abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 10 januari 2019 @ 15:13:28 #1
470095 Kaizen_
Luck favors the prepared
pi_184320117
Hier een vraagstuk over een type oplichterbij. Stel dat je bij een bepaalde bedrijf regelmatig bestellingen doet. Dit kan van alles zijn, van cadeau bonnen tot kleding, gereedschap, boeken etc. Maakt verder niet uit. Je krijgt altijd alles netjes op tijd binnen, echter ga je één keer aangeven dat je de bestelling niet hebt binnengekregen. Dit heb je wel, maar omdat je aangeeft dat er iets is misgegaan krijg je of je geld terug, of de bestelling nogmaals verstuurd.

De vraag is nu niet of dit oplichterij is, want dat spreekt voor zich.

Mijn vraag gaat meer om de moraliteit. Bij dit soort praktijken steel je niet van personen en in principe wordt er niemand slechter van. Het bedrijf 'voelt' dit niet en heb je niemand kwaad gedaan. Een bedrijf voelt dit wel als 'iedereen dit doet' of als je verder ook nooit bestellingen plaatst. Even er vanuitgaande dat beide punten niet van toepassing zijn, zal een bedrijf hier dus bar weinig van merken. (Dit is even heel krom weggezet om beide 'kanten van het verhaal' weg te zetten. Bedrijven voelen dit wel en krijgen zo te horen in de reacties enorm veel van deze returns binnen..)


Hoe staan jullie hier tegenover? Druist dit in tegen jullie normen en waarden, omdat dit gewoon pure oplichterij is? Of valt het mee, omdat er in de praktijk geen slachtoffers vallen.

[ Bericht 8% gewijzigd door Kaizen_ op 10-01-2019 15:52:13 ]
Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.
pi_184320145
Het eerste.
compact en kleverig.
  donderdag 10 januari 2019 @ 15:15:33 #3
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_184320152
Huh? Dat bedrijf heeft gewoon een schadepost hierdoor.
And so is the past
pi_184320160
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 15:13 schreef Kaizen_ het volgende:
Hier een vraagstuk over een type oplichterbij. Stel dat je bij een bepaalde bedrijf regelmatig bestellingen doet. Dit kan van alles zijn, van cadeau bonnen tot kleding, gereedschap, boeken etc. Maakt verder niet uit. Je krijgt altijd alles netjes op tijd binnen, echter ga je één keer aangeven dat je de bestelling niet hebt binnengekregen. Dit heb je wel, maar omdat je aangeeft dat er iets is misgegaan krijg je of je geld terug, of de bestelling nogmaals verstuurd.

De vraag is nu niet of dit oplichterij is, want dat spreekt voor zich. Mijn vraag gaat meer om de moraliteit. Bij dit soort praktijken steel je niet van personen en in principe wordt er niemand slechter van. Het bedrijf 'voelt' dit niet en heb je niemand kwaad gedaan. Een bedrijf voelt dit wel als 'iedereen dit doet' of als je verder ook nooit bestellingen plaatst. Even er vanuitgaande dat beide punten niet van toepassing zijn, zal een bedrijf hier dus bar weinig van merken.

'The perfect crime?'

Hoe staan jullie hier tegenover? Druist dit in tegen jullie normen en waarden, omdat dit gewoon pure oplichterij is? Of valt het mee, omdat er in de praktijk geen slachtoffers vallen.
Pure oplichting, ookal krijgt het bedrijf de schade waarschijnlijk toch wel vergoed via verzekeringen. Daardoor gaan de premies voor iedereen weer omhoog, omdat er teveel schade uitkeringen zijn etc. etc. etc....
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
pi_184320167
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 15:13 schreef Kaizen_ het volgende:
Bij dit soort praktijken steel je niet van personen en in principe wordt er niemand slechter van. Het bedrijf 'voelt' dit niet en heb je niemand kwaad gedaan
Wat is dit voor onzin.
<a href="https://initiativeq.com/invite/Bz7c4Q0iQ" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" > InitiativeQ, de nieuwe crypto, maar net even anders.</a>
  donderdag 10 januari 2019 @ 15:19:22 #6
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_184320209
- Het bedrijf verliest er natuurlijk gewoon geld door
- In het ergste geval wordt de pakketbezorger onterecht beschuldigd van diefstal
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_184320244
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 15:13 schreef Kaizen_ het volgende:
Bij dit soort praktijken steel je niet van personen en in principe wordt er niemand slechter van. Het bedrijf 'voelt' dit niet en heb je niemand kwaad gedaan.
Not sure if serious or not...
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  donderdag 10 januari 2019 @ 15:26:05 #8
470095 Kaizen_
Luck favors the prepared
pi_184320288
quote:
1s.gif Op donderdag 10 januari 2019 15:19 schreef mstx het volgende:
- Het bedrijf verliest er natuurlijk gewoon geld door
- In het ergste geval wordt de pakketbezorger onterecht beschuldigd van diefstal
Dit inderdaad. Ook zie ik regelmatig op facturen de specifieke naam van de orderpicker of bezorger. Die kan zo lekker in de problemen raken.

quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 15:21 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Not sure if serious or not...
Het was expres erg luchtig weggezet, de reacties hier spreken boekdelen. :) Sowieso not done.
Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.
pi_184320308
Wat dacht je van al die mensen die spullen bestellen en ze retourneren, terwijl ze in verre van nieuwstaat zijn.
pi_184320461
pure oplichterij, maar ik ben daar echt een softie in.
Nog in het cd tijdperk 2 cd's bij de Bolle webwinkel besteld en kreeg enkel cd 1 binnen. Ik mailen en krijg vervolgens cd 2 de dagen dr op 2x binnen.
Heb braaf mailtje terug getikt en bij een appie-pakketjes punt de dubbele cd ingeleverd.
Bolle winkel had op dat moment iets van je ziet maar wat je er mee doet. (waarschijnlijk was terug inleveren, checken enz een grotere kostenpost als cdtje houden).

[ Bericht 0% gewijzigd door Roosgeluk op 10-01-2019 15:45:29 ]
  donderdag 10 januari 2019 @ 15:39:32 #11
470095 Kaizen_
Luck favors the prepared
pi_184320462
quote:
9s.gif Op donderdag 10 januari 2019 15:27 schreef Lafoy het volgende:
Wat dacht je van al die mensen die spullen bestellen en ze retourneren, terwijl ze in verre van nieuwstaat zijn.
Hoe bedoel je? Spullen retourneren terwijl ze ze hebben gedragen?

Bijvoorbeeld een jurkje vrijdag binnenkrijgen, aandoen in het weekend, en maandag's weer retourneren? Volgens mij kan dit echt niet.. Tenminste, ik hoop van niet.
Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.
pi_184320498
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 15:39 schreef Kaizen_ het volgende:

[..]

Hoe bedoel je? Spullen retourneren terwijl ze ze hebben gedragen?

Bijvoorbeeld een jurkje vrijdag binnenkrijgen, aandoen in het weekend, en maandag's weer retourneren? Volgens mij kan dit echt niet.. Tenminste, ik hoop van niet.
haha, ja blijkbaar zijn ze daar nogal soft in. Als in: je mag het terugsturen, krijgt je geld terug, maar het wordt niet opnieuw verkocht.
  donderdag 10 januari 2019 @ 15:42:22 #13
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_184320517
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 15:39 schreef Kaizen_ het volgende:

[..]

Hoe bedoel je? Spullen retourneren terwijl ze ze hebben gedragen?

Bijvoorbeeld een jurkje vrijdag binnenkrijgen, aandoen in het weekend, en maandag's weer retourneren? Volgens mij kan dit echt niet.. Tenminste, ik hoop van niet.
Komt vrij vaak voor.
And so is the past
  donderdag 10 januari 2019 @ 15:43:31 #14
470095 Kaizen_
Luck favors the prepared
pi_184320533
quote:
2s.gif Op donderdag 10 januari 2019 15:42 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Komt vrij vaak voor.
Wow, dit had ik niet verwacht. :D Schandalig, krijg je als bedrijf kleding terug die meurt naar de rook en zweetlucht.

EDIT: Maar dit is een mooi voorbeeld van dat er genoeg mensen zijn dit dit als normale kost zien, dus. :) Heb alleen nog niemand hier zo zien reageren
Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.
pi_184320540
Het is inderdaad gewoon oplichting en op grotere schaal is het flessentrekkerij (fantastisch woord).

Voor mij druist het ook tegen mijn principes in.

Heb wel eens gehad dat ik bij Bol.com iets besteld had en verkeerd geleverd kreeg. Product geretourneerd met het verzoek om het om te wisselen en keurig de volgende dag het juiste product ontvangen. Na twee weken kreeg ik ineens bericht "Uw retournering is in goede orde ontvangen, hier is uw geld terug". Aan de ene kant dacht ik "ja als ik dit nu hou, merken ze het nooit", maar uiteindelijk voelde het toch niet helemaal goed en heb ik contact met ze opgenomen. Als dank voor mijn eerlijkheid kreeg ik een cadeaubon van 5 euro (en nadien nog heel veel gezeik, maar dat zal ik jullie besparen :P ).

quote:
9s.gif Op donderdag 10 januari 2019 15:27 schreef Lafoy het volgende:
Wat dacht je van al die mensen die spullen bestellen en ze retourneren, terwijl ze in verre van nieuwstaat zijn.
Dat vind ik echt schandalig, zeker als er moedwillig misbruik van zo'n regeling wordt gebruikt. Dat vind ik ook overigens ook al bij kleding in alle maten bestellen en dan alles retourneren wat niet jouw maat is, maar dat is een andere discussie. :P
  donderdag 10 januari 2019 @ 15:45:14 #16
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_184320563
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 15:43 schreef Kaizen_ het volgende:

[..]

Wow, dit had ik niet verwacht. :D Schandalig, krijg je als bedrijf kleding terug die meurt naar de rook en zweetlucht.

EDIT: Maar dit is een mooi voorbeeld van dat er genoeg mensen zijn dit dit als normale kost zien, dus. :) Heb alleen nog niemand hier zo zien reageren
Ja of wat itchicoo ook al aangeeft bestellen ze tien stukken en sturen er negen terug.
And so is the past
  donderdag 10 januari 2019 @ 15:47:49 #17
470095 Kaizen_
Luck favors the prepared
pi_184320614
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 15:43 schreef itchycoo het volgende:
Heb wel eens gehad dat ik bij Bol.com iets besteld had en verkeerd geleverd kreeg. Product geretourneerd met het verzoek om het om te wisselen en keurig de volgende dag het juiste product ontvangen. Na twee weken kreeg ik ineens bericht "Uw retournering is in goede orde ontvangen, hier is uw geld terug". Aan de ene kant dacht ik "ja als ik dit nu hou, merken ze het nooit", maar uiteindelijk voelde het toch niet helemaal goed en heb ik contact met ze opgenomen. Als dank voor mijn eerlijkheid kreeg ik een cadeaubon van 5 euro (en nadien nog heel veel gezeik, maar dat zal ik jullie besparen ).
Dat is wel heel netjes van je! Op dat gezeik achteraf na dan, haha. Als een bedrijf mij per ongeluk een bestelling dubbel opstuurt of - zoals in jouw voorbeeld - het geld terugstort zou ik zelf geen actie ondernemen.. Hun fout.

Maar ik begrijp wel dat het aan je kan knagen en het 't liefst netjes (lees: eerlijk) wilt oplossen.
Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.
  donderdag 10 januari 2019 @ 15:48:06 #18
469863 RobjeGeus
Hier word ik vrolijk van!!
pi_184320619
Oplichting.
pi_184320624
Dat is het nadeel van de wet op koop op afstand.
Er was laatst een artikel dat een journalist bij bol.com undercover ging werken. En de meest gekke dingen werden (al dan niet gebruikt) terug gestuurd met de meest uiteenlopende redenen.
  Redactie Frontpage donderdag 10 januari 2019 @ 15:48:25 #20
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_184320628
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 15:13 schreef Kaizen_ het volgende:
Bij dit soort praktijken steel je niet van personen en in principe wordt er niemand slechter van.
Geloof je dit zelf echt? Deze zin is zo'n verschrikkelijke drogredenering dat ik er koppijn van krijg.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  donderdag 10 januari 2019 @ 15:50:35 #21
470095 Kaizen_
Luck favors the prepared
pi_184320667
quote:
15s.gif Op donderdag 10 januari 2019 15:48 schreef JeMoeder het volgende:
Deze zin is zo'n verschrikkelijke drogredenering dat ik er koppijn van krijg.
'k Had het er express wat luchtiger in gezet om beide 'kanten' van het verhaal weg te zetten, maar het is inderdaad wel erg krom. Het bedrijf voelt dit wel.

Meerdere mensen hebben deze zin keihard afgeschoten :D Ik zal 'm zo aanpassen.
Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.
pi_184320677
ik bestelde 1 regendouchekop en ik kreeg een hele doos vol :) ( 6 stuks)
lekker gehouden, niet mijn fout dus ga er geen extra moeite voor doen:)
maar wat ts bedoeld zou ik zelf nooit doen want dat is gewoon diefstal :)
pies on joe toe
  donderdag 10 januari 2019 @ 15:53:56 #23
470095 Kaizen_
Luck favors the prepared
pi_184320748
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 15:50 schreef bonke het volgende:
ik bestelde 1 regendouchekop en ik kreeg een hele doos vol ( 6 stuks)
lekker gehouden, niet mijn fout dus ga er geen extra moeite voor doen:)
Herkenbaar, zo heb ik ook weleens wat per ongeluk dubbel binnengekregen. Hierbij onderneem ik ook geen actie om het bv terug te sturen. Hierboven las ik wel wat reacties van mensen die dit wel netjes doen. Dat vind ik zelf wel héél eerlijk, had niet verwacht dat dit vaak gebeurde eigenlijk..
Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.
  Redactie Frontpage donderdag 10 januari 2019 @ 15:55:34 #24
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_184320779
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 15:50 schreef bonke het volgende:
ik bestelde 1 regendouchekop en ik kreeg een hele doos vol :) ( 6 stuks)
lekker gehouden, niet mijn fout dus ga er geen extra moeite voor doen:)
maar wat ts bedoeld zou ik zelf nooit doen want dat is gewoon diefstal :)
Dit is moreel gezien gelijkwaardig aan diefstal. Je ontvangt veel meer waarde dan dat je betaald hebt. Beetje hetzelfde als teveel wisselgeld aannemen bij een supermarkt. Dat is moreel gezien (volgens mijn mores) ook niet juist.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_184320806
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 15:53 schreef Kaizen_ het volgende:

[..]

Herkenbaar, zo heb ik ook weleens wat per ongeluk dubbel binnengekregen. Hierbij onderneem ik ook geen actie om het bv terug te sturen. Hierboven las ik wel wat reacties van mensen die dit wel netjes doen. Dat vind ik zelf wel héél eerlijk, had niet verwacht dat dit vaak gebeurde eigenlijk..
Als er trouwens bij restaurants iets mist op de rekening dan laat ik het afhangen van hoe tevreden ik was over die tent en/of ik er terug wil komen. Afgelopen zomer in Frankrijk bij een tentje gegeten waar we echt verschrikkelijk slecht geholpen werden. Toen ze na afloop waren vergeten om de drankjes op de rekening te zetten heb ik geld neergelegd en ben vertrokken. :+ Als ze ons gewoon normaal geholpen hadden dan had ik het wel gezegd.
  donderdag 10 januari 2019 @ 15:57:42 #26
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_184320807
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 15:53 schreef Kaizen_ het volgende:

[..]

Herkenbaar, zo heb ik ook weleens wat per ongeluk dubbel binnengekregen. Hierbij onderneem ik ook geen actie om het bv terug te sturen. Hierboven las ik wel wat reacties van mensen die dit wel netjes doen. Dat vind ik zelf wel héél eerlijk, had niet verwacht dat dit vaak gebeurde eigenlijk..
Ik heb vorig jaar een artikel uit China twee keer ontvangen. Wel contact opgenomen met de verkoper maar die vond het niet de moeite waard om terug te sturen. En dat ging niet over 5 euro.
And so is the past
pi_184320912
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 15:53 schreef Kaizen_ het volgende:

[..]

Herkenbaar, zo heb ik ook weleens wat per ongeluk dubbel binnengekregen. Hierbij onderneem ik ook geen actie om het bv terug te sturen. Hierboven las ik wel wat reacties van mensen die dit wel netjes doen. Dat vind ik zelf wel héél eerlijk, had niet verwacht dat dit vaak gebeurde eigenlijk..
ik heb die spullen gewoon nog een maand in de doos gehouden in afwachting van hen :) dat er een foutje gemaakt was, dan had ik het gewoon teruggestuurd :)
pies on joe toe
pi_184321053
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 15:43 schreef itchycoo het volgende:
Het is inderdaad gewoon oplichting en op grotere schaal is het flessentrekkerij (fantastisch woord).

Voor mij druist het ook tegen mijn principes in.

Heb wel eens gehad dat ik bij Bol.com iets besteld had en verkeerd geleverd kreeg. Product geretourneerd met het verzoek om het om te wisselen en keurig de volgende dag het juiste product ontvangen. Na twee weken kreeg ik ineens bericht "Uw retournering is in goede orde ontvangen, hier is uw geld terug". Aan de ene kant dacht ik "ja als ik dit nu hou, merken ze het nooit", maar uiteindelijk voelde het toch niet helemaal goed en heb ik contact met ze opgenomen. Als dank voor mijn eerlijkheid kreeg ik een cadeaubon van 5 euro (en nadien nog heel veel gezeik, maar dat zal ik jullie besparen :P ).

[..]

Dat vind ik echt schandalig, zeker als er moedwillig misbruik van zo'n regeling wordt gebruikt. Dat vind ik ook overigens ook al bij kleding in alle maten bestellen en dan alles retourneren wat niet jouw maat is, maar dat is een andere discussie. :P
Als webshop weet je dat x percentage de boel volledig retourneert en dat x percentage de boel gedeeltelijk retourneert. Je weet ook dat x aantal keer per jaar je te maken hebt met klanten die proberen te stelen/frauderen en dat x aantal keer de bezorger het pakketje steelt, kwijtraakt of niet met zorg behandelt. Allemaal dingen waar je rekening mee kunt houden in je bedrijfsvoering en prijsbepaling. Ik ga er vanuit dat een grote partij als bol hier ook allemaal rekening mee houdt en het monitort en het voor lief neemt zolang het niet teveel gaat afwijken van hun verwachtingen/berekeningen.

Maar goed, dat maakt het allemaal nog niet moreel juist. Al zou je wel kunnen zeggen dat dit minder laag bij de gronds is dan stelen van een oud vrouwtje of een arm iemand. Maar het blijft hoe dan ook fout.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_184321300
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 15:16 schreef tsagld het volgende:

[..]

Wat is dit voor onzin.
Dat heet iets goedpraten voor jezelf terwijl je ook wel weet dat zoiets gewoon diefstal is. TS heeft het vast niet over een voorwerp van een euro
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  donderdag 10 januari 2019 @ 17:05:43 #30
470095 Kaizen_
Luck favors the prepared
pi_184322080
quote:
1s.gif Op donderdag 10 januari 2019 16:26 schreef vipergts het volgende:
Dat heet iets goedpraten voor jezelf terwijl je ook wel weet dat zoiets gewoon diefstal is. TS heeft het vast niet over een voorwerp van een euro
Idd, in principe is het keihard diefstal / oplichting. Zelf ben ik het niet aan het goedpraten, hoor.

Zelf heb ik een recent voorbeeld, waarbij ik thuiskwam van het werk rond 17:30 en een bestelling (grote doos) gewoon bij de voordeur was weggezet. Open en bloot in het zicht, geluk dat het niet regende of dat iemand 'm had weggehaald. Hierover was ik best over de zeik.. Geef het aan de buren of het lokale postkantoor.. Of kom een andere keer langs. Maar in de voortuin wegzetten vind in onacceptabel. Toen heb ik dus aangegeven de bestelling niet te hebben ontvangen.

Dit recente voorbeeld was voor mij de trigger om dit topic te openen, maar nogmaals, ik praat het niet goed, het is en blijft diefstal.
Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.
pi_184323233
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 17:05 schreef Kaizen_ het volgende:

[..]

Idd, in principe is het keihard diefstal / oplichting. Zelf ben ik het niet aan het goedpraten, hoor.

Zelf heb ik een recent voorbeeld, waarbij ik thuiskwam van het werk rond 17:30 en een bestelling (grote doos) gewoon bij de voordeur was weggezet. Open en bloot in het zicht, geluk dat het niet regende of dat iemand 'm had weggehaald. Hierover was ik best over de zeik.. Geef het aan de buren of het lokale postkantoor.. Of kom een andere keer langs. Maar in de voortuin wegzetten vind in onacceptabel. Toen heb ik dus aangegeven de bestelling niet te hebben ontvangen.

Dit recente voorbeeld was voor mij de trigger om dit topic te openen, maar nogmaals, ik praat het niet goed, het is en blijft diefstal.
Huh? Dus in plaats van te klagen bij het bezorgbedrijf laat je de webshop opdraaien voor deze belabberde bezorging door te liegen over dat het pakket niet is bezorgd? Welke logica zit hierachter?
  donderdag 10 januari 2019 @ 18:09:43 #32
386879 Sheffield
Weet het ook niet
pi_184323337
quote:
1s.gif Op donderdag 10 januari 2019 18:02 schreef Polenbatser het volgende:

[..]

Huh? Dus in plaats van te klagen bij het bezorgbedrijf laat je de webshop opdraaien voor deze belabberde bezorging door te liegen over dat het pakket niet is bezorgd? Welke logica zit hierachter?
Hebberigheid
pi_184323366
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 17:05 schreef Kaizen_ het volgende:

[..]

Idd, in principe is het keihard diefstal / oplichting. Zelf ben ik het niet aan het goedpraten, hoor.

Zelf heb ik een recent voorbeeld, waarbij ik thuiskwam van het werk rond 17:30 en een bestelling (grote doos) gewoon bij de voordeur was weggezet. Open en bloot in het zicht, geluk dat het niet regende of dat iemand 'm had weggehaald. Hierover was ik best over de zeik.. Geef het aan de buren of het lokale postkantoor.. Of kom een andere keer langs. Maar in de voortuin wegzetten vind in onacceptabel. Toen heb ik dus aangegeven de bestelling niet te hebben ontvangen.

Dit recente voorbeeld was voor mij de trigger om dit topic te openen, maar nogmaals, ik praat het niet goed, het is en blijft diefstal.
Over dat eerste verschillen we dan van mening.

Raar voorbeeld dat is ongeveer als ik me irriteer aan iemand en vervolgens bij jouw aanbel en zodra je opendoet geef ik jouw een paar klappen. Dat is namelijk wat jij doet je laat de verzender de dupe zijn van iets wat een bezorgservice nalaat te doen. Ipv dat je nu klaagt bij de verzender en de bezorgservice met de trackingcode dan kunnen ze er wat aandoen. Maar he gewoon iets stelen s natuurlijk het makkelijkst

Nogmaals over het goed praten verschil je dus met meerdere users van mening
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_184323900
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 15:50 schreef bonke het volgende:
ik bestelde 1 regendouchekop en ik kreeg een hele doos vol :) ( 6 stuks)
lekker gehouden, niet mijn fout dus ga er geen extra moeite voor doen:)
maar wat ts bedoeld zou ik zelf nooit doen want dat is gewoon diefstal :)
Maatschappelijk gezien is wat jij doet zelfs verduistering en maatschappelijk verwerpelijker
pi_184323926
quote:
1s.gif Op donderdag 10 januari 2019 18:40 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Maatschappelijk gezien is wat jij doet zelfs verduistering en maatschappelijk verwerpelijker
nou nee hoor :) onze maatschappij verdiende er zelfs aan want dat spul kwam uit duitsland :)
pies on joe toe
pi_184323954
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 18:41 schreef bonke het volgende:

[..]

nou nee hoor :) onze maatschappij verdiende er zelfs aan want dat spul kwam uit duitsland :)
Seriously
pi_184324779
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 16:11 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Als webshop weet je dat x percentage de boel volledig retourneert en dat x percentage de boel gedeeltelijk retourneert. Je weet ook dat x aantal keer per jaar je te maken hebt met klanten die proberen te stelen/frauderen en dat x aantal keer de bezorger het pakketje steelt, kwijtraakt of niet met zorg behandelt. Allemaal dingen waar je rekening mee kunt houden in je bedrijfsvoering en prijsbepaling. Ik ga er vanuit dat een grote partij als bol hier ook allemaal rekening mee houdt en het monitort en het voor lief neemt zolang het niet teveel gaat afwijken van hun verwachtingen/berekeningen.
Je argument is dus "Maar anderen doen het ook."?
Want daar komt het op neer.

De grote webshop zal er inderdaad rekening mee houden dat elk jaar 1000 dingen worden gestolen.
Als jij dan 1 ding steelt draag je inderdaad maar 0,1% bij aan het totaal.
Maar waar leg je de grens? 100? 1000? 10000?

En wie zijn er dan fout?
Niemand? Alle dieven? De eerste 100? Iedereen behalve jij?

En als ik voor ¤100 bij de grote webshop mag stelen mag ik dan voor ¤10 bij een kleine stelen?

quote:
Maar goed, dat maakt het allemaal nog niet moreel juist. Al zou je wel kunnen zeggen dat dit minder laag bij de gronds is dan stelen van een oud vrouwtje of een arm iemand. Maar het blijft hoe dan ook fout.
Maar het oude vrouwtje kan toch ook in haar berekeningen rekening houden met dat ze bestolen zal worden?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_184325456
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 15:48 schreef Roosgeluk het volgende:
Dat is het nadeel van de wet op koop op afstand.
Er was laatst een artikel dat een journalist bij bol.com undercover ging werken. En de meest gekke dingen werden (al dan niet gebruikt) terug gestuurd met de meest uiteenlopende redenen.
Die wet is heel duidelijk. Je mag niet meer dan in een winkel zou mogen; niet meer dan noodzakelijk om te bepalen of je het wilt houden. Dat Bol alles als retour accepteert, hoeft wettelijk niet. Waardevermindering mag in rekening gebracht worden. Dat ze dat niet doen, is hun keuze, en daarmee houden ze dit gedrag in stand.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_184330431
quote:
1s.gif Op donderdag 10 januari 2019 20:04 schreef baskick het volgende:

[..]

Die wet is heel duidelijk. Je mag niet meer dan in een winkel zou mogen; niet meer dan noodzakelijk om te bepalen of je het wilt houden. Dat Bol alles als retour accepteert, hoeft wettelijk niet. Waardevermindering mag in rekening gebracht worden. Dat ze dat niet doen, is hun keuze, en daarmee houden ze dit gedrag in stand.
Dat webwinkels coulanter zijn dan de wet van hen verlangt is nog geen rechtvaardiging voor de consument om dit te misbruiken.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_184330507
Even over die retouren bij Bolcom.

https://www.volkskrant.nl(...)te-het-mee~b18a9510/
You Don't Stop Playing Because You Get Old. But You Could Get Old If You Stop Playing.
pi_184330851
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 15:50 schreef bonke het volgende:
ik bestelde 1 regendouchekop en ik kreeg een hele doos vol :) ( 6 stuks)
lekker gehouden, niet mijn fout dus ga er geen extra moeite voor doen:)
maar wat ts bedoeld zou ik zelf nooit doen want dat is gewoon diefstal :)
Niemand die zich hier afvraagt wtf je met 6 regendouchekoppen moet!?!?!

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-01-2019 00:57:02 ]
  vrijdag 11 januari 2019 @ 07:47:16 #42
470095 Kaizen_
Luck favors the prepared
pi_184332290
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 00:19 schreef CoExist het volgende:
Even over die retouren bij Bolcom.

https://www.volkskrant.nl(...)te-het-mee~b18a9510/
Whoa, goed artikel.

quote:
Meer nog dan over deze onbetwistbare flessentrekkerij, verbaas ik me over het misbruik dat klanten maken van de ruimhartige retourregeling van bol.com (binnen dertig dagen mag je elke aankoop zonder reden terugsturen). Zo tref ik stofzuigers met propvolle zakken aan, schuurmachines waar het bouwstof aangekoekt zit of een doos met een bladblazer waar de herfstblaadjes uit dwarrelen. Redenen voor teruggaaf: ‘Bevalt niet’ Of: ‘Ik vond de kleur niet mooi.’ Een collega vertelt dat hij ooit een koffer zag met het label van de vliegtuigmaatschappij er nog aan. ‘Er zat ook nog een paar vieze sokken in.’
:{
Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.
pi_184332406
Bij bol.com ooit een speaker binnen gekregen waarvan de stof er heel lelijk omheen zat. De klantenservice stuurde een nieuwe en ik moest zelf maar kijken welke het mooiste was. De andere heb ik netjes teruggestuurd maar toen kreeg ik ook mijn geld terug :') dat heb ik zo gelaten, hadden ze maar op moeten letten. En bij Amazon wilde ik wat terugsturen en toen gaven zij aan dat ik het mocht houden en mijn geld terug kreeg. Terugsturen kostte hun meer waarschijnlijk. Maar verder met opzet aangeven iets niet ontvangen te hebben.. Nee, echt niet.
  vrijdag 11 januari 2019 @ 09:10:56 #44
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_184333081
Dik jaar geleden pre-order voor de Nintendo Switch gedaan. Na een tijdje de pre-order geannuleerd. Op releasedag krijg ik alsnog een pakket met daarin een Switch, pre-order nooit betaald ofzo, ook nooit meer iets van gehoord.

Heb hem lekker gehouden. c_/ :7
pi_184333182
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 16:11 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]

Als webshop weet je dat x percentage de boel volledig retourneert en dat x percentage de boel gedeeltelijk retourneert. Je weet ook dat x aantal keer per jaar je te maken hebt met klanten die proberen te stelen/frauderen en dat x aantal keer de bezorger het pakketje steelt, kwijtraakt of niet met zorg behandelt. Allemaal dingen waar je rekening mee kunt houden in je bedrijfsvoering en prijsbepaling. Ik ga er vanuit dat een grote partij als bol hier ook allemaal rekening mee houdt en het monitort en het voor lief neemt zolang het niet teveel gaat afwijken van hun verwachtingen/berekeningen.

Maar goed, dat maakt het allemaal nog niet moreel juist. Al zou je wel kunnen zeggen dat dit minder laag bij de gronds is dan stelen van een oud vrouwtje of een arm iemand. Maar het blijft hoe dan ook fout.
Precies, net zoals winkels uitgaan van een bepaald percentage derving. Praat het nog niet goed overigens.
  vrijdag 11 januari 2019 @ 09:30:53 #46
64781 bonke
pipo koeie
pi_184333332
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 00:56 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]

Niemand die zich hier afvraagt wtf je met 6 regendouchekoppen moet!?!?!
2 zelf gehouden waarvan 1 op reserve de rest weggegeven :)
pies on joe toe
pi_184333640
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 09:30 schreef bonke het volgende:

[..]

2 zelf gehouden waarvan 1 op reserve de rest weggegeven :)
In je lange regenjas: "Pssst.... douchekoppie kopen/hebben?"
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_184333720
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 09:20 schreef Lafoy het volgende:

[..]

Praat het nog niet goed overigens.
Precies, dat zeg ik ook. Je kan wel onderscheid gaan maken op moreel vlak tussen dingen die beide moreel fout zijn, maar dan had dit topic beter in F&L kunnen staan.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
  vrijdag 11 januari 2019 @ 09:55:32 #49
64781 bonke
pipo koeie
pi_184333733
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 00:56 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]

Niemand die zich hier afvraagt wtf je met 6 regendouchekoppen moet!?!?!
2 zelf gehouden waarvan 1 op reserve de rest weggegeven :)
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 09:51 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]

In je lange regenjas: "Pssst.... douchekoppie kopen/hebben?"
dat doe ik alleen met fietsen :)
pies on joe toe
  Moderator vrijdag 11 januari 2019 @ 09:57:32 #50
447051 crew  Peejtur
pi_184333767
Een bedrijf voelt dit wel. Zeker als ze klein zijn. Bij ons wordt dit ook geregeld geprobeerd en 9 van de 10 keer heb ik in de gaten dat ze me proberen te naaien. 8 van de 10 kan ik het ook bewijzen. Andere 2 krijgen voordeel van de twijfel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')