abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_186228190
Even duidelijk een Doa is nooit goed. Maar hoe je het oplost kan je wel punten verliezen.
pi_186230159
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2019 00:31 schreef knoopie het volgende:

[..]

Je hoeft het niet zo persoonlijk te nemen, maar de tesla model 3 is nu eenmaal een sedan. En die hebben inherente voor- en nadelen. Ze zijn stiller dan een hatchback of station, maar je krijgt er minder makkelijk grote dingen in. Dat is geen nadeel van de model 3 op zich, maar van elke sedan. En het is nu eenmaal zo dat model 3 tot nu toe alleen nog maar als sedan beschikbaar is.
[..]

Je hoeft mij niet op mijn woord te geloven, maar kijk eens bij de gemiddelde suv naar binnen en je zal zien dat de meeste bestuurders echt niet 65+ zijn hoor. Ook zijn er veel vrouwen die graag een iets hogere zit hebben, omdat ze zich dan veiliger voelen. Of jonge ouders, omdat een lage zit en een aflopende daklijn waardeloos zijn met een kinderstoeltje achterin. VW schreef begin dit jaar, dat in 2018 meer dan de helft van alle nieuw verkochte VW's suv's waren.
Weer een nadeel van sedans in het algemeen, en niet per sé van de model 3. Maar ja, de model 3 is er nu eenmaal alleen als sedan.
Wat wel echt een specifiek model 3 nadeel is, is dat ze de achterbank belachelijk laag gemaakt hebben! Ja, iemand van 1,90m heeft achterin genoeg hoofdruimte, maar dan zit hij wel met zijn knieen naast zijn oren.

Ik zeg niet dat de model 3 een slechte auto is, maar er zijn zeker weten grote groepen van mensen die goede redenen hebben om een ander model te prefereren.
[..]

Dat is natuurlijk een kwestie van smaak. Ik kan mij daar niet meer zo druk om maken. Als ik iets sportiefs wil dan koop ik wel een nieuwe mountainbike, en als ik iets moois wil zien dan koop ik wel een oude mini. Een gebruiksauto moet toch in eerste instantie praktisch en effectief zijn.
Huh? Waar neem ik iets persoonlijk op volgens jou?

Jij schreef dat de achterbak moeilijk bereikbaar is, waar ik het niet mee eens ben. Dat een hatchback in sommige gevallen praktischer is en in Europa meer gewild dan een sedan is vers twee.

De Niro is geen SUV, want totaal ongeschikt voor het terrein. Het is een crossover. Die dingen zijn vooral in trek bij (vroeg-)bejaarden en sufkutten. Daar hebben we er best wel veel van, maar toch, ik geef je op een briefje dat de Model 3 veel beter gaat verkopen.

De Model 3 is namelijk technisch een veel betere auto. Ik geloof best dat de Model Y de Model 3 gaat overvleugelen, zeker in Europa, maar vooralsnog is er alleen de sedan en het is wel erg lastig negeren dat je voor hetzelfde geld als een suffe Niro een sportieve, snelle, premium auto hebt in de D-klasse (A4, C class, 3 serie).

Bedenk wel dat de Niro een auto is die je voor ¤ 26.500 normaal dient aan te schaffen. Om die in de elektrische variant te krijgen moet je 60% extra betalen! Voor een particulier een volstrekt irrelevante auto, die echt alleen maar verkoopt vanwege de lage bijtelling.

De Model 3 concurreert met auto's waarbij je tegen de ¤ 40.000 kwijt bent voor een ondergemotoriseerde variant die puur bedoeld is om de lease aantrekkelijk te houden. Bij de Model 3 betaal je slechts 20% extra voor de elektrische variant, die dan kwa prestaties en uitrusting te vergelijken is met een A4/C/3 die ruim ¤ 50.000 kost. En dan dus zelfs goedkoper is. Niet voor niets verkoopt de Model 3 ook goed aan particulieren!

Kortom: bij Tesla krijg je waar voor je geld en is elektrisch rijden inmiddels voordeliger dan een gelijkwaardige ICE. Bij Kia rij je voor het geld van een leuke Mercedes C class een Koreaans koekblik.

Van wat ik om mij heen hoor is Revolution-NL bepaald niet de enige die graag van de Kia af wil en naar de Model 3. En gelijk hebben ze!
pi_186230203
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2019 08:37 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Leg eens uit op welke punten de M3 er dan zo hoog bovenuit steekt, of de andere drie genoemde modellen tekort schieten voor de doorsnee automobilist.
Het rijdt veel beter, veel sneller, supercharger netwerk ter beschikking, kan drie fasen laden, mogelijkheid om te updaten, hoogste restwaarde van alle merken, over enkele jaren autonoom rijden beschikbaar... ik noem maar wat.
pi_186230304
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2019 08:58 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Van een merk wat zichzelf "premium" noemt mag je verwachten dat ze in de fabriek al goed opletten en dat je dat feitelijk zelf niet hoeft te doen. En dat je dus alleen in uitzonderlijke gevallen aanspraak moet maken op garantie.
Het zal je nog verbazen, maar Tesla is echt niet de enige auto waarbij dingen af-fabriek mis zijn. Garantieaanspraken kennen bij ieder merk een piek in de eerste 3 maanden.

Bij mijn eerste Model S, gebouwd in een tijd dat volgens de overlevering Tesla's met pur en duct tape in elkaar werden geplakt is ook weinig fout gegaan. Deurhendeltje en een onbalans in de motor (tegenwoordig is de as anders uitgevoerd). In 5 jaar, 150K. Dat is gewoon beneden gemiddeld.

En Tesla heeft tegenwoordig een betere bouwkwaliteit.

Meest gehoorde klacht is krasje bij aflevering. Bij Tesla lossen ze dat op. Mijn ervaring is bij andere merken dat je niet moet zeiken bij een klein krasje. En dat ze geen reet voor je oplossen.
  maandag 15 april 2019 @ 13:23:05 #155
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_186230856
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2019 12:47 schreef VEM2012 het volgende:
Voor een particulier een volstrekt irrelevante auto, die echt alleen maar verkoopt vanwege de lage bijtelling.
Dat gaat voor menig EV op. Ook Tesla's. Alle EV's die ik door de RDW haal staan zakelijk geregistreerd en ken ik niemand die privé in een EV rijdt. Goed dat zegt ook niet alles maar net zo min als particulieren nu al bijna geen nieuwe dure auto kopen in ICE-vorm, doen ze dat ook in EV vorm niet.

Fiscaal beleid is bepalend voor de zakelijk rijder. Men ging echt niet voor het plezier destijds in een PHEV rijden hoor. De verkoopcijfers van EV's van dit jaar bewijzen de rest.

En betere bouwkwaliteit? een simpele google-zoekactie geeft me dat beeld niet. Toegegeven, mensen die tevreden zijn hoor je niet natuurlijk.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_186231183
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2019 12:51 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Het rijdt veel beter, veel sneller, supercharger netwerk ter beschikking, kan drie fasen laden, mogelijkheid om te updaten, hoogste restwaarde van alle merken, over enkele jaren autonoom rijden beschikbaar... ik noem maar wat.
Dat is zeker waar. Ben meerdere keren naar Londen en Duitsland geweest met m'n S via de superchargers. Auto pilot aan, iedere 3 uur ff laden, pissen en eten en weer door. Dat er nog steeds bedrijven zijn die geen 3-fase optie aanbieden snap ik echt niet. Is zo ingebouwd.

Maar bouwkwaliteit blijft ondermaats. Toen die Chinees met z'n Model 3 overgevlogen kwam heb ik die ook nog even bekeken. Spuitwerk was slecht (achterbumper andere kleur), er zaten nog steeds grote naden tussen sommige plaatwerk en z'n scherm was al 3x stuk gegaan. De bouwkwaliteit zal ongetwijfeld verbeteren nu er steeds meer 3's worden geproduceerd, maar dat zeiden ze toen ik m'n S kocht ook (ik had precies de facelift in 2016) en heb ook wat problemen gehad.
Facts don't care about your feelings
  maandag 15 april 2019 @ 14:22:12 #157
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_186231768
Ik vind de S een prima ding om in te rijden, maar de kwaliteit is niet fantastisch.
Leasen prima, tweedehands kopen voor 40K oid. zou ik niet aandurven.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_186232207
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2019 12:47 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Huh? Waar neem ik iets persoonlijk op volgens jou?
Jij beweert dat er geen enkele reden is waarom iemand een andere EV dan een model 3 zou moeten willen kopen. Ik geef je een paar voorbeelden, waarom dat wel zo zou kunnen zijn. Vervolgens ga je nogal in de aanval omdat volgens jou de model 3 de allerbeste auto is...

Maar ik blijf bij mijn punt, er zijn voor sommige mensen goede redenen om niet in een sedan te willen rijden. Kijk naar de top 25 van meest verkochte autos in 2018, en je ziet maar twee modellen (octavia en passat) die (gedeeltelijk) ook als sedan verkocht werden. Daarom denk ik dat de tesla 3 nog beter zou verkopen als het een hatchback of station zou zijn. Dat hij nu dus al zo goed verkoopt is al indrukwekkend.

p.s. Meteen iedereen die niet jouw smaak wil delen "(vroeg-)bejaarden en sufkutten" noemen maakt niet bepaald dat je symphatieker over komt.

[ Bericht 1% gewijzigd door knoopie op 15-04-2019 15:02:08 ]
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_186232357
quote:
19s.gif Op maandag 15 april 2019 13:23 schreef Gunner het volgende:

Dat gaat voor menig EV op. Ook Tesla's. Alle EV's die ik door de RDW haal staan zakelijk geregistreerd en ken ik niemand die privé in een EV rijdt. Goed dat zegt ook niet alles maar net zo min als particulieren nu al bijna geen nieuwe dure auto kopen in ICE-vorm, doen ze dat ook in EV vorm niet.

Fiscaal beleid is bepalend voor de zakelijk rijder. Men ging echt niet voor het plezier destijds in een PHEV rijden hoor. De verkoopcijfers van EV's van dit jaar bewijzen de rest.

En betere bouwkwaliteit? een simpele google-zoekactie geeft me dat beeld niet. Toegegeven, mensen die tevreden zijn hoor je niet natuurlijk.
Een paar weken geleden las ik dat de Model 3 opvallend vaak particulier aangekocht werd. Dat zal niet uit de lucht komen vallen lijkt mij.

Dat de EV zelden interessant is voor een particulier klopt wel, maar de Model 3 SR+ is daar nu juist de uitzondering op.
pi_186232400
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2019 13:42 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Dat is zeker waar. Ben meerdere keren naar Londen en Duitsland geweest met m'n S via de superchargers. Auto pilot aan, iedere 3 uur ff laden, pissen en eten en weer door. Dat er nog steeds bedrijven zijn die geen 3-fase optie aanbieden snap ik echt niet. Is zo ingebouwd.

Maar bouwkwaliteit blijft ondermaats. Toen die Chinees met z'n Model 3 overgevlogen kwam heb ik die ook nog even bekeken. Spuitwerk was slecht (achterbumper andere kleur), er zaten nog steeds grote naden tussen sommige plaatwerk en z'n scherm was al 3x stuk gegaan. De bouwkwaliteit zal ongetwijfeld verbeteren nu er steeds meer 3's worden geproduceerd, maar dat zeiden ze toen ik m'n S kocht ook (ik had precies de facelift in 2016) en heb ook wat problemen gehad.
Ik heb in de fabriek er tientallen gezien en ze zagen er allemaal netjes uit. Sluit niet uit dat er dan met de stofkam nog wat gevonden kan worden, maar het wordt allemaal schromelijk overdreven. Of beter: tevreden mensen hoor je weinig. Maar ontevreden mensen...

Zo las ik dit weekend nog dat iemand uit zijn plaat ging omdat de accu van de Model 3 maar 500.000-800.000 km mee zou gaan en dan maar liefst 7.000 dollar zou kosten om te vervangen. Werd hij als early adopter toch weer genaaid.

I mean, really?
pi_186232543
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2019 14:56 schreef knoopie het volgende:

[..]

Jij beweert dat er geen enkele reden is waarom iemand een andere EV dan een model 3 zou moeten willen kopen. Ik geef je een paar voorbeelden, waarom dat wel zo zou kunnen zijn. Vervolgens ga je nogal in de aanval omdat volgens jou de model 3 de allerbeste auto is...

Maar ik blijf bij mijn punt, er zijn voor sommige mensen goede redenen om niet in een sedan te willen rijden. Kijk naar de top 25 van meest verkochte autos in 2018, en je ziet maar twee modellen (octavia en passat) die (gedeeltelijk) ook als sedan verkocht werden. Daarom denk ik dat de tesla 3 nog beter zou verkopen als het een hatchback of station zou zijn. Dat hij nu dus al zo goed verkoopt is al indrukwekkend.

p.s. Meteen iedereen die niet jouw smaak wil delen "(vroeg-)bejaarden en sufkutten" noemen maakt niet bepaald dat je symphatieker over komt.
Het gaat helemaal niet om de vraag of ik sympathiek ben, maar de prijsstelling. De E-Niro is gewoonweg te duur voor wat hij biedt. Die zou maximaal iets van 35.000 euro mogen kosten. Zowel als je dat afmeet aan wat je voor een gewone Niro betaalt, als wanneer je hem vergelijkt met de Model 3 SR+.
pi_186232728
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2019 15:24 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Het gaat helemaal niet om de vraag of ik sympathiek ben, maar de prijsstelling. De E-Niro is gewoonweg te duur voor wat hij biedt. Die zou maximaal iets van 35.000 euro mogen kosten. Zowel als je dat afmeet aan wat je voor een gewone Niro betaalt, als wanneer je hem vergelijkt met de Model 3 SR+.
niemand zal de e Nero persoonlijk nieuwkopen mag ik hopen
  maandag 15 april 2019 @ 15:42:27 #163
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_186232774
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2019 15:08 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Een paar weken geleden las ik dat de Model 3 opvallend vaak particulier aangekocht werd. Dat zal niet uit de lucht komen vallen lijkt mij.
Ben wel nieuwsgierig naar die bron.

Verder ben ik wel benieuwd of de mensen die nu in een Tesla zakelijk rijden, deze auto ook goed genoeg vinden als ze er de volle mep voor moeten afrekenen na aanschaf. Ik kan me voorstellen dat bepaalde imperfecties op de koop worden toegenomen gezien de lage financiële impact.

Eerlijk zeggen.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_186232827
quote:
19s.gif Op maandag 15 april 2019 15:42 schreef Gunner het volgende:

[..]

Ben wel nieuwsgierig naar die bron.

Verder ben ik wel benieuwd of de mensen die nu in een Tesla zakelijk rijden, deze auto ook goed genoeg vinden als ze er de volle mep voor moeten afrekenen na aanschaf. Ik kan me voorstellen dat bepaalde imperfecties op de koop worden toegenomen gezien de lage financiële impact.
En, misschien nog wel belangrijker, zonder het all-in garantiepakket en gratis vervangende auto van de leasemaatschappij. Want als je dat hebt, dan is zelfs een peugeot nog een acceptabele auto.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_186232922
quote:
19s.gif Op maandag 15 april 2019 15:42 schreef Gunner het volgende:

Ben wel nieuwsgierig naar die bron.

Verder ben ik wel benieuwd of de mensen die nu in een Tesla zakelijk rijden, deze auto ook goed genoeg vinden als ze er de volle mep voor moeten afrekenen na aanschaf. Ik kan me voorstellen dat bepaalde imperfecties op de koop worden toegenomen gezien de lage financiële impact.

Eerlijk zeggen.
Ik zou zeker ook particulier een Tesla rijden op basis van mijn ervaring. Het is een zeer betrouwbare auto en in het dagelijks verkeer vind ik het juist een verademing elektrisch rijden.

Totale kosten zijn gewoon laag te noemen. Nou snap ik dat niet iedereen een tonnetje kan stukslaan op een Model S en ook 50.000 euro is voor veel mensen out of reach, maar als je dat kan aftikken, dan durf ik aan dat je met een Model 3 goedkoper uit bent, dan met een Golfje van 30k, vermits je een beetke km’s maakt (zeg vanaf 20.000 km op jaarbasis).
pi_186232934
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2019 15:45 schreef knoopie het volgende:

[..]

En, misschien nog wel belangrijker, zonder het all-in garantiepakket en gratis vervangende auto van de leasemaatschappij. Want als je dat hebt, dan is zelfs een peugeot nog een acceptabele auto.
Garantie bij Tesla is ruim te noemen en je krijgt van Tesla een gratis vervangende auto.
pi_186233072
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2019 15:45 schreef knoopie het volgende:

[..]

En, misschien nog wel belangrijker, zonder het all-in garantiepakket en gratis vervangende auto van de leasemaatschappij. Want als je dat hebt, dan is zelfs een peugeot nog een acceptabele auto.
dit interesseert mij niks maar bij mijn huidige auto wel gebruik van moeten maken
  maandag 15 april 2019 @ 16:02:53 #168
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_186233080
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2019 15:52 schreef VEM2012 het volgende:
Totale kosten zijn gewoon laag te noemen. Nou snap ik dat niet iedereen een tonnetje kan stukslaan op een Model S en ook 50.000 euro is voor veel mensen out of reach, maar als je dat kan aftikken, dan durf ik aan dat je met een Model 3 goedkoper uit bent, dan met een Golfje van 30k, vermits je een beetke km’s maakt (zeg vanaf 20.000 km op jaarbasis).
Totale kosten laag? Ik zie dat echt niet hoe je daar bijkomt. Heb je prive wel eens een auto in die klasse nieuw gekocht? :?
Wat versta jij onder lage kosten trouwens?

Ik wel. Op een Golf van 30K schrijf ik in 2,5 jaar een derde af. Eigen ervaring, zelfde trouwens bij andere auto's in dat segment. Hoeveel is dat bij Tesla?
En onderhoud?
Where law ends, tyrrany begins.
pi_186233141
quote:
19s.gif Op maandag 15 april 2019 16:02 schreef Gunner het volgende:

[..]

Totale kosten laag? Heb je prive wel eens een auto in die klasse nieuw gekocht? :?
Wat versta jij onder lage kosten trouwens?
Ik heb zowel privé als zakelijk veel auto’s in verschillende prijsklasses gekocht, dus ik heb best wel een aardig overzicht van de totale autokosten.
pi_186233175
quote:
19s.gif Op maandag 15 april 2019 16:02 schreef Gunner het volgende:

Ik wel. Op een Golf van 30K schrijf ik in 2,5 jaar een derde af. Eigen ervaring, zelfde trouwens bij andere auto's in dat segment. Hoeveel is dat bij Tesla?
En onderhoud?
Tesla heeft de laagste afschrijving van alle merken (recent onderzocht in Duitsland). Onderhoud is bij een Tesla verwaarloosbaar kwa kosten.
pi_186233185
quote:
19s.gif Op maandag 15 april 2019 16:02 schreef Gunner het volgende:

[..]

Totale kosten laag? Ik zie dat echt niet hoe je daar bijkomt. Heb je prive wel eens een auto in die klasse nieuw gekocht? :?
Wat versta jij onder lage kosten trouwens?

Ik wel. Op een Golf van 30K schrijf ik in 2,5 jaar een derde af. Eigen ervaring, zelfde trouwens bij andere auto's in dat segment. Hoeveel is dat bij Tesla?
En onderhoud?
Olie 0 wegenbelasting 0
Scheelt zo al 120 euro per maand
pi_186233288
quote:
1s.gif Op maandag 15 april 2019 16:10 schreef Tailless het volgende:

[..]

Olie 0 wegenbelasting 0
Scheelt zo al 120 euro per maand
Onderhoud om de twee jaar remvloeistof, interieurfiltertje en evt airco onderhoud (bij een M3 is dat nog maar om de 6 (!) jaar nodig.

Dus met 50 euro per jaar ben je er al.
pi_186233477
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2019 12:51 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Het rijdt veel beter, veel sneller, supercharger netwerk ter beschikking, kan drie fasen laden, mogelijkheid om te updaten, hoogste restwaarde van alle merken, over enkele jaren autonoom rijden beschikbaar... ik noem maar wat.
- 'sneller' is voor de doorsnee automobilist niet echt een selling point. Zolang een auto in minder dan 11 a 12 seconden op de 100 zit en niet teveel herrie maakt bij 130km/u vind men het voor woon-werkverkeer wel prima
- 3-fasen laden klinkt leuk, maar wat maakt dat nou echt uit als je auto 12 uur per nacht aan de paal kan staan?
- Mogelijkheden om te updaten. Dus je betaalt bij aanvang voor zaken die er eigenlijk wel op zitten, maar nog niet beschikbaar gemaakt zijn?
- Restwaarde moeten we nog maar afwachten als er grotere aantallen EV's op de markt komen. En je schrijft "hoogste van alle merken", maar hoe zit het ten opzichte van andere EV's? Want daar gaat de discussie over en er is geen ander merk wat alleen maar EV's op de markt heeft gebracht.
- Supercharger netwerk is idd wel leuk/handig als je vaak lange afstanden rijdt
- Tegen de tijd dat autonoom rijden wordt toegestaan, liggen de meeste M3's uit 2019 waarschijnlijk al lang op het autokerkhof. Het is politiek en juridisch namelijk nogal een onderwerp met heel veel haken en ogen.

Verder doe je een deurhendeltje af als iets kleins, maar zelfs bij een Dacia verwacht ik niet dat bij normaal gebruik in de eerste 10 jaar een deurhendeltje afbreekt. Gezien de verschillende klachten daarover, is er gewoonweg inferieure kwaliteit materiaal gebruikt of hebben de engineers zitten slapen.
pi_186233589
Even wat rond geneusd.

Een Model S van 4 jaar oud is toch zomaar een 30-35 mille op afgeschreven. Zo hard schrijft een goed uitgeruste Auris Hybrid niet af.

Misschien schrijft Tesla in procenten relatief weinig af, maar in keiharde euro's ligt het toch wat anders.
  maandag 15 april 2019 @ 17:08:24 #175
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_186234182
quote:
1s.gif Op maandag 15 april 2019 16:10 schreef Tailless het volgende:

[..]

Olie 0 wegenbelasting 0
Scheelt zo al 120 euro per maand
Cherry picking. Olie hoef ik nooit te kopen kan prima tussen beurtjes door. MRB is 48 euro per maand voor mijn wagen. 120 euro per maand is meer voor een dikke diesel.
Onderhoud kost technisch gezien maximaal 15 euro per maand. Rest van de eventuele kosten is garantie.

En het is nog maar de vraag hoe lang ze die MRB-vrije status houden.

Maar jullie komen met mooie getallen, maar je zal eerst nog maar zo'n ding moeten aanschaffen.

quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2019 16:09 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Tesla heeft de laagste afschrijving van alle merken (recent onderzocht in Duitsland). Onderhoud is bij een Tesla verwaarloosbaar kwa kosten.
Je claimt heel veel. Maar onderbouw het eens met relevante linkjes. Die blijven uit. ook bij mijn eerdere vraag.

[ Bericht 6% gewijzigd door Gunner op 15-04-2019 17:24:45 ]
Where law ends, tyrrany begins.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')