abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 24 januari 2019 @ 17:49:58 #151
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184596527
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 13:20 schreef -XOR- het volgende:

[

Om een beetje fatsoenlijk algebraïsche vergelijkingen op te lossen, maar ook bijvoorbeeld in de trigonometrie komt een gevoel voor breuken goed van pas. Ook is het goed dat scholieren beseffen dat er een verzameling van bijvoorbeeld 'derden' kan worden geconstrueerd.
True, maar denk dat men op de basisschool beter goed kan leren rekenen dan wiskunde te leren.
Valt me heel vaak op dat heel veel mensen de meest basale rekenskills niet hebben, mensen met een hbo of universitaire opleiding.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184596789
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 09:31 schreef Basp1 het volgende:
Mooi dat onderwijs beleid bepaald wordt door niet beta mensen. De verplichting tegenwoordig om 2 buitenlandse talen in het middelbaar onderwijs te verplichten komt daar waarschijnlijk ook vandaan. :')

Ik heb medelijden met mijn neefjes en ben blij dat ik met 1 buitenlandse taal mijn middelbare school kon afronden.
Ja, vind nog maar voldoende docenten die kunnen rekenen. Krijg je er steenkolenduits voor terug.
  donderdag 24 januari 2019 @ 18:24:24 #153
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_184597217
quote:
1s.gif Op donderdag 24 januari 2019 17:47 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

True.
Maar alleen in de wiskunde zelf relevant?
Nou, nee. Als je in de techniek bezig bent of met grote bedragen rekent dan kan het verschil ineens vrij essentieel zijn.
Of, als je toch bezig bent met lomp afronden, voor 1/3e 0,3 neemt en dan een medicijn moet gaan verdunnen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 24 januari 2019 @ 19:01:42 #154
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184597927
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 18:24 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Nou, nee. Als je in de techniek bezig bent of met grote bedragen rekent dan kan het verschil ineens vrij essentieel zijn.
Of, als je toch bezig bent met lomp afronden, voor 1/3e 0,3 neemt en dan een medicijn moet gaan verdunnen.
In de pharmacie werk je met milligrammen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 25 januari 2019 @ 23:25:08 #155
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_184624305
quote:
1s.gif Op donderdag 24 januari 2019 17:46 schreef Pietverdriet het volgende:

Mwoa. Zijn heel wat zaken mis met het antroposofische denken, maar dat is hier zwaar offtopic
Ik heb het over de Vrije School, niet over de Antroposofie. Maar we hadden in een eerdere encounter al een keer vastgesteld, dat jij nooit een Vrije School van binnen hebt gezien en dat je kennis uitsluitend van wikipedia komt, toch? :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_184625483
quote:
1s.gif Op donderdag 24 januari 2019 17:47 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

True.
Maar alleen in de wiskunde zelf relevant?
Wiskunde is overal he.
  zaterdag 26 januari 2019 @ 09:03:27 #157
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184628045
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 23:25 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Ik heb het over de Vrije School, niet over de Antroposofie. Maar we hadden in een eerdere encounter al een keer vastgesteld, dat jij nooit een Vrije School van binnen hebt gezien en dat je kennis uitsluitend van wikipedia komt, toch? :)
Verbazingwekkend te menen dat vrije scholen niets met antroposofie te maken heeft. En nee, mij kennis komt van het nabij meemaken. Met zowel docenten en leerlingen. Vastgesteld hebben we vooral dat jij geen kritiek aankan. Verder off-topic.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184628235
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 09:27 schreef Bosbeetle het volgende:
[ afbeelding ]

Ik las dit vanmorgen en mijn mond viel open.. "breuken alleen voor wie het relevant is". Dat is toch gewoon voor iedereen relevant :D Soms vraag ik me echt af wat mensen denken wat is het volgende ook gewoon de reele getallen afschaffen of laten we het gewoon bij alleen natuurlijke getallen houden wie gebruikt er nou negatieve waarden. En het is ook allemaal wel heel lastig hoor voor de kindertjes... Hoe komen ze hierbij doen ze een enquete onder basisschool jeugd en vragen ze wat ze lastig vinden en schaffen ze dat maar af?


* Bosbeetle ziet al een hele nieuwe golf twee keer de helft problemen voor zich...
Ik heb eerder de indruk dat het lastig wordt voor de meeste onderwijzers om het uit te leggen op begrijpelijk niveau omdat ze het zelf moeilijk vinden of net niet helemaal snappen en dat op de kinderen projecteren die de gevolgen er van zien.

Haal hier aub aziaten naartoe en geef die kinderen baggage.
pi_184629448
quote:
1s.gif Op donderdag 24 januari 2019 17:49 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

True, maar denk dat men op de basisschool beter goed kan leren rekenen dan wiskunde te leren.
Valt me heel vaak op dat heel veel mensen de meest basale rekenskills niet hebben, mensen met een hbo of universitaire opleiding.
Idd. ook mijn ervaring bij het bijles geven aan leerlingen van MAVO, HAVO en zelfs Atheneum.
Daarnaast is sinds de invoering van de Mammoetwet het wiskunde onderwijs minder aanschouwelijk geworden. Met name het schrappen van het vak "vlakke meetkunde" was een ernstige fout. Nu heet het "vectoren in R2" en is een voorbereiding op de analytische meetkunde.
Met name in de "vlakke meetkunde" kunnen leerlingen logisch redeneren oefenen in een vak dat nota bene meer dan 2000 jaar bestaat en nu een een keer niet meer zou voldoen ?
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_184629534
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 11:10 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Idd. ook mijn ervaring bij het bijles geven aan leerlingen van MAVO, HAVO en zelfs Atheneum.
Daarnaast is sinds de invoering van de Mammoetwet het wiskunde onderwijs minder aanschouwelijk geworden. Met name het schrappen van het vak "vlakke meetkunde" was een ernstige fout. Nu heet het "vectoren in R2" en is een voorbereiding op de analytische meetkunde.
Met name in de "vlakke meetkunde" kunnen leerlingen logisch redeneren oefenen in een vak dat nota bene meer dan 2000 jaar bestaat en nu een een keer niet meer zou voldoen ?
Maar vlakke meetkunde is toch niet iets voor het basisonderwijs. Men moet het bij rekenen houden. En daar horen wel breuken en procenten bij.

Vlakke meetkunde is dat geschrapt? In de wtb is dat nu juist het meest toegepaste onderdeel. Meetkunde, geometrie, vectoren, steriometrie daar heb ik in de praktijk het meeste aan gehad. Bovendien heerlijke onderdelen van de wiskunde.
  zaterdag 26 januari 2019 @ 11:41:00 #161
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_184629839
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 09:39 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Mijn dochter is er nu mee bezig in de 4de klas van de basisschool en ik heb niet de indruk dat dat een groot probleem is. Daarnast lijken breuken me juist wel iets dat praktisch toepasbaar is.
Je hebt 8 leerlingen en twee pannekoeken; wat voor deel krijgt iedereen? Dan is het antwoord uitgedrukt in 1/4 toch veel duidelijker dan 0.25?
Niet als je het alleen op een rekenmachine kan intoetsen... dan staat 1/4 een beetje raar, de som is toch niet af :? :?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  zaterdag 26 januari 2019 @ 11:42:09 #162
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_184629854
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 09:20 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Ik heb eerder de indruk dat het lastig wordt voor de meeste onderwijzers om het uit te leggen op begrijpelijk niveau omdat ze het zelf moeilijk vinden of net niet helemaal snappen en dat op de kinderen projecteren die de gevolgen er van zien.
Dit ja. De Pabo-leerlingen halen basisschool rekenen niet eens, en die moeten het uit gaan leggen aan hun leerlingen _O-
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_184629964
quote:
2s.gif Op woensdag 23 januari 2019 09:38 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

_O- inderdaad... alleen geven aan mensen voor wie het toepasbaar is, erm iedereen die wel eens een taart/pizza aansnijd... :D
Het is een complet met de verkopers van taarten en pizza's. De kinderen van nu eten de rest van hun leven enkel 1 hele taart/pizza per persoon per keer omdat ze niet kunnen delen. Dit is natuurlijk goed voor de taart/pizza verkopers.
pi_184631219
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 11:42 schreef daNpy het volgende:

[..]

Dit ja. De Pabo-leerlingen halen basisschool rekenen niet eens, en die moeten het uit gaan leggen aan hun leerlingen _O-
De valkuil zijn dit soort 'het lijkt te moeilijk, dus is het eigenlijk wel nodig?' vragen. Eigenlijk is dat het begin van het einde in een systematische verwerping van wetenschap waar rekenen en wiskunde de absolute basis van zijn. Als je dit over een generatie gaat lopen afschaven dan kweken we straks echt generaties die zeggen 'de aarde is plat'. Het onderwijssysteem in de VS is b.v. heel erg slecht en daar zie je dat. Je moet zo'n vakkenpakket daarom niet niet democratisch maken maar 'tailored' op wat men bestendig maakt in een veranderende wereld.

Helemaal in een toekomst waar automatisering niet weg te denken is is wiskunde de sleutel en maakt het je weerbaar en kun je beter begrijpen wat de processen zijn en hoe ze verlopen. Ik ben voor spelenderwijs leren en betere methodes maar niet voor het cherrypicken. Kinderen moeten imho hoofdzakelijk uitgedaagd worden in de allermoeilijkste elementen want het geeft hun straks hun vrijheid zodat ze misstanden kunnen doormeten in politiek, wetenschap, techniek etc. En ik heb het idee dat als je een leerkracht hebt die zoiets leuk kan uitleggen en de modernste instrumenten kan doorgeven, je kinderen hebt die het makkelijker oppikken.

Ik vind ook dat b.v. ouders die moeite hadden / hebben met een bepaald vak vroeger zich niet hoeven schamen, maar zichzelf eens moeten pijnigen en degelijke gecertificeerde online cursussen in vakken moeten volgen om betere ondersteuning te kunnen geven aan hun kinderen. Misschien was vroeger de 'drive' er niet, maar als je merkt dat je kind straks met vragen komt moet je er imho wel wat op voorbereid zijn.

[ Bericht 4% gewijzigd door Beathoven op 26-01-2019 13:24:16 ]
pi_184631275
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 09:48 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Wij hadden Frans, Duits en Engels.
Maar op je eindexamen was in mijn jaar iig allen Engels verplicht.
pi_184631346
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 09:31 schreef Basp1 het volgende:
Mooi dat onderwijs beleid bepaald wordt door niet beta mensen. De verplichting tegenwoordig om 2 buitenlandse talen in het middelbaar onderwijs te verplichten komt daar waarschijnlijk ook vandaan. :')

Ik heb medelijden met mijn neefjes en ben blij dat ik met 1 buitenlandse taal mijn middelbare school kon afronden.
Eens. Wat een belachelijk systeem dat een briljante wiskundige misschien geen diploma krijgt, omdat onzintaal Frans hem niet boeit.
quote:
2s.gif Op woensdag 23 januari 2019 09:30 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik ben trouwens ook benieuwd hoe ze meer aandacht willen besteden aan het reken met kansen als men breuken nog niet onder de knie heeft _O-
Kan zijn dat mijn volwassenenbrein wat anders doet met kansen en breuken dan het kinderbrein, maar als je een kans kan uitrekenen moet een breuk ook wel te doen zijn toch? 1/3e van een taart of een 1 op 3 kans om taart te krijgen.
pi_184631390
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 11:41 schreef daNpy het volgende:

[..]

Niet als je het alleen op een rekenmachine kan intoetsen... dan staat 1/4 een beetje raar, de som is toch niet af :? :?
1/4 is net zo "af" als 0,25 of 0,01 (binair)
Trouwens je hebt rekenmachines die met breuken kunnen rekenen (dus zonder conversie naar komma decimale getallen)
Trouwens 1/7 en andere zgn, repeterende breuken kun je niet exact weergeven als decimaal komma getal :)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_184631430
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 09:41 schreef LXIV het volgende:
Over 30 jaar ben je al een wiskundige als je 1/2 met 1/2 kunt vermenigvuldigen.
het overgrote deel van de volwassenen kan dit al niet hoor.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184631454
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 13:10 schreef Farenji het volgende:

[..]

Precisie. 0,33 is heel iets anders dan 1/3.
Dat niet alleen, maar 1/4 is ook anders dan 0.25
1/2 is iets anders dan 0.5.

De betekenis is heel anders
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184631489
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 13:27 schreef Oud_student het volgende:

[..]

1/4 is net zo "af" als 0,25 of 0,01 (binair)
Trouwens je hebt rekenmachines die met breuken kunnen rekenen (dus zonder conversie naar komma decimale getallen)
Trouwens 1/7 en andere zgn, repeterende breuken kun je niet exact weergeven als decimaal komma getal :)
voor de klas jij :)

quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 13:29 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

het overgrote deel van de volwassenen kan dit al niet hoor.
idem

en iedereen die momenteel het licht ziet ;)

Waar ik misschien wel wat aan zou willen doen is het tempo voor ieder kind. De valkuil bij wiskunde met name is dat bepaalde kinderen het in een knip snappen en anderen hebben wat extra tijd nodig maar als dat wat meer als topsport met persoonlijke prestaties wordt benaderd ipv dat de mindere 'sporters' als mislukte producten worden aangewezen zoals vroeger; dan zal dat verbeteren. Dat is waar die hele afkeer ook van komt, men dreef competitie met elkaar en niet met zichzelf.

[ Bericht 15% gewijzigd door Beathoven op 26-01-2019 13:40:20 ]
  zaterdag 26 januari 2019 @ 13:58:03 #171
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_184631909
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 13:29 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

het overgrote deel van de volwassenen kan dit al niet hoor.
= 2x de helft = 1 :7
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_184631940
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 13:58 schreef daNpy het volgende:

[..]

= 2x de helft = 1 :7
1 plus 1 is 5 of niet? Als je je vingers ervoor gebruikt
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184631955
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 13:33 schreef Beathoven het volgende:
Waar ik misschien wel wat aan zou willen doen is het tempo voor ieder kind. De valkuil bij wiskunde met name is dat bepaalde kinderen het in een knip snappen en anderen hebben wat extra tijd nodig maar als dat wat meer als topsport met persoonlijke prestaties wordt benaderd ipv dat de mindere 'sporters' als mislukte producten worden aangewezen zoals vroeger; dan zal dat verbeteren. Dat is waar die hele afkeer ook van komt, men dreef competitie met elkaar en niet met zichzelf.
tempo per kind bepalen en daarop de lesstof aanpassen is niet haalbaar in het huidige stelsel, want dat vereist kleinere klassen tot wel 8 of 10 kinderen per leraar.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 26 januari 2019 @ 14:02:15 #174
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_184631987
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 13:59 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

1 plus 1 is 5 of niet? Als je je vingers ervoor gebruikt
1 plus 1 is 2. 1 gedeeld door 2 is de helft. De helft keer de helft is 2 keer de helft = 1 8-)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_184632008
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 14:02 schreef daNpy het volgende:

[..]

1 plus 1 is 2. 1 gedeeld door 2 is de helft. De helft keer de helft is 2 keer de helft = 1 8-)
Hier ga je echt de fout in, want 1 plus 1 is toch echt 5. Ik reken het net na op mijn vingers.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')