abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_184766992
registreer om deze reclame te verbergen
Update
Op 26 januari om 01:25 uur hebben reddingswerkers het lichaampje van Julen gevonden.

Q&A: zie onderaan deze OP.

Na het grotdrama in Thailand staat nu Spanje voor een groot raadsel hoe ze een 2-jarig jong kind uit een 110 meter diepe smalle put moeten halen. Het kind is al sinds zondagmiddag 13 januari klem komen te zitten in de put.

quote:
Een Spaanse peuter zit sinds zondagmiddag 13/01 vast in een 110 meter diepe put bij Málaga in de Zuid-Spaanse provincie Andalusië.

De put is zo smal dat er geen volwassene in kan om de jongen eruit te halen. De ingang is slechts 25 centimeter breed. Een camera kwam maar tot 80 meter, waardoor de jongen nog niet is gezien. Het is niet bekend of de peuter nog leeft.

De peuter was met familie aan het spelen in het gebied. Waarschijnlijk hebben grondwerkers de stenen die op de put lagen er een maand geleden afgehaald om het gebied te egaliseren om er een huis te kunnen plaatsen, waarna de jongen erin is gevallen.
Spaanse peuter in put zou gevonden zijn
https://www.telegraaf.nl/(...)-van-110-meter-komen
https://www.ad.nl/buitenl(...)-diepe-put~aac1b9d4/
https://www.nu.nl/buitenl(...)nse-stad-malaga.html

55cd18a687b373addcdf85e8929f6393.jpg

Livestreams:

Q&A:
Past dat wel? Dat past toch nooit? :o
Ja. Dat past. Julen is al tenger en na het naleven van andere (oudere) kinderen is geconcludeerd dat het past.

Zit Julen wel in die put?
Er zijn aanwijzingen (zijn haren die matchen met het DNA van Julen en het zakje dat Julen vasthield toen hij viel) gevonden in de put die er op duiden dat Julen zich daar bevind. Ook is er foto bewijs van vlak voor de val. Maar, het zal altijd kunnen dat hij er niet in zit. Dat weten we pas als hij wel of niet wordt gevonden.

Waarom was de put niet afgedekt?
Dat was hij aanvankelijk wel, maar door afgravingswerkzaamheden om de heuvel af te vlakken voor een nieuw gebouw, is deze verwijderd waardoor de put open is komen te liggen.

Deze afgravingswerkzaamheden hadden overigens geen vergunning. Deze was niet aangevraagd.

Waarom laten ze geen camera zakken? Waarom maar tot 70 meter? Er is toch wel langer snoer? Waarom laten ze geen eten en water naar beneden zakken?
Is gedaan, Julen zit onder of in een prop. Eten en water zal Julen niet bereiken.

Dat kun je toch wel weghalen mt een hele lange stofzuiger ofzo?
Alleen wat los zit is weg gehaald, maar wat niet los zit dus niet.

Maar dan kun je toch een gaatje boren in die prop?
Ja, maar schedels reageren daar minder goed op en gezien Julen misschien onderdeel is van de prop, kan dat risico niet worden genomen.

Dat kind is toch allang dood?
Waarschijnlijk ja.

Waarom hebben ze niet het gat zelf afgegraven?
Omdat dat een te hoog risico gaf op het verergeren van de situatie wegens vallend puin en dat is niet goed voor Julen.

Waarom is het zo traag allemaal?
Omdat er heel veel hard gesteente is en je daar niet zomaar doorheen komt. De apparaten krijgen ook geen rustmomenten waardoor ze af en toe onderhoud hebben moeten doen.

De apparaten de berg op krijgen heeft wegens steile wegen en gewicht ook even geduurd. Ze moesten gedemonteerd worden, maar boven gebracht en daar weer in elkaar. Dat kost tijd.

Hebben ze siesta gedaan tussendoor?
Volgens de berichtgeving is er dag en nacht door gewerkt om bij Julen te komen.

Zo een val overleef je toch niet?
Misschien wel. Misschien niet. Dat weten we niet. Er zijn allerlei factoren die dat bepalen.

Als er al drinkwater was dan weet een kind van 2 echt niet dat hij dat moet drinken.
Kinderen van 2 kunnen prima zelf drinken en ook zij hebben een survival instinct. Alles dat leeft is erop gebouwd te overleven. Waarschijnlijk is er echter geen beweegruimte om te kunnen drinken.

Daar beneden is toch geen zuurstof?
Aanvankelijk werd gehoopt dat in de ruimte van 15 meter lang voldoende zuurstof zou zitten. Inmiddels is dit waarschijnlijk wel op, als het er al had gezeten.

Dx0xGaXXcAAcDwo.jpg
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_184766994
Laatste post:

quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 22:56 schreef john2406 het volgende:
Heden door de Makro gelopen in inkopen gedaan, ieder kind wat ik zag, heb ik nagekeken en aan sommige gevraagd hoe jong is deze, als ik mij daar een opening bij voor mag stellen van 25 cm begrijp ik het niet.
Bij de meeste vergelijkingen die had ik aan komen aan het stampen om ze ook maar in de opening te krijgen, of Julen is heel mager geweest?
Of naakt?
Jezus, daar geldt nu een pedofiel alarm gok ik :')

Ik heb vorige week bij een verjaardag een springvorm van 26 cm (dus maar 1 cm meer) gebruikt om t te checken tegenover meerdere sceptici. Alle drie de aanwezig kinderen (5, 6 en 8 (!!!!) jaar oud en echt niet klein oid) pasten er makkelijk door, tot grote afschuw van de aanwezigen. Zonder jas dan, maar dan past een 2jarig tenger joch met jas ook echt wel...
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_184767178
quote:
Heden door de Makro gelopen in inkopen gedaan, ieder kind wat ik zag, heb ik nagekeken en aan sommige gevraagd hoe jong is deze, als ik mij daar een opening bij voor mag stellen van 25 cm begrijp ik het niet.
Bij de meeste vergelijkingen die had ik aan komen aan het stampen om ze ook maar in de opening te krijgen, of Julen is heel mager geweest?
Of naakt?
Allereerst: :')
Ten tweede: Misschien moet je met een pop naar de bouwmarkt en dan op zoek naar een pijp met een doorsnede van 25cm. Totaal normaal en niet creepy en zo. ^O^
Je raekt an de dinge geweun.
pi_184770243
quote:
Of naakt?
:')

Oke hier ga ik even op reageren. Ik negeer voor het gemak even de creepfactor en ga er inhoudelijk op in.

Allereerst hebben we het hier niet meer over een Schrödingers kat geval. Julen zat in die put dus het feit dat hij er niet in zou passen is bij deze niet meer van toepassing. Hij zat er in, dus het past. Hij was niet naakt.

Wat betreft het stampen. Hij is 71 meter diep gevallen en daar blijven steken. Dus als we met jouw theorie mee gaan, paste julen niet in het gat en heeft de vader hem erin geforceerd. Als dat het geval is kan het natuurlijk nooit zo zijn dat hij 71 meter diep is belandt, want dan had hij ergens bovenin moeten blijven steken waar de vader er niet meer bij kon. In het geval van stampen dus een beenlengte van de vader (Ik word er een beetje misselijk van...).
Uit de autopsie is gebleken dat hij van grote hoogte is gevallen en is overleden aan de verwondingen die hij daarbij heeft opgelopen.

En op de vraag of hij erin pastte is het antwoord dus bij voorbaat al "ja", want hij zat erin.
Bovendien zijn kindjes van die leeftijd een stuk flexiebeler (denk schouders en heupen) dus passen zij relatief al door een kleinere opening dan volwassenen. Dus mocht er een gat zijn dat voor een volwassene tot lichaamsverhouding relatief even smal is dan dat van Julen (Bijvoorbeeld een gat van 50 cm) dan zou een kind alsnog makkelijker door een kleiner gat vallen vanwege de flexibiliteit.

Verder ben ik heel benieuwd naar de bewakingsbeelden van die bouwmarkt :P.
pi_184771142
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 12:03 schreef miaeak het volgende:

[..]

:')

Oke hier ga ik even op reageren. Ik negeer voor het gemak even de creepfactor en ga er inhoudelijk op in.

[..]

Dat moet je nou juist niet doen..[..]
Er is al 1000 keer uitgelegd hoe en wat maar Johnnie blijft het maar wat interessant vinden. Dat geeft ook te denken..
pi_184811550
Misschien kunnen we een FOK! meet doen bij een bouwmarkt ergens in het midden van het land. Ik heb begrepen dat een aantal van jullie kinderen hebben van rond de 2 jaar oud.
Dan kunnen we daar bij diverse diameter rioolpijpen constateren hoe kinderen van divers gewicht wel of niet makkelijk gepast zouden hebben. Maken we er gewoon een gezellige middag van.
pi_184814686
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2019 11:09 schreef nietzeuren het volgende:
Misschien kunnen we een FOK! meet doen bij een bouwmarkt ergens in het midden van het land. Ik heb begrepen dat een aantal van jullie kinderen hebben van rond de 2 jaar oud.
Dan kunnen we daar bij diverse diameter rioolpijpen constateren hoe kinderen van divers gewicht wel of niet makkelijk gepast zouden hebben. Maken we er gewoon een gezellige middag van.
Ik smeer de broodjes ^O^.
pi_184815067
quote:
Of naakt?
8)7 Freak
pi_184815334
Ik stel me nou zo voor dat er her en der wat bezorgde ouders zijn vanwege een vent die kinderen onderzocht in de Makro, terwijl hij in onduidelijk Nederlands iets mompelde over hoe "25 cm nooit gaat passen" _O-
pi_184816301
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2019 13:45 schreef miaeak het volgende:

[..]

Ik smeer de broodjes ^O^.
Jij bent een lief mens. Ik neem blommen voor jou mee. En een doos luxe choco.
  Moderator maandag 4 februari 2019 @ 15:25:03 #11
236264 crew  capricia
pi_184816544
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2019 14:23 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Ik stel me nou zo voor dat er her en der wat bezorgde ouders zijn vanwege een vent die kinderen onderzocht in de Makro, terwijl hij in onduidelijk Nederlands iets mompelde over hoe "25 cm nooit gaat passen" _O-
En vergeet niet dat John de mensen ook gewoon aanspreekt, vooral als ze hun baby in de auto plaatsen doen.

quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2019 15:54 schreef john2406 het volgende:
Waar komen die beelden vandaan, ik denk van een mobieltje?
Ik wil niet vol lof over mijzelf spreken, echter ik heb al kindertjes tegen gehouden waar mams de neus in het mobieltje had steken, totaal geen oog voor het kind had naar mijn idee.
Uiteraard sprak ik deze achteraf erop aan, maar ik denk dat ik net zo goed tegen een muur kan spreken dan?

Of dat in dit geval zo is geweest, kan ik niet over oordelen, doe ik ook niet, echter hier komt het ook voor geef ik alleen maar aan.
Spreek op straat ook mensen aan als men een baby in de auto plaatsen doet, rechts naast de chauffeur, of men zich ervan bewust is of de airbag uitstaat aan die zijde!
Also spricht der Narr: »Der Umgang mit Menschen verdirbt den Charakter, sonderlich wenn man keinen hat.«
pi_184824381
Openluchtmuseum voor Julen

Totalán gaat een openluchtmuseum creëren op de plek waar het peutertje Julen op 13 januari in een put viel van een familiefinca.

De gemeente wil het museum openen als eerbetoon aan de kleine Julen, maar ook aan de reddingsploeg en de dorpsinwoners zelf. Zij voorzagen de reddingswerkers immers van eten, drinken en slaapplaatsen. Ook ving één van de dorpsbewoners de familie van Julen op in haar huis.

De inwoners van het dorp willen ook een speeltuin aanleggen ter ere van de peuter. Daarnaast komt er een monument voor de mijnwerkers die de laatste en spannendste fase van de reddingsactie verzorgden: het handmatig uitgraven van een horizontale tunnel.

Archeologisch park
Volgens burgemeester Miguel Ángel Escaño bestond er al een plan om een archeologisch park te openen in de zone, omdat er resten te vinden zijn uit de Jonge Steentijd. In de jaren negentig stuitten spelende schoolkinderen er op ruim vierduizend menselijke botten: dat bleken de overblijfselen van tenminste negen kinderen van drie en vier jaar oud en een vrouw van 40 jaar.

Totalán omschreef de vindplaats vanaf toen als toeristisch monument. Daar kwamen tot nu toe weinig mensen op af. Ironisch genoeg zou het na de val van Julen en de daarop volgende zoektocht wel eens drukker kunnen worden: hij was immers twee weken lang wereldnieuws.

’Anonimiteit verleden tijd’
Zoals één van de vrouwen die dagelijks voor de reddingswerkers kookte, verzuchtte: ‘Voordat Julen in de put viel, had bijna niemand van ons bergdorpje gehoord. Zelfs mensen in Andalusië wisten niet waar het lag”. Die anonimiteit behoort nu voor altijd tot het verleden.
https://www.telegraaf.nl/(...)chtmuseum-voor-julen
pi_184826706
quote:
6s.gif Op maandag 4 februari 2019 21:35 schreef Kim-Holland het volgende:

Totalán gaat een openluchtmuseum creëren op de plek waar het peutertje Julen op 13 januari in een put viel van een familiefinca.

De gemeente wil het museum openen als eerbetoon aan de kleine Julen, maar ook aan de reddingsploeg en de dorpsinwoners zelf. Zij voorzagen de reddingswerkers immers van eten, drinken en slaapplaatsen. Ook ving één van de dorpsbewoners de familie van Julen op in haar huis.

