Ja hoor, origineelquote:
Het lullige is dat je dat moeilijk kan laten weten aan 'm. als je seint met groot licht zal hij z'n lichten checken, en z'n dashboard geeft aan dat alles brand..quote:Op donderdag 7 februari 2019 15:43 schreef Zorro het volgende:
Dat zie je wel ooit vaker denk je dan. Nee, want ik bedoel echt alleen 1 koplamp. Dat was het. Geen achterlicht ook, niks.
1 koplamp.
Dan wil je toch dood?
Dat is ook faalwerk van de fabrkant. Welke idioot ooit heeft bedacht in recente jaren dat er alleen licht aan de voorkant aan kan.quote:Op donderdag 7 februari 2019 15:43 schreef Zorro het volgende:
Vanmorgen (vroeg, dus donker en zo alles, beetje regen erbij, je kent het wel) weer een pareltje gezien hoor.
Auto (zo'n toffe greenwheels ) met alleen 1 koplamp.
Dat zie je wel ooit vaker denk je dan. Nee, want ik bedoel echt alleen 1 koplamp. Dat was het. Geen achterlicht ook, niks.
1 koplamp.
Dan wil je toch dood?
Als chauffeur ben je er gewoon verantwoordelijk voor dat de lampjes branden.quote:Op donderdag 7 februari 2019 16:59 schreef Donderkonijn het volgende:
greenwheels, dat lijkt me toch ook een zaak van greenwheels om die auto in orde te houden?
Ja dat snap ik, alleen als je zon ding huurt, want het is feite gewoon een huurauto mag je toch verwachtten dat dat ding in orde is.quote:Op donderdag 7 februari 2019 17:09 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Als chauffeur ben je er gewoon verantwoordelijk voor dat de lampjes branden.
Theoretisch zou je dat voor iedere rit moeten controleren.
Laatst wel weer iemand gehad die kwaad naar me zat te gebaren en te doen nadat ik hem een seintje gaf omdat ie een van zijn koplampennkapot had
In de basis wel, maar je kunt moeilijk verwachten dat ze iedere dag alle auto's controleren om te zien of de lampen het nog wel doen.quote:Op donderdag 7 februari 2019 17:14 schreef Donderkonijn het volgende:
[..]
Ja dat snap ik, alleen als je zon ding huurt, want het is feite gewoon een huurauto mag je toch verwachtten dat dat ding in orde is.
Bij greenwheels dien je defecten direct te melden. Ze lossen het dan op. Maar lui als veel mensen zijn wordt er zeker niet altijd gemeld en dus niets opgelostquote:Op donderdag 7 februari 2019 17:14 schreef Donderkonijn het volgende:
[..]
Ja dat snap ik, alleen als je zon ding huurt, want het is feite gewoon een huurauto mag je toch verwachtten dat dat ding in orde is.
Dar zit een logica achter. Dat overdag je remlichten minder opvallen, als er al achterlichten branden. En laten we we eerlijk zijn, achterlichten zijn alleen echt nodig op een onverlichte weg, voor de normale omstandigheden zie je die auto ook wel zonder.quote:Op donderdag 7 februari 2019 15:47 schreef funnywell het volgende:
[..]
Dat is ook faalwerk van de fabrkant. Welke idioot ooit heeft bedacht in recente jaren dat er alleen licht aan de voorkant aan kan.
Dimlicht en Stadslicht wat was daar mis mee. Bij stadslicht gingen vroegen ook altijd je achterlichten mee aan.
Daarnaast had die koplamp niet eens zn stadslicht lampje branden, of is dat ook geen verplichting meer tegenwoordig.
Ik rij veel op de provinciale weg en dan vind ik het qua afstand inschatten toch wel prettig als mensen verlichting voeren.quote:Op donderdag 7 februari 2019 18:20 schreef YoshiBignose het volgende:
Verlichting is overrated. Meestal valt me een auto zonder verlichting nog eerder op dan met. Alleen in situaties met erge mist of in de nacht met motregen zie je het iets later dan met verlichting.
Dit.quote:Op donderdag 7 februari 2019 22:02 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Ik rij veel op de provinciale weg en dan vind ik het qua afstand inschatten toch wel prettig als mensen verlichting voeren.
Eens. Scheelt ook lichtsensor meuk. Gewoon standaard dimlicht aan en klaar.quote:Op donderdag 7 februari 2019 22:21 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Dit.
Automagisch aan op het contact, verplicht maken please.
Nee. Dit gaat 'm niet worden. Omdat een aantal automobilisten het geen fuck kan schelen hoe de staat van hun verlichting is doen we het maar automatiseren... Hoeven we nóg minder na te denken.quote:Op donderdag 7 februari 2019 22:21 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Dit.
Automagisch aan op het contact, verplicht maken please.
Nou ja, als je ze toch niet gebruikt...quote:Op vrijdag 8 februari 2019 06:53 schreef alpeko het volgende:
Deze was ik nog nooit eerder tegenkomen. Een auto met ingeklapte buitenspiegels. Rijdend dus. En dat dan niet doorhebben
Verspilling. Zullen we dan ook maar alle lantaarnpalen en verlichting in ons huis constant aanhouden?quote:Op donderdag 7 februari 2019 22:21 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Dit.
Automagisch aan op het contact, verplicht maken please.
Appels en peren natuurlijk. Ik ben ook groot voorstander van altijd verlichting aan. Ook overdag. Mijn huis hoeft niet zichtbaar te zijn voor mijn eigen veiligheid en die van anderen.quote:Op vrijdag 8 februari 2019 09:26 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Verspilling. Zullen we dan ook maar alle lantaarnpalen en verlichting in ons huis constant aanhouden?
Mijn god, wie gebruikt die dingen niet?quote:Op vrijdag 8 februari 2019 08:49 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Nou ja, als je ze toch niet gebruikt...
Je bedoelt de dagrijverlichting? Nou ja daar zijn ze in principe voor en die zullen niet zoveel verbruiken. Maar dimlicht op een zonnige zomerdag voeren is gewoon zinloos.quote:Op vrijdag 8 februari 2019 09:30 schreef alpeko het volgende:
[..]
Appels en peren natuurlijk. Ik ben ook groot voorstander van altijd verlichting aan. Ook overdag. Mijn huis hoeft niet zichtbaar te zijn voor mijn eigen veiligheid en die van anderen.
Zeker met de moderne LED's is het nutteloos om ze nog uit te zetten. Bij mij staan ze in de auto stand ook altijd aan trouwens.
Regen, boswegen, laagstaande zon. Niet alleen bij donkerte is verlichting nuttig.
Nee dimlicht. Heb geen DRLquote:Op vrijdag 8 februari 2019 09:37 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Je bedoelt de dagrijverlichting? Nou ja daar zijn ze in principe voor en die zullen niet zoveel verbruiken. Maar dimlicht op een zonnige zomerdag voeren is gewoon zinloos.
Dat lost zichzelf wel op aangezien het al een tijdje verplicht is in nieuwe auto's.quote:
DRL gaat bij mij (nieuwe auto) juist via de normale koplamp units. En deze staan altijd aan.quote:Op vrijdag 8 februari 2019 09:46 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Dat lost zichzelf wel op aangezien het al een tijdje verplicht is in nieuwe auto's.
Daarom moet een lichtsensor ook standaard zijn haha. Heb eigenlijk in bijna alle auto's die ik reed in de laatste 10 jaar wel lichtsensors gehad, dus dimlicht e.d. gaan automatisch aan in het donker. DRL staat altijd aan.quote:Op vrijdag 8 februari 2019 09:48 schreef alpeko het volgende:
[..]
DRL gaat bij mij (nieuwe auto) juist via de normale koplamp units. En deze staan altijd aan.
DRL is juist waar het mis gaat nu. Mensen denken niet na en rijden enkel met halve voorlichten aan. En achter niks. Zeker met de Franse slag. Die bakken er niks van. Tijd voor scherpere regels.
Maar niet in de regen, niet bij laagstaande zon. Op zich is dat geen probleem maar dan moet je in ieder geval kunnen zien of je lichten aan staan. Daar gaat het bij veel merken mis. Ook zie ik geregeld de lampen pas halverwege een tunnel aanspringen. Nee, de lichtsensor is juist het probleem. Niet de oplossing.quote:Op vrijdag 8 februari 2019 09:52 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Daarom moet een lichtsensor ook standaard zijn haha. Heb eigenlijk in bijna alle auto's die ik reed in de laatste 10 jaar wel lichtsensors gehad, dus dimlicht e.d. gaan automatisch aan in het donker. DRL staat altijd aan.
Zo niet dan verandert er weinig aan wat je vroeger gewend was. Lichten uit = DRL aan. Lichten aan = dimlicht aan, DRL uit.
Gewoon licht altijd aan en geen knopje meer. Mensen worden steeds dommer en kunnen met dit soort dingen niet om gaan.quote:Op vrijdag 8 februari 2019 09:52 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Zo niet dan verandert er weinig aan wat je vroeger gewend was. Lichten uit = DRL aan. Lichten aan = dimlicht aan, DRL uit.
Ook dit nog eens ja. Mensen zonder licht zijn bij laagstaande, of juist felle zon en veel schaduwen, niet te zien, of in mist, schemer, regen en andere omstandigheden die een sensor als "licht genoeg" kwalificeert.quote:Op vrijdag 8 februari 2019 09:56 schreef alpeko het volgende:
[..]
Maar niet in de regen, niet bij laagstaande zon. Op zich is dat geen probleem maar dan moet je in ieder geval kunnen zien of je lichten aan staan. Daar gaat het bij veel merken mis. Ook zie ik geregeld de lampen pas halverwege een tunnel aanspringen. Nee, de lichtsensor is juist het probleem. Niet de oplossing.
Mensen worden inderdaad steeds dommer en dat leer je maar op één manier af. In NL zijn we zo gewend dat er overal stoplichten, matrixborden, waarschuwingsborden etc. zijn dat als zo'n iemand een keer in het buitenland rijdt, dat voor levensgevaarlijke situaties kan zorgen. Ik woonde een tijdje aan een druk kruispunt en als af en toe de stoplichten niet werkten had je complete chaos. Mensen kunnen niet inschatten en snappen de verkeersregels niet.quote:Op vrijdag 8 februari 2019 09:57 schreef daNpy het volgende:
[..]
Gewoon licht altijd aan en geen knopje meer. Mensen worden steeds dommer en kunnen met dit soort dingen niet om gaan.
Ik zie het regelmatig - te vaak dus dat mensen zonder licht, of die domme DRL rijden.quote:Op vrijdag 8 februari 2019 10:12 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Mensen worden inderdaad steeds dommer en dat leer je maar op één manier af. In NL zijn we zo gewend dat er overal stoplichten, matrixborden, waarschuwingsborden etc. zijn dat als zo'n iemand een keer in het buitenland rijdt, dat voor levensgevaarlijke situaties kan zorgen. Ik woonde een tijdje aan een druk kruispunt en als af en toe de stoplichten niet werkten had je complete chaos. Mensen kunnen niet inschatten en snappen de verkeersregels niet.
Knopje met licht aan indrukken als het donker of slecht weer is lijkt me toch niet zo moeilijk (en DRL staat gewoon altijd aan). Zelfde voor de fiets of moet het daar ook standaard aan? En iedere jas verplicht knipperende lampjes? We praten hier echt om nog geen 1% van de gevallen dat je een auto niet ziet doordat er geen verlichting wordt gevoerd. Ik heb dat misschien 1 of 2 keer in m'n leven meegemaakt in zo'n 12 jaar rijden.
Op mijn fiets kan het niet uit nee Naafdynamo... je trapt toch. Kun je beter er maar iets mee doen.quote:Op vrijdag 8 februari 2019 10:12 schreef YoshiBignose het volgende:
Zelfde voor de fiets of moet het daar ook standaard aan?
Daar had ik het wel over. 99% van de mensen die ik zonder licht zie rijden, kun je gewoon overduidelijk zien. Net als verplicht licht in een tunnel.... waar slaat het op? Waren vroeger in NL tunnels onverlicht ofzo, want voor zover ik weet hangen er overal lampen en kun je iedere auto gewoon goed zien. Ze kunnen beter tijd en geld investeren in iedere 5 jaar een korte opfriscursus rijden en ogentest. Er rijden zoveel dwazen op de weg, daar kan geen verlichting of dodehoekdetectie tegenop...quote:Op vrijdag 8 februari 2019 10:17 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ik zie het regelmatig - te vaak dus dat mensen zonder licht, of die domme DRL rijden.
En dan heb ik het nog niet over mensen die zonder licht in dikke mist, laagstaande zon of andere omstandigheden rijden waardoor ze bijna niet te zien zijn (ik rijd veel op buitenwegen - daar valt het het meeste op natuurlijk).
Je moet dus harder trappen = meer energie verspillen = meer eten. Handig in de avond, maar zinloos overdag.quote:Op vrijdag 8 februari 2019 10:20 schreef alpeko het volgende:
[..]
Op mijn fiets kan het niet uit nee Naafdynamo... je trapt toch. Kun je beter er maar iets mee doen.
Verwaarloosbaar bij een naafdynamo. Verkeerde bandenkeuze of verkeerde bandendruk zorgt al voor meer weerstand. Of juist die extra boterham niet eten, scheelt ook al meer. Dus nee.quote:Op vrijdag 8 februari 2019 10:40 schreef YoshiBignose het volgende:
Je moet dus harder trappen = meer energie verspillen = meer eten. Handig in de avond, maar zinloos overdag.
Ja oke, we hebben het ook wel over een heel klein lampje. Meestal niet eens voor achter toch? Maar goed, dat ding kost geld, gewicht en je moet desondanks wel iets zwaarder trappen. En je lampjes gaan sneller stukquote:Op vrijdag 8 februari 2019 10:43 schreef alpeko het volgende:
[..]
Verwaarloosbaar bij een naafdynamo. Verkeerde bandenkeuze of verkeerde bandendruk zorgt al voor meer weerstand. Of juist die extra boterham niet eten, scheelt ook al meer. Dus nee.
De vraag is of het verspilling is als het je eigen veiligheid vergroot. Feit is dat je met verlichting beter zichtbaar bent. Ook overdag. Een lamp die brandt terwijl ik lig te slapen, is zinloos ja. Een lamp die mij laat opvallen als ik kwetsbaar ben, is nooit verspilling.... tenzij ik niemand onderweg tegenkom. Iedere verkeersdeelnemer ziet me minder snel over het hoofd. Dat is gewoon een feit. Dus minder risico. Vraag is of dat nog opgaat als iedereen licht voert maar we zien een verkeerslicht nu eenmaal ook niet snel over het hoofd. Ook overdag niet.quote:Op vrijdag 8 februari 2019 10:49 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ja oke, we hebben het ook wel over een heel klein lampje. Meestal niet eens voor achter toch? Maar goed, dat ding kost geld, gewicht en je moet desondanks wel iets zwaarder trappen. En je lampjes gaan sneller stuk
Een led lampje in je huis van 10 watt kost ook geen drol op het totale stroomverbruik, toch doe je wel even de moeite om hem uit te doen als je naar bed gaat. Verspilling = verspilling.
De bestuurder van die auto.quote:Op vrijdag 8 februari 2019 09:36 schreef Kaizen_ het volgende:
[..]
Mijn god, wie gebruikt die dingen niet?
Als je onder een viaduct woont, zou ik dat zéker doen ja.quote:Op vrijdag 8 februari 2019 09:26 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Verspilling. Zullen we dan ook maar alle lantaarnpalen en verlichting in ons huis constant aanhouden?
Ik heb dus elke maand wel een auto die hier stopt/best lang stilstaat:quote:Op donderdag 7 februari 2019 15:52 schreef Ferry_76 het volgende:
Als je telefoon gaat, net als je een grote rotonde nadert, zet je toch gewoon je alarmlichten aan en parkeer je even hier..?
[ afbeelding ]
Ik niet. Maar zoals gezegd rijd ik op buitenwegen met flinke rijen bomen er naast (waar dus ook bordjes staan met "licht aan").quote:Op vrijdag 8 februari 2019 10:40 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Daar had ik het wel over. 99% van de mensen die ik zonder licht zie rijden, kun je gewoon overduidelijk zien.
Maar niemand zet zn lichten aan als die voor licht heeft als het eenmaal donker wordt. En het verschil tussen achterlicht en remlicht niet zien is eigenlijk reden genoeg om het roze papiertje in te leveren.quote:Op donderdag 7 februari 2019 21:59 schreef Fer het volgende:
[..]
Dar zit een logica achter. Dat overdag je remlichten minder opvallen, als er al achterlichten branden. En laten we we eerlijk zijn, achterlichten zijn alleen echt nodig op een onverlichte weg, voor de normale omstandigheden zie je die auto ook wel zonder.
Het is een kwestie van anticiperen, als iemand de ruimte geeft, prima toch. De situatie laat het toe. Waarom ook niet. Het is pas verkeerde boel, als iemand die gaat invoegen het gaat forceren, ondanks dat er alle ruimte is. Zelf geef ik ook links netjes gas bij als ik zie dat het bijna gaat vastlopen doordat er voertuigen gaan invoegen en de autos in de rechterbaan zich klem rijden, dan kunnen ze achter mij naar links, of als gas bijgeven niet kan, dan hou ik mn gas in en kunnen ze voor me. Ook prima.quote:Op vrijdag 8 februari 2019 13:36 schreef daNpy het volgende:
Overigens nog een invoeg-klacht:
Vorige week wilde ik invoegen op een 80 weg. er komen nog 2 auto's aan, dus ik ga van het gas om daar achter in te voegen. Auto 1 is me voorbij en auto 2 nog niet. En nog niet. En nog niet.
Geeft hij me voorrang
Allemaal aardig bedoeld maar zo werkt het dus niet
Het is aan de invoeger (ik dus) om een plaatsje te zoeken, wat ik deed dmv gas los. Als je dan op de rijbaan óók gas los gaat laten (kun je bijna niet zien in de spiegel) komt het dus niet uit en wordt de invoegstrook wél kort. Houd je gewoon aan de regels dat is voor iedereen efficiënter en veiliger.
Je kan ook geen minuut in je spiegel blijven kijken, en met een korte blik zie je zijn/haar snelheid niet meteen.quote:Op vrijdag 8 februari 2019 16:19 schreef funnywell het volgende:
[..]
Edit, heb het even beter gelezen. Ja als iemand langs je blijft hangen kan irritant zijn, als die gas los gaat geven terwijl jij dat al doet. Maar misschien had die t niet door, sommige zijn niet zo snel in verkeersveranderingen.
Zo'n DLR geeft in het donker wel even minder licht dan dimlicht hoor, dat zou je makkelijk moeten herkennen. Bovendien zou de dashboardverlichting gekoppeld moeten zijn aan je dimlicht, dus als je dimlicht niet aan hebt dan is je dashboardverlichting ook niet aan. Zo is dat bij oude auto's ook.quote:Op vrijdag 8 februari 2019 16:15 schreef funnywell het volgende:
[..]
Maar niemand zet zn lichten aan als die voor licht heeft als het eenmaal donker wordt. En het verschil tussen achterlicht en remlicht niet zien is eigenlijk reden genoeg om het roze papiertje in te leveren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |