Dat zeg ik; of liever, Calvijn: sommige mensen - de verworpenen - zijn specifiek gecreëerd om nooit de genade te ontvangen om zich te bekeren. Zoals de slechte dief. Die bekeerde zich niet omdat hij zijn hart verhardde, die bekeerde zich niet omdat de calvinistische god zelf zijn hart verhard had.quote:Op woensdag 23 januari 2019 21:16 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Een mens kan zichzelf ook niet bekeren,
Net zo is dat de priester ook niet je zonde kan vergeven.
En net zo is dat de Paus ook niet de nieuwe Paulus/Petrus is.
Of niet-christen zijn maar wel in een christenrijke omgeving wonen.quote:Op woensdag 23 januari 2019 21:23 schreef DrParsifal het volgende:
En verder begrijp ik nog steeds niet waar ik zo hard de mist in ga. Nee, ik begrijp niet uit ervaring hoe zwaar het is voor mensen die en Christen zijn en op mensen van het zelfde geslacht vallen.
Andersom net zo goed.quote:Op woensdag 23 januari 2019 21:25 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Of niet-christen zijn maar wel in een christenrijke omgeving wonen.
Calvijn spreekt overigens wel over de moordenaar (of dief), in boek 3, hoofdstuk 24, 11 en vermeldt daarbij opnieuw dat de uitverkorenen ter zijner tijd de voorbestemde genade ontvangen.quote:Op woensdag 23 januari 2019 21:13 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Calvijn heeft het niet over de moordenaar.
Goed dat je erin verdiept maar om met alles van Calvijn te gaan zwaaien is niet sterk.
Weltrusten.
Je kan jezelf niet uitsluiten of je bij de verworpenen hoortquote:Op woensdag 23 januari 2019 21:27 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Calvijn spreekt overigens wel over de moordenaar (of dief), in boek 3, hoofdstuk 24, 11 en vermeldt daarbij opnieuw dat de uitverkorenen ter zijner tijd de voorbestemde genade ontvangen.
Het is wel degelijk de plaats; als men een leer aanhangt die rigoureus stelt dat alle mensen slecht en zondig zijn, tot niets goeds in staat TENZIJ zij de genade ontvangen om zich te bekeren, terwijl men eveneens leert dat deze genade exclusief is, gepredestineerd en onveranderlijk, en dat een mens NOOIT zelf de genade kan verwerven dan maakt het van deze verklaring een wassen neus.quote:Op woensdag 23 januari 2019 21:23 schreef DrParsifal het volgende:
De discussie gaat hard. EttovanBelgie wil blijkbaar heel graag over predestinatie praten en hoewel relevant lijkt me dit echt niet de plaats. Er is al een hoop over geschreven.
Terug naar de discussie waar ik me wel in mee liet gaan. Zoals ik eerder aangaf lijkt het me heel belangrijk om in te zien dat er in de reformatorische kerken (waar de meeste ondertekenaars van de verklaring toe behoren) heel veel nadruk ligt op de zondigheid van de mens. Een heel belangrijk geschrift voor reformatorische Christenen is de Heidelberger Catechismus, waarin ze een systematische behandeling van de geloofsleer zien. Deze Catechismus zet na de proloog in met de zondigheid van ieder mens, hiermee in zekere zin de brief van Paulus aan de Romeinen volgend. Met deze achtergrond kun je ook het naschrift van de Nashville verklaring lezen. Dit zijn niet alleen maar woorden. Ook de opstellers zien de homoseksuele (of transseksuele) mens niet als een grotere zondaar dan ze zelf zijn (ik kan geen harten beoordelen natuurlijk, maar sommige van de Nederlandse initiatief nemers ken ik vaag van jaren terug en die waren toen behoorlijk oprecht en vriendelijk). Vanuit dit punt zijn ook Christenen niet beter dan anderen. Als je dat denkt val je al voor hoogmoed en trots en dat is iets wat juist binnen de reformatorische kerken hard wordt veroordeeld. In zekere zin is de kerk in die zin ook erg uitnodigend. Als kerk zijn we een verzameling geredde zondaren, en niemand is te slecht om er bij te komen.
Hoe ik de verklaring echter ook zie is dat men op deze manier met zonde om wil gaan. Zonde moet vergeven worden en niet goedgepraat of de Bijbelse wet aangepast. Nu geloof ik best dat dit negatieve zelfbeeld tot grote psychologische problemen kan leiden. De vraag is echter of het beeld al dan niet realistisch is. Echter dit zet wel een deel van de discussie in perspectief.
En verder begrijp ik nog steeds niet waar ik zo hard de mist in ga. Nee, ik begrijp niet uit ervaring hoe zwaar het is voor mensen die en Christen zijn en op mensen van het zelfde geslacht vallen. Wat ik echter stelde is dat deze verklaring oproept tot een celibatair leven, (iets wat ik wel deels kende) en dat een celibatair leven je niet ontmenselijkt (zoals iemand die door een handicap celibatair moet leven nog steeds mens is) en dat dit celibataire leven voor degene die gelooft dat een seksuele relatie tussen mensen van het zelfde geslacht zonde is, een hoger doel dient. (Dat anderen geloven dat dit hogere doel op fantasie is gebaseerd doet daar echt niet aan af). Het is veel zwaarder voor een homo, dan voor de hetero-twintiger die verliefd is op het niet-Christelijke meisje en om die reden tijdelijk voor een celibatair leven kiest, maar er is nog steeds wel iets te vergelijken.
Als zondig mens kan je jezelf wel bekeren ?quote:Op woensdag 23 januari 2019 21:29 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het is wel degelijk de plaats; als men een leer aanhangt die rigoureus stelt dat alle mensen slecht en zondig zijn, tot niets goeds in staat TENZIJ zij de genade ontvangen om zich te bekeren, terwijl men eveneens leert dat deze genade exclusief is, gepredestineerd en onveranderlijk, en dat een mens NOOIT zelf de genade kan verwerven dan maakt het van deze verklaring een wassen neus.
Daar dachten ze in de eerste vier eeuwen van het christendom ietsje anders over. Toen was menselijke vrije wil en het idee van meewerkende genade nog een dingetje. Eveneens dat het Bloed van Christus voor ALLE mensen vergoten is, en de genade aan ALLE mensen aangereikt wordt.quote:Op woensdag 23 januari 2019 21:30 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Als zondig mens kan je jezelf wel bekeren ?
Dat is pas een rigoreuze dwaling
Ja dan ben je een uitzondering. En ik kan me voorstellen dat dat zwaar is (zelf een Christen in een erg niet-Christelijke omgeving), en als Christenen in zo'n situatie vooral veroordelend zijn of je links laten liggen zijn ze (of we) verkeerd bezig.quote:Op woensdag 23 januari 2019 21:25 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Of niet-christen zijn maar wel in een christenrijke omgeving wonen.
Blijkbaar niet, want die pedante hoogmoedigheid wordt behoorlijk in stand gehouden in de praktijk. Homo's en transgenders voorschrijven hoe ze hun leven dienen in te richten louter om een aangeboren geaardheid is hoogmoed pur sang en het lot wat ze is gegeven (geen begrip, constante oordelen, twijfel, schuld, etc.) komt ook allemaal uit die hoogmoed voort.quote:Op woensdag 23 januari 2019 21:23 schreef DrParsifal het volgende:
Terug naar de discussie waar ik me wel in mee liet gaan. Zoals ik eerder aangaf lijkt het me heel belangrijk om in te zien dat er in de reformatorische kerken (waar de meeste ondertekenaars van de verklaring toe behoren) heel veel nadruk ligt op de zondigheid van de mens. Een heel belangrijk geschrift voor reformatorische Christenen is de Heidelberger Catechismus, waarin ze een systematische behandeling van de geloofsleer zien. Deze Catechismus zet na de proloog in met de zondigheid van ieder mens, hiermee in zekere zin de brief van Paulus aan de Romeinen volgend. Met deze achtergrond kun je ook het naschrift van de Nashville verklaring lezen. Dit zijn niet alleen maar woorden. Ook de opstellers zien de homoseksuele (of transseksuele) mens niet als een grotere zondaar dan ze zelf zijn (ik kan geen harten beoordelen natuurlijk, maar sommige van de Nederlandse initiatief nemers ken ik vaag van jaren terug en die waren toen behoorlijk oprecht en vriendelijk). Vanuit dit punt zijn ook Christenen niet beter dan anderen. Als je dat denkt val je al voor hoogmoed en trots en dat is iets wat juist binnen de reformatorische kerken hard wordt veroordeeld.
Ach, pretentieuze en nietszeggende woorden. Je belijdt met de mond dat niemand beter is dan een ander en dat dat het uitgangspunt is, maar in de praktijk proberen homo's en transgenders zo onzichtbaar mogelijk te leven om alle roddels en keiharde oordelen te ontlopen. Wellicht niet door jou persoonlijk, maar dat doet weinig af aan de dagelijkse praktijk. Alleen als het gaat al om de hoeden die door vrouwen worden gedragen op zondag worden soms uren gepraat, laat staan als het gaat om homo's of transgenders.quote:In zekere zin is de kerk in die zin ook erg uitnodigend. Als kerk zijn we een verzameling geredde zondaren, en niemand is te slecht om er bij te komen.
Of welk beeld al dan niet realistisch is?quote:Hoe ik de verklaring echter ook zie is dat men op deze manier met zonde om wil gaan. Zonde moet vergeven worden en niet goedgepraat of de Bijbelse wet aangepast. Nu geloof ik best dat dit negatieve zelfbeeld tot grote psychologische problemen kan leiden. De vraag is echter of het beeld al dan niet realistisch is.
Maar, dat is het punt, het is niet alleen het celibataire leven. Het is alles er om heen. Het is de oneindige schuld en twijfel t.a.v. de eigen identiteit. Die is zo zwaar dat het leidt tot enorme impact op de psychen van LHTB-ers. Er is geen zwaarder lot, zogezegd. Mentale of fysieke aandoeningen, daar is dan nog wel begrip voor. Ook heel zwaar, maar je kunt op compassie rekenen van de mensen om je heen. Als homo of transgender ben je de verschoppeling, een vleesgeworden product van de duivel. Dat leidt tot behoorlijk ingrijpende interne knellingen en pijnen. Je kunt je verder tot niemand wenden. Er is niemand die je begrijpt, mensen doen misschien een zeldzame keer alsof ze je begrijpen, maar in werkelijkheid doet niemand dat.quote:En verder begrijp ik nog steeds niet waar ik zo hard de mist in ga. Nee, ik begrijp niet uit ervaring hoe zwaar het is voor mensen die en Christen zijn en op mensen van het zelfde geslacht vallen. Wat ik echter stelde is dat deze verklaring oproept tot een celibatair leven, (iets wat ik wel deels kende) en dat een celibatair leven je niet ontmenselijkt (zoals iemand die door een handicap celibatair moet leven nog steeds mens is) en dat dit celibataire leven voor degene die gelooft dat een seksuele relatie tussen mensen van het zelfde geslacht zonde is, een hoger doel dient. (Dat anderen geloven dat dit hogere doel op fantasie is gebaseerd doet daar echt niet aan af). Het is veel zwaarder voor een homo, dan voor de hetero-twintiger die verliefd is op het niet-Christelijke meisje en om die reden tijdelijk voor een celibatair leven kiest, maar er is nog steeds wel iets te vergelijken.
Deze post zit me niet helemaal lekker.quote:Op woensdag 23 januari 2019 21:58 schreef DrParsifal het volgende:
[..]
Ja dan ben je een uitzondering. En ik kan me voorstellen dat dat zwaar is (zelf een Christen in een erg niet-Christelijke omgeving), en als Christenen in zo'n situatie vooral veroordelend zijn of je links laten liggen zijn ze (of we) verkeerd bezig.
Mogelijk. Ik geloof dat een Christen mag en een kerk zo af en toe moet laten weten wat ze gelooft dat God's wetten zijn en wat zonde is (En vaak is er discussie mogelijk of ze het wel juist hebben). Mensen die niet in God geloven, zullen daar weinig boodschap aan hebben (en dus ook niet psychisch gemarteld worden). Het wordt een ander verhaal als mensen genegeerd/uitgesloten of door familie verstoten worden. Besef wel dat je kwalificatie "doelbewust psychisch martelen" voortkomt uit het uitgangspunt dat een seksuele relatie tussen mensen van het zelfde geslacht geen zonde is (een uitgangspunt dat door de opstellers van de verklaring niet gedeeld wordt).quote:Op donderdag 24 januari 2019 08:15 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Deze post zit me niet helemaal lekker.
Aan de ene kant ben ik het met de inhoud eens. Aan de andere kant kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat je het doelbewuste psychische martelen van homos door christenen probeert te bagatelliseren met je zachte woorden als "vooral veroordelend" en "links laten liggen".
Hier ben ik het dus niet mee eens. Het komt voort uit een geloof in wat God voorschrijft en dat is duidelijk genoeg. Als mensen niet in God geloven dan hoeven ze zich er niet veel van aan te trekken.quote:Blijkbaar niet, want die pedante hoogmoedigheid wordt behoorlijk in stand gehouden in de praktijk. Homo's en transgenders voorschrijven hoe ze hun leven dienen in te richten louter om een aangeboren geaardheid is hoogmoed pur sang en het lot wat ze is gegeven (geen begrip, constante oordelen, twijfel, schuld, etc.) komt ook allemaal uit die hoogmoed voort.
Wat mij betreft wordt roddel net zo hard veroordeeld als andere zonden waar de kerk zich over uitspreekt. Maar ik denk serieus dat in veel Nederlandse reformatorische kerken mensen met een homoseksuele gerichtheid eerder medelijdend dan veroordelend worden benaderd (nog steeds erg pijnlijk. Dit was jaren geleden (toen ik nog in Nederland woonde) al in die richting aan het gaan en het zal niet gestopt zijn. Christenen hebben als eerste taak om anderen "lief te hebben" en dat betekent echt niet altijd bevestigen of of tolereren (wat mogelijk zelfs het tegendeel van liefhebben is), juist niet. Zoals ik ook in het bericht aan kassamiep schreef. Je posts zijn gebaseerd op de aanname dat een seksuele relatie tussen mensen van hetzelfde geslacht geen zonde is (wat het ook moge betekenen voor een atheist) als deze aanname niet gedeeld wordt valt er een ander licht op de zaak.quote:Ach, pretentieuze en nietszeggende woorden. Je belijdt met de mond dat niemand beter is dan een ander en dat dat het uitgangspunt is, maar in de praktijk proberen homo's en transgenders zo onzichtbaar mogelijk te leven om alle roddels en keiharde oordelen te ontlopen. Wellicht niet door jou persoonlijk, maar dat doet weinig af aan de dagelijkse praktijk. Alleen als het gaat al om de hoeden die door vrouwen worden gedragen op zondag worden soms uren gepraat, laat staan als het gaat om homo's of transgenders.
Ik begrijp dat e.e.a. niet de intentie is, maar wat je hier beweert en hoe de praktijk eruit ziet... die 2 liggen mijlenver uit elkaar. Zo ver, dat ik me echt afvraag waarom er van die pretentieuze en zogenaamd liefdevolle verhalen aan worden gelijmd en of je je niet bewust bent van de enorme hypocrisie die er vanaf straalt.
Ik geloof niet dat ook maar een van de ondertekenaars een homo of transgender als "vleesgeworden produkt van de duivel ziet", ik geloof ook dat de intentie (zelfs expliciet genoemd in de verklaring) is dat homoseksuelen volop deel van hun gemeenschappen kunnen zijn zolang ze celibatair leven en dat er bij "in zonde vallen" (om maar het reformatorische jargon te gebruiken) vergeving wordt gepredikt. Waar de verklaring vooral voor bedoeld is dat de doelpalen niet verzet worden. Dat men in plaats van een kerk die "vergeving" preekt een kerk wordt die "niet verantwoordelijk" of "niet schuldig" preekt.quote:Maar, dat is het punt, het is niet alleen het celibataire leven. Het is alles er om heen. Het is de oneindige schuld en twijfel t.a.v. de eigen identiteit. Die is zo zwaar dat het leidt tot enorme impact op de psychen van LHTB-ers. Er is geen zwaarder lot, zogezegd. Mentale of fysieke aandoeningen, daar is dan nog wel begrip voor. Ook heel zwaar, maar je kunt op compassie rekenen van de mensen om je heen. Als homo of transgender ben je de verschoppeling, een vleesgeworden product van de duivel. Dat leidt tot behoorlijk ingrijpende interne knellingen en pijnen. Je kunt je verder tot niemand wenden. Er is niemand die je begrijpt, mensen doen misschien een zeldzame keer alsof ze je begrijpen, maar in werkelijkheid doet niemand dat.
Dat valt in geen enkel opzicht te vergelijken met 30 jaar - of je levenlang - geen seks kunnen hebben.
En tegelijkertijd zeg je dat de verschoppeling zich tot de kerk kan wenden want die is zo uitnodigend omdat het allemaal zondaars zijn en hoogmoed voor de val komt.
Het rijmt gewoon niet met elkaar.
Het verandert verder niet zoveel aan de implicaties. Of je nu 200 mensen voorschrijft hoe ze hun leven moeten inrichten of 5.000. Het principe is nog steeds dat je op een hele verregaande manier bepaalt hoe die mensen hun leven in moeten richten en daar bovenop nog eens flink moeten lijden. Dat is heel hoogmoedig.quote:Op donderdag 24 januari 2019 09:01 schreef DrParsifal het volgende:
[..]
Hier ben ik het dus niet mee eens. Het komt voort uit een geloof in wat God voorschrijft en dat is duidelijk genoeg. Als mensen niet in God geloven dan hoeven ze zich er niet veel van aan te trekken.
Tja, sorry, met dat soort nietszeggende gelul kan ik niet zoveel. De praktijk ziet er gewoon heel anders uit voor LHBT-ers dan wat je hier probeert voort te doen komen.quote:Wat mij betreft wordt roddel net zo hard veroordeeld als andere zonden waar de kerk zich over uitspreekt. Maar ik denk serieus dat in veel Nederlandse reformatorische kerken mensen met een homoseksuele gerichtheid eerder medelijdend dan veroordelend worden benaderd (nog steeds erg pijnlijk. Dit was jaren geleden (toen ik nog in Nederland woonde) al in die richting aan het gaan en het zal niet gestopt zijn. Christenen hebben als eerste taak om anderen "lief te hebben" en dat betekent echt niet altijd bevestigen of of tolereren (wat mogelijk zelfs het tegendeel van liefhebben is), juist niet.
Maar, dat is nu net de grap: dat maakt eigenlijk niets uit. Feit is gewoon dat er LHTB-ers in de reformatorische contreien rondlopen en dat die het behoorlijk zwaar hebben door de manier waarop de kerk met hen omgaat. Waar dat in resulteert heb ik al een aantal keren toegelicht. Vervolgens zeg jij; "ja, maar een seksuele relatie tussen mensen van hetzelfde geslacht is dan ook een zonde".quote:Zoals ik ook in het bericht aan kassamiep schreef. Je posts zijn gebaseerd op de aanname dat een seksuele relatie tussen mensen van hetzelfde geslacht geen zonde is (wat het ook moge betekenen voor een atheist) als deze aanname niet gedeeld wordt valt er een ander licht op de zaak.
Nou, ik geloof het wel want dat is gewoon waar het op neerkomt als je alles bij elkaar optelt. Ook al wordt dat nooit zo expliciet uitgesproken, je bent en blijft natuurlijk wel een behoorlijke fout van de natuur en je hele geaardheid is het bewijs van de duivel die net even iets teveel invloed heeft gehad in je set genen. Het is allemaal geen werk van god.quote:Ik geloof niet dat ook maar een van de ondertekenaars een homo of transgender als "vleesgeworden produkt van de duivel ziet", ik geloof ook dat de intentie (zelfs expliciet genoemd in de verklaring) is dat homoseksuelen volop deel van hun gemeenschappen kunnen zijn zolang ze celibatair leven en dat er bij "in zonde vallen" (om maar het reformatorische jargon te gebruiken) vergeving wordt gepredikt. Waar de verklaring vooral voor bedoeld is dat de doelpalen niet verzet worden. Dat men in plaats van een kerk die "vergeving" preekt een kerk wordt die "niet verantwoordelijk" of "niet schuldig" preekt.
Tja, je intenties het met de mantel der liefde te bedekken hebben weinig effect verder. Je blijft maar negeren welke schade je aanricht.quote:Op donderdag 24 januari 2019 11:05 schreef DrParsifal het volgende:
Ik geloof dat we nu alleen nog een herhaling van zetten krijgen.
Maar dat mensen dan nog lang in psychotherapie kunnen zitten door jouw toedoen is niet jouw verantwoordelijkheid verder natuurlijk.quote:Op donderdag 24 januari 2019 11:05 schreef DrParsifal het volgende:
Verder het enige nieuwe punt: als de keuze om een kerk te verlaten rond de 16 ligt, komt dat mooi overeen met de "age of consent" in Nederland. (En in de kerken ligt de geaccepteerde grens over het algemeen nog wat hoger).
Wat wil je nu? Je praat over mensen die schade oplopen doordat ze voor hun 16e celibatair moeten leven. Dat doet de Nederlandse wet toch ook? Ik zie dat er schade is. Ik weiger echter te erkennen dat deze schade puur door de kerken wordt veroorzaakt.quote:Op donderdag 24 januari 2019 11:08 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Maar dat mensen dan nog lang in psychotherapie kunnen zitten door jouw toedoen is niet jouw verantwoordelijkheid verder natuurlijk.
Nee. Ik praat over mensen die schade oplopen doordat ze door de kerk zo'n enorm negatief zelfbeeld wordt aangepraat.quote:Op donderdag 24 januari 2019 11:12 schreef DrParsifal het volgende:
[..]
Wat wil je nu? Je praat over mensen die schade oplopen doordat ze voor hun 16e celibatair moeten leven.
Waar komt die schade dan in vredesnaam uit voort?quote:Ik weiger echter te erkennen dat deze schade puur door de kerken wordt veroorzaakt.
Dat klopt als een zwerende vinger, ik trek me dan ook nagenoeg helemaal niks van die leer aan, of van wat als zonde bestempeld wordt.quote:Op donderdag 24 januari 2019 09:01 schreef DrParsifal het volgende:
Als mensen niet in God geloven dan hoeven ze zich er niet veel van aan te trekken.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |