Al een poos, maar ik heb het vermoeden dat het in effect gaat na de eerstvolgende koers.quote:Op vrijdag 25 januari 2019 18:04 schreef showtimer het volgende:
[..]
Heb je Pistolero als vijfde afgezant al doorgegeven?
Ik zit er volgens mij nog niet bij inderdaad, maar misschien worden de punten die ik nu haal later met terugwerkende kracht er bij gedaan. Dan maakt het ook niet zoveel uit.quote:Op vrijdag 25 januari 2019 20:39 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Al een poos, maar ik heb het vermoeden dat het in effect gaat na de eerstvolgende koers.
quote:Op vrijdag 25 januari 2019 20:39 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Al een poos, maar ik heb het vermoeden dat het in effect gaat na de eerstvolgende koers.
quote:Het plan-Evenepoel: Belgische wonderboy maakt zondag zijn profdebuut in Argentinië
Fred Vandervennet stuwde hem naar twee wereldtitels bij de juniores. Nu hij prof is, is het aan Koen Pelgrim om het beste uit Remco Evenepoel te halen. Met Gaviria, Jungels, Jakobsen en Hodeg heeft de ploegtrainer van Deceuninck-Quick Step ervaring met het kneden van toptalenten. Twee dagen na zijn negentiende verjaardag maakt Evenepoel zondag zijn profdebuut in de Ronde van San Juan, maar eerst doet trainer Pelgrim ons zijn tienpuntenplan uit de doeken.
Maximaal zestig koersdagen
De Ronde van San Juan, de Ronde van de Verenigde Arabische Emiraten, Nokere Koerse, Handzame en dan wellicht Turkije. Zo zit het programma tot april van Evenepoel voorlopig in elkaar. “Het doel is om in zijn eerste jaar af te ronden op 60 koersdagen”, aldus Pelgrim. “Dat zijn er 20 tot 30 minder dan het gemiddelde van de ploeg. Mocht hij een volwaardig profprogramma rijden, dan zou hij af en toe een koers moeten rijden hoewel hij op dat moment niet 100 procent fris is. Zo zou je hem te zwaar belasten en misschien uitwringen.”
De keuze voor San Juan als eerste koers was snel gemaakt. “Het parcours bevat een tijdrit en een bergrit, waarin Remco zijn ei kwijt kan. De andere etappes zijn kort en gemakkelijk – naar profnormen wordt er rustig gereden. Halfweg is er zelfs nog een rustdag. Zijn tweede koers, de Ronde van de Verenigde Arabische Emiraten, heeft hetzelfde profiel, maar behoort wel tot de World Tour. Toch is die niet van dezelfde moeilijkheidsgraad als de Ronde van het Baskenland. Daar krijgen de renners elke dag een pak hoogtemeters op het menu.”
De bedoeling van de ploeg is om de koersdagen ook zo veel mogelijk te spreiden. “Hij rijdt ongeveer elke maand een rittenkoers. Zo heeft hij na Argentinië een drietal weken om te herstellen. Afhankelijk van hoe hij de eerste koersen doorkomt, zou hij nog kunnen starten in Catalonië.” Maar Pelgrim wil nog niet vooruitlopen op de feiten. “Vorig jaar zakte Hodeg er in Catalonië helemaal door en moest hij opgeven. Hetzelfde met Jakobsen in de Dauphiné. Op die jonge leeftijd ontbreekt het die gasten nog aan inhoud om in zo’n zware rittenkoers van een week elke dag te presteren.”
Leren rusten
Onder zijn vorige trainer Fred Vandervennet trainde Evenepoel voor een junior al vrij veel en lang. “Het volume was hoog, soms zelfs twee trainingen per dag. Die trainingen onder Vandervennet werkten goed, maar het kan ook op een andere manier: meer nadruk op intensiteit en op kortere prikkels dan op lange duurtrainingen. We merken dat hij bergop lang een hoog tempo kan aanhouden, maar nog moeite heeft met tempowissels. We zullen dus meer op interval trainen, bijvoorbeeld in blokjes van tien minuten.”
Pelgrim wil ook dat Evenepoel rust leert nemen. Door hem één rittenkoers per maand te laten rijden, kan hij thuis telkens goed uitrusten en zich klaarstomen voor de volgende koers. “Vorig jaar laste hij maar twee kleine rustpauzes in tijdens het seizoen. We willen die rustpauzes dit jaar opdrijven. Remco is iemand die heel graag en veel traint, maar we moeten hem soms een beetje afremmen. Zijn lichaam is nog steeds in opbouw. Op stage in Calpe toonde hij alvast dat hij het kan. Hij voelde zich een dag niet genoeg hersteld en ging dan in zijn eentje losrijden in plaats van met de grote jongens vol te gaan trainen. Dat besef is een goed teken.”
Hoogtestage in juli
Einde 2018 trainde Evenepoel al eens op Tenerife, maar een volwaardige hoogtestage deed hij nog nooit. Daar komt verandering in. In juli trekt hij met zijn ploegmaten die niet meedoen aan de Tour op hoogtestage. “Tijdens zo’n stage is het moeilijk balanceren om niet in overdrive te gaan. Maar we gaan het voorzichtig aanpakken met weinig trainingsbelasting. Het is vooral nuttig om te weten hoeveel effect zo’n hoogtestage op hem kan hebben.”
Explosiviteit laten varen
De inspanningstesten van Evenepoel zijn van een hoog niveau, in tegenstelling tot de sprinttest. “Hij is wat dat betreft het tegenovergestelde van Hodeg. Toen die de eerste keer kwam testen, was zijn inspanningstest niet top, maar evenaarde hij op een paar watt na de beste sprinttest van Kittel, hoewel die tien kilo meer woog. Op de sprinttest behoort Remco tot de onderste helft van onze ploeg. Op explosiviteit kan je trainen, maar waarom zouden we dat doen? Hij moet zich richten op het klimmen en het tijdrijden.”
Niet te veel diëten
Met zijn 61 kilogram is Evenepoel een lichtgewicht, maar volgens Pelgrim moet hij qua scherpte nog niet overdrijven. “Op het voorbije WK stond hij echt zeer scherp. Veel magerder dan toen zal hij niet mogen worden, laat staan voor een lange periode. We proberen hem duidelijk te maken dat hij niet het hele jaar door scherp moet staan. Dat kost te veel krachten. We hebben voor de komende maanden een plan opgesteld, waarbij hij op bepaalde momenten dat gewicht moet proberen te halen, zonder daarvoor te hoeven overdrijven met diëten.”
Maandelijks naar Spanje
Evenepoel woont in het heuvelachtige Pajottenland, echt klimmen kan hij er dus niet. “Als klimmer is het niet ideaal om je te ontwikkelen in België, maar Dumoulin woont ook in België, dus problematisch is dat niet. Als je een goeie klimmer wil worden, moet je die specifieke coördinatie tijdens het klimmen geregeld inoefenen. Zoiets kan je niet kopiëren met een intensieve interval langs de vaart. Verhuizen naar Spanje of Italië moet hij niet, we hebben voorlopig gepland dat hij tussen Argentinië en Emiraten een week naar Spanje trekt om daar zijn klimtraining te onderhouden. We zullen die klimstages maandelijks blijven herhalen. Op lange termijn zal hij misschien wel ergens een appartementje huren om een vaste uitvalsbasis te hebben.”
Schouders aanpassen in tijdrit
De allerbeste test die Evenepoel aflegde, was op de tijdritfiets. Zijn aerodynamisch coëfficiënt was het laagste wat Pelgrim in die tien jaar als trainer al heeft opgemeten. “Voor een vlakke tijdrit op de macht is hij iets te klein en te licht, maar hij zit zo aerodynamisch en compact op zijn tijdritfiets dat hij op een lastiger parcours altijd in het voordeel zal zijn. Op termijn zal hij de betere tijdrijder van de klimmers zijn.”Pelgrim en zijn team pasten de positie ook nog een beetje aan. “Op de tijdritfiets was zijn ruglijn een beetje dalend. We hebben zijn stuur een beetje verhoogd, zodat zijn rug nu horizontaal helemaal platligt. Na die wijziging klaagde hij over stramme schouders. Daarom moet hij nu wekelijks op zijn tijdritfiets zitten om aan die nieuwe positie te wennen.”
Top twintig op de Jebel Hafeet
Evenepoel is gedreven en heeft van de beklimming van de Jebel Hafeet (11 km aan 6,6%) in de Ronde van de Verenigde Arabische Emiraten een doel gemaakt. “Als prof moet je een doel stellen. In San Juan is dat moeilijker, omdat daar vaak plots lokale renners een straf nummer uit hun mouw schudden.” In de Emiraten is het deelnemersveld van WorldTour-niveau. “Remco zal er klimmen tegen Nibali, Dumoulin, Valverde, Porte, Mollema, Froome, Zakarin en Roglic. We mogen niet verwachten dat hij daar top tien rijdt. Als hij bij de beste twintig boven komt, is dat al goed gereden. De ritten zijn ook veel langer dan hij gewend was bij de juniores. We zijn benieuwd, maar het is geen staatszaak. Over vijf jaar zal niemand zich herinneren wat hij op de Jabel Hafeet heeft gepresteerd.”
Toch zijn bij velen de verwachtingen nu al hooggespannen. Dat blijkt ook uit zijn testen in de Bakala Academy: “Ik heb Remco een eerste keer getest in juni 2017. Hij koerste toen nog maar twee maanden. Voor iemand die nog niet lang fietste, was die test prima, maar zeker niet de allerbeste van een junior ooit. Vorig jaar deden we opnieuw een test en die was nog beter. Uitzonderlijk goed, maar ook niet de allerbeste ooit.” Cijfers wil Pelgrim niet kwijt, maar de VO2max (de maximale zuurstofopname) van Evenepoel zou de grens van 80 wel overschrijden, wat nodig is – liefst 85 – om een topklimmer te worden. “Conditioneel zit hij op dat vlak al goed, maar om met de beste klimmers te concurreren, moet zijn motor nog groter worden en ook zijn vermogen per kilo lichaamsgewicht moet nog een flink pak stijgen.”
Leren wringen in Nokere
Evenepoel zal niet snel schitteren in de Ronde van Vlaanderen of Roubaix. “Hij meet 1m71 en weegt 61 kilo. Hij is te klein, te licht en te weinig explosief voor de kasseien.” Toch staat hij in maart ook aan de start van Nokere Koerse en de Bredene-Koksijde Classic. “Als je later een klassement in de Tour wil najagen, moet je kunnen overleven in die hectische eerste week. We willen dat hij zich in die eendagskoersen in het peloton mengt en leert wringen. Doe je dat niet, dan verleer je die zaken na verloop van tijd.”
Grote ronde pas in 2021
Op termijn wordt Evenepoel een renner voor de grote ronden, maar dat zit er dit jaar nog niet in. “Ook in 2020 nog niet. Hij is zeer benieuwd en ambitieus, want onlangs vroeg hij al eens wanneer we hem loslaten in een grote ronde. We denken ten vroegste in zijn derde profjaar, hij zal dan nog altijd maar 21 jaar zijn. In de toekomst willen we een volgende stap zetten met koersen zoals Parijs-Nice en het Baskenland. Verteert hij ook die goed en kan hij twee zware rittenkoersen aan met daartussen amper een week rust, is hij misschien klaar voor de volgend stap.”
FirstCyclingquote:Op zaterdag 26 januari 2019 12:36 schreef Slobeend het volgende:
FirstCycling is tegenwoordig sneller met de uitslagen dan Stephan.
Waarschijnlijk een statement van Steph.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 12:36 schreef Slobeend het volgende:
FirstCycling is tegenwoordig sneller met de uitslagen dan Stephan.
twitter:DigitalNomadPCS twitterde op dinsdag 22-01-2019 om 18:12:21@tropicale2019 LIVE? 4h after finish you call live? reageer retweet
MADquote:Op zaterdag 26 januari 2019 12:49 schreef showtimer het volgende:
[..]
Waarschijnlijk een statement van Steph.
twitter:DigitalNomadPCS twitterde op dinsdag 22-01-2019 om 18:12:21@tropicale2019 LIVE? 4h after finish you call live? reageer retweet
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Coming to a Giro near you.Put these foolish ambitions to rest.
van 3 tot 5h30 toch?quote:Op zaterdag 26 januari 2019 14:54 schreef showtimer het volgende:
De hel van Cadel komt wel live op de PLAYER.
Jep.quote:
Staat er trouwens ook op voor vandaag. Foutje?quote:22:30 - 02:15
Wielrennen: Ronde van San Juan
Rondjes om de kerkquote:Op zaterdag 26 januari 2019 16:02 schreef showtimer het volgende:
[..]
Jep.
[..]
Staat er trouwens ook op voor vandaag. Foutje?
Dat ze maar op het fietsje blijven zitten allen.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 19:16 schreef wimderon het volgende:
[..]
https://www.sanjuan8.com/(...)terium-n1730284.html
Ik zit bij het team sinds vandaag, voorlopig val ik nog niet uit de toon iig. Tijd om te gaan schroeien in San Juan.quote:Op zondag 27 januari 2019 08:47 schreef Koffieplanter het volgende:
Hier spreekt de nummer twee van het algemeen klassement.
Teleurstellende wedstrijd. Cadel mag dringend iets aan het parcours gaan doen.quote:Op zondag 27 januari 2019 05:17 schreef H.Vviv het volgende:
Viviani wint voor Ewan en Impey de Cadel Evans Great Ocean Road Race
Die gozer heeft echt wel de kwaliteiten om mooie dingen te laten zien, maar hij is ook zo wisselvallig als de pest ja.quote:Op zondag 27 januari 2019 10:53 schreef showtimer het volgende:
[..]
Typisch dat Poppel dan vandaag weer een baaldag heeft.
quote:Op zondag 27 januari 2019 10:59 schreef Pistolero het volgende:
[..]
Die gozer heeft echt wel de kwaliteiten om mooie dingen te laten zien, maar hij is ook zo wisselvallig als de pest ja.![]()
Vandaag zat ie trouwens gewoon in het wiel van Ewan aan de voet van de laatste klim en uiteindelijk wordt ie allerlaatste op 8 minuten, dus vraag me af of ie niet gewoon pech had.
quote:“Het was het verwachte koersverloop met een sprint van een kleiner peloton”, vertelt ploegleider Frans Maassen. “In principe een ideale koers voor Danny, maar hij had vandaag de benen niet”, legt hij uit.
Jammer dat ik weer allemaal dood gewicht in het team heb die ik moet voortslepen.quote:Op zondag 27 januari 2019 08:47 schreef Koffieplanter het volgende:
Hier spreekt de nummer twee van het algemeen klassement.
Hoe zit het met de zenuwen voor de eerste van zeven veldslagen?quote:Op zondag 27 januari 2019 08:47 schreef Koffieplanter het volgende:
Hier spreekt de nummer twee van het algemeen klassement.
De local hero’s gaan dit spelletje voor mij winnen deze week. Escuela, Rosas en Diaz gaan die Europeaantjes alle hoeken van het veld laten zien.quote:Op zondag 27 januari 2019 12:10 schreef El-Stinho het volgende:
[..]
Hoe zit het met de zenuwen voor de eerste van zeven veldslagen?
Ik heb eigenlijk maar weinig vertrouwen in de Argentijntjes.quote:Op zondag 27 januari 2019 12:14 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
De local hero’s gaan dit spelletje voor mij winnen deze week. Escuela, Rosas en Diaz gaan die Europeaantjes alle hoeken van het veld laten zien.
Wel lekker dat het latenightwielrennen is. Ik ga ervoor zitten.quote:Op zondag 27 januari 2019 12:14 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
De local hero’s gaan dit spelletje voor mij winnen deze week. Escuela, Rosas en Diaz gaan die Europeaantjes alle hoeken van het veld laten zien.
Jij laat de eerste profzege van Evenepoel schieten vanwege Hermsen en Bellemakers?quote:Op zondag 27 januari 2019 14:28 schreef wimderon het volgende:
[..]
Ook als pakweg Jan Hermsen en Dirk Bellemakers het commentaar doen?
quote:Het laatste interview van Remco Evenepoel voor het begin van zijn profcarrière: “Het wordt afzien, maar dat is voor mij hetzelfde als genieten”
Een vuistje voor de pers, een duim voor ploegmaat Alvaro Hodeg omdat die voor het eerst de juiste klemtonen legt op het uitspreken van Evenepoel, en dan een trainingsritje van 80 km in het gezelschap van Dimension Data. Tot zover de highlights van de laatste dag uit het jonge leven van Remco Evenepoel zonder profkoers in de benen. Vandaag om 19u50 Belgische tijd in het Argentijnse San Juan komt er eindelijk een einde aan alle voorbeschouwingen over het meest besproken profdebuut van een wielrenner ooit. Het laatste interview met de 19-jarige protagonist van Deceuninck-Quick Step voor het echte begin van zijn profcarrière.
Remco, je hebt nog geen kilometer gereden, maar het eerste professionele foutje is al een feit: je huid is vrij hard verbrand door de Argentijnse zon.
“(lacht). Als dat mijn enigste fout is van deze week, wil ik daar nu al voor tekenen. Het zal mij niet meer overkomen. Ik had mij dinsdag nochtans goed ingesmeerd met zonnecrème, maar niet met de juiste factor. Ik had de eerste de beste bus zonnecrème gepakt die op tafel stond. Pas achteraf heb ik gezien dat het maar een factor 25 was. Te weinig. Het is hier al een hele week vollebak zon en veertig graden. Het was ook meteen een trainingsrit van drie uur. Na een uur begon ik het al te voelen. Mijn armen werden roder en roder, maar dan was er al niks meer aan te doen.”
Hoeveel tubes Aftersun heb je de voorbije vijf dagen al opgesoupeerd?
“In tubes zou ik niet spreken. Ik heb wel al zeer veel koesjen (Brussels voor laagjes, red.) op mijn verbrande armen, nek en gezicht gesmeerd.”
Maar je hebt geen zonneslag?
“Totaal niet. Toen ik dinsdagavond in de spiegel keek, vreesde ik dat ik mij behoorlijk mottig zou voelen. Wel, ik heb niks van last. Ik heb wel wat bubbels en blazen op mijn armen, maar het doet echt geen pijn. Doorgaans kan ik de zon zeer goed verdragen, misschien ben ik daarom niet ziek geworden.”
Gelukkig maar. Het zou zonde zijn voor je eerste profkoers. Ben je blij dat het eindelijk zover is?
“Amai. Zeker en vast. Ik voel dat het nodig is dat het nu echt start. Ik ben hier al sinds maandag. Die dagen dat je een beetje rustig gaat trainen, vliegen niet bepaald voorbij. De drang is groot. Ik heb afgelopen winter drie maanden niet gekoerst, maar het voelde veel langer aan dan de vijf maanden zonder koers van de winter voordien. Ik kijk dan ook al uit naar deze dag sinds het einde van het WK in Innsbruck.”
Het is dag op dag vier maanden na je tweede wereldtitel bij de junioren dat je bij de profs begint.
“Fantastisch he. Het is echt leuk om hier in Argentinië te zijn. Het is een totaal nieuwe wereld die voor mij open gaat. Ook al is dit geen wedstrijd van WorldTour-niveau, er staan zeer veel goeie renners aan de start, dus het niveau van de koers zal toch vrij hoog zijn. Ik heb via mijn kamergenoot Iljo Keisse al een paar beelden van de wedstrijd van vorig jaar gezien, en het leek echt wel zeer snel te gaan op het vlakke.”
Je bent duidelijk op je hoede, want we zagen je gisteren zelfs voor de training al even op de rollen trainen.
“Dat is iets wat ik standaard toe als ik niet thuis slaap. Je bent niet de enige die dat opmerkt. Bij de ploeg vonden ze het de eerste dag ook wel vreemd. Onze ploegleider Davide Bramati vond het niet zo’n goed idee. Ik heb hem overtuigd door te zeggen dat ik het heel vaak doe. Waarom ook niet? De trainingen beginnen hier altijd pas om 10 uur of later, dus er is tijd genoeg om na het ontbijt even op de rollen te rijden.”
Het zegt wel iets over de gretigheid waarmee je hier bent. Je wilt er echt staan precies?
“Ik denk dat het logisch is, dat ik meteen mee present wil zijn. Ik ken mezelf en ik zou hier niet graag willen afgaan of als het op kant wordt getrokken dat ik na 10 km al gelost word. Ik ga zo lang als mogelijk proberen volgen en mijn grenzen verleggen. Als ik voel dat ik moet afhaken, zal ik eerst toch nog minstens vijf keer door de muur gaan. Moet ik er dan toch af, dan zal ik dat aanvaarden, maar heb ik toch mijn uiterste best gedaan. Al blijf ik wel voorzichtig: één slechte dag of maagproblemen is in deze exotische en warme omgeving snel gebeurd.”
Ben je ooit al zover weg van huis geweest?
“Neen. Ik was ook bijna 24 uur onderweg. Op het einde was het echt wel vermoeiend.”
Hoe verliep jouw eerste ervaring met een jetlag?
“Toen we hier toekwamen, was ik echt wel moe. Ik ben snel in bed gekropen. Ik wou zo vroeg mogelijk gaan slapen om zoveel mogelijk te willen slapen, maar ik was helaas al 7 uur wakker. De nacht erna heb ik mijn gewone nachtrust gehad en was de jetlag eigenlijk al verteerd. Ik had het eigenlijk erger verwacht.”
Over verwachtingen gesproken. In België zijn heel wat mensen in de ban jouw profdebuut.
“Ja, dat heb ik de voorbije dagen wel gemerkt in de kranten en op de websites”
Voel je verwachtingen of druk?
“Ik lees wel dat er verwachtingen zijn, maar zo voel ik het niet. We zijn hier met de ploeg en… ik moet eerlijk zijn: zelf vrijdag op mijn verjaardag heb ik mijn gsm maar drie keer bekeken: bij het ontbijt, het middageten en het avondeten. Ik heb dan een paar berichtjes beantwoord, als ik er tijd voor had. Ik ben minder bezig met mijn gsm dan voordien. Ik denk dat ik dat ook wel geleerd in de ploeg: je moet vooral met jezelf bezig zijn en niet teveel naar sociale media kijken. Als ik rust lig ik vooral op mijn bed en bekijk ik serietjes op Netflix om de tijd te doden. Het leven leiden van een profrenner: opstaan, ontbijten, trainen en rusten.”
Wat zijn jouw verwachtingen van je eerste profwedstrijd deze week? Er is een korte tijdrit, een bergrit… Dat moet jou wel liggen. Maak je de situatie helemaal crazy en ga je meteen winnen?
“Dat is alleszins niet mijn verwachting of ambitie. Ik ben hier om te leren. Ik ga niet zeggen dat ik bang ben, maar ik ben wel nerveus om te zien hoe het is om in een profpeloton te rijden tegen renners met tien jaar meer ervaring dan ik. Uiteraard kijk ik uit naar de tijdrit en de bergrit, maar zonder verwachtingen. Gewoon vol gaan en dan zien we wel wat het geeft. En vooral genieten, van de hele week.”
Vraag is: hoe kan je genieten? Het wordt afzien.
“Afzien is toch leuk? Elke profwielrenner houdt van afzien. Ik kijk er echt naar uit, naar dat eerste moment dat het hier op de kant gaat, en ik kan zeggen: ‘o, wat is dat hier allemaal?”
Geniet van dat moment.
Hoe is het met Bouchard?twitter:wielerman twitterde op zondag 27-01-2019 om 18:34:43Straks in #Sportweekend Jonge wolf @EvenepoelRemco over zijn profdebuut in Argentinië @vueltasanjuanok #VueltaSJ2019 #cycling🚴🏼 #Argentina🇦🇷 #SanJuan #Sportweekend #vrtNWS @sporza_koers ✔️
reageer retweet
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |