abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_185021233
Ik heb een eigen bedrijf, eenmanszaak.
In principe heb ik mijn bestelwagen nooit privé nodig maar het zou toch makkelijk zijn om deze af en toe eens privé te gebruiken.
Als ik dit nu doe en ik zou een factuur aan mijzelf sturen voor de gemaakte kilometers, kom ik daar dan mee weg bij een eventuele controle?

Ik wil geen km's gaan schrijven dus ik ga een verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelbus aanvragen.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_185021841
Kvk inschrijving als autoverhuurbedrijf?
Op donderdag 23 mei 2024 23:36 schreef DerRabbit het volgende: Ja oké, daar heb je gelijk in.
pi_185022058
quote:
1s.gif Op donderdag 14 februari 2019 22:12 schreef Mickytjuh het volgende:
Kvk inschrijving als autoverhuurbedrijf?
Nee, als installatiebedrijf.
pi_185022113
Dan gaat de fiscus dat niet goedrekenen.
Op donderdag 23 mei 2024 23:36 schreef DerRabbit het volgende: Ja oké, daar heb je gelijk in.
pi_185022340
<a href="http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif" target="_blank" rel="nofollow"><a href="http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif&lt" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif<</a>;/a>
pi_185022983
Bedankt beiden, lijkt mij duidelijk.
Wel jammer want ik vind het bijtellingsysteem in NL echt bagger.,
Het is of niet prive rijden en en dan moet je een hele administratie bijhouden, of af en toe prive rijden en dan 3K per jaar betalen plus nog een btw correctie voor privé gebruik.
Mooier zou zijn om dat per gereden afstand te doen, maar ik snap ook wel dat dit lastig te handhaven is.

Zou het een personenauto geweest zijn dan had ik het prima gevonden om de volle mep te betalen, maar met een bestelauto kan het gewoon niet uit helaas :)
pi_185023339
quote:
1s.gif Op donderdag 14 februari 2019 22:24 schreef Mickytjuh het volgende:
Dan gaat de fiscus dat niet goedrekenen.
Want, je kunt als ondernemer geen diensten verlenen of bent gelimiteerd tot iets waar je voor bent ingeschreven bij de KvK?

Kom eens met een bron. Als ondernemer hoor je te kunnen ondernemen namelijk.
@TS tot 500km keuren ze geloof ik gewoon goed.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_185023357
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2019 23:18 schreef ludovico het volgende:

[..]

Want, je kunt als ondernemer geen diensten verlenen of bent gelimiteerd tot iets waar je voor bent ingeschreven bij de KvK?

Kom eens met een bron. Als ondernemer hoor je te kunnen ondernemen namelijk.
@:TS tot 500km keuren ze geloof ik gewoon goed.
zie hierboven de uitspraak van de rechter.
Genoeg bewijs toch.
pi_185023376
En dan zijn er nog meer rechtszaken geweest over bedrijven die andere activiteiten deden dan dat ze voor ingeschreven stonden.

Is altijd een discussie dingetje
pi_185023384
quote:
1s.gif Op donderdag 14 februari 2019 23:19 schreef Mickytjuh het volgende:

[..]

zie hierboven de uitspraak van de rechter.
Genoeg bewijs toch.
Genoeg bewijs ja, iets anders dan hoe ik jouw verhaal lees alleen.

Auto verhuren mag prima maar je omzeilt die bijtelling regels er niet mee nee.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_185023397
quote:
1s.gif Op donderdag 14 februari 2019 23:20 schreef Mickytjuh het volgende:
En dan zijn er nog meer rechtszaken geweest over bedrijven die andere activiteiten deden dan dat ze voor ingeschreven stonden.

Is altijd een discussie dingetje
Moet je dan 10 verschillende BTW nummers hebben etc? Lijkt mij een beetje onzin toch?
  donderdag 14 februari 2019 @ 23:23:37 #12
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_185023432
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2019 23:21 schreef ludovico het volgende:

[..]

Genoeg bewijs ja, iets anders dan hoe ik jouw verhaal lees alleen.

Auto verhuren mag prima maar je omzeilt die bijtelling regels er niet mee nee.
1. De vraag ging over de bijtelling.

2. Vriend van ons heeft een motorzaak. Hij verkoopt en verhuurt motoren.
Hij was ook begonnen met verhuur van auto's.
Daar is hij mee gestopt na een rechtszaak waarin duidelijk gesteld werd dat hij niet kvk ingeschreven staat als auto verhuur bedrijf dus daar ook niet in hoorde te doen.
Is een erg lang verhaal om helemaal uit te leggen.
pi_185023456
quote:
1s.gif Op donderdag 14 februari 2019 23:23 schreef Mickytjuh het volgende:

[..]

Daar is hij mee gestopt na een rechtszaak waarin duidelijk gesteld werd dat hij niet kvk ingeschreven staat als auto verhuur bedrijf dus daar ook niet in hoorde te doen.
Klinkt als grote bullshit. Je moet vrij zijn om te ondernemen.
  donderdag 14 februari 2019 @ 23:24:49 #14
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_185023457
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2019 23:21 schreef ludovico het volgende:

[..]

Moet je dan 10 verschillende BTW nummers hebben etc? Lijkt mij een beetje onzin toch?
nee. Je kan je inschrijving gewoon uitbreiden met meerdere dingen die je doet.

Wij hebben ook timmerwerken en autotechniek bij onze kvk inschrijving.
  donderdag 14 februari 2019 @ 23:25:12 #15
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_185023463
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2019 23:24 schreef ludovico het volgende:

[..]

Klinkt als grote bullshit. Je moet vrij zijn om te ondernemen.
ben je ook als je kvk inschrijving klopt.
En die kun je gewoon online aanpassen.
pi_185023503
quote:
1s.gif Op donderdag 14 februari 2019 23:25 schreef Mickytjuh het volgende:

[..]

ben je ook als je kvk inschrijving klopt.
En die kun je gewoon online aanpassen.
Maar om je handelsnaam aan te passen moet je een brief schrijven.
pi_185023574
Misschien een dealtje maken met een andere ondernemer. Jij huurt zijn bus, hij huurt jouw bus.
.
  donderdag 14 februari 2019 @ 23:45:55 #18
137593 Zeus1981
Homines quod volunt credunt
pi_185023862
quote:
11s.gif Op donderdag 14 februari 2019 23:27 schreef ludovico het volgende:

[..]

Kan je online doen. Kost je 1 cent. 😉
Put your hand on a hot stove for a minute, and it seems like an hour. Sit with a pretty girl for an hour, and it seems like a minute. That's relativity.
- Albert Einstein -
  vrijdag 15 februari 2019 @ 13:02:52 #19
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_185029126
quote:
11s.gif Op donderdag 14 februari 2019 23:27 schreef ludovico het volgende:

[..]

je hoeft je naam niet aan te passen.
Alleen een activiteit toe te voegen.dat is gekoppeld aan een code.
  vrijdag 15 februari 2019 @ 15:08:22 #20
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_185031486
Das als ik een printshop heb dan mag ik niet ook eens een stapeltje printers inkopen om te verkopen?

kijk eens om je heen.
Tot nooit .......
pi_185031626
quote:
1s.gif Op donderdag 14 februari 2019 23:23 schreef Mickytjuh het volgende:

[..]

Wie spande de rechtszaak aan? OM, FIOD, belastingdienst?
.
pi_185032301
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2019 15:08 schreef Speekselklier het volgende:
Das als ik een printshop heb dan mag ik niet ook eens een stapeltje printers inkopen om te verkopen?

kijk eens om je heen.
Dat mag best, als je bij de Kvk ook even meldt dat je aan drukwerk gerelateerde artikelen gaat verkopen en dus je onderneming uitbreidt met detailhandel.
pi_185032656
Daarom rij ik m'n bus gewoon privé, keer mezelf 19ct per km uit en je mag zelfs de BTW van het zakelijk gebruik van brandstof en onderhoud nog terug vragen.

Ook nooit gezeik als je de bus eens privé pakt.
pi_185041195
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2019 16:13 schreef Makrolon het volgende:
Daarom rij ik m'n bus gewoon privé, keer mezelf 19ct per km uit en je mag zelfs de BTW van het zakelijk gebruik van brandstof en onderhoud nog terug vragen.

Ik neem aan dat je dan jaarlijks ook de privébijtelling voor de btw opvoert?
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_185043490
quote:
5s.gif Op vrijdag 15 februari 2019 23:31 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je dan jaarlijks ook de privébijtelling voor de btw opvoert?
Hij heeft het over de BTW voor zakelijk gebruik van de privé auto.

Dan mag je als je een km administratie hebt 19ct per km vergoeden en naar verhouding privé/zakelijk de voorheffing terug vragen.

Heb je geen sluitende km administratie dan heb je wel een bijtelling van 1,5% vd terugvraagt cataloguswaarde als je alle voorheffing terugvraagt.
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
pi_185051006
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2019 16:13 schreef Makrolon het volgende:

Maar dan betaal je wel meer wegenbelasting toch?
In mijn geval 1200 euro meer per jaar.
Maar dat weegt dan niet op tegen bijtelling inderdaad.
Ik heb de bus op de zaak staan, dan drukt nog een beetje de winst ;)
pi_185052494
quote:
2s.gif Op zaterdag 16 februari 2019 18:52 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Maar dan betaal je wel meer wegenbelasting toch?
In mijn geval 1200 euro meer per jaar.
Maar dat weegt dan niet op tegen bijtelling inderdaad.
Ik heb de bus op de zaak staan, dan drukt nog een beetje de winst ;)
Nee, je betaald gewoon ondernemers tarief ook al heb je m privé.
pi_185057885
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 februari 2019 07:03 schreef ender_xenocide het volgende:
Hij heeft het over de BTW voor zakelijk gebruik van de privé auto.
Heb je mijn vraag gelezen?
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_185058920
quote:
18s.gif Op zaterdag 16 februari 2019 23:39 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Heb je mijn vraag gelezen?
Ja, maar als hij al alleen het zakelijk deel opgeeft, zoals hij zegt, hoeft dat dus niet als het onderbouwd is met km administratie
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
  zondag 17 februari 2019 @ 15:59:50 #30
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_185065699
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2019 21:46 schreef junkiexp het volgende:
Ik heb een eigen bedrijf, eenmanszaak.
In principe heb ik mijn bestelwagen nooit privé nodig maar het zou toch makkelijk zijn om deze af en toe eens privé te gebruiken.
Als ik dit nu doe en ik zou een factuur aan mijzelf sturen voor de gemaakte kilometers, kom ik daar dan mee weg bij een eventuele controle?

Ik wil geen km's gaan schrijven dus ik ga een verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelbus aanvragen.
Dat laatste zou ik niet doen als je wel privé wilt rijden. Bij één km privé rijden gaat de verklaring overboord, krijg je de naheffing met boete.
Je kunt beter kijken of je de bus niet kunt inrichten voor uitsluitend zakelijk gebruik. Een automatisch rittenregistratiesysteem kost tegenwoordig ook niet meer de wereld en dan heb je gelijk de juiste verhouding zakelijk/privé zodat je bijtelling op basis van werkelijk gebruik kunt onderbouwen.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_185173330
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2019 23:18 schreef ludovico het volgende:

@:TS tot 500km keuren ze geloof ik gewoon goed.
niet bij een verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto. Dan mag je geen kilometer prive rijden.
A mind with a heart of it's own
pi_185173887
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 februari 2019 15:43 schreef DrMarten het volgende:

[..]

niet bij een verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto. Dan mag je geen kilometer prive rijden.
Oo,
pi_185192124
Ik zat met dezelfde vraag en heb navraag gedaan bij de belastingdienst.

Ik had dus als eenmanszaak een bestelauto en prive een autootje.

Dat autootje was op een gegeven moment kapot dus ik belde met de vraag of ik mijn bestelauto van mijn eenmanszaak mocht huren tegen een marktconforme prijs met netjes BTW erbij. Bijv. 40,- per dag.

Antwoord van de belastingdienst was dat ik als ondernemer en privepersoon hetzelfde was en dat dit niet mocht. Ik moest maar prive bij een ander bedrijf een auto gaan huren.

Ondertussen weet ik van heel veel zzp'ers die gewoon prive het hele jaar rondcrossen in hun bestelauto zonder bijtelling te betalen. Pakkans schijnt bizar klein te zijn.

Voor het milieu zou het beter zijn. Want er zijn veel zzp'ers die er een prive auto op naast houden wat ze niet zouden doen als ze prive mochten rijden met de bestelauto.

PS bij een bestelauto betaal je de volle mep aan bijtelling terwijl je prive natuurlijk nooit een auto zonder achterbank zou kopen. Daar komt bij dat je er vaak niks aan kunt doen dat je voor je werk niet met een kleiner voertuig toe kunt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')