True, maar denk dat men op de basisschool beter goed kan leren rekenen dan wiskunde te leren.quote:Op woensdag 23 januari 2019 13:20 schreef -XOR- het volgende:
[
Om een beetje fatsoenlijk algebraïsche vergelijkingen op te lossen, maar ook bijvoorbeeld in de trigonometrie komt een gevoel voor breuken goed van pas. Ook is het goed dat scholieren beseffen dat er een verzameling van bijvoorbeeld 'derden' kan worden geconstrueerd.
Ja, vind nog maar voldoende docenten die kunnen rekenen. Krijg je er steenkolenduits voor terug.quote:Op woensdag 23 januari 2019 09:31 schreef Basp1 het volgende:
Mooi dat onderwijs beleid bepaald wordt door niet beta mensen. De verplichting tegenwoordig om 2 buitenlandse talen in het middelbaar onderwijs te verplichten komt daar waarschijnlijk ook vandaan.
Ik heb medelijden met mijn neefjes en ben blij dat ik met 1 buitenlandse taal mijn middelbare school kon afronden.
Nou, nee. Als je in de techniek bezig bent of met grote bedragen rekent dan kan het verschil ineens vrij essentieel zijn.quote:Op donderdag 24 januari 2019 17:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
True.
Maar alleen in de wiskunde zelf relevant?
In de pharmacie werk je met milligrammenquote:Op donderdag 24 januari 2019 18:24 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nou, nee. Als je in de techniek bezig bent of met grote bedragen rekent dan kan het verschil ineens vrij essentieel zijn.
Of, als je toch bezig bent met lomp afronden, voor 1/3e 0,3 neemt en dan een medicijn moet gaan verdunnen.
Ik heb het over de Vrije School, niet over de Antroposofie. Maar we hadden in een eerdere encounter al een keer vastgesteld, dat jij nooit een Vrije School van binnen hebt gezien en dat je kennis uitsluitend van wikipedia komt, toch?quote:Op donderdag 24 januari 2019 17:46 schreef Pietverdriet het volgende:
Mwoa. Zijn heel wat zaken mis met het antroposofische denken, maar dat is hier zwaar offtopic
Wiskunde is overal he.quote:Op donderdag 24 januari 2019 17:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
True.
Maar alleen in de wiskunde zelf relevant?
Verbazingwekkend te menen dat vrije scholen niets met antroposofie te maken heeft. En nee, mij kennis komt van het nabij meemaken. Met zowel docenten en leerlingen. Vastgesteld hebben we vooral dat jij geen kritiek aankan. Verder off-topic.quote:Op vrijdag 25 januari 2019 23:25 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ik heb het over de Vrije School, niet over de Antroposofie. Maar we hadden in een eerdere encounter al een keer vastgesteld, dat jij nooit een Vrije School van binnen hebt gezien en dat je kennis uitsluitend van wikipedia komt, toch?
Ik heb eerder de indruk dat het lastig wordt voor de meeste onderwijzers om het uit te leggen op begrijpelijk niveau omdat ze het zelf moeilijk vinden of net niet helemaal snappen en dat op de kinderen projecteren die de gevolgen er van zien.quote:Op woensdag 23 januari 2019 09:27 schreef Bosbeetle het volgende:
[ afbeelding ]
Ik las dit vanmorgen en mijn mond viel open.. "breuken alleen voor wie het relevant is". Dat is toch gewoon voor iedereen relevant Soms vraag ik me echt af wat mensen denken wat is het volgende ook gewoon de reele getallen afschaffen of laten we het gewoon bij alleen natuurlijke getallen houden wie gebruikt er nou negatieve waarden. En het is ook allemaal wel heel lastig hoor voor de kindertjes... Hoe komen ze hierbij doen ze een enquete onder basisschool jeugd en vragen ze wat ze lastig vinden en schaffen ze dat maar af?
* Bosbeetle ziet al een hele nieuwe golf twee keer de helft problemen voor zich...
Idd. ook mijn ervaring bij het bijles geven aan leerlingen van MAVO, HAVO en zelfs Atheneum.quote:Op donderdag 24 januari 2019 17:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
True, maar denk dat men op de basisschool beter goed kan leren rekenen dan wiskunde te leren.
Valt me heel vaak op dat heel veel mensen de meest basale rekenskills niet hebben, mensen met een hbo of universitaire opleiding.
Maar vlakke meetkunde is toch niet iets voor het basisonderwijs. Men moet het bij rekenen houden. En daar horen wel breuken en procenten bij.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 11:10 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Idd. ook mijn ervaring bij het bijles geven aan leerlingen van MAVO, HAVO en zelfs Atheneum.
Daarnaast is sinds de invoering van de Mammoetwet het wiskunde onderwijs minder aanschouwelijk geworden. Met name het schrappen van het vak "vlakke meetkunde" was een ernstige fout. Nu heet het "vectoren in R2" en is een voorbereiding op de analytische meetkunde.
Met name in de "vlakke meetkunde" kunnen leerlingen logisch redeneren oefenen in een vak dat nota bene meer dan 2000 jaar bestaat en nu een een keer niet meer zou voldoen ?
Niet als je het alleen op een rekenmachine kan intoetsen... dan staat 1/4 een beetje raar, de som is toch niet afquote:Op woensdag 23 januari 2019 09:39 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Mijn dochter is er nu mee bezig in de 4de klas van de basisschool en ik heb niet de indruk dat dat een groot probleem is. Daarnast lijken breuken me juist wel iets dat praktisch toepasbaar is.
Je hebt 8 leerlingen en twee pannekoeken; wat voor deel krijgt iedereen? Dan is het antwoord uitgedrukt in 1/4 toch veel duidelijker dan 0.25?
Dit ja. De Pabo-leerlingen halen basisschool rekenen niet eens, en die moeten het uit gaan leggen aan hun leerlingenquote:Op zaterdag 26 januari 2019 09:20 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik heb eerder de indruk dat het lastig wordt voor de meeste onderwijzers om het uit te leggen op begrijpelijk niveau omdat ze het zelf moeilijk vinden of net niet helemaal snappen en dat op de kinderen projecteren die de gevolgen er van zien.
Het is een complet met de verkopers van taarten en pizza's. De kinderen van nu eten de rest van hun leven enkel 1 hele taart/pizza per persoon per keer omdat ze niet kunnen delen. Dit is natuurlijk goed voor de taart/pizza verkopers.quote:Op woensdag 23 januari 2019 09:38 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
inderdaad... alleen geven aan mensen voor wie het toepasbaar is, erm iedereen die wel eens een taart/pizza aansnijd...
De valkuil zijn dit soort 'het lijkt te moeilijk, dus is het eigenlijk wel nodig?' vragen. Eigenlijk is dat het begin van het einde in een systematische verwerping van wetenschap waar rekenen en wiskunde de absolute basis van zijn. Als je dit over een generatie gaat lopen afschaven dan kweken we straks echt generaties die zeggen 'de aarde is plat'. Het onderwijssysteem in de VS is b.v. heel erg slecht en daar zie je dat. Je moet zo'n vakkenpakket daarom niet niet democratisch maken maar 'tailored' op wat men bestendig maakt in een veranderende wereld.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 11:42 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dit ja. De Pabo-leerlingen halen basisschool rekenen niet eens, en die moeten het uit gaan leggen aan hun leerlingen
Maar op je eindexamen was in mijn jaar iig allen Engels verplicht.quote:Op woensdag 23 januari 2019 09:48 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Wij hadden Frans, Duits en Engels.
Eens. Wat een belachelijk systeem dat een briljante wiskundige misschien geen diploma krijgt, omdat onzintaal Frans hem niet boeit.quote:Op woensdag 23 januari 2019 09:31 schreef Basp1 het volgende:
Mooi dat onderwijs beleid bepaald wordt door niet beta mensen. De verplichting tegenwoordig om 2 buitenlandse talen in het middelbaar onderwijs te verplichten komt daar waarschijnlijk ook vandaan.
Ik heb medelijden met mijn neefjes en ben blij dat ik met 1 buitenlandse taal mijn middelbare school kon afronden.
Kan zijn dat mijn volwassenenbrein wat anders doet met kansen en breuken dan het kinderbrein, maar als je een kans kan uitrekenen moet een breuk ook wel te doen zijn toch? 1/3e van een taart of een 1 op 3 kans om taart te krijgen.quote:Op woensdag 23 januari 2019 09:30 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik ben trouwens ook benieuwd hoe ze meer aandacht willen besteden aan het reken met kansen als men breuken nog niet onder de knie heeft
1/4 is net zo "af" als 0,25 of 0,01 (binair)quote:Op zaterdag 26 januari 2019 11:41 schreef daNpy het volgende:
[..]
Niet als je het alleen op een rekenmachine kan intoetsen... dan staat 1/4 een beetje raar, de som is toch niet af
het overgrote deel van de volwassenen kan dit al niet hoor.quote:Op woensdag 23 januari 2019 09:41 schreef LXIV het volgende:
Over 30 jaar ben je al een wiskundige als je 1/2 met 1/2 kunt vermenigvuldigen.
Dat niet alleen, maar 1/4 is ook anders dan 0.25quote:Op woensdag 23 januari 2019 13:10 schreef Farenji het volgende:
[..]
Precisie. 0,33 is heel iets anders dan 1/3.
voor de klas jijquote:Op zaterdag 26 januari 2019 13:27 schreef Oud_student het volgende:
[..]
1/4 is net zo "af" als 0,25 of 0,01 (binair)
Trouwens je hebt rekenmachines die met breuken kunnen rekenen (dus zonder conversie naar komma decimale getallen)
Trouwens 1/7 en andere zgn, repeterende breuken kun je niet exact weergeven als decimaal komma getal
idemquote:Op zaterdag 26 januari 2019 13:29 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
het overgrote deel van de volwassenen kan dit al niet hoor.
= 2x de helft = 1quote:Op zaterdag 26 januari 2019 13:29 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
het overgrote deel van de volwassenen kan dit al niet hoor.
1 plus 1 is 5 of niet? Als je je vingers ervoor gebruiktquote:
tempo per kind bepalen en daarop de lesstof aanpassen is niet haalbaar in het huidige stelsel, want dat vereist kleinere klassen tot wel 8 of 10 kinderen per leraar.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 13:33 schreef Beathoven het volgende:
Waar ik misschien wel wat aan zou willen doen is het tempo voor ieder kind. De valkuil bij wiskunde met name is dat bepaalde kinderen het in een knip snappen en anderen hebben wat extra tijd nodig maar als dat wat meer als topsport met persoonlijke prestaties wordt benaderd ipv dat de mindere 'sporters' als mislukte producten worden aangewezen zoals vroeger; dan zal dat verbeteren. Dat is waar die hele afkeer ook van komt, men dreef competitie met elkaar en niet met zichzelf.
1 plus 1 is 2. 1 gedeeld door 2 is de helft. De helft keer de helft is 2 keer de helft = 1quote:Op zaterdag 26 januari 2019 13:59 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
1 plus 1 is 5 of niet? Als je je vingers ervoor gebruikt
Hier ga je echt de fout in, want 1 plus 1 is toch echt 5. Ik reken het net na op mijn vingers.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 14:02 schreef daNpy het volgende:
[..]
1 plus 1 is 2. 1 gedeeld door 2 is de helft. De helft keer de helft is 2 keer de helft = 1
En als het op je rekenmachine intikt?quote:Op zaterdag 26 januari 2019 14:03 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Hier ga je echt de fout in, want 1 plus 1 is toch echt 5. Ik reken het net na op mijn vingers.
Tja, en dan te bedenken dat er elders ter wereld klassen van 42-46 bestaan waar kinderen de onderwijzer soms niet eens horen door de galm. Daar klagen de onderwijzers ook naar de regering toe, maar is globaal op de projector presenteren het enige bereikbare in zo'n korte tijd.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 14:00 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
tempo per kind bepalen en daarop de lesstof aanpassen is niet haalbaar in het huidige stelsel, want dat vereist kleinere klassen tot wel 8 of 10 kinderen per leraar.
Die gebruik ik nooit omdat ik kan rekenen. Dat heb ik gelukkig nog geleerd.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 14:05 schreef daNpy het volgende:
[..]
En als het op je rekenmachine intikt?
Ik heb wel eens een proefwerk met alle antwoorden in breuken ingeleverd omdat ik geen rekenmachine bij me had. In principe is het nauwkeurigerquote:Op zaterdag 26 januari 2019 14:07 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Die gebruik ik nooit omdat ik kan rekenen. Dat heb ik gelukkig nog geleerd.
klopt, maar wat jij wilt is dus per kind individueel vaststellen wat ze nodig hebben om het op hun tempo aan te bieden wat zij aankunnen.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 14:06 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Tja, en dan te bedenken dat er elders ter wereld klassen van 42-46 bestaan waar kinderen de onderwijzer soms niet eens horen door de galm. Daar klagen de onderwijzers ook naar de regering toe, maar is globaal op de projector presenteren het enige bereikbare in zo'n korte tijd.
Ik geloof dat we er vroeger rond de 22 - 24 in de klas hadden, ik vond dat persoonlijk wel ideaal. Het viel gevoelsmatig wat tussen een kleine en een grote klas. Van beide net niet en van beide net wel
Breuken zijn exacte waarden, decimale getallen niet.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 14:08 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ik heb wel eens een proefwerk met alle antwoorden in breuken ingeleverd omdat ik geen rekenmachine bij me had. In principe is het nauwkeuriger
Ik heb wel rekenen geleerd maar als je 32 jaar uit het onderwijs bent dan gaat dat hoofdrekenen wel achteruit. Dat is niet erg zolang je het net als bijvoorbeeld Acad gebruikt. Als hulpmiddel dus.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 14:07 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Die gebruik ik nooit omdat ik kan rekenen. Dat heb ik gelukkig nog geleerd.
dan ga ik dusdanig achteruit in salaris dat ik failliet ga.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 14:12 schreef Beathoven het volgende:
Ik meende trouwens wat ik hierboven schreef. Ik vind dat iedereen die de potentie hier voelt om leerkracht te worden het moet doen. Al is het maar deeltijd. Neem contact op met je gemeente, geef aan dat je je evt. wil omscholen en ze hebben evt. wel wegen om dat samen met je vorm te geven.
Je loopt in bijzaken van complexe materie maar uiteindelijk moet je het in de marges als leerkracht vleugels zien te geven. Misschien dan maar wat minder persoonlijk als het systeem het niet toelaat, maar wel iets van een hybride proberen in te bouwen.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 14:09 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
klopt, maar wat jij wilt is dus per kind individueel vaststellen wat ze nodig hebben om het op hun tempo aan te bieden wat zij aankunnen.
Dat vereist nogal wat mankracht en geld.
Vroeger werd je naar de lomschool (of hoe je het ook schrijft) als je niet kon lezen/schrijven. Tegenwoordig ben je dyslectisch en mag je op een normale school blijven. Bij mijn kinderen zat iemand in de klas met het syndroom van down, en dat op een normale basisschool.
dat is dus gebeurd met als consequentie dat leraren het eindelijk eens niet meer pikken en dat ze staken.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 14:15 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Je loopt in bijzaken van complexe materie maar uiteindelijk moet je het in de marges als leerkracht vleugels zien te geven. Misschien dan maar wat minder persoonlijk als het systeem het niet toelaat, maar wel iets van een hybride proberen in te bouwen.
Maar dat is ook omdat er momenteel teveel druk op staat door onderbezetting, eerst moet die bezetting op peil of moet er een lichtelijke oververtegenwoordiging komen. Daarna moet imho gepraat worden over het systeem. Zolang het bestaande probleem overheersend is kun je het ook met leuke vormgeving niet oplossen.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 14:16 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dat is dus gebeurt met als consequentie dat leraren het eindelijk eens niet meer pikken en dat ze staken.
die onderbezetting is ontstaan doordat leraren kinderen tegenwoordig de lesstof moeten geven op hun tempo en dat kinderen met down syndroom op een normale basisschool zitten.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 14:22 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Maar dat is ook omdat er momenteel teveel druk op staat door onderbezetting, eerst moet die bezetting op peil of moet er een lichtelijke oververtegenwoordiging komen. Daarna moet imho gepraat worden over het systeem.
niet omdat er gewoon te weinig instroom is van leerkrachten in het algemeen?quote:Op zaterdag 26 januari 2019 14:23 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
die onderbezetting is ontstaan doordat leraren kinderen tegenwoordig de lesstof moeten geven op hun tempo en dat kinderen met down syndroom op een normale basisschool zitten.
en waarom is dat zo? Daar zijn meningen over verdeeld, maar sinds dat bijzondere kinderen gewoon in een normale basischool klas zitten, is het wel toegenomen.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 14:25 schreef Beathoven het volgende:
[..]
niet omdat er gewoon te weinig instroom is van leerkrachten in het algemeen?
:’)quote:Op woensdag 23 januari 2019 09:37 schreef Nobu het volgende:
Breuken zijn 'niet toepasbaar op de wereld om ons heen' en 'abstract'?
Omdat de hele samenleving voortdurend beweegt en in deze beweging kennelijk een bepaald beroep niet meer zo in de belangstelling staat; die je niet kunt missen.quote:
Als je leerkrachten één op één vraagt dan ligt hun hart bij lesgeven, ook bij het lesgeven van bijzondere gevallen. Dat deze gevallen in de klassen van gewone scholen zijn gekomen is misschien een gevolg van een halt in de aanvoer van leerkrachten op dit terrein waardoor je alles opnieuw moet formeren. Als vervolgens blijkt dat ze niet meekomen en de leerkracht z'n best heeft gedaan, is het een organisatorisch probleem en moet het weer anders.quote:Daar zijn meningen over verdeeld, maar sinds dat bijzondere kinderen gewoon in een normale basischool klas zitten, is het wel toegenomen.
Of er een verband is weet ik niet. Omdat leraren ambtenaren zijn, is bij een economische scheet gelijk de nullijn aangehouden voor jaren, wat het ook niet goed gedaan heeft.
Bedankt, maar afronden kon ik idd alquote:Op zaterdag 26 januari 2019 14:09 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Breuken zijn exacte waarden, decimale getallen niet.
Daarom is 1/2 niet gelijk aan 0.5
0.5 kan liggen tussen de 0.45 en 0.54.
0.50 is ook niet gelijk aan 0.5, want 0.50 kan liggen tussen de 0.504 en 0.495
het heeft niks met afronden te maken, maar meer dat je stilstaat dat 0.5 betekent dat het ook 0.45 of 0.54 kan zijn.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 16:48 schreef daNpy het volgende:
[..]
Bedankt, maar afronden kon ik idd al
Dat zijn dan leuke feiten om klassen mee te laten spelen in bepaalde cases.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 16:49 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
het heeft niks met afronden te maken, maar meer dat je stilstaat dat 0.5 betekent dat het ook 0.45 of 0.54 kan zijn.
Het zal je verbazen hoe weinig mensen hier bij stil staan. Ik kom het dagelijks tegen, ook bij ingenieurs, leidinggevende, directeuren, kwaliteitsingenieurs, kwaliteitsmanagers, etc.
Dan schrijf je op dat iets wordt afgekeurd bij 4. De meetwaarde is 4.4 en dan wordt het afgekeurd, geheel onterecht.
Voordat ik mij ermee ging bemoeien heeft het bedrijf waar ik werk zo een keer een product van 20 miljoen euro weggegooid.....quote:Op zaterdag 26 januari 2019 16:55 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Dat zijn dan leuke feiten om klassen mee te laten spelen in bepaalde cases.
meen je...quote:Op zaterdag 26 januari 2019 16:55 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Voordat ik mij ermee ging bemoeien heeft het bedrijf waar ik werk zo een keer een product van 20 miljoen euro weggegooid.....
Ik zit alleen in loondienst, dus ik kreeg er niks voor. Een taart zou al een luxe zijn. Het jaar daarop kreeg ik wel een loonsverhoging van een paar procent....quote:Op zaterdag 26 januari 2019 17:01 schreef Beathoven het volgende:
[..]
meen je...
Maakt het ook machtige materie om theorie en praktijk mee te verbinden. Veel leerkrachten hadden daar in mijn tijd moeite mee. Als ze jou vragen waarom het belangrijk is, is daar je antwoord. Als je kunt voorkomen dat er miljoenen in de kliko gaan ben je bij wijze van miljoenen waard.
serieus nooit aan leerkracht worden gedacht?quote:Op zaterdag 26 januari 2019 17:01 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik zit alleen in loondienst, dus ik kreeg er niks voor. Een taart zou al een luxe zijn. Het jaar daarop kreeg ik wel een loonsverhoging van een paar procent....
Deel van die weg is alleen wel dat je even ettelijke duizenden euro's mag aftikken voor je opleiding en een paarhonderd euro (of meer) per maand aan salaris mag inleveren.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 14:12 schreef Beathoven het volgende:
evt. wel wegen om dat samen met je vorm te geven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |