Ik ben ook wel realistisch over zonnepanelen.quote:Op zaterdag 9 februari 2019 10:59 schreef Revolution-NL het volgende:
Hoe wordt dat waterstof gemaakt.. juist met gas. Laat dan gewoon die CV ketel hangen
Ik zou niet weten waarom ik een waterstof ketel zou willen hebben als ik de stroom voor de warmtepomp zelf kan opwekken met zonnepanelen en dus niet extern waterstof hoef in te kopen.
Die 3 maanden dat je stroom af moeten nemen van het grid is nog altijd velen malen beter als je energie voor 100% elders inkopen welke fossiel wordt opgewekt.quote:Op zaterdag 9 februari 2019 11:05 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik ben ook wel realistisch over zonnepanelen.
Ik heb er 68 liggen en kan op mooie dagen prima douchen op energie van m'n panelen en op zonnige winterdagen draait de warmtepomp ook wel enkele uren geheel op de panelen terwijl ik ook nog stroom teruglever.
Maar er zijn ook genoeg dagen in december dat ik zelfs met 68 panelen maar <1kWh per dag opwek.
Het is zeker een extra besparing, het draagt positief bij. Zoveel mogelijk eigen verbruik is wel waar ik naar streef en dat lukt goed. Maar uiteindelijk blijf je voor een groot deel zitten met "veel opwekken in zomer, veel verbruiken in de winter".
Dat is dus ruim voldoende opbrengst om direct de warmtepomp het huishouden te voeden.quote:
Klopt, ik ben ook positief over PV maar ook realistisch. Het is geen totaaloplossing maar een prima aanvulling op de mix van vormen van opwekking. Het rendeert ook prima, vooral als je na het salderingstijdperk je "eigen verbruik" goed op orde hebt.quote:Op zaterdag 9 februari 2019 11:08 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Die 3 maanden dat je stroom af moeten nemen van het grid is nog altijd velen malen beter als je energie voor 100% elders inkopen welke fossiel wordt opgewekt.
Alleen al door het decentrale karakter van PV in de woonwijk besparen energiebedrijven al enorm op de transportkosten (energieverliezen)
Klopt, ik zie in Domoticz een verbruik van de warmtepomp en tegelijk lever ik nog iets terug.quote:Dat is dus ruim voldoende opbrengst om direct de warmtepomp het huishouden te voeden.
Eens!quote:Op zaterdag 9 februari 2019 11:12 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Klopt, ik ben ook positief over PV maar ook realistisch. Het is geen totaaloplossing maar een prima aanvulling op de mix van vormen van opwekking. Het rendeert ook prima, vooral als je na het salderingstijdperk je "eigen verbruik" goed op orde hebt.
[..]
Klopt, ik zie in Domoticz een verbruik van de warmtepomp en tegelijk lever ik nog iets terug.
Klopt, ik zag laatst al een auto-lader voorbij komen die kan communiceren met je PV-omvormers en dus zoveel mogelijk laadt als de zon schijnt. En als er geen zon is blijft hij met minimaal 1.4kW je auto volladen (ongetwijfeld afhankelijk van wat je instelt).quote:Op zaterdag 9 februari 2019 11:17 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Eens!
Nu nog een EV voor de deur met ZAPPI lader en dan kan je het overschot je auto in laten druppelen.
Doe dat maar eens na met een waterstof CV ketel en een waterstof auto.
BigH2O propaganda
Een home h2 generator met veilige opslag? Weet niet hoe ver ze daarmee zijn.quote:Op zaterdag 9 februari 2019 10:59 schreef Revolution-NL het volgende:
Hoe wordt dat waterstof gemaakt.. juist met gas. Laat dan gewoon die CV ketel hangen
Ik zou niet weten waarom ik een waterstof ketel zou willen hebben als ik de stroom voor de warmtepomp zelf kan opwekken met zonnepanelen en dus niet extern waterstof hoef in te kopen.
Die technieken zijn nog ver weg, daarnaast gaat bij de productie van waterstof met zonne-energie of windenergie meer dan de helft van de energie verloren bij de elektrolyse.quote:Op zaterdag 9 februari 2019 11:35 schreef Fer het volgende:
[..]
Een home h2 generator met veilige opslag? Weet niet hoe ver ze daarmee zijn.
Dat kan uiteraard. Maar het rendement is en blijft om te huilen. Zelfs opslag van die stroom in een accu is goedkoper, en ook die oplossing kan nog niet uit.quote:Op zaterdag 9 februari 2019 11:35 schreef Fer het volgende:
[..]
Een home h2 generator met veilige opslag? Weet niet hoe ver ze daarmee zijn.
Vervoer van H2 is een stuk eenvoudiger en verbranding levert een hoger vermogen op dan het direct gebruik van elektriciteit. Daarnaast is het ook veel goedkoper.quote:Op zaterdag 9 februari 2019 11:42 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dat kan uiteraard. Maar het rendement is en blijft om te huilen. Zelfs opslag van die stroom in een accu is goedkoper, en ook die oplossing kan nog niet uit.
quote:Op zaterdag 9 februari 2019 11:46 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Vervoer van H2 is een stuk eenvoudiger en verbranding levert een hoger vermogen op dan het direct gebruik van elektriciteit. Daarnaast is het ook veel goedkoper.
Vermogen = J/s. Waarom denk je anders dat cv-ketels in theorie water aan de kook kunnen brengen terwijl al die andere methodes dat niet kunnen? Verbanden is nog altijd de beste manier om snel aan energie te komen.quote:Op zaterdag 9 februari 2019 11:51 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]Meen je dit serieus of ben je nu sarcastisch.
Ofwel, warmteopslag is waarschijnlijk eerder de heilige graal.quote:Op zaterdag 9 februari 2019 11:42 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dat kan uiteraard. Maar het rendement is en blijft om te huilen. Zelfs opslag van die stroom in een accu is goedkoper, en ook die oplossing kan nog niet uit.
Ik begrijp de drang van het omzetten naar waterstofgas niet zo goed. Het is een onnodige stap die een dramatisch rendement heeft óf uit fossiele brandstoffen komt (met eveneens een behoorlijk verlies).
Waterstof is de brandstof van de toekomst en naar verwachting blijft dat zo
En hoe wil je aan al die elektriciteit komen? Het is nou niet zo dat we hier een gigantisch reliëf hebben waar waterkracht uit gewonnen kan worden, zonnepanelen gaan het hier nooit alleen redden en windparken zit ook vrij snel een grens aan.quote:Op zaterdag 9 februari 2019 11:52 schreef MaGNeT het volgende:
In mijn visie heeft "all electric" de toekomst.
- vervoer
- verwarmen
- koken (fornuis / oven / magnetron)
- koelen (airco, koelkast, diepvries)
- amusement (TV / hifi)
- etc
Alles kan elektrisch, je hebt maar 1 infrastructuur te onderhouden, het is te bufferen, je kan het zelf opwekken, het kan uit een mix opgewekt worden, je bent niet afhankelijk van 1 vorm van opwekking, geen lek van explosief gas, geen koolmonoxide in huis bij slechte verbranding, (weinig tot) geen conversie van energiedrager naar energiedrager nodig, hoog rendement.
"Ja, maar als de stroom uitvalt heb je geen verwarming meer"... klopt... maar je CV-ketel werkt ook niet zonder stroom
quote:Op zaterdag 9 februari 2019 11:52 schreef MaGNeT het volgende:
- vervoer
- verwarmen
- amusement (TV / hifi)
- etc
Alles kan elektrisch, je hebt maar 1 infrastructuur te onderhouden, het is te bufferen, je kan het zelf opwekken, het kan uit een mix opgewekt worden, je bent niet afhankelijk van 1 vorm van opwekking, geen lek van explosief gas, geen koolmonoxide in huis bij slechte verbranding, (weinig tot) geen conversie van energiedrager naar energiedrager nodig, hoog rendement.
"Ja, maar als de stroom uitvalt heb je geen verwarming meer"... klopt... maar je CV-ketel werkt ook niet zonder stroom
Onbetaalbaar.quote:Op zaterdag 9 februari 2019 11:52 schreef MaGNeT het volgende:
- vervoer
- verwarmen
- amusement (TV / hifi)
- etc
En waar komt die waterstof vandaan?quote:Op zaterdag 9 februari 2019 12:06 schreef klipper het volgende:
[..]
[..]
Onbetaalbaar.
Wat betreft we gaan van het gas af bestaan er misverstanden, we gaan stoppen met gas uit Slochteren.
Maar gas blijft noodzakelijk.
Gaan we puur electric, dan gaan de kosten met meer dan 70 miljard omhoog, veel te weinig inwoners om die kosten te dragen.
Gaan we hybrid, dus deels gas en deels electric, dan nog stijgt de rekening met een miljard of 35 a 40, maar dat is beter te behappen dan alleen elektrisch.
Waterstof, lng is allemaal gas bijvoorbeeld.
Er zijn nu dagen dat er te veel elektriciteit t.o.v. de vraag wordt geproduceerd door windmolens of zonnepanelen. Zou deze elektriciteit dan niet goed kunnen worden omgezet in waterstof als energiedrager (ondanks het rendementsverlies)? Ik kan het mij voorstellen dat er in Scandinavische landen waar gemakkelijker elektriciteit kan worden opgewekt, dat deze energie wordt omgezet in waterstof en wordt getransporteerd naar andere landen.quote:Op zaterdag 9 februari 2019 12:13 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
En waar komt die waterstof vandaan?
Je kan daarvoor aardgas omzetten in waterstof en dan verlies je zo'n 25% aan rendement of je kan waterstof elektrisch produceren, met een verlies van 40%. In beide gevallen heb je dus niks aan die omzetting naar waterstof en kan je beter je aardgas dan wel je elektriciteit zo opstoken.
Verder is lng gewoon aardgas natuurlijk.
En waterstof heeft 5Kwh elektriciteit nodig voor 1kWh waterstof. Die vervolgens wordt omgezet in 1kWh warmte.quote:Op donderdag 7 februari 2019 23:57 schreef Zith het volgende:
[..]
Een warmtepomp heeft 1kw stroom nodig om 4kw aan warmte te produceren. Een CV ketel op waterstof heeft 4kw nodig om 4kw aan warmte te produceren.
Oplossing: waterstof gedreven warmtepompen.
Helaas wordt dit nogal vaak vergeten. Er bestaat niet één ultieme oplossing.quote:Op zaterdag 9 februari 2019 13:24 schreef Spanky78 het volgende:
Het gaat uiteindelijk om de mix van decentraal zelf opwekken, wat waterstof afnemen die maakt wordt uit overschotten elektriciteit bij veel wind en zon. Warmtepomp, warmteopslag, goed isoleren. Zelf wat elektriciteit opslaan.
Klopt maar stroom kan men niet opslaan, tenzij accu.quote:Op zaterdag 9 februari 2019 13:19 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
En waterstof heeft 5Kwh elektriciteit nodig voor 1kWh waterstof. Die vervolgens wordt omgezet in 1kWh warmte.
Zolang duurzame waterstof niet bestaat, is een waterstof cv-ketel dus per definitie minder duurzaam dan een warmtepomp.
quote:Op zaterdag 9 februari 2019 13:40 schreef john2406 het volgende:
[..]
Klopt maar stroom kan men niet opslaan, tenzij accu.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |