abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 24 januari 2019 @ 17:49:58 #151
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184596527
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 13:20 schreef -XOR- het volgende:

[

Om een beetje fatsoenlijk algebraïsche vergelijkingen op te lossen, maar ook bijvoorbeeld in de trigonometrie komt een gevoel voor breuken goed van pas. Ook is het goed dat scholieren beseffen dat er een verzameling van bijvoorbeeld 'derden' kan worden geconstrueerd.
True, maar denk dat men op de basisschool beter goed kan leren rekenen dan wiskunde te leren.
Valt me heel vaak op dat heel veel mensen de meest basale rekenskills niet hebben, mensen met een hbo of universitaire opleiding.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184596789
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 09:31 schreef Basp1 het volgende:
Mooi dat onderwijs beleid bepaald wordt door niet beta mensen. De verplichting tegenwoordig om 2 buitenlandse talen in het middelbaar onderwijs te verplichten komt daar waarschijnlijk ook vandaan. :')

Ik heb medelijden met mijn neefjes en ben blij dat ik met 1 buitenlandse taal mijn middelbare school kon afronden.
Ja, vind nog maar voldoende docenten die kunnen rekenen. Krijg je er steenkolenduits voor terug.
  donderdag 24 januari 2019 @ 18:24:24 #153
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_184597217
quote:
1s.gif Op donderdag 24 januari 2019 17:47 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

True.
Maar alleen in de wiskunde zelf relevant?
Nou, nee. Als je in de techniek bezig bent of met grote bedragen rekent dan kan het verschil ineens vrij essentieel zijn.
Of, als je toch bezig bent met lomp afronden, voor 1/3e 0,3 neemt en dan een medicijn moet gaan verdunnen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 24 januari 2019 @ 19:01:42 #154
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184597927
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 18:24 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Nou, nee. Als je in de techniek bezig bent of met grote bedragen rekent dan kan het verschil ineens vrij essentieel zijn.
Of, als je toch bezig bent met lomp afronden, voor 1/3e 0,3 neemt en dan een medicijn moet gaan verdunnen.
In de pharmacie werk je met milligrammen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 25 januari 2019 @ 23:25:08 #155
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_184624305
quote:
1s.gif Op donderdag 24 januari 2019 17:46 schreef Pietverdriet het volgende:

Mwoa. Zijn heel wat zaken mis met het antroposofische denken, maar dat is hier zwaar offtopic
Ik heb het over de Vrije School, niet over de Antroposofie. Maar we hadden in een eerdere encounter al een keer vastgesteld, dat jij nooit een Vrije School van binnen hebt gezien en dat je kennis uitsluitend van wikipedia komt, toch? :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_184625483
quote:
1s.gif Op donderdag 24 januari 2019 17:47 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

True.
Maar alleen in de wiskunde zelf relevant?
Wiskunde is overal he.
  zaterdag 26 januari 2019 @ 09:03:27 #157
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184628045
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 23:25 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Ik heb het over de Vrije School, niet over de Antroposofie. Maar we hadden in een eerdere encounter al een keer vastgesteld, dat jij nooit een Vrije School van binnen hebt gezien en dat je kennis uitsluitend van wikipedia komt, toch? :)
Verbazingwekkend te menen dat vrije scholen niets met antroposofie te maken heeft. En nee, mij kennis komt van het nabij meemaken. Met zowel docenten en leerlingen. Vastgesteld hebben we vooral dat jij geen kritiek aankan. Verder off-topic.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184628235
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 09:27 schreef Bosbeetle het volgende:
[ afbeelding ]

Ik las dit vanmorgen en mijn mond viel open.. "breuken alleen voor wie het relevant is". Dat is toch gewoon voor iedereen relevant :D Soms vraag ik me echt af wat mensen denken wat is het volgende ook gewoon de reele getallen afschaffen of laten we het gewoon bij alleen natuurlijke getallen houden wie gebruikt er nou negatieve waarden. En het is ook allemaal wel heel lastig hoor voor de kindertjes... Hoe komen ze hierbij doen ze een enquete onder basisschool jeugd en vragen ze wat ze lastig vinden en schaffen ze dat maar af?


