voor een salarisverhoging.
pi_185167436
Waar staat dat deze cao voor jou gevolgd wordt?
In je contract? In een mail?
dag
  Forum Admin vrijdag 22 februari 2019 @ 11:55:04 #19
1025 crew  Armani XL
Whatever...
pi_185167914
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 februari 2019 11:20 schreef baskick het volgende:

[..]

Dan zou ik zeggen voor jou dus 3 per januari en nog eens 4 per februari.
Grappig, ik lees letterlijk dat de 3% wordt teruggedraaid en dat het 4% wordt.
Don't be surprised what the night brings.
When you search the dark, you get dark things.
Wat wij kijken
pi_185167988
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2019 11:36 schreef Peter het volgende:
Waar staat dat deze cao voor jou gevolgd wordt?
In je contract? In een mail?
Mail
pi_185169294
quote:
3s.gif Op vrijdag 22 februari 2019 11:55 schreef Armani XL het volgende:

[..]

Grappig, ik lees letterlijk dat de 3% wordt teruggedraaid en dat het 4% wordt.
Ja, dat lees ik ook. Dat is kennelijk de bedoeling van TS' werkgever. Maar ik zou niet weten waarom dat legitiem is. De individuele prestatiebeoordeling die TS is toegezegd is 3 procent, de collectieve beoordeling die aan alle collega's wordt toegekend is 4 procent. Waarom zou de werkgever de individuele toezegging terug mogen draaien en inruilen voor een collectieve, die niets per het presteren van TS te maken heeft? Met andere woorden, waarom zou TS geen recht hebben op beide verhogingen?
  Forum Admin vrijdag 22 februari 2019 @ 13:22:19 #22
1025 crew  Armani XL
Whatever...
pi_185169644
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 februari 2019 13:08 schreef baskick het volgende:

[..]

Ja, dat lees ik ook. Dat is kennelijk de bedoeling van TS' werkgever. Maar ik zou niet weten waarom dat legitiem is. De individuele prestatiebeoordeling die TS is toegezegd is 3 procent, de collectieve beoordeling die aan alle collega's wordt toegekend is 4 procent. Waarom zou de werkgever de individuele toezegging terug mogen draaien en inruilen voor een collectieve, die niets per het presteren van TS te maken heeft? Met andere woorden, waarom zou TS geen recht hebben op beide verhogingen?
Wat ik uit het verhaal van TS opmaak is dat het bedrijf voorheen geen CAO volgde.

De werkgever wilde zelf een verhoging geven van 3%. Nu heeft het bedrijf besloten een CAO te volgen waar 4% in staat en dus krijgt TS in plaats van 3% nu de 4%.
Wat wij kijken
pi_185170672
quote:
3s.gif Op vrijdag 22 februari 2019 13:22 schreef Armani XL het volgende:

[..]

Wat ik uit het verhaal van TS opmaak is dat het bedrijf voorheen geen CAO volgde.

De werkgever wilde zelf een verhoging geven van 3%. Nu heeft het bedrijf besloten een CAO te volgen waar 4% in staat en dus krijgt TS in plaats van 3% nu de 4%.
Maar het zijn twee verschillende verhogingen, een individuele op basis van presenteren, de ander collectief (kennelijk om marktconform te gaan of blijven betalen). Waarom zou die tweede de eerste vervangen - dat is mij niet duidelijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door baskick op 22-02-2019 14:08:38 ]
pi_185170751
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 februari 2019 11:20 schreef baskick het volgende:

[..]

Dan zou ik zeggen voor jou dus 3% per januari en nog eens 4% per februari.
Dit lijkt mij ook, ja.
  Forum Admin vrijdag 22 februari 2019 @ 14:32:43 #25
1025 crew  Armani XL
Whatever...
pi_185171580
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 februari 2019 13:55 schreef baskick het volgende:

[..]

Maar het zijn twee verschillende verhogingen, een individuele op basis van presenteren, de ander collectief (kennelijk om marktconform te gaan of blijven betalen). Waarom zou die tweede de eerste vervangen - dat is mij niet duidelijk.
Dat is net hoe je het leest.

quote:
Ik zie hier niet staan dat hij een verhoging krijgt omdat hij een goede beoordeling heeft gekregen. Zolang wij de volledige tekst niet weten is dat gissen.

Laat ik het anders stellen, heeft iedereen in het bedrijf 3% gekregen of alleen TS?
Wat wij kijken
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')