abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  vrijdag 30 augustus 2019 @ 01:23:52 #101
38065 TheFreshPrince
oh no you didn't
pi_188701294
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 00:14 schreef illusions het volgende:
Van kernwapens ontkennerij gaan we nu naar satelliet ontkennerij.

Toch frappant dat mijn TV-ontvanger toch vrij nauwkeurig op de Astra satelliet moet staan gericht, en als dat ding bij de jaarlijkse storm weer eens een graadje verkeerd staat, moet er toch echt een satelliet ventje bij komen - maarja, die zal ook wel in het complot zitten.
We zijn niet de enigen ;)

dishes3-1200x800.jpg
"I ain't no bungee expert or nothin', but I don't think he's supposed to be slamming into the ground like that."
pi_188701333
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 01:23 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

We zijn niet de enigen ;)

[ afbeelding ]
Ja in Nederland hangt elke pauperwijk ermee vol, en hier waar ik woon staat er eentje op het dak van elke Nederlandse of Engelse familie. :P

Elke monteur die dit ooit heeft aangesloten zit dus in het complot.

Godsamme, ik zou willen dat het niveau wat hoger lag hier. Maargoed, als je hier glashard het bestaan van satellieten en kernbommen gaat lopen ontkennen. Pfff.

[ Bericht 10% gewijzigd door SuperHartje op 30-08-2019 08:48:36 ]
pi_188714240
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 23:11 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Het ligt aan de toepassing. Geostationaire satellieten hangen op zo'n 36.000km hoogte recht boven de evenaar. Daar is m'n satellietschotel jaren op gericht geweest, al heb ik nu alleen kabel-TV.

Satellieten in een lage baan (~400km) voor GPS en maar ook Starlink draaien in een vaste, voorspelbare baan in de aarde. Op die manier heb je met voldoende satellieten altijd dekking.

Balloons, airships, planes can do just that and are much closer to the earths surface. Then there's radio-wave propagation, bouncing radio waves off clouds, spraying certain metals over areas (cities) of heavy internet traffic. It's all technology which has been used for decades.

Besides that, the article I posted explains quite clearly that 99% of global data traffic goes through submarine cables, much of which were put there more than a hundred years ago.

Anyway, 99% of internet traffic/data goes through reliable, comparatively very old technology.

20,000 5G satellites are not at all necessary. Space satellites have never been necessary.
In the new 'reality' we will be living in,nothing will be real and everything will be true-David A.McGowan
  vrijdag 30 augustus 2019 @ 22:39:08 #104
38065 TheFreshPrince
oh no you didn't
pi_188714447
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 22:25 schreef Tingo het volgende:

[..]

Balloons, airships, planes can do just that and are much closer to the earths surface. Then there's radio-wave propagation, bouncing radio waves off clouds, spraying certain metals over areas (cities) of heavy internet traffic. It's all technology which has been used for decades.

Besides that, the article I posted explains quite clearly that 99% of global data traffic goes through submarine cables, much of which were put there more than a hundred years ago.

Anyway, 99% of internet traffic/data goes through reliable, comparatively very old technology.

Ballonnen, ik zet het nogmaals, waaien zoals de wind waait. Voor sommige toepassingen is dat prima maar niet als je er een schotelantenne op wil richten, egale dekking wil hebben of nauwkeurige GPS-data uit wil kunnen halen. Satellieten kan je perfect in een baan houden, ieder op hun eigen hoogte.

Dat een groot percentage van het internetverkeer door kabels gaat is uiteraard goed verklaarbaar, gezien we in onze westerse wereld een prima infrastructuur hebben en grote hoeveelheden data verstouwen. Met toepassingen als Netflix, YouTube, etc. is er gigantisch veel dataverkeer.

Neemt niet weg dat er grote gebieden op de wereld zijn waar men totaal verstoten is van internet.

Met het Starlink systeem heb je letterlijk op iedere plek van de wereld toegang. En dat gaat niet om grote hoeveelheden data maar wel toegang tot mail, nieuws, banking, social media, etc.
Daarnaast omzeil je er censuur mee, zoals in China en Noord Korea.

quote:
20,000 5G satellites are not at all necessary. Space satellites have never been necessary.

Er is blijkbaar een markt voor, als het blijkt dat het niet nodig is dan bloedt het project financieel dood en verbranden de satellieten wel weer in de dampkring. Het zijn maar kleine satellieten.

Ik heb overigens een kleine investering in het Nexus project, dat combineert blockchain met satellieten.
"I ain't no bungee expert or nothin', but I don't think he's supposed to be slamming into the ground like that."
pi_188714570
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 22:39 schreef MaGNeT het volgende:

Het zijn maar kleine satellieten.

Hoe klein zijn ze? Size of a football ?
In the new 'reality' we will be living in,nothing will be real and everything will be true-David A.McGowan
  vrijdag 30 augustus 2019 @ 22:51:24 #106
38065 TheFreshPrince
oh no you didn't
pi_188714605
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 22:48 schreef Tingo het volgende:

[..]

Hoe klein zijn ze? Size of a football ?
227kilo, formaat van een bureautafel.
Dankzij de uitgeklapte zonnepanelen (die pas uitgeklapt werden na deployment) zijn ze goed zichtbaar als ze voorbij komen.
pi_188714626
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 22:51 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

227kilo, formaat van een bureautafel.
Hoe heb je de dingen van 450km(?) afstand gezien?
  vrijdag 30 augustus 2019 @ 22:54:22 #108
38065 TheFreshPrince
oh no you didn't
pi_188714630
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 22:53 schreef Tingo het volgende:

[..]

Hoe heb je de dingen van 450km(?) afstand gezien?
Ze weerkaatsen het zonlicht, het is ook niet meer dan een rij stipjes dat voorbij trekt. Inmiddels zijn ze al meer verspreid dus zie je geen rij meer. Na n van de volgende lanceringen raad ik je aan om eens zelf naar buiten te gaan en te kijken. Ik kan het hier wel aankondigen wanneer ze zichtbaar zijn.

Je kan met de juiste app de meeste satellieten zelf tracken en zelf kijken of je ze kan zien zodra ze voorbij komen. Het ISS is wel even andere koffie, die is gigantisch veel groter en beter helderder. Ik zal binnenkort weer eens met m'n 600mm lens + 1.4TC op pad om er een foto van te schieten zodra hij passeert. Had nu enkele keren pech met bewolking of ongunstig tijdstip.

Met uitgeklapt zonnepaneel zijn die Starlink satellieten overigens wel wat groter dan een bureau, de satelliet zelf is van het formaat "bureau".

Artistieke impressie (dus geen foto):

Starlink-concept-solar-array-wing-unfurled-SpaceX.jpg

Foto van vlak voor deployment:

JNmSILg.jpg

[ Bericht 9% gewijzigd door TheFreshPrince op 30-08-2019 23:00:40 ]
  vrijdag 30 augustus 2019 @ 22:59:59 #109
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_188714691
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 22:25 schreef Tingo het volgende:

[..]

Dat kan nog steeds niet verklaren hoe satelliet tv werkt. Dat signaal komt altijd van dezelfde grote afstand. Ballonnen kunnen satellieten zoals ze regelmatig zichtbaar zijn aan de nachtelijke hemel ook niet verklaren. Dan zouden deze duizenden kilometers per uur moeten vliegen.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_188714702
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 22:54 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ze weerkaatsen het zonlicht, het is ook niet meer dan een rij stipjes dat voorbij trekt.

Je kan met de juiste app de meeste satellieten tracken en zelf kijken of je ze kan zien zodra ze voorbij komen. Het ISS is wel even andere koffie, die is gigantisch veel groter en beter helderder. Ik zal binnenkort weer eens met m'n 600mm lens + 1.4TC op pad om er een foto van te schieten zodra hij passeert. Had nu enkele keren pech met bewolking of ongunstig tijdstip.

Met uitgeklapt zonnepaneel zijn die Starlink satellieten overigens wel wat groter dan een bureau, de satelliet zelf is van het formaat "bureau".

Artistieke impressie:

[ afbeelding ]
Maar hoe heb je de vliegende bureaus zeg maar, van 450km (of nog langer afstand) gezien?
  vrijdag 30 augustus 2019 @ 23:04:24 #111
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_188714751
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 23:00 schreef Tingo het volgende:
Ze weerkaatsen het zonlicht, het is ook niet meer dan een rij stipjes dat voorbij trekt.

"Ze weerkaatsen het zonlicht, het is ook niet meer dan een rij stipjes dat voorbij trekt."

Lezen Tingo
Onikaan ni ov dovah
  vrijdag 30 augustus 2019 @ 23:06:26 #112
38065 TheFreshPrince
oh no you didn't
pi_188714781
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 23:00 schreef Tingo het volgende:

[..]

Maar hoe heb je de vliegende bureaus zeg maar, van 450km (of nog langer afstand) gezien?
Met m'n ogen.
Scheelt wel dat ik niet in een stad woon.

Ik ga meestal naar de Kwelderweg, tussen Dokkumer Nieuwe Zijlen en Zoutkamp, boven Kollumerpomp.

Daar is een prachtig natuurgebied en weinig lichtvervuiling.

Voor luchtfotografie met lange sluitertijden ideaal, ook voor de maansverduistering, etc.

Zoals ik zei, zodra de volgende 60 satellieten gelanceerd zijn en over dit deel van Europa trekt, zal ik hier een seintje geven.

Het enige wat je dan hoeft te doen is naar buiten gaan en in de juiste richting kijken.
Als je in de stad woont, zou ik dan wel aanraden om plekje te zoeken met weinig lichtvervuiling, anders zie je geen hol (naja, tenzij je in het stadspark bent :D )

Het ISS kan je vaak nog wel vanuit de stad zien (is erg helder) maar deze satellieten weerkaatsen veel minder licht vanwege hun kleine formaat.
pi_188714800
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 22:54 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Hoe weet je dan zo zeker dat 't satelliten van 450km + zijn ?
  vrijdag 30 augustus 2019 @ 23:09:21 #114
38065 TheFreshPrince
oh no you didn't
pi_188714830
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 23:07 schreef Tingo het volgende:

[..]

Hoe weet je dan zo zeker dat 't satelliten van 450km + zijn ?
Bij het ISS weet ik het zeker, aangezien ik die letterlijk met mijn telescoop kan zien (de vorm, de panelen).

Bij deze kleine satellieten weet je door de snelheid, de baan, het feit dat het er 60 op 1 rij zijn (zoals ook gelanceerd) dat het deze satellieten zijn en geen vliegtuig of een ballon.

Van 60 ballonnen kan je niet een week van tevoren al precies voorspellen wanneer ze voorbij komen en in welke richting ze zichtbaar zijn ;)
  vrijdag 30 augustus 2019 @ 23:12:19 #115
38065 TheFreshPrince
oh no you didn't
pi_188714882
Wat ik met het blote oog zag was dit (zal ongeveer gelijk tijdstip geweest zijn, dit is vanuit de UK gefilmd):

Met een wat betere opstelling in Nederland zag je dit:

Ook vanuit de UK:

Vanuit Japan:

Rusland:

Usa:

Usa:

En zoals ik zeg, ik kondig het de volgende keer aan als ik het tijdstip weet en dan hoop ik dat je ook even gaat kijken.
Meer dan je eigen ogen heb je niet nodig.

[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 30-08-2019 23:22:49 ]
pi_188715078
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 23:12 schreef MaGNeT het volgende:
Wat ik met het blote oog zag was dit (zal ongeveer gelijk tijdstip geweest zijn, dit is vanuit de UK gefilmd):

Met een wat betere opstelling in Nederland zag je dit:

En zoals ik zeg, ik kondig het de volgende keer aan en dan hoop ik dat je ook even gaat kijken.
Meer dan je eigen ogen heb je niet nodig.
Little white dots on a screen.
How can you know for sure that the little white dots are bureau-sized 5G satellites at 450km+ distance?
You've got to have good eyes - same as anyone who claims to have seen a space station from their back garden.
  vrijdag 30 augustus 2019 @ 23:28:21 #117
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_188715209
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 23:22 schreef Tingo het volgende:

[..]

How can you know for sure that the little white dots are bureau-sized 5G satellites at 450km+ distance?
You've got to have good eyes - same as anyone who claims to have seen a space station from their back garden.
Wat denk jij dat het zijn?
Onikaan ni ov dovah
  vrijdag 30 augustus 2019 @ 23:29:06 #118
38065 TheFreshPrince
oh no you didn't
pi_188715228
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 23:22 schreef Tingo het volgende:

[..]

Unless you go outside, then they are little white dots in the nightsky.

quote:
I've seen the ISS through a telescope (shape / solar panels).
The Starlink satellites are to small to actually see a shape.

I really like this video, made with a "prosumer" Nikon P900 camera:

Met de gratis ISS Tracker app kan je overigens prima zelf zien wanneer het ISS voorbij komt.
Als je de eerste keer mist, is hij ~90 minuten later vaak nog een keer zichtbaar.

Het ISS is zo helder vanwege de grootte dat je direct weet wanneer je het ISS gezien hebt.

[ Bericht 0% gewijzigd door TheFreshPrince op 30-08-2019 23:34:18 ]
  vrijdag 30 augustus 2019 @ 23:31:55 #119
38065 TheFreshPrince
oh no you didn't
pi_188715287
@Tingo

I don't feel like I have to convince you, could be a waste of time.

But you could go outside, watch and just enjoy the view.

Here's a ISS tracker website:

http://www.isstracker.com

You could also install one of the (free) ISS tracker apps on your phone, that give you a signal when the ISS is expected to pass.

Needless to say: you need a clear sky.
  vrijdag 30 augustus 2019 @ 23:36:29 #120
38065 TheFreshPrince
oh no you didn't
pi_188715384
Dit is overigens wel 1 van de mooiste ISS video's qua uitleg van wat er binnen is (tot aan het gebruik van het toilet toe).

Ik raad niet vaak lange video's aan (omdat de concentratiespanne meestal beperkt is tot 2 minuten) maar dit geeft wel een hele mooie kijk.

pi_188715520
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 23:36 schreef MaGNeT het volgende:
Dit is overigens wel 1 van de mooiste ISS video's qua uitleg van wat er binnen is (tot aan het gebruik van het toilet toe).

Ik raad niet vaak lange video's aan (omdat de concentratiespanne meestal beperkt is tot 2 minuten) maar dit geeft wel een hele mooie kijk.

Ja hoor - lange haar en losse kabels in zo'n omgeving lijkt me niet erg praktisch en/of veilig te zijn. Maar goed. 5G satellies gewoon bullshit is.I have much more interest in the submarine cables and balloons.
Fijn weekend allemaal!

[ Bericht 2% gewijzigd door Tingo op 31-08-2019 14:37:21 ]
  vrijdag 30 augustus 2019 @ 23:50:40 #122
38065 TheFreshPrince
oh no you didn't
pi_188715685
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 23:42 schreef Tingo het volgende:

[..]

Ja hoor - lange haar en losse kabels in zo'n omgeving lijkt me niet erg praktisch en/of veilig te zijn.
Ik heb geen draaiende boormachines of mixers gezien waar het in terecht kan komen, valt wel wat mee.

quote:
Maar goed. 5G satellies gewoon bullshit is.I have much more trust in the submarine cables and balloons.
Fijn weekend allemaal!
Wat betreft die "balloons" blijf je redelijk voorbij gaan aan het feit dat die dingen niet te sturen zijn.
Ze blijven niet stil hangen op zo'n hoogte en je kan niet voorspellen waar ze heen gaan.
pi_188716074
Als het ISS nep zou zijn, dan is het wel een mega groot complot, waar zelfs Rusland, Japan en onze eigen Andr Kuipers bij betrokken is ;)

En als het nep is, waar kijk ik dan enkele malen per jaar naar in de lucht, net als miljoenen mensen wereldwijd ;)
  zaterdag 31 augustus 2019 @ 11:08:02 #124
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_188718936
Timmerfrans - de man die kan liegen in 7 talen - en hij doet het weer.. 5G is in het belang van de burger :o

Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
pi_188718981
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2019 11:08 schreef controlaltdelete het volgende:
Timmerfrans - de man die kan liegen in 7 talen - en hij doet het weer.. 5G is in het belang van de burger :o

Die mevrouw in het begin (Maria heet ze geloof ik?) begint al met een onderzoek van 220 wetenschappers waarin aangetoond zou zijn dat 5G kanker en miskramen veroorzaakt. Daar gaat het al mis, dat onderzoek bestaat niet.

En ja, ze overvalt hem er mee (zoals ze zelf ook toegeeft). Timmermans is geen deskundige op dat vlak.

Op 2:10 zegt ze dat er eerst onafhankelijk onderzoek gedaan moet worden voordat het uitgerold wordt, waarmee ze dus al toegeeft dat er geen onafhankelijk onderzoek naar gedaan is terwijl ze dat eerder wel suggereert.

Timmermans geeft aan dat er onderzoek gedaan wordt maar dat hij er niet veel van weet (hij is niet de expert).
Mevrouw geeft op 2:35 aan dat ze dat begrijpt maar op het eind van het filmpje (zonder weerwoord) brandt ze hem juist daar op af.

Daarna geeft mevrouw aan dat de EU Nederland maant om het versneld uit te rollen. Timmermans geeft aan dat Nederland daarin z'n eigen tempo bepaalt (wat ook klopt, de noordelijke helft van Nederland heeft nog te maken met het Stratos-satellietgrondstation bij Burum wat de uitrol juist vertraagt).

Dan volgt een reactie van "overschrijding van de straling", waarbij mij niet duidelijk wordt waar dat gemeten is, welke afstand tot de zendmast en op welke frequentieband.

Dan een discussie over de 220 wetenschappers, waar overigens (ik heb de lijst bekeken) een hoop wetenschappers tussen zitten die totaal geen raakvlak met dit onderwerp hebben.
Neemt niet weg dat die mensen een mening mogen hebben.

Dan vervolgens de discussie of men het wel wil / nodig heeft.
Zinloze discussie, aangezien er nu eenmaal altijd opvolgers van techniek komen, IoT toepassingen groeien (met IPv6), er in de toekomst zelfrijdende auto's komen, etc.

Verder is 5G niets meer dan een verzameling van frequentiebanden, net als dat WiFi dat ook is (bijvoorbeeld 2.4 en 5GHz).

Ze maakt eigenlijk de fout om op die plek een discussie aan te gaan met Timmermans. Er zijn altijd belangenclubjes en vanuit zijn functie zal hij daar nooit direct ja of nee op kunnen zeggen.

Daarnaast staat hij duidelijk heel anders in dit onderwerp. Logisch dat ze dan niet de antwoorden krijgt die ze wil horen. Dat kan je natuurlijk aan zien komen.

Wat een hoop haatreacties onder die video overigens, als ik YouTube was zou ik daar toch wat meer op filteren.

---

Ik hoop dat je een keer in gaat op mijn reactie, tot nu toe post je eigenlijk alleen maar een link of filmpje met je mening erbij en dan is er niet echt een discussie.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 31-08-2019 12:01:32 ]
  zaterdag 31 augustus 2019 @ 12:26:03 #126
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_188719766
Wat kan ik daar nou nog op zeggen? Frans is zijn geld dubbel en dwars waard.

De MH-17 leugens zijn klaarblijkelijk vergeten en vergeven maar niet door iedereen, haatreacties get real. Hij krijgt ervan langs omdat de man zijn geloofwaardigheid allang heeft verloren.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
pi_188720499
Wow, doodgegooid worden met zoooo veel bewijs, en nog ontkennen dat satellieten bestaan.

Wow, just wow. :')
pi_188720790
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 23:42 schreef Tingo het volgende:

[..]

Ja hoor - lange haar en losse kabels in zo'n omgeving lijkt me niet erg praktisch en/of veilig te zijn. Maar goed. 5G satellies gewoon bullshit is.I have much more trust in the submarine cables and balloons.
Fijn weekend allemaal!
Gewoon niet verder komen dan "het is gewoon bullshit". Classic. :') _O-

Totaal geen weerwoord - nee, "het is gewoon bullshit". Vingers in je oren en heel hard lalalalala roepen. :P

quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2019 00:15 schreef MaGNeT het volgende:
Als het ISS nep zou zijn, dan is het wel een mega groot complot, waar zelfs Rusland, Japan en onze eigen Andr Kuipers bij betrokken is ;)

En als het nep is, waar kijk ik dan enkele malen per jaar naar in de lucht, net als miljoenen mensen wereldwijd ;)
Een ballon die heeel constant beweegt? :P

Wel lullig, zoveel uitgebreide info getypt en nog niet eens een inhoudelijke reply krijgen.
pi_188721598
Uiteraard heeft een "welles - nietes - bullshit" discussie weinig zin.

Ik ben echt niet in de veronderstelling dat ik Tingo z'n gedachten kan sturen, hij heeft zijn mening aan de hand van zijn waarnemingen, ik mijn mening aan de hand van mijn waarnemingen.

Ik kan wel enkele experimenten voorstellen:
- ga buiten kijken zodra de ISS-tracker aangeeft dat het ISS ieder moment voorbij kan komen (alarm instellen op telefoon) en zoek een verklaring voor wat je ziet
- ga buiten kijken zodra de volgende batch Starlink satellieten gelanceerd is en ze over dit deel van Europa trekken en zoek een verklaring voor wat je ziet
- dat geldt ook voor andere satellieten die te tracken zijn met gratis beschikbare apps
- koop een eenvoudige RTL-SDR voor een paar tientjes, sluit die aan op je computer, bouw een antenne en vang zelf beelden van een weersatelliet op, dat is vrij eenvoudig zelf te doen. Mijn RTL-SDR heb ik bij https://www.rtl-sdr.com gekocht. Er zijn flink wat antenne-ontwerpen te vinden om zelf te maken. Daarnaast kan je er ook gewoon radio mee luisteren, vliegtuigen en verkeerstorens, P2000 mee decoden of luisteren naar signalen van je slimme meter.

Zomaar een voorbeeld, er staan tientallen filmpjes met hoe je dat zelf kan doen.

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 31-08-2019 15:05:56 ]
pi_188729352
99% of the worlds data/traffic travels through submarine cables in milliseconds. I hope that most of us can agree with that.

There are also many tried and tested options which have been in use for decades that can account for the other one percent.

It can be quite a bit of reading so you'll have to put some time in if you are genuinely interested, but here are just a few other options:

Since the 1920's Radio-wave propagation (bouncing radiowaves off the ionosphere) :
https://en.wikipedia.org/wiki/Skywave
…...
https://en.wikipedia.org/wiki/Antenna_diversity
Antenna diversity can be realized in several ways. Depending on the environment and the expected interference, designers can employ one or more of these methods to improve signal quality. In fact multiple methods are frequently used to further increase reliability.
Spatial diversity - This is especially beneficial for the mobile communication industry since it allows multiple users to share a limited communication spectrum and avoid co-channel interference.
…...
First used in the late 1940's and which are still being improved upon and developed:

High altitude SPB (Super Pressure Balloons) which inflate to a diameter of 140meters and can stay up there for months or even years.

Atmospheric satellite (United States usage, abbreviated atmosat) or pseudo-satellite (British usage) is a marketing term for an aircraft that operates in the atmosphere at high altitudes for extended periods of time, in order to provide services conventionally provided by an artificial satellite orbiting in space.

.....
There is a LOT more information available. These are just a couple of snippets which may lead readers to delve further.
  zondag 1 september 2019 @ 00:22:03 #131
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_188729731
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2019 23:55 schreef Tingo het volgende:
99% of the worlds data/traffic travels through submarine cables in milliseconds. I hope that most of us can agree with that.

There are also many tried and tested options which have been in use for decades that can account for the other one percent.

It can be quite a bit of reading so you'll have to put some time in if you are genuinely interested, but here are just a few other options:

Since the 1920's Radio-wave propagation (bouncing radiowaves off the ionosphere) :
…...
Antenna diversity can be realized in several ways. Depending on the environment and the expected interference, designers can employ one or more of these methods to improve signal quality. In fact multiple methods are frequently used to further increase reliability.
Spatial diversity - This is especially beneficial for the mobile communication industry since it allows multiple users to share a limited communication spectrum and avoid co-channel interference.
…...
First used in the late 1940's and which are still being improved upon and developed:

High altitude SPB (Super Pressure Balloons) which inflate to a diameter of 140meters and can stay up there for months or even years.

Atmospheric satellite (United States usage, abbreviated atmosat) or pseudo-satellite (British usage) is a marketing term for an aircraft that operates in the atmosphere at high altitudes for extended periods of time, in order to provide services conventionally provided by an artificial satellite orbiting in space.

.....
There is a LOT more information available. These are just a couple of snippets which may lead readers to delve further.
Hoe gaat een ballon permanent op 1 plek stil hangen? Hoe gaat een ballon met duizenden kilometers per uur vliegen? Dat moet je kunnen verklaren als je dit als een redelijke oplossing ziet.
Onikaan ni ov dovah
  zondag 1 september 2019 @ 00:31:02 #132
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_188729838
Het gebied wat zicht heeft op zo'n ballon is ook een issue. Een paar honderd kilometer verderop zou je je antenne dan een heel andere kant op moeten mikken voor de volgende ballon.
Onikaan ni ov dovah
  zondag 1 september 2019 @ 00:40:59 #133
38065 TheFreshPrince
oh no you didn't
pi_188729953
quote:

Zoals ook uit het Wikipedia artikel blijkt, wordt dat met name gebruikt bij de bij de Short Wave frequenties tussen de 3 en 30MHz. Bij hogere frequenties werkt het alleen gedurende perioden met veel zonnevlekken (atmosferische storingen).

Daar heb ik ervaring mee. Dat was vroeger best leuk, dan kon je Denemarken, Engeland of Duitsland met je gewone antenne op het dak ontvangen. Helaas was het beeld door de atmosferische storingen dan wel slecht maar ik heb in 1987 / 1988 heel wat leuks kunnen ontvangen op die manier. Dat was voor de UHF en VHF banden maar ook andere frequenties boven de 30MHz konden daar in meer of mindere mate van profiteren.

Nogmaals, voor die hogere frequenties werkt dat alleen bij atmosferische storingen zoals in het artikel staat (en die treden het vaakst op tijdens de hoogste zonneactiviteit, iedere 11 jaar).

Onder de 3kHz werkt het niet omdat de golven dan te lang worden (300.000km/s / 3000Hz is al golven van 100 kilometer en bij lagere frequenties worden die nog langer).

Nu de praktijk: een 54G WiFi kanaal zoals op je telefoon of laptop heeft al een bandbreedte nodig van 20MHz.
Dat houdt in dat je in het bruikbare gebied tussen de 3 en 30MHz wereldwijd (en als je goed propt) maar 2 kanalen voor data kan gebruiken met een snelheid die (vanwege afstand en ping) veel lager zal liggen dan de 54Mbps die je haalt via zo'n 20MHz WiFi kanaal.

Met andere woorden: de werkbare frequentie die bruikbaar is bij "Skywave" is te laag om communicatie over te laten plaatsvinden. Spraak is uiteraard een ander verhaal.

Het is niet voor niets dat WiFi / 3G / 4G en straks ook 5G op veel hogere frequenties plaatsvinden (in de GHz bereiken) omdat op een frequentie van 2.4 / 5 of 65GHz een bandbreedte van 20MHz maar een smal streepje is.

Dat is ook de reden dat muziek op FM veel beter klinkt dan op AM. Je hebt op AM een lagere frequentie dus ook smallere kanalen beschikbaar. Bij spraak maakt dat niet uit, bij muziek is FM fijn en voor data ga je nog eens vele malen hoger in frequentie.

Bij FM (ook wel 3 meter band genoemd vanwege golven van ongeveer 3 meter lang) heb je een bandbreedte van 200kHz per kanaal (stereo) wat prima past op een band die van 87,5 tot zo'n 108MHz loopt. Je kan dan flink wat zenders kwijt.

Bij AM heb je een totale bandbreedte tussen de 545 en 1700kHz waarbij zenders zo'n 4kHz bandbreedte hebben (!). Dat is ook te horen aan de belabberde kwaliteit van muziek (en ook nog mono). Er zit natuurlijk ook nog verschil in de modulatie maar dat even terzijde.
Bij de hogere frequenties worden de golven ook steeds korter, zoals je nog wel kan zien aan oude buizenradio's waar naast de frequentie ook de golflengte staat (lichtsnelheid delen door frequentie = golflengte).

Dat is natuurkunde waar je helaas niet omheen kan werken: je krijgt niet 100x 20MHz in een 27MHz gebied gepropt. Maar op 5000Mhz (ofwel 5 Gigahertz) zijn 100x 20MHz kanalen ineens werkbaar.

Met ander woorden: ja, de techniek werkt prima voor spraak, morsecode of telex maar is niet praktisch bruikbaar voor data.

5G gebruikt kanalen van zo'n 50 tot 400MHz (!) afhankelijk van het frequentiegebied waarop gewerkt wordt. Dat maakt ook gelijk duidelijk waarom 5G op nog hogere frequenties werkt voor bepaalde toepassingen: je kan meer kanalen met grotere bandbreedte kwijt.

Misschien heb ik in de haast een komma of 0 teveel of te weinig gezet maar de boodschap lijkt me helder: hogere frequenties is kortere golflengte en hogere beschikbare bandbreedte.

quote:
…...
…...
Ja, dat wordt o.a. gebruikt bij MiMo voor WiFi maar ook bij 4G en 5G, niets nieuws onder de zon. Het is een aanvulling op de techniek, niet een oplossing an sich.

quote:

.....

Ballonnen: je blijft nu al in 3 reacties negeren dat ballonnen niet een voorspelbare route volgen en zeker niet stil kunnen hangen zoals bij geostationaire satellieten.

Wat betreft vliegtuigen die hoog vliegen... als Starlink al 20.000 satellieten nodig heeft op ~400km dan kan je je voorstellen dat dat er een veelvoud van 20.000 moeten zijn op lagere hoogte vanwege de beperkte hoogte en kromming van de aarde. En zoals uitgelegd gaat Skywave dat ook niet voor je oplossen.

Laten we dat maar niet doen...

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 01-09-2019 01:38:29 ]
pi_188731785
5G is niet in het belang van de burger. 5G is in het belang van degenen die het hebben ontwikkeld en van overheden die er haantje de voorste mee kunnen spelen.
5G is bullshit.
pi_188736229
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2019 00:22 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Hoe gaat een ballon permanent op 1 plek stil hangen? Hoe gaat een ballon met duizenden kilometers per uur vliegen? Dat moet je kunnen verklaren als je dit als een redelijke oplossing ziet.
I didn't say that SPB's stay in one place, nor did I say that they fly at thousands of kms per hour, so I don't have to explain anything about that. All I said is that SPB's (and HAPS-High Altitude Pseudo Satellites) are viable options to the ONE percent of global data traffic which does not travel via submarine cables. It is technology that has been around since the 1940's (See Skyhook) which is still in use and still being developed and improved upon. It's a multi-billion dollar industry from what I've gathered, and way more credible, believable (and interesting!) than SpaceX and the 20,000 225kg desk-sized 5G space satellites and other silly adventure stories.

Als mensen willen blijven geloven dat Elon Musk een of ander space exploration innovatIeve held is die gaat globale telecommunicatie technologie revolutioneren, moeten ze dat zelf weten natuurlijk.
pi_188736290
quote:
1s.gif Op zondag 1 september 2019 00:40 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ballonnen: je blijft nu al in 3 reacties negeren dat ballonnen niet een voorspelbare route volgen en zeker niet stil kunnen hangen zoals bij geostationaire satellieten.

Wat betreft vliegtuigen die hoog vliegen... als Starlink al 20.000 satellieten nodig heeft op ~400km dan kan je je voorstellen dat dat er een veelvoud van 20.000 moeten zijn op lagere hoogte vanwege de beperkte hoogte en kromming van de aarde. En zoals uitgelegd gaat Skywave dat ook niet voor je oplossen.

Laten we dat maar niet doen...
I haven't ignored anything. And I think you are wrong.

All the technology I mentioned above is still being used and improved upon. I hope that most of us can agree with that.

From almost 20 years ago – high-altitude, unmanned, solar-powered plane technology:
SkyTower, NASA Test Sky-Higher Telecom. July 23rd, 2002.
https://www.renewableener(...)lecom-6893.html#gref

'SkyTower, Inc., in collaboration with the Japanese Ministry of Telecommunications and NASA, have successfully completed a series of commercial telecommunications tests - the world's first from more than 65,000 feet in the stratosphere.'

'From this position over the island of Kauai, Pathfinder-Plus transmitted several hours of next-generation mobile voice, data and video services to multiple handheld user devices on the ground.'

"The airborne platform, operating above the weather and commercial air traffic, is equivalent to a 12-mile-tall tower, which means significant advantages to telecom service providers and broadcasters." The first flight successfully tested the world's first digital high definition television (HDTV) broadcast transmission from the stratosphere, providing a picture-perfect video broadcast signal to a fixed receiver on the ground, at twice the resolution of conventional broadcast transmissions. Because of its much higher look angle, SkyTower platforms can fill in "urban canyons" - coverage areas missed by terrestrial and satellite broadcast transmissions due to tall buildings, terrain, and the like - and can do so using a fraction of the power.

'He added that small, low-cost, stationary user antennas can be used due to the unique tight turning radius of the aircraft, which makes it appear geo-stationary from the ground. The platform's closer proximity to earth enables much higher frequency reuse than satellites, resulting in more than 1,000 times the local access capacity compared to a geo-stationary satellite.'

[ Bericht 0% gewijzigd door Tingo op 01-09-2019 15:18:11 ]
pi_188736489
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2019 09:47 schreef RapaNui het volgende:
5G is niet in het belang van de burger. 5G is in het belang van degenen die het hebben ontwikkeld en van overheden die er haantje de voorste mee kunnen spelen.
5G is bullshit.
Dat zeiden ze ook over auto's, we hadden immers paard en wagen. Wat jij zegt is onzin dus.

quote:
Sure, maar hoe doen die miljoenen mensen die hun satelliet-schotel fixed op bijv. de Astra satelliet hebben gericht om TV te kijken? Dat kun je alleen verklaren als satellieten bestaan.

Zoals wel vaker, ben je die olifant in the room weer aan het negeren want je kan er een heleboel bij halen of verzinnen, maar dat is helemaal niet nodig want je negeert de basis.
  zondag 1 september 2019 @ 15:36:13 #138
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_188737290
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2019 14:45 schreef Tingo het volgende:

[..]

I didn't say that SPB's stay in one place, nor did I say that they fly at thousands of kms per hour, so I don't have to explain anything about that. All I said is that SPB's (and HAPS-High Altitude Pseudo Satellites) are viable options to the ONE percent of global data traffic which does not travel via submarine cables. It is technology that has been around since the 1940's (See Skyhook) which is still in use and still being developed and improved upon. It's a multi-billion dollar industry from what I've gathered, and way more credible, believable (and interesting!) than SpaceX and the 20,000 225kg desk-sized 5G space satellites and other silly adventure stories.

Als mensen willen blijven geloven dat Elon Musk een of ander space exploration innovatIeve held is die gaat globale telecommunicatie technologie revolutioneren, moeten ze dat zelf weten natuurlijk.
Ja ik weet dat jij dat niet zei, dat is iets wat je heel hard aan het negeren bent. Het zijn feiten die volgen uit simpele observaties. Met het blote oog kan je zien dat satellieten veel harder gaan dan bijvoorbeeld een passagiersvliegtuig, terwijl ze hoger moeten zitten. Iedereen die een keer een satelliet schotel op heeft gezet weet dat je deze op een vast punt moet mikken wat altijd stil staat. Dat zal je dus ook moeten verklaren als je die dingen als viable options wil blijven zien.
Onikaan ni ov dovah
pi_188739503
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2019 15:36 schreef ATuin-hek het volgende:
Iedereen die een keer een satelliet schotel op heeft gezet weet dat je deze op een vast punt moet mikken wat altijd stil staat.
Dit, en dat is met bovenstaande onzin dus niet verklaard, dat kan alleen met satellieten worden verklaard.

Hert wordt al gekker hier. Maanmissies bestaan niet, ruimtereizen bestaan niet, atoomwapens bestaan niet, satellieten bestaan niet, wat bestaat nog wel? 8)7
pi_188775610
I've no doubt there are stratospheric satellites in the form of solar-powered, high-altitude planes, balloons, airships. The military have been developing and using high-altitude technology since 1947(!) .This seems like a way more realistic, reliable, safer, cleaner, more efficient and economical alternative to the '20,000 5G 'starlink' satellites' or any other 5G space satellite baloney.

Anyhoos – just to give you an idea about it, here's a promo of some of the latest HAPS technology:
https://www.avinc.com/about/haps

'HAPSMobile's vision is to create a network of HAWK30s, reaching the billions of people worldwide who lack even basic wireless communications and provide the additional bandwidth needed to support the emerging 5G standard and the Internet of Things.'

There's plenty more easy-to-find information about the development of this 1981(!) concept.
It's fascinating, impressive stuff, although most of the data traffic will still be via submarine cables for quite a while yet.

IF we are to believe the fantastic space adventures of Elon Musk and his band of merry men,what about the environmental effects and consequences of putting 20,000 desk-sized objects into space?

[ Bericht 3% gewijzigd door Tingo op 03-09-2019 19:56:23 ]
  dinsdag 3 september 2019 @ 19:57:37 #141
38065 TheFreshPrince
oh no you didn't
pi_188775762
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 19:48 schreef Tingo het volgende:
I've no doubt there are stratospheric satellites in the form of solar-powered, high-altitude planes, balloons, airships. The military have been developing and using high-altitude technology since 1947(!) .This seems like a way more realistic, reliable, safer, cleaner, more efficient and economical alternative to the '20,000 5G 'starlink' satellites' or any other 5G space satellite baloney.

IF we are to believe the fantastic space adventures of Elon Musk and his band of merry men,what about the environmental effects and consequences of putting 20,000 desk-sized objects into space?

Anyhoos – just to give you an idea about it, here's a promo of some of the latest HAPS technology:
https://www.avinc.com/about/haps

'HAPSMobile's vision is to create a network of HAWK30s, reaching the billions of people worldwide who lack even basic wireless communications and provide the additional bandwidth needed to support the emerging 5G standard and the Internet of Things.'

There's plenty more easy-to-find information about the development of this 1981(!) concept.
It's fascinating, impressive stuff, although most of the data traffic will still be via submarine cables for quite a while yet.

Baloney?

- Hoe verklaar je dat wereldwijd tot op de minuut wordt aangegeven wanneer en waar je het ISS voorbij kan zien komen? En dat met een omloop van 90 minuten (ofwel zo'n 15.000km / u).
Die waarnemingen zijn er, die waarneming kan je zelf doen, die waarneming heb ik zelf gedaan. En zeg nu niet dat het waarneembaar is, het is het helderste object aan de hemel na zon en maan als het voorbij komt.

- Hoe verklaar je dat alle schotelantennes van Spanje tot Noorwegen dezelfde kant top wijzen (al verandert de hoek wel iets naarmate je zuidelijker / noordelijker gaat in Europa)?

Je blijft dit negeren en lult er omheen.
Over "baloney" gesproken...

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 03-09-2019 20:03:09 ]
pi_188775881
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 19:57 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Baloney?

Yes. 20,000 5G space satellites is baloney.
Tis niet nodig - er zijn anderen, simpler, verstandiger methoden. Heb je dat nou door of niet?
  dinsdag 3 september 2019 @ 20:05:58 #143
38065 TheFreshPrince
oh no you didn't
pi_188775910
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 20:03 schreef Tingo het volgende:

[..]

Yes. 20,000 5G space satellites is baloney.
Tis niet nodig - er zijn anderen, simpler, verstandiger methoden. Heb je toch door of niet?
Maar ontken je nu het bestaan van satellieten zoals het ISS of de Astra TV-satellieten? Ontken je het bestaan van Starlink satellieten? Of vind je het gewoon niet nodig?

Overigens wil ook Amazon 3236 satellieten lanceren en OneWeb 650 satellieten met ongeveer hetzelfde doel als Starlink.

[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 03-09-2019 20:12:17 ]
pi_188775967
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 20:05 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Maar ontken je nu het bestaan van satellieten zoals het ISS of de Astra TV-satellieten? Ontken je het bestaan van Starlink satellieten? Of vind je het gewoon niet nodig?

Overigens wil ook Amazon 3236 satellieten lanceren met ongeveer hetzelfde doel als Starlink.
Leuk voor ze.
HAPS technology veel meer interessant is, vind ik.
  dinsdag 3 september 2019 @ 20:11:45 #145
38065 TheFreshPrince
oh no you didn't
pi_188776001
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 20:09 schreef Tingo het volgende:

[..]

Leuk voor ze.
HAPS technology veel meer interessant is, vind ik.
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 20:05 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

[...]
  dinsdag 3 september 2019 @ 20:12:31 #146
38065 TheFreshPrince
oh no you didn't
pi_188776018
Verder zijn die Starlink satellieten geen onderdeel van 5G... het is een alternatief voor 5G in gebieden waar bijvoorbeeld geen internet is (of waar censuur is).
pi_188776145
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 20:12 schreef MaGNeT het volgende:
Verder zijn die Starlink satellieten geen onderdeel van 5G... het is een alternatief voor 5G in gebieden waar bijvoorbeeld geen internet is (of waar censuur is).
HAPS kan en zal dat doen - space-satellites niet nodig zijn.
Voor nu ben ik 'n beetje klaar mee.
Moet je zelf weten als je de Spacex BS willen geloven.
Spandex underpants more like.
  dinsdag 3 september 2019 @ 20:20:19 #148
38065 TheFreshPrince
oh no you didn't
pi_188776150
Overigens kan je over een dikke maand de volgende Starlink train zien als de lancering goed verloopt:

Launch dates:

Mission Date (NET)
Starlink-1 October 10th
Starlink-2 October 25th
Starlink-3 November 13th
Starlink-4 December 8th
  dinsdag 3 september 2019 @ 20:20:53 #149
38065 TheFreshPrince
oh no you didn't
pi_188776162
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 20:19 schreef Tingo het volgende:

[..]

HAPS kan en zal dat doen - space-satellites niet nodig zijn.
Voor nu ben ik 'n beetje klaar mee.
Moet je zelf weten als je de Spacex BS willen geloven.
Spandex underpants more like.
Maar ontken je nu het bestaan van satellieten zoals het ISS of de Astra TV-satellieten?

Ontken je het bestaan van Starlink satellieten?

Of vind je het gewoon niet nodig?

Ontken je het bestaan van satelliet-TV?

Je blijft er gewoon omheen draaien, terwijl ik hele normale vragen stel.

Ook wat betreft satelliet-TV vraag ik: heb je er een verklaring voor dat van Spanje tot Noorwegen de schotelantennes dezelfde kant op wijzen (afgezien van een kanteling naarmate je noordelijker / zuidelijker gaat)?

Ben je bereid om rond 10 oktober naar buiten te gaan en te kijken naar de voorbijtrekkende Starlink train? Meer dan je ogen en een heldere hemel heb je niet nodig.

Ben je bereid een keer naar het ISS te kijken als deze volgens de ISS-tracker zichtbaar is?

Heb je wel eens door een telescoop (of camera met zoom) naar de maan gekeken?
En naar Mars, of Jupiter en zijn manen?

Geniet je van dat soort waarnemingen? Of geloof je niet in het bestaan van de maan en planeten?

Serieuze vraag, ik vind het soms heel moeilijk om vast te stellen of je berhaupt wel eens buiten komt en waarnemingen doet.

[ Bericht 14% gewijzigd door TheFreshPrince op 03-09-2019 20:28:31 ]
pi_188779586
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 20:20 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Maar ontken je nu het bestaan van satellieten zoals het ISS of de Astra TV-satellieten?

Ontken je het bestaan van Starlink satellieten?

Of vind je het gewoon niet nodig?

Ontken je het bestaan van satelliet-TV?

Je blijft er gewoon omheen draaien, terwijl ik hele normale vragen stel.

Ook wat betreft satelliet-TV vraag ik: heb je er een verklaring voor dat van Spanje tot Noorwegen de schotelantennes dezelfde kant op wijzen (afgezien van een kanteling naarmate je noordelijker / zuidelijker gaat)?

Ben je bereid om rond 10 oktober naar buiten te gaan en te kijken naar de voorbijtrekkende Starlink train? Meer dan je ogen en een heldere hemel heb je niet nodig.

Ben je bereid een keer naar het ISS te kijken als deze volgens de ISS-tracker zichtbaar is?

Heb je wel eens door een telescoop (of camera met zoom) naar de maan gekeken?
En naar Mars, of Jupiter en zijn manen?

Geniet je van dat soort waarnemingen? Of geloof je niet in het bestaan van de maan en planeten?

Serieuze vraag, ik vind het soms heel moeilijk om vast te stellen of je berhaupt wel eens buiten komt en waarnemingen doet.
Je kan de vraag blijven herhalen, maar zo'n vraag gaat hij toch wel weer uit de weg omdat je dan wel heel erg *ahem* slim *ahem* overkomt. Het ontkennen van de Astra TV satellieten lijkt me echt de grootst mogelijke onzin, dan kom je inderdaad nooit buiten.

Een baantje als schotelmonteur zal er ook wel niet in zitten. :P

Vingers in je oren, lalala roepen, en overal omheen draaien, wat een kunst.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')