abonnement Unibet Coolblue
pi_184373624
quote:
Laatst zag ik een interview met de ingenieur die verantwoordelijk was voor de bouw van de Oosterscheldekering. Hij vertelde dat die kering technisch 200 jaar mee kan. Bij het ontwerp in de jaren 70 werd trots beweerd dat-ie liefst 40 centimeter zeespiegelstijging aankon. Als je bedenkt hoe weinig er destijds over zeespiegelstijging bekend was, is het bijna revolutionair te noemen dat daar überhaupt over was nagedacht.

Op het klimaatblog zullen wetenschappers van de Universiteit Utrecht de komende tijd regelmatig berichten over hun onderzoek. Zij zijn verenigd rond het strategische thema ‘Pathways to Sustainability’.
Inmiddels zijn we ruim veertig jaar onderzoek verder. En leert theorie én waarneming ons dat de grote ijskappen op Groenland en Antarctica geen ijsblokjes zijn die tergend langzaam van boven afsmelten. Hun ligging, deels onder zeeniveau, maakt ze veel gevoeliger voor afsmelting door warm oceaanwater dan we tien of twintig jaar geleden dachten. Dus zelfs bij de sterkste broeikasgasreductie en het meest conservatieve klimaatscenario gaat de Oosterscheldekering zijn 200ste verjaardag bij lange na niet halen.

Maar hoeveel gaat de zeespiegel dan wél stijgen?

Kort geleden verscheen in Nature Geoscience een kloek overzicht (met Utrechtse inbreng) van wat het verre verleden ons leert over de werking van ijskappen en zeespiegel. Daarin een even simpele als intrigerende grafiek over de lange-termijneffecten van de opwarming: de twee graden uit Parijs leiden uiteindelijk, over een paar duizend jaar, tot ongeveer 15 meter zeespiegelstijging. Eigenlijk nauwelijks verbazingwekkend, als je bedenkt dat het 20.000 jaar geleden, in de laatste ijstijd, een graad of 5 kouder was dan nu, en de zeespiegel 120 meter lager stond.

Tijdschalen
Hoe moeten we zo’n resultaat nu rijmen met wetenschappers die telkens maar weer geduldig uitleggen – ikzelf nog vorige maand bij Jinek aan tafel – dat stoppen met fossiele brandstoffen de kans op sterke zeespiegelstijging veel kleiner maakt?

Het sleutelwoord hier is tijdschalen. Op tijdschalen van tien tot honderd jaar zie je vooral de processen die zich relatief snel aanpassen aan een oplopende CO2-concentratie. Zoals de opwarming van de atmosfeer, die is bijna instantaan. En die van de oceaan ijlt een beetje na.

NRC Groen

Elke woensdag de laatste ontwikkelingen rond klimaat, energie en duurzaamheid.

Inschrijven
Maar op de echt lange tijdschalen beginnen trage maar bijna onhoudbare processen te spelen. Bijvoorbeeld dat het ijs opwarmt en daardoor makkelijker vervormt, en dus sneller van het continent stroomt. Of dat het oppervlak van de ijskap door de smelt inzakt en dus in steeds warmere lucht terechtkomt. Wat de afsmelting weer versterkt. Zulke processen spelen op tijdschalen van eeuwen tot millennia. Dat is de lange arm van de opwarming.

De vraag is dan ook niet óf Nederland onder water verdwijnt, maar wannéér dat gaat gebeuren. En dat bedoel ik niet op een alarmistische manier. Het is gewoon kijken naar wat de natuurkunde – en de geologische archieven – ons leren.

25 mm per jaar
Met cijfers uit het IPCC-rapport van 2013 kun je schatten dat we de 2 meter zeespiegelstijging in het hoogste scenario ergens in de tweede helft van de volgende eeuw bereiken. Recenter onderzoek verkent manieren waarop de ijskap op Antarctica sneller zijn ijs kwijt kan raken, en sluit daarmee 2 meter zeespiegel aan het einde van de huidige eeuw niet uit.

Toegegeven, dan moet er wel nog heel wat gaan gebeuren: 2 meter deze eeuw, da’s 25 mm per jaar gemiddeld in de komende 80 jaar, versus 3 mm per jaar op dit moment. Maar ook dit is wetenschap: met zekerheid uitsluiten kunnen we dit scenario (nog) niet.

Het jaar 2100, 2400, of 4000 na Christus als houdbaarheidsdatum voor Nederland. Hier stelt de natuurwetenschap een interessante, filosofische vraag aan de politiek. Voor wie moet je nog klimaatbeleid maken? Voor wie moet je de dijken nog ophogen? Voor de komende drie generaties? De komende tien? Hoe lang moet de arm van je beleid zijn?

Het zijn vragen over ethiek en moraliteit, die misschien niet te beantwoorden zijn. Maar die bij Rijkswaterstaat wel leiden tot een verandering in het denken. Bouw alleen nog no-regret waterwerken. Keringen die je kunt ophogen of uitbreiden als de werkelijkheid of wetenschappelijke inzichten daar om vragen. De watervariant van de hand op de kraan. Met die filosofie zou de Oosterscheldekering anno nu nooit meer gebouwd worden.
Bron:NRC


[ Bericht 2% gewijzigd door Frutsel op 14-01-2019 09:09:15 ]
pi_184373637
Ik zit gelukkig goed :9
  Jaap van Dissel-award 2022 zondag 13 januari 2019 @ 10:36:14 #3
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_184373661
Gewoon verhuizen naar Rusland :)
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_184373814
Laat maar komen, verzuipen zullen ze die nare randstedelingen!
pi_184374025
quote:
6s.gif Op zondag 13 januari 2019 10:36 schreef Nikonlover het volgende:
Gewoon verhuizen naar Rusland :)
Of naar Oostenrijk. Lekker hoog.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_184374033
Tegen die tijd upgraden we die Westerscheldekering.
pi_184374119
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 10:59 schreef polderturk het volgende:
Tegen die tijd upgraden we die Westerscheldekering.
Dan stroomt het water wel van een andere kant binnen als we bovenstaand plaatje zien. :D
  zondag 13 januari 2019 @ 11:10:33 #8
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_184374191
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 10:34 schreef Atak het volgende:
En leert theorie én waarneming ons dat de grote ijskappen op Groenland en Antarctica geen ijsblokjes zijn die tergend langzaam van boven afsmelten. Hun ligging, deels onder zeeniveau,
Hoe gaat dat smeltwater dan in zee stromen als het zich onder zeeniveau bevindt?
So we just called him Fred
pi_184374231
TS zat zelf nog bij Jinek aan tafel. Best een goede tafel is dat trouwens.

Maar zonder gekheid; ik laat het aan de wetenschappers over en niet aan wat het volk wil. Als de deltawerken vroegtijdig onderhouden of volledig vervangen moeten worden, dan moet dat maar. Anders zitten nieuwe generaties straks met soortgelijke gevolgen als van de inmiddels ingestorte 'pappen en nathouden' brug in Italië.
pi_184374232
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 11:10 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Hoe gaat dat smeltwater dan in zee stromen als het zich onder zeeniveau bevindt?
Dit dus!
pi_184374244
Op dat kleine uitstulpinkje in het midden van het land komt dan mijn strandtent *O*

Wat woon ik toch gunstig.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 13-01-2019 11:15:08 ]
pi_184374253
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 10:35 schreef Atak het volgende:
Ik zit gelukkig goed :9
[ afbeelding ]
Het ruimt wel lekker op.
pi_184374433
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 11:14 schreef -mosrednA het volgende:
Op dat kleine uitstulpinkje in het midden van het land komt dan mijn strandtent *O*

Wat woon ik toch gunstig.
je strandtent op de Utrechtse heuvelrug.
pi_184374471
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 11:27 schreef Beathoven het volgende:

[..]

je strandtent op de Utrechtse heuvelrug.
Idd :D
pi_184374485
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 11:10 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Hoe gaat dat smeltwater dan in zee stromen als het zich onder zeeniveau bevindt?
Hij heeft dit een beetje verkeerd verwoord. :D

Het allergrootste deel van het ijs op antartica en groenland bevind zich op land boven de zeespiegel. Dus ja dat ijs zal als het smelt vast wel naar zee stromen.
pi_184374509
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 11:29 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Hij heeft dit een beetje verkeerd verwoord. :D

Het allergrootste deel van het ijs op antartica en groenland bevind zich op land boven de zeespiegel. Dus ja dat ijs zal als het smelt vast wel naar zee stromen.
klopt, dat gaat richting laagste punt.. meestal de zee / oceaan.
pi_184374518
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 11:14 schreef -mosrednA het volgende:
Op dat kleine uitstulpinkje in het midden van het land komt dan mijn strandtent *O*

Wat woon ik toch gunstig.
Je snapt dat dit plaatje alleen weergeeft wat er nu onder water komt als onze zee-kering het niet meer redt? Dat als er ook stijging bij komt er verdomd weinig Nederland overblijft?
pi_184374526
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 11:10 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Hoe gaat dat smeltwater dan in zee stromen als het zich onder zeeniveau bevindt?


Als de onderkant smelt, waar komt dat water dan terecht?
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_184374530
We worden binnenkort toch niet meer dan een provincie van Duitsland.

Dus allemaal de trein in naar het Oosten en hopen op het beste.
pi_184374573
quote:
9s.gif Op zondag 13 januari 2019 11:32 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Als de onderkant smelt, waar komt dat water dan terecht?
De correctie naar landijs is al eerder gemaakt. Dat water op je afbeelding zit er al in vaste vorm. Als je ijs in je cola glas laat smelten stijgt het peil ook niet.
pi_184374591
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 11:31 schreef wolfjeamadeus het volgende:

[..]

Je snapt dat dit plaatje alleen weergeeft wat er nu onder water komt als onze zee-kering het niet meer redt? Dat als er ook stijging bij komt er verdomd weinig Nederland overblijft?
Ja dat begrijp ik. Maar dan zou ik toch nog geen natte voeten krijgen. :P
  zondag 13 januari 2019 @ 11:36:18 #22
286575 Roces18
Chef de party
pi_184374596
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 11:35 schreef Beathoven het volgende:

[..]

De correctie naar landijs is al eerder gemaakt. Dat water op je afbeelding zit er al in vaste vorm. Als je ijs in je cola glas laat smelten stijgt het peil ook niet.
Gewoon meer bomen en planten laten groeien en meer water drinken met zijn allen :Y Dan houden we water vast problem solved _O_ _O_ _O_ _O_ nobelprijs winnaar 2021 ^O^ ^O^ ^O^ ^O^
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_184374619
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 11:35 schreef Beathoven het volgende:

[..]

De correctie naar landijs is al eerder gemaakt. Dat water op je afbeelding zit er al in vaste vorm. Als je ijs in je cola glas laat smelten stijgt het peil ook niet.
Wel iets. In een glas cola merk je dat niet. In de zee wel. Komt bij dat gesmolten ijs sneller opwarmt dan vast ijs. Dus het heeft dan meer invloed op het probleem.
pi_184374629
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 11:36 schreef Roces18 het volgende:

[..]

Gewoon meer bomen en planten laten groeien en meer water drinken met zijn allen :Y Dan houden we water vast problem solved _O_ _O_ _O_ _O_ nobelprijs winnaar 2021 ^O^ ^O^ ^O^ ^O^
ja juist
  zondag 13 januari 2019 @ 11:37:43 #25
286575 Roces18
Chef de party
pi_184374632
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 11:31 schreef wolfjeamadeus het volgende:

[..]

Je snapt dat dit plaatje alleen weergeeft wat er nu onder water komt als onze zee-kering het niet meer redt? Dat als er ook stijging bij komt er verdomd weinig Nederland overblijft?
Ik zie dat er van Holland vrij weinig overblijft en die nep provincie flevoland.
Maar ik moet zeggen dat er van Nederland nog veel overblijft.
Kan niet wachten op in (insert mijn plaatsnaam) aan zee te wonen.
goed voor mijn huiswaarde _O_ _O_ _O_


ga even kijken welke boot ik ga kopen dan
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_184374661
Onze nakomelingen worden de gelukszoekers van de toekomst.
pi_184374666
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 11:37 schreef Roces18 het volgende:

[..]

Ik zie dat er van Holland vrij weinig overblijft en die nep provincie flevoland.
Maar ik moet zeggen dat er van Nederland nog veel overblijft.
Kan niet wachten op in (insert mijn plaatsnaam) aan zee te wonen.
goed voor mijn huiswaarde _O_ _O_ _O_
Nogmaals, dit geeft alleen aan wat er nu onder zeespiegel ligt. Die zeespiegel is aan het stijgen.

https://www.google.com/im(...)N1M6C0WM&w=544&h=581

Dit kan ook nml.

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 13-01-2019 11:40:25 ]
  zondag 13 januari 2019 @ 11:41:34 #28
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_184374688
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 10:35 schreef Atak het volgende:
Ik zit gelukkig goed :9
[ afbeelding ]
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 11:14 schreef -mosrednA het volgende:
Op dat kleine uitstulpinkje in het midden van het land komt dan mijn strandtent *O*

Wat woon ik toch gunstig.
ik ook, ik woon twee hoog en mijn werk is op 4 hoog
kunnen we weer vissen in Limburg
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_184374757
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 11:40 schreef wolfjeamadeus het volgende:

[..]

Nogmaals, dit geeft alleen aan wat er nu onder zeespiegel ligt. Die zeespiegel is aan het stijgen.

https://www.google.com/im(...)N1M6C0WM&w=544&h=581

Dit kan ook nml.
nee de kaart in de postings geeft 15 meter stijging aan.

Dit is de kaart wat nu onder zee niveau zit. https://goo.gl/images/gRQoMD
pi_184374789
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 11:46 schreef Basp1 het volgende:

[..]

nee de kaart in de postings geeft 15 meter stijging aan.

Dit is de kaart wat nu onder zee niveau zit. https://goo.gl/images/gRQoMD
OK, verkeerd begrepen. Maar ook in dat geval houdt het niet daar magisch op :Y)
pi_184374805
Gewoon een mega zee uitgraven in de Sahara, dat zand gebruiken om de duinen op te hogen. Win/win.
pi_184374858
Het afsmelten van ijs op Groenland is geen probleem voor Nederland.
Door het verdwijnen van de massa verandert het gravitatieveld, rondom Groenland daalt het waterpeil, op grotere afstand stijgt het.



Afsmelten van het ijs op Antarctica daarentegen zal wel een flinke stijging in Europa veroorzaken.

Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  zondag 13 januari 2019 @ 11:55:44 #33
286575 Roces18
Chef de party
pi_184374888
JA NOU EN

JE HEB TOCH JE ZWEMDIPLOMA
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  zondag 13 januari 2019 @ 11:56:19 #34
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_184374902
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 11:53 schreef crystal_meth het volgende:
Het afsmelten van ijs op Groenland is geen probleem voor Nederland.
Door het verdwijnen van de massa verandert het gravitatieveld, rondom Groenland daalt het waterpeil, op grotere afstand stijgt het.

[ afbeelding ]

Afsmelten van het ijs op Antarctica daarentegen zal wel een flinke stijging in Europa veroorzaken.

