quote:While disruptive snow will sweep through eastern Europe Friday into this weekend, residents of far southern Germany and Austria will be digging out from a more significant and major snowstorm.
A burying amount of snowfall is far from unheard of across the Alps, but this snowstorm can bring major disruptions to travel and daily routines in lower elevation cities such as Munich and Rosenheim, Germany, and Linz and Salzburg, Austria.
"There will be an AccuWeather Local StormMax™ of a meter (3 feet) of snow that will bury the Alps Thursday night into Monday," according to AccuWeather Meteorologist Steve Travis. "That will be great news for the ski resorts, but travel to the slopes will be extremely difficult."
"Gusty winds can create near-blizzard conditions in the Alps and foothills," he added.
quote:Nederlandse skiërs gered door ingrijpen van thuis
DAVOS - Twee Nederlandse wintersporters die donderdagavond in het Zwitserse Davos waren vast komen te zitten in een dikke laag sneeuw, zijn gered dankzij een opmerkelijk ingrijpen vanuit Nederland.
De mannen waren off-piste gaan skiën en kwamen op zeker moment tot hun middel vast te zitten in de sneeuw. Omdat ze het Zwitserse alarmnummer niet kenden, belde een van de mannen zijn vriendin in Utrecht. Op haar beurt kon zij de centralist van de politie in Utrecht melden waar de onfortuinlijke skiërs precies zaten, omdat ze via de smartphone hun Gps-coördinaten had doorgekregen.
Via Interpol gaf de meldkamer de locatie door aan de Zwitserse politie, die een reddingshelikopter stuurde. De mannen, van wie de politie om privacyredenen de identiteit niet kan noemen, kwamen met de schrik vrij.
Ben ik enige die het raar vind dat je het alarmnummer van het land waar je op vakantie bent niet kent? Helemaal gezien het off-piste gaan?quote:
Lijkt me wel handig idd.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 16:51 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Ben ik enige die het raar vind dat je het alarmnummer van het land waar je op vakantie bent niet kent? Helemaal gezien het off-piste gaan?
Nee beslist niet, wie weet nou niet dat dat in heel de Europese Unie 112 is........quote:Op vrijdag 4 januari 2019 16:51 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Ben ik enige die het raar vind dat je het alarmnummer van het land waar je op vakantie bent niet kent? Helemaal gezien het off-piste gaan?
quote:deutsch:
Neuschnee von 50 bis 100 cm ist zu erwarten.
english:
Fresh snow between 50 and 100 cm is possible.
twitter:WeermanMichael twitterde op zaterdag 05-01-2019 om 17:15:58Zo ontstaat er dus extra filedruk! ❄️❄️😬 #Fernpass https://t.co/j4XVEbjuzg reageer retweet
twitter:hansterbraak twitterde op zaterdag 05-01-2019 om 17:21:37@WeermanMichael Of zo :-) #Fernpass https://t.co/XHd9NDAHL9 reageer retweet
twitter:Alpenweerman twitterde op zaterdag 05-01-2019 om 13:17:38Zell am See Kaprun this morning - Photocredit Theo de Graaf @TheoGraaf ☃️ https://t.co/4tsOSCLHrW reageer retweet
twitter:WeermanMichael twitterde op zaterdag 05-01-2019 om 16:56:55❄️❄️Tiefschnee❄️😂op de piste😍 Smiede / Leogang https://t.co/2QOE94rsUR reageer retweet
twitter:ANWBeuropa twitterde op zondag 06-01-2019 om 11:11:11De #B179 Reutte-Nassereith is in beide richtingen helemaal DICHT door lawines bij de #Fernpas.#Oostenrijk https://t.co/XDkUTOQk3y reageer retweet
twitter:Verkeersinfo_EU twitterde op zondag 06-01-2019 om 16:26:20In #Duitsland nog altijd grote problemen op de #A8 Salzburg richting München bij Bergen. Door omgewaaide bomen bedraagt de vertraging ruim 2,5 uur in 30 km file!! Ook verder richting Stuttgart ruim een halfuur extra en 12 km file ten westen van Ulm.. #sneeuw #wintersport https://t.co/iFBS8wtrGs reageer retweet
twitter:StormchaserNL twitterde op zondag 06-01-2019 om 15:41:21Sneeuwruimen vanochtend in Filzmoos, Oostenrijk! #schnee Foto: Marco Kaschuba, via @Alpenweerman https://t.co/S3hMa2w2Ka reageer retweet
quote:Sneeuw zorgt voor problemen in Alpen: wintersporter komt moeilijk weg en doden bij lawines
Wintersporters die naar huis willen, hebben op verschillende plekken last van sneeuw en files. Op de uitvalswegen in Oostenrijk en het zuiden van Duitsland rijdt het weer goed door. ,,Maar zie daar maar te komen’’, zegt een woordvoerder van de ANWB. En het gaat nog flink sneeuwen de komende dagen, meldt de Oostenrijkse weerdienst.
Het verkeersbeeld in de wintersportgebieden toont volgens de woordvoerder twee gezichten: globaal gaat het een stuk beter dan gisteren en kan het verkeer goed doorrijden. Maar op de hogerop gelegen wegen zijn er problemen met afgesloten wegen, waardoor mensen hun skidorpen niet uit kunnen.
Het gaat hierbij bijvoorbeeld om het onder Nederlanders populaire Oostenrijkse Saalbach-Hinterglemm. ,,Dat is nu onbereikbaar. Dat heeft maar één toegangsweg en die zit onder een lawine.’’
Ook het skigebied Obertauern (Pongau/Lungau) was voor het verkeer afgesloten. In deze populaire plaats zaten 12.000 vakantiegangers vast. Het einde van de problemen is nog niet in zicht. De Oostenrijkse weerdienst waarschuwt dat het de komende dagen nog hard blijft sneeuwen.
Minder verkeer
Dat het op de uitvalswegen een stuk beter gaat, komt doordat er minder verkeer op die wegen is, aldus de woordvoerder. Ook ligt de sneeuwgrens wat hoger. Op de Fernpass, waar het gisteren nog bar en boos was, gaat het bijvoorbeeld heel goed. ,,Dat is schoon en houden ze schoon, dus er staat niet veel file.”
Bij de grensovergang Kufstein en op de A10 van Villach naar Salzburg staat wel veel file. ,,Maar dat komt door het aanbod, het is daar gewoon heel erg druk.’’ Zo moet bij Kufstein rekening worden gehouden met ruim een uur vertraging.
In Duitsland is het verder druk op de A8 van Salzburg naar München. Tussen Siegsdorf en Grabenstätt zijn waarschijnlijk door de sneeuwlast bomen omgevallen. Daardoor is maar één rijstrook open, wat tot ruim een uur file leidt.
Minder treinen
De aanhoudende sneeuwval zorgt in Oostenrijk voor steeds meer problemen. Talloze wegen zijn afgesloten, treinen rijden minder, dorpen zijn van de buitenwereld afgesneden en in Tirol geldt een verbod op boswandelingen.
Door het steeds zwaarder wordende sneeuwdek breken takken af. Op sommige plekken is de stroom uitgevallen doordat er bomen op de elektriciteitsdraden zijn gevallen en de lijnen zijn bezweken door de sneeuw, zo meldt de Oostenrijkse ORF. Duizenden mensen zaten uren zonder stroom. Driehonderd treinreizigers zaten uren vast in de nachttrein tussen Graz en Zürich die door een kapotte bovenleiding niet verder kon.
Volgens de Duitse weerdienst kan er vandaag in het zuiden van Beieren tot en met veertig centimeter sneeuw vallen. In de betreffende gebieden blijft er groot gevaar voor lawines. Ook in Oostenrijk blijft het gevaar voor lawines groot.
Gisteren kreeg terugkerend vakantieverkeer ook al te maken met fikse files in Oostenrijk en het zuiden van Duitsland. Vooral op de Fernpass stonden mensen uren stil. ,,Dat is al een drukke route, maar als het stilstaat en het blijft sneeuwen, wordt de sneeuw ook niet meer weggereden. Dan moeten de weg meerdere keren worden afgesloten, zodat een sneeuwschuiver zijn werk kan doen. En dat zorgt voor veel vertraging”, aldus een woordvoerder van de ANWB.
Doden door lawines
Het barre winterweer eist inmiddels ook dodelijke slachtoffers. Gisteren overleed een Duitse 19-jarige bestuurder na een botsing met een andere auto. Er vielen bij ongelukken ook vier gewonden, van wie twee ernstig.
Ook kwamen drie mensen om het leven bij lawines. Een 26-jarige Duitse man werd in het skigebied Diedamskopf in Schoppernau bedolven onder een lawine. En in het nabijgelegen skigebied van Damüls kwam eveneens een 32-jarige Duitse skiër om het leven door een lawine. Beiden hadden wel een veiligheidsuitrusting bij zich, maar dat heeft dus niet mogen baten. Ook een 20-jarige vrouw kwam om het leven nadat ze werd bedolven onder een lawine.
Gistermiddag werd een 54-jarige man bedolven onder de sneeuw bij Zell am See. Hij had geluk dat hij in een luchtzak terecht kwam en zelf de hulpdiensten kon waarschuwen. 35 reddingswerkers gingen naar hem op zoek en hij werd uiteindelijk onderkoeld maar ongedeerd uitgegraven.
‘Sneeuwbom’
De extreme sneeuwval, Weerplaza spreekt van een ‘sneeuwbom’, kwam gisteren op een wisseldag. Honderdduizenden sneeuwsporters gaan dit weekeinde naar huis - de kerstvakantie is immers voorbij - anderen komen juist aan voor een weekje sneeuwpret
quote:Oostenrijks skigebied ontruimd wegens lawinegevaar
In Oostenrijk wordt het skigebied Hochkar ontruimd vanwege lawinegevaar. Door de aanhoudende sneeuwval is het niet verantwoord om de mensen in het gebied te laten blijven, zeggen de autoriteiten.
"Iedereen, zowel gasten als bewoners, moet vanmiddag vertrekken. Dat is in de geschiedenis van het gebied niet eerder voorgekomen", zegt de burgemeester van het skidorp Göstling in de Oostenrijkse media. Het gaat in totaal om zo'n honderd mensen.
Door het slechte weer kan de medische zorg niet langer worden gegarandeerd. De belangrijkste weg naar het skigebied is gesloten en helikopters kunnen vanwege lawinegevaar niet vliegen.
In konvooi
"Het grootste probleem is dat er in korte tijd meer dan een meter sneeuw is gevallen", zegt een woordvoerder van de gemeente Göstling. In de loop van de middag worden de evacués in konvooi van de berg geleid.
Het skigebied van Hochkar ligt ongeveer 120 kilometer ten zuidwesten van Wenen. Het is een vrij klein gebied met zo'n 19 kilometer aan pistes.
In het Alpengebied is het afgelopen weekend circa twee meter sneeuw gevallen. Tientallen dorpen zijn van de buitenwereld afgesloten. Zeker twee mensen zijn in de Oostenrijkse Alpen om het leven gekomen. Door reddingswerkers wordt nog gezocht naar twee skiërs en twee wandelaars.
In de loop van de week wordt in de Alpen nog meer sneeuw verwacht.
quote:No snow for the southern side of the Alps in the foreseeable future
While the northern Alps in Austria drown in enormous amounts of snow, caused by persistent stau-effect snowfall from successive cold waves from the Arctic, the southern part of the Alps has not seen any real winter. The persistent northerly flow is causing strong Foehn effect along the southern half of the Alps.
The two effects go hand-in-hand. Stau effect occurs on the leading (upwind) flank of the mountain range, producing persistent heavy precipitation. Foehn effect occurs on the lee (downwind) side of the mountain range, producing windy, warm and mostly dry weather, often clear and sunny skies. Foehn effect has been ongoing along the southern flank of the Alps during the successive Artcic outbreaks so very little to (mostly) no snow has fallen there.
The persistent northerly flow will continue through at least the end of this week – as long as the synoptic situation is favourable for meridional northerly flow, continuously pushing cold Arctic airmass southwards.
Vanochtend vanuit de S-Bahn in München.quote:Op woensdag 9 januari 2019 20:06 schreef venomsnake het volgende:
Genieten man hier (regio Munchen).
Vandaag weer bijna hele dag gesneeuwd, heel dik pak inmiddels. Toch een prachtig gezicht, beetje uitkijken met rijden maar dat uitzicht overal is niet te betalen. Tijdens het werk even naar buiten kijken, genot.
Blijft sowieso t/m zondag flink sneeuwen. Maar kijken hoe dat morgenvroeg weer gaat.
twitter:snowrep twitterde op donderdag 10-01-2019 om 12:58:06Het skigebied van Hochkar is eerder deze week volledig ontruimd en is er een noodsituatie van kracht. Dat dat niet zomaar is, blijkt uit deze twee foto's. (bron: AWÖ) https://t.co/4IuN6jvtmQ reageer retweet
Zit je dan lekker aan je lunch en je wil wat ijsthee.... rolt er een pak sneeuw naar binnenquote:Op donderdag 10 januari 2019 19:47 schreef INViCTuS het volgende:
Lawine treft Zwitsers hotel, noodtoestand in delen Duitsland
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Kan er geen EU beleid komen om de sneeuw eerlijker te verdelen. Kunnen we met migranten ook, waarom met sneeuw nietquote:Op vrijdag 11 januari 2019 10:16 schreef aloa het volgende:
En er komt nog meer sneeuw bij dit weekend.
https://www.alpenweerman.(...)n-op-ramkoers-alpen/
[ afbeelding ]
Gaat vast nog wel een keer sneeuwen hier.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 10:20 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Kan er geen EU beleid komen om de sneeuw eerlijker te verdelen. Kunnen we met migranten ook, waarom met sneeuw niet
twitter:RedTRaccoon twitterde op woensdag 09-01-2019 om 01:33:37Pilot flies within inches of mountainside to rescue injured French skier.I've seen helicopter pilots do amazing things, but this one takes first place. https://t.co/q3Yj4H0CDF https://t.co/UR1c5mfi1u reageer retweet
Video weerbericht van Roelquote:Op vrijdag 11 januari 2019 10:34 schreef aloa het volgende:
[..]
Gaat vast nog wel een keer sneeuwen hier.
Wat een sneeuw komt er nog bij in de Alpen![]()
[ afbeelding ]
twitter:WeermanRoel twitterde op vrijdag 11-01-2019 om 11:27:40Opnieuw veel sneeuw op komst, maar het wordt gevaarlijk zondag. De sneeuwgrens schiet even omhoog:https://t.co/wMbLqxtWiC reageer retweet
Zag 'm begin deze week al. In Frankrijk worden deze redders des 'anges du ciel' genoemd, 'de engelen uit de hemel'. Het is de "beste" bergredding die er is. Daar staan zij iig wel om bekend. Die gasten zijn ook echt enorm goed getraindquote:Op vrijdag 11 januari 2019 11:04 schreef Adrie072 het volgende:
[ afbeelding ]twitter:RedTRaccoon twitterde op woensdag 09-01-2019 om 01:33:37Pilot flies within inches of mountainside to rescue injured French skier.I've seen helicopter pilots do amazing things, but this one takes first place. https://t.co/q3Yj4H0CDF https://t.co/UR1c5mfi1u reageer retweet
Filmpje in de link hieronder, moet je echt even bekijken!
https://globalnews.ca/new(...)rescue-french-skier/
Prachtig vanochtend:twitter:EdwinKr83 twitterde op vrijdag 11-01-2019 om 12:51:05Triggeren van lawines https://t.co/eYYr9xWSCq reageer retweet
Ik woon in Hechendorf (am Pilsensee) en het blijft maar sneeuwen. Er ligt inmiddels een enorm pak sneeuw, zal me niets verbazen als dat morgenvroeg ongeveer een meter hoog is. Hebben net heerlijk gewandeld, ziet er zo prachtig uit. Kinderen bouwen hier geen sneeuwpoppen maar complete iglosquote:Op donderdag 10 januari 2019 12:19 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Vanochtend vanuit de S-Bahn in München.
[ afbeelding ]
Jaren niet zo veel gevallen als afgelopen dagen... Ligt nu zo'n 20cm in het centrum, 30cm kort buiten het centrum, en waar ik werk, zo'n 10 km buiten de stad zo'n 40cm.
Gaaf! Woon je daar al lang? Ken het dorp niet, volgens mij. post eens een foto zou ik zeggenquote:Op vrijdag 11 januari 2019 21:59 schreef venomsnake het volgende:
[..]
Ik woon in Hechendorf (am Pilsensee) en het blijft maar sneeuwen. Er ligt inmiddels een enorm pak sneeuw, zal me niets verbazen als dat morgenvroeg ongeveer een meter hoog is. Hebben net heerlijk gewandeld, ziet er zo prachtig uit. Kinderen bouwen hier geen sneeuwpoppen maar complete iglos!
Mooi weekend nu, lekker genieten de komende dagen in de heuvels!
Kan je überhaupt wel naar je werk if de supermarkt dan als er zoveel ligtquote:Op vrijdag 11 januari 2019 21:59 schreef venomsnake het volgende:
[..]
Ik woon in Hechendorf (am Pilsensee) en het blijft maar sneeuwen. Er ligt inmiddels een enorm pak sneeuw, zal me niets verbazen als dat morgenvroeg ongeveer een meter hoog is. Hebben net heerlijk gewandeld, ziet er zo prachtig uit. Kinderen bouwen hier geen sneeuwpoppen maar complete iglos!
Bepaalde `schneeloch` plekken waarschijnlijk wel 1.5 meter. Wel een moeilijke laag want de sneeuw is zwaarder. Tijdelijk in het laagland ook regen. Daarmee neemt de kans op lawines wel toe.quote:Op zaterdag 12 januari 2019 11:21 schreef aloa het volgende:
Kan nog een meter bijkomen. Vooral morgen als ik het goed heb.
twitter:WeermanRoel twitterde op zaterdag 12-01-2019 om 10:36:04Dit zijn de cumulatieve/totale hoeveelheden. Nu ook veel sneeuw voor Zwitserland en Frankrijk! Let wel op, morgen stijgt de sneeuwgrens even naar 1200-1500 meter https://t.co/uAfUaI204c reageer retweet
twitter:WeermanRoel twitterde op zaterdag 12-01-2019 om 10:32:25De volgende lading sneeuw in beeld. Hoogtepunt: zondagmiddag tot maandagmiddag. Alleen dan tot 1 meter sneeuw mogelijk in Vorarlberg! https://t.co/vIPRVLrIX1 reageer retweet
twitter:WeermanRoel twitterde op zaterdag 12-01-2019 om 13:32:08Ik maak me zorgen om de komende drie dagen. Sommige berekeningen komen met meer dan 2 meter sneeuw voor de Arlberg en delen van Zwitserland én storm! Bron: @Kachelmannwettr https://t.co/9Sg3MR82Xt reageer retweet
Gister en eergister was het een redelijke chaos, gelukkig woon ik op 10 minuten van mijn werk. Maar de sneeuwschuivers doen hier goed hun werk en rijden af en aan, veel prive sneeuwschuivers ook.quote:Op zaterdag 12 januari 2019 11:11 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Kan je überhaupt wel naar je werk if de supermarkt dan als er zoveel ligt
Woon er nu een paar maand.quote:Op zaterdag 12 januari 2019 10:01 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Gaaf! Woon je daar al lang? Ken het dorp niet, volgens mij. post eens een foto zou ik zeggen
Onbegrijpelijk idd.quote:Op zondag 13 januari 2019 15:23 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Plaats waar wij heen gaan is weer afgesloten zag ik net. Nou ja het weer gaat beter worden van de week dus zal vast goedkomen.
Ik snap alleen echt niet waarom mensen nu off piste gaan skiën. Dan heb je toch gewoon een death wish.
Meeste is volgens mij in het stroomgebied van de Donau gevallen.quote:Op zondag 13 januari 2019 15:23 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Plaats waar wij heen gaan is weer afgesloten zag ik net. Nou ja het weer gaat beter worden van de week dus zal vast goedkomen.
Ik snap alleen echt niet waarom mensen nu off piste gaan skiën. Dan heb je toch gewoon een death wish.
twitter:Gargellen_ twitterde op zondag 13-01-2019 om 18:57:13⚠️❌EVERYONE MUST STAY INSIDE IN GARGELLEN!! https://t.co/f8CdPXeSSt reageer retweet
quote:Hoogste lawinegevaarniveau in skigebieden rond Oostenrijks Tirol
In delen van Oostenrijk geldt maandag code 5 voor lawinegevaar. Dat is het hoogste lawinewaarschuwingsniveau en komt weinig voor.
De autoriteiten in Tirol hebben hiertoe besloten vanwege nieuwe sneeuwval die zondag verwacht wordt. Op sommige plekken wordt een meter sneeuw verwacht.
Naar verwachting valt in de komende dagen ook in de zuidelijke Alpen veel sneeuw. Rond de belangrijke Oostenrijks-Italiaanse Brenner-grenspas lijkt ook veel sneeuw te gaan vallen. Vanaf volgende week lijkt het risico op lawines in de Alpen af te nemen.
In de Franse Alpen zijn zondag volgens persbureau AFP twee medewerkers van een skiresort omgekomen. Explosieven die ze bij zich hadden om gecontroleerd lawines te veroorzaken gingen te vroeg af.
Het incident vond plaats in de bergen in de buurt van de stad Grenoble. De medewerkers bevonden zich op 1.800 meter hoogte.
Drie Duitsers overleden door lawine in Lech
In de Oostenrijkse plaats Lech zijn drie Duitsers overleden door een lawine. Een vierde wordt nog vermist. Vanwege de hevige sneeuwval is het zoeken gestaakt.
Volgens de Oostenrijkse politie zijn de slachtoffers mannen van 57, 36 en 32 jaar oud. Ze kwamen uit het zuiden van Duitsland. De vermiste is 28 jaar oud. De vier waren met elkaar bevriend en samen aan het skiën.
De skiërs zijn waarschijnlijk over een afgesloten piste gegaan en daar meegesleurd door een lawine. Daar mocht niet meer worden geskied vanwege het lawinegevaar. Andere pistes in het gebied waren wel geopend.
Al een week problemen in de Alpen
In de wintersportplaats Balderschwang in het uiterste zuiden van Duitsland zitten duizenden inwoners en toeristen zondag vast. De enige weg naar het dorp in Beieren is afgesloten vanwege het gevaar voor lawines. De gestrande mensen hoeven voorlopig niet te worden geëvacueerd.
Door de sneeuwchaos in het Alpengebied kwamen vorige week zeker twaalf mensen om het leven. Er zijn duizenden hulpverleners ingezet.
quote:Vele dorpen afgesloten van buitenwereld door lawinegevaar
Het is weer zover. De sneeuwval heeft voor het hoogste lawinegevaar gezorgd in delen van de Alpen. Daarom zijn uit voorzorg meerdere dorpen van de buitenwereld afgesneden. Daaronder vallen bijvoorbeeld Ischgl en Sölden.
Hoogste lawinegevaar
Gisteren werd al aangekondigd dat het lawinegevaar zou stijgen en dat is dan ook gebeurd. In het grootste deel van Oostenrijk steeg het lawinegevaar tot 4 op de schaal van 5 en in het westen van Oostenrijk en in delen van Zwitserland bereikte het zelfs het hoogste niveau. Het sneeuwdek is over het algemeen zwak samengesteld en instabiel. Spontaan zijn talrijke grote lawines te verwachten, ook in matig steil gebied.
Lawinecommissie
De lawinecommissies bekijken lokaal welke plekken en wegen wel of niet veilig zijn en adviseren vervolgens om die af te sluiten of zelfs te ontruimen. Dit is dan ook veelvuldig gebeurd de afgelopen dagen. Sinds gisteravond werd het lawinegevaar en het risico op omvallende bomen door de sneeuwlast zo kritiek dat vele dorpen afgesloten zijn van de buitenwereld.
Dorpen afgesloten
Na de extreme sneeuwval van gisteren sneeuwt het ook vandaag nog lekker door in de Alpen. Daardoor blijven de dorpen waarschijnlijk nog tot morgen afgesloten. Het gaat op dit moment onder andere om de dorpen Ischgl, Galtür, Sölden, Hochfügen, Thiersee, Obergurgl, Hochgurgl, Stuben, Zürs, Lech, Warth, Schröcken, Gargellen, Baad en de Hintertuxer Gletscher. Het is afwachten wanneer de wegen weer veilig zijn. Houd daarvoor de Oostenrijkse ÖAMTC of de Zwitserse TCS in de gaten, evenals de meldingen van de dorpen en skigebieden op social media.
Met lawinestufe 5 begrijp ik dat ook niet, maar het is niet verboden en ook niet per se onmogelijk, dus mensen blijven dat toch wel doen. Veilig is het overigens nooit, want met stufe 2 of 3 kan je net zo goed in een lawine terecht komen als je in hellingen boven de 30 graden gaat skien. Ik lees ook op het Wintersport forum en er zijn er genoeg die off/piste skien of dat zelfs bijna alleen maar doen. Maar je moet dan wel de juiste uitrusting hebben, het gebied heel erg goed kennen en veel van lawines weten. Het is nooit zonder gevaar en risico 0 bestaat niet.quote:Op zondag 13 januari 2019 15:23 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
In de Maas komt sowieso vrij weinig terecht. Als het normaal smelt, dan merk je er niet zoveel van. Krijg je een warmtefront met een sneeuwgrens op 1800 meter, 30-40 mm regen en veel wind, dan zitten de Rijn en Donau zo vol. Meeste sneeuw is wel gevallen in stroomgebied van de Donau, dus daar merk je hier niks van.quote:Op zondag 13 januari 2019 16:23 schreef DemonRage het volgende:
Wat zal het een puinzooi worden als alles smelt. En nog maar te zwijgen over hoe ver het water in de Maas en de Rijn gaat stijgen.
Nice, en bevalt het een beetje?quote:Op vrijdag 11 januari 2019 21:59 schreef venomsnake het volgende:
[..]
quote:Gebouwen in Beieren door lawines getroffen
Bij lawines in Beieren zijn meerdere gebouwen onder de sneeuw bedolven. Daarbij zijn volgens de lokale autoriteiten geen gewonden gevallen.
Een hotel in het skioord Balderschwang werd maandagmorgen door een lawine getroffen. De sneeuwgolf, volgens het Duitse persbureau DPA 300 meter breed, zou vensters uit het hotel ‘hebben gedrukt’ en naar binnen zijn gedrongen, maar niemand raakte gewond. Bij Berchtesgaden werd een ander gebouw door een lawine bedekt. Ook daar vielen geen slachtoffers.
Sneeuw wordt zwaarder door regenval
Maandag wordt nieuwe sneeuw verwacht in de Alpen. In Duitsland gaat het vooral om hoger gelegen gebieden, lager kan ook regen en natte sneeuw vallen. Door de regenval wordt de sneeuw zwaarder, wat de kans op lawines verder vergroot.
In de Duitse deelstaat Beieren geldt het op een na hoogste risico op lawines. De gemeente Balderschwang is door de sneeuw van de wereld afgesneden, ruim 1300 mensen zitten vast in het dorp. De Duitse minister van Binnenlandse Zaken Horst Seehofer brengt maandag een bezoek aan Beieren.
quote:13 gewonden bij busongeluk in Oostenrijk na zware sneeuwval
Bij een ongeluk met een Flixbus in de Oostenrijkse Alpen zijn vandaag dertien gewonden gevallen. De bus met circa dertig passagiers raakte tijdens hevige sneeuwbuien van de weg en kantelde bij de plaats Aich-Assach, ongeveer zeventig kilometer ten zuidoosten van Salzburg.
De bus was met Duitsers, Hongaren en Oostenrijkers aan boord onderweg van Salzburg naar Graz. Na nieuwe sneeuwval zijn in Oostenrijk ongeveer 180 wegen onbegaanbaar. In onder meer de deelstaten Vorarlberg, Salzburg en Tirol geldt code 5 voor lawinegevaar, dat is het hoogste waarschuwingsniveau.
Alleen al in Salzburg zijn sinds gisterenavond zeventienduizend mensen afgesneden van de buitenwereld, meldde het Oostenrijkse persbureau APA. Aan de noordkant van de Alpen is in 24 uur tijd tussen de twintig en zestig centimeter sneeuw gevallen. Voor vandaag wordt nog dertig tot vijftig centimeter extra sneeuw verwacht.
Ook in Duitsland en Zwitserland houdt de winter flink huis. De afgelopen dagen werd rekening gehouden meer dan een meter sneeuw. In Zuid-Duitsland waren gisteren al vijfduizend hulpverleners in de weer met de winterse neerslag, onder meer om wegen en daken sneeuwvrij te maken. Ook zijn er 350 soldaten ingezet om te assisteren in de sneeuwregio's.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |