abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_184636429
Mijn huidige lease-auto is >5jr oud en gaat binnenkort vervangen worden door een nieuwe.
Echter komt mijn werkgever ook met nieuwe voorwaarden aan de auto. Zo willen ze dat ik als werknemer het contract overneem bij beëindiging van het dienstverband.
Hier hangen dus financiële gevolgen aan waarvoor ik bij het tekenen van mijn arbeidscontract niet gekozen heb, terwijl een lease-auto wel als secundaire voorwaarde is opgenomen.

Wat voor rechten heb ik in dit geval?
Kan ik weigeren om voor de nieuwe voorwaarden te tekenen? En zo ja, kan de werkgever dan weigeren om mij een lease-auto te verstrekken?
Like anything else in life, anal fisting can be made high class by going at it with your pinkie out.
pi_184636579
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 18:09 schreef V1z0R het volgende:
Mijn huidige lease-auto is >5jr oud en gaat binnenkort vervangen worden door een nieuwe.
Echter komt mijn werkgever ook met nieuwe voorwaarden aan de auto. Zo willen ze dat ik als werknemer het contract overneem bij beëindiging van het dienstverband.
Hier hangen dus financiële gevolgen aan waarvoor ik bij het tekenen van mijn arbeidscontract niet gekozen heb, terwijl een lease-auto wel als secundaire voorwaarde is opgenomen.

Wat voor rechten heb ik in dit geval?
Kan ik weigeren om voor de nieuwe voorwaarden te tekenen? En zo ja, kan de werkgever dan weigeren om mij een lease-auto te verstrekken?
Het gaat dus om gewijzigde voorwaarden bij een overeenkomst tussen jou en de werkgever?
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_184636621
Beetje summiere info, maar in beginsel mag je weigeren een nieuwe ovk te tekenen
zie email 27 oktober
  Moderator zaterdag 26 januari 2019 @ 18:20:06 #4
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_184636639
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 18:19 schreef trein2000 het volgende:
Beetje summiere info, maar in beginsel mag je weigeren een nieuwe ovk te tekenen
Natuurlijk, werkgever kan hem niet dwingen te tekenen. Maar zijn vraag is juist wat dat voor gevolgen heeft.

Overigens is dat echt een kutregel van werkgevers, dat je dan de auto moet overnemen. Wie gaat daar nou mee akkoord.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_184636659
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 18:20 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Natuurlijk, werkgever kan hem niet dwingen te tekenen. Maar zijn vraag is juist wat dat voor gevolgen heeft.

Overigens is dat echt een kutregel van werkgevers, dat je dan de auto moet overnemen. Wie gaat daar nou mee akkoord.
Euhm dat de oude instand blijft? Lijkt me logisch?
zie email 27 oktober
  Moderator zaterdag 26 januari 2019 @ 18:23:08 #6
16180 crew  CoolGuy
pi_184636704
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 18:20 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Euhm dat de oude instand blijft? Lijkt me logisch?
Ja, dat lijkt mij ook, maar ik denk zomaar dat dat niet zonder slag of stoot gaat bij werkgever van TS? Want als ze daar akkoord mee gaan en dan zeggen 'oh, dan houden we de oude situatie in stand', wat heeft dan het nut van die nieuwe voorwaarden? :P
pi_184636718
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 18:23 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja, dat lijkt mij ook, maar ik denk zomaar dat dat niet zonder slag of stoot gaat bij werkgever van TS? Want als ze daar akkoord mee gaan en dan zeggen 'oh, dan houden we de oude situatie in stand', wat heeft dan het nut van die nieuwe voorwaarden? :P
Wat wil de werkgever doen dan? Sancties opleggen?
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  Moderator zaterdag 26 januari 2019 @ 18:25:22 #8
16180 crew  CoolGuy
pi_184636743
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 18:23 schreef r_one het volgende:

[..]

Wat wil de werkgever doen dan? Sancties opleggen?
Geen idee, net als TS, maar daarom stelt TS de vraag ook denk ik.
pi_184636745
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 18:23 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

De vraag ging over de juridische situatie. Die beantwoord ik, welke intimidatietacktieken de wg van TS uit de kast gaat halen weet ik niet ;)
zie email 27 oktober
pi_184636762
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 18:25 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Geen idee, net als TS, maar daarom stelt TS de vraag ook denk ik.
Juridisch gezien is het antwoord: niks.
.
  Moderator zaterdag 26 januari 2019 @ 18:27:36 #11
16180 crew  CoolGuy
pi_184636779
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 18:26 schreef r_one het volgende:

[..]

Juridisch gezien is het antwoord: niks.
Nou, dan moet TS gewoon niets tekenen, en dan is er geen enkel issue, toch?
pi_184636785
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 18:16 schreef r_one het volgende:

[..]

Het gaat dus om gewijzigde voorwaarden bij een overeenkomst tussen jou en de werkgever?
Ja.

De huidige auto is van het bedrijf zelf, maar omdat ze van alle randzaken die daarbij gepaard gaan af willen gaan alle nieuwe auto's via een derde partij.

Alle kosten die dat mogelijk tot gevolg hebben bij een vertrek willen ze dus via die verklaring bij mij leggen.
Like anything else in life, anal fisting can be made high class by going at it with your pinkie out.
pi_184636795
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 18:27 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Nou, dan moet TS gewoon niets tekenen, en dan is er geen enkel issue, toch?
Correct.
.
  zaterdag 26 januari 2019 @ 18:29:30 #14
286575 Roces18
Chef de party
pi_184636813
Inderdaad een kutregel en niet tekenen. Een werkgever kan jouw auto bij verlaten van het bedrijf gewoon aan je opvolger geven. Ik zie dan ook geen probleem als werkgever. Dit is gewoon het risico van de werkgever bij de werknemer leggen.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  Moderator zaterdag 26 januari 2019 @ 18:29:45 #15
16180 crew  CoolGuy
pi_184636817
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 18:28 schreef r_one het volgende:

[..]

Correct.
Ík zou er dan rekening mee houden dat het verstandig zou zijn eens naar een andere werkgever te gaan kijken, want ik denk zomaar dat het bedrijf er niet blij mee is als TS daar niet in mee gaat.

Overigens was die vraag alleen al reden voor mij om naar een andere werkgever te gaan kijken.
pi_184636824
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 18:27 schreef V1z0R het volgende:

[..]

Ja.

De huidige auto is van het bedrijf zelf, maar omdat ze van alle randzaken die daarbij gepaard gaan af willen gaan alle nieuwe auto's via een derde partij.

Alle kosten die dat mogelijk tot gevolg hebben bij een vertrek willen ze dus via die verklaring bij mij leggen.
Tja ... van hun probleem jouw probleem maken .... ze kúnnen het altijd proberen natuurlijk
.
pi_184636846
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 18:29 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ík zou er dan rekening mee houden dat het verstandig zou zijn eens naar een andere werkgever te gaan kijken, want ik denk zomaar dat het bedrijf er niet blij mee is als TS daar niet in mee gaat.

Overigens was die vraag alleen al reden voor mij om naar een andere werkgever te gaan kijken.
Ik zou niet voor de fanfare uit gaan lopen. Gewoon assertief blijven en je niet laten intimideren.
.
  Moderator zaterdag 26 januari 2019 @ 18:32:49 #18
16180 crew  CoolGuy
pi_184636871
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 18:31 schreef r_one het volgende:

[..]

Ik zou niet voor de fanfare uit gaan lopen. Gewoon assertief blijven en je niet laten intimideren.
Nou ja, ik ga dan nadenken over scenario's. Dat ze TS juridisch niets kunnen maken is leuk, maar zij willen dat de werknemers dat tekenen, immers, voordelig voor hun, en als de werknemers daar niet in mee gaan, dan kan ik me voorstellen dat dat nare (gezochte) situaties kan gaan geven.

Maar goed, die werkgever is natuurlijk niet zaligmakend.
pi_184636897
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 18:32 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Nou ja, ik ga dan nadenken over scenario's. Dat ze TS juridisch niets kunnen maken is leuk, maar zij willen dat de werknemers dat tekenen, immers, voordelig voor hun, en als de werknemers daar niet in mee gaan, dan kan ik me voorstellen dat dat nare (gezochte) situaties kan gaan geven.

Maar goed, die werkgever is natuurlijk niet zaligmakend.
Ja, en nadelig voor TS. Alsof ze dat zelf niet weten.

Als het een bedrijfscultuur met enkel ja-knikkers zijn, dan zou ik het als bedrijf ook proberen. Liever heb ik werknemers met enige ruggengraad.
.
  Moderator zaterdag 26 januari 2019 @ 18:37:45 #20
16180 crew  CoolGuy
pi_184636938
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 18:34 schreef r_one het volgende:

[..]

Ja, maar ze doen het niet omdat het nadelig voor TS is. Ze doen het omdat het voordelig is voor hun. Dus, dan kun je dat weigeren, en dan is er juridisch niets wat ze daar aan kunnen doen. Maar blij gaan ze er niet mee zijn, dus dan kan ik me zomaar een 'werknemertje-pesten' situatie voorstellen.

Dus dan is het heel tof dat TS niet getekend heeft, maar een verstoorde werkrelatie is dan een mogelijk gevolg. Of je daar dan blij mee moet zijn? Vandaar dat ik zeg dat het dan verstandig zou kunnen zijn voor TS om dan voorzichtig om zich heen te gaan kijken.
pi_184636957
Nu voelt het dan ook alsof ik moet kiezen tussen twee kwaden. Het niet tekenen en waarschijnlijk een verslechterde verstandshouding, of wel tekenen en verplicht het lease-contract uitzitten.
  Moderator zaterdag 26 januari 2019 @ 18:41:01 #22
16180 crew  CoolGuy
pi_184636998
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 18:39 schreef V1z0R het volgende:
Nu voelt het dan ook alsof ik moet kiezen tussen twee kwaden. Het niet tekenen en waarschijnlijk een verslechterde verstandshouding, of wel tekenen en verplicht het lease-contract uitzitten.
Vandaar dat ik zeg dat het een idee kán zijn om alvast eens om je heen te gaan kijken (kan sowieso nooit kwaad denk ik).

Maar goed, dan moet je nú nog steeds iets. Want je moet een keuze maken, want je gaat of tekenen, of niet. Een van die 2 gaat het worden, met bij beide keuzes mogelijke gevolgen. Dat is wel kut.

Ik kan je daar niet mee helpen, ik kan je alleen maar zeggen dat als een werkgever dat tegen mij zou zeggen, ik dat niet zou accepteren én direct voor een andere werkgever zou gaan kijken.
pi_184637000
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 18:37 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja, maar ze doen het niet omdat het nadelig voor TS is. Ze doen het omdat het voordelig is voor hun. Dus, dan kun je dat weigeren, en dan is er juridisch niets wat ze daar aan kunnen doen. Maar blij gaan ze er niet mee zijn, dus dan kan ik me zomaar een 'werknemertje-pesten' situatie voorstellen.
Je kunt het een niet los zien van het ander.
quote:
Dus dan is het heel tof dat TS niet getekend heeft, maar een verstoorde werkrelatie is dan een mogelijk gevolg. Of je daar dan blij mee moet zijn? Vandaar dat ik zeg dat het dan verstandig zou kunnen zijn voor TS om dan voorzichtig om zich heen te gaan kijken.
Gaat tegenwoordig snel dan, een verstoorde arbeidsrelatie creëren. Werknemers moeten zich dus gewoon maar van alles laten welgevallen, zelfs eenzijdige wijzigingen in hun arbeidsvoorwaarden? Dacht 't niet.

Kan ook heel goed zijn dat de werkgever het probéért en als het dan niet lukt, jammer dan.
.
pi_184637007
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 18:34 schreef r_one het volgende:

[..]

Als het een bedrijfscultuur met enkel ja-knikkers zijn, dan zou ik het als bedrijf ook proberen. Liever heb ik werknemers met enige ruggengraad.
Wàt voor graad :D?

quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 18:39 schreef V1z0R het volgende:
Niet tekenen, ben jij mal!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_184637027
Hoe is het bij ontslagen worden? Moet het leasecontract dan ook overgenomen worden?
<a href="http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif" target="_blank" rel="nofollow"><a href="http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif&lt" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif<</a>;/a>
  zaterdag 26 januari 2019 @ 18:43:32 #26
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_184637050
Is volgens mij een maatregel die vaak gebruikt wordt. Met dank aan de jobhoppers waar mijn man werkt hadden ze soms meerdere auto's die langdurig op het terrein stonden wortel te schieten.
We hebben er zelf wel eens gehad die besteld was door iemand die vertrokken was voordat de auto geleverd was. Dus hebben wij 3 jaar in een auto gereden die niet eens eigen keus was. Dat is de keerzijde als je als werknemer gaat miepen over die maatregel.

Bij het solliciteren bij een nieuwe werkgever kan je natuurlijk ook bedingen dat ze het contract overnemen.

Ik denk dat ze het wel mogen. En jij mag weigeren een leaseauto te nemen en lekker met een eigen auto gaan rijden.
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_184637059
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 18:41 schreef sigme het volgende:

[..]

Oeps .... :@

Krijg je met die winterse temperaturen 8-)
.
  zaterdag 26 januari 2019 @ 18:44:29 #28
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_184637061
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 18:41 schreef sigme het volgende:

[..]

[..]

Niet tekenen, ben jij mal!
Van de RUG :D

Heb je de auto voor je werk nodig of kun je je leasebudget ook laten uitbetalen TS?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator zaterdag 26 januari 2019 @ 18:44:43 #29
16180 crew  CoolGuy
pi_184637067
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 18:41 schreef r_one het volgende:

[..]

Je kunt het een niet los zien van het ander.

[..]

Gaat tegenwoordig snel dan, een verstoorde arbeidsrelatie creëren. Werknemers moeten zich dus gewoon maar van alles laten welgevallen, zelfs eenzijdige wijzigingen in hun arbeidsvoorwaarden? Dacht 't niet.

Kan ook heel goed zijn dat de werkgever het probéért en als het dan niet lukt, jammer dan.
Nou, als jij 100 euro nodig hebt, en ik ook, en er is maar 1x 100 euro aanwezig, en als jij die krijgt overleef jij, en ik niet, en vice versa, dan klopt het dat dat altijd uitkomt.

Maar wat ik bedoel is dat mijn doel kan zijn dat ik overleef, maar mijn doel kan ook zijn dat ik jou kapot wil zien gaan. Ik denk dat die werkgever dat doet omdat het voor hun beter is, hun doel zal niet zijn om de werknemer te kutten.
pi_184637071
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 18:42 schreef DETELEVISIEKIJKER het volgende:
Hoe is het bij ontslagen worden? Moet het leasecontract dan ook overgenomen worden?
In het geval van TS nu niet. Als hij tekent wel.
.
pi_184637084
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 18:43 schreef Elpis het volgende:

Ik denk dat ze het wel mogen. En jij mag weigeren een leaseauto te nemen en lekker met een eigen auto gaan rijden.
Ze mogen het alleen als:
* Er een eenzijdig wijzigingsbeding is opgenomen in de arbeidovereenkomst
óf
* Er hele goede argumenten zijn (zwaarwegend bedrijfsbelang)

En anders mag de arbeider gewoon weigeren te tekenen en een nieuwe lease-auto eisen. Echt waar. Gaat 'ie winnen ook.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_184637086
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 18:44 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Nou, als jij 100 euro nodig hebt, en ik ook, en er is maar 1x 100 euro aanwezig, en als jij die krijgt overleef jij, en ik niet, en vice versa, dan klopt het dat dat altijd uitkomt.

Maar wat ik bedoel is dat mijn doel kan zijn dat ik overleef, maar mijn doel kan ook zijn dat ik jou kapot wil zien gaan. Ik denk dat die werkgever dat doet omdat het voor hun beter is, hun doel zal niet zijn om de werknemer te kutten.
Of het doel is dat ik wil bezuinigen op de kosten van mijn wagenpark en jij ervoor mag bloeden.
.
  Moderator zaterdag 26 januari 2019 @ 18:47:36 #33
16180 crew  CoolGuy
pi_184637108
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 18:46 schreef r_one het volgende:

[..]

Of het doel is dat ik wil bezuinigen op de kosten van mijn wagenpark en jij ervoor mag bloeden.
Dan is nog steeds jouw doel te besparen. Je doel is niet om mij te zien bloeden. Dat ik daarvoor moet bloeden is collateral damage, geen doel op zich.
pi_184637140
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 18:47 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dan is nog steeds jouw doel te besparen. Je doel is niet om mij te zien bloeden. Dat ik daarvoor moet bloeden is collateral damage, geen doel op zich.
Je doel is het verschuiven van rekening en risico van jou naar mij. "van" bestaat niet zonder "naar".
.
  Moderator zaterdag 26 januari 2019 @ 18:49:48 #35
16180 crew  CoolGuy
pi_184637150
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 18:49 schreef r_one het volgende:

[..]

Je doel is het verschuiven van rekening en risico van jou naar mij.
Omdat dat voor jou gunstiger is. niet omdát dat voor mij ongunstiger is.
pi_184637160
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 18:49 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Omdat dat voor jou gunstiger is. niet omdát dat voor mij ongunstiger is.
Ja duh, daar gáát het helemaal niet om.
.
  zaterdag 26 januari 2019 @ 18:53:42 #37
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_184637221
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 18:46 schreef sigme het volgende:

[..]

Ze mogen het alleen als:
óf

En anders mag de arbeider gewoon weigeren te tekenen en een nieuwe lease-auto eisen. Echt waar. Gaat 'ie winnen ook.
Ik vraag me af of dit soort details wel in de arbeidsovereenkomst staan. In ons geval moest 2 aparte overeenkomsten getekend worden. Pas in de leaseovereenkomst die per auto geldt staan deze details.
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_184637269
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 18:46 schreef sigme het volgende:

[..]

Ze mogen het alleen als:
óf

Er is geen eenzijdig wijzigingsbeleid en kan zelf geen argumenten in hun geval bedenken.
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 18:53 schreef Elpis het volgende:

[..]

Ik vraag me af of dit soort details wel in de arbeidsovereenkomst staan. In ons geval moest 2 aparte overeenkomsten getekend worden. Pas in de leaseovereenkomst die per auto geldt staan deze details.
Ja, maar de nieuwe leaseovereenkomst kunnen ze mij niet verplicht laten ondertekenen denk ik toch.
De afgelopen twee jaar heb ik het ook zonder gedaan.
pi_184637304
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 18:56 schreef V1z0R het volgende:
De afgelopen twee jaar heb ik het ook zonder gedaan.
Zonder wát? Zonder overeenkomst?
.
pi_184637366
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 18:58 schreef r_one het volgende:

[..]

Zonder wát? Zonder overeenkomst?
Ja. Er is alleen bepaald dat ik verantwoordelijk ben voor de kosten zoals het wassen van de auto en dat ik niet met drank op rijd of buitensporig rijgedrag vertoon.
pi_184637405
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 19:02 schreef V1z0R het volgende:

[..]

Ja. Er is alleen bepaald dat ik verantwoordelijk ben voor de kosten zoals het wassen van de auto en dat ik niet met drank op rijd of buitensporig rijgedrag vertoon.
Maar je moet toch ergens zwart-op-wit hebben dat jij recht heb op een leasebak (en de voorwaarden)?

Eerder antwoordde je nog 'ja' op mijn vraag:
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 18:16 schreef r_one het volgende:

[..]

Je gaat me nu toch niet vertellen dat dat slechts een mondelinge overeenkomst is? :o
.
pi_184637529
Als je nergens zwart op wit hebt dat een autootje tot je arbeidsvoorwaarden hoort wordt het lastig denk ik
pi_184637542
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 18:53 schreef Elpis het volgende:

[..]

Ja, het kan worden opgenomen in de arbeidsovereenkomst en dan kan er een eenzijdig wijzigingsbeding zijn opgenomen. Maar dat wordt niet vaak zo gedaan :)
(Dus meestal mag er niet aan gerommeld worden)
pi_184637583
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 19:04 schreef r_one het volgende:

[..]

Maar je moet toch ergens zwart-op-wit hebben dat jij recht heb op een leasebak (en de voorwaarden)?

Eerder antwoordde je nog 'ja' op mijn vraag:

[..]

Je gaat me nu toch niet vertellen dat dat slechts een mondelinge overeenkomst is? :o

Ja, dat staat in mijn arbeidsovereenkomst. Maar hierin staat niets met betrekking tot het overnemen van een eventueel leasecontract tussen de werkgever en een leasemaatschappij.
Omdat de huidige auto dus niet via een leasemaatschappij loopt.
pi_184637864
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 19:10 schreef LorneMalvo het volgende:
Als je nergens zwart op wit hebt dat een autootje tot je arbeidsvoorwaarden hoort wordt het lastig denk ik
Nee hoor, daar is de jurisprudentie tamelijk helder over. Na een paar jaar is het gewoonlijk een arbeidsvoorwaarde geworden die niet zomaar afgenomen mag worden.
pi_184637957
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 19:13 schreef V1z0R het volgende:

[..]

Ja, dat staat in mijn arbeidsovereenkomst.
Zou je ajb wat duidelijker willen zijn: wát staat er nou precies in je arbeidsovereenkomst (met betrekking tot de leaseauto dus)? Want zonet zei je nog dat je al twee jaar 'zonder' kunt.
quote:
Maar hierin staat niets met betrekking tot het overnemen van een eventueel leasecontract tussen de werkgever en een leasemaatschappij.
Nee duh, dát was al wél duidelijk, dan hoefde je werkgever je niet aan te sporen nieuwe voorwaarden te tekenen.
.
pi_184638089
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 19:26 schreef sigme het volgende:

[..]

Nee hoor, daar is de jurisprudentie tamelijk helder over. Na een paar jaar is het gewoonlijk een arbeidsvoorwaarde geworden die niet zomaar afgenomen mag worden.
Jawel hoor, het enige wat je in beginsel dan kan eisen is ter beschikking stellen van 'een' auto van de zaak. Niet meer, niet minder.
.
pi_184638125
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 19:37 schreef r_one het volgende:

[..]

Jawel hoor, het enige wat je in beginsel dan kan eisen is ter beschikking stellen van 'een' auto van de zaak. Niet meer, niet minder.
Als de auto altijd mét (door de baas betaald) privégebruik is kan je ook dat eisen.
pi_184638216
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 19:38 schreef sigme het volgende:

[..]

Als de auto altijd mét (door de baas betaald) privégebruik is kan je ook dat eisen.
Maar niet merk/type/klasse/bouwjaar/whatever. Niet dat dat allemaal zo expliciet in een schriftelijke overeenkomst staat, maar in principe zou de werkgever jou dan een 20 jaar oude Suzuki Alto ter beschikking mogen stellen. Of de bedrijfs Caddy met belettering. Mag je er ook gerust privé mee rijden hoor, graag zelfs ^O^
.
pi_184638239
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 19:30 schreef r_one het volgende:

[..]

Zou je ajb wat duidelijker willen zijn: wát staat er nou precies in je arbeidsovereenkomst (met betrekking tot de leaseauto dus)? Want zonet zei je nog dat je al twee jaar 'zonder' kunt.

[..]

Nee duh, dát was al wél duidelijk, dan hoefde je werkgever je niet aan te sporen nieuwe voorwaarden te tekenen.
Sorry, staat er inderdaad wat onduidelijk.

Als secundaire voorwaarde staat er dat ik een auto van de zaak ter beschikking krijg.
Dat recht verdwijnt bij het veranderen van functie, langdurige ziekte (2 maanden of meer), schorsing of non-actief stelling.
En daarnaast nog van alles over het onderhoud, kosten brandstof, gebruik en schade.

Maar dus zonder aparte overeenkomst over een leasecontract tussen de werkgever en een leasemaatschappij.
pi_184638315
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 19:42 schreef r_one het volgende:

[..]

Maar niet merk/type/klasse/bouwjaar/whatever. Niet dat dat allemaal zo expliciet in een schriftelijke overeenkomst staat, maar in principe zou de werkgever jou dan een 20 jaar oude Suzuki Alto ter beschikking mogen stellen. Of de bedrijfs Caddy met belettering. Mag je er ook gerust privé mee rijden hoor, graag zelfs ^O^
Dat zou dan inderdaad kunnen.
pi_184638343
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 19:43 schreef V1z0R het volgende:

[..]

Als secundaire voorwaarde staat er dat ik een auto van de zaak ter beschikking krijg.
Dat recht verdwijnt bij het veranderen van functie, langdurige ziekte (2 maanden of meer), schorsing of non-actief stelling.
En daarnaast nog van alles over het onderhoud, kosten brandstof, gebruik en schade.
Dus tóch een (schriftelijke) overeenkomst. Of het nou een "bijlage bij" is of integraal onderdeel van de ao, dat maakt niet uit. Staat er ook bij of (en zo ja, met welke regelmaat) je recht hebt op vervanging of moet je gewoon 10+ jaar met hetzelfde koekblik doen?
quote:
Maar dus zonder aparte overeenkomst over een leasecontract tussen de werkgever en een leasemaatschappij.
Mooi. Dat is eigenlijk ook niet jouw pakkie-an verder.
.
  zaterdag 26 januari 2019 @ 19:55:55 #53
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184638478
Als je geen leasebak neemt, krijg je dan een mobiliteitsvergoeding?
Verder lijkt me dit een uitermate geschikt tijdstip om eens om je heen te kijken of je elders geen beter aanbod krijgt
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184638642
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 19:55 schreef Pietverdriet het volgende:
Als je geen leasebak neemt, krijg je dan een mobiliteitsvergoeding?
Verder lijkt me dit een uitermate geschikt tijdstip om eens om je heen te kijken of je elders geen beter aanbod krijgt
Wat is dat toch met jullie, dat je bij de eerste de beste hobbel meteen zo'n "bekijk het maar }:| " attitude creëert?

"uitermate geschikt tijdstip" .... kom op man, grow some balls
En "beter aanbod" .... als je al zo abominabel slecht betaald of behandeld wordt, hoef je toch niet te wachten totdat je werkgever met een actie komt, om dat aan te grijpen?

Als je toch al weg wilde, was ik al eerder gegaan.
Als je het ergens anders beter kunt krijgen, ga je toch wel.
.
pi_184638645
Van een collega in een zelfde functie weet ik dat hij wel een vergoeding krijgt. Maar omdat ik als voorwaarde heb dat ik een auto van de zaak krijg staat er in mijn arbeidsovereenkomst daar niets over.
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 19:49 schreef r_one het volgende:

[..]

Dus tóch een (schriftelijke) overeenkomst. Of het nou een "bijlage bij" is of integraal onderdeel van de ao, dat maakt niet uit. Staat er ook bij of (en zo ja, met welke regelmaat) je recht hebt op vervanging of moet je gewoon 10+ jaar met hetzelfde koekblik doen?

[..]

Mooi. Dat is eigenlijk ook niet jouw pakkie-an verder.
Het "zonder" was dan ook gericht op Elpis zijn reactie over een tweede aparte overeenkomst.

En nee, er staat verder niets in over vervanging van de auto.
pi_184638669
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 19:43 schreef V1z0R het volgende:

[..]

Je krijgt deze auto ook tot je beschikking. Althans het wordt aangeboden. Je weigert alleen begrijpelijk de voorwaarden waaronder. Deze voorwaarden zijn ook niet eerder vastgelegd. Klopt dat zo?
  zaterdag 26 januari 2019 @ 20:07:17 #57
45206 Pietverdriet
pi_184638760
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 20:04 schreef LorneMalvo het volgende:

[..]

Je krijgt deze auto ook tot je beschikking. Althans het wordt aangeboden. Je weigert alleen begrijpelijk de voorwaarden waaronder. Deze voorwaarden zijn ook niet eerder vastgelegd. Klopt dat zo?
Nee, hij weigert een eenzijdige wijziging van zijn arbeidsvoorwaarden
  zaterdag 26 januari 2019 @ 20:15:15 #58
45206 Pietverdriet
pi_184638961
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 20:03 schreef r_one het volgende:

[..]

Wat is dat toch met jullie, dat je bij de eerste de beste hobbel meteen zo'n "bekijk het maar }:| " attitude creëert?

"uitermate geschikt tijdstip" .... kom op man, grow some balls
En "beter aanbod" .... als je al zo abominabel slecht betaald of behandeld wordt, hoef je toch niet te wachten totdat je werkgever met een actie komt, om dat aan te grijpen?

Als je toch al weg wilde, was ik al eerder gegaan.
Als je het ergens anders beter kunt krijgen, ga je toch wel.
HR idioten die dit soort walgelijke truuks verzinnen moeten gewoon de consequenties van dit soort voorstellen voelen.
pi_184639043
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 20:15 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

HR idioten die dit soort walgelijke truuks verzinnen moeten gewoon de consequenties van dit soort voorstellen voelen.
Ik denk dat HR niet erg onder de indruk zal zijn van jouw sanctie :')

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
.
pi_184639183
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 20:18 schreef r_one het volgende:

[..]

Ik denk dat HR niet erg onder de indruk zal zijn van jouw sanctie :')

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat gaat natuurlijk niet voor iedereen op ;)

Maar ik ben het met je eens dat het gros hun onmisbaarheid verkeerd inschat.
pi_184639292
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 20:23 schreef J.Caesar het volgende:

[..]

En het gaat ook niet altijd op. Moest je een jaar of 5 eens proberen, ik denk dat ze dan wel heel wat minder hoog van de toren zouden blazen.
.
pi_184639831
Kan je bij het nieuwe leasecontract niet de optie “afkoop vervroegd inleveren” aanvinken? Hoeft niet de hoofdprijs te kosten en die kosten zou je bijv kunnen delen tussen werkgever en werknemer.

Werknemer denkt constructief mee, werkgever is van een risico af, iedereen blij.
pi_184640524
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 20:04 schreef LorneMalvo het volgende:

[..]

Dat klopt.
Het is dus ook niet mijn keuze geweest om van de huidige af te willen, dat wil het bedrijf.

Ik wil gewoon waar ik voor heb getekend onder de voorwaarden waarvoor ik getekend heb.
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 20:23 schreef J.Caesar het volgende:

[..]

Ik ben zeker niet onmisbaar.
Echter zijn op het moment software-ontwikkelaars met 10 jaar ervaring ook niet 1-2-3 te vinden zonder die aantrekkelijke voorwaarden te bieden.
pi_184640743
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 21:03 schreef V1z0R het volgende:

Ik ben zeker niet onmisbaar.
Echter zijn op het moment software-ontwikkelaars met 10 jaar ervaring ook niet 1-2-3 te vinden zonder die aantrekkelijke voorwaarden te bieden.
Krek sa! Ben je niet toe aan een nieuwe stap?
Bij ons nemen ze je zo aan :Y. Wij hebben alleen geen leasebakken.
SPOILER
pi_184641853
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 21:11 schreef sigme het volgende:

[..]

Krek sa! Ben je niet toe aan een nieuwe stap?
Bij ons nemen ze je zo aan :Y. Wij hebben alleen geen leasebakken.
SPOILER
Waar ik nu zit is ook nog vrij recentelijk (2jr) dus dat had ik niet als uitgangspunt.

En als ze uiteindelijk wel moeilijk gaan doen, want ik ga dit niet zomaar accepteren, dan kan ik nog altijd rondkijken.
SPOILER
pi_184663004
Shortlease een optie?
pi_184667812
Heb je het al besproken met je werkgever hoe zij die nieuwe regels voor zich zien en waarom ze voor deze constructie hebben gekozen? Wel goed opletten dat je niet de indruk wekt te willen vertrekken. :P

Bij mij op het werk hebben we geloof ik ook ongeveer die regel, maar de soep wordt daar nooit zo heet gegeten. Als er iemand weggaat met nog een lopend leasecontract dan wordt die auto in principe aan iemand gegeven die een naar een andere auto mag. Eventueel aan iemand die vanuit zijn/haar functie eigenlijk een lager budget heeft voor de auto.

En als ‘ie daarvoor 1-2 maanden aan de kant staat overleven ze het ook wel. Soms zelfs verrekte handig: laatst reed een collega z’n auto in de prak en toen kon hij mooi die boventallige auto gebruiken ipv vervangend vervoer. :P
  maandag 28 januari 2019 @ 08:41:02 #68
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184667983
En wat vond de OR van dit nieuwe beleid?

Ken wel de constructie dat wanneer je een minder gangbare auto kiest, die dus niet "zomaar" aan een ander kan worden gegeven, er iets over overname in het contract staat. Verder ging men ervan uit dat als je vertrok een nieuwe medewerker je auto kreeg, in elk geval voorlopig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')