[ afbeelding ]
voor nederland is het kwelwater een probleem en het zoute water dat de rivieren op komt

Nederland zakt en de zee stijgt
Maar Nederland is beter beschermd dan steden als Jakarta of Bangkok
waar men zonder na te denken het grondwater onder de stad wegpompt
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_184374918
Venetie heeft nu al flinke problemen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_184374945
Ik hoef niet al die randstad gekkies in het oosten van het land. Kunnen ze niet richting het zuiden gaan als de randstad onder water gaat? :') Ik hoop dat de gemeentes in het oosten wakker worden. Gewoon een muur bouwen en de vluchtelingen tegenhouden. :9
pi_184375001
quote:
9s.gif Op zondag 13 januari 2019 11:32 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Als de onderkant smelt, waar komt dat water dan terecht?
Dit. Opnieuw stemmingmakerij van deskundigen die wel wapperen met ontwikkelingen over jaren als '20.000' maar niet eens het weer van overmorgen een beetje betrouwbaar kunnen voorspellen.
pi_184375028
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 11:58 schreef Atak het volgende:
Ik hoef niet al die randstad gekkies in het oosten van het land. Kunnen ze niet richting het zuiden gaan als de randstad onder water gaat? :') Ik hoop dat de gemeentes in het oosten wakker worden. Gewoon een muur bouwen en de vluchtelingen tegenhouden. :9
jij kan toch netjes terug naar het Taurusgebergte?
pi_184375062
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 11:53 schreef crystal_meth het volgende:
Het afsmelten van ijs op Groenland is geen probleem voor Nederland.
Door het verdwijnen van de massa verandert het gravitatieveld, rondom Groenland daalt het waterpeil, op grotere afstand stijgt het.

[ afbeelding ]

Afsmelten van het ijs op Antarctica daarentegen zal wel een flinke stijging in Europa veroorzaken.

[ afbeelding ]
Het ijs op antartica schijnt juist aan te groeien. Ligt dalijk de haven van onze Maasstad droog?
pi_184375202
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 12:05 schreef LorneMalvo het volgende:

[..]

Het ijs op antartica schijnt juist aan te groeien. Ligt dalijk de haven van onze Maasstad droog?
De hoeveelheid landijs neemt af, het zeeijs groeit aan. Het is het landijs dat het zeepeil beïnvloedt.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_184375208
We moeten alvast Belgie veroveren. Dan kunnen we bij onze zuiderburen intrekken als het nodig is.
pi_184375211
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 12:05 schreef LorneMalvo het volgende:

[..]

Het ijs op antartica schijnt juist aan te groeien. Ligt dalijk de haven van onze Maasstad droog?
Volgens de NASA smelt het, die lijken mij meer betrouwbaar dan de waarschijnlijk vage blog waar jij deze inaccurate kennis vandaan haalt.

https://www.nasa.gov/pres(...)peeds-sea-level-rise

^O^
  zondag 13 januari 2019 @ 12:14:29 #43
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_184375240
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 12:12 schreef polderturk het volgende:
We moeten alvast Belgie veroveren. Dan kunnen we bij onze zuiderburen intrekken als het nodig is.
Het groene hart uitdiepen en onder water zetten , hebben we er ook eens plezier van
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_184375271
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 12:14 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Het groene hart uitdiepen en onder water zetten , hebben we er ook eens plezier van
Als het maar warm genoeg wordt kan dat ons eigen koraalrif worden. _O_
  zondag 13 januari 2019 @ 12:17:21 #45
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_184375303
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 12:16 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Als het maar warm genoeg wordt kan dat ons eigen koraalrif worden. _O_
van de vliegtuigen op schip[hol kunnen dienen als koraalriffen
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zondag 13 januari 2019 @ 12:19:28 #46
272296 Jan_Lul
Ik zit hier niet voor
pi_184375355
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 11:37 schreef wolfjeamadeus het volgende:

[..]

Wel iets. In een glas cola merk je dat niet. In de zee wel.
Heb je op school niet zo opgelet bij natuurkunde? Water in vaste vorm (ook wel: ijs) heeft een lagere dichtheid dan in vloeibare vorm. Gevolg is dus dat 1 kilogram ijs meer ruimte inneemt dan 1kg water. Smelt een ijsblokje, dan wordt het totale volume minder -> het peil in je glas cola zal iets zakken.

quote:
Komt bij dat gesmolten ijs sneller opwarmt dan vast ijs.
gesmolten ijs? oftewel water? Ja, daarvan is de temperatuur toch al hoger dan van "vast ijs".
  Jaap van Dissel-award 2022 zondag 13 januari 2019 @ 12:21:13 #47
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_184375387
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 11:05 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dan stroomt het water wel van een andere kant binnen als we bovenstaand plaatje zien. :D
Maar dan kunnen we wel zeggen dat we ons werk goed gedaan hebben :')
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  zondag 13 januari 2019 @ 12:23:09 #48
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_184375422
Nog geen 2 jaar geleden melde ingenieurs, die betrokken waren geweest bij de bouw van de Oosterscheldekering, dat er door bezuinigingen te weinig onderhoud was gepleegd en er zo op termijn een gevaarlijke situatie dreigde te ontstaan. Ik maak me dus eerder zorgen over het plegen van dat onderhoud zodat we nu veilig zijn dan over allerlei doemscenario's voor over 200 jaar.
Laat rijkswaterstaat de handen dus maar uit de mouwen steken en doen waar ze voor bedoeld zijn en geen tijd verspillen aan filosoferen over Nederland in het jaar 4000

https://www.omroepzeeland(...)-Oosterscheldekering

[ Bericht 2% gewijzigd door the-eye op 13-01-2019 12:33:00 ]
pi_184375456
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 12:13 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Volgens de NASA smelt het, die lijken mij meer betrouwbaar dan de waarschijnlijk vage blog waar jij deze inaccurate kennis vandaan haalt.

https://www.nasa.gov/pres(...)peeds-sea-level-rise

^O^
O volgens deze NASA niet. https://climate.nasa.gov/(...)greater-than-losses/

Maar in feite geldt beide. Wat maar aangeeft wat voor onbetrouwbare basis dit is om heftige conclusies aan te verbinden.
pi_184375561
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 12:12 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

De hoeveelheid landijs neemt af, het zeeijs groeit aan. Het is het landijs dat het zeepeil beïnvloedt.
“The good news is that Antarctica is not currently contributing to sea level rise, but is taking 0.23 millimeters per year away,”

- Jay Zwally, glaciologist NASA 2015
pi_184375609
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 12:23 schreef LorneMalvo het volgende:

[..]

O volgens deze NASA niet. https://climate.nasa.gov/(...)greater-than-losses/

Maar in feite geldt beide. Wat maar aangeeft wat voor onbetrouwbare basis dit is om heftige conclusies aan te verbinden.
Voortschijdend inzicht, de stijgings publicatie is nieuwer. :P
pi_184375611
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 12:19 schreef Jan_Lul het volgende:

[..]

Heb je op school niet zo opgelet bij natuurkunde? Water in vaste vorm (ook wel: ijs) heeft een lagere dichtheid dan in vloeibare vorm. Gevolg is dus dat 1 kilogram ijs meer ruimte inneemt dan 1kg water. Smelt een ijsblokje, dan wordt het totale volume minder -> het peil in je glas cola zal iets zakken.

[..]

gesmolten ijs? oftewel water? Ja, daarvan is de temperatuur toch al hoger dan van "vast ijs".
Ja, ik heb heel goed opgelet. Daarom weet ik dit.

https://nsidc.org/news/newsroom/20050801_floatingice.html

En wat ik met dat tweede bedoel, is dat water makkelijker energie opneemt dan ijs, en dus sneller opwarmt.

Dat betekent dat als drijf-ijs smelt, dit wel degelijk een gevolg heeft op de stijging.
  zondag 13 januari 2019 @ 12:31:54 #53
286575 Roces18
Chef de party
pi_184375642
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 12:12 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

De hoeveelheid landijs neemt af, het zeeijs groeit aan. Het is het landijs dat het zeepeil beïnvloedt.
Anders leg je het zeeijs op het land _O_ #nobelwinnaar 2022
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_184375657
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 12:03 schreef LorneMalvo het volgende:

[..]

jij kan toch netjes terug naar het Taurusgebergte?
Ik wist niet dat dat in oost Nederland ligt. Jij komt in ieder geval niet in mijn provincie. Geen zin in vluchtelingen. :')
pi_184375679
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 12:19 schreef Jan_Lul het volgende:

[..]

Heb je op school niet zo opgelet bij natuurkunde?
Wel eens van Archimedes gehoord?
pi_184375713
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 12:32 schreef Atak het volgende:

[..]

Ik wist niet dat dat in oost Nederland ligt. Jij komt in ieder geval niet in mijn provincie. Geen zin in vluchtelingen. :')
als je maar ver genoeg naar het oosten gaat
pi_184375722
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 12:23 schreef LorneMalvo het volgende:

[..]

O volgens deze NASA niet. https://climate.nasa.gov/(...)greater-than-losses/

Maar in feite geldt beide. Wat maar aangeeft wat voor onbetrouwbare basis dit is om heftige conclusies aan te verbinden.
Die is gebaseerd op laser altimetry, waarmee de hoogte van de ijslaag gemeten wordt. Maar de hoogte geeft niet de massa, want je moet ook de dichtheid van de ijslaag kennen. Recent gevallen sneeuw is minder dicht dan oude ijslagen.

De GRACE ( Gravity Recovery and Climate Experiment) satellieten daarentegen meten het zwaartekrachtveld, en dus de massa. Die geven een verlies aan.

Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_184375740
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 12:19 schreef Jan_Lul het volgende:

[..]

Heb je op school niet zo opgelet bij natuurkunde? Water in vaste vorm (ook wel: ijs) heeft een lagere dichtheid dan in vloeibare vorm. Gevolg is dus dat 1 kilogram ijs meer ruimte inneemt dan 1kg water. Smelt een ijsblokje, dan wordt het totale volume minder -> het peil in je glas cola zal iets zakken.
Het lijkt er toch verdacht veel op dat jij niet hebt opgelet bij natuurkunde. :P

Alleen het smelten van landijs heeft daadwerkelijk invloed op de zeespiegel.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zondag 13 januari 2019 @ 12:41:27 #59
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_184375817
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 12:36 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het lijkt er toch verdacht veel op dat jij niet hebt opgelet bij natuurkunde. :P

Alleen het smelten van landijs heeft daadwerkelijk invloed op de zeespiegel.
stijgen van de zeespiegel komt door het opwarmen van de oceanen, smelten van de articas is een gevolg van de opwarming

quote:
Sea level continues to rise at a rate of about one-eighth of an inch per year. ... The two major causes of global sea level rise are thermal expansion caused by warming of the ocean (since water expands as it warms) and increased melting of land-based ice, such as glaciers and ice sheets.Jun 25, 2018
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_184375841
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 12:41 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

stijgen van de zeespiegel komt door het opwarmen van de oceanen,
Correct, uitzetten van water als gevolg van warmte is potentieel ook een factor. Maar als je het mij vraagt wel een redelijk marginale.

Het smelten van zeeijs doet helemaal niks. (Wet van Archimedes, hierboven al genoemd.)
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zondag 13 januari 2019 @ 12:45:22 #61
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_184375892
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 12:42 schreef Molurus het volgende:

[..]

Correct, uitzetten van water als gevolg van warmte is potentieel ook een factor. Maar als je het mij vraagt wel een redelijk marginale.

Het smelten van zeeijs doet helemaal niks. (Wet van Archimedes, hierboven al genoemd.)
hang ter ook vanaf hoe snel het klimaat opwarmt

Ik weet wel dat als ik nu naar buiten kijk het september weer is
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_184375913
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 12:42 schreef Molurus het volgende:

[..]

Correct, uitzetten van water als gevolg van warmte is potentieel ook een factor. Maar als je het mij vraagt wel een redelijk marginale.
Nee, dat is momenteel de belangrijkste bijdrage.
quote:
The contributing factors to sea level rise between 1993 and 2018 are thermal expansion of the oceans (42%), melting of temperate glaciers (21%), Greenland (15%) and Antarctica (8%)
WCRP Global Sea Level Budget Group (2018).
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_184375947
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 12:41 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

stijgen van de zeespiegel komt door het opwarmen van de oceanen, smelten van de articas is een gevolg van de opwarming

[..]

Denken dat de temperatuur van de atmosfeer na 1km diepte nog invloed heeft op de temperatuur van het water :')

Zoek even op wat de gemiddelde diepte is van de oceanen.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_184375966
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 12:46 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Nee, dat is momenteel de belangrijkste bijdrage.

[..]

WCRP Global Sea Level Budget Group (2018).
Serieus? Daar sta ik dan wel weer van te kijken.

PS: hmm... die percentages komen trouwens niet uit op 100%.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_184375986
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 12:31 schreef Roces18 het volgende:
Anders leg je het zeeijs op het land #nobelwinnaar 2022
de Gouden reactie van dit topic _O_
Eens kijken
  zondag 13 januari 2019 @ 12:51:47 #66
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_184376010
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 11:32 schreef Confetti het volgende:
We worden binnenkort toch niet meer dan een provincie van Duitsland.

Dus allemaal de trein in naar het Oosten en hopen op het beste.
die grap is al ruim 70 jaar niet leuk meer...
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  zondag 13 januari 2019 @ 12:55:35 #67
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_184376079
quote:
De oceanen hebben al eerder 6 meter hoger gestaan,toen was het hier ook al subtropisch
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_184376102
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 12:55 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

:')

Zoek even op wat de gemiddelde diepte is van de oceanen.
De oceanen hebben al eerder 6 meter hoger gestaan,toen was het hier ook al subtropisch
[/quote]En ook veel lager toen de doggerbank nog boven de Noordzee uit kwam. :D
pi_184376133
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 12:30 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Voortschijdend inzicht, de stijgings publicatie is nieuwer. :P
Ja deze club zegt eerst het één en dan het tegenovergestelde. Over 2 jaar weer precies omgedraaid? Of ligt het aan degene die het onderzoek fund? Wie zal het zeggen. In elk geval geen fijne basis om zwaarwegende maatregelen aan vast te hangen.
pi_184376176
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 12:35 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Die is gebaseerd op laser altimetry, waarmee de hoogte van de ijslaag gemeten wordt. Maar de hoogte geeft niet de massa, want je moet ook de dichtheid van de ijslaag kennen. Recent gevallen sneeuw is minder dicht dan oude ijslagen.

De GRACE ( Gravity Recovery and Climate Experiment) satellieten daarentegen meten het zwaartekrachtveld, en dus de massa. Die geven een verlies aan.

[ afbeelding ]
Jij gaat er dus vanuit dat de ijsdeskundigen van NASA geen basisles natuurkunde hebben genoten?
pi_184376218
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 12:55 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

De oceanen hebben al eerder 6 meter hoger gestaan,toen was het hier ook al subtropisch
En 50m lager, toen was het een ijstijd.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  zondag 13 januari 2019 @ 13:07:40 #72
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_184376315
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 12:57 schreef Basp1 het volgende:

[..]

De oceanen hebben al eerder 6 meter hoger gestaan,toen was het hier ook al subtropisch
En ook veel lager toen de doggerbank nog boven de Noordzee uit kwam. :D
klopt dat kun je zien als je in kustgebieden in Azië de uitslijting van de zee ziet, dezelfde uitslijting is ook te zien 6 meter hoger op de zelfde rots partij
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zondag 13 januari 2019 @ 13:09:15 #73
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_184376346
Heel de Randstad onder water straks. Zou het daar een soort groot Venetië worden of wordt de huizencrisis in het oosten nog wat erger?
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  zondag 13 januari 2019 @ 13:09:29 #74
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_184376351
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 13:02 schreef Resistor het volgende:

[..]

En 50m lager, toen was het een ijstijd.
Maar het gaat nu wel erg veel snel hoger
quote:
Global or eustatic sea level has fluctuated significantly over the Earth's history. The main factors affecting sea level are the amount and volume of available water and the shape and volume of the ocean basins. The primary influences on water volume are the temperature of the seawater, which affects density, and the amounts of water retained in other reservoirs like rivers, aquifers, lakes, glaciers, polar ice caps and sea ice. Over geological timescales, changes in the shape of the oceanic basins and in land/sea distribution affect sea level. In addition to eustatic changes, local changes in sea level are caused by tectonic uplift and subsidence.

Over geologic time sea level has fluctuated by more than 300 metres, possibly more than 400 metres. The main reason for sea level fluctuations is the Antarctic ice sheet and Antarctic post-glacial rebound during warm periods.

The current sea level is about 130 metres higher than the historical minimum, and more than 200 metres lower than the historical maximum, about 100 million years ago.
Historically low levels were reached during the Last Glacial Maximum (LGM), about 20,000 years ago. The last time the sea level was higher than today was during the Eemian, about 130,000 years ago.[2]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zondag 13 januari 2019 @ 13:10:30 #75
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_184376380
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 13:09 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Heel de Randstad onder water straks. Zou het daar een soort groot Venetië worden of wordt de huizencrisis in het oosten nog wat erger?
als de economie weer in crisis komt dan is de huizencrisis ook over
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_184376408
Tilburg aan zee ;(
  zondag 13 januari 2019 @ 13:11:59 #77
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_184376413
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 13:10 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

als de economie weer in crisis komt dan is de huizencrisis ook over
Al die mensen uit de Randstad moeten dan nog steeds ergens wonen.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  zondag 13 januari 2019 @ 13:13:14 #78
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_184376444
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 13:11 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Al die mensen uit de Randstad moeten dan nog steeds ergens wonen.
Als de ZZP ers nog maar voor 60% werk hebben dan is dat een groter probleem voor hen
Dat banken ZZP ers een hypotheek geven op basis van historische resultaten is vragen om problemen
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_184376471
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 13:11 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Al die mensen uit de Randstad moeten dan nog steeds ergens wonen.
Dit wilde ik dus net zeggen.
Waar moeten al die mensen dan heen die ondergestroomd zijn?

Ik neem aan dat dit niet van de 1 op andere dag gebeurt dus die zullen ook wel vooruit gaan plannen mocht het zo ver komen.
Wordt een krap landje zo. :{
pi_184376508
Ik zou wel eens willen weten welk percentage van de Nederlandse bevolking momenteel woont in een gebied dat onder zeeniveau ligt. Het zou me niet verbazen als dat meer dan de helft is.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zondag 13 januari 2019 @ 13:17:21 #81
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_184376533
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 13:14 schreef miaeak het volgende:

[..]

Dit wilde ik dus net zeggen.
Waar moeten al die mensen dan heen die ondergestroomd zijn?
Wordt een krap landje zo. :{
Zo werkt het niet. Het is geen kwestie van land hebben, jaar daarna land kwijt zijn.

Het is een kwestie van elke 10 jaar toenemende schadeposten mbt het wegpompen van overstromingen en het ophogen van dijken.

Het is een economisch probleem niet een direct-humanitair probleem. Zolang de randstad de economische motor is van Nederland zullen toekomstige problemen die zich elk jaar voordoen steeds met geld opgelost worden.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_184376726
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 13:14 schreef miaeak het volgende:

[..]

Dit wilde ik dus net zeggen.
Waar moeten al die mensen dan heen die ondergestroomd zijn?

Ik neem aan dat dit niet van de 1 op andere dag gebeurt dus die zullen ook wel vooruit gaan plannen mocht het zo ver komen.
Wordt een krap landje zo. :{
Een tsunami meld zich ook niet van te voren.
pi_184376737
quote:
7s.gif Op zondag 13 januari 2019 13:17 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Zo werkt het niet. Het is geen kwestie van land hebben, jaar daarna land kwijt zijn.

Het is een kwestie van elke 10 jaar toenemende schadeposten mbt het wegpompen van overstromingen en het ophogen van dijken.

Het is een economisch probleem niet een direct-humanitair probleem. Zolang de randstad de economische motor is van Nederland zullen toekomstige problemen die zich elk jaar voordoen steeds met geld opgelost worden.
Ben benieuwd waar ze dat geld vandaan gaan halen dan.
pi_184376816
15 meter. Ok. Minder ver naar zee rijden dan.

Big deal.
  zondag 13 januari 2019 @ 13:34:22 #85
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_184376916
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 13:26 schreef miaeak het volgende:

[..]

Ben benieuwd waar ze dat geld vandaan gaan halen dan.
Dezelfde plek waar het nu vandaan komt. Belastingen.

Dus of de belastingdruk gaat omhoog, of sociale voorzieningen worden teruggeschroefd of schuld gaat omhoog.

80 jaar geleden had je dezelfde vraag kunnen stellen. Toch hebben we met belastinggeld de deltawerken opgezet en hebben we ondanks die belastingdruk dus 1 van de meest welvarende samenlevingen ... ooit.. ter wereld.. in de geschiedenis van de mensheid opgezet....

Techniek wordt wel steeds beter dus we zullen steeds indrukwekkendere dingen kunnen bouwen voor dat geld. Dat hebben we mee. Het is gewoon een race.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  zondag 13 januari 2019 @ 13:36:03 #86
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_184376944
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 13:13 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Als de ZZP ers nog maar voor 60% werk hebben dan is dat een groter probleem voor hen
Dat banken ZZP ers een hypotheek geven op basis van historische resultaten is vragen om problemen
Ik denk dat voor 0% een woning hebben erger is.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_184376949
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 13:16 schreef Molurus het volgende:
Ik zou wel eens willen weten welk percentage van de Nederlandse bevolking momenteel woont in een gebied dat onder zeeniveau ligt. Het zou me niet verbazen als dat meer dan de helft is.
Dat schijnt nog mee te vallen:

http://rolfhut.nl/2015/12(...)ers-onder-zeeniveau/
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zondag 13 januari 2019 @ 13:38:52 #88
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_184376988
Het zal wel neerkomen op wat SpecialK zegt. In stapjes gaan de lasten omhoog, de welvaart en voorzieningen omlaag. Zoals dat al decennia lang gaat. In die zin hoeven we alleen maar te verwachten dat de trend doorzet.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  zondag 13 januari 2019 @ 13:41:10 #89
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184377023
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 13:14 schreef miaeak het volgende:

[..]

Dit wilde ik dus net zeggen.
Waar moeten al die mensen dan heen die ondergestroomd zijn?
Er zijn er daar veel met vastgoed in Turkije, Marokko, Saudi-Arabië...
pi_184377055
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 13:25 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]

Een tsunami meld zich ook niet van te voren.
Er zijn toch wel degelijk systemen om aankomende tsunami's te detecteren. Die kunnen nog wel flink verbeteren als men beter in kaart heeft wanneer / waarom aardbevingen tsunami's veroorzaken.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  Moderator / Redactie Sport zondag 13 januari 2019 @ 13:44:51 #91
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_184377061
Komende 200m zitten we nog goed.

100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_184377107
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 12:01 schreef LorneMalvo het volgende:

[..]

Dit. Opnieuw stemmingmakerij van deskundigen die wel wapperen met ontwikkelingen over jaren als '20.000' maar niet eens het weer van overmorgen een beetje betrouwbaar kunnen voorspellen.
Misschien is de langere termijn ook gemakkelijker te voorspellen? Zie het als een muntje opgooien. Het weer van overmorgen is twee keer gooien en het weer in het jaar 20.000 is 6,5 miljoen keer gooien. Grote kans dat je fout zit wanneer je éénmaal kop éénmaal munt voorspelt voor overmorgen, maar als je 3,25 miljoen keer kop en 3,25 miljoen keer munt voorspelt voor de langere termijn zit je qua verhouding altijd vrij goed.
pi_184377148
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 13:00 schreef LorneMalvo het volgende:

[..]

Jij gaat er dus vanuit dat de ijsdeskundigen van NASA geen basisles natuurkunde hebben genoten?
Ze gaan uit van de dichtheid van ijs, als je uitgaat van de dichtheid van sneeuw krijg je het tegengestelde resultaat.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_184377190
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 13:48 schreef VanKuikeren het volgende:

[..]

Misschien is de langere termijn ook gemakkelijker te voorspellen? Zie het als een muntje opgooien. Het weer van overmorgen is twee keer gooien en het weer in het jaar 20.000 is 6,5 miljoen keer gooien. Grote kans dat je fout zit wanneer je éénmaal kop éénmaal munt voorspelt voor overmorgen, maar als je 3,25 miljoen keer kop en 3,25 miljoen keer munt voorspelt voor de langere termijn zit je qua verhouding altijd vrij goed.
Het is de klassieke drogreden in klimaatdiscussies. Het weer en het klimaat zijn totaal andere zaken. Het is een beetje als roepen dat we niets zouden kunnen voorspellen onder fenomenen op macroniveau omdat de de bewegingen van individuele atomen niet exact kunnen voorspellen.

Maar goed, sommige mensen denken nou eenmaal als je dat soort stompzinnige "argumenten"waar worden als je ze maar keer op keer blijft herhalen ofzo.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_184377248
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 13:48 schreef VanKuikeren het volgende:

[..]

Misschien is de langere termijn ook gemakkelijker te voorspellen? Zie het als een muntje opgooien. Het weer van overmorgen is twee keer gooien en het weer in het jaar 20.000 is 6,5 miljoen keer gooien. Grote kans dat je fout zit wanneer je éénmaal kop éénmaal munt voorspelt voor overmorgen, maar als je 3,25 miljoen keer kop en 3,25 miljoen keer munt voorspelt voor de langere termijn zit je qua verhouding altijd vrij goed.
Of:
Als ik water op het gasvuur zet kan ik niet voorspellen waar/wanneer elke luchtbel zal verschijnen, maar ik kan wel voorspellen wanneer het zal koken.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_184377285
Ik heb altijd al graag aan de kust willen wonen. En het deel van Nederland dat we kwijtraken, kunnen we missen als kiespijn.
  zondag 13 januari 2019 @ 14:00:31 #97
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_184377322
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 13:58 schreef Elfletterig het volgende:
. En het deel van Nederland dat we kwijtraken, kunnen we missen als kiespijn.
Schiphol is 6 meter onder NAP he
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zondag 13 januari 2019 @ 14:01:25 #98
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_184377337
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 13:36 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Ik denk dat voor 0% een woning hebben erger is.
misschien dat de arbeidsmigranten dan weer terug gaan naar huis
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zondag 13 januari 2019 @ 14:02:22 #99
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184377352
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 13:44 schreef Nattekat het volgende:
Komende 200m zitten we nog goed.

[ afbeelding ]
Kaart klopt niet. Met onze VOC mentaliteit zullen we afsluitdijken bouwen en de halve Noordzee inpolderen.

Er zijn modellen waarbij de opwarming van de Aarde zorgt voor een nieuwe ijstijd in onze streken, inclusief dalende zeespiegel.
pi_184377380
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 14:00 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Schiphol is 6 meter onder NAP he
Mensen denken dat een groot deel van de economische activiteit kwijtraken goed is. De afgunst jegens de Randstad is ook een wat sneu en irrationeel fenomeen.
En bij geleidelijke zeespiegelstijging komen kunnen die prachtige provincies die overblijven natuurlijk gewoon een tsunami aan randstedelingen verwachten.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')