* Bosbeetle ziet al een hele nieuwe golf twee keer de helft problemen voor zich...
Ik heb eerder de indruk dat het lastig wordt voor de meeste onderwijzers om het uit te leggen op begrijpelijk niveau omdat ze het zelf moeilijk vinden of net niet helemaal snappen en dat op de kinderen projecteren die de gevolgen er van zien.

Haal hier aub aziaten naartoe en geef die kinderen baggage.
pi_184629448
quote:
1s.gif Op donderdag 24 januari 2019 17:49 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

True, maar denk dat men op de basisschool beter goed kan leren rekenen dan wiskunde te leren.
Valt me heel vaak op dat heel veel mensen de meest basale rekenskills niet hebben, mensen met een hbo of universitaire opleiding.
Idd. ook mijn ervaring bij het bijles geven aan leerlingen van MAVO, HAVO en zelfs Atheneum.
Daarnaast is sinds de invoering van de Mammoetwet het wiskunde onderwijs minder aanschouwelijk geworden. Met name het schrappen van het vak "vlakke meetkunde" was een ernstige fout. Nu heet het "vectoren in R2" en is een voorbereiding op de analytische meetkunde.
Met name in de "vlakke meetkunde" kunnen leerlingen logisch redeneren oefenen in een vak dat nota bene meer dan 2000 jaar bestaat en nu een een keer niet meer zou voldoen ?
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_184629534
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 11:10 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Idd. ook mijn ervaring bij het bijles geven aan leerlingen van MAVO, HAVO en zelfs Atheneum.
Daarnaast is sinds de invoering van de Mammoetwet het wiskunde onderwijs minder aanschouwelijk geworden. Met name het schrappen van het vak "vlakke meetkunde" was een ernstige fout. Nu heet het "vectoren in R2" en is een voorbereiding op de analytische meetkunde.
Met name in de "vlakke meetkunde" kunnen leerlingen logisch redeneren oefenen in een vak dat nota bene meer dan 2000 jaar bestaat en nu een een keer niet meer zou voldoen ?
Maar vlakke meetkunde is toch niet iets voor het basisonderwijs. Men moet het bij rekenen houden. En daar horen wel breuken en procenten bij.

Vlakke meetkunde is dat geschrapt? In de wtb is dat nu juist het meest toegepaste onderdeel. Meetkunde, geometrie, vectoren, steriometrie daar heb ik in de praktijk het meeste aan gehad. Bovendien heerlijke onderdelen van de wiskunde.
  zaterdag 26 januari 2019 @ 11:41:00 #161
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_184629839
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 09:39 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Mijn dochter is er nu mee bezig in de 4de klas van de basisschool en ik heb niet de indruk dat dat een groot probleem is. Daarnast lijken breuken me juist wel iets dat praktisch toepasbaar is.
Je hebt 8 leerlingen en twee pannekoeken; wat voor deel krijgt iedereen? Dan is het antwoord uitgedrukt in 1/4 toch veel duidelijker dan 0.25?
Niet als je het alleen op een rekenmachine kan intoetsen... dan staat 1/4 een beetje raar, de som is toch niet af :? :?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  zaterdag 26 januari 2019 @ 11:42:09 #162
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_184629854
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 09:20 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Ik heb eerder de indruk dat het lastig wordt voor de meeste onderwijzers om het uit te leggen op begrijpelijk niveau omdat ze het zelf moeilijk vinden of net niet helemaal snappen en dat op de kinderen projecteren die de gevolgen er van zien.
Dit ja. De Pabo-leerlingen halen basisschool rekenen niet eens, en die moeten het uit gaan leggen aan hun leerlingen _O-
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_184629964
quote:
2s.gif Op woensdag 23 januari 2019 09:38 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

_O- inderdaad... alleen geven aan mensen voor wie het toepasbaar is, erm iedereen die wel eens een taart/pizza aansnijd... :D
Het is een complet met de verkopers van taarten en pizza's. De kinderen van nu eten de rest van hun leven enkel 1 hele taart/pizza per persoon per keer omdat ze niet kunnen delen. Dit is natuurlijk goed voor de taart/pizza verkopers.
pi_184631219
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 11:42 schreef daNpy het volgende:

[..]

Dit ja. De Pabo-leerlingen halen basisschool rekenen niet eens, en die moeten het uit gaan leggen aan hun leerlingen _O-
De valkuil zijn dit soort 'het lijkt te moeilijk, dus is het eigenlijk wel nodig?' vragen. Eigenlijk is dat het begin van het einde in een systematische verwerping van wetenschap waar rekenen en wiskunde de absolute basis van zijn. Als je dit over een generatie gaat lopen afschaven dan kweken we straks echt generaties die zeggen 'de aarde is plat'. Het onderwijssysteem in de VS is b.v. heel erg slecht en daar zie je dat. Je moet zo'n vakkenpakket daarom niet niet democratisch maken maar 'tailored' op wat men bestendig maakt in een veranderende wereld.

Helemaal in een toekomst waar automatisering niet weg te denken is is wiskunde de sleutel en maakt het je weerbaar en kun je beter begrijpen wat de processen zijn en hoe ze verlopen. Ik ben voor spelenderwijs leren en betere methodes maar niet voor het cherrypicken. Kinderen moeten imho hoofdzakelijk uitgedaagd worden in de allermoeilijkste elementen want het geeft hun straks hun vrijheid zodat ze misstanden kunnen doormeten in politiek, wetenschap, techniek etc. En ik heb het idee dat als je een leerkracht hebt die zoiets leuk kan uitleggen en de modernste instrumenten kan doorgeven, je kinderen hebt die het makkelijker oppikken.

Ik vind ook dat b.v. ouders die moeite hadden / hebben met een bepaald vak vroeger zich niet hoeven schamen, maar zichzelf eens moeten pijnigen en degelijke gecertificeerde online cursussen in vakken moeten volgen om betere ondersteuning te kunnen geven aan hun kinderen. Misschien was vroeger de 'drive' er niet, maar als je merkt dat je kind straks met vragen komt moet je er imho wel wat op voorbereid zijn.

[ Bericht 4% gewijzigd door Beathoven op 26-01-2019 13:24:16 ]
pi_184631275
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 09:48 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Wij hadden Frans, Duits en Engels.
Maar op je eindexamen was in mijn jaar iig allen Engels verplicht.
pi_184631346
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 09:31 schreef Basp1 het volgende:
Mooi dat onderwijs beleid bepaald wordt door niet beta mensen. De verplichting tegenwoordig om 2 buitenlandse talen in het middelbaar onderwijs te verplichten komt daar waarschijnlijk ook vandaan. :')

Ik heb medelijden met mijn neefjes en ben blij dat ik met 1 buitenlandse taal mijn middelbare school kon afronden.
Eens. Wat een belachelijk systeem dat een briljante wiskundige misschien geen diploma krijgt, omdat onzintaal Frans hem niet boeit.
quote:
2s.gif Op woensdag 23 januari 2019 09:30 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik ben trouwens ook benieuwd hoe ze meer aandacht willen besteden aan het reken met kansen als men breuken nog niet onder de knie heeft _O-
Kan zijn dat mijn volwassenenbrein wat anders doet met kansen en breuken dan het kinderbrein, maar als je een kans kan uitrekenen moet een breuk ook wel te doen zijn toch? 1/3e van een taart of een 1 op 3 kans om taart te krijgen.
pi_184631390
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 11:41 schreef daNpy het volgende:

[..]

Niet als je het alleen op een rekenmachine kan intoetsen... dan staat 1/4 een beetje raar, de som is toch niet af :? :?
1/4 is net zo "af" als 0,25 of 0,01 (binair)
Trouwens je hebt rekenmachines die met breuken kunnen rekenen (dus zonder conversie naar komma decimale getallen)
Trouwens 1/7 en andere zgn, repeterende breuken kun je niet exact weergeven als decimaal komma getal :)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_184631430
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 09:41 schreef LXIV het volgende:
Over 30 jaar ben je al een wiskundige als je 1/2 met 1/2 kunt vermenigvuldigen.
het overgrote deel van de volwassenen kan dit al niet hoor.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184631454
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 13:10 schreef Farenji het volgende:

[..]

Precisie. 0,33 is heel iets anders dan 1/3.
Dat niet alleen, maar 1/4 is ook anders dan 0.25
1/2 is iets anders dan 0.5.

De betekenis is heel anders
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184631489
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 13:27 schreef Oud_student het volgende:

[..]

1/4 is net zo "af" als 0,25 of 0,01 (binair)
Trouwens je hebt rekenmachines die met breuken kunnen rekenen (dus zonder conversie naar komma decimale getallen)
Trouwens 1/7 en andere zgn, repeterende breuken kun je niet exact weergeven als decimaal komma getal :)
voor de klas jij :)

quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 13:29 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

het overgrote deel van de volwassenen kan dit al niet hoor.
idem

en iedereen die momenteel het licht ziet ;)

Waar ik misschien wel wat aan zou willen doen is het tempo voor ieder kind. De valkuil bij wiskunde met name is dat bepaalde kinderen het in een knip snappen en anderen hebben wat extra tijd nodig maar als dat wat meer als topsport met persoonlijke prestaties wordt benaderd ipv dat de mindere 'sporters' als mislukte producten worden aangewezen zoals vroeger; dan zal dat verbeteren. Dat is waar die hele afkeer ook van komt, men dreef competitie met elkaar en niet met zichzelf.

[ Bericht 15% gewijzigd door Beathoven op 26-01-2019 13:40:20 ]
  zaterdag 26 januari 2019 @ 13:58:03 #171
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_184631909
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 13:29 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

het overgrote deel van de volwassenen kan dit al niet hoor.
= 2x de helft = 1 :7
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_184631940
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 13:58 schreef daNpy het volgende:

[..]

= 2x de helft = 1 :7
1 plus 1 is 5 of niet? Als je je vingers ervoor gebruikt
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184631955
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 13:33 schreef Beathoven het volgende:
Waar ik misschien wel wat aan zou willen doen is het tempo voor ieder kind. De valkuil bij wiskunde met name is dat bepaalde kinderen het in een knip snappen en anderen hebben wat extra tijd nodig maar als dat wat meer als topsport met persoonlijke prestaties wordt benaderd ipv dat de mindere 'sporters' als mislukte producten worden aangewezen zoals vroeger; dan zal dat verbeteren. Dat is waar die hele afkeer ook van komt, men dreef competitie met elkaar en niet met zichzelf.
tempo per kind bepalen en daarop de lesstof aanpassen is niet haalbaar in het huidige stelsel, want dat vereist kleinere klassen tot wel 8 of 10 kinderen per leraar.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 26 januari 2019 @ 14:02:15 #174
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_184631987
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 13:59 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

1 plus 1 is 5 of niet? Als je je vingers ervoor gebruikt
1 plus 1 is 2. 1 gedeeld door 2 is de helft. De helft keer de helft is 2 keer de helft = 1 8-)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_184632008
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 14:02 schreef daNpy het volgende:

[..]

1 plus 1 is 2. 1 gedeeld door 2 is de helft. De helft keer de helft is 2 keer de helft = 1 8-)
Hier ga je echt de fout in, want 1 plus 1 is toch echt 5. Ik reken het net na op mijn vingers.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 26 januari 2019 @ 14:05:38 #176
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_184632038
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 14:03 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Hier ga je echt de fout in, want 1 plus 1 is toch echt 5. Ik reken het net na op mijn vingers.
En als het op je rekenmachine intikt?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_184632054
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 14:00 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

tempo per kind bepalen en daarop de lesstof aanpassen is niet haalbaar in het huidige stelsel, want dat vereist kleinere klassen tot wel 8 of 10 kinderen per leraar.
Tja, en dan te bedenken dat er elders ter wereld klassen van 42-46 bestaan waar kinderen de onderwijzer soms niet eens horen door de galm. Daar klagen de onderwijzers ook naar de regering toe, maar is globaal op de projector presenteren het enige bereikbare in zo'n korte tijd.

Ik geloof dat we er vroeger rond de 22 - 24 in de klas hadden, ik vond dat persoonlijk wel ideaal. Het viel gevoelsmatig wat tussen een kleine en een grote klas. Van beide net niet en van beide net wel
pi_184632063
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 14:05 schreef daNpy het volgende:

[..]

En als het op je rekenmachine intikt?
Die gebruik ik nooit omdat ik kan rekenen. Dat heb ik gelukkig nog geleerd.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 26 januari 2019 @ 14:08:47 #179
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_184632081
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 14:07 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Die gebruik ik nooit omdat ik kan rekenen. Dat heb ik gelukkig nog geleerd.
Ik heb wel eens een proefwerk met alle antwoorden in breuken ingeleverd omdat ik geen rekenmachine bij me had. In principe is het nauwkeuriger :D
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_184632085
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 14:06 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Tja, en dan te bedenken dat er elders ter wereld klassen van 42-46 bestaan waar kinderen de onderwijzer soms niet eens horen door de galm. Daar klagen de onderwijzers ook naar de regering toe, maar is globaal op de projector presenteren het enige bereikbare in zo'n korte tijd.

Ik geloof dat we er vroeger rond de 22 - 24 in de klas hadden, ik vond dat persoonlijk wel ideaal. Het viel gevoelsmatig wat tussen een kleine en een grote klas. Van beide net niet en van beide net wel
klopt, maar wat jij wilt is dus per kind individueel vaststellen wat ze nodig hebben om het op hun tempo aan te bieden wat zij aankunnen.
Dat vereist nogal wat mankracht en geld.
Vroeger werd je naar de lomschool (of hoe je het ook schrijft) als je niet kon lezen/schrijven. Tegenwoordig ben je dyslectisch en mag je op een normale school blijven. Bij mijn kinderen zat iemand in de klas met het syndroom van down, en dat op een normale basisschool.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184632093
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 14:08 schreef daNpy het volgende:

[..]

Ik heb wel eens een proefwerk met alle antwoorden in breuken ingeleverd omdat ik geen rekenmachine bij me had. In principe is het nauwkeuriger :D
Breuken zijn exacte waarden, decimale getallen niet.
Daarom is 1/2 niet gelijk aan 0.5
0.5 kan liggen tussen de 0.45 en 0.54.
0.50 is ook niet gelijk aan 0.5, want 0.50 kan liggen tussen de 0.504 en 0.495
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184632110
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 14:07 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Die gebruik ik nooit omdat ik kan rekenen. Dat heb ik gelukkig nog geleerd.
Ik heb wel rekenen geleerd maar als je 32 jaar uit het onderwijs bent dan gaat dat hoofdrekenen wel achteruit. Dat is niet erg zolang je het net als bijvoorbeeld Acad gebruikt. Als hulpmiddel dus.
pi_184632133
Ik meende trouwens wat ik hierboven schreef. Ik vind dat iedereen die de potentie hier voelt om leerkracht te worden het moet doen. Al is het maar deeltijd. Neem contact op met je gemeente, geef aan dat je je evt. wil omscholen en ze hebben evt. wel wegen om dat samen met je vorm te geven.
pi_184632157
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 14:12 schreef Beathoven het volgende:
Ik meende trouwens wat ik hierboven schreef. Ik vind dat iedereen die de potentie hier voelt om leerkracht te worden het moet doen. Al is het maar deeltijd. Neem contact op met je gemeente, geef aan dat je je evt. wil omscholen en ze hebben evt. wel wegen om dat samen met je vorm te geven.
dan ga ik dusdanig achteruit in salaris dat ik failliet ga.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184632160
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 14:09 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

klopt, maar wat jij wilt is dus per kind individueel vaststellen wat ze nodig hebben om het op hun tempo aan te bieden wat zij aankunnen.
Dat vereist nogal wat mankracht en geld.
Vroeger werd je naar de lomschool (of hoe je het ook schrijft) als je niet kon lezen/schrijven. Tegenwoordig ben je dyslectisch en mag je op een normale school blijven. Bij mijn kinderen zat iemand in de klas met het syndroom van down, en dat op een normale basisschool.
Je loopt in bijzaken van complexe materie maar uiteindelijk moet je het in de marges als leerkracht vleugels zien te geven. Misschien dan maar wat minder persoonlijk als het systeem het niet toelaat, maar wel iets van een hybride proberen in te bouwen.
pi_184632172
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 14:15 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Je loopt in bijzaken van complexe materie maar uiteindelijk moet je het in de marges als leerkracht vleugels zien te geven. Misschien dan maar wat minder persoonlijk als het systeem het niet toelaat, maar wel iets van een hybride proberen in te bouwen.
dat is dus gebeurd met als consequentie dat leraren het eindelijk eens niet meer pikken en dat ze staken.

[ Bericht 0% gewijzigd door sjorsie1982 op 26-01-2019 14:22:49 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184632243
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 14:16 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

dat is dus gebeurt met als consequentie dat leraren het eindelijk eens niet meer pikken en dat ze staken.
Maar dat is ook omdat er momenteel teveel druk op staat door onderbezetting, eerst moet die bezetting op peil of moet er een lichtelijke oververtegenwoordiging komen. Daarna moet imho gepraat worden over het systeem. Zolang het bestaande probleem overheersend is kun je het ook met leuke vormgeving niet oplossen.
pi_184632254
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 14:22 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Maar dat is ook omdat er momenteel teveel druk op staat door onderbezetting, eerst moet die bezetting op peil of moet er een lichtelijke oververtegenwoordiging komen. Daarna moet imho gepraat worden over het systeem.
die onderbezetting is ontstaan doordat leraren kinderen tegenwoordig de lesstof moeten geven op hun tempo en dat kinderen met down syndroom op een normale basisschool zitten.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184632280
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 14:23 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

die onderbezetting is ontstaan doordat leraren kinderen tegenwoordig de lesstof moeten geven op hun tempo en dat kinderen met down syndroom op een normale basisschool zitten.
niet omdat er gewoon te weinig instroom is van leerkrachten in het algemeen?
pi_184632291
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 14:25 schreef Beathoven het volgende:

[..]

niet omdat er gewoon te weinig instroom is van leerkrachten in het algemeen?
en waarom is dat zo? Daar zijn meningen over verdeeld, maar sinds dat bijzondere kinderen gewoon in een normale basischool klas zitten, is het wel toegenomen.
Of er een verband is weet ik niet. Omdat leraren ambtenaren zijn, is bij een economische scheet gelijk de nullijn aangehouden voor jaren, wat het ook niet goed gedaan heeft.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 26 januari 2019 @ 14:31:41 #191
46383 Tiemie
sowieso wel!
pi_184632364
quote:
10s.gif Op woensdag 23 januari 2019 09:37 schreef Nobu het volgende:
Breuken zijn 'niet toepasbaar op de wereld om ons heen' en 'abstract'?
:’)
pi_184632373
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 14:26 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

en waarom is dat zo?
Omdat de hele samenleving voortdurend beweegt en in deze beweging kennelijk een bepaald beroep niet meer zo in de belangstelling staat; die je niet kunt missen.

quote:
Daar zijn meningen over verdeeld, maar sinds dat bijzondere kinderen gewoon in een normale basischool klas zitten, is het wel toegenomen.
Of er een verband is weet ik niet. Omdat leraren ambtenaren zijn, is bij een economische scheet gelijk de nullijn aangehouden voor jaren, wat het ook niet goed gedaan heeft.
Als je leerkrachten één op één vraagt dan ligt hun hart bij lesgeven, ook bij het lesgeven van bijzondere gevallen. Dat deze gevallen in de klassen van gewone scholen zijn gekomen is misschien een gevolg van een halt in de aanvoer van leerkrachten op dit terrein waardoor je alles opnieuw moet formeren. Als vervolgens blijkt dat ze niet meekomen en de leerkracht z'n best heeft gedaan, is het een organisatorisch probleem en moet het weer anders.

Van voor christus tot nu is onderwijs altijd veranderd en om de zoveel tijd zijn er hervormingen die ergens iets oplossen en ergens weer nieuwe problemen laten ontstaan. Perfect zal het dus nooit worden, maar het is van uiterst belang dat je de juiste balans er samen in probeert te gooien. Je bent net als met gewoon werk altijd bezig met lekken dichten. Daarom zijn de leerkrachten die momenteel voor de klas staan en strijden voor verbetering degenen die het eerste woord hebben imho. De werkvloer moet de lijnen mede uitzetten. Je blijft dat schip op zee dat door de golven heen moet zien te komen, dat is het gevolg van werken met mensen in het onderwijs en in de zorg. Het hoogst haalbare is praktisch en heel misschien een middenlange periode van matige tevredenheid.

[ Bericht 10% gewijzigd door Beathoven op 26-01-2019 14:45:48 ]
  zaterdag 26 januari 2019 @ 16:48:29 #193
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_184634726
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 14:09 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Breuken zijn exacte waarden, decimale getallen niet.
Daarom is 1/2 niet gelijk aan 0.5
0.5 kan liggen tussen de 0.45 en 0.54.
0.50 is ook niet gelijk aan 0.5, want 0.50 kan liggen tussen de 0.504 en 0.495
Bedankt, maar afronden kon ik idd al ;)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_184634745
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 16:48 schreef daNpy het volgende:

[..]

Bedankt, maar afronden kon ik idd al ;)
het heeft niks met afronden te maken, maar meer dat je stilstaat dat 0.5 betekent dat het ook 0.45 of 0.54 kan zijn.
Het zal je verbazen hoe weinig mensen hier bij stil staan. Ik kom het dagelijks tegen, ook bij ingenieurs, leidinggevende, directeuren, kwaliteitsingenieurs, kwaliteitsmanagers, etc.
Dan schrijf je op dat iets wordt afgekeurd bij hoger dan 4. De meetwaarde is 4.4 en dan wordt het afgekeurd, geheel onterecht.

[edit[ verhaal wat verduidelijkt.

[ Bericht 5% gewijzigd door sjorsie1982 op 26-01-2019 17:25:13 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184634855
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 16:49 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

het heeft niks met afronden te maken, maar meer dat je stilstaat dat 0.5 betekent dat het ook 0.45 of 0.54 kan zijn.
Het zal je verbazen hoe weinig mensen hier bij stil staan. Ik kom het dagelijks tegen, ook bij ingenieurs, leidinggevende, directeuren, kwaliteitsingenieurs, kwaliteitsmanagers, etc.
Dan schrijf je op dat iets wordt afgekeurd bij 4. De meetwaarde is 4.4 en dan wordt het afgekeurd, geheel onterecht.
Dat zijn dan leuke feiten om klassen mee te laten spelen in bepaalde cases.
pi_184634867
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 16:55 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Dat zijn dan leuke feiten om klassen mee te laten spelen in bepaalde cases.
Voordat ik mij ermee ging bemoeien heeft het bedrijf waar ik werk zo een keer een product van 20 miljoen euro weggegooid.....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184634985
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 16:55 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Voordat ik mij ermee ging bemoeien heeft het bedrijf waar ik werk zo een keer een product van 20 miljoen euro weggegooid.....
:D meen je...

Maakt het ook machtige materie om theorie en praktijk mee te verbinden. Veel leerkrachten hadden daar in mijn tijd moeite mee. Als ze jou vragen waarom het belangrijk is, is daar je antwoord. Als je kunt voorkomen dat er miljoenen in de kliko gaan ben je bij wijze van miljoenen waard. :)
pi_184635005
quote:
11s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 17:01 schreef Beathoven het volgende:

[..]

:D meen je...

Maakt het ook machtige materie om theorie en praktijk mee te verbinden. Veel leerkrachten hadden daar in mijn tijd moeite mee. Als ze jou vragen waarom het belangrijk is, is daar je antwoord. Als je kunt voorkomen dat er miljoenen in de kliko gaan ben je bij wijze van miljoenen waard. :)
Ik zit alleen in loondienst, dus ik kreeg er niks voor. Een taart zou al een luxe zijn. Het jaar daarop kreeg ik wel een loonsverhoging van een paar procent.... _O-
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184635029
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 17:01 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik zit alleen in loondienst, dus ik kreeg er niks voor. Een taart zou al een luxe zijn. Het jaar daarop kreeg ik wel een loonsverhoging van een paar procent.... _O-
serieus nooit aan leerkracht worden gedacht?

niet dat het veel meer verdient, maar het idee dat je generaties een steuntje in de rug geeft is meer waard.
  zaterdag 26 januari 2019 @ 17:04:57 #200
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_184635061
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 14:12 schreef Beathoven het volgende:
evt. wel wegen om dat samen met je vorm te geven.
Deel van die weg is alleen wel dat je even ettelijke duizenden euro's mag aftikken voor je opleiding en een paarhonderd euro (of meer) per maand aan salaris mag inleveren.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')