abonnement Unibet Coolblue
pi_184139694
Hallo beste FOK!ers,

Ik heb jullie mening nodig voor een conceptueel plan om voedselverspilling te bestrijden. Aangezien jullie in deze hoek de echte keukenkanjers zijn ben ik benieuwd naar jullie feedback!

Stel jezelf voor dat je een app in je handen hebt waarin je binnen een paar stappen weet hoeveel eten je precies moet koken voor jezelf of anderen en dat je de restjes optimaal kunt benutten. In het kader van voedselverspilling word je daarmee heel effectief.

Hoe werkt het?
Wanneer je wil gaan koken open je de app.
Stap 1: Je geeft aan of je weinig, gemiddeld of meer dan een gemiddeld persoon eet. Vervolgens doe je hetzelfde als je met meer personen eet.
Stap 2: Je pakt dan al je producten erbij waarmee je kookt. Je scant de barcode van elk product net zoals je bij de kassa staat. Daarna geef je aan welk gerecht je ermee wil maken.
Stap 3: De app geeft vervolgens aan hoeveel je moet gaan koken met hele specifieke details. Bijvoorbeeld een specifiek aantal champignons en via specifieke foto's precies hoeveel kip, hoeveel rundergehakt, hoeveel paprika je snapt het waarschijnlijk wel. Vervolgens kan je gaan koken.

Wat doe ik met de restjes?

Wat je niet nodig hebt omdat je bijvoorbeeld maar een halve paprika nodig hebt voor je gerecht bewaar je. De app onthoudt namelijk elk product wat je gescant hebt en kan jou morgen suggesties geven wat je moet doen met de restjes. Je kunt die paprika weer gebruiken voor bij het maken van hamburgers, of samen met die restjes pasta kun je ook pasta pesto maken. Ik noem nu maar even wat.

Voor een studieopdracht moet ik met een innovatief plan komen tegen voedselverspilling. Dit is mijn idee en ik hoop dat het enigzins duidelijk is geworden. Wat denken jullie hierover? Ik hoor graag al jullie suggesties of ik kan zeker nog wat toelichten waar nodig.
  Moderator dinsdag 1 januari 2019 @ 13:34:33 #2
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_184139779
En hoe bepaal je dan dat iedereen genoeg heeft gegeten? Misschien zijn er na afloop nog mensen met honger? Of misschien zijn er mensen die het niet opkrijgen.

En dan?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_184139848
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 13:34 schreef CoolGuy het volgende:
En hoe bepaal je dan dat iedereen genoeg heeft gegeten? Misschien zijn er na afloop nog mensen met honger? Of misschien zijn er mensen die het niet opkrijgen.

En dan?
Dat geef je in stap 1 aan om een goede indicatie te maken. Als er nog na afloop mensen zijn met honger dan is er in zekere zin sprake van een indicatiefout. Mochten er mensen zijn na afloop die het niet opkrijgen kunnen de restjes in principe ook bewaard worden, maar de bedoeling is is dat die indicatie het verreweg in de meeste gevallen juist is.
pi_184139856
Wat omslachtig. Alleen suggesties om iets van de restjes te maken zou nut kunnen hebben, maar als mensen dat willen kunnen ze met Googlen ook makkelijk zelf iets vinden.

En welke restjes kun je nu echt niet de volgende dag gebruiken als (deel van) je lunch?
pi_184139874
Oorlog aan tafel! Nee jij had 5 champignons!
pi_184139904
quote:
10s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 13:29 schreef Konijn163 het volgende:
Hallo beste FOK!ers,

Ik heb jullie mening nodig voor een conceptueel plan om voedselverspilling te bestrijden. Aangezien jullie in deze hoek de echte keukenkanjers zijn ben ik benieuwd naar jullie feedback!

Stel jezelf voor dat je een app in je handen hebt waarin je binnen een paar stappen weet hoeveel eten je precies moet koken voor jezelf of anderen en dat je de restjes optimaal kunt benutten. In het kader van voedselverspilling word je daarmee heel effectief.

Hoe werkt het?
Wanneer je wil gaan koken open je de app.
Stap 1: Je geeft aan of je weinig, gemiddeld of meer dan een gemiddeld persoon eet. Vervolgens doe je hetzelfde als je met meer personen eet.
Stap 2: Je pakt dan al je producten erbij waarmee je kookt. Je scant de barcode van elk product net zoals je bij de kassa staat. Daarna geef je aan welk gerecht je ermee wil maken.
Stap 3: De app geeft vervolgens aan hoeveel je moet gaan koken met hele specifieke details. Bijvoorbeeld een specifiek aantal champignons en via specifieke foto's precies hoeveel kip, hoeveel rundergehakt, hoeveel paprika je snapt het waarschijnlijk wel. Vervolgens kan je gaan koken.

Wat doe ik met de restjes?

Wat je niet nodig hebt omdat je bijvoorbeeld maar een halve paprika nodig hebt voor je gerecht bewaar je. De app onthoudt namelijk elk product wat je gescant hebt en kan jou morgen suggesties geven wat je moet doen met de restjes. Je kunt die paprika weer gebruiken voor bij het maken van hamburgers, of samen met die restjes pasta kun je ook pasta pesto maken. Ik noem nu maar even wat.

Voor een studieopdracht moet ik met een innovatief plan komen tegen voedselverspilling. Dit is mijn idee en ik hoop dat het enigzins duidelijk is geworden. Wat denken jullie hierover? Ik hoor graag al jullie suggesties of ik kan zeker nog wat toelichten waar nodig.
Tip voor je, begin met de tht en tgt af te schaffen.
pi_184139912
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 13:37 schreef Chia het volgende:
Wat omslachtig. Alleen suggesties om iets van de restjes te maken zou nut kunnen hebben, maar als mensen dat willen kunnen ze met Googlen ook makkelijk zelf iets vinden.

En welke restjes kun je nu echt niet de volgende dag gebruiken als (deel van) je lunch?
Klopt, maar om het weer in Google in te voeren kost weer moeite. Terwijl wanneer deze app gedownload is, dan geeft de app deze informatie al aan jou zonder dat jij ervoor naar moet zoeken.

Om antwoord te geven op de tweede vraag, je zou producten gebruikt kunnen hebben die erg bederfelijk zijn.
pi_184139938
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 13:39 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]

Tip voor je, begin met de tht en tgt af te schaffen.
Dat kan ik waarschijnlijk niet regelen. ;(
pi_184140011
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 13:40 schreef Konijn163 het volgende:

[..]

Klopt, maar om het weer in Google in te voeren kost weer moeite. Terwijl wanneer deze app gedownload is, dan geeft de app deze informatie al aan jou zonder dat jij ervoor naar moet zoeken.

Om antwoord te geven op de tweede vraag, je zou producten gebruikt kunnen hebben die erg bederfelijk zijn.
Hoe kom je erbij de Google meer moeite kost dan de zoveelste een of andere app? Lijkt mij amper verschil, tenzij je echt faalt met Googlen.
pi_184140038
Als het gaat om een "innovatief plan" om "probleem x" aan te pakken, dan is het antwoord bijna altijd "een app". Wat een armoede. ;(
pi_184140069
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 13:45 schreef Farenji het volgende:
Als het gaat om een "innovatief plan" om "probleem x" aan te pakken, dan is het antwoord bijna altijd "een app". Wat een armoede. ;(
Een app is slechts een platform of een middel om een probleem aan te pakken. Aangezien we onze tellie toch 24/7 bij ons hebben is het logisch dat het populair is.
pi_184140102
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 13:47 schreef Konijn163 het volgende:

[..]

Een app is slechts een platform of een middel om een probleem aan te pakken. Aangezien we onze tellie toch 24/7 bij ons hebben is het logisch dat het populair is.
Ik vind het echt irritant dat er voor elke scheet gelijk een app nodig is.
pi_184140123
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 13:44 schreef Chia het volgende:

[..]

Hoe kom je erbij de Google meer moeite kost dan de zoveelste een of andere app? Lijkt mij amper verschil, tenzij je echt faalt met Googlen.
Het verschil is dat de appt je al de informatie geeft voordat je een zoekopdracht überhaupt hoeft in te voeren. Dat is inderdaad geen groot verschil en als je goed kan Googelen dan klinkt het alsof je het niet nodig hebt. Toch maakt dit het ook persoonlijker in plaats van dat je naar een grote website dat toch niet helemaal afgestemd is.
pi_184140138
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 13:48 schreef Chia het volgende:

[..]

Ik vind het echt irritant dat er voor elke scheet gelijk een app nodig is.
Waarom vindt je dat eigenlijk irritant?
pi_184140174
Maar hoe kan zo’n app dan inschatten hoeveel ik en de rest van het gezin wil eten die dag?
pi_184140198
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 13:49 schreef Konijn163 het volgende:

[..]

Het verschil is dat de appt je al de informatie geeft voordat je een zoekopdracht überhaupt hoeft in te voeren. Dat is inderdaad geen groot verschil en als je goed kan Googelen dan klinkt het alsof je het niet nodig hebt. Toch maakt dit het ook persoonlijker in plaats van dat je naar een grote website dat toch niet helemaal afgestemd is.
persoonlijker nog wel, nou nou
Ik heb geen apps, ik gebruik gewoon google of het kliekjeskookboek of mijn eigen fantasie of ik vraag het hier, dat is juist zo leuk en persoonlijk aan een forum
pi_184140209
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 13:49 schreef Konijn163 het volgende:

[..]

Het verschil is dat de appt je al de informatie geeft voordat je een zoekopdracht überhaupt hoeft in te voeren. Dat is inderdaad geen groot verschil en als je goed kan Googelen dan klinkt het alsof je het niet nodig hebt. Toch maakt dit het ook persoonlijker in plaats van dat je naar een grote website dat toch niet helemaal afgestemd is.
Ja nadat je alles eerst hebt moeten scannen :') dus kun je het beter combineren met een persoonlijke bonuskaart of zo, waarmee aankopen sowieso al geregistreerd worden.
pi_184140211
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 13:52 schreef Miss-X het volgende:
Maar hoe kan zo’n app dan inschatten hoeveel ik en de rest van het gezin wil eten die dag?
Op basis van de indicatie in stap 1. Je eet bijvoorbeeld meer dan gemiddeld als je veel sport of omdat je weinig gegeten hebt bij de lunch om zo maar wat te noemen.
  Moderator dinsdag 1 januari 2019 @ 13:55:44 #19
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_184140234
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 13:54 schreef Konijn163 het volgende:

[..]

Op basis van de indicatie in stap 1. Je eet bijvoorbeeld meer dan gemiddeld als je veel sport of omdat je weinig gegeten hebt bij de lunch om zo maar wat te noemen.
Dus je moet in die app eerst alle ins en outs van elke eter gaan opgeven? Lijkt me allemaal erg omslachtig.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_184140243
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 13:54 schreef Konijn163 het volgende:

[..]

Op basis van de indicatie in stap 1. Je eet bijvoorbeeld meer dan gemiddeld als je veel sport of omdat je weinig gegeten hebt bij de lunch om zo maar wat te noemen.
Maar moet je dat dan steeds invoeren? Veel gedoe met een gezin van 4.
pi_184140280
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 13:56 schreef Miss-X het volgende:

[..]

Maar moet je dat dan steeds invoeren? Veel gedoe met een gezin van 4.
Voor 2 personen ook. Als iemand echt meer of minder trek heeft dan normaal geven we dat doorgaans even aan.

Ga dat echt niet in een app lopen invoeren.
pi_184140287
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 13:55 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dus je moet in die app eerst alle ins en outs van elke eter gaan opgeven? Lijkt me allemaal erg omslachtig.
Precies wat ik dacht. Eerst stiefzoon appen om te vragen of hij wel geluncht heeft en misschien gesport heeft, daarna stiefdochter en dan ook mijn man, want tja die zijn allemaal meestal nog niet thuis als ik begin met koken. Veel te veel gedoe...
pi_184140300
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 13:58 schreef Chia het volgende:

[..]

Voor 2 personen ook. Als iemand echt meer of minder trek heeft dan normaal geven we dat doorgaans even aan.

Ga dat echt niet in een app lopen invoeren.
Precies! Ik ben zelf best bewust bezig met voedsel en verspilling en dergelijke. Maar als ik veel te veel heb,vries ik het in of is het voor de lunch de volgende dag.
pi_184140329
Ik denk niet dat het correct inschatten hoeveel iemand eet nu echt een groot probleem is. Ik weet prima hoeveel we hier thuis eten. Als iemand altijd eten overhoudt, dan ga je vanzelf minder kopen.

En ik heb ook geen app nodig om te bedenken dat ik een halve paprika de volgende dag moet opeten.

Ik denk dat je een idee tegen voedselverspilling beter elders kunt zoeken.
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
pi_184140488
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 14:00 schreef Miss-X het volgende:

[..]

Precies! Ik ben zelf best bewust bezig met voedsel en verspilling en dergelijke. Maar als ik veel te veel heb,vries ik het in of is het voor de lunch de volgende dag.
Ik probeer dat ook. In die zin is beter bijhouden wat je overhield na het maken van een bepaald recept een logischer plan denk ik.

TS, hoe weet die app nou wat ik wil gaan koken? Als ik lasagne wil maken, heeft de app dan alle lasagnerecepten ter wereld aan boord?
Spoilers!
pi_184140560
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 14:13 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ik probeer dat ook. In die zin is beter bijhouden wat je overhield na het maken van een bepaald recept een logischer plan denk ik.

TS, hoe weet die app nou wat ik wil gaan koken? Als ik lasagne wil maken, heeft de app dan alle lasagnerecepten ter wereld aan boord?
En dan moet je je ook nog strak aan dat recept houden
pi_184140710
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 13:47 schreef Konijn163 het volgende:

[..]

Een app is slechts een platform of een middel om een probleem aan te pakken. Aangezien we onze tellie toch 24/7 bij ons hebben is het logisch dat het populair is.
Een heleboel problemen zouden opgelost kunnen worden als je eens wat minder vaak op onze tellie zouden kijken. Voedselverspilling ook. Als je een beetje vooruitdenkt, bewust inkoopt en je niet laat leiden door de aanbiedingen etc en een beetje met aandacht je eten bereidt, dan kom je er ook wel. Een app is geen vervanging van aandacht, integendeel.
pi_184140790
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 14:27 schreef Farenji het volgende:

[..]

Een heleboel problemen zouden opgelost kunnen worden als je eens wat minder vaak op onze tellie zouden kijken. Voedselverspilling ook. Als je een beetje vooruitdenkt, bewust inkoopt en je niet laat leiden door de aanbiedingen etc en een beetje met aandacht je eten bereidt, dan kom je er ook wel. Een app is geen vervanging van aandacht, integendeel.
Ook als je je wel laat leiden door aanbiedingen hoef je geen voedsel te verspillen.
  dinsdag 1 januari 2019 @ 14:44:12 #29
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_184140962
Ja ik heb mn telefoon altijd wel in buurt

Nee ik heb geen zin om dit allemaal in te voeren. Op het moment dat ik begin met koken bepaal ik wel hoeveel trek ik heb.
pi_184141491
In opzet is het een leuk idee, maar dat via een app doen is veel te omslachtig.
Ik gebruik mijn ogen en mijn gezonde verstand. Meestal heb je wel oog op de houdbaarheid van je kliekjes en dan voer ik die ingrediėnten liever in een receptenapp in en koop nog wat bij.

En wat al gezegd is: in een gezin kun je nooit precies zeggen hoeveel trek iemand heeft. Soms houdt mijn maag mijzelf al voor de gek. _O-
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_184142838
Ik denk dat het grootste probleem van de verspilling het verkeerd inkopen is.
Je loopt door de suup, pakt verschillende dingen die je lekker lijken en eenmaal thuis mist er dan vaak een of ander ingredient waardoor het gekochte in de kast blijft liggen.
Als je voor je naar de suup gaat weet wat je wil gaan koken en wat je precies nodig hebt heb je dit probleem niet.

Dus je oplossing zit in slim inkopen.
Wat daarbij helpt?
Maaltijdpakketten/ boxen wat alles in zit wat je nodig hebt.
De allerhande app bv. Waar je een recept kiest en er meteen een boodschappenlijstje voor je gemaakt wordt.
En natuurlijk moet je een paar goede restjes recepten achter de hand hebben bv fritatas of soep om de restjes in te doen.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_184143105
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 15:33 schreef Cat-astrophe het volgende:
In opzet is het een leuk idee, maar dat via een app doen is veel te omslachtig.
Ik gebruik mijn ogen en mijn gezonde verstand. Meestal heb je wel oog op de houdbaarheid van je kliekjes en dan voer ik die ingrediėnten liever in een receptenapp in en koop nog wat bij.

En wat al gezegd is: in een gezin kun je nooit precies zeggen hoeveel trek iemand heeft. Soms houdt mijn maag mijzelf al voor de gek. _O-
Maar houd je dan veel restjes over wanneer je in het gezin kookt? Levert dat niet veel frustatie op omdat het juist moeilijk in te schatten is?
pi_184143139
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 14:27 schreef Farenji het volgende:

[..]

Een heleboel problemen zouden opgelost kunnen worden als je eens wat minder vaak op onze tellie zouden kijken. Voedselverspilling ook. Als je een beetje vooruitdenkt, bewust inkoopt en je niet laat leiden door de aanbiedingen etc en een beetje met aandacht je eten bereidt, dan kom je er ook wel. Een app is geen vervanging van aandacht, integendeel.
De enige twee nadelen van wat ik van een app op dit moment kan verzinnen wat nadelig werkt voor voedselverspilling zijn de advertenties die bedrijven sturen dat je goedkoop en veel kan eten. Het andere is is dat je tijdens het eten zoveel op je mobiel kijkt dat je eten koud wordt en dat je er daarom geen zin meer in hebt.
pi_184143208
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 17:21 schreef Konijn163 het volgende:

[..]

Maar houd je dan veel restjes over wanneer je in het gezin kookt? Levert dat niet veel frustatie op omdat het juist moeilijk in te schatten is?
Geen idee, ik heb geen gezin :)

Maar wat is er mis met een Hollandse kliekjesavond als je bijvoorbeeld wat groenten, stamppot, vlees etc over hebt, wat je aanvult met verse zaken? Buffet maar dan thuis. En voor ieder wat wils.
Of je neemt een kliekje mee als lunch.

In mijn eenpersoons huishouden is de vriezer mijn grote vriend. Al is dat wel voor gerechten die al klaar zijn en dat gaat aan jouw idee voorbij.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_184143237
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 17:23 schreef Konijn163 het volgende:

[..]

De enige twee nadelen van wat ik van een app op dit moment kan verzinnen wat nadelig werkt voor voedselverspilling zijn de advertenties die bedrijven sturen dat je goedkoop en veel kan eten. Het andere is is dat je tijdens het eten zoveel op je mobiel kijkt dat je eten koud wordt en dat je er daarom geen zin meer in hebt.
Scannen is gedoe.
Afhankelijkheid van recepten die in de app zitten is beperkend
Groenten kunnen verschillende gewichten hebben waardoor je voorraadbeheer niet klopt.
Je kunt een inschatting maken van je eetlust en ernaast zitten waardoor de app niet meer klopt.

Dat is wat ik zo snel verzin, er zijn vast nog meer nadelen. Naast de voordelen.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  dinsdag 1 januari 2019 @ 17:30:50 #36
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184143259
Ik ben notoir slecht in precies de juiste hoeveelheid koken het is altijd te veel.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184143278
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 17:30 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik ben notoir slecht in precies de juiste hoeveelheid koken het is altijd te veel.
Waar ligt dat aan?
pi_184143300
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 17:30 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik ben notoir slecht in precies de juiste hoeveelheid koken het is altijd te veel.
Idem. En dan heb je O+ kliekjes O+
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  dinsdag 1 januari 2019 @ 17:32:34 #39
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184143308
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 17:31 schreef Konijn163 het volgende:

[..]

Waar ligt dat aan?
Geen idee.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184143314
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 17:29 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]

Scannen is gedoe.
Afhankelijkheid van recepten die in de app zitten is beperkend
Groenten kunnen verschillende gewichten hebben waardoor je voorraadbeheer niet klopt.
Je kunt een inschatting maken van je eetlust en ernaast zitten waardoor de app niet meer klopt.

Dat is wat ik zo snel verzin, er zijn vast nog meer nadelen. Naast de voordelen.
Oke. Ik zie wel in dat het eerste gedeelte van zo'n app niet gaat goed werken. Het bereikt het doel wel maar het heeft geen voordelen ten opzichte van de mogelijkheden die er nu zijn.

Anderzijds, wat denk je over het idee om de inkopen/restjes te matchen met allerlei recepten die er zijn? Je krijgt daardoor een veel groter beeld van wat er allemaal mogelijk is met de ingrediėnten die je hebt.
pi_184143323
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 17:32 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]

Idem. En dan heb je O+ kliekjes O+
Wel grappig om te zien dat je gecharmeerd bent van kliekjes. :)
  dinsdag 1 januari 2019 @ 17:36:05 #42
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184143348
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 17:32 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]

Idem. En dan heb je O+ kliekjes O+
Teveel aardappels worden een tortilla.
:9
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184143407
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 17:34 schreef Konijn163 het volgende:

[..]

Wel grappig om te zien dat je gecharmeerd bent van kliekjes. :)
Grappig dat het je verwondert dat mensen kliekjes kunnen waarderen :)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-01-2019 17:41:00 ]
pi_184143415
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 17:40 schreef Chia het volgende:

[..]

Grappig dat het je verbaast dat mensen kliekjes kunnen waarderen :)
In mijn omgeving worden deze helaas weggegooid.
pi_184143716
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 17:33 schreef Konijn163 het volgende:

[..]

Oke. Ik zie wel in dat het eerste gedeelte van zo'n app niet gaat goed werken. Het bereikt het doel wel maar het heeft geen voordelen ten opzichte van de mogelijkheden die er nu zijn.

Anderzijds, wat denk je over het idee om de inkopen/restjes te matchen met allerlei recepten die er zijn? Je krijgt daardoor een veel groter beeld van wat er allemaal mogelijk is met de ingrediėnten die je hebt.
Zoiets als dit bedoel je? ;)
https://www.smulweb.nl/recepten/restjes

En ja, ik O+ van mijn kliekjes :+

Leuk dat je zo serieus met je vooronderzoek aan de slag bent. ^O^
Zien we hier vaak anders.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_184143774
Dit is ook wel een interessant platform en spreekt me meer aan dan zo’n app http://optimaal.nl/rubriek/chique-de-kliek/
pi_184143792
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 17:30 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik ben notoir slecht in precies de juiste hoeveelheid koken het is altijd te veel.
Had ik ook. Maar sinds ik een maatbekertje hebt die de porties voor rijst, pasta e.d. Aageeft gaat dat een stuk beter.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_184144246
Misschien een stomme vraag, maar kook je zelf weleens? Want dit klinkt echt enorm omslachtig. Koken moet de meeste avonden gewoon snel zijn, niet eerst alles invullen in een app.

En aangeven hoeveel champignons je nodig hebt in een recept, is ook gewoon onzin. Ik hou eigenlijk nooit rauwe restjes over, gebruik gewoon hele paprika's of een heel doosje champignons. En als er wel iets overblijft, dan gaat het in een salade voor m'n lunch. Of ik maak juist bewust meer saus oid zodat ik een portie voor de vriezer heb.

Als je voedselverspilling tegen wil gaan, zou ik aanraden om te focussen op de hoeveelheid eten die in winkels weggedaan moet worden. Of product die de winkel niet eens bereiken door kleine 'mankementen'.
  dinsdag 1 januari 2019 @ 18:43:56 #49
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184144349
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 18:07 schreef valentijn101 het volgende:

[..]

Had ik ook. Maar sinds ik een maatbekertje hebt die de porties voor rijst, pasta e.d. Aageeft gaat dat een stuk beter.
[ afbeelding ]
Rijst en pasta eet ik zelden, maar is ook niet écht het probleem.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184144552
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 13:58 schreef Miss-X het volgende:

[..]

Precies wat ik dacht. Eerst stiefzoon appen om te vragen of hij wel geluncht heeft en misschien gesport heeft, daarna stiefdochter en dan ook mijn man, want tja die zijn allemaal meestal nog niet thuis als ik begin met koken. Veel te veel gedoe...
Teringjantje. Dan geef je "gemiddeld" op, of "veel". Je kent ze toch ook wel een beetje? Nu moet je dat toch ook inschatten?
En als die app dan gelijk een lekkere lunch of een volgend avondmaal kan voorstellen met wat je over hebt is dat mooi.

Je doet net alsof er een extra probleem gecreėerd wordt. Alsof jij zonder zo'n app magisch aanvoelt hoeveel je stiefzoon nodig heeft en deze app die magische verbinding kapot maakt. Of je vindt het gewoon geen enkel probleem om te veel te maken, nou dan behoor je niet tot de doelgroep.
pi_184145343
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 18:55 schreef Stompzinnig het volgende:

[..]

Teringjantje. Dan geef je "gemiddeld" op, of "veel". Je kent ze toch ook wel een beetje? Nu moet je dat toch ook inschatten?
En als die app dan gelijk een lekkere lunch of een volgend avondmaal kan voorstellen met wat je over hebt is dat mooi.

Je doet net alsof er een extra probleem gecreėerd wordt. Alsof jij zonder zo'n app magisch aanvoelt hoeveel je stiefzoon nodig heeft en deze app die magische verbinding kapot maakt. Of je vindt het gewoon geen enkel probleem om te veel te maken, nou dan behoor je niet tot de doelgroep.
Er werd aangegeven dat je dus ook moet ingeven of je bijvoorbeeld veel hebt gegeten tijdens de lunch en of je bijvoorbeeld gesport hebt. Ik zie gewoon niet in wat het voor verbetering is in plaats van (inderdaad) gewoon schatten
pi_184147313
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 18:36 schreef Myraela het volgende:
Misschien een stomme vraag, maar kook je zelf weleens? Want dit klinkt echt enorm omslachtig. Koken moet de meeste avonden gewoon snel zijn, niet eerst alles invullen in een app.

En aangeven hoeveel champignons je nodig hebt in een recept, is ook gewoon onzin. Ik hou eigenlijk nooit rauwe restjes over, gebruik gewoon hele paprika's of een heel doosje champignons. En als er wel iets overblijft, dan gaat het in een salade voor m'n lunch. Of ik maak juist bewust meer saus oid zodat ik een portie voor de vriezer heb.

Als je voedselverspilling tegen wil gaan, zou ik aanraden om te focussen op de hoeveelheid eten die in winkels weggedaan moet worden. Of product die de winkel niet eens bereiken door kleine 'mankementen'.
Ik kook zeker ook wel eens. Alleen ik heb zelf over het algemeen nooit het probleem van restjes omdat ik alles wel opkrijg. Mijn huisgenoten daarentegen hebben de grootste moeite om hun eigen eetlust in te schatten.

quote:
1s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 18:55 schreef Stompzinnig het volgende:

[..]

Teringjantje. Dan geef je "gemiddeld" op, of "veel". Je kent ze toch ook wel een beetje? Nu moet je dat toch ook inschatten?
En als die app dan gelijk een lekkere lunch of een volgend avondmaal kan voorstellen met wat je over hebt is dat mooi.

Je doet net alsof er een extra probleem gecreėerd wordt. Alsof jij zonder zo'n app magisch aanvoelt hoeveel je stiefzoon nodig heeft en deze app die magische verbinding kapot maakt. Of je vindt het gewoon geen enkel probleem om te veel te maken, nou dan behoor je niet tot de doelgroep.
Wel blij om te lezen dat het in ieder geval geen slecht idee is. Het is voor mij wel duidelijk dat het op vele kanten specifieker kan worden.
pi_184147419
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 19:41 schreef Miss-X het volgende:

[..]

Er werd aangegeven dat je dus ook moet ingeven of je bijvoorbeeld veel hebt gegeten tijdens de lunch en of je bijvoorbeeld gesport hebt. Ik zie gewoon niet in wat het voor verbetering is in plaats van (inderdaad) gewoon schatten
De verbetering is dat de app daadwerkelijk kan vertellen wat veel is. Neem bijvoorbeeld een zakje pasta en je hebt geen idee hoeveel gram je ongeveer nodig hebt voor drie personen. Dan kun je een gokje nemen en hopen dat het goed uitkomt. Een ervaren kok zal hier natuurlijk minder problemen mee hebben. Voor studenten of mensen die niet zo heel vaak koken is dit wel lastiger. Daarom zou het handig kunnen zijn om een persoonlijk advies te krijgen via de app over hoeveel je nou nodig hebt. Studenten hebben namelijk niet altijd veel ruimte om de restjes op te bergen, of misschien zijn er mensen in het algemeen die niet van restjes houden.

Ik hoop dat het voordeel daardoor duidelijker in beeld komt.
pi_184147841
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 20:53 schreef Konijn163 het volgende:

[..]

De verbetering is dat de app daadwerkelijk kan vertellen wat veel is. Neem bijvoorbeeld een zakje pasta en je hebt geen idee hoeveel gram je ongeveer nodig hebt voor drie personen. Dan kun je een gokje nemen en hopen dat het goed uitkomt. Een ervaren kok zal hier natuurlijk minder problemen mee hebben. Voor studenten of mensen die niet zo heel vaak koken is dit wel lastiger. Daarom zou het handig kunnen zijn om een persoonlijk advies te krijgen via de app over hoeveel je nou nodig hebt. Studenten hebben namelijk niet altijd veel ruimte om de restjes op te bergen, of misschien zijn er mensen in het algemeen die niet van restjes houden.

Ik hoop dat het voordeel daardoor duidelijker in beeld komt.
Het voorbeeld van pasta is niet zo’n handige ;) er staat zelfs op de verpakking hoeveel “normaal” is voor 1 persoon 😃
  dinsdag 1 januari 2019 @ 21:17:08 #55
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_184148220
Ja, want als mensen willen koken, hebben ze echt zin om aan iedereen te vragen hoeveel honger ze hebben en vervolgens alle ingrediėnten apart af te scannen in de app...
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_184148460
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 20:53 schreef Konijn163 het volgende:

[..]

De verbetering is dat de app daadwerkelijk kan vertellen wat veel is. Neem bijvoorbeeld een zakje pasta en je hebt geen idee hoeveel gram je ongeveer nodig hebt voor drie personen. Dan kun je een gokje nemen en hopen dat het goed uitkomt. Een ervaren kok zal hier natuurlijk minder problemen mee hebben. Voor studenten of mensen die niet zo heel vaak koken is dit wel lastiger. Daarom zou het handig kunnen zijn om een persoonlijk advies te krijgen via de app over hoeveel je nou nodig hebt. Studenten hebben namelijk niet altijd veel ruimte om de restjes op te bergen, of misschien zijn er mensen in het algemeen die niet van restjes houden.

Ik hoop dat het voordeel daardoor duidelijker in beeld komt.
Dat is eigenlijk wel waarom ik zo’n app weinig zie toevoegen.
We worden zo afhankelijk van techniek, wat is er mis met zelf nadenken en proberen. Het zal een keer mis gaan, maar dat daagt dan weer uit om het te kort aan te vullen of juist iets te gaan doen met wat over blijft.
Ervaring bouw je op door het doen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  dinsdag 1 januari 2019 @ 21:28:18 #57
194233 Friday12
Originele kloon
pi_184148670
Als je nou een foto van je ingredienten kon maken en dat het in een lijstje kwam te staan (met uitzonderingen van aparte dingen natuurlijk)
  dinsdag 1 januari 2019 @ 21:48:17 #58
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184149270
Ik denk liever in de richting van de slimme koelkast. Een koelkast (of voorraadkast) die precies weet wat erin is opgeslagen en wat de uiterste houdbaarheidsdatum is.

Dat je dan dus zegt "ik wil dit recept maken voor x personen" en dat de kast dan zegt wat je nog moet bijkopen (de rest heb je op voorraad). Of dat je de kast vraagt wat je kunt maken met wat in voorraad is. En zelfs dat de kast aangeeft welke ingrediėnten tegen de houdbaarheidsdatum aan zitten en wat suggesties voor recepten geeft.

Een probleem met de app is dat hoeveelheden vaak niet kloppen. Voorbeeld: als je Honig lasagnesaus en Honig lasagnebladeren hebt en een honing lasagnebakje, dan hou je altijd of mix voor saus over, of bladeren. En met die app zou je dus dagenlang alleen lasagna kunnen eten.
Idem met mienestjes. Zit ook altijd een aantal in waarbij je altijd nestjes overhoudt.
  woensdag 2 januari 2019 @ 09:40:03 #59
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184155907
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 21:48 schreef Lunatiek het volgende:
Ik denk liever in de richting van de slimme koelkast. Een koelkast (of voorraadkast) die precies weet wat erin is opgeslagen en wat de uiterste houdbaarheidsdatum is.

Dat je dan dus zegt "ik wil dit recept maken voor x personen" en dat de kast dan zegt wat je nog moet bijkopen (de rest heb je op voorraad). Of dat je de kast vraagt wat je kunt maken met wat in voorraad is. En zelfs dat de kast aangeeft welke ingrediėnten tegen de houdbaarheidsdatum aan zitten en wat suggesties voor recepten geeft.

Een probleem met de app is dat hoeveelheden vaak niet kloppen. Voorbeeld: als je Honig lasagnesaus en Honig lasagnebladeren hebt en een honing lasagnebakje, dan hou je altijd of mix voor saus over, of bladeren. En met die app zou je dus dagenlang alleen lasagna kunnen eten.
Idem met mienestjes. Zit ook altijd een aantal in waarbij je altijd nestjes overhoudt.
Een slimme koelkast verteld je een geweldig recept voor de zaken erin die op moeten
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184175715
Ik had gehoopt dat dit een beregoed topic zou zijn, maar toen ik de OT las, dacht ik gelijk: dit is reclame. Iemand moet hier zijn spullen kwijt.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_184175771
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 09:41 schreef Sigaartje het volgende:
Ik had gehoopt dat dit een beregoed topic zou zijn, maar toen ik de OT las, dacht ik gelijk: dit is reclame. Iemand moet hier zijn spullen kwijt.
En daarom staat er ook een linkje naar een verkooppunt in de OP en in minimaal 1/3e van de posts van TS.... o, wacht, staat er niet! Zou het dan toch een studie opdracht zijn?
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_184175876
‘Chef it’ is best een aardige app voor restjes. Dat bestaat al dus. Hoeveelheden steeds invoeren lijkt me lastig, eerder ‘Henk: grote eter’ en hem dan toe kunnen voegen. Maar de meerwaarde van hoeveelheden toevoegen zie ik minder.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')