quote:De ziel van het huis
28 mei 2003
We wonen in een huis, dat is ontworpen en gebouwd en vervolgens wordt bewoond. Wie of wat maakt het karakter van het huis uit, wat maakt een huis persoonlijk? Een rijtje nieuwbouwhuizen ziet er vlak na de oplevering allemaal hetzelfde uit, maar na een jaar of tien lijkt het ene huis ineens veel mooier en aantrekkelijker en warmer en prettiger om in te wonen. Hoe kan dat? Wat is dat? Hoe komt een gebouw aan een ziel?
De ziel van kasteel de Nemelaer
Het huis van Carole Vos is al ruim 700 jaar oud. Zijzelf woont er pas 37 jaar. Het huis heet kasteel Nemerlaer en staat in Haaren (Noord Brabant). Als dat geen ziel heeft….
Tijdens de Brabantste Kastelendag op 9 juni, zijn veel Brabantse kastelen opengesteld, ook de Nemelaer. Carole Vos is verhalenvertelster en journaliste. Maar alles wat zij in de uitzending vertelde over de kennismaking met het huis (dat haar eerst afwees, en vervolgens verwelkomde, en over de redding van haar dochtertje door het “Witte Wief” komt uit haar eigen leven.
Elk oud huis dat met respect bewoond wordt heeft een ziel, vindt zij.
Dan kunnen er twee dingen gebeuren: Je loopt er hard voor weg of je
woont er geboeid. Zij is een geboeid bewoner. Ze verveelt er zich
geen moment.
Dat was niet vanaf dag 1. Toen zij voor het eerst, 37 jaar geleden, met haar man naar het kasteel liep, wees het haar af. Ook toen ze binnengingen, vlogen er vogels langs hen naar buiten. Er groeiden paddestoelen op het behang. Ze kreeg een deur op zich en zakte in een andere ruimte door de vloer, en er viel een stuk plafond op haar hoofd. Maar toen de zon de stofdeeltjes in de kamer liet dansen werd ze verliefd op het huis en ze zei: ‘Ja!’ En wie in dit huis woont, gaat er nooit meer weg.
Dat gold ook voor de witte vrouw, het witte wief. Het lieve huisspook die vooral de jonge bewoners van het kasteel altijd heeft behoed. Maar ook de ziel die het huis ademt en dieper reikt. Dat is de inspiratie die het kasteel haar heeft gegeven vanaf dat het goed zit tussen haar en het huis. Want pas na de brand die er woedde, twee jaar na hun intrek, zijn de haar afwijzende elementen weg.
'De witte vrouw' is de ziel van een Franse kasteeldame die getrouwd was met de heer van Nemerlaer. Zij was zwanger en wilde naar Frankrijk haar familie bezoeken. Maar dat werd haar verboden door haar man. Toen is zij gevlucht, met behulp van een kamermeisje, door een raampje, met een bootje over de gracht naar een gereedstaande koets. Deze snelde, over de Campina, richting Eindhoven, naar Frankrijk. Echter, toen haar man er lucht van kreeg, is hij de koets achterna gereden met zijn paard, heeft zijn vrouw uit de koets gesleurd en haar vermoord en in stukken gesneden.
Zo gaat het verhaal.
De geest van deze dame waart nog steeds rond, meestal buiten, in stukken nevel die bij elkaar komen. Boven op zolder wordt dan aan de ramen gerammeld, ze wil naar binnen. Ze zet dan ook de ramen open. Carole heeft een aantal keren, met alle andere bewoners de zwangere vrouw zien oprijzen uit de nevel na
een stortbui.
Maar een sterk verhaal is dit. Toen haar dochter Florence een jaar of vier was, speelde zij in de kamer waarin het streng verboden was het raam te openen. Het had namelijk een zeer lage vensterbank. Toch hoorde zij, toen ze buiten was, haar stemmetje roepen vanuit het open raam: "Mamma, het is helemaal niet eng!" terwijl ze uit het raam hing om haar gerust te stellen.
Carole schrok zich lam en rende naar binnen. Ze hoorde toen het protest van het kind toen het raam met een zware klap dichtgeslagen werd.
Toen ze boven kwam stonden het meisje woedend uit te varen tegen iemand die zij niet zag: ‘Laat me met rust! Akelige witte vrouw, ik kan wel voor mezelf zorgen!” Daarna heeft ze een verbeelding van 'de witte vrouw' gemaakt op zolder. Daar konden de kinderen hun kleine kinderverdriet of problemen aan haar oorleggen.
Maar het is niet alleen dit lieve spook, het zit dieper. De ziel van het kasteel is de inspiratie die uit de muren op je afkomt. Ze loopt ook graag 's nachts door het huis. Vooral met volle maan is het prachtig. Het lijkt alsof alles de adem inhoudt. Ze blijft er wonen, natuurlijk: ‘Wie hier woont gaat niet meer weg.’
Ze vertelt er graag over en geeft ook rondleidingen door het kasteel. Zij vertelt dan ook allerlei verhalen, aangepast aan (de leeftijd van) de groep. Dat moet ook wel want het is een armlastig bestaan. Nu heeft bijvoorbeeld het dak weer een renovatie nodig. Een kasteel bewonen is alleen maar investeren.
Kasteel de Nemelaer
Maar het is niet alleen dit lieve spook, het zit dieper. De ziel van het kasteel is de inspiratie die uit de muren op je afkomt. Ze loopt ook graag 's nachts door het huis. Vooral met volle maan is het prachtig. Het lijkt alsof alles de adem inhoudt. Ze blijft er wonen, natuurlijk: ‘Wie hier woont gaat niet meer weg.’
Ze vertelt er graag over en geeft ook rondleidingen door het kasteel. Zij vertelt dan ook allerlei verhalen, aangepast aan (de leeftijd van) de groep. Dat moet ook wel want het is een armlastig bestaan. Nu heeft bijvoorbeeld het dak weer een renovatie nodig. Een kasteel bewonen is alleen maar investeren.
Je Caps Lock zit vast volgens mij..quote:Op vrijdag 25 november 2005 18:39 schreef Mr_gangster het volgende:
nl.tt is even dingen bij aan veranderen dus als site niet doet zie je wel close staan gewoon op kliken dan kom je zeker op de site.
GR MAARTEN
NOGMAALS HEB JE ZELF FOTO VAN JE EIGEN VAN PARANORMALE ACTIVITEITEN EMAIL ZE NAAR ONS hier boven zie je de email staan.
ik krijg een heel wit vlak als ik naar die site toe gaquote:Op woensdag 30 november 2005 18:14 schreef Mr_gangster het volgende:
site is weer beetje aan gepast neem snel kijkje
www.paranormalactivities.nl.tt
ik zelf heb bijna 2 jaar lang schuin tegen over dat huis gewoont in een internaatquote:Op maandag 25 juli 2005 16:07 schreef rozeponypop het volgende:
Dan ken ik ook nog wel een vaag verhaal. Misschien kennen jullie de begraafplaats in Driehuis (Westerveld heet de begraafplaats)? Het is dezelfde begraafplaats als waar Pim Fortuyn tijdelijk begraven is. Nou als je dus voor de begraafplaats staat, staat links een heel groot huis. Dat word ook wel eens Villa Romantica genoemt. Het schijnt dat het daar ook spookt. Het huis is denk ik 2 verdiepingen hoog en is bijna niet zichtbaar vanaf de openbare weg. Het staat achter een hele hoge heg en er zit een hek helemaal aan bij het begin van de oprij laan. Daar zit een bocht in dus vanaf het hek kan je het huis helaas ook niet zien. De verhalen gaan dat het huis er staat vanaf het begin dat de begraafplaats er is. De begraafplaats is op 23 juli 1888 geopend. Een vriendin van mij haar ouders wilden het huis een jaartje of 15 geleden kopen. Zij hebben het huis van binnen bezichtigt. Het schijnt dat het een heel mooi onderhouden huis was met ruime kamers en een mooie grote kelder. Maar die kelder was dus ook een probleem. Een deel van de kelder loopt namelijk onder het oude stuk van de begraafplaats door. En zit ook een deur in de kelder om rechtstreeks naar buiten te kunnen. Maar die kon je niet afsluiten. Er zat wel een slot op en die kon je ook dichtdoen maar als je dan de volgende ochtend in de kelder kwam was de deur weer van het slot. Dit is ook de reden geweest dat de ouders van mijn vriendin het niet hebben gekocht. Hun maakte het niet uit dat die deur open ging, maar meer dat de deur niet afgesloten kon worden. Denk aan inbrekers die ook rustig je huis in en uit kunnen lopen. Er gaan ook heel wat andere verhalen over het huis de ronde, zoals vreemde stemmen. Rare geluiden, en vreemde gebeurtenissen. De verhalen ken ik niet helemaal precies. Maar vond de kelder deur als vreemd genoeg, en al helemaal om je voorstellen dat er mensen boven je hoofd begraven liggen als je in de kelder loopt.
Kasteel Nieuw-Herlaer... Cool, ik kom uit Sint Michielsgestel, waar dit kasteel staat..quote:Op vrijdag 2 december 2005 18:28 schreef Mr_gangster het volgende:
kijk ik heb het al uitgevonden meesten hebben popup op staan als je daar bij de instelingen naar site die de popup wel mag laten door gaan dan zet je www.paranormalactivities.nl.tt
ook er bij in en op toevoegen en dan doet hij hetje ken ok via deze gaan
http://members.lycos.nl/paranormalactivities/
gr maarten
Zal zeker vaker kijken, de spelfouten kijk ik over heen als het ware. Dat boeit niet en maakt de site uniek. Lettertype is goed en die ene groene geest is ook coolquote:Op vrijdag 2 december 2005 20:05 schreef Mr_gangster het volgende:
deze zijn egt hoorbedankt voor je reactie en leuk dat je gekeken hebt
zou zeggen hou de site in de gaten. voor al na 27 dec he
dat heb je wel gelzen.
ja wel een beetje he, maar het enthousiasme vind ik dan wel weer schattigquote:Op dinsdag 27 december 2005 10:03 schreef BarraCupraCuda het volgende:
het grote hoe promote ik mijn site topic?
nou klein voor beeldje... dat je alleen al in deze pagina 9x je website adres achterlaat... mensen horen een topic te lezen.. dus na de 2de keer snappen ze het welquote:Op vrijdag 30 december 2005 20:35 schreef Mr_gangster het volgende:
Electro-Worm
Wat is je problem man :S.
heb je wat meer info? Google levert niet zoveel op.quote:Op vrijdag 30 december 2005 20:35 schreef Mr_gangster het volgende:
de_sapje
Jep pas op tv geweest die enne theater Karee of zo iets. amsterdam
Ik ookquote:Op zaterdag 31 december 2005 18:55 schreef Cyan het volgende:
Mr_Gangster aka Maarten, kan je die foto's van Preston Palace niet op Fok posten? Ik ben nu wel erg nieuwsgierig geworden!
langs de weg van zutphen naar brummen liggen geloof ik twee spookhuizen, een daarvan pal naast de weg.quote:Op maandag 24 november 2003 09:27 schreef StorieZnl het volgende:
[..]
Geen idee... Het huis stond in een klein plaatsje voorbij Zutphen....
Ligt Warmond voorbij Zutphen?
het lijkt me dat als ze zelf de spullen heeft verplaatst ze ook wist waar ze lagen...quote:Op woensdag 18 januari 2006 15:10 schreef Slickdude het volgende:
Hallo mede-spookjagers,
Ten eerste: een maand of wat geleden had er iemand wat over kasteel Nemelaer in Haren. Ik ken dat gebouw en ook de legende. Mijn oma beweerde vroeger dat er in een van de ramen op de eerste verdieping een geest verscheen achter het venster...
Ten tweede:
Laatst kreeg ik een nieuwe invalshoek te horen mbt spookhuizen. Mijn moeder heeft jaren geleden samengewoond met een kerel in Belgie. Toen ze hem verliet ging ze terug naar Nederland en nam ze een paar van de spullen mee die ze van hem gekregen had. Ze heeft niet tegen die kerel gezegd waar ze toen is gaan wonen. De maanden daarna begonnen die voorwerpen op geheimzinnige wijze door het huis te bewegen. Steeds als ze thuiskwam of wakker werd lagen die spullen op een andere plek.
Mijn moeder is niet bijgelovig, maar ze begon bijna te denken dat het er spookte. Toen ontmoette ze iemand, ik geloof een paragnost of zo, die zei dat dit betekende dat ze een fout had gemaakt door die kerel te verlaten, en dat zijzelf onbewust voorwerpen verplaatste, door middel van telekinese of iets in die richting.
Nu is ze al jaren gelukkig getrouwd met die man uit Belgie.
Heeft iemand anders ervaring met deze dingen?
Groeten Dude.![]()
![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |