abonnement Unibet Coolblue
pi_184972358
Welkom bij een nieuw deel van "Vraag wat je wil".

Soms vraag je je wel eens af hoe bepaalde zaken in elkaar steken, hoe zou het zijn om een specifiek beroep te hebben. Wat beweegt mensen met een bijzondere hobby. Daarom hebben wij deze reeks op FOK! in het leven geroepen. Hier bieden wij mensen extra anonieme mogelijkheid om vragen te beantwoorden. De personen die zich kunnen opgeven in dit topic: GC / [Vraag wat je wil]: een inventarisatie. (andere feedback mag ook in dat topic). krijgen toegang tot het VraagWatJeWil account en kunnen via dit account een paar dagen vragen van jullie beantwoorden. Dit account blijft van de persoon totdat het volgende deel in de reeks geopend wordt.

Dit deel kunnen we vragen stellen aan een radiotherapeutisch laborant op een universitair medisch centrum. Dus wil je alles weten over hoe bestraling werkt, waar op gelet wordt hoe er met patienten omgegaan wordt en of de koffie daar lekker is stel je vraag. :)

Wacht even totdat de ondervraagde zichzelf introduceert alvorens te reageren.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_184972433
Hoe ontvangen jullie de benodigdheden?
<a href="http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif" target="_blank" rel="nofollow"><a href="http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif&lt" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif<</a>;/a>
  Moderator dinsdag 12 februari 2019 @ 14:21:21 #3
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184972483
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 14:18 schreef DETELEVISIEKIJKER het volgende:
Hoe ontvangen jullie de benodigdheden?
Ahum

quote:
Wacht even totdat de ondervraagde zichzelf introduceert alvorens te reageren.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 12 februari 2019 @ 14:24:22 #4
468509 _--_
In varietate concordia
pi_184972567
quote:
15s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 14:21 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ahum

[..]

kan er net zo goed een tijdelijk slotje op toch?
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
  Moderator dinsdag 12 februari 2019 @ 14:24:47 #5
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184972572
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 14:24 schreef _--_ het volgende:

[..]

kan er net zo goed een tijdelijk slotje op toch?
Dan kan de TS niet reageren.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_184972595
Hallo!

Na een opleiding van drie jaar ben ik ondertussen ook al bijna drie jaar aan het werk als radiotherapeutisch laborant in een universitair ziekenhuis. Ik zal mijn best doen om jullie vragen te beantwoorden over het werk. Ook vragen over de opleiding zijn welkom!

Wat is een radiotherapeutisch laborant?
Heel kort uitgelegd is een radiotherapeutisch laborant iemand die de radiotherapeut (arts) ondersteunt bij het uitvoeren van bestralingsbehandelingen bij kankerpatiënten. Radiotherapeutische laboranten worden ook wel eens MBB'er genoemd. Dit is een bredere term, want onder MBB'ers vallen bijvoorbeeld ook radiologische laboranten.

Wat doet een radiotherapeutisch laborant?
De werkzaamheden zijn behoorlijk divers, maar hieronder een paar belangrijke punten.

Voorbereiding:
• Assisteren van de radiotherapeut bij het opstellen van het bestralingsplan
• Voorbereiden van de hulpmiddelen voor de positionering van de patiënt
• Berekenen van de dosisverdeling en bestralingstijd voor het te bestralen gebied
• Aanbrengen van tattoos en/of lijnen op de huid voor het instellen van de bestraling

Bestraling:
• Instellen en bedienen van de bestralingsapparatuur (lineaire versnellers)
• Controleren van de toestand van de patiënt tijdens de stralingsbehandeling
• Signaleren van (en adequaat reageren op) voorkomende afwijkingen gedurende de bestraling
• Toezien op de (stralings)hygiëne tijdens de behandeling

Ben heel benieuwd naar alle vragen!
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 12 februari 2019 @ 14:25:53 #7
468509 _--_
In varietate concordia
pi_184972596
Nou, dan wacht ik geduldig. :)
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
pi_184972611
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 14:18 schreef DETELEVISIEKIJKER het volgende:
Hoe ontvangen jullie de benodigdheden?
Welke benodigdheden bedoel je precies?
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 12 februari 2019 @ 14:28:14 #9
468509 _--_
In varietate concordia
pi_184972636
Ben jij de persoon die ook slechte mededelingen geeft aan de patiënt? Of bemoei je je daar niet mee?

[ Bericht 1% gewijzigd door Bosbeetle op 12-02-2019 14:31:38 ]
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
pi_184972676
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 14:28 schreef _--_ het volgende:
Ben jij de persoon die ook slechte mededelingen geeft aan de patiënt? Of bemoei je je daar niet mee?
Nee, dit laten wij altijd over aan de artsen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 12 februari 2019 @ 14:31:11 #11
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_184972695
In hoeverre kom je zelf met rest-straling in aanraking?
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
pi_184972741
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 14:31 schreef klappernootopreis het volgende:
In hoeverre kom je zelf met rest-straling in aanraking?
In principe niet.

De straling die wij gebruiken blijft niet hangen in de ruimte. Het staat of aan of uit (zie het als een lamp). Ook de patiënten worden niet radioactief of iets dergelijks. Na het instellen van een patiënt verlaten wij de behandelruimte en zitten wij achter een dik betonnen muur waar geen straling kan komen.

Als wij weer naar binnen gaan is er dus geen (rest)straling aanwezig.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 12 februari 2019 @ 14:39:26 #13
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_184972852
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 14:33 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

In principe niet.

De straling die wij gebruiken blijft niet hangen in de ruimte. Het staat of aan of uit (zie het als een lamp). Ook de patiënten worden niet radioactief of iets dergelijks. Na het instellen van een patiënt verlaten wij de behandelruimte en zitten wij achter een dik betonnen muur waar geen straling kan komen.

Als wij weer naar binnen gaan is er dus geen (rest)straling aanwezig.
Sommige lampen hebben de eigenschappen om andere stoffen te doen opgloeien. Bij verschillende vormen van straling gaat dit ook op. Dien je de contraststoffen die op bijv. protonstralen reageren zelf toe?
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
  Moderator dinsdag 12 februari 2019 @ 14:43:00 #14
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184972921
Welke niveaus stralings hygiene heb jij ? Ikzelf heb 4B gehaald zit jij op een veel hoger niveau? Met welke stoffen heb jij vandoen en welke types straling?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_184972945
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 14:39 schreef klappernootopreis het volgende:

[..]

Sommige lampen hebben de eigenschappen om andere stoffen te doen opgloeien. Bij verschillende vormen van straling gaat dit ook op. Dien je de contraststoffen die op bijv. protonstralen reageren zelf toe?
Wij voeren geen protonenbehandeling uit in ons ziekenhuis, dus daar kan ik helaas niet op antwoorden.

Met lineaire versnellers die wij gebruiken kunnen fotonen- /of elektronenstraling worden opgewekt en in beide gevallen is er geen sprake van straling dat blijft hangen in de patiënt of behandelruimte.

Reguliere contrastvloeistoffen bij CT- en MRI-scan dienen wij wel zelf toe, maar dit gebeurt wel door laboranten die hier extra in getraind zijn. Er is altijd wel een arts op de hoogte en beschikbaar en die zijn heel snel ter plaatse mocht het nodig zijn.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 12 februari 2019 @ 14:47:56 #16
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_184972990
Wat zijn de gemiddelde golflengtes van de straling die je gebruikt? Hoe nauwkeurig kun je de behandeling focusseren?
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
pi_184973032
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 14:43 schreef Bosbeetle het volgende:
Welke niveaus stralings hygiene heb jij ? Ikzelf heb 4B gehaald zit jij op een veel hoger niveau? Met welke stoffen heb jij vandoen en welke types straling?
4A/B

Ik zelf heb eigenlijk alleen te maken met fotonen- en elektronenstraling. Collega's die bijvoorbeeld op de brachytherapie (inwendige bestraling) werken komen wel meer "in aanraking" met radioactieve stoffen. Bij het behandelen van prostaatkanker wordt er bijvoorbeeld gebruik gemaakt van kleine zaadjes met radioactief jodium.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator dinsdag 12 februari 2019 @ 14:56:54 #18
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184973140
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 14:50 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

4A/B

Ik zelf heb eigenlijk alleen te maken met fotonen- en elektronenstraling. Collega's die bijvoorbeeld op de brachytherapie (inwendige bestraling) werken komen wel meer "in aanraking" met radioactieve stoffen. Bij het behandelen van prostaatkanker wordt er bijvoorbeeld gebruik gemaakt van kleine zaadjes met radioactief jodium.
Ah cool dan hebben we dezelfde cursus gehaald, alleen heb ik hem nooit vernieuwd. Hoevaak moet je hem eigenlijk vernieuwen?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_184973444
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 14:47 schreef klappernootopreis het volgende:
Wat zijn de gemiddelde golflengtes van de straling die je gebruikt? Hoe nauwkeurig kun je de behandeling focusseren?
De behandeling is heel nauwkeurig en wij stellen de patiënten echt op de millimeter nauwkeurig in. Natuurlijk wordt er bij het maken van een bestralingsplan wel rekening gehouden met bepaalde marges rondom de tumor. Dit kan verschillen van een paar millimeter tot een centimeter, afhankelijk van tumorsoort, doelgebied en prognose.

Er zijn technieken (stereotactie) waarbij bijvoorbeeld hersentumoren met maar enkele millimeters diameter heel nauwkeurig kunnen worden bestraald.

De twee meest gebruikt energieën bij onze versnellers zijn 6MeV en 10MeV. De lineaire versnellers kunnen beide energieën afgeven en wij als laborant hebben hier tijdens de behandeling zelf geen omkijken meer naar. Dit wordt van te voren bepaald bij het maken van het bestralingsplan. Daarna wordt alles netjes ingevoerd in het aansturingsprogramma en tijdens de behandeling zelf hoeven wij het alleen nog maar uit te voeren.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_184973476
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 14:56 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ah cool dan hebben we dezelfde cursus gehaald, alleen heb ik hem nooit vernieuwd. Hoevaak moet je hem eigenlijk vernieuwen?
Niet .... Ik blijf het raar vinden, maar naar mijn weten hoeven wij het niet te vernieuwen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator dinsdag 12 februari 2019 @ 15:31:23 #21
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184973693
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 15:16 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Niet .... Ik blijf het raar vinden, maar naar mijn weten hoeven wij het niet te vernieuwen.
Ah grappig misschien is die van mij ook nog wel geldig. Waar heb jij die cursus gedaan bij mij was het er één van de TUDelft ik weet niet of het ook nog door anderen gegeven wordt.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator dinsdag 12 februari 2019 @ 15:37:02 #22
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_184973774
Recent heeft iemand in mijn omgeving een onderzoek ondergaan wat ook met radiocatieve straling gebeurd. Vallen dit soort onderzoeken ook onder jou werk ?

De stof werd met een infuus ingebracht in het lichaam, waarna er foto's gemaakt werken om de functionaliteit van een bepaald orgaan vast te kunnen stellen.
pi_184973896
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 15:37 schreef Vonkenboer het volgende:
Recent heeft iemand in mijn omgeving een onderzoek ondergaan wat ook met radiocatieve straling gebeurd. Vallen dit soort onderzoeken ook onder jou werk ?

De stof werd met een infuus ingebracht in het lichaam, waarna er foto's gemaakt werken om de functionaliteit van een bepaald orgaan vast te kunnen stellen.
Als het echt een onderzoek was naar het functioneren van een bepaald orgaan valt het onder nucleaire geneeskunde.

Als je de HBO-opleiding MBRT (Medisch Beeldvormende en Radiotherapeutische Technieken) hebt gevolgd kan je ook aan het werk bij de afdeling nucleaire geneeskunde. Ik heb zelf de inservice opleiding tot radiotherapeutisch laborant gedaan, omdat ik zeker wist dat ik als vakgebied wilde. Daarom ben ik dus niet bevoegd om dat soort werkzaamheden uit te voeren en kan ik alleen op de afdeling radiotherapie werken.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 12 februari 2019 @ 15:44:59 #24
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_184973907
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 15:14 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

De behandeling is heel nauwkeurig en wij stellen de patiënten echt op de millimeter nauwkeurig in. Natuurlijk wordt er bij het maken van een bestralingsplan wel rekening gehouden met bepaalde marges rondom de tumor. Dit kan verschillen van een paar millimeter tot een centimeter, afhankelijk van tumorsoort, doelgebied en prognose.

Er zijn technieken (stereotactie) waarbij bijvoorbeeld hersentumoren met maar enkele millimeters diameter heel nauwkeurig kunnen worden bestraald.

De twee meest gebruikt energieën bij onze versnellers zijn 6MeV en 10MeV. De lineaire versnellers kunnen beide energieën afgeven en wij als laborant hebben hier tijdens de behandeling zelf geen omkijken meer naar. Dit wordt van te voren bepaald bij het maken van het bestralingsplan. Daarna wordt alles netjes ingevoerd in het aansturingsprogramma en tijdens de behandeling zelf hoeven wij het alleen nog maar uit te voeren.
Hoe hoog is de weefseltemperatuur tijdens zo'n behandeling?
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
pi_184973909
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 14:26 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Welke benodigdheden bedoel je precies?
Radioactief materiaal, gewoon via de groothandel?
<a href="http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif" target="_blank" rel="nofollow"><a href="http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif&lt" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif<</a>;/a>
pi_184973956
Stomme vraag misschien, maar: waarom verliezen boven-de-borst-kankerpatiënten wél hun haar door bestraling/chemo en die daaronder niet?
Mon 'en!
  dinsdag 12 februari 2019 @ 15:47:07 #27
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_184973957
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 15:45 schreef DETELEVISIEKIJKER het volgende:

[..]

Radioactief materiaal, gewoon via de groothandel?
dat wekken ze zelf op:

Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
pi_184974006
En zie je oude patiënten wel eens terug (danwel in remissie om gedag te zeggen of voor een nieuwe reeks)?
Mon 'en!
pi_184974007
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 15:44 schreef klappernootopreis het volgende:

[..]

Hoe hoog is de weefseltemperatuur tijdens zo'n behandeling?
Er vindt geen noemenswaardige verandering in temperatuur plaats. Patiënten zien of voelen in principe tijdens de behandeling niks.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_184974060
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 15:45 schreef DETELEVISIEKIJKER het volgende:

[..]

Radioactief materiaal, gewoon via de groothandel?
Op de bestralingstoestellen is er geen sprake van radioactief materiaal.

Zoals eerder aangegeven hebben ze op de afdeling brachytherapie wel echt radioactieve bronnen staan in een dikke kluis met allerlei toeters en bellen. Ik ben zelf niet werkzaam op die afdeling. Wat ik nog weet van vanuit mijn opleiding is dat de bronnen centraal door het ziekenhuis geregeld worden. Waar en hoe precies weet ik echter niet.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_184974309
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 15:47 schreef bloempjuh het volgende:
Stomme vraag misschien, maar: waarom verliezen boven-de-borst-kankerpatiënten wél hun haar door bestraling/chemo en die daaronder niet?
Goeie vraag hoor ;) Wel typisch een vraag waar wij als laborant normaal gesproken op zouden zeggen "vraagt u dit maar even aan uw arts wanneer u hem/haar weer ziet", maar ik zal mijn best doen om het te beantwoorden.

Bestraling veroorzaakt alleen maar haarverlies op het gebied waar de bestraling komt. Het kan dus niet zo zijn dat je wenkbrauwen uitvallen terwijl je op je prostaat wordt behandeld (even een heel gek voorbeeld, maar vooral om het duidelijk te maken).

Chemo werkt echter op je hele lichaam en niet plaatselijk zoals bestraling. Welke haren uitvallen heeft te maken met de snelheid van celdeling. De cellen die ervoor zorgen dat je haar groeit zijn één van de snelst delende cellen in het lichaam en hebben daarom veel last van de chemo.

Daarnaast heb je natuurlijk verschillende soorten chemo en verschillende schema's van toediening. Ook die factoren hebben invloed.

Iemand die vier weken lang iedere dag een heel klein beetje chemo krijgt reageert bijvoorbeeld anders dan iemand die vier weken lang maar 1x per week een hogere dosis krijgt.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 12 februari 2019 @ 16:02:53 #32
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_184974315
Rare vraag misschien :D maar wat zijn je werktijden? Onregelmatig zoals verpleging of gewoon kantoortijden?
pi_184974432
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 15:48 schreef bloempjuh het volgende:
En zie je oude patiënten wel eens terug (danwel in remissie om gedag te zeggen of voor een nieuwe reeks)?
Ja, beide gevallen komen voor.

Sommige patiënten komen wel 35x (5x per week, dus 7 weken lang) en dan leer je een patiënt echt wel kennen. Daarna blijven ze een tijdje onder controle bij de arts. De wachtkamers voor de spreekuren van de artsen en de wachtkamers voor de behandeling zijn hetzelfde, dus je komt vaak patiënten tegen die al klaar zijn, maar nog even voor controle langs moeten komen. Je kent natuurlijk niet iedere patiënt, maar sommig leuke (of juist niet leuke) patiënten blijven je zeker wel bij.

Daarnaast komt het ook wel eens voor dat wij een patiënt na enkele maanden of zelfs jaren terug zien. Soms is het dikke pech en is het een totaal andere tumor waar ze aan behandeld moeten worden en soms weet je van te voren al dat die patiënt vast nog wel een keer terug moet komen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_184974471
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 16:02 schreef Irritatie100 het volgende:
Rare vraag misschien :D maar wat zijn je werktijden? Onregelmatig zoals verpleging of gewoon kantoortijden?
08:00 - 17:30 (full-time is dan 4x9=36 uur).

Daarnaast hebben iedere werkdag 2 collega's dienst. Die vangen dan na 17:30 de laatkomers en/of spoedgevallen op. Dienstdoende arts mag ook pas weg als laatste patiënt weg is.

In het weekend hebben 1 arts en 4 laboranten dienst op oproepbasis. Als er een spoedgeval is dan belt de arts ons op en moeten wij binnen een uur op werk zijn.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 12 februari 2019 @ 16:32:42 #35
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_184974883
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 16:11 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

08:00 - 17:30 (full-time is dan 4x9=36 uur).

Daarnaast hebben iedere werkdag 2 collega's dienst. Die vangen dan na 17:30 de laatkomers en/of spoedgevallen op. Dienstdoende arts mag ook pas weg als laatste patiënt weg is.

In het weekend hebben 1 arts en 4 laboranten dienst op oproepbasis. Als er een spoedgeval is dan belt de arts ons op en moeten wij binnen een uur op werk zijn.
Wat moet ik me dan voorstellen bij een spoedgeval bij een bestraling? :o
Ik wist niet beter of die gaan altijd op afspraak... Ik heb inmiddels helaas al veel meegemaakt met kanker in de familie, maar alles bestraling en chemo's enzo was echt al-tijd op afspraak binnen kantooruren. Ik heb nog nooit iemand gehoord die bijvoorbeeld om 22:00 bestraald werd of in het weekend....

Of verschilt dat ook per ziekenhuis wanneer dat gebeurt?
pi_184975025
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 16:32 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]

Wat moet ik me dan voorstellen bij een spoedgeval bij een bestraling? :o
Ik wist niet beter of die gaan altijd op afspraak... Ik heb inmiddels helaas al veel meegemaakt met kanker in de familie, maar alles bestraling en chemo's enzo was echt al-tijd op afspraak binnen kantooruren. Ik heb nog nooit iemand gehoord die bijvoorbeeld om 22:00 bestraald werd of in het weekend....

Of verschilt dat ook per ziekenhuis wanneer dat gebeurt?
99.9% gebeurt ook echt binnen de normale tijden. Spoedgevallen zijn 9 van de 10 keer dreigende dwarslaesies. Door z.s.m. te bestralen hopen ze dan dat de tumor snel kleiner wordt en dus minder druk gaat uitoefenen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator dinsdag 12 februari 2019 @ 16:41:27 #37
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_184975091
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 15:44 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Als het echt een onderzoek was naar het functioneren van een bepaald orgaan valt het onder nucleaire geneeskunde.

Als je de HBO-opleiding MBRT (Medisch Beeldvormende en Radiotherapeutische Technieken) hebt gevolgd kan je ook aan het werk bij de afdeling nucleaire geneeskunde. Ik heb zelf de inservice opleiding tot radiotherapeutisch laborant gedaan, omdat ik zeker wist dat ik als vakgebied wilde. Daarom ben ik dus niet bevoegd om dat soort werkzaamheden uit te voeren en kan ik alleen op de afdeling radiotherapie werken.
Oke, duidelijk ! :)

Er is dus een duidelijk verschil tussen radiotherapie en nucleaire geneeskunde ?
pi_184975307
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 16:41 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Oke, duidelijk ! :)

Er is dus een duidelijk verschil tussen radiotherapie en nucleaire geneeskunde ?
Yup!

Nucleaire geneeskunde en ook radiologie worden gebruikt om een diagnose te kunnen stellen. Dit kan met kanker te maken hebben, maar in de meeste gevallen totaal niet.

Radiotherapie is echt een behandeling.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 12 februari 2019 @ 16:54:04 #39
432997 Ven1972
Man met humor
pi_184975434
Iedere kankerpatiënt krijgt wel last van bijwerkingen van bestralingen afhankelijk van verschillende type tumoren. Ik heb ook van iemand gehoord dat zij of hij heel erg moe is van bestralingen, wel paar weken lang, elke dag, op en neer naar het ziekenhuis voor bestralingssessies. Maar het heeft wel gevolgen voor huid die zo irritant is geworden door talloze bestralingen, klopt dat?

Heb je ook een voorlichtingsgesprek met een patiënt over behandelingen van bestralingen gedaan? Zo ja, is patiënt dan meer gerust op dat zij of hij te maken heeft dat sommige weefsels minder goed werkt door bestralingen. Is duur van bestralingen afhankelijk van type tumoren die je moet bestrijden? Maar je hebt ook wel eens overleg met een oncoloog over hoe de behandelingen is gegaan nadat de arts later de uitslag vertelt aan zijn of haar patiënt met de bestralingen.

Ik weet dat de bestraling vaak bij borstkanker van vrouwen toegepast in combinatie met operatie en chemokuur. Vaak is deze vorm van behandeling wel succesvol bij vrouwen die kanker heeft overleefd. Zoals mijn tante van mijn vaderskant. Aan andere kant heb je ook wel eens uitbehandelde patiënten die ook bestralingen nodig hebben voor pijnbestrijding.
Humor, serieus en vrolijk!
pi_184975551
Goeie, interessante VWJW, weer! ^O^
Mon 'en!
pi_184975989
quote:
15s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 14:21 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ahum

[..]

Tis wat, ligt dat nou aan mij, of kan je niet wachten met dit topic openen totdat de Vraagwatjewil'er klaar is?
<a href="http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif" target="_blank" rel="nofollow"><a href="http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif&lt" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif<</a>;/a>
pi_184976634
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 16:54 schreef Ven1972 het volgende:
Iedere kankerpatiënt krijgt wel last van bijwerkingen van bestralingen afhankelijk van verschillende type tumoren. Ik heb ook van iemand gehoord dat zij of hij heel erg moe is van bestralingen, wel paar weken lang, elke dag, op en neer naar het ziekenhuis voor bestralingssessies. Maar het heeft wel gevolgen voor huid die zo irritant is geworden door talloze bestralingen, klopt dat?
Iedere patiënt KAN bijwerkingen krijgen. Het is echt van zoveel verschillende factoren afhankelijk dat er echt niks zinnigs over te zeggen is. Vermoeidheid is bijwerking nummer 1, maar zelfs dit heeft vele oorzaken.

Zoals je zelf al zegt moeten de meeste patiënten paar weken lang iedere werkdag weer naar het ziekenhuis. Een behandeling kost meestal tussen de 5 en 15 minuten (vanaf het moment van binnenroepen tot het verlaten van kleedkamer). De meeste patiënten moeten echter een tijdje reizen. Sommigen doen dit zelf, andere hebben een familielid of vriend die ze brengt een andere komt weer met de taxi etc. Daarnaast is het niet alleen fysiek maar juist ook mentaal uitputtend.

Huidreacties komen zeker voor, maar vergeleken met een paar jaar terug is het een stuk minder geworden. De technieken verbeteren echt constant waardoor gezond weefsel steeds minder dosis krijgt en er dus minder huidreacties ontstaan. Vooral bij borstkankerpatiënten is het echt veel beter en sommige patiënten maken de bestralingsserie af zonder ook maar één rood vlekje te zien.

quote:
Heb je ook een voorlichtingsgesprek met een patiënt over behandelingen van bestralingen gedaan? Zo ja, is patiënt dan meer gerust op dat zij of hij te maken heeft dat sommige weefsels minder goed werkt door bestralingen. Is duur van bestralingen afhankelijk van type tumoren die je moet bestrijden? Maar je hebt ook wel eens overleg met een oncoloog over hoe de behandelingen is gegaan nadat de arts later de uitslag vertelt aan zijn of haar patiënt met de bestralingen.
De echte voorlichting over wat een patiënt heeft en hoe het behandeld gaat worden doet de arts. Wij geven alleen voorlichting over hoe het in een bestralingsruimte aan toe gaat. In 9 van de 10 gevallen zijn de patiënten bij de eerste bestraling erg ongerust/onrustig. Dit komt vooral omdat ze niet weten wat ze te wachten staat. Mensen horen van alles en maken zich zelf vaak compleet gek door dingen op internet op te zoeken. Dit is heel begrijpelijk, maar veroorzaakt vaak meer onrust dan nodig. In de meeste gevallen zeggen ze aan het einde van dag 1 al "oh, dat viel heel erg mee, gaat het iedere dag zo?".

quote:
Ik weet dat de bestraling vaak bij borstkanker van vrouwen toegepast in combinatie met operatie en chemokuur. Vaak is deze vorm van behandeling wel succesvol bij vrouwen die kanker heeft overleefd. Zoals mijn tante van mijn vaderskant. Aan andere kant heb je ook wel eens uitbehandelde patiënten die ook bestralingen nodig hebben voor pijnbestrijding.
Welke bestralingsschema gevolgd gaat worden en of een patiënt chemo- en/of hormoonkuren gaat krijgen etc. wordt bepaald door de artsen. Het is inderdaad afhankelijk van locatie van de tumor, tumorsoort, tumorprogressie, leeftijd, gezondheid en vele andere factoren.

Globaal gezien zijn er drie verschillende categorieën bestralingen.

Curatief: Gericht op genezing.

Palliatief: Genezing niet mogelijk, gericht op het minderen van klachten (minderen pijn, voorkomen dwarslaesie etc.)

Electief: Uit voorzorg.

Bijvoorbeeld bij borstkankerpatiënten na een operatie. De operatie kan geslaagd zijn en de tumor verwijderd, maar om te voorkomen dat er kankercellen achterblijven wordt er dan alsnog gekozen voor bestraling.

Dit gebeurt ook bij patiënten met bepaalde soorten longkanker. Bij deze groep patiënten komen vaak uitzaaiingen in de hersenen voor en uit voorzorg worden deze patiënten ook vaak meteen bestraald op hun hoofd.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator dinsdag 12 februari 2019 @ 18:36:41 #43
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184977745
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 17:19 schreef DETELEVISIEKIJKER het volgende:

[..]

Tis wat, ligt dat nou aan mij, of kan je niet wachten met dit topic openen totdat de Vraagwatjewil'er klaar is?
ja dat ligt aan jou
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_184977774
quote:
11s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 18:36 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

ja dat ligt aan jou
:D

Trek het je niet aan, BB, je doet het fantastisch. O+
Mon 'en!
pi_184977852
Hoe wordt jullie 'stralingshoudende afval' verwerkt?
pi_184978131
Oh, en als je zo'n spoedpatiënt krijgt met een dreigende dwarslaesie, hoe moet ik dat zien in de praktijk? Je wordt gebeld en moet binnen een uur op je werk zijn. De patiënt wordt acuut bestraald en dan? Wat maakt dat die patiënt dan 's avonds bestraald wordt en niet de volgende dag de eerste is? Is dat omdat de rest allemaal geplande patiënten zijn?
(ik weet dat het een heel dreigend beeld is waarbij een interventie heel veel kan schelen, maar ik zie nu bijna voor mij dat ze bestraald worden en vervolgens weglopen bij wijze van).

En heb je misschien foto's van een behandelruimte, niet per se jouw werkplek? Dus hoe/waar neemt de patiënt plaats, liggend of zittend? En hoe lang duurt ongeveer een bestraling?
pi_184978148
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 16:09 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ja, beide gevallen komen voor.

Sommige patiënten komen wel 35x (5x per week, dus 7 weken lang) en dan leer je een patiënt echt wel kennen.
Weet je ook als het niet goed is afgelopen met iemand ? lijkt me dan toch best moeilijk om het emotioneel een plekje te geven.
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_184978316
Wat voor opleiding heb je gevolgd ?
MBO ?
  dinsdag 12 februari 2019 @ 19:17:01 #49
432997 Ven1972
Man met humor
pi_184978671
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 17:44 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Iedere patiënt KAN bijwerkingen krijgen. Het is echt van zoveel verschillende factoren afhankelijk dat er echt niks zinnigs over te zeggen is. Vermoeidheid is bijwerking nummer 1, maar zelfs dit heeft vele oorzaken.

Zoals je zelf al zegt moeten de meeste patiënten paar weken lang iedere werkdag weer naar het ziekenhuis. Een behandeling kost meestal tussen de 5 en 15 minuten (vanaf het moment van binnenroepen tot het verlaten van kleedkamer). De meeste patiënten moeten echter een tijdje reizen. Sommigen doen dit zelf, andere hebben een familielid of vriend die ze brengt een andere komt weer met de taxi etc. Daarnaast is het niet alleen fysiek maar juist ook mentaal uitputtend.

Huidreacties komen zeker voor, maar vergeleken met een paar jaar terug is het een stuk minder geworden. De technieken verbeteren echt constant waardoor gezond weefsel steeds minder dosis krijgt en er dus minder huidreacties ontstaan. Vooral bij borstkankerpatiënten is het echt veel beter en sommige patiënten maken de bestralingsserie af zonder ook maar één rood vlekje te zien.

[..]

De echte voorlichting over wat een patiënt heeft en hoe het behandeld gaat worden doet de arts. Wij geven alleen voorlichting over hoe het in een bestralingsruimte aan toe gaat. In 9 van de 10 gevallen zijn de patiënten bij de eerste bestraling erg ongerust/onrustig. Dit komt vooral omdat ze niet weten wat ze te wachten staat. Mensen horen van alles en maken zich zelf vaak compleet gek door dingen op internet op te zoeken. Dit is heel begrijpelijk, maar veroorzaakt vaak meer onrust dan nodig. In de meeste gevallen zeggen ze aan het einde van dag 1 al "oh, dat viel heel erg mee, gaat het iedere dag zo?".

[..]

Welke bestralingsschema gevolgd gaat worden en of een patiënt chemo- en/of hormoonkuren gaat krijgen etc. wordt bepaald door de artsen. Het is inderdaad afhankelijk van locatie van de tumor, tumorsoort, tumorprogressie, leeftijd, gezondheid en vele andere factoren.

Globaal gezien zijn er drie verschillende categorieën bestralingen.

Curatief: Gericht op genezing.

Palliatief: Genezing niet mogelijk, gericht op het minderen van klachten (minderen pijn, voorkomen dwarslaesie etc.)

Electief: Uit voorzorg.

Bijvoorbeeld bij borstkankerpatiënten na een operatie. De operatie kan geslaagd zijn en de tumor verwijderd, maar om te voorkomen dat er kankercellen achterblijven wordt er dan alsnog gekozen voor bestraling.

Dit gebeurt ook bij patiënten met bepaalde soorten longkanker. Bij deze groep patiënten komen vaak uitzaaiingen in de hersenen voor en uit voorzorg worden deze patiënten ook vaak meteen bestraald op hun hoofd.
Heel duidelijk verteld, maar bij kinderen is het anders dan bij volwassen als ze gaan bestralen.. Ik kan me echt voorstellen dat kinderen ook wel onrustig of bang zijn voor bestraling i.v.m. hersentumoren. Voor kinderen is dat ook echt ingrijpend als ze andere dagritme hebben dan gezonde kinderen voor dat ze vaak elke dag naar het ziekenhuis gaan. Is er dan op uw afdeling een speciale radiotherapeute voor kinderen aanwezig of gewoon iedereen die met kinderen wil werken?

Wat je ook zegt over mensen compleet gek maken door zelf op te zoeken op het internet wat de bestraling in houdt, vind ik echt niet nodig om te doen. Ik vind eigenlijk dat iedereen zijn of haar arts moet vertrouwen dat de behandelingen mogelijk een succes wordt of niet. Vooral is vaak zo dat iedereen verschillende ervaringen variërend van positief tot negatief met bestralingen ondergaan.

Er is in elk ziekenhuis altijd oncologie-verpleegkundige aanwezig om die mensen gerust te stellen wat ze te wachten staat, vooral denk ik dat ze ook blijven piekeren of malen over hoe de behandelingen verder gaan..

Als iemand heel rustig en ontspannen is voor de behandelingen geeft het ook aan dat in verdere tijdsverloop gunstigere resultaten komen wat het ook voor remissie of genezing van kanker kan zorgen. Maar het hoeft niet zo te gaan, kan ook voor iedereen wel eens negatief uitpakken.
Humor, serieus en vrolijk!
pi_184979694
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 18:43 schreef Meridiaan het volgende:
Hoe wordt jullie 'stralingshoudende afval' verwerkt?
Wij hebben dus geen radioactief afval, omdat wij op de bestralingstoestellen niet met radioactief materiaal werken.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')