De inwoners van het dorp willen ook een speeltuin aanleggen ter ere van de peuter. Daarnaast komt er een monument voor de mijnwerkers die de laatste en spannendste fase van de reddingsactie verzorgden: het handmatig uitgraven van een horizontale tunnel.

Archeologisch park
Volgens burgemeester Miguel Ángel Escaño bestond er al een plan om een archeologisch park te openen in de zone, omdat er resten te vinden zijn uit de Jonge Steentijd. In de jaren negentig stuitten spelende schoolkinderen er op ruim vierduizend menselijke botten: dat bleken de overblijfselen van tenminste negen kinderen van drie en vier jaar oud en een vrouw van 40 jaar.

Totalán omschreef de vindplaats vanaf toen als toeristisch monument. Daar kwamen tot nu toe weinig mensen op af. Ironisch genoeg zou het na de val van Julen en de daarop volgende zoektocht wel eens drukker kunnen worden: hij was immers twee weken lang wereldnieuws.

Zoals één van de vrouwen die dagelijks voor de reddingswerkers kookte, verzuchtte: ‘Voordat Julen in de put viel, had bijna niemand van ons bergdorpje gehoord. Zelfs mensen in Andalusië wisten niet waar het lag”. Die anonimiteit behoort nu voor altijd tot het verleden.
:?
.... ok...
  dinsdag 5 februari 2019 @ 00:25:55 #14
432335 ootjekatootje
Lotus, ook mooi!
pi_184827496
quote:
6s.gif Op maandag 4 februari 2019 21:35 schreef Kim-Holland het volgende:

Archeologisch park

verschrikkelijk...
  dinsdag 5 februari 2019 @ 00:33:34 #15
482080 AgnesGru
It’s sooo fluffy!
pi_184827562
Krijg wel een naar gevoel van dat openluchtmuseum idee😕
pi_184827690
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 00:33 schreef AgnesGru het volgende:
Krijg wel een naar gevoel van dat openluchtmuseum idee😕
Ja en ik vraag me ook ten zeerste af of die ouders hier wel op zitten te wachten.

Krijg een beetje uitmelk vibes bij deze actie en ik vind het behoorlijk misplaatst.
  One tough cookie dinsdag 5 februari 2019 @ 00:57:46 #17
169210 liesje1979
pi_184827806
Een speeltuintje, hoe verzin je het.
Wellicht zijn excursies in de put van de reddingwerkers ook wel een leuk idee.
:')!!
  dinsdag 5 februari 2019 @ 01:04:08 #18
478286 Stray_cat
Run, you fools!
pi_184827875
:X
I can avoid being seen if I wish, but to disappear entirely, that is a rare gift.
  dinsdag 5 februari 2019 @ 01:32:09 #19
205706 john2406
gratis is en te koop
pi_184828075
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 12:03 schreef miaeak het volgende:

[..]

Verder ben ik heel benieuwd naar de bewakingsbeelden van die bouwmarkt :P.
BOUWMARKT dat is een goeie.
  dinsdag 5 februari 2019 @ 09:46:17 #20
432335 ootjekatootje
Lotus, ook mooi!
pi_184830448
quote:
11s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 00:57 schreef liesje1979 het volgende:
meet and greet met de ouders...
3d film met de reddingswerkers
Rollercoaster in het donker met het thema de buis...

Lijkenpikkerij xxl, ik vind het rondom walgelijk. Dat men de boel daar snel dichtgooit, en eventueel een monumentje plaatst.

Maar die grond is nog steeds van die neef, degene die verantwoordelijk is voor het graven van die illegale put. Die moet toch ook goedkeuren geven voor dit gedoe, of is dit bijzondere initiatief van hem?
  dinsdag 5 februari 2019 @ 09:58:38 #21
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_184830602
quote:
11s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 00:57 schreef liesje1979 het volgende:
Gewoon er een escape room van maken :+
Don't let my username fool you...
pi_184832019
Ik ben dus duidelijk niet de enige die het een misplaatste actie vindt :').
pi_184832245
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 11:20 schreef miaeak het volgende:
Ik ben dus duidelijk niet de enige die het een misplaatste actie vindt :').
Absoluut niet. Ik weet gewoon niet waar ik moet beginnen, dus hou ik maar wijselijk mijn mond.. :+
pi_184833724
Te bizar dit. :')
  dinsdag 5 februari 2019 @ 13:19:29 #25
432335 ootjekatootje
Lotus, ook mooi!
pi_184834096
Nou enige nuance is wel op zijn plaats.

De plannen voor het openluchtmuseum zijn al wat jaren oud.
Er blijkt daar een nederzetting te zijn geweest van 300/400 jaar voor Christus.

Die woning en dat boren hadden in dat perspectief nooit een vergunning gekregen.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')