abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 20 januari 2019 @ 13:26:56 #101
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_184511080
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 13:23 schreef Molurus het volgende:

[..]

Daar zouden ze gelijk in hebben als de eerder genoemde Imam een kamerlid was.
Een kwestie van tijd.
Als islamitische import toe blijft nemen dan komt er ook een politieke vertegenwoordiger van dat geloof.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zondag 20 januari 2019 @ 13:27:44 #102
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_184511094
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 13:26 schreef ExTec het volgende:

[..]

Insignificant onderscheid.

Fijn dat jij in je hoofd een kamerlid zoveel meer macht en invloed toekent dan een imam.
Feitelijk heeft een kamerlid staatsrechtelijk veel meer macht dan een Imam. Dat jij dat graag ontkent verandert daar niets aan.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zondag 20 januari 2019 @ 13:30:05 #103
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_184511118
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 13:26 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Een kwestie van tijd.
Als islamitische import toe blijft nemen dan komt er ook een politieke vertegenwoordiger van dat geloof.
Je hypothetische waanbeelden lijken me hier echt compleet off topic.
  zondag 20 januari 2019 @ 13:30:26 #104
6484 ExTec
Would you like to know more?
pi_184511124
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 13:27 schreef Molurus het volgende:

[..]

Feitelijk heeft een kamerlid staatsrechtelijk veel meer macht dan een Imam. Dat jij dat graag ontkent verandert daar niets aan.
Nee, ik snap het verschil tussen die 2 prima hoor.

Maar we hebben het niet over kamerleden die een wetsvoorstel doen om homoseksuelen achter te stellen.

Dat had een hele andere discussie geweest.
  zondag 20 januari 2019 @ 13:33:30 #105
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_184511155
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 13:30 schreef ExTec het volgende:

[..]

Nee, ik snap het verschil tussen die 2 prima hoor.
Dan weet je de schijn wel heel goed op te houden. Als iemand in een kerkje van Urk iets roept hoor ik je tenslotte ook niet. Niet dat ik hier dezelfde drogreden zou willen hanteren als jij doet, want ook dat lijkt me niet relevant voor dit topic.
  zondag 20 januari 2019 @ 13:34:14 #106
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_184511160
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 13:27 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het spijt me, maar ExTec heeft gewoon gelijk. Er is een exceptio religionis in dit soort zaken en de jurisprudentie (vh EVRM) geeft inderdaad aan de politici vanwege hun beroep een ruimere bandbreedte hebben in hun uitingen (al is die zeker niet onbegrensd).

Ik heb mijn masterscriptie over dit onderwerp geschreven. Als je de jurisprudentie wil dan zoek ik die even voor je op.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  zondag 20 januari 2019 @ 13:35:42 #107
6484 ExTec
pi_184511183
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 13:33 schreef Molurus het volgende:

Als iemand in een kerkje van Urk iets roept hoor ik je tenslotte ook niet.
Hebben we het al uitvoerig over gehad.

Het is echt een vorm van politieke-correctheid uit lang vervlogen tijden dat je blijkbaar over A, of B, niks slechts mag zeggen zonder het ook over B, of A, te hebben.

Open er een topic over, is je eigen advies.
  zondag 20 januari 2019 @ 13:36:13 #108
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_184511186
quote:
1s.gif Op zondag 20 januari 2019 13:34 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Het spijt me, maar Extec heeft gewoon gelijk. Er is een exceptio religionis in dit soort zaken en de jurisprudentie (vh EVRM) geeft inderdaad aan de politici vanwege hun beroep een ruimere bandbreedte hebben in hun uitingen (al is die zeker niet onbegrensd).

Ik heb mijn masterscriptie over dit onderwerp geschreven. Als je de jurisprudentie wil dan zoek ik die even voor je op.
Dat de vrijheid van meningsuiting van politici breder is dan die van de rest van de bevolking betwist ik niet. Maar zoals je zegt: ook die is niet onbegrensd.

Wat mij niet duidelijk is is hoe dit nu heel anders is dan de Marokkanen-uitspraak van Wilders. Misschien weet jij het?
  zondag 20 januari 2019 @ 13:37:22 #109
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_184511199
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 13:35 schreef ExTec het volgende:

[..]

Hebben we het al uitvoerig over gehad.

Het is echt een vorm van politieke-correctheid uit lang vervlogen tijden dat je blijkbaar over A, of B, niks slechts mag zeggen zonder het ook over B, of A, te hebben.

Open er een topic over, is je eigen advies.
Ik voel geen enkele behoefte om hier onder het mom van "ja maar hullie" andere onderwerpen te bespreken. In deze is dat slechts een analogie die bedoeld is om te illustreren dat jij probeert hier off topic te gaan. Ik lig - nogmaals - niet wakker van kerkjes in Urk en Moskeeen in Rotterdam.

Hier gaat het over zittende kamerleden, gemeenteraadsleden, enzovoort. Dat vind ik veel zorgelijker. Dit zijn de mensen die niet alleen de maatschappelijke normen met voeten treden, maar ook de mensen die die normen maken.
  zondag 20 januari 2019 @ 13:39:37 #110
6484 ExTec
pi_184511229
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 13:37 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik voel geen enkele behoefte om hier onder het mom van "ja maar hullie" andere onderwerpen te bespreken.
Nee, ik ook niet, en dat levert me bij jou dan dit soort teksten op:

quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 13:33 schreef Molurus het volgende:
Als iemand in een kerkje van Urk iets roept hoor ik je tenslotte ook niet.
  zondag 20 januari 2019 @ 13:39:40 #111
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_184511230
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 13:36 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat de vrijheid van meningsuiting van politici breder is dan die van de rest van de bevolking betwist ik niet. Maar zoals je zegt: ook die is niet onbegrensd.

Wat mij niet duidelijk is is hoe dit nu heel anders is dan de Marokkanen-uitspraak van Wilders. Misschien weet jij het?
Die scriptie ging (uiteraard voorafgaand ah 1e proces) over de mogelijkheid dat Wilders veroordeeld zou worden.

En ja, ik zie een (best groot) verschil: hier is de exceptio religionis in het spel en bij de "Minder, minder, minder Marokkanen"-uitspraak van Wilders niet.
  zondag 20 januari 2019 @ 13:42:04 #112
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_184511253
quote:
1s.gif Op zondag 20 januari 2019 13:39 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

En ja, ik zie een (best groot) verschil: hier is de exceptio religionis in het spel en bij de "Minder, minder, minder Marokkanen"-uitspraak van Wilders niet.
Zoals eerder gezegd: de wettelijk vastgelegde religieuze vrijheid bestaat nadrukkelijk alleen met inachtneming van ieders verantwoordelijkheid voor de wet. Kortom: religieuze vrijheid betekent nimmer dat je jezelf vrijheden kunt toe-eigenen die niet anderszins al bestaan.

Maar laten we het anders eens omdraaien. Stel dat Wilders zich had beroept op religieuze vrijheid met een leuk lulverhaal. "Ik zie mijn afkeer van Morakkanen als een gebod van mijn persoonlijke religie", of iets van die strekking. Zou hij dan niet veroordeeld zijn, denk je?

Dat zou ik zelf redelijk absurd vinden in elk geval. En als het waar is, dan zou ik als ik de NVU was de eigen politieke doctrine verheffen tot een nieuwe religie.
pi_184511368
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 13:18 schreef Molurus het volgende:

[..]

Meen je dit nou serieus? De maatschappij wordt daar zeker niet prettiger van lijkt me. Dat zet ook de deur open voor een hele shitload vormen van actieve discriminatie van bevolkingsgroepen.
Ja, dat meen ik serieus. Anders zetten ze er gewoon 'volgens de Bijbel' voor en dan mag het ineens wel, want daar hebben ze gewoon gelijk in. Liever met open vizier dan.
  zondag 20 januari 2019 @ 13:53:12 #114
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_184511394
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 13:50 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ja, dat meen ik serieus. Anders zetten ze er gewoon 'volgens de Bijbel' voor en dan mag het ineens wel, want daar hebben ze gewoon gelijk in. Liever met open vizier dan.
Jij bent satanist toch? Of ben ik in de war met een andere user?
  zondag 20 januari 2019 @ 13:53:58 #115
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_184511406
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 13:50 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ik vraag me echt af of dit nou wel klopt. Dat de Bijbel zegt dat je opstandige kinderen buiten de stadsmuur moet stenigen wil nog niet zeggen dat Christenen dat werkelijk mogen doen.

Gelovigen moeten zich ook gewoon aan de wet houden. Ook als hun eigen religie daar iets anders over zegt.
pi_184511421
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 13:53 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Jij bent satanist toch? Of ben ik in de war met een andere user?
Dat is Braddie.

Gaat elke keer 'weg' en komt dan weer terug.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  zondag 20 januari 2019 @ 13:55:49 #117
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_184511438
quote:
1s.gif Op zondag 20 januari 2019 13:54 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Dat is Braddie.

Gaat elke keer 'weg' en komt dan weer terug.
_O-
  zondag 20 januari 2019 @ 13:56:07 #118
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_184511440
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 13:42 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zoals eerder gezegd: de wettelijk vastgelegde religieuze vrijheid bestaat nadrukkelijk alleen met inachtneming van ieders verantwoordelijkheid voor de wet. Kortom: religieuze vrijheid betekent nimmer dat je jezelf vrijheden kunt toe-eigenen die niet anderszins al bestaan.

Maar laten we het anders eens omdraaien. Stel dat Wilders zich had beroept op religieuze vrijheid met een leuk lulverhaal. "Ik zie mijn afkeer van Morakkanen als een gebod van mijn persoonlijke religie", of iets van die strekking. Zou hij dan niet veroordeeld zijn, denk je?

Dat zou ik zelf redelijk absurd vinden in elk geval. En als het waar is, dan zou ik als ik de NVU was de eigen politieke doctrine verheffen tot een nieuwe religie.
Dat heb je dus mis. Het is niet voor niets een exceptio. Citaat uit eigen werk:

quote:
Religie/geloofsovertuiging (exceptio religionis)
De Hoge Raad heeft in de afgelopen jaren een aantal arresten gewezen waarin is vastgesteld dat een uitlating zijn beledigende karakter kan verliezen indien deze is gedaan in de context van een geloofsovertuiging. Beroemde arresten in deze zijn het Van Dijke-arrest en het Van der Wende-arrest. In 1996 vergeleek Van Dijke in een interview met het weekblad Nieuwe Revu praktiserende homo's met dieven en fraudeurs. Een jaar later schreef Van der Wende in de Justitiekrant dat met het openstellen van het huwelijk voor homo’s heteroseksualiteit gelijk werd gesteld met homoseksualiteit. Volgens hem was dat hetzelfde als het gelijkstellen van diefstal aan schenking en van mishandeling aan verpleging. Beiden deden die uitlatingen omdat zij op grond van hun geloofsovertuiging het praktiseren van homoseksualiteit als een zonde zagen. En in beide gevallen oordeelde de Hoge Raad dat de op zichzelf kwetsende uitlatingen over homoseksuelen hun beledigend karakter kunnen verliezen gelet op de religieuze context waarin zij zijn gedaan. Het is hierbij wel vereist dat er geen onnodig grievende bewoordingen zijn gebruikt bij de uiteenzetting van de geloofsovertuiging.
pi_184511468
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 13:53 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik vraag me echt af of dit nou wel klopt. Dat de Bijbel zegt dat je opstandige kinderen buiten de stadsmuur moet stenigen wil nog niet zeggen dat Christenen dat werkelijk mogen doen.
Dat klopt. Maar de uitspraak 'volgens de Bijbel moeten opstandige kinderen gestenigd worden' is prima vol te houden. Zo ook 'volgens de Bijbel verdienen homo's de dood'. En nee, dan mogen ze het niet doen inderdaad, maar dat was het punt hier ook niet. Het gaat om een uitspraak, niet om een daad.
pi_184511473
Nou, even wachten tot de vergrijzing achter de rug is, en dan al die religieuze vrijheden de wet uit.
"Pools are perfect for holding water"
  zondag 20 januari 2019 @ 13:58:14 #121
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_184511477
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 13:56 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Dat heb je dus mis. Het is niet voor niets een exceptio. Citaat uit eigen werk:

[..]

Bizar en buitengewoon onwenselijk, wat mij betreft.

En zoals gezegd: in dat geval zou ik de NVU willen aanmoedigen om hun politieke gedachtengoed te verheffen tot een religie. Niet omdat ik graag zie dat hun vrijheid van meningsuitging daarmee wordt verbreed, maar vooral om deze waanzin daarmee aan te kaarten.
pi_184511488
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 13:57 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dat klopt. Maar de uitspraak 'volgens de Bijbel moeten opstandige kinderen gestenigd worden' is prima vol te houden. Zo ook 'volgens de Bijbel verdienen homo's de dood'. En nee, dan mogen ze het niet doen inderdaad, maar dat was het punt hier ook niet. Het gaat om een uitspraak, niet om een daad.
Wat op zich alleen maar een constatering is. Kwalijker wordt: Wij vinden dat homoseksuelen de dood verdienen, want dat staat in de bijbel.
pi_184511495
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 13:58 schreef Molurus het volgende:

[..]

Bizar en buitengewoon onwenselijk, wat mij betreft.

En zoals gezegd: in dat geval zou ik de NVU willen aanmoedigen om hun politieke gedachtengoed te verheffen tot een religie. Niet omdat ik graag zie dat hun vrijheid van meningsuitging daarmee wordt verbreed, maar vooral om deze waanzin daarmee aan te kaarten.
Tsja, iets met het spaghettimonster. Maar daar deed de gerechtelijke macht nogal moeilijk over.
pi_184511501
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 13:59 schreef probeer het volgende:

[..]

Wat op zich alleen maar een constatering is. Kwalijker wordt: Wij vinden dat homoseksuelen de dood verdienen, want dat staat in de bijbel.
Maar ook daar valt wel weer omheen te formuleren. 'Volgens het heilige en onbetwistbare woord van God moeten homo's dood'.
  zondag 20 januari 2019 @ 14:00:40 #125
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_184511515
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 13:57 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

De vraag is of de toevoeging "en daarom vind ik dat ook en vind ik dat jij dat ook zou moeten vinden" ook nog toelaatbaar is. Domweg iets zeggen over wat de Bijbel zegt is niet zo spannend natuurlijk.

Maar aangenomen dat ook zulke toevoegingen toelaatbaar zijn zou ik dat wel absurd vinden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')