Ik zie niet in wat er voor voordelen zitten aan het niet hebben van klantgegevens + hoge commissies en Bol bepaalt de verkoopprijs. Je moet uitkijken dat je als ondernemer niet afhankelijk gaat worden van een platform als Bol. Daarmee speel je ze in de kaart.quote:Op vrijdag 22 februari 2019 11:27 schreef bombmannl het volgende:
[..]
Die “we weten niet dat we niet bij bol.com bestellen maar bij een partner” kaart vind ik nogal naïef al kan ik het me nog enigszins inbeelden bij ouderen. Toch staat het altijd duidelijk vermeld. Miljoenen producten bij 1 bedrijf op voorraad hebben is een illusie.
Aan de andere kant is het toch ook alleen maar mooi dat die specifieke brij-set door oma gewoon te bestellen is en ze niet fysieke speciaal-winkeltjes af moet struinen hiervoor. Dat er dan een retourbon niet wordt geleverd zal oma toch minder uitmaken. De positieve kant van het partner-model weegt voor mij veel zwaarder op (mega-assortiment maar ook een lagere prijs door concurrentie op de site). Soms heeft bol iets zelf op voorraad en wordt het partneraanbod getoond omdat die goedkoper is. (Al kan je natuurlijk altijd nog bol.com als verkoper selecteren)
Bijzonder, gebeurt mij nooit. Daarom heb ik moeite om het te gelovenquote:Op vrijdag 22 februari 2019 11:27 schreef Coppi het volgende:
[..]
Oh de levertijd staat gewoon op 2 dagen, maar in de praktijk levert de partner het dan vaak na een week.
Tja, je kan het naief noemen, maar niet iedereen weet wat een partner doet. Tegenwoordig gebruik ik Bol vaak als zoekmachine en ga dan vervolgens rechtstreeks naar de website van de partner. In veel gevallen is dat goedkoper en bovendien hoeft een kleine sympatieke webwinkel dan geen afdracht te doen aan Bol.quote:Op vrijdag 22 februari 2019 11:27 schreef bombmannl het volgende:
[..]
Die “we weten niet dat we niet bij bol.com bestellen maar bij een partner” kaart vind ik nogal naïef al kan ik het me nog enigszins inbeelden bij ouderen. Toch staat het altijd duidelijk vermeld. Miljoenen producten bij 1 bedrijf op voorraad hebben is een illusie.
Aan de andere kant is het toch ook alleen maar mooi dat die specifieke brij-set door oma gewoon te bestellen is en ze niet fysieke speciaal-winkeltjes af moet struinen hiervoor. Dat er dan een retourbon niet wordt geleverd zal oma toch minder uitmaken. De positieve kant van het partner-model weegt voor mij veel zwaarder op (mega-assortiment maar ook een lagere prijs door concurrentie op de site). Soms heeft bol iets zelf op voorraad en wordt het partneraanbod getoond omdat die goedkoper is. (Al kan je natuurlijk altijd nog bol.com als verkoper selecteren)
Als het bij jou niet gebeurt dan geldt dat voor heel Nederland? Je kan ook uitzondering op de regel zijn he.quote:Op vrijdag 22 februari 2019 11:29 schreef Blik het volgende:
[..]
Bijzonder, gebeurt mij nooit. Daarom heb ik moeite om het te geloven
Daarnaast is bol van ahold en heb je dus hele hoop extra afhaal en retourpunten in de vorm van albertheijns.quote:Op vrijdag 22 februari 2019 11:26 schreef Blik het volgende:
[..]
Bol.com is groter, al is het maar omdat ze meer pakketjes versturen dan coolblue (lagere order-waarde omdat coolblue eigenlijk alleen elektronica doet).
Niet met de hoeveelheid bestellingen die ik doe. Mijn bestelhistorie bij bol.com gaat ruim over de 100 pagina's heenquote:Op vrijdag 22 februari 2019 11:30 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Als het bij jou niet gebeurt dan geldt dat voor heel Nederland? Je kan ook uitzondering op de regel zijn he.
Dat is zeker een plus, alhoewel het personeel van Appie daar niet heel blij mee is. Heel veel extra werk voor ze.quote:Op vrijdag 22 februari 2019 11:31 schreef bombmannl het volgende:
[..]
Daarnaast is bol van ahold en heb je dus hele hoop extra afhaal en retourpunten in de vorm van albertheijns.
werk je toevallig bij Bol?quote:Op vrijdag 22 februari 2019 11:29 schreef Blik het volgende:
[..]
Bijzonder, gebeurt mij nooit. Daarom heb ik moeite om het te geloven
Tja dan doe je het niet en blijf je er lekker bestellen. Voor mij is service en zekerheid een belangrijk punt waarvoor ik bereid ben meer te betalen. Omdat Bol dit inmiddels niet meer zo goed kan ga ik naar de concurrenten die dit wel kunnen. Laten we het de wet van de remmend voorsprong noemen die Bol momenteel heeft ingehaald.quote:Op vrijdag 22 februari 2019 11:29 schreef Blik het volgende:
[..]
Bijzonder, gebeurt mij nooit. Daarom heb ik moeite om het te geloven
Idem hier. Dat heb ik op Amazon ook overigens Blijven bestellen genot.quote:Op vrijdag 22 februari 2019 11:31 schreef Blik het volgende:
[..]
Niet met de hoeveelheid bestellingen die ik doe. Mijn bestelhistorie bij bol.com gaat ruim over de 100 pagina's heen
bij kleine bestellingen is dat sowieso niet rendabel om bij losse webshops te kopen, met een beetje pech betaal je dan iedere keer verzendkosten.quote:Op vrijdag 22 februari 2019 11:29 schreef Coppi het volgende:
[..]
Tja, je kan het naief noemen, maar niet iedereen weet wat een partner doet. Tegenwoordig gebruik ik Bol vaak als zoekmachine en ga dan vervolgens rechtstreeks naar de website van de partner. In veel gevallen is dat goedkoper en bovendien hoeft een kleine sympatieke webwinkel dan geen afdracht te doen aan Bol.
Waarom versturen ze dan naar een DPD punt ergens in de rimboe via een partner die niet toestaat dat ik de bezorgtijd zelf bepaal?quote:Op vrijdag 22 februari 2019 11:31 schreef bombmannl het volgende:
[..]
Daarnaast is bol van ahold en heb je dus hele hoop extra afhaal en retourpunten in de vorm van albertheijns.
ik heb enige ervaring met het bestellen bij bol.com met 100+ pagina's aan bestelhistoriequote:
Probleem voor veel externe partners op Bol is hun soepele retourprocedure. Dat is bijna niet te behappen, want je hebt al veel minder marge door commissie en maandelijkse afdracht en je mag de prijs niet verhogen om die kosten te dekken.quote:Op vrijdag 22 februari 2019 11:33 schreef Blik het volgende:
[..]
bij kleine bestellingen is dat sowieso niet rendabel om bij losse webshops te kopen, met een beetje pech betaal je dan iedere keer verzendkosten.
Dat doet de partner, die is een cheap-ass en wil niet betalen voor service.quote:Op vrijdag 22 februari 2019 11:33 schreef Coppi het volgende:
[..]
Waarom versturen ze dan naar een DPD punt ergens in de rimboe via een partner die niet toestaat dat ik de bezorgtijd zelf bepaal?
je geeft geen antwoord op mijn vraag...quote:Op vrijdag 22 februari 2019 11:34 schreef Blik het volgende:
[..]
ik heb enige ervaring met het bestellen bij bol.com met 100+ pagina's aan bestelhistorie
Jij snapt duidelijk het businessmodel niet van een platform. Die partner bepaalt toch zelf hoe ie iets bij de klant krijgt, bol.com moet je puur zien als (bemiddelende) tussenpartij (het combineren van vraag met aanbod). Ik heb het bij albertheijnpunten over producten besteld bij VERKOPER bol.com en niet externe partijen.quote:Op vrijdag 22 februari 2019 11:33 schreef Coppi het volgende:
[..]
Waarom versturen ze dan naar een DPD punt ergens in de rimboe via een partner die niet toestaat dat ik de bezorgtijd zelf bepaal?
Hoeveel soepeler is bol.com dan? Wet koop op afstand geldt altijd toch?quote:Op vrijdag 22 februari 2019 11:34 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Probleem voor veel externe partners op Bol is hun soepele retourprocedure. Dat is bijna niet te behappen, want je hebt al veel minder marge door commissie en maandelijkse afdracht en je mag de prijs niet verhogen om die kosten te dekken.
Bol.com moet gewoon FFA gaan doen. Dan hebben de externe verkopers ook iets meer marge.quote:Op vrijdag 22 februari 2019 11:36 schreef bombmannl het volgende:
[..]
Hij snapt duidelijk het businessmodel niet van een platform. Die partner bepaalt toch zelf hoe ie iets bij de klant krijgt, bol.com moet je puur zien als (bemiddelende) tussenpartij (het combineren van vraag met aanbod). Ik heb het bij albertheijnpunten over producten besteld bij VERKOPER bol.com en niet externe partijen.
Ze zijn makkelijker met retourneren van wat ik lees en uit eigen ervaringen. Zo heb ik ooit per ongeluk (eigen schuld) een headset gebroken. Kon gebeuren etc en ik kreeg direct een nieuwe. Dat zie ik een MM niet snel doen bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 22 februari 2019 11:37 schreef Blik het volgende:
[..]
Hoeveel soepeler is bol.com dan? Wet koop op afstand geldt altijd toch?
Nee, ik werk niet bij bol.com. Zit in de advieswereld en weet wel iets af van de retailquote:Op vrijdag 22 februari 2019 11:36 schreef Peter het volgende:
[..]
je geeft geen antwoord op mijn vraag...
Uiteraard niet bij kleine bestellingen, maar die koop ik ook niet bij Bol, want dan moet je meestal ook minstens voor 20 euro besteden voordat je je spullen gratis krijgt. Ik bestel tegenwoordig ook veel bij Futurumshop. Die hebben nog de service die Bol.com vroeger had.quote:Op vrijdag 22 februari 2019 11:33 schreef Blik het volgende:
[..]
bij kleine bestellingen is dat sowieso niet rendabel om bij losse webshops te kopen, met een beetje pech betaal je dan iedere keer verzendkosten.
Maar het allergrootste nadeel van verkopen via Bol is DATA. Data is goud waard en als verkoper krijg je die niet. Je ziet geen emailadres van de klant bijvoorbeeld. Die pikt Bol netjes inquote:Op vrijdag 22 februari 2019 11:37 schreef Blik het volgende:
[..]
Hoeveel soepeler is bol.com dan? Wet koop op afstand geldt altijd toch?
Partner of Bol maakt mij niet uit. Als Bol een slechte partner heeft ga ik niet bestellen via Bol.com natuurlijk.quote:Op vrijdag 22 februari 2019 11:35 schreef Blik het volgende:
[..]
Dat doet de partner, die is een cheap-ass en wil niet betalen voor service.
Bol.com zit op 2.1 miljard als ik de nieuwsberichten van gisteren moet geloven. Groei van Coolblue in 2018 was 13% tegen Bol.com 30+%. De groei van Coolblue is enorm aan het afvlakken (2016 nog 55% groei, 2017 was 38% groei en 2018 slechts 13% terwijl de verwachting 25% was) terwijl die van bol.com gewoon boven de 30% blijftquote:Op vrijdag 22 februari 2019 11:28 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Het ligt veel dichter bijelkaar als jij denkt. CB zit op 1,3 MILJARD, Bol op 1,9. Dat terwijl Bol veel langer bestaat.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |