True, maar denk dat men op de basisschool beter goed kan leren rekenen dan wiskunde te leren.quote:Op woensdag 23 januari 2019 13:20 schreef -XOR- het volgende:
[
Om een beetje fatsoenlijk algebraïsche vergelijkingen op te lossen, maar ook bijvoorbeeld in de trigonometrie komt een gevoel voor breuken goed van pas. Ook is het goed dat scholieren beseffen dat er een verzameling van bijvoorbeeld 'derden' kan worden geconstrueerd.
Ja, vind nog maar voldoende docenten die kunnen rekenen. Krijg je er steenkolenduits voor terug.quote:Op woensdag 23 januari 2019 09:31 schreef Basp1 het volgende:
Mooi dat onderwijs beleid bepaald wordt door niet beta mensen. De verplichting tegenwoordig om 2 buitenlandse talen in het middelbaar onderwijs te verplichten komt daar waarschijnlijk ook vandaan.
Ik heb medelijden met mijn neefjes en ben blij dat ik met 1 buitenlandse taal mijn middelbare school kon afronden.
Nou, nee. Als je in de techniek bezig bent of met grote bedragen rekent dan kan het verschil ineens vrij essentieel zijn.quote:Op donderdag 24 januari 2019 17:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
True.
Maar alleen in de wiskunde zelf relevant?
In de pharmacie werk je met milligrammenquote:Op donderdag 24 januari 2019 18:24 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nou, nee. Als je in de techniek bezig bent of met grote bedragen rekent dan kan het verschil ineens vrij essentieel zijn.
Of, als je toch bezig bent met lomp afronden, voor 1/3e 0,3 neemt en dan een medicijn moet gaan verdunnen.
Ik heb het over de Vrije School, niet over de Antroposofie. Maar we hadden in een eerdere encounter al een keer vastgesteld, dat jij nooit een Vrije School van binnen hebt gezien en dat je kennis uitsluitend van wikipedia komt, toch?quote:Op donderdag 24 januari 2019 17:46 schreef Pietverdriet het volgende:
Mwoa. Zijn heel wat zaken mis met het antroposofische denken, maar dat is hier zwaar offtopic
Wiskunde is overal he.quote:Op donderdag 24 januari 2019 17:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
True.
Maar alleen in de wiskunde zelf relevant?
Verbazingwekkend te menen dat vrije scholen niets met antroposofie te maken heeft. En nee, mij kennis komt van het nabij meemaken. Met zowel docenten en leerlingen. Vastgesteld hebben we vooral dat jij geen kritiek aankan. Verder off-topic.quote:Op vrijdag 25 januari 2019 23:25 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ik heb het over de Vrije School, niet over de Antroposofie. Maar we hadden in een eerdere encounter al een keer vastgesteld, dat jij nooit een Vrije School van binnen hebt gezien en dat je kennis uitsluitend van wikipedia komt, toch?
Ik heb eerder de indruk dat het lastig wordt voor de meeste onderwijzers om het uit te leggen op begrijpelijk niveau omdat ze het zelf moeilijk vinden of net niet helemaal snappen en dat op de kinderen projecteren die de gevolgen er van zien.quote:Op woensdag 23 januari 2019 09:27 schreef Bosbeetle het volgende:
[ afbeelding ]
Ik las dit vanmorgen en mijn mond viel open.. "breuken alleen voor wie het relevant is". Dat is toch gewoon voor iedereen relevant Soms vraag ik me echt af wat mensen denken wat is het volgende ook gewoon de reele getallen afschaffen of laten we het gewoon bij alleen natuurlijke getallen houden wie gebruikt er nou negatieve waarden. En het is ook allemaal wel heel lastig hoor voor de kindertjes... Hoe komen ze hierbij doen ze een enquete onder basisschool jeugd en vragen ze wat ze lastig vinden en schaffen ze dat maar af?
* Bosbeetle ziet al een hele nieuwe golf twee keer de helft problemen voor zich...
Idd. ook mijn ervaring bij het bijles geven aan leerlingen van MAVO, HAVO en zelfs Atheneum.quote:Op donderdag 24 januari 2019 17:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
True, maar denk dat men op de basisschool beter goed kan leren rekenen dan wiskunde te leren.
Valt me heel vaak op dat heel veel mensen de meest basale rekenskills niet hebben, mensen met een hbo of universitaire opleiding.
Maar vlakke meetkunde is toch niet iets voor het basisonderwijs. Men moet het bij rekenen houden. En daar horen wel breuken en procenten bij.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 11:10 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Idd. ook mijn ervaring bij het bijles geven aan leerlingen van MAVO, HAVO en zelfs Atheneum.
Daarnaast is sinds de invoering van de Mammoetwet het wiskunde onderwijs minder aanschouwelijk geworden. Met name het schrappen van het vak "vlakke meetkunde" was een ernstige fout. Nu heet het "vectoren in R2" en is een voorbereiding op de analytische meetkunde.
Met name in de "vlakke meetkunde" kunnen leerlingen logisch redeneren oefenen in een vak dat nota bene meer dan 2000 jaar bestaat en nu een een keer niet meer zou voldoen ?
Niet als je het alleen op een rekenmachine kan intoetsen... dan staat 1/4 een beetje raar, de som is toch niet afquote:Op woensdag 23 januari 2019 09:39 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Mijn dochter is er nu mee bezig in de 4de klas van de basisschool en ik heb niet de indruk dat dat een groot probleem is. Daarnast lijken breuken me juist wel iets dat praktisch toepasbaar is.
Je hebt 8 leerlingen en twee pannekoeken; wat voor deel krijgt iedereen? Dan is het antwoord uitgedrukt in 1/4 toch veel duidelijker dan 0.25?
Dit ja. De Pabo-leerlingen halen basisschool rekenen niet eens, en die moeten het uit gaan leggen aan hun leerlingenquote:Op zaterdag 26 januari 2019 09:20 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik heb eerder de indruk dat het lastig wordt voor de meeste onderwijzers om het uit te leggen op begrijpelijk niveau omdat ze het zelf moeilijk vinden of net niet helemaal snappen en dat op de kinderen projecteren die de gevolgen er van zien.
Het is een complet met de verkopers van taarten en pizza's. De kinderen van nu eten de rest van hun leven enkel 1 hele taart/pizza per persoon per keer omdat ze niet kunnen delen. Dit is natuurlijk goed voor de taart/pizza verkopers.quote:Op woensdag 23 januari 2019 09:38 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
inderdaad... alleen geven aan mensen voor wie het toepasbaar is, erm iedereen die wel eens een taart/pizza aansnijd...
De valkuil zijn dit soort 'het lijkt te moeilijk, dus is het eigenlijk wel nodig?' vragen. Eigenlijk is dat het begin van het einde in een systematische verwerping van wetenschap waar rekenen en wiskunde de absolute basis van zijn. Als je dit over een generatie gaat lopen afschaven dan kweken we straks echt generaties die zeggen 'de aarde is plat'. Het onderwijssysteem in de VS is b.v. heel erg slecht en daar zie je dat. Je moet zo'n vakkenpakket daarom niet niet democratisch maken maar 'tailored' op wat men bestendig maakt in een veranderende wereld.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 11:42 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dit ja. De Pabo-leerlingen halen basisschool rekenen niet eens, en die moeten het uit gaan leggen aan hun leerlingen
Maar op je eindexamen was in mijn jaar iig allen Engels verplicht.quote:Op woensdag 23 januari 2019 09:48 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Wij hadden Frans, Duits en Engels.
Eens. Wat een belachelijk systeem dat een briljante wiskundige misschien geen diploma krijgt, omdat onzintaal Frans hem niet boeit.quote:Op woensdag 23 januari 2019 09:31 schreef Basp1 het volgende:
Mooi dat onderwijs beleid bepaald wordt door niet beta mensen. De verplichting tegenwoordig om 2 buitenlandse talen in het middelbaar onderwijs te verplichten komt daar waarschijnlijk ook vandaan.
Ik heb medelijden met mijn neefjes en ben blij dat ik met 1 buitenlandse taal mijn middelbare school kon afronden.
Kan zijn dat mijn volwassenenbrein wat anders doet met kansen en breuken dan het kinderbrein, maar als je een kans kan uitrekenen moet een breuk ook wel te doen zijn toch? 1/3e van een taart of een 1 op 3 kans om taart te krijgen.quote:Op woensdag 23 januari 2019 09:30 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik ben trouwens ook benieuwd hoe ze meer aandacht willen besteden aan het reken met kansen als men breuken nog niet onder de knie heeft
1/4 is net zo "af" als 0,25 of 0,01 (binair)quote:Op zaterdag 26 januari 2019 11:41 schreef daNpy het volgende:
[..]
Niet als je het alleen op een rekenmachine kan intoetsen... dan staat 1/4 een beetje raar, de som is toch niet af
het overgrote deel van de volwassenen kan dit al niet hoor.quote:Op woensdag 23 januari 2019 09:41 schreef LXIV het volgende:
Over 30 jaar ben je al een wiskundige als je 1/2 met 1/2 kunt vermenigvuldigen.
Dat niet alleen, maar 1/4 is ook anders dan 0.25quote:Op woensdag 23 januari 2019 13:10 schreef Farenji het volgende:
[..]
Precisie. 0,33 is heel iets anders dan 1/3.
voor de klas jijquote:Op zaterdag 26 januari 2019 13:27 schreef Oud_student het volgende:
[..]
1/4 is net zo "af" als 0,25 of 0,01 (binair)
Trouwens je hebt rekenmachines die met breuken kunnen rekenen (dus zonder conversie naar komma decimale getallen)
Trouwens 1/7 en andere zgn, repeterende breuken kun je niet exact weergeven als decimaal komma getal
idemquote:Op zaterdag 26 januari 2019 13:29 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
het overgrote deel van de volwassenen kan dit al niet hoor.
= 2x de helft = 1quote:Op zaterdag 26 januari 2019 13:29 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
het overgrote deel van de volwassenen kan dit al niet hoor.
1 plus 1 is 5 of niet? Als je je vingers ervoor gebruiktquote:
tempo per kind bepalen en daarop de lesstof aanpassen is niet haalbaar in het huidige stelsel, want dat vereist kleinere klassen tot wel 8 of 10 kinderen per leraar.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 13:33 schreef Beathoven het volgende:
Waar ik misschien wel wat aan zou willen doen is het tempo voor ieder kind. De valkuil bij wiskunde met name is dat bepaalde kinderen het in een knip snappen en anderen hebben wat extra tijd nodig maar als dat wat meer als topsport met persoonlijke prestaties wordt benaderd ipv dat de mindere 'sporters' als mislukte producten worden aangewezen zoals vroeger; dan zal dat verbeteren. Dat is waar die hele afkeer ook van komt, men dreef competitie met elkaar en niet met zichzelf.
1 plus 1 is 2. 1 gedeeld door 2 is de helft. De helft keer de helft is 2 keer de helft = 1quote:Op zaterdag 26 januari 2019 13:59 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
1 plus 1 is 5 of niet? Als je je vingers ervoor gebruikt
Hier ga je echt de fout in, want 1 plus 1 is toch echt 5. Ik reken het net na op mijn vingers.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 14:02 schreef daNpy het volgende:
[..]
1 plus 1 is 2. 1 gedeeld door 2 is de helft. De helft keer de helft is 2 keer de helft = 1